rabete masihiyat ba hokomat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “رابطه مسیحیت و حکومت”

رابطه مسیحیت و حکومت

اسلاید 1: 1هوالجميل

اسلاید 2: استاد محترم : جناب آقای دکتر مجتبوی تهیه کننده: طاهره فرازی دانشجوی کارشناسی امورتربیتی 1387-1386 2رابطه مسیحیت و حکومت

اسلاید 3: جامعه مسیحیت که توصیف آن در کتاب عهد جدید آمده است ،کلیسای رسولان نامیده می شود و مقصود از آن ، جامعه رسولان و نسل اول مسیحیت است . این جامعه ازنظر زمانی به تقریب فاصله سال های 30 تا 100 یعنی از عید گلریزان تا تدوین آخرین بخش کتاب مقدس را در بر می گیرد.پایه گذاری کلیسا3

اسلاید 4: با ورود مسیحیت قدرت به دست کلیسا افتاد . قرون وسطی که هزار سال طول کشید .دراین دوران که ابتدا از طرف امپراطوران حمایت می شد به تدریج قدرت به دست کلیسا افتاد . تجربه معنی نداشت . به امور مافوق طبیعی اعتقاد داشتند . تعداد کلیساها رو به فزونی گذاشت .ثروت و نفوذ کلیسا بالا رفت یک سوم خاک اروپا به دست کلیسا افتاد و بیشتر اقوام در اثر ایمانی که کلیسا تلقین می کرد متحد شده بودند .شکل گیری قدرت کلیسا4

اسلاید 5: ثروت در روم جای خود را به فقر داده غرور و افتخارات جای خود را به لاقیدی داد. شهرها رو به خرابی رفت جاده ها مرمت نشد رفت و آمد و نقل و انتقال تجاری صورت نمی گرفت . تقریبا تمام امپراطوری به دست پاپ افتاد . اقوام ژرمنی وارد خاک روم شدند. صندوقهای کلیسا از صدقات اغنیا و فقرا پر شد . پس از آن تاریخ تشکیلاتی به این وسعت ندیده بود. عقل و ایمان در جا می زد. 5

اسلاید 6: تشریفات تجملی و پر زیب و زیور دربار امپراطوری روم تاثیر فزاینده ای بر مراسم و مناسک مسیحی بر جا گذاشت . برای مثال اهل کلیسا شروع به استفاده از عود و کندر کردند که از قدیم به نشانه احترام به امپراطور دربار به کار می رفت . اسقف ها اینک تعظیم و دیگر نشانه های اقدام را دریافت می کردند که به طور سنتی درباریان نسبت به امپراطور نشان می دادند . روحانیون بلند مرتبه همچنین شروع به پوشیدن جامه تجملی تر کردند.به موازات این بهره ها و تغییر ها تعداد مسیحیان در امپراطوری با سرعت بی سابقه ای رو به افزایش گذاشت .6

اسلاید 7: رامس مک مولن درباره انگیزه های این نوگرویدگان کم تر جدی می نویسد: امپراطوران و مقامات کلیسا که بر توزیع مزایای مادی نظارت داشتند آن ها را جلوی غیر مسیحیان تکان می دادند به این امید که سمت و سوی وفاداری آن ها را تغییر دهند . مردم تا حدودی به این جهت به کلیسا می پیوستند که ثروتی کسب کنند یا دست کم از فقر خود بکاهند انگیزه مردم در آن زمان چنین بود.هزاران کشاورز و شبان و نظایر آن تحت سرپرستی ناظران کلیسا و پاسداران بردگان در آمدند. همتایانشان در املاک خصوصی نیز به همین سیاق .... چراکه اربابانشان برای ارتقای مقام سریع تر در دستگاه دولتی جذب کلیسا شدند. برای بسیار کسانی که به چنین مراد مهمی وابسته بودند دور اندیشی حکم می کرد که از انتخاب آن ها در امر پرستش پیروی کنند.7

اسلاید 8: از ابتدای کار مسیحیت کلیسای روم از بزرگترین مجامع عیسویان امپراطوری روم گردید و موقعیت و محل آن با اهمیت تلقی شد. علاوه بر آن برای کلیسا پایه و اساس قدیمی اپوستولیک قائل بودند . بدین معنی که می گفتند پطرس یکی از حواریون آن را تاسیس کرده و اولین معلم آن بوده است . از این رو اهمیت زیادی دارد زیرا در سراسر ممالک مغرب زمین کلیسای دیگری نبود که یکی از حواریون و رسولان صدر اول آن را بنیان گذاری کرده باشد.8

اسلاید 9: اهمیت آن کلیسا به اندازه ای فزونی یافت که هر وقت در مجامع عیسوی اختلافاتی رخ می داد و در اصول و فروع دین اشکالاتی پیش می آمد در آن مورد فتوای کلیسا ی روم قاطع بود وبه ان رجوع می شد تا معلوم شود که کدامیک برابر اصول اپولستیک و کاتولیک است . و اگر هم مراجعه نمی شد اسقف روم که به لقب خاص پاپ خدا می شد حق داشت که برای طرفین منازعه نامه نوشته و انها را وعظ و ارشاد نماید . 9

اسلاید 10: کلیسا در اوایل کار غالبا مختص به اجتماعات شهری بود و بر هر کلیسا اسقفی ریاست داشت که چند کشیش به او یاری می کردند ولی به تدریج تشکیلات کلیسایی به دهکده ها نیز راه یافت و در نقاط دور از یکدیگر اجتماع دینی مومنان را تنها کشیشان اداره می کردند و هر کشیشی با اسقف نزدیک به خود ارتباط داشت.سازمان کلیسا10

اسلاید 11: به این ترتیب ضمن گسترش کلیسا از شهر به نقاط مجاور ولایت های دینی پیدا شد این ولایت های دینی در زمان انعقاد شورای نیقیه با یکدیگر جمع شدند و به صورت اتحادیه هایی شبیه ایالت های عرفی در آمدند که هریک را اسقفیه می نامیدند و این کلمه در آن زمان معانی وسیعتر از معنی.امروزی داشت11

اسلاید 12: کلیسای مسیحی توانست که اواقوامی را که به دین مسیح گرویده بودند بر نظام عرضی و اجتماعی امپراطوری روم منظم و مرتب سازد و گروه بندی ایرانیان و اعراب و اقوام دیگر شرقی را مطابق دستگاه اسقفیه ها و ایالتهای دینی که تقلیدی از سازمان اداری رومی بودنظام بخشید و در میان ایشان ملاکهایی تربیتی بود به سان آنجه در اسکندریه مستقر شده بود منتشر سازد سرچشمه اصلی ماده علمی و جنبش فلسفی که مسلمانان از آن سیراب شوند همان اثر کلیسا بود که در دوره خلفای عباسی به اوج خود رسید.میراث یونانی به وسیله کلیسای مسیحی به جهان اسلام وعرب انتقال یافت .12

اسلاید 13: نظام الهیات مسیحی در سده های نخست تا قرن 5 به شکل نهایی اش رسید به گونه ای که برای بیش از هزار سال دست نخورده باقی ماند . با فرا رسیدن قرن ششم که بسیاری آغاز قرون وسطا را از آن زمان می دانند دوره ای 5 قرنی آغاز شد که به سده های تاریک مشهور است . این نامگذاری از آن جهت است که در این دوره چراغ علم و معرفت فروغ چندانی در غرب نداشت در این دوره عصر دیگری آغاز شد که آن هم چند قرن طول کشید وطی آن علم و دانش از رکود عمیق خارج شد و تا حدی به پویایی نسبی نزدیک شد . کل این دوره را از آن جهت که میان .عصر باستان و عصر جدید واقع شده است قرون وسطا می خوانند13

اسلاید 14:  به هر حال نظام الهیات مسیحی در طول این دوره ثابت ماند عالمان هرگز برای ایجاد تحول در این نظام تلاش نکردند بلکه تمام کوشش آنان تبیین و تفسیر بهتر همین نظام بود.در این دوره از تاریخ مسیحیت سه نکته مهم به چشم می خورد :1- جدایی شرق از غرب و اختلافات الهیاتی در کلیسا2- تلاش های عالمان الهیات کاتولیک در قرون وسطی3- عملکرد کلیسای کاتولیک در قرون وسطی14

