صفحه 1:
روانشناسی تفاوت های فردی
موضوع:تفاوت کودکان عقب مانده ازکودکان عادی
تهیه کننده بفاطمه نجفی
Ch» توان
ازابی وتشخیمی كم توانى اهن
صفحه 2:
بسم الله الرحمن الرحيم
تشخیص کودکان عقب مانده ازكودكان عادى مساله اساسى بينه :
بااجبارى شدن لمموزش ويرورش در فرانسه كودكان مجبور بودند تا ؟١سالكى درمدرسه بمانند اين امر
مساله کودکان عقب مانده که نمی توانستند باهم کلاسی های خود پیش روندراحادترکرده بود بنابراین
گروهی مامور شدند تا برای این کودکان روشی برای تعلیم دادن تهیه کنند اعضای گروه بینه را مامور
کردند تا کودکان عقب مانده راجدا کندبتارلین مهم ترین مسله برای بینه تشخیص کودکان عقب مانده از
کودکان عادی بود .
بینه پس ازقبول اين وظیفه به دنبال معیارعلمی برای ارزیابی عقب ماندگی ذهنی دانش اموزان پرداخت .
بدین ترتیب بینه سوالاتی که قبلا درمورد کودکان عقب مانده مطرح کرده بود را دوباره درمدارس عادی
تکرار می کند واین کودکان هم همان پاسخ هایی را می دهند که کودکان عقب مانده داده بودندبااین
تفاوت که کودکان عادی ازنظر تقویمی سن کمتری داشتند به عنوان مثال سوالی راکه یک کودک عقب
مانده پنج ساله پاسخ میداد همان پاسخ رااز یک کودک عادی سه ساله دریافت می کردند.
صفحه 3:
بینه به این نتیجه رسید
که عقب ماندگی یعنی تاخیر دررشد ذهنی
به عبارت ديككر او به اين نتيجه رسيد که
توانلیی ذهنی کودکان به همراه افزليش سن
او بیشتر می شود.
تفاوت کودک عقب مانده باکودک عادی در
سرعت رشد هوشی ان هاست به لین معنا
که هردوی آن ها مراحل مختلف رشدذهنی
راپشت سر می گنارند اماسرعت رشد ذهنی
کودک عقب مانده کندتراست وقبل
آزرسیدن به مراحل بالاتر متوقف می شود.
آزمون بینه حاوی تعدادی سوال بود که
ازاسان به. سخت درچه بندی شده بودو
سوالات برای هرگروه سنی متفاوت ومجزا
بود ه طوری که به عنوان مثال سوالی راکه
بیلی گروه سنی ساله هابود باید ۷۵
تا«درصد ان ها به ان ها پاسخ های
یکسان ودرزستی دهند.
کار بینه اصولا برای تشخیص تفاوتهای فردی
از نظررشد تونایبهای ذهنی بود. وقتی به سوالات
آزمون خود را برحسب سن درجه بندی کرد در واقع
نشان داد که کودکان سنین مختلف تفاوتهای فردی
ارند و سوالات آزمون باید بتوانند این تفاوتها را تمیز
معد از طرف ديكرء وقتی او پذیرفت که سوالات هر
یک لز گروههای سنی را باید ۶۰ تا ۷۵ درصد کودکان
همان گروه سنی پاسخ بدهند. در واقع قبول کرد که
کودکان یک گروه سنی هم تفاوتهای فردی دارند
صفحه 4:
منشأ آزمون بينه - سیمون را باید در مطالعات روان شناسی تفاوتهای فردی جستجو کرد. زیرا ضعف موفقیت
کودکان عقب مانده در تحصیل, یعنی متفاوت بودن انها از دیگران بود
توزیع هوش:
فردی که به پایان رشد ذهنی رسیده. یعنی طبق گفته بینه ۱۶ ساله شده است. اما هوش کودکان ٩ ساله را
دلرد کودن يا آموزش پذیر نامیده می شود. فردی که در همین سن هوش کودکان هالی ۶ ساله را دارد. تربیت
پذیر و بالاخره کودکی که در همین سن هوش کودکان ۲الی ۳ ساله را دارده حمایتی نامیده می شود.
براین. عقب مانده های ذهنی کسانی هستند که تفاوت آنها از افراد عادی در جهت کمبود هوش است.
گروه دیگری نیز وجود دارد که افراد آن با افراد عادی تفاوت هوشی نشان می دهند. با اين تفاوت که در جهت
دیگری اختلاف دلرند. هوش این افراد بيشتر از ميانئكين كروهى است كه به آن تعلق دارند. افراد اين كروه نيز»
برحسب اين كه يك يا جند سال از سن تقويمى خود جلو افتاده باشند باهوش. و ير هوش و سر آمد ناميده مى
شوند .
برای اینک تفاوتهای هوشی افرادعینی تر ودرست تر صورت
ضریب هوشی یعنی نسبت بین سن عقلی وسن تقویمی .
بنابراین اگ سن عقلی کودکی باازمونهای هوشی بدست امده باسن تقویمی برابر باشد ضریب هوشی او ۱ خواهد
شد هراندازه این عدد ازیک کوچکتر باشد به همان اندازه عقب مانده تراست .
رد معمولا ضریب هوشی راملاک قرار می دهند.
صفحه 5:
اما امروزه روان شناسان از سن عقلی صحبت نمی
کنند و ضریب هوشی را نیز در رابطه با سن عقلی
پسه دست نمسی آورند. امروزه. روان شناسان»
آزمونهای هوشی را در تعداد زیادی از افراد ینک
گروه سنی جرا می کنند. میانگین نمرات را به
دست می آورند و آن را ۱۰۰ در نظر میگیرند آنگاه
ضریب هوشی هر آزمودنی راء برحسب انحرلف
نمرة او از میانگین نمرات. محاسبه می کنند. این
روش, برای اولین بار: در آزمون هوش وکسلر برای
کودکان به کار رفته است روان شناسان. پس از
عراف وت آزمونهای هوشی طبقه بندی ارایه جع که ضزیب هوشی کمتری ار کون نا
دارند وبه سه دسته تقسیم می شود :اموزش پذیر ها
تربیت پذیر ها حمایتی ها
گروه های عقب مانده:
ضریب هوشی ۰سرامد یتیغه محسوب
می شوند
۱۲۰-۹پرهوش
۱۰-۹ ۱باهوش
صفحه 6:
أولين كروه. عقب مانده هاء آنهايى كه با کود
مى شوند. كودك آموزش پذیر در واقع و سن عقلى او تقريبا بين / للى ٠١ سال است. ضريب
هوشی او بین ۰ ۶تا ۷۰ است. کودک آموزش پذیر می تولند در یادگیریهای تحصیلی متناسب با
سن عقلی خود موفقیتهایی کسب کند که البته توأم با کستهایی خواهد بود
به نظر بینه و تعداد زیادی از روان شناسان» آموزش پذیر کسی لست که می تولند از طریق کلام
و نوشته با همنوعان خودارتباط برقرارکن. اما تا ٩ سالكى دو سال و بعد از ٩ سالکی سه سال
عقب ماندگی تحصیلی نشان می دهد. به شرط آن که عقب ماندگی او از نوع تحصیلی باشد.
cole تفاوت زیادی ندارند. اموزش پذیر نامیده
دومین نوع عقب ماندگی ذهنی تربیت پذیر نامیده می شود. تربیت پذیرها در پایان رشد خود
نمی توانددموفق به یادگیری مفاهیمانتزاعی (مثلا مسائل ریاضی شوند و از نظر کارهای عملی
توانایی کودک ۷ ساله رادارندسن عقلی ان ها بین ۳تااست یعنی ضریب هوشی انان ۲۵ الی ۵۰
است انها نمی توانند خواندن ونوشتن Ob بگیرند وچیزی راکه می خوانند نمی فهمند .نوع سوم
آنهایی هستند که ضریب هوشی کمتر از ۲۵ دارندو حمایتی نامیده می شوند. این کودکان؛ در
پایان رشد. سن عقلی کودکان ۳ ساله را ارند. اکت نها نمی تواننبه راهرفتن,نه نظافت خود و
انه لباس بوشيدن را يادبكيرند. توانايى آنها در ايجاد ارتباط با اطرافیان بسیار ضعیف است: بيش
از جند كلمه حرف نمى زنند با كلمات نامفهومىء به منظور بيان هدف خود. ايجاد مى كتند و
زبان ديكران رانميفهمند. در مقلبل اكثر محركها بى اعتنا هستند و به تعداد بسيار كمى از آنها به
صورت بازتاب ياسخ مى دهندبراى بسيارى از اين كودكان؛ اطلاعات حسى نيز بسيار مهم است
(نابينايى؛ ناشنوليى. بى حسى در مقلبل درد يا لمس). تحرك آنها بسيار مختل و حتى فلج شده
است. بعضى حركات را به صورت كاملا قالبى انجام مى دهند (نوسان سر چرخش دور خود.
بدن) واکنش عاطفی آنها بسیار ضعیف است و اطرافیان را نمی شناسند.
صفحه 7:
گروه هایباهوش :
گروه دیگری از کودکان وجود دارد كه افراد آسن نيز با کودکان
عادی تفاوت دارند. بدین
کودکان عادی امتیاز کسب می
ب که در آزمونهای هوشی بهتر از
که افراد لین گروه. برحسب
لین که چقدر از افراد عادی فاصله داشته باشند. باهوش, پرهوش
و سرامد نابفه نامیده مسی شوند. البته طبقه بندی گروههای
باهوش مشل طبقه بندی گروههای کم هوش به دقت انجام
نگرفشه اسست. زیرا این افراد براى مسوولان تعليم و ت
دشواریهای زیادی به وجود نمی آورندتنها مطالع دق
وسیستماتیک مطالعه ای لست که ترمن_روانشناس امریکایی
انجام داده است. ترمن آخرین گزارش خود را در خصوص این
افراد باهوش منتشر کرد.
این گزارش نشان مسی داد که
موفقیتهای آنان در دوران جوانی بسیار زیاد بوده است. تفریبا ۷۰
درصد آنها دانشگاه را با موفقیت تمام کرده بودند. اشتغال به
مشاغل آزاد مهم. پزشکی و وکالت. در میان آنها هشت برایر
همان تعداد در میان مردم عادی بود. درآمد اكثر اين افراد به
مرلتب بیشتر از مردم عادی بود. از نظر کارهای علمی و ادبی نیز
بسیار خوب بودند. کتابها و مقالات علمی آنها. در
ایسه با
کتابها و مقالات علمی ای که دیگران نوشته بودند. بسیار زیاد
بود
Your IQ is... ?
هوشان بيسن سه تا بنج درصد بالای
جمعیت را تشکیل می دهند و شامل افرادی
هستند که ویژگیهای زیر را دارند: تونایبهای
زياد در يك يا جند زمينه. هوش كلى بالاء
تفكر خلاق» ابتكار عمل. قدرت رهبرى. ذوق
واستعداد هنری, استدلال کلامسی فوق
العاده. ایسن افراد از نظر سرعت عمسل.
مقاومت در مقابل خستگی و داشتن انرٍی
زياد در فعاليتهاى جسمى و فكرى روی هم
رفته بهتر از افراد همسن خود هستند و لین
ويزكيها حتسی از دوران کودکسی قابسل
شناسانیااشتر
