صفحه 1:

صفحه 2:
get میکند یایی که بدن با آنها تما اگاهی فرد ا ۴- ماهیت أث on Sf از حرکات بدن حوة

صفحه 3:
7 اندامهای تاندونی گلسژی همانند دوکهای عضلانی عمل میکنند و نسبت به تغییرات تنش عضلانی واکنش نشان می دهند .

صفحه 4:
"این گیرنده های حسی میزان و دامنه حرکات مفاصل و وضعیت یکنواخت و ثابت آنها را دریافت و به سیستم عصبی ۶ رکری رسال میدار ند

صفحه 5:
تحقیق: بررسی ارتباط بين حس وضعیت با تحرک مفصل شانه » زانو و مج پا در افراد سالم اعتفاد بر این وجود دارد که هاپپرموبپلیشی مفصلی منجر به با کب اب .. ملفل را متمد ‎Gul‏ ها و ضایعات می کند. ولی در اين تحقیق با بررسی ارتباط بین تحرک مفصل و ادراک حس وضعیت مفصل نشان داده شد که رابطه معنی دارى بين هایپرموییلیتی و ادراک حس وضعیت وجود نداشت.

صفحه 6:
رشد گیرنده های حس حرکتی بسیاری از رفلکسها از طریق گیرنده های حس حرکتی تحس_ریک می شوند ‎٠‏ بنابراين شروع يك بازئاب حاكى از دركيرى گیرنده حس حرکتی است 7 قبل از تولد بازتابی که توسط تحریک لمسی در اطراف دهان در ۵/۷ هفتگی از عمر جنین ایجاد میشود . 7 تا ۵/۱۲ هفتگی از عمر جنین گیرنده های پوستی در دستها و گیرنده های حسی در عضلات بزرگ دو سربازو در حال رشد کردن است 7 درطی چهارمین تا ششمین ماه از بارداری ؛ گيرنده های پوستی مخصوص لمس کردن و فشار به رشد خود ادامه می دهند و همین طسور دوکهای عضاری ‏ اننامهای کلوی و گیرنده های مفعلهای در عال رش هن وضیت کارکرددستگاه دهلیزی قبل از تملد روشن نیست. اما مشاهده شده است که تعادل . در رفلکسهای حدود ماه دوم بعد ازتملد ظاهر شده لند بنابرلین دستگاه حس حرکتی در همان اوایل زندگی دارای کارکرد است .

صفحه 7:
ادراک حس حرکتی آفراد میتوانند اطلاعات و حسهای حسرکتی را همانند حس بینایی از اوایل زندگی پردازش کنند لیکن پیشرفت ادارک حرکتی در طول دوران کسودکی ادامه می یابد : جنبه های اصلی ادراک حرکتی عبارتند از موضع یابیل_مسی:1) نقاط چند گانه ‎Og‏ لمسإشيه -© لس‌بدن؟ حرکاتلننلمهد6 جهتیابیف ضایی-9

صفحه 8:

صفحه 9:
< یکی از انواع ادراک نقطه لمس شده . شامل تمیز دادن بین دو نقطه نزدیک به یکدیگر و به طور همزمان در روی پوست است. 7 آستانه تمایزات یعنی کوتاهترین فاصله قابل تشخیعر در نقاط مختلف بدن با هم متفاوت است .

صفحه 10:
تحقیق: تعیین توانایی در ادراک فضاشناختی دهانی در تحقيقى که بر روی کودکان 0 تا © ساله انجام شد » به منظور بررسی تغییرات ادراک فضاشناختی دهانی آزمون آستانه تمیز دو نقطه در نقاط مختلف دهان و زبان انجام گرفت نشان داد که میانگین آستانه تمیز دو نقطه در لب» قدام زبان و خلف زبان برای کودکان 9 تا 6 ساله به طور معنی داری کاهش می یابد و نیز. لازم به ذکر. است که در ميان مناطق ذکر شده قدام زبان دارای کمترین آستانه بود.

صفحه 11:
ادراکه اشیاه . 7 بازشناسی اشیاء دیده نشده و تشخیص صفات آنها از طریق لمس كردن با دستها ” ابن امر در اطفال به صورت دستكارى اشياء انجام ميشود كه در اكثر موارد هدفمند نبوده اتفاقى انجام میشود در سن ۴سالگی کودک معمولی میتواند اشیاء را به طور هدفمند دستکاری کند وکودک ۵ ساله میتواندخصلتهای اصلی اشیاء را بررسی ودر مورد آن تحقیق کند : آگاهی جسمی ( ادراک بدن ) 7 برای انجام فعالیت های روزممه و اجرای مهارتهای پیچیده ؛ افراد به حس و آگساهی جسمی اندامهای مختلف بدن و ابعاد آن نیازمدد نددیک جدبه از اگاهی جسمی:شناسایی اندامهای وبخشهای مختلف بدن است

صفحه 12:
پگ دس وک پاو یک شم < هر گاه دست برتر؛ پای برتر و چشم برتر همكى در يك طرف بدن قرار داشته باشند در آين صورت تسلط جانی زا خالص می دامند در غیر ایتصورت تسلط جازی محتلط است که درسالهای اولیه زندگی ظاهرمی شود

صفحه 13:
eo ee ee Coes ‏تساط مختلف استفاده میکنند ممکن است در اجراهای ادراکی‎ حرکتی ماندد خواندن » سخن گفتن و سایر توانایی ذهنی با مشکل مواجه شوند .

صفحه 14:
افراد اطلاعات مووط به جهت سرون نايى بدست می آورند لذا این قضاوتها براساس یکپارچگی حس بینایی و حس حرکتی صورت می گیرد .

صفحه 15:

صفحه 16:
بنابسراین یکپارچگی بین حسی تقریباًبرای بیشتر اجراهای ماهرانه مهارتها ضروری است .

صفحه 17:
2 رشد یکپارچگی بین حسی 7 پخروهشگران به طور متعارف تحقیقات ممبوط به یکی ‎ne‏ ا با جفت كردن دو ‎oe‏ الل ‎rae‏ ‏دیگر قرار داده سپس محر" دوع را به او ارائه می بکبار چگی بینایی - هس هر کتیر < تحقیقات کودنه در ارتباط با یکیارچگی بای حس حرکتی بنج شکل مختلف از حروف ‎i‏ ات ور الم کرو مه كرو او کودکان ۵ تا ۱۵ ساله نشان داد بنج شكل را با ينج شكل جديد به انها ارائة كرد نا اشكالى را كه با أنها أسناهستند شناساى كنند يدين ترتيب جهار الكوى ارائه شده به شرح ذيل امکان پذیر بود : ارائه بص سرى بازشناسويصرى-) ارائه حسوح _كتى- بازشناسو صرح كتى- © ارلئه بصری- بازشناسو صرح كتي- © ارائه حسیح رکتو- بازشناسوپصری-)

صفحه 18:
مور را جرا 7 وی نتیجه گرفت یکپارچگی بین دو حس بینایی و شنوایی بین سنین ۵ تا ۱۲ سالگی پیشرفت مى كند.

صفحه 19:

صفحه 20:
فعالیت های ادارتی حرتتی : الف - ادراک بصری 2 فعالیت های بصری - حرکتی کودکان موجب میشود تا شکل بصری را پا حرکت جفت و جور کنند اشیایی را که می توانند بپینند دستکاری کنند و به طور مناسپ برای رسیدن به یک مسافت با فضای معین حرکت کنند . ۱- ادراک شکل و زمینه : 7 در بسیای از فعالیتها مانند ضربه زدن یا گرفتن اجراکننده باید به نوپی که از یک زمیده فریب دهنده و چدد رنگ به او نزدیک می شود توجه داشته و به آنه ا ضربه بزند یا ان را بگیرد .

صفحه 21:
7 حدس زدن و تخمین موقعیت فضایی براساس اطلاعات بصری ضرورت پیدا می کند شکل ساده این نوع ادراک آن است که اشیاء را در فضا موضع یابی کنیم . یک وظیفه دشوار برای ادراک آن است که کودکان» فضایی ام سوت بزند آیا می تهانند بدن خود را در ان جا دهند و از داخل آن عبور کنند

صفحه 22:
یا آنها ر :لبعاد فضلئی-6 مربیان غالباً در بسرنامه های ادراکی حرکتی توجه خود را معطوف به برتری ادراک تمایز چپ و راست توسط کودکان میکنند لیکن آگاهی ازسايرابعادبدن نيز به پهلو همان اد ازه مهم است اين ابعاد عبارتند از بالاو بايين ‎٠‏ جلو وعقب ‎٠‏

صفحه 23:
as oat. ۵- برتری جانبی 7 آگاهی از دو جانب بدن به طور مشخص است کودکان می توانند سمت راست و چپ خود را به طريقه های مختلف از یکدیگر تمیز دهند فعالیتهای ساده . موزون غالبا با قدم برداشتن و لی لی کردن روی یک پا ممکن است .

صفحه 24:
انها ب ‎alge‏ كه با اندامها ارتباط نناشته باشند قرار تجدد مثلاً حلقه را بشت صندلي ‎ei‏ ‏دهند يا به سمت معينى حركت دهند . 7 همچنین قدم زدن گروهی و موزون یا حرکاتی از اين قبیل به کودکان فرصت می دهد تا در جهت های مختلف حرکت کنند .

صفحه 25:
شکل و زمینه سمعی ایز و ادراک شکل و زمینه شنوایی شامل توجه به صدای خاص در میان صداهای متنوع و مختلف دیگر میشود . هنگامی که از بچه ها می خواهیم تا با شنیدن صدای مشخص, جهت حرکت خود را عوض گندد از تمیزدادن صداها و تمرین کردن آن لذت مى برند

صفحه 26:

صفحه 27:

رشد حس حرکتی 1 رشد حسی حرکتی رشد سیستم حس حرکتی برای اجرای حرکتی مهم است زیرا اطالعاتی را در موارد ذیل به ما می دهد : -1وضعی'ت نس'بی قس'متهای مختل'ف بدن با یکدیگر . -2وضعیت بدن در فضا . -3اگاهی فرد از حرکات بدن خود -4ماهی'ت اشیای'ی ک'ه بدن ب'ا آنها تماس حاصل میکند احساس حرکت اطالعات مربوط به حس حرکت متکی به گیرنده های حسی متفاوتی .است که در تمامی بدن قرار دارند دوکهای عضالنی یکی از انـواع گیرنده های حسی این قسم اطالعات است که در بین سلولهای عضالنی قرارگرفته درجه و شدت انقباضات و تنش عضالنی را مشخص می کند . انــدامهای تاندونی گلــژی همانند دوکهای عضالنی عمل میکنند و نسبت بــه تغییرات تنش عضـالنی واکـنش نشــان می دهند . سه نوع گیرنده حسی مختلف در بافتهای کپسول :مفصلی یـــــا رباطهای مفصلی وجود دارند پ''ایان'ه هایش''اخ'ه ا'یش''کلرو'ف'ینی1- گ''یرنده' هایگ''لژیش''کل2- ا'ج'سام ت''غییر ش''کلی''اف'ته پ''اس'ینی3- ایـــن گیرنده های حسی میزان و دامنه حـــرکات مفــاصل و وضعیت یکنواخت و ثــابت آنها را دریافت و به سیستم عصبی مـــرکزی ارسـال میدارند . تحقیق :بررسی ارتباط بین حس وضعیت با تحرک مفصل شانه ،زانو و مچ پا در افراد سالم اعتقاد بر ای+ن وجود دارد ک+ه هایپرموبیلیت+ی مفص+لی منج+ر به کاه+ش در+ک ح+س وضعی+ت مفص+ل شده و مفص+ل را مستعد آسیب ها و ضایعات می کند. ول+ی در ای+ن تحقی+ق ب+ا بررس+ی ارتباط بی+ن تحر+ک مفصل و ادراک ح+س وضعی+ت مفص+ل نشان داده ش+د ک+ه ر+ابط+ه معنی داری بی+ن هایپرموبیلیت+ی و ادراک ح+س وضعیت وجود نداشت. رشد گیرنده های حس حرکتی بسیاری از رفلکسها از طریق گیرنده های حس حرکتی تحــــــریک می شوند .بنابراین شروع یک بازتاب حاکی از درگیری گیرنده حس حرکتی است قبل از تولد بازتابی که توسط تحریک لمسی در اطراف دهان در 5/7هفتگی از عمـر جنین ایجــــــاد میشود . تــا 5/12هفتگی از عمر جنین گیــرنده های پوستی در دستهــا و گیرنده های حسی در عضالت بزرگ دو سربازو در حال رشد کردن است در طی چهارمین تا ششمین مــاه از بارداری ،گیرنده های پوستی مخصوص لمس کردن و فشار بــــه رشد خود ادامه می دهند و همین طــــور دوکهای عضالنی ،اندامهای گلژی و گیرنده های مفصلهـای در حال رشد هستند . وضیـت کارکرددسـتگاه دهلیزی قبـل از تولـد روشـن نیسـت ،امـا مشاهده شده اسـت که تعادل ،در رفلکسـهای حدود ماه دوم بعـد ازتولـد ظاهـر شده انـد بنابرایـن دسـتگاه حس حرکتی در همان اوایل زندگی دارای کارکرد است . ادراک حس حرکتی افراد میتوانند اطالعات و حسهای حــرکتی را همانند حس بینایی از اوایل زندگی پـردازش کنند لیکن پیشرفت ادارک حـرکتی در طــول دوران کـودکی ادامه می یابد :جنبه های اصلی ادراک حرکتی عبارتند از م'وض'ع ی''اب'یل''مسی1- ل''مس2- ن''قاط چ'ند گ''ان'ه ل''مس ل''مس'ش'یاء 3- ا ب''دن4- ل''مسب''دن 'رکات'ندا'م'ه'ا5- ح ا ج'هتی''اب'یف''ضای'ی6- موضع یابی لمسی : عبارت است از توانایی تشخیص نقطه ای از بدن که به تازگی لمس شده لیکن فرد لمس کردن آن را مشاهده نکرده کودکان چهار ساله در مورد لمس دستها و ساعد نسبت به کودکان 6تا 8ساله دقت کمتری دارند . :نقاط چند گانه لمسی یکی از انـواع ادراک نقطه لمس شده ،شــامل تمیــز دادن بین دو نقطه نزدیک به یکدیگر و به طور همزمان در روی پوست است. آستانه تمایزات یعنی کــوتاهترین فــاصله قـابل تشخیص در نقاط مختلف بدن با هم متفاوت است . تحقیق :تعیین توانایی در ادراک فضاشناختی دهانی در تحقیقی که بر روی کودکان 3تا 5ساله انجام شد ،به منظور بررسی تغییرات ادراک فضاشناختی دهانی آزمون آستانه تمیز +دو نقطه در نقاط مختلف دهان و زبان انجام گرفت نشان داد که میانگین آستانه تمیز دو نقطه در +لب، قدام زبان و خلف +زبان برای کودکان 3تا 5ساله به طور+ معنی داری کاهش می یابد و نیز +الز+م به ذکر +است که در میان مناطق ذکر شده قدام زبان دارای کمترین آستانه بود. ادراک اشیاء : بازشناسی اشیاء دیده نشده و تشخیص صفات آنها از طریق' لمس کردن با دستها این امر در اطفال به صورت دستکاری اشیاء انجام میشود که در اکثر مـــوارد هدفمند نبوده اتفاقی انجام میشود .در سن 4سالگی کودک معمولی میتواند اشیاء را به طور هدفمند دستکاری کند وکودک 5 ساله میتواندخصلتهای اصلی اشیاء را بررسی ودر مورد آن تحقیق کند :آگاهی جسمی ( ادراک بدن ) برای انجام فعالیت های روزمره و اجرای مهارتهای پیچیده ،افراد به حس و آگــــاهی جسمی اندامهای مختلف بدن و ابعاد آن نیازمند ند.یک جنبه از اگاهی جسمی،شناسایی اندامهای وبخشهای مختلف بدن است در ارتباط با شناخت ابعاد فضایی بدن باید دو مورد را مورد توجه قرار دهیم :بــرتریجـانـبی1- ‏ اگر چه کودکان در سن 3سالگی نسبت به ابعاد باال و پایین ،جلــــو و عقب آگاهی پیدا میکنند اما نسبت به سمت چپ و راست دیرتر آگاهی می یابند ‏ کودکان به تدریج متوجه خواهند شد با وجود اینکه دو دست ،دو پا مشابه دارند میتوانند آنها را در موقعیتها و وضعیت های متفاوت قرار دهند و به طور مستقل از هم حـــــرکت دهند . -2تسلط جانبی : ‏ ‏ تسلط جانبی یعنی استفاده بیشتر از یک دست و یک پا و یک چشم . هر گاه دست برتر ،پای برتر و چشم برتر همگی در یک طرف بدن قرار داشته باشند در این صورت تسلط جانبی را خالص می نامند در غیر اینصورت تسلط جانبی مختلط است .که درسالهای اولیه زندگی ظاهرمی شود :برخی نظرات در ارتباط با تسلط جانبی پژوهشگران نظرات گوناگونی در این زمینه ارائه کرده اند مشهورتـــرین آنهـــا تسلط جانبی را به تسلط یکی از نیمکره های مغـــزی نسبت به دیگری مربوط ساخته اند یعنی اینکه کسی که ترجیح می دهد از دست راست خود استفاده کند دارای نیمکره چپ مسلط است و بالعکس . نظریه دیگر در این ارتباط نظریه ادراکی حرکتی دومن و دالکاتو است . آنها معتقدند همان سمت یا نیمکره مغزی باید ،در استفاده از دستهـــا ،پــاها و چشمها مسلط باشد آنها میگویند کسانی که از تسلــط مختلف استفاده میکنند ممکن است در اجراهای ادراکی حرکتی مانند خواندن ،سخن گفتن و سایر توانایی ذهنی با مشکل مواجه شوند . جهتیـابی فضایی : جهت یابی فضایی شامل ادراک بدن در فضا و جهت یابی مستقل از بینایی می شود . مث ً ال از کودکان بخواهیم با چشم بسته روی خط مستقیمی راه بروند و میزان انحراف آنها را از خط مستقیم اندازه گیری کنیم . ادراک جهت : آگاهی کودک از سمت چپ و راست و توانایی او در اجرای طرحهای حرکتی در ابعـــاد فضایی اطـراف او را جهت یابی می نامند. افراد اطالعات مربوط به جهت شناسی را از طـــریق بینایی بـــدست می آورند لــذا این قضاوتها بـراساس یکپارچگی حس بینایی و حس حرکتی صورت می گیرد . تغییرات حسی حرکتی ناشی از افزایش :سن اطالعات در این زمینه بسیار محدود است اما بــرخی افـراد مسن حساسیت پـوستی ،حساسیت ارتعاشی و حساسیت نسبت به درد را از دست میدهند. یکپارچگی بین حواس در اکثر ورزش ها بـازیکن داخل زمین باید ادراکات دریافتی از هــر یک از چند سیستم را با هم ترکیب کرده به قضـاوتهای درست و پیچیده بـرسد بـه این جنبه از ادراک یکپــــارچگی بیـــن حسی می گوییم . بنابــراین یکپارچگی بین حسی تقریباً برای بیشتر اجراهای ماهرانه مهارتها ضروری است . رشد یکپارچگی بین حسی ‏ پژوهشگران به طور متعارف تحقیقات مربوط به یکپارچگی بین حسی را با جفت کردن دو سیستم حسی -ادراکی مختلف انجام می دهند آنها کودک را ابتدا در معـرض دیدن یک شی یا محرک دیگر قرار داده سپس محرک دوم را به او ارائه می کنند . یکپارچگی بینایی – حس حرکتی تحقیقات گودنو در ارتباط با یکپارچگی بینایی حسی حرکتی پنج شکل مختلف از حـروف یونانی و روسی را با مشاهده یا لمس کردن به سه گروه از کودکان 5تا 15ساله نشان داد سپس این پنج شکل را با پنج شکل جدید به انها ارائه کرد تا اشکالی را که بـــا آنها آشناهستند شناسایی کنند بدین ترتیب چهار الگوی ارائه شده به شرح ذیل امکان پذیر بود : اراـئـه بــصــــــــری– بـــازـشـناسـیبــصری1- اراـئـه حسیحـرکتی– بـــازـشـناسـیحسحـرکتی2- اراـئـه بــصــــــــری– بـــازـشـناسـیحسحـرکتی3- اراـئـه حسیحـرکتی– بـــازـشـناسـیبــصری4- یکپارچگی بینایی – شنوایی گودنو یک وظیفه شنوایی – بینایی را به کودکان با ضربه های 1و 3با انگشتان به روی میز ارائه کرد و از آنها خواست این ضربه ها را یادداشت کنند و هر کجا وقفه ای احساس کردند بین نقاط فــاصله بگذارند . او بدین وسیله تـوانست با معکوس کردن این کار یعنی مشـاهده نقاط مربوط به ضــربه ها کودکان را وادار کند تا وظیفه حرکتی مورد نظر را اجرا کنند . وی نتیجه گرفت یکپارچگی بین دو حس بینایی و شنــوایی بین سنین 5تا 12سالگی پیشرفت می کند . یکپارچگی فضایی – زمانی استریت مارتین و رودنیک وظیفه حرکتی را طـــراحی کردند که از لحاظ یکپارچگی بین حسی با یکدیگر اختالف داشتند و شامل یکپارچگی خصلتهای فضایی -زمانی نیز میشدند. ال :کودکان باید یک وقفه کوتاه بین دو ٌتن مختلف “ زمانی “ را با یک مث ً فاصله کـوتاه بین دو نقطه “ فضایی “ یکپارچه میکردند. فعالیت های ادارکی حرکتی :الف – ادراک بصری فعالیت های بصری – حرکتی کودکان موجب میشود تا شکل بصری را با حـرکت جفت و جور کنند اشیایی را که می توانند ببینند دستکاری کنند و به طور مناسب بــرای رسیدن به یک مسافت یا فضای معین حرکت کنند . -1ادراک شکل و زمینه : در بسیای از فعالیتها مانند ضربه زدن یا گرفتن اجراکننده باید به تــوپی که از یک زمینه فریب دهنده و چند رنگ به او نزدیک می شود توجه داشته و به آنهــا ضربه بزند یا ان را بگیرد . -2ادراک فاصله و عمق کودکان باید ادراک فاصله و عمق خود را پاالیش کنند ،ادراک عمــق به تیز بینی مربوط میشود بــرای این کار میتوانید یک وظیفه حــــرکتی را مانند پرتاب تـــوپ به هدفهایی که در فــاصله های متفاوت قرار دارد تعیین کنید و از کودکان بخواهید تا آنرا اجرا کنند . :ادراـکاـلگو وـشـکل3- یکی از جنبه های جهت یابی فضایی بصــــری ادراک شکل است یعنی قابلیت بازشناسی اشکال بدون توجه به اندازه و رنگ آنها و از این قبیل چیزها . معلمان بسیاری از اشکال هندسی را بعنوان هدف استفاده میکنند . -4آگاهی فضایی : حدس زدن و تخمین موقعیت فضایی براساس اطالعات بصری ضرورت پیدا می کند شکل ساده این نوع ادراک آن است که اشیاء را در فضا موضع یابی کنیم . یک وظیفه دشوار برای ادراک آن است که کودکان ،فضایی را مالحظه کرده سپس حـدس بزنند آیا می توانند بدن خود را در آن جا دهند و از داخل آن عبور کنند یا نه ب :ادراک حس حرکتی فعالیتهای حس حرکتی به کودکان کمک می کند نسبت به بـــدن خود و تمیـز دادن آن در محیط به وضـــوح آگــاهی پیدا کنند و بتوانند نــام بخشهای آن را بــه زبان آورند و همچنین جهات مختلف را نسبت به بدن و فضای اطراف آن شناسایی کنند . -1تمایز لمسی : لمس کردن جنبه مهمی از ادراک حــس حرکتی است و بــه آگاهی دقیق از بـدن مربوط میشود کودکان به تجاربی مربوط به موضع یابی و تمایز و شناسایی لمس کــردن های همــزمان چند موضع بدن نیاز دارند مربیان غالباً جنس کف پوش یا سطوحی را که کـــودکان بــا آنها در تماس هستند تغییر می دهند بازیهای بــا چشم بسته که در آن کـــودکان سعی میکنند اشیاء را شناسایی کرده یا آنها را جفت و جور کنند برای آنها مفیدند . :اـبـعـاد فــضائـی2- مــربیان غالباً در بـــرنامه های ادراکی حــرکتی توجه خود را معطوف به برتری ادراک تمـــایز چپ و راست توسط کــــودکان میکنند لیکن آگاهی ازســایرابعــادبــدن نیز به همان اندازه مهم است این ابعاد عبارتند از باالو پایین ،جلو وعقب ،پهلو :آگاهـیجـسمی3- آگاهی جسمی شامل ادراک موضع یابی و نـام بردن بخشهای مختلف آن و حــرکت و رابطه آنها با یکدیگر میشود کودکان می توانند با لمس کـردن و نام بـــردن بخشهـای مختلف بدن از عهده کارهای زیر بـرآیند مانند وقتی که بـــه آنها گفته میشود “ مـچ دست خـــود را لمس کن “ پای خود را تکان بده یا اشکال و حــــروف مختلف بــــا بدنشان بسازند . عـبور از خـطمـیانـیبــدن4- بسیاری از مهارتهای حرکتی به الگ'و های متناوب حرکتی در سمت راست و چپ بــدن نیــــاز دارد مانند :سکسکه دویدن ،شنــا کردن ،یا حرکاتی که در آن انــدام ها از یک طرف به طرف دیگر می روند مانند مشت زدن ،یا زدن ضربه به توپ بیسبال بــــا چوب دستی . -5برتری جانبی آگاهی از دو جانب بدن به طور مشخص است کودکان می توانند سمت راست و چپ خود را به طریقه های مختلف از یکدیگر تمیــز دهند فعالیتهای ساده ،موزون غالباً با قدم برداشتن و لی لی کردن روی یک پـا ممکن است . :تــسلطجـانـبی6- بسیاری از ما استفاده از یکی از دستها ،پاها و چشمها را بر دیگری ترجیح می دهیم در اغلب برنامه های حرکتی معلمان به کـــودکان این فرصت را میدهند تا مهارتهای حرکتی را ابتدا با اندام برتر خود فرا گیرند در نهــایت آنها را تشــویق می کنند تــا مهــــــارتهای حرکتی را با اندام دیگر نیز یاد بگیرند مانند :شوت کردن در فوتبال ، دریبل کردن در بسکتبال جـهتیـابـی7- یکی از جنبه های آگاهی از جهت شناسی و مربوط به برتری جانبی است و تــــوانایی فرستادن ابعاد مختلف بدن در فضای اطراف را شامل میشود . مث ً ال از کودکان بخواهید تا اشیاء را در محلهایی که با اندامها ارتباط داشته بـاشند قرار دهند مانند گذاشتن حلقه در مقابل پا و غیره ،سپس از آنها بخواهید تـــا اشیاء را در محلهایی که با اندامها ارتباط نداشته باشند قرار دهند مث ً ال حلقه را پشت صندلی قــرار دهند یا به سمت معینی حرکت دهند . همچنین قدم زدن گروهی و موزون یا حرکاتی از این قبیل به کودکان فرصت می دهد تا در جهت های مختلف حرکت کنند . ج :ادراک سمعی : فعالیتهای سمعی حرکتی موجب پیشبرد موضع یابی ،تمیز دادن و شنیدن صداهای مختلف می شود که در پاره ای مواقع در میان صداهای زمینه وجود دارد . -1موضع یابی سمعی : توانایی گوش دادن به نشانه های آوایی و سپس شناسایی منبع صــدا در زنــدگی روزمره و همین طور به هنگام اجرای مهارتهای حرکتی ضروری و مهم است مث ً ال برای عبور از خیابان از صداها برای تشخیص شناسایی و موضع یابی وســایل نقلیه استفاده می کنید و بنابراین دربازیها نیز شنیدن صدا بــرای بچه ها ضـروری است و به موضع یابی آنها کمک می کند . -2تمایز و ادراک شکل و زمینه سمعی تمایز و ادراک شکل و زمینه شنوایی شامل توجه به صــدای خاص در میان صداهای متنوع و مختلف دیگر میشود . هنگامی که از بچه ها می خواهیم تا با شنیدن صدای مشخص ،جهت حرکت خود را عوض کنند از تمیزدادن صداها و تمرین کردن آن لذت می برند د :تعادل تاندونهـا و مفصـلها در میان عناصـر مربوط بـه سـیستم حـس حرکتی ، دسـتگاه دهلیزی در گوش داخلـی ،و گیرنده های حسی در عضالت سر و گردن قرار دارند .که برای حس تعادل بسیار مهم هستند. حسـهای دریافتـی توسـط ایـن گیرنده هـا و از اطالعات بصـری باعث فراهـم شدن اطالعاتـی مـی شود کـه بــــرای حـس تعادل بسـیار مهم اسـت .تعــــادل بـــرای اجرای هـر یـک از مهارتهای حرکتی امری خاص و در وضعیتهای مختلف متفاوت است .

62,000 تومان