اسلاید 15: کلیسای کاتولیک در قرون وسطا بر همه جنبه های زندگی مردم سلطه داشت از امور دینی تا امور مربوط به دیگر رشته های علوم از امور اجتماعی و سیاسی تا مسائل فردی و اخلاقی و از شعائر و مراسم ظاهری تا معنویت و ارتباط با خدا به هر حال اوضاع اسف بار آن دوره و فساد عملی کلیسا باعث عقب ماندگی و ضعف همه جانبه ما شد . از این رو هنگامی که مردم به آگاهی رسیدند خواستار تغییر این وضع شدند این خیزش آغاز عصری جدید بود که تحولات پشت سر آن در امور دینی خلاصه نشد و تمام جنبه های زندگی بشری را در برگرفت. 15

اسلاید 16: آنچه در قرن چهارم و پنجم و پس از رسمیت یافتن مسیحیت رخ داد توسعه کلیسا به صورت سازمانی بسیار گسترده مانند یک نظام حکومتی بود . در پی توسعه کلیسا این سازمان ساده به صورت تشکیلاتی با شکوه شاهانه در آمد و روحانی و سردمدار دین که برای الگو شدن باید لباس زهد بر تن می کرد به هیئت پر زرق و برق حاکمان در آمد و به جای اینکه خود تندیس تقوا و دینداری گردد تا برای دیگران گواهی زنده باشد به این باور رسید که دین خدا را با قدرت حکومت توسعه دهد.توسعه سازمان کلیسا: 16

اسلاید 17: در چنین اوضاعی بود که عده ای به این نتیجه رسیدند که ماندن در چنین جامعه ای نتیجه دیگری جز الودگی ندارد و راه نجات این است که جامعه را ترک گویند و راه بیابان را در پیش گیرند بدین سان در .قرن چهارم رهبانیت در مسیحیت شکل گرفت17

اسلاید 18: سرانجام كليسا برپا و استوار شد، اسقفان هر يك از كليساهاى محلى را بر عهده گرفتند، به معاونت آنان اقدام كردند و شماسان علاوه بر تكفل امور سالخوردگان و بينوايان ، به انواع گوناگون نيكوكارى پيدا شدند كه براى خدمت به كليسا و استوارى آن از نعمتهاى الهى برخوردار شده بودند: ايشان مبشران ، شبانان ، معلمان و رسولانى بودند كه با الهام روح خدا سخن مى گفتند. افرادى نيز قدرت معجزه كردن ، شفا دادن بيماران و سخن گفتن به .زبانهاى مختلف را در خود داشتند مسیحیت در روم18

اسلاید 19: موضع دولت روم در برابر كليساگاهى مسالمت آميز بود، ولى غالبا حاكمان رومى به آزار مؤ منان مى پرداختند و در نتيجه افراد بسيارى مانند پطرس و پولس كشته شدند. اندك اندك با گذشت زمان برخى مراكز اهميتى ويژه و قدرتى مخصوص ‍ پيدا كردند: رم ، اورشليم ، اسكندريه و انطاكيه . امور مذهبى اين چهار شهر به عهده پاتريكها گذاشته شده بود. همچنين در مناطق ياد شده قلمروهايى فرعى به نام قلمرو اسقف ايجاد شدند كه زير فرمان اسقفان قرار داشتند (كلمه يونانى ((اسقف )) به معناى ناظر است ). در قرن چهارم هنگامى كه قسطنطين (استانبول ) را بنا كرد، اين شهر نيز در زمره اماكن مهمى قرار گرفت كه رهبرى كليساى آن در دست يك پاتريك بود. 19

اسلاید 20: در روزگار قسطنطين (م .337 ميلادى ) جامعه مسيحيت از يك گروه مورد آزار قدرتهاى امپراطورى روم به كليساى دولتى تحول يافت و حكومت آن را به رسميت شناخت . بر اثر اين تحول ، تغيير و دگرگونى بزرگى كليسا پديد آمد و بيشتر مردم در امپراطورى بيزانس و امپراطورى روم ، به استثناى يهود، دست كم در ظاهر به مسيحيت در آمدند .هنگامى كه جدايى بين كليساهاى شرق و غرب كامل شد هر يك از آن دو منطقه مستقلا مراسم عبادى ، فلسفه ، الهيات و سنت خود را شكل داد. همچنين كليساى قبطى در مصر، كليساى سريانى در سوريه و كليساى نسطورى در عراق و ايران سنتهاى قديمى خود را شكل دادند.20

اسلاید 21: هنگامى كه در اوايل قرن هفتم ميلادى دين اسلام در جزيرة العرب ظهور كرد و حاكمان مسلمانان اداره امور مناطق مسيحى نشين در مصر، شام ، بين النهرين و شمال آفريقا را در دست گرفتند، مسيحيان لازم دانستند به دين اسلام با ديده احترام بنگرند و مسلمانان را ياراى ايمان و هموطن ، بلكه غالبا حاكم خود قبول كنند. از سوى ديگر، يوحناى دمشقى كه در عصر امويان مى زيست ، نخستين كتاب مسيحى را كه به بررسى اعتقادات اسلامى مى پرداخت ، به رشته .تحرير درآورد21

اسلاید 22: در قرنهاى يازدهم تا سيزدهم ، دولتهاى اروپايى جنگهاى صليبى را به راه انداختند و بر اثر آن ، دشمنى و نفرت نه تنها بين مسلمانان و مسيحيان ، بلكه بين مسيحيان غرب اروپا و مسيحيان بيزانسى تا به امروز بر جاى مانده است . ويرانگريها، شكنجه ها و كشتارهايى كه مسيحيان در هجوم به قدس (1099 م .) و قسطنطنيه (1204 م .) از خود بروز دادند، بدترين تاءثير را هم نزد مسلمانان و هم نزد .مسيحيان شرق باقى گذاشت22

اسلاید 23: كلمه جدايى بر انفصال بين دو بخش يا گروه از مسيحيان دلالت مى كند و ربطى به اعتقاد ندارد. مهمترين جدايى در تاريخ مسيحيت بين كليساى قسطنطنيه و كليساى رم پديد آمد و آن را گاهى جدايى شرق و غرب مى خوانند. كليساى روم مى گفت كسانى كه كليساها را رهبرى و سرپرستى مى كنند، اسقفان جهان هستند كه با هم در جسم واحدى تحت اشراف اسقف رم عمل مى كنند. به نظر كليساى قسطنطنيه پنج مركز براى مسيحيت وجود دارد كه از نظر اعتبار و اقتدار برابرند: .اورشليم ، انطاكيه ، رم ، اسكندريه و قسطنطنيهجدايى در كليسا 23

اسلاید 24: با وجود اين اختلاف نظر پيرامون قدرت ، مسيحيان تابع رم و قسطنطنيه تا قرن نهم همگى متحد بودند. در قرنهاى بعدى نيز آن دو كليسا گاهى از هم جدا مى شدند ودوباره با هم آشتى مى كردند، تا اينكه سرانجام آخرين جدايى بين رم و قسطنطنيه در سال 1054 م . پديد آمد. شكى نيست كه بيشتر جداييهاى مذهبى بر اثر اسباب و علل سياسى پيش ‍ مى آمد، ولى يك عنصر اعتقادى در جدايى اخير وجود داشت . كاتوليكها (همچنين پروتستانها) براى اظهار ايمان خود به صدور روح القدس از خداى پدر و عيساى پسر كه با هم عمل كرده اند، عبارت ((و از پسر)) (و به لاتينى : Filoiouge) را به كار مى برند؛ در صورتى كه ارتدوكسها به عبارت اصلى قانون ايمان بسنده مى كنند و عبارت مذكور را به آن نمى افزايد. به عقيده ارتدوكسها روح القدس فقط از خداى پدر صادر شده است . اين مساءله در واقع براى علماى الهيات اهميت دارد و توده مسيحيان اين نزاع را چيزى در حاشيه تاريخ مسيحيت تلقى مى كنند. 24

اسلاید 25: آفتابهايى نيز زندگى كليساى كاتوليك را در قرون ميانه به پرتگاه نابودى كشاند كه شايد زشت ترين و ناهنجارترين آنها سايمونى (Simony) باشد كه عبارت بود از فروش منصبهاى روحانى و امتيازات كليسايى . علاوه بر اين ، پاپها، اسقفان و كشيشان تقريبا تمام نقشهاى مهم كليسايى را در انحصار خود داشتند و نقش قابل توجهى براى عامه مردم قائل نمى شدند و آنان را در امور دين و ايمان در .نادانى باقى مى گذاشتند اصلاح مذهبى 25

اسلاید 26: البته اقداماتى اصلاحى نيز در كليساى را كه چهره كليسا قرون ميانه پديد آمد. برخى از اين اقدامات در عين پذيرفتن اقتدار پاپها، اصلاح مفاسدى را كه چهره كليسا را زشت كرده بود، در نظر داشت . برخى ديگر كليساى كاتوليك را نمى پذيرفت و براى پيگيرى يك زندگى مسيحى بهتر و همراه پرهيزكارى بيشتر تلاش مى كرد. از اين رو، در ميان اين گروه برخى اوقات افكار و عقايدى پديد مى آمد كه با ايمان سنتى كليساها هماهنگ نبود و موجب تكفير آنان مى شد. كليسا و دولت دست به دست هم دادند و براى زدودن آن بدعتها، شيوه هاى غالبا بسيار قساوت آميزى .با آنها جنگيدند26

اسلاید 27: مشهورترين شورشها بر ضد فساد كليسا عبارت بود از: نهضت بوگوميلها (در بالكان از قرن دهم تا دوازدهم ميلادى )، البيجيها (در جنوب فرانسه در قرنهاى دوازدهم و سيزدهم ميلادى )، ولديها (در شمال ايتاليا از قرن دوازدهم تا عصر ما)، وايكليف (در انگلستان ، در قرن چهاردهم ميلادى ) و هوس (در بوهيميا، در قرن پانزدهم ميلادى ). در سال 1232، دادگاههاى تفتيش عقايد براى رسيدگى به بدعتها تاءسيس ‍ شد و كسانى كه به نظر گردانندگان آن گمراه بودند، اگر حاضر به توبه نبودند، به اعدام .محكوم مى شدندشورشهاى قديمتر27

اسلاید 28: كليسا در قرن اول ميلادى عبارت از انجمنى بسيار ساده بوده كه گروهى از مسيحيان در آن از رجعت عيسى با يكديگر گفتگو مى كردند. در همين انجمن به احوال فقرا و يتيمان نيز رسيدگى مى شد. اين انجمن رنگ سياسى - حكومتى نداشت . با گذشت زمان و رسميت يافتن آئين عيسى در دربار امپراطور روم ، روحانيت مسيحى شكل گرفت كليسا را به عنوان پايگاه اجتماعى اقتصادى .خود بنيان گذارد نقش كليسا در مسيحيت28

اسلاید 29: در ادوار اوليه مسيحى در مراكز مسيحى نشين چنين انجمنهائى براى .اجتماع مؤ منان فراهم شد در سال 160 ميلادى در روم و يونان و.. كليساهائى ساخته شد. به كليساى اول روم كه تحت رياست عاليه قرار داشت ، عنوان كاتوليك داده شد. كليساى روم معبد جامع مسيحيان قرار گرفت و مركزيت يافت . اختلاف فرقه اى در مسيحيت باعث شد تا همه مسيحيان جهان این کلیسا را برسميت نشناسند . 29

اسلاید 30: كليساى كاتوليك خود را تنها نماينده رسمى مسيحيت در جهان معرفى مى كرد و مى كند. بر اين اساس كليساهاى كاتوليك سراسر جهان وابسته به اين كليسا هستند. كليساى كاتوليك رسالت جهانى خود را ((خدمت و الفت و اتحاد)) اعلام كرد.) كليسا در معناى يونانى آن عبارت از هيئت جامعه عيسويان است . اين معناى لفظى ناشى از حقيقت معنوى اوليه انجمنهاى قرن اول مسيحى مى باشد. چيزى كه از آن پس به تدريج معناى خود را از دست داد و به صورت دكان روحانيون مسيحى درآمد. 30

اسلاید 31: همان طور كه گفته شد، در حوزه هر يك از شهرها، كليسا مجمع كوچكى بود كه از سيستم يونانى الهام گرفته بود؛ اين مجمع ها داراى دو نوع رئيس ‍ بود. رئيس تبليغات و ارشاد افراد در امور اخلاقى و دينى و حل اختلافات داخلى ، اين مسئول را كشيش مى ناميدند. مسئول دوم كليسا در امور مالى و تقسيم هدايا و نذور و... در ميان فقرا و مساكين مسئوليت داشت كه به وى ((دياكر)) گفته مى شد. رياست كل با ((اسقف )) يا ((دوك )) كه امروز ((خليفه )) ناميده مى شود، بود. به گفته محققان اساس دين مسيح در كليسا نهاده شد و كليسا يا اكليسا از شكل ساده اوليه به يك سازمان عريض و طويل درآمد.31

اسلاید 32: پولس كذاب ، اين يهودى مكار و نفوذى و تالى تلو كعب الاحبار يهودى در اسلام ، به دين عيسى درآمد تا فاتحه آن را بخواند و براستى كه فاتحه را خواند. در اسلام نيز بنيانگذار روحانيت كعب الاحبار يهودى است . او نخستين امام جمعه ، مفسر و مورخ و محدث و همه كاره اسلام خلافت در عصر عثمان بود. پاپ چه صيغه اى است ؟32

اسلاید 33: ((پولس )) نيز ((پاپ )) را تراشيد و در قلب دين عيسى فرو كرد. همو بود كه در كليساى رسمى روم اين لباس را بر تن كرد و ((پاپ )) شد. پس از او اين سمت براى رئيس كليسا تا به امروز باقى مانده است . امروز سنت سيئه پولس در سيره پاپ اعظم واتيكان ، مسندنشين كليساى ((سنت پطرس ))، نمودار است . 33

اسلاید 34: گفتيم كه در ابتدا ((كليسا)) كارش اداره امور مذهبى ابتدائى بود و در كليساى اوليه كشيش ها و اسقف ها فعال بودند. در هر يك از كليساهاى آسياى صغير در آغاز سه مقام وجود داشت : 1- ديكانها، 2- خادم ها، 3- پريسترها. پس از پيدايش كليساى كاتوليك ، پاپ در راءس آن قرار گرفت و سلسله مراتب جديدى پديدار شد. 34

اسلاید 35: اين سلسله مراتب عنوان روحانيت مسيح بخود گرفت . در سال 1870 م روحانيون كاتوليك اعلام كردند كه : پاپ مصون از هر گونه اشتباه و خطا است . سلسله مراتب روحانيت مسيح در كاردينال ها، اسقف ها و كشيش ها خلاصه مى شود. بزرگ كشيشان در هر شهرى رياست مطلقه دارد. اسقف بزرگ را رئيس اساقفه گويند. از ميان رؤ ساى اساقفه ، پنج نفر مقام والائى دارند. 35

اسلاید 36: در ابتدا به هر يك از اساقفه لقب ((پاپ )) مى دادند. اما در زمان گرى گوار هفتم اين لقب به رئيس اساقفه روم اختصاص يافت پاپ رياست عاليه جهانى كليساى كاتوليك را گرفت . پاپ داراى قدرت الهى است ، يعنى نماينده خداى پدر و خداى پسر در زمين . او نيز ولايت مطلقه بر مؤ منان مسيحى دارد. تاريخ نشان مى دهد كه اين قدرت الهى پاپ در واقع قدرتى است كه امپراطورى روم به پاپ تفويض كرد و با حاكميت روحانى - سياسى پاپ ، قرون وسطى و تفتيش عقايد و استبداد مذهبى ، هزار سال بر اروپا و سراسر جهان مسيحيت سايه افكند. و اگر ((رنسانس )) نبود، اين بليه بزرگ ، بشريت را تهديد به نابودى مى كرد. 36

اسلاید 37: قبل از اين كه پاپ مصون از خطا اعلام شود، رسوائى هاى اخلاقى بسيار ببار آورد. روحانيت مسيح دين و دانش را در انحصار دارد. از قرن 13 ميلادى خواندن كتب مقدس بدون اجازه روحانيون ممنوع شد. هر گونه چون و چرائى در انجام تصميمات روحانيون ممنوع است . اصل تعبد و تحقيق بر عامه مسيحيان حاكم است . 37

اسلاید 38: چشم گشودن و آزادى فكر و انديشه و تحقيق و... حرام است و مرتكب آن كافر و ملحد اعلام مى شود. عقايد رسمى مورد قبول ، فقط عقايد بخشنامه اى كليساى مركزى است . كشيش شخصيت پاپ و پرستش او از پديده هاى كليساى كاتوليك است . پاپ داراى مقام مافوق بشرى است . 38

اسلاید 39: كليساها با معابد هندوان و يونانيان و روميان قدم و جديد فرقى ندارد و معبد تصاوير و اشكال گوناگون شده است . آمرزش گناهان و فروش نقدى و قسطى بهشت ، رسالت بزرگ كليساى كاتوليك است . سيادت سياسى پاپ بر جهان ، قرنها ادامه داشت . در سال 1205 ميلادى بين پاپ سوم و پادشاه وقت انگلستان اختلاف افتاد و شاه به دستگاه روحانيت حملات شديدى كرد. پاپ او را تكفير نمود. 39

اسلاید 40: پادشاه ترسيد و نوشت : ((ما را سروش غيبى اين گونه خبر داد كه كشور انگلستان و ايرلند را به عيسى و حواريون و پاپ و جانشينان كاتوليك او داده ايم . ملت بداند كه از اين به بعد حكومت بر اين كشور را از طرف پاپ و مقام روحانيت به عنوان نايب السلطنة ، در دست خواهيم داشت . 40

اسلاید 41: نظر ما بر اين تعلق گرفت كه روحانيت هر سال در دو نوبت و هر بار هزار ليره انگليسى از ما دريافت دارند. و اگر ما و يكى از اعقاب ما با مدلول اين قرار داد مخالفت كنيم ، از حق سلطنت بر اين كشور براى هميشه محروم خواهيم بود)). در سال 1705 ميلادى هانرى چهارم امپراطور آلمان به علت بى اعتنايى به فرمان پاپ هفتم تكفير شد و از مقام خود خلع گرديد. 41

اسلاید 42: اعلاميه پاپ عليه او چنين است : ((من به نام خداى متعال : اب + ابن + روح القدس پادشاهى را كه احترام كليسا را نگاه ندارد، از حكومت بر آسمان ايتاليا ممنوع مى دارم )). كار به جائى رسيد كه هانرى چهارم لباس توبه پوشيد و به حضور پاپ آمد. ولى پاپ سه روز بها و اجازه ورود نداد. پس از سه روز توبه او را قبول كرد. 42

اسلاید 43: فيليپ اول در سال 1094 ميلادى به وسيله پاپ اوربن دوم تكفير شد. در سال 1140 ميلادى ، لوئى هفتم توسط پاپ اينوسال دوم تكفير شد. در طى دوره قرون وسطى و حاكميت استبداد مذهبى كار پاپ مذهبى كار پاپ و روحانيت مسيح و تكفير و تحريم بود و چه قصابى ها كه نكردند و ميليونها انسان آزادى خواه و حق جو و دانشمند را اعدام و شكنجه كه نكردند. پاپ و روحانيت پس از اقتدار سياسى جان ملت ها را به لب رساندند. (43

اسلاید 44: آنان دستگاه گسترده تفتيش عقايد و افكار داير كردند و كليه مخالفان فكرى عقيدتى خود را با فتواى دين به نام خدا و مذهب اعدام و سر به نيست كردند. نويسنده كتاب ((علم و دين )) مى گويد: در اين دوره سياه ((پنج ميليون )) نفر به جرم فكر كردن و سرپيچى از فرمان پاپ به دار زده شدند، گروه بسيارى را در سياه چالهاى تاريك و مربوط روم و... زندانى كردند، از سال 1481 تا 1499 ميلادى يعنى در طى 18 سال به دستور دادگاه تفتيش ‍ عقايد، 10220 نفر را زنده سوختند، 6860 نفر شقه كردند و 97023 نفر را در زير شكنجه كشتند.44

اسلاید 45: پس از ورود مسیحیت به قاره اروپا و همه گیر شدن آن سختگیریهای مذهبی شدیدی بر این قاره حاکم شد. کلیساها نه فقط محلی برای عبادت بلکه محلی برای انجام امور سیاسی شدند. کشیشها به حاکمان سیاسی بدل شدند و فقر و ظلم و بدبختی تمام این قاره را در بر گرفت. مسیحیت در اروپا45

اسلاید 46: این دوران همان دوران معروف قرون وسطی بود. اروپایی که در آرامش به سر میبرد با ورود مسیحیت و گذشت چند سال به ورطه نابودی افتاد. بیش از همه کشورهای اسکاندیناوی در این میان ضرر دیدند. با گذشت زمان مردم به طور کامل از دین زده شدند و به هیچ وجه از کلیسا و خدا و... دل خوشی نداشتند.46

اسلاید 47: کم کم کار به جایی رسید که عده ای کلا ضد خدا شدند. با ورود به عصر رنسانس و پس از آن عصر جدید و آزادیهایی که در پی این عصر به وجود آمد عقیده های افرادی که قبلا ضد خدا شده بودند باقی ماند و به نسل جدید رسید. در میان این نسل افرادی معتقد بودند که مسیحیت و خدا و به خصوص خود حضرت مسیح(ع) موجب .نابود شدن گذسته آنها و پدران آنها گشته47

اسلاید 48: این افراد به مرور در جامعه قدرت یافتند و به مرور با آزادی بیانی که در اروپا به وجود آمده بود عقاید خود را گسترش دادند و طرفدارانی هم جمع کردند. تمام فلسفه وجودی آنها این بود که ضد خدا پرستی و به خصوص .ضدمسیح باشند همچنین هیچ دین دیگری را هم قبول نمیکردند48

اسلاید 49: چون فکر میکردند همان بلایی که مسیحیت به سرشان آورده دوباره با دین جدید بر سرشان می آید و به خصوص که آنها کلا ضد خدا پرستی شده بودند پس پذیرفتن هیچ دین دیگری هم منطقی به نظر نمی آمد. به مرور زمان این افراد هم نیاز به قدرتی مافوق طبیعی پیدا کردند تا آن را بپرستند. جز خدا چه موجودی میتوانست مورد پرستش این افراد باشد؟! 49

اسلاید 50: رضایی ، عبدالعظیم- تاریخ ادیان جهان – انتشارات علمی – تهران:1377اولیری ، دلیسی-ترجمه احمد آرام- انتقال علوم یونانی بعالم اسلام- سازمان انتشارات جاویداناردستانی ، عبدالرحیم – آشنایی با ادیان 2- نشر زلال کوثر -1381توفیقی ، حسین – آشنایی با ادیان بزرگ – تهران-دانشگاه سمت -1380جان ناس – مترجم، علی اصغر حکمت – تاریخ جامع ادیان – تهران-1370منابع: 50

اسلاید 51: دان ناردو – ترجمه مهدی حقیقت خواه – پیدایش مسحیت – انتشارات ققنوس-1386جزوه استاد محترم جناب آقای تبریزی جزوه استاد محترم جناب دکتر مجتبوی پیرامون تحول بینش دینی استفاده از CD ارزشمند گنجینه http://0001.javanblog.com/http://www.farsicrc.com/index.php?option=com_content&tas- k=view&id=3025&Itemid=27851

اسلاید 52: 52

اسلاید 53: خسته نباشید خدانگهدار

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید