تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 38 اسلاید تعريف روانشناسی روانشناسی را می توان چنين تعريف كرد : بررسی علمی رفتار و فرايندهای ذهنی

babol_kids_68

صفحه 1:

صفحه 2:
بخش اول- روانشناسی کوششی علمی و انسانی فصل اول: ماهیت روانشناسی ( دکتر برامنی » تعر یفوولنشناسی( روهام( ) روانشناسی را می توان چنین تعریف کرد : پررسی علمی رفتار و فرايندهاى ذهنى . لين تعریف موضوعهای بسیار متتوعی را دربرمی گیرد . چنانکه از چند تمثال و نمونه های زیر برمی آید # آسیب مغزی و بازشناسی چهره ها # نسبت دادن ویژگی ها به افراد * یادزدودگی گودگی ساقى ‎Sle‏ برنامه های پرخشونت رسانه ها بر پرخاشگری گودگان

صفحه 3:
شاستگاههای تاریشی روانشناسی خاستگاههای تاریخی روانشناسی رامی توان تا فلاسفه بزرگ پونان باستان پی گرفت . مشهورترین آنان ستتراط . افالاطون و ار سطء بودند . سوالات بنيادین آنان در باب زندگی عبارت بود از : هشیاری چیست ؟ آدمیان ذاتاً منطقی هستند با غیر منطقی ؟ آیا چیزی به نام انتخاب آزاد وجود دارد ؟ این پرسشها با ماهیت ذهن و فرایندهای ذهنی و رولنی سروکار دایند که از عناصر اصلی رویکرد شوند . اختى در رهانشناسى محسوب عق بقراط ( پدر پزشکی ) علاقه وافری به فيزيولوقِى داشت و مشاهدات مهمى در زمينه كنترل مفز بر اندامهاى بدن انجام داد . لَن مشاهدات زمينه ساز رويكرد زيست شناختى در

صفحه 4:
فطری نگری در برابر تجربه گوایی آیا توانایبهای آدمیان فطری (طبیعت) است يا از طریق تجربه (ترییت) کسب می شود ؟ + زاده میِ شوند. یعنی دلنش و فهم آدمی از طریق استدلال و درون نگری دقیق دست یافتتی است.در قرن هندهم د کارت برخی اندیشه ها ( خدا. خویشتن. اصول بدیهی هندسه. کمال و بی نهایت ) را فطری به شمار می آورد. دکارت بدن آدمی را ماشینی می دانست که مثل هر ماشین دیگری قابل بررسی است. این دیدگاه سرآغاز رویکردهای پردازش اطلاعات در باره ذهن آدمی است. دیدگاه تجربه گرلیی برّن است که دلنش از طریق تجربه ها و تعاملهای آدمیبا جهان کسب حی شود . درقرن هفدهم جان لاک معتقد بود که "ذهن آدمی در بدو تیلد همچن لوح نانوشته ای است که تجربه های جریان رشد او. دلنش و فهم را روى لَنْ ثب ثبت می کنند ". لين ديدكاه سرآاغاز ریانشناسی ‏ تداعی گرا بود. ذهن از اندیشه هایی انباشته می شود که از طریق حياس به آن راه مى یابند وطبق اصولی از قبیل مشابهت و تضاد به هم پیوند می خورند

صفحه 5:
آغاز روانشناسی علمی آغاز روانشناسی علمی را تأمیس نخستین آزمایشگاه روانشناسی توسط ویلهلم وونت در دانشگاه لایپزیک آلمان به سال ۱۸۷۹ می دانند . او برلین باور بود که ذهن و رفتار را نیز همانند سیاره ها و مواد شیمیلیی یا اندامهای بدن می توان با روشهای علمی پررسی و تحلیل کرد. پژوهشهای وونت عمدتاً متمرکز بر حواس و بویه حس پینلیی بود . وينت به درون نگری به عنوان روشی برای فرایندهای ذهنی تکیه می کرد هاء و احساسهای شخص توسط خودش؛ مثلاًتأمل شخص درباره ی تأثرات حسی خودش از محرکی مانند تلبش ور رنگین . وینت در آزمایث بعد فیزیکی محرک معینی مثلاً شدت تن رابه شیوه منظمی تفییرمی داد وآنگاه با روش درون نگری معلوم می کرد تفییرات درون نگری یعنی مشاهده و ثبت ماهیت ادراکها. اندیث فیزیکی موجب چه تغییراتی درتجربه هشیار ذهن آزمودنی از آن محرک می شوند.

صفحه 6:
ساخت گرایی , کارکرد گرایی تجزیه ی ترکیبات پیچیده به عناصر آنها در ذ زییک و شیمی. روانشناسان از جمله تیبچنر را برانگیخت تا در جستجوی ّن دسته از عناصر ذهنی برآیند که تجربه های پیچیده آمیزه ای از آنهاابه شمار می آمدند . مثلا شرلین شاخه مزه لیموناد (ادراک) به عناصری مانند شیرین. تلخ. وسرد (احساسها) قلبل تجزیه است. 7 روانشناسی را ساخت گرابی (تحلیل ساختارذهنی) نامید. ويليام جيمز تأكيد داشت كه به جای تحلیل عناصر هشیاری باید به ماهیت سیال و شخصی هشیاری پرداخت. رويكرد جيمز كاركرد كرليى ناميده شد. مراد از کارکرد گرلیی بررسی لین مطلب است که ذهن چگونه کار عى کند که جاندار موفق.به انطباق و سازگاری‌با محیط می شود.روانشناسان برلین باورشدند که پرای درک نحوه انطباق جاندار با محيط بلید رفتار واقعی او را بررسى كرد.هم ساخت كرابان و هم كاركرد كرايان روانشناسى را دانش تجربه هشياربه شمار مى آوردند.

صفحه 7:
رفتار گرایی در دهه ‎۱٩۲۰‏ ساخت گرایی و کارگرد گرایی جای خود را به سه مکتپ جدید دادند : رفتارگر ایس 6 روانشناسی گشتانت ‏ و روانگاوی . واتسون بنیانگذار رفتارگرایی معتقد بود؛ برای اینکه روانشناسی به صورت علم درآید داده های آن باید مانند داده های علوم دیگر قابل وارسی همگان باشد. ار امری است همگانی. و هشیاری امری خصوصی. بأ همه ی رفتارها حاصل شرطی شدن_است و محیط از راه 5 رفتار را شکل می دهد. در لین دیدگاه پاسخ شرطی کوچکترین واحد رفتار محسوب می شد که می توانست پایه ی شکل گیری رفتارهای پیچیده تر باشد. واتسون معتقد بودکه ریت عادتهای خاص: رفتارگرایان معمولاً پدیده های روانشناختی را درچارچوب محرک و ‎os (OAR) Gal‏ می کردند و اين خود منجر به ببدايش اصطلاح روانشناسى محرك - ياسخ ( +0 - © ) شد .

صفحه 8:
روانشناسی گشتالت گشتللت یک واییه ی آلملنی است به معنای "شکل . طرح . قللب وا فرم" است که توسط ورتايمر, کافکا و کهلر پلیه گذاری شد. توجه اصلی آنها بر ادراک و حل مسئله معطوف بود. به اعتقاد آنها تجربه های ادراکی مبتنی بر طرحهلیی هستند که محرکها و سازمان تجربه آنها را شکل عی دهند. آنچه که دیده حی شود هم وابسته به زمینه ای است که شی درآن آشکار می شود و هم تابع سایر وجوه طرح کلی تحریک. "کل چیزی متفاوت ازمجموع اجزای آن است زیرا کل تابع روابط اجزاست.*

صفحه 9:
روانکاوی لین مکتب را در آغاز قرن بیستم زیگم‌وند. فرویید بنیان نهاد. هسته اصلی نظریه فروید مفهوم اهشیار است: افکان نگرشها. تکلنه ها. امیال. انگیزه ها و هیجانهلیی که خودمان از وجود آنها آگاهی نداریم. فروید معتقد بود امیال ناپذیرفتنی از قبیل امیال منع شده یا تنبیه شده دوران کودکی از حیطه آگاهی هشیار رانده شده و جزو ناهشیاری می شوند اما همچنان برافکار و هیجانها و اعمال ما لثر عی گذارند. افکار ناهشیاربه صور گوناگون از قبیل روياء لفزشهاى لفظى و اطوار بدتى خود را نشان می دهند. فروید در کار درمان خود از روش تداعی آزاد و تحلیل رویا استفاده می کرد. در نظریه سنتی فروید. انگیزه های ناهشیار ت دارد. به نحوى با میل جنسی یا پرخاشگری پیوند

صفحه 10:
رویکردهای معاصر در روانشناسی رویکرد زیست شناختی اصولاًتمام رویدادهای رولئی.به نحوی با فعالیت مفز و دستگاه عصبی پیوند دارند. در رویکرد زیست شناختی برای شناخت رفتار آدمی و دیگر جانداران پیوند رفتار آشکار با رهیدادهای برقی و شیمیلیی درینی به بررسی در عی آید. لین رویکرد در پی شناخت فرایندهای زیستی - عصبی زیر بنای رفتار و فرایندهای ذعنی است. براى مثال در رويكرد زيستى به افسودكى. سعی می شود لین اختلال بر حسب تغییرات غیرعادی میزان نوروترانسمیتر عصبی تبیین شود.

صفحه 11:
رویکرد رفتاری پیشتر با محرکها و پاسخهای قلبل مشاهده سروکار دارد. برای مثال. تحلیل زندگی اجتماعی شما بر مبنای رهیکرد ‎٩‏ - 9) احتمالاً با نکات زیر سروکار خواهد داشت: در مورد پرخاشگری مشاهده می شود کودکان پاسخهای پرخاشگرانه (از قبیل کتک زدن کودک دیگر) را هنگامی پیشتر نشان می دهند که چنین پاسخی به پاداش (مثلاً کوتاه آمدن کودک دیگر) پینجامد تا وقتی تنبیه (حمله متقایل کودک کتک خورده ) شوند.

صفحه 12:
رویکرد شناختی شناخت گرایان نوین با دو مفروضه سرو کار دارند: ۱ تنها از طریق بررسی فرایندهای ذهنی می توان به طور کامل دریافت که چانداران چه مى كنند. ۲ . برای بررسی فرایندهای ذهنی می توان از راه تمرکز بر رفتارهای معین: راه و روش عینی در بيش كرفت (همانند رفتارگرایان», لیکن باید آن رفتارها را بر حسب فرایندهای ذهنی زیر بنایی آنها تفسیر کنیم. ها ‎WE‏ بر شباهت بین ذهن و کامپیوتر تکیه دارد. اطلاعاتی که به آدمی می رسد به شیوه های گوناگون پردازش می شوند؛ مثلاً از میان آنها انتخاب صورت عی گیرد.با اطلاعات در حافظه مقایسه یا ترکیب اتی در آنها صورت می گیرد با زآرایی می شوند. و

صفحه 13:
رویکرد روانکاوی فروید صورتبندی روانکایی از رفتار آدمی را در اروپا پایه گذاری کرد. فرض بنیادی در نظریه فروید این است که بخش عمده رفتار آدمی از فرایندهای ناهشیار سرچشمه می گیرد. مقصود از فرایندهای ناهشیار عبارت بود از باورها. ترسها. و خواستهایی که شخص از وجود آنها آگاه نیست اما بر رفتارش اثر می گذارند. فروید معتقد بود آدمی را نیز همانند حیوانها. غرلیز اساسی( عمدتاً جنسی و پرخاشگری) هدلیت عی کنند و آدمی مدام. جامعه ای که بر مهار کردن لین تکلنه ها تأكيد دارد. در ستيز

صفحه 14:
فصل سوم < رشد روافی «دکتر میرنز میرآرای) روانشناسان رشد با چگونگی و چرلبی جنبه های مختلف رشد و تحول کنشهای انسان در طول زندگی سروکار دارند. آنها پر رشد سسائی مانند تنییرات قد و وزن وکسب مپارتهای حرکتی, رشد شناشتی ماندد تفییرات فرایندهای تفکر, حافظه و توانییهای زیانی رشد ابعتساحی و شعخصیت مانند تغییرات خودپنداره هویت جنسیت و رابطه با دیگران تمرکز یافته اند. دو پرسش اساسی در مورد رشد روانی: الف ) در تعیین جریان رشد نحوه ی تعامل زیستی با رویدادهای محیط زندگی کودک چگونه است؟ ب ) آیا رشد را پلید فرایند تغیبر ندریجی و پیوسته دانست با فرایندی متشکل از

صفحه 15:
سرشت و ترییت ‎SY oe‏ مخللف لین دیدگاه رلبج زملنه خود بود که کودکان. بزرگسالان کوچکی هستند که‌جا دلنش و توانایبهای لازم بدنیا می آیند و فقط بلید بزرگ شوندتا اين ویذگیهای ذانی درآنان بروز کنند. برعکس وی معتقد بود ... ‏تظریه تحیلی داریین که پربنیاد زیستی رشد انسان تأکید داشت. باعث شد بسیاری از نظربه پردازان بر ورلثت تأکیدی جدید کنند. اما در فرن بیستم‌با سربر زدن رفتارگرایی مجدداً محیط گرایان مسلط شدند. رفتارگرایانی ... . ‏امروزه اغلب روانشناسان نه سرشت ونