کسب و کار مدیریت و رهبری

روابط انسانی در سازمان های آموزشی

ravabete_ensani_dar_sazmanhaye_amoozeshi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
16580 بازدید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [3 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “روابط انسانی در سازمان های آموزشی”

روابط انسانی در سازمان های آموزشی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: نام درس: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی نام کتاب: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی نام نویسندگان: دکتر محمدرضا سرمدی دکتر حمیدرضا حاتمی تعداد واحد: 3 واحد انتشارات: پیام نور

اسلاید 3: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی« طرح درس »1- آزمون مقدماتی ( سنجش آغازین )2- پیش آزمون از ( پیشدانسته های درس )3- ارائه اهداف کلی و رفتاری درس4- توضیحات روی اسلایدها

اسلاید 4: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی5- پرسش و پاسخ6- توضیحات تکمیلی7- آزمون تکوینی از مطالب بحث شده8- مقایسه پیش آزمون و آزمون تکوینی

اسلاید 5: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی9- ارزیابی پایانی بخش اول10- شروع بخش دوم مطابق سرفصل و اهداف تعیین شده.

اسلاید 6: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی- درس روابط انسانی در سازمانهای آموزشی یکی از دروس تخصصی رشته علوم تربیتی در گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی است.هدف این درس آشنایی مدیران و دست اندرکاران سازمان های آموزشی با چگونگی برقرار کردن ارتباط های انسانی در سازمانهای آموزشی است.

اسلاید 7: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی پیش نیازهای این درس ، دروس مقدمات و اصول آموزشی است.

اسلاید 8: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی کتاب دارای 5 فصل است . فصل اول به بحث پیرامون تاریخچه پیدایش و تکامل روابط انسانی می پردازد. در فصل دوم ، ساختار روابط انسانی در مدیریت و نقش مدیریت در روابط انسانی مورد بحث قرار می گیرد.

اسلاید 9: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل سوم اختصاص به ارتباطات ، اهمیت و ماهیت آن دارد. تئوریها و نظریه های مدیریت در فصل چهارم مطرح می شود.

اسلاید 10: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی و بالاخره در فصل پنجم نقش گروه در سازمان و جایگاه آن در روابط انسانی مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

اسلاید 11: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی در پایان هر فصل تعدادی سؤال عینی چهار گزینه ای به عنوان آزمون تکوینی طرح شده است و نهایتا کتاب با بخش کتابنامه به پایان می رسد.

اسلاید 12: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی « هدف های رفتاری »از دانشجو انتظار می رود بعد از مطالعه این درس بتواند به سؤالات زیر پاسخ گوید:1- بطور خلاصه تاریخچه پیدایش روابط انسانی را شرح دهد.

اسلاید 13: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی2- خصوصیات تکامل روابط انسانی را تحلیل کند.3- ساختار روابط انسانی در مدیریت را شرح دهد.4-نقش مدیریت در روابط انسانی را تشریح کند.5- ارتباطات ، اهمیت و ماهیت آن را تجزیه و تحلیل کند.

اسلاید 14: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی6- انواع تئوریهای مدیریت را نام ببرد.7- تئوریهای عمده مدیریت را مورد تجزیه و تحلیل قرارداده و عناصر و ویژگیهای آن را برشمرد.8- نقش گروه در سازمان را تحلیل کند.9- جایگاه گروه در روابط انسانی را تجزیه و تحلیل کند.

اسلاید 15: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:ص 1؛ تاریخچه پیدایش و تکامل روابط انسانی« مدیریت در دوران سومری ها » - روابط انسانی از آغاز تمدن بشری وجود داشته است.

اسلاید 16: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:ص 2؛ - در امپراطوری سومری ، سازمان ملوک الطوایفی ، وسیله حفظ نظام شاه بود.- در دستگاه شاهی و زمینداران یک رشته از قوانین وجود داشت.

اسلاید 17: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:ص 2؛ - در قانون سومری از روابط بازرگانی سخن به میان رفته است.- مجالس محاکمه و داوری در معابد تشکیل می شد.

اسلاید 18: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:ص 4؛ - در مصر قدیم قوانین مدنی و جنایی ترقی کرده بود.- فرعون خود را تا مقام الوهیت بالا برده بود.- تمام مناصب به او ختم می شد. « مصر قدیم »

اسلاید 19: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:ص 4؛ - سهم بابل در تمدن جدید انکارناپذیر است.- در قانون نامه حمورابی از بسیاری از مسائل مدیریتی و حکومت سخن به میان آمده است. « بابل »

اسلاید 20: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:ص 5؛ مهم ترین قانون یهود ، 10 فرمان است:1- نخستین فرمان بنیان اجتماع دینی جدید است.2- فرمان دوم در بالا بردن مفهوم ملی خدا تأثیر دارد. « قوم یهود »

اسلاید 21: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:ص 5؛3- فرمان سوم ، نماینده تقوای شدید فرد یهودی بود.4- روز تعطیل هفتگی شنبه است.5- خانواده تقدیس می شود.6- کمال مطلوب بسیار سخت دست یافتنی است.

اسلاید 22: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:ص 5؛7- ازدواج اساس خانواده است.8- مالکیت فردی محترم شمرده می شود.9- گواهان باید امانت را رعایت کنند.10- به هیچ چیز همسایه ات طمع نکن.

اسلاید 23: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:ص 5؛ « چین باستان »به عقیده کنفوسیوس ، شالوده حکومت همانند بنیادمنش انسانی ، صداقت و اخلاص است. « عقاید کنفوسیوس »

اسلاید 24: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:ص 7؛ وظایف حکومت در ادوار باستان از « چو » :1- مقررات مربوط به نحوه تشکیل سازمان چو: نخست وزیر هشت نوع مقررات برای اداره امور دولت در دست دارد:

اسلاید 25: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:ص 7؛2- مقررات مربوط به نحوه اعتبارات 3- مقررات و شبکه های ارتباطی سازمان 4- خط مشی های اداری 5- جنبه های رسمی –قانونی و تشریفاتی

اسلاید 26: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:ص 7؛6- نحوه کنترل دولت برای فراهم آوردن کمال دولت7- سیستم مجازات و بازرسی8- حسابرسی و کنترل امور

اسلاید 27: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:ص 8؛مردم یونان باستان پیش از هر ملتی فکر خود را در زمینه مسائل مربوط به حکومت و طرز ادارره اجتماعی آن بکار انداخته اند. « یونان باستان »

اسلاید 28: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:ص 8؛- اثر بزرگ افلاطون « جمهور » یا رساله مربوط به عدالت است.- افلاطون هدف دولت را دو چیز می دانست:1- حفظ تشکیلات جامعه2- تهذیب نفس شهروندان « افلاطون »

اسلاید 29: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:ص 8؛افلاطون روابط بین انسانها را ناشی از نیاز اقتصادی و همچنین تفاوت های فردی انسانها می داند.- وظیفه دولت نیز به کمال رساندن استعدادهاست.

اسلاید 30: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:ص 9؛روابط بین انسانها بر اساس جامعه طبقاتی تعیین می شود.هر حکومتی در تربیت انسانها باید یکسان عمل کند. « ارسطو »

اسلاید 31: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:از دیدگاه رومی ها ، مدیریت و رهبری آمیخته با عظمت و جلال است.در روم مدیریت بر اساس فلسفه افلاطون دنبال می شد. « روم باستان »

اسلاید 32: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل اول:ص 12؛- قانون ، اصیل ترین و پایدارترین جنبه مشخص روح رومی بود.- شخص اول در حقوق روم ، شارمند نام داشت.

اسلاید 33: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:- مفهوم روابط انسانی و تفاوت آن با رفتار سازمانی « ساختار روابط انسانی در مدیریت و نقش مدیریت در روابط انسانی »

اسلاید 34: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:1- توجه به نیازهای مشترک 2- توجه به تفاوت های فردی 3- توجه به قدر و مرتبه انسان « اصول روابط انسانی »

اسلاید 35: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:4- توجه به زمینه های ایجاد انگیزه شاخص های روابط انسانی1- درک نیازها ، استعدادها و مشکلات دیگران و تلاش برای تأمین شکوفایی استعدادها

اسلاید 36: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:2- پذیرش تفاوتهای فردی3- دوست داشتن دیگران4- پذیرش افراد و خوب گوش دادن به آنها5- برقراری بهداشت روانی در محیط آموزشی

اسلاید 37: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:دانش روابط انسانی به بررسی و چگونگی مناسبات و دلبستگی ها و احساسات افراد و ... در یک سازمان می پردازد. « قلمرو روابط انسانی »

اسلاید 38: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:- بررسی مطالعات مربوط به روابط انسانی با مطالعه فرد آغاز می شود.- روحیه افراد در یک سازمان یکسان نیست و این یک اصل مهم است.

اسلاید 39: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:مواضع زیر تحت عنوان روابط انسانی مطرح می شوند و با مدیریت آموزشی ارتباط تنگاتنگ دارند: « محتوای روابط انسانی »

اسلاید 40: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:1- انگیزش: اطلاع مدیر از فاکتورهای انگیزشی هم برای خود و هم کارکنان2- ادراک: آسان شدن نحوه کار به واسطه درک صحیح موقعیت ها

اسلاید 41: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:3- ارتباطات: در سطح افقی و عمودی و همچنین ارتباط با شاگردان شاخص با اهمیتی است.2- ساختار قدرت: باید مدیر حدود آن را بشناسد.

اسلاید 42: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:5- اختیار: مدیر باید بداند اختیار چگونه بر رفتار کارکنان تأثیر می گذارد6- روحیه: روحیه بالا نشان دهنده موفقیت مدیر است.

اسلاید 43: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:7- تصمیم گیری: مدیر باید مهارت لازم در این امر را داشته باشد.8- رهبری: رهبری ذاتا یک رویه گروهی است و به نحوه شخصیت مدیر بستگی دارد.

اسلاید 44: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:- مدیر برای اصلاح و هدایت رفتار به سمت مطلوبیت و رضایت داشتن از دو راه می تواند بهره جوید: «روابط انسانی و انگیزه های آن »

اسلاید 45: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:محرک های رفتاری افراد با پاداش و تنبیه سر و کار دارد.1- استفاده از محرک ها2- تغییر محیط

اسلاید 46: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم : استفاده از محرک ها: رضایت شغلیراههای رسیدن به رضایت شغلی از نظر پارسونز:ارضایخواسته هاشناساییشخصیتلذتعزت نفس

اسلاید 47: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل دوم :کاکردجذبکارکردبهسازیکارکردنگهداریکارکردکاربرد در مدیریت و بخصوص منابع انسانی با چهار کرد مهم روبرو هستیم:

اسلاید 48: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 26؛- یکی از عوامل مهم در مدیریت آموزشی ، توانایی ادراک مدیر است.- توانایی ادراک دقیق به شناسایی مدیر نسبت به کارکنان کمک می کند. « ادراک و روابط انسانی »

اسلاید 49: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 27؛- روابط انسانی در پرتو برقراری ارتباط پدید می آید.- ارتباط رویارو یکی از روشهای مهم در برقراری رابطه است.- ارتباط مؤثر ، رهبری را آسان تر می کند. « روابط انسانی و ارتباطات »

اسلاید 50: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 28؛چند سؤال مهم:چرا اشخاص خود را تسلیم انضباط سازمانی می کنند؟اساس کنترل و نظارت سازمانی چیست؟ « روابط انسانی و قدرت »

اسلاید 51: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 28؛قدرت به مفهموم اختیار معنی می دهد.در ورای هر اختیار قدرتی نهفته است.اختیار منبع عملیاتی سازمانی مدیر است.

اسلاید 52: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 30؛ « منابع قدرت در سازمان » قدرت اجبارقدرتقانونیقدرتتخصصقدرتمرجعیتقدرتپاداش

اسلاید 53: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل دوم:ص 31؛انواع اختیار از دید ماکس وبراختیار قانونیاختیار سنتی « روابط انسانی و اختیار »اختیار فرمندی

اسلاید 54: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 31؛اهمیت تفویض اختیار را می توان در موارد ذیل خلاصه کرد:1- تمرکز مدیر بر کار در سازمان2- بالا بردن اعتماد بنفس زیردستان « ضرورت و اهمیت تفویض اختیار »

اسلاید 55: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:3- رسیدگی به امور مهم به جای وارد شدن به جزئیات4- تربیت مدیران شایسته برای سازمانالبته در تفویض اختیار باید به اصول آن توجه داشت:

اسلاید 56: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:1- تفویض اختیار نسبت به بخشی از اختیارات ممکن است.2- انتقال اختیارات ، مسئولیت تفویض کننده را سلب نمی کند3- تناسب بین اختیار و مسئولیت باید حفظ شود « اصل تفویض اختیار »

اسلاید 57: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:4- تفویض اختیار قابل فسخ شدن است.5- در تفویض اختیار با نظارت دقیق صورت پذیرد.اصولا مدیر باید نظارت مرکزی را برای خود نگهدارد.

اسلاید 58: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:1- اختیار تفویضی و مسئولیت متعادل باشد.2- اختیار از مسئولیت افزون تر باشد.3- اختیار کمتر از مسئولیت باشد. حالتهای مختلفی که بین مسئولیت و اختیار برقرار است:

اسلاید 59: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 33؛حالت اول: منطقیحالت دوم: باعث انحراف می شودحالت سوم: باعث ظلم می شود

اسلاید 60: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 34؛فیفنر: Fiffner1- افزایش بازدهی 4- تکامل فردی2- ایجاد علاقه 5- جلوگیری از اتلاف وقت3- تقویت همکاری « محاسن و معایب تفویض اختیار »

اسلاید 61: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 34؛1- ادعای تفکر مطلق بودن توسط مدیر2- نداشتن اعتماد به زیردستان3- فقدان ثبات عاطفی و عوامل روانی موانع تفویض اختیار

اسلاید 62: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 34؛4- ملاحظات سیاسی5- اعتقاد به اصالت قانون و برتری تمرکز اختیارات

اسلاید 63: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 35؛روحیه به شرایط گروهی اطلاق می شود که هدف های مشخص و معلومی دارند و این اهداف در مقاصد فردی مهم تلقی می شوند. « روحیه در روابط انسانی »

اسلاید 64: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 36؛فراگرد روحیه را می توان بر اساس نوع مدیریت به چهار گروه ویژه طبقه بندی کرد:1- مدیریت بی بند و بار 3- مدیر خیراندیش2- مدیر مستبد 4- مدیر دموکراتیک « روحیه و مدیریت آموزشی »

اسلاید 65: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 37؛1- وجود حس اشتیاق و علاقه مندی به کار2- توجه به اهمیت فرد در سازمان گروه های متعلق به مدیریت دموکراتیک به دلایل زیر بیشتر از انواع مدیریت دیگر بازدهی دارند:

اسلاید 66: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:3- وجود فرصت ها و عرصه های ابتکار4- فقدان یأس و ناامیدی در سازمان5- اجازه شرکت در ایجاد خط مشی

اسلاید 67: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 37؛تصمیم گیری در اداره سازمانها از کارکردهای بسیار مهم استبعضی از صاحب نظران سازمان را «شبکه تصمیم» و مدیریت را «تصمیم گیری» معنا کرده اند. « تصمیم گیری و روابط انسانی »

اسلاید 68: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 38؛1- تشخیص و تعریف مسأله یا مشکل2- تعیین راه حل های گوناگون برای حل مشکل3- تعیین معیار برای ارزشیابی و تجزیه و تحلیل راه حل ها « فرآیند تصمیم گیری »

اسلاید 69: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 39؛4- تجزیه و تحلیل و ارزشیابی راه حل ها5- انتخاب بهترین راه حل ممکنراه حل انتخاب شده باید رساترین و مناسب ترین راه برای حل مشکل باشد.

اسلاید 70: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 40؛مدیر می تواند هم رهبر باشد و هم نباشد.مدیر اداره می کند ولی رهبر هدایت می کند.مدیریت مبتنی بر مقررات و رهبری مبتنی بر حقایق است. « روابط انسانی و رهبری »

اسلاید 71: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 41؛1- سبک خودمختار: بدون نظرخواهی از دیگران تصمیم گیری می کند.ویژگیهای رهبران برخوردار از سبک خودمختار: « سبک های مختلف رهبری »

اسلاید 72: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 41؛الف: اجرای مقررات را الزامی می دانندب: کمتر اجتماعی هستندج: کمتر هدایت می کنندد: ارتباط کتبی برقرار می کنندهـ: مدیریت آنها عمدتا قابل تحمل نیست.

اسلاید 73: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 42؛تمام اعضای گروه را در تصمیم گیریها شرکت می دهند:ویژگی های این قبیل رهبران:1- اعتماد به زیردستان2- اعطای تفویض اختیار « سبک دموکراتیک »

اسلاید 74: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:3- دادن آزادی عمل به زیردستان4- تلاش برای ایجاد هماهنگی بین اعضاء5- سعی در ایجاد محیطی دلپذیر

اسلاید 75: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:دارای انگیزش مثبت و محترمانه پیروان هستند:ویژگی های این قبیل رهبران:1- خوش مشرب بودن « سبک پدرنما »

اسلاید 76: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:2- کمک به دیگران بصورت جدی3- دوستدار مشاوره4- علاقه مند به کار5- قدرشناس و شاکر6- مشوّق ولی کم برانگیزاننده

اسلاید 77: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:خود را مکمل پیروان می دانند:ویژگیهای این قبیل رهبران:1- دوستدار زندگی جمعی « سبک رفیق نما »

اسلاید 78: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 43؛2- جّدی در مسئولیت3- دور از قضاوت در خصوص پیروان4- کم هراس از سختی ها5- ضعیف در خصوص پیروان سرکش

اسلاید 79: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:سعی می کنند گروه زیردستان متشخص و زبانزد خاص و عام شوند:ویژگیهای این قبیل رهبران: « سبک تشخص گرا »

اسلاید 80: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 43؛الف: قدرت پیش بینی دارند.ب: ریسک پذیر هستند.ج: بیشتر شنونده اند تا گوینده.

اسلاید 81: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:از بکارگیری قدرت خود کناره گیری می کنند:- معتقدند با این روش خلاقیت زیردستان شکوفا می شود.-عمدتا برای فرار از مشکلات به این عمل روی می آورند. « سبک رهبران به حال خود بگذار »

اسلاید 82: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 44؛1- دارای قابلیت هدایت و ایجاد انگیزه در گروه2-دارای حس مشورت خواهی از اعضای گروه3- دارای توان برقراری ارتباط قوی باگروه « ویژگیهای رهبر ایده آل »

اسلاید 83: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 44؛4- دارای شخصیت محکم و مطمئن به خود5- آزاد اندیش6- قادر به تحلیل موقعیت ها7- مقاوم در برابر ناملایمات8- ...

اسلاید 84: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 45؛مدیر فردی است که بر دیگران تأثیر می گذارد و آنها را برای رسیدن به هدف یا اهداف سازمان سوق می دهد:کارکردهای اصلی مدیریت عبارتند از: « مدیریت »

اسلاید 85: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:سازماندهیکارگزینیکنترلو نظارتاثرگذاریبرنامه ریزی

اسلاید 86: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:در این سبک ، تأکید بر مشارکت در تعیین اهدافی است که قابل لمس ، تأیید و سنجش باشند. « مدیریت مبتنی بر هدف »

اسلاید 87: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:دراکر: با استفاده از اهداف سازمان باید افراد را تحریک و در آنها ایجاد انگیزه کرد. این سبک 25 سال پیش توسط « پیتر دراکر » ارائه شد:

اسلاید 88: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 46؛ « ارکان اصلی مدیریت مبتنی بر هدف »تعیینهدفتعیینزمان مشخصتصمیم گیریمشارکتیبازخورداز عملکرد

اسلاید 89: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 46؛پایه و اساس این مدیریت بر تصمیم گیری گروهی استوار است.در این سبک کارکنان نیز از قدرت تصمیم گیری برخوردارند. « مدیریت مشارکتی »

اسلاید 90: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:این مدیریت یکی از اجزاء مدیریت مشارکتی است.گروه کیفیت به دنبال کشف علت های مسائل سازمانی و ارائه راه حل برای آنهاست.مدیریت کیفیت ( دائره کیفیت )

اسلاید 91: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 47؛این مدیریت که در راستای اثربخشی قرار دارد بر 3 محور اصلی استوار است: « مدیریت زمان »کنترل زمانسازماندهیبرنامه ریزی

اسلاید 92: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:1- عوامل فرهنگی 2- آداب و رسوم3- عوامل سازمانی 4- عوامل اجتماعی و تکنولوژیکی « عوامل تأثیرگذار در مدیریت زمان »

اسلاید 93: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:وظیفه های مشاوره ای مدیر عمدتا عبارتند از:اندرز دادن روشن کردن مسیرقوت قلب دادن دادن جهت جدیداز بین بردن تنشها ارتباط مؤثر برقرار کردن « نقش مشاوره ای مدیر »

اسلاید 94: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 52؛اهمیت ارتباط گفت و شنودی با دیگرانمدیریت جبران خدمتاهداف مدیریت جبران خدمت

اسلاید 95: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 53؛روش مناسبی است که در عین نظم در تعیین ارزش نسبی مشاغل بکار می رود.- روشهای مختلف ارزشیابی شغل عبارتند از: « ارزشیابی شغل »

اسلاید 96: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:ص 53؛الف: روش رتبه بندی ب: روش درجه بندیج: روش مقایسهمراحل مختلف روش مقایسه عوامل عبارتند از:

اسلاید 97: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:1- تعیین عوامل قابل جبران2- تعیین مشاغل کلیدی3- تشخیص دستمزد4- قرار دادن مشاغل کلیدی بر نمودار5- ارزشیابی سایر مشاغل

اسلاید 98: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل دوم:- وادار کردن و تشویق دیگران به کار.- نقش انگیزش در رهبری سازمان- سی تدبیر برای انگیزش « انگیزش »

اسلاید 99: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل سوم:ص 71؛ارتباط در زبان لاتین از کلمه Communication مشتق شده است و معانی گوناگونی مثل : گزارش،پیوند دادن،انتقال دادن و ... دارد. « ارتباطات ، اهمیت و ماهیت آن »

اسلاید 100: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل سوم:ص 72؛ارتباط مکانیسمی است که روابط انسانی بر اساس و بوسیله آن به وجود می آید.ارتباط ؛ حرکات ، صدا ، کلمات و ... را در بر می گیرد. تعریف ارتباط از دیدگاه « چارلز کولی » :

اسلاید 101: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل سوم:ص 72؛اطلاعاتکنترلایجاد انگیزهابرازاحساسات نقش ارتباطاتنقش های مهم ارتباط در یک گروه یا سازمان عبارتند از:

اسلاید 102: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل سوم:6- بازخورد« فرآیند ارتباطات »اجزای اصلی فرآیند ارتباط کدامند؟3- انتقال4- رمز گشایی5- گیرنده2- رمز گذاری1- منبع(فرستنده)

اسلاید 103: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل سوم:یکی از مهم ترین مشکل ها در بحث کارایی و اثربخشی سازمان وجود موانع ارتباطی در شبکه ارتباطی یک سازمان است. « موانع مهم ارتباطی در سازمان »

اسلاید 104: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل سوم:ص 76؛تعدد زیاد پیام ، تحریف را افزایش می دهد.1- پیام های تحریف شده: هنگامی که پیام هایی تحریف می شوند ، نمی توان انتظار داشت مردم آنها را بفهمند.

اسلاید 105: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل سوم:ص 76؛زبان: کلمات برای افراد مختلف معانی مختلفی دارند.عواطف: چگونگی احساس گیرنده در زمان دریافت پیام بر نحوه تفسیر او تأثیر می گذارد.

اسلاید 106: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل سوم:ص 76؛- ارتباط میان فرهنگی: یکی از مشکلات بالقوه در ارتباطات است.- ارتباط غیر کلامی:یکی از راه های مهم انتقال پیام به دیگران است. ارتباط غیر کلامی معمولا با ارتباط شفاهی همراه است.

اسلاید 107: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل سوم:شنوندگان ضعیف: بسیاری شنوندگان اشخاص ضعیفی هستند.یکی از دلایل پیدایی این مسأله مربوط به فلسفه های تصمیم گیری است.

اسلاید 108: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل سوم:ص 76؛1- محتوای پیام باید به وضوح تعریف شود.2- پیام باید به صورت فرمول درآید.3- تأیید یا رد هر پیام باید کنترل شود. « دستورالعمل های ارتباطات »

اسلاید 109: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل سوم:ص 77؛4- ارتباطات کتبی نیز باید مطمح نظر قرار گیرد. غایت های حاصل از ارتباط:مهم ترین اهداف حاصل از ارتباط در سازمانها عبارتند از:

اسلاید 110: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل سوم:1- افزایش کارایی و بهره وری2- ایجاد تغییرات سازمانی3- پیش بینی و جلوگیری از تنش های سازمانی4- پاسخگوئی به نیازهای کارکنان و افزایش روحیه

اسلاید 111: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل سوم:5- تحکیم وضعیت کارکنان6- ایجاد همبستگی بین اعضاء و سازمانارتباط در هر سازمانی برای بالا بردن کارایی ، راندمان و اثربخشی سازمان است.

اسلاید 112: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل سوم:الف: ارتباطات عمودی« جهت جریان ارتباطات »ب: ارتباطات افــقـــیارتباط رو به پائینارتباط رو به بالاارتباط گروه های هم سطحمدیران یا کارکنان

اسلاید 113: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل سوم:در هر سازمانی دوسیستم ارتباطات اصلی وجود دارد ، که گاهی نقش مکمل و گاه در تعارض با یکدیگر قرار می گیرند. « انواع ارتباطات سازمانی »

اسلاید 114: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل سوم: الف: سیستم ارتباط رسمیب: سیستم ارتباط غیر رسمی

اسلاید 115: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 85؛تئوریهای کلاسیک تئوریها و نظریه های مدیریتتئوری مدیریت علمی

اسلاید 116: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم: فردریک تیلور ( Fredrick.w.Taylor ) پدر مدیریت علمی و بوجود آورنده نظریه تیلوریسم است. کتاب تیلور « اصول مدیریت علمی » است.

اسلاید 117: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم: سیستم تیلور شامل دو عنصر اساسی است:1- کشف تجربی بهترین راه انجام هر کار2- تقسیم کار بین مدیران و کارکنان

اسلاید 118: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:1- اصل کشف اصول علمی انجام کار حقیقی2- اصل انتخاب علمی کارگر ماهر3- اصل پاداش و کنترل « اصول مدیریت علمی تیلور »

اسلاید 119: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم: « مراحل مدیریت علمی »اصل چهارم: تشریک مساعی طبقه کارگر و مدیریتمرحله 1= وجود یک وظیفه ، مدیر و مجموعه ای از کارگرانمرحله 2= تجزیه و تحلیل وظیفه

اسلاید 120: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 88؛مهم ترین هدف در نظام تیلوریسم ، بیشینه سازی و افزایش تولید استمرحله 3= انتصاب و آموزشمرحله 4= نظارت مداوم

اسلاید 121: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 88؛یکی از نقاط مثبت این نظریه افزایش تولیدات است.دوم: افزایش حقوق کارگرانسوم: مطالعه علمی کار-زمان-حرکت و روش« نقاط مثبت تیلوریسم »

اسلاید 122: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:- اینکه انسانها فقط با پاداشهای مالی برانگیخته می شوند- عدم توجه به سازمان غیر رسمی و روابط انسانی- نگاه به انسان به عنوان یک موجود اقتصادی« انتقادات وارد بر تیلوریسم »

اسلاید 123: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:این مکتب بیش از حد بر ساخت دهی سازمان تأکید دارد.- واضع این نظریه « هانری فایول » فرانسوی است.« تئوری کلاسیک سازمان ( نظریه مدیریت اداری ) »

اسلاید 124: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ماکس وبر واضع این نظریه است.به نظر وبر سازمان دارای 2 مشخصه اصلی است:1- عقلانیت 2- کارایی« تئوری بروکراسی »

اسلاید 125: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:تقسیم کار: تقسیم کار به وظایف کاملا کوچک و تخصصی. نیروی کار انسانی در ازدیاد کارایی با تقسیم کار مؤثر است.« ویژگیهای عمده بروکراسی »

اسلاید 126: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:وبر: تقسیم کار به اجزای کوچک ، عمل هماهنگی را خیلی مشکل می سازد.- بروکراسی این مسأله را با تمرکز حل می کند.« تمرکز اختیارات »

اسلاید 127: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:برنامه منطقی و عقلائی برای اداره امور استخدامی: ( مسیر شغلی یا کار راهه )بر طبق این اصل استخدام بر اساس صلاحیت تخصصی و احراز شرایط شغل صورت می گیرد.

اسلاید 128: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:4- قوانین و مقررات: بروکراسی ها، تابع مقررات دقیق و صریح هستند5- سیستم ثبت و ضبط: کلیه اقدامات ، سوابق دقیقا نگهداری می شوند.

اسلاید 129: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:بروکراسی وظایف نیرومند متعددی را فراهم می کند.1- تخصص گرایی: با اعمال اصل تخصص تولید به میزان بالایی افزایش می یابد.« وظایف بروکراسی »

اسلاید 130: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:بروکراسی با مشخص کردن رابطه های بین بخش های مختلف یک سازمان پیچیده ، آنرا از پیچیدگی اولیه خارج می سازد.

اسلاید 131: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:2- ساختار: بروکراسی بوسیله ساختاری که به سازمان می دهد ، آن را هدایت می کند.ساختار از تداخل وظایف افراد جلوگیری می کند.

اسلاید 132: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:3- پیش بینی و ثبات: بروکراسی وسیله ای است برای ایجاد ثبات در سازمان.بروکراسی روابط انسانی را عقلائی می کند.

اسلاید 133: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:4- رفتار عقلائی: بروکراسی رفتار عقلائی و تفکر منطقی را به سازمان وارد می کند.در بروکراسی قضاوت ها بر مبنای مدارک صورت می گیرد.

اسلاید 134: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:باید توجه داشت که عامل عقلائی یک عامل نسبی است ، زیرا چیزی که برای یک نفر عقلائی است، الزاما برای شخص دیگری نیست.

اسلاید 135: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:فایول کتابی تحت عنوان « اداره امور عمومی و صنعتی » نوشت.او واضع نظریه کلاسیک سازمان است . اصول فایول هم اکنون مورد استفاده اکثر سازمانهاست.« هانری فایول »

اسلاید 136: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 95؛1- تقسیم کار ، اختصاص دادن هر پست به یک نفراصول فایول که در تئوری مدیریت اداری عرضه نموده است ، 14 اصل به شرح ذیل است:

اسلاید 137: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:2- اصل اختیار و مسئولیت3- اصل انضباط ، تبعیت کارکنان یک سازمان از فرامین و دستورات مدیریت4- اصل وحدت فرماندهی ، هرکس باید از یک نفر دستور بگیرد.

اسلاید 138: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 96؛5- اصل وحدت رهبری ، در این قسمت اداره گروه انسانی مدّ نظر است.6- اصل برتری سود همگانی بر سود فردی ، اصلی که همه باید آنرا رعایت کنند.

اسلاید 139: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 96؛7- اصل حقوق و مزایا ، بعنوان یک ملاک اصلی در ایجار انگیزه های سازمانی مدّ نظر است.8- اصل تمرکز و عدم تمرکز ، تأثیر زیادی بر عملیات جاری سازمان دارد.

اسلاید 140: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 96؛9- اصل سلسله مراتب ، فرامین و دستورات باید طی یک روال منطقی جریان پیدا کنند.10- اصل ترتیب ، باعث خواهد شد فعالیت ها منجر به نتیجه مثبت بشوند.

اسلاید 141: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 96؛11- اصل تساوی و انصاف ، 12- اصل ثبات و پایداری شغل ، باید رضایت شغلی در سازمان به عنوان یک اصل مورد عنایت قرار گیرد.

اسلاید 142: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 96؛13- اصل ابتکار ، مدیریت باید زمینه های بروز خلاقیت و نو آوری را فراهم سازد.14- اصل روحیه همکاری ، یکی از اصول مهم در تئوری فایول است.

اسلاید 143: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 96؛1- امور فنی 4- امور تأمینی2- امور تجاری 5- امور حسابداری3- امور مالی 6- امور اداریبه اعتقاد فایول امور هر مؤسسه به 6 دسته تقسیم می شود:

اسلاید 144: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:- وی یکی از احیاء کنندگان مکتب کلاسیک بود.- وی همچنین در خصوص دیدگاه رفتاری نیز دارای دیدگاه و تئوری خاصی است.« نظریه همکاری چستر بارنارد »

اسلاید 145: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:بارنارد معتقد بود که سازمانها تلفیقی از وظایف و افراد هستند که باید یک حالت متعادل بین آنها ایجاد شود ، او معتقد بود سازمان یک سیستم تلفیقی است.

اسلاید 146: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:نتیجه تحقیق هاثورن هشداری بود بر این نیاز که مدیر باید مناسبات بین مردم را مطالعه و درک کند.« نظریه های رفتاری (نئوکلاسیک) »« مطالعات هاثورن »

اسلاید 147: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:نتیجه تحقیق هاثورن: مهم ترین عاملی که در تولید سازمان تأثیر می گذارد ، مناسبات بین افراد است که ارتباطی به مزد و شرایط کار ندارد.

اسلاید 148: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:نتیجه دیگر این تحقیق: شناسایی اهمیت تأثیر سیستم اجتماعی در ازدیاد کارایی سازمانی است.- کارایی سازمانی فقط به رفتار فردی مربوط نمی شود.

اسلاید 149: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:فالت مفسّر دوره گذار از نظریه های کلاسیک به نظریه های رفتاری است. به اعتقاد او مسأله اصلی در هر کار جمعی ، حفظ روابط انسانی پویا است.« نظریه ماری پارکر فالت »

اسلاید 150: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:فالت هماهنگی را راهبرد اساسی سازمان اثربخش می داند و در ارتباط با آن به 4 اصل توجه دارد:1- هماهنگی از طریق تماس مستقیم

اسلاید 151: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:2- هماهنگی در مراحل اولیه3- هماهنگی از طریق ارتباط متقابل تمام عوامل در یک موقعیت معین4- هماهنگی به عنوان یک جریان مداوم.

اسلاید 152: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 102؛مک گریگور بر این باور بود که مدیران بر دو دسته اند:1- یک دسته به انسان دید منفی دارند.تئوری X و تئوری Y داگلاس مک گریگور:

اسلاید 153: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 102؛2- دسته دوم نسبت به انسان دید مثبت دارندتئوری Xتئوری Yگروه اولگروه دوم

اسلاید 154: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 102؛1- انسان ذاتا تنبل است2- انسان باید تحت اجبار قرار گیرد تا کار کنددیدگاه مدیران نسبت به انسان بر مبنای تئوری X:

اسلاید 155: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 102؛3- انسان مسئولیت پذیر نیست.4- انسان خلاقیت اندکی دارد.5- انسان ریسک پذیر نیست.6- انسان فقط به خاطر پاداش مالی کار می کند.

اسلاید 156: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 102؛1- انسانها کار را به منزله تفریح نکاه می کنند.2- انسانها برای کار کردن نیازی به کنترل ندارند.3- انسانها دارای خلاقیت و ابتکار هستند.مفروضات تئوری Y نسبت به انسان:

اسلاید 157: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 102؛4- انسانها عمدتا مسئولیت پذیر هستند.5- پاداشهای معنوی برای انسانها جذابیت بیشتری دارند.6- انسانها دارای ویژگی ریسک پذیری بالایی هستند.

اسلاید 158: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 103؛نظریه بلوغ و عدم بلوغ یا رشد یافتگی و رشد نیافتگی« گریس آرگریس »

اسلاید 159: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 103؛طبق این نظریه نظام ارزشی بروکراتیک مناسبات سطحی و غیر قابل اطمینان را سبب می شود که این مناسبات احساسات مصنوعی و نامطمئن را ایجاد می کنند.

اسلاید 160: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 103؛1- افراد از حالت غیرفعال کودکی به مرحله فعال بزرگسالی تغییر می یابند.آگریس هفت مرحله تغییرات شخصیت را به شرح ذیل بیان می کند:

اسلاید 161: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 104؛2- افراد از حالت وابستگی دوران کودکی به حالت استقلال نسبی بزرگسالی می رسند.3- افراد در کودکی به چند طریق و در بزرگسالی به طرق متعدد عمل می کنند.

اسلاید 162: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 104؛4- علاقه مندی های افراد در کودکی سطحی و در بزرگسالی قوی است.5- دید زمانی در دوران کودکی محدود و در بزرگسالی شامل گذشته ، حال و آینده است.

اسلاید 163: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 104؛6- در کودکی افراد همیشه تابع هستند و در بزرگسالی به مقامی مساوی و یا بالاتر از دیگران هم دست می یابند.7- در کودکی انسان خودآگاهی ندارد ولی در بزرگسالی چرا.

اسلاید 164: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:1- تخصصی شدن 3- وحدت رهبری2- سلسله مراتب 4- دایره کنترلآرگریس مواردی که مانع بلوغ می شوند را به شرح ذیل بیان می کند:

اسلاید 165: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:آرگریس معتقد است در سازمانی که این خصوصیات در روشها و قوانین آن عجین شده باشد کارکنان نمی توانند به مرحله بلوغ برسند.

اسلاید 166: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:آرگریس معتقد است وقتی انسانهای بالغ تحت شرایط بحرانی قرار می گیرند به یکی از عکس العملهای زیر دست خواهند زد:سازشجنگفرار

اسلاید 167: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:او نخستین روانشناس صنعتی بود که نظریات خود را در خصوص جنبه های روانی نظریه تیلور ارائه کرد.:« تئوری مانستربرگ »

اسلاید 168: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 106؛کار « مانستر برگ » درواقع پل ارتباطی بین مکتب مدیریت کلاسیک و مدیریت نئوکلاسیک برقرار کرد.او تلاشهای زیادی برای یافتن بهترین فرد برای یک شغل بعمل آورد.

اسلاید 169: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:« بـِکی » به عنوان یکی از اساتید دانشگاه « ییل » موضوع را از دیدگاهی می نگرد که می توان آنرا « فرایند امتزاج » نامید. تئوری « بـِکی »

اسلاید 170: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 106؛مدل فرایند امتزاجفردرفتارجایگاهمطلوبیتنقش-موقعیتوظیفهشغلسازمانفرایند جمعی کردنفرایند فردی کردن

اسلاید 171: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 107؛در سال 1950 « سایمون و مارچ » برای درک رفتار سازمانی چهارچوبی برای تصمیم گیری ارائه دادند.آنها مدل خود را بر مدل بروکراتیک بنا نهادند.« تئوری تصمیم گیری »

اسلاید 172: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 108؛سایمون تصمیمات را به دو دسته 1- عقلائی و 2- غیر عقلائی تقسیم بندی می کند.وی همچنین محدودیت های موجود در راه تصمیم گیری عقلائی را به این شرح نام می برد:

اسلاید 173: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:ص 108؛الف: مهارت ها ، عادات ، عکس العمل هاب: انگیزشها ، ارزشها و تمایلات فردیج: اطلاعات و معلومات موجود

اسلاید 174: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:الف: تئوری آبراهام مزلوب: تئوری نیاز مادی« تئوریهای نیاز »

اسلاید 175: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:طبقه بندی نیازهای مزلو

اسلاید 176: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:یکی از ساختارهای جالب نیازها ، نیازهای آشکاری «ماری» است. در این فهرست نیازها ، همانند نیازهای مزلو فرض بر این است که این قبیل نیازها موجب انگیزه می شوند ،« تئوریهای نیاز ماری »

اسلاید 177: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:مکانیزم عمل نیازها در این تئوری قدری پیچیده است.- « ماری » سلسله مراتب برای نیازها قائل نیست

اسلاید 178: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:1- کسب موفقیت 4- استقلال2- تعلق 5- ارائه خودنمایی3- تهاجمنیازهای تئوری « ماری » عبارتند از:

اسلاید 179: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:6- نیاز هیجان7- پرستاری8- نظم9- قدرتتاکنون تحقیقات زیادی جهت تأیید تئوری « ماری » به عمل نیامده است.

اسلاید 180: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:این نظریه توسط « فردریک هرزبرگ » ارائه شد.- رابطه فرد با کارش یک رابطه اصلی است.« نظریه انگیزش - بهداشت »

اسلاید 181: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:عواملی که به رضایت شغلی منجر می شوند متمایز از آنهایی هستند که به نارضایتی شغلی می انجامند.

اسلاید 182: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:1- مسئله پیشرفت 3- ماهیت کار2- شناخت و کسب شهرت 4- مسئولیت و رشدبه اعتقاد هرزبرگ باید برای انگیزه و ایجاد آن به عوامل زیر توجه شود:

اسلاید 183: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل چهارم:عوامل گیرنده:موفقیتشناساییماهیت شغلمسئولیترضایتعدم رضایت

اسلاید 184: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 115؛1- سبک هرزبرگ تنها مختص خود اوست2- قابل اعتماد بودن این روش زیر سؤال است3- نمی توان این نظریه را انگیزشی نامید« نقاط ضعف نظریه انگیزش - بهداشت »

اسلاید 185: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 115؛4- رضایت شغلی کلی در آن مدّ نظر است5- متغیرهای موقعیتی در آن مدّ نظر قرار نمی گیرند.6- هرزبرگ به بازدهی توجه ندارد

اسلاید 186: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 116؛آلدوفر نیازهای پنج گانه مزلو را به 3 دسته خلاصه کرده که به شرح ذیل است:« تئوری آلدوفر » ERG

اسلاید 187: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 116؛1- نیازهای زیستی2- نیازهای وابستگی ( تعلّق )3- نیازهای رشد

اسلاید 188: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:- آلدوفر با مزلو در اینکه نیازهای ارضاء نشده ایجاد انگیزه می کنند ، هم عقیده است.- او به سلسله مراتب نیازها نیز معتقد است.

اسلاید 189: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 117؛طبقه بندی نیازهای آلدوفر

اسلاید 190: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:این تئوری در سال 1971 ارائه شد.« مکله لند » معتقد است سه نیاز در محیط کار تأثیر می گذارد:« تئوری مکله لند »

اسلاید 191: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:1- نیاز موفقیت2- نیاز قدرت 3- نیاز وابستگی ( تعلّق )

اسلاید 192: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:« مکله لند » روی نیاز موفقیت تأکید زیادی داشت.- افرادی که نیاز موفقیت بالایی دارند ، عملکردشان نیز بالاتر است.

اسلاید 193: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:1- آیا از کارهای مشکل و چالشی لذت می برید؟برخی از سؤالاتی که نیاز موفقیت را در افراد مورد ارزیابی قرار می دهند عبارتند از:

اسلاید 194: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:2- آیا سعی می کنید عملکردتان از اهداف تعیین شده بیشتر باشد؟3- آیا برای فائق آمدن بر مشکلات در جستجوی راه های بهتر هستید؟

اسلاید 195: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:الف: تئوری برابریب: نظریه انتظارج: نظریه تقویت رفتار« تئوری های انگیزشی »

اسلاید 196: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 119؛تئوری برابری یکی از موضوعات نظری است که از فرایندهای مقایسه اجتماعی به دست می آید.- این تئوری از « استی سی آدامز » است.

اسلاید 197: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:1- از فعالیت خود می کاهدطبق نظریه برابری اگر فردی حس کند که در حق او اجحاف شده است به یکی از روشهای زیر عمل خواهد کرد:

اسلاید 198: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:2- میزان تولید خود را تغییر می دهد3- در پنداشت و ادراک خود تغییر می دهد4- ادراک دیگران درباره خود را تغییر می دهد.

اسلاید 199: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:5- مرجع مورد مقایسه خود را تغییر می دهد.6- سازمان را ترک می کند.

اسلاید 200: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 120؛این نظریه مربوط به « ویکتور روم » است.- این نظریه شامل 3 متغیر یا رابطه به شرح زیر است:« نظریه انتظار »

اسلاید 201: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 120؛1- رابطه بین تلاش و عملکرد فرد.2- رابطه بین عملکرد و پاداش.3- رابطه بین پاداش و اهداف شخصی.

اسلاید 202: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 120؛« الگوی ساده انتظار »اهداف فردپاداش های سازمانتلاش فردعملکرد فرد

اسلاید 203: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:- طبق این نظریه محیط باعث نوع رفتا می شود.- در این نظریه به حالت درونی فرد توجهی نمی شود.- این تئوری در کسب و کار ، کاربرد بیشتری دارد.« نظریه تقویت رفتار »

اسلاید 204: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 122؛الگول « پورتر و لالر » تکامل یافته تئوری انتظار است.- این مدل ، توانایی ، صفات وادراک نقش را نیز شامل می شود.« تئوری تکامل یافته پورتر و لالر »

اسلاید 205: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:- این تئوری به رفتار خودآگاه انسان تأکید زیاد دارد.- نیازها زمانی به بالاترین شدت می رسند که در درون انسان ایجاد تنش و التهاب کند.« تئوری کلارک هال »

اسلاید 206: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:« نمودار نظریه کلارک هال »کاهشتنشارضای نیازنیازها(ایجاد تنش)خواستانگیزششرایطمحیطکاررفتارهدف گرارسیدن بههدف

اسلاید 207: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:با توجه به انی نظریه به دنبال آن هستیم که ببینیم رفتار فرد علت درونی داشته است یا بیرونی؟« تئوری اسناد »

اسلاید 208: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 126؛- نظریه سیستمی بر نظریات سازمانی و انسانی بصورت ادغامی استوار است.« تئوری های جدید »« تئوری سیستمی »

اسلاید 209: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 127؛1- سازمان سیستمی مرکب از زیر سیستم هاست.2- سازمان یک سیستم باز و پویاست.3- سازمان در جهت تعادل راه می پوید.اختصاصات سازمان در تحلیل سیستمی به شرح زیر هستند:

اسلاید 210: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:4- سازمان سیستمی است با اهداف ، مقاصد ، و کارکردهای متعدد که بعضا با هم در تعارض هستند.5- هر سازمانی سیستم است ولی هر سیستمی سازمان نیست.

اسلاید 211: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 128؛« الگوی بنیادی ولی معمولی سیستم ها »چرخه گردش اطلاعاتبازدهدادهبازخورد

اسلاید 212: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:در چهارچوب این تئوری مدرسه چه از لحاظ اداره عملیات و چه به لحاظ ساختار به صورت یک سیستم پیچیده پویا مدّ نظر قرار می گیرد.« تئوری سیستم های اجتماعی »

اسلاید 213: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 129؛- طبق این تئوری ، اثربخشی رهبر و مدیر بستگی به موقعیت دارد. یک رهبر ممکن است در یک سازمان اثربخش و در سازمان دیگر غیر اثربخش باشد.« تئوری اقتضائی »

اسلاید 214: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 130؛ناخوشایند 87654321 خوش مشرببی کفایت 87654321 لایقغیردوستانه 87654321 دوستانهسه شاخص که « فیدلر » در الگوی تئوری اقتضائی بکار می برد:

اسلاید 215: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:فیدلر مطلوب بودن موقعیت را به وسیله 3 عامل تعیین می کند:1- رابطه رهبر – عضو2- انجام وظیفه3- قدرت مقام رهبر« مطلوب بودن موقعیت »

اسلاید 216: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 131؛- این تئوری در سال 1970 به وسیله مارتین ایوانز و رابرت هاوس مطح شد.- این تئوری دارای نگرش اقتضائی است.« تئوری مسیر - هدف »

اسلاید 217: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 131؛- این تئوری ریشه در تئوری انتظار دارد.- فرض این تئوری بر آن لست که دریافت پاداش بستگی به عملکرد اثربخش دارد.« مبانی اولیه »

اسلاید 218: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:عوامل موقعیتیعوامل موقعیتیانگیزه کارکنانرفتار رهبر

اسلاید 219: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:- این تئوری توسط ویلیام اوچی مطرح شد.- در این تئوری توجه به مسئولیت ، وفاداری و توجه متقابل سازمان و کارکنان مدّ نظر است.« تئوری Z »

اسلاید 220: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 135؛« ویژگیهای تئوری Z »1- استخدام بلند مدت5- ارزشیابی ناپیوسته2- مسیرهای نیمه تخصصی6- ارزشیابی ضمنی3- تصمیم گیری با توافق جمعی7- ارتقاء کند4- مسئولیت فردی8- تأکید جامع در افراد

اسلاید 221: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:- در تئوری Z سازمانها اساسا « ادهوکراتیک » هستند.- در این تئوری سطوح مدیریت زائد نیست.- پیچیدگی رسمیت در این تئوری کم است.

اسلاید 222: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:الف: مدل رهبر – مشارکتب: تئوری مراوده ، رهبر - عضو« تئوری های رهبری »

اسلاید 223: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 137؛« مفاهیم اولیه تئوری رهبر - عضو »رهبرزیردست 1زیردست 5زیردست 3زیردست 4زیردست 2داخل گروهخارج گروه

اسلاید 224: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:- این تئوری در گذشته مدل ارتباط عمودی دوتایی نامیده می شد.-این مدل با تئوریهای اولیه بطور کلی متفاوت است.« تئوری های مراوده رهبر- عضو »

اسلاید 225: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:- این تئوری بر این پایه استوار است که رفتار مناسب رهبر بستگی به بلوغ پیروان رهبر دارد.- این تئوری بطور کامل مورد آزمایش قرار نگرفته است.« تئوری چرخه زندگی یا رهبری موقعیتی »

اسلاید 226: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:« تئوری جایگزین های رهبر »بدون جایگزینبا جایگزینرهبرعکس العملکارکنانویژگیهای زیردستانویژگیهای وظیفهویژگیهای سازمانعکس العملکارکنانرهبر

اسلاید 227: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:- طبق این تئوری فرض بر این است که کاریزما یک ویژگی فردی رهبری و یک عطیه الهی محسوب می شود.تئوری رهبری ( کاریزماتیک )

اسلاید 228: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:1- پیروان به درستی باورهای رهبر اطمینان دارند.2- باورهای پیروان شبیه باورهای رهبرانشان است.3- پیروان رهبرانشان را بدون قید و شرط قبول دارند.« ویژگیهای رهبری عطیه الهی »

اسلاید 229: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:4- پیروان احساس وابستگی به رهبر می کنند.5- پیروان مشتاقانه از رهبر اطاعت می کنند.6- پیروان پایبندی عاطفی دارند.7- پیروان دارای هدف های متعالی بوده و در موفقیت ها سهیم هستند.

اسلاید 230: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:ص 140؛- در این تئوری میان میزان اختیار مورد استفاده زیردستان و آزادی قابل دسترس برای آنها در رسیدن به تصمیمات رابطه وجود دارد.مدل خودکامه – مردم سالار

اسلاید 231: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل چهارم:- رهبری مشارکتی یا مردم سالاری در مقایسه با شیوه خودکامه ، رضایت خاطر بیشتری را برای زیردستان به همراه می آورد

اسلاید 232: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل پنجم:ص 151؛ - نقش گروه در سازمان و جایگاه آن در روابط انسانی - تعاریف مهم گروه

اسلاید 233: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل پنجم:ص 152؛ ویژگیهای مشترک گروه ها: 1- هدف یا اهداف مشترک2- ضوابط م مقررات3- تشکیل جلسات

اسلاید 234: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل پنجم:4- وضع ملاک و معیار5- ساخت سازمانی6- چسبندگی7- کنش متقابل8- تعداد افراد

اسلاید 235: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل پنجم: « ملاک های تقسیم بندی گروه »1- از لحاظ نقش و عملکرد گروه2- از لحاظ وظیفه یا هدف3- از لحاظ وسعت و اندازه4- از لحاظ تداوم و پایداری گروه ها

اسلاید 236: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل پنجم:ص 155؛5- از لحاظ سازمان و تشکیلات6- از لحاظ چگونگی شرکت افرادگروه ممکن است اجباری و اضطراری باشد.

اسلاید 237: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل پنجم: انواع گروه ها1- گروه های رسمی2- گروه های غیر رسمی3- گروه های نخستین و ثانویه4- گروه های کوچک و بزرگ

اسلاید 238: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل پنجم:ص 156؛5- گروه های باز و بسته6- گروه های سنتی و غیرسنتی7- گروه های افقی و عمودی8- گروه های مرجع یا داوری

اسلاید 239: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل پنجم:9- گروه های فشار10- گروه های سرّی 11- گروه های انجمن12- گروه های آزمایشگاهی13- گروه های باند یا دار و دسته

اسلاید 240: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل پنجم:14- گروه های مشاوره یا روان درمانی15- گروه های فرماندهی 16- گروه های کاری17- گروه های مشترک المنافع

اسلاید 241: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل پنجم: نظریه های شکل گیری گروهسؤال مهم: چرا افراد انسانی در گروه گرد می آیند و به دور هم جمع می شوند؟- عمده ترین این نظریه ها عبارتند از:

اسلاید 242: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل پنجم:1- نظریه نزدیک یا مجاورت2- نظریه کنش متقابل3- نظریه تعادل4- نظریه تبادل

اسلاید 243: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل پنجم:اقسام سازمان: سازمان رسمیسازمان غیر رسمی« سازمان »وجوه مشترک سازمانهای رسمی :

اسلاید 244: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل پنجم:سازمان غیر رسمی: وجوه مشترک سازمانهای غیر رسمی بخش های پنج گانه سازمانالف: تقسیم کار ب: وجود یک یا چند مرکز تصمیم گیریج: وجود سلسله مراتب در سازمان

اسلاید 245: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل پنجم: « تفاوت های سازمان رسمی و غیر رسمی »سازمان رسمیسازمان غیر رسمیرسمیغیر رسمیاختیارقدرتمسئولیتسیاستجایگاه شغلیشخصواگذاری از سوی مدیریتداده شده از سوی گروه

اسلاید 246: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل پنجم:ص 176؛ ارتباطات غیر رسمی- ریشه های خبر پراکنی پنهانی- ویژگیهای خبر پراکنی پنهانی- پاسخ مدیریت به خبر پراکنی پنهانی

اسلاید 247: روابط انسانی در سازمانهای آموزشیفصل پنجم:- پویایی شناسی گرو ها- سرشت تعارض- تعارضات برخاسته از پیوندهای میان اشخاص- تعارض میان گروهی

اسلاید 248: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل پنجم:ص 186؛برای خوب بکار گرفتن گروه های انسانی ، انسانها باید به سیستم های آنها که در 3 دسته عمده قرار می گیرند آگاه باشند.

اسلاید 249: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل پنجم:ص 187؛1- کندی و گرانی کار2- اثر همترازی3- مسئولیت پراکنده و متفرق

اسلاید 250: روابط انسانی در سازمانهای آموزشی فصل پنجم: عنصرهای تشکیل دهنده گروه های کارساز- پیرامون پشتیبان- روشنی نقش- هدف های برتر- رهبری برازنده

اسلاید 251: پایان

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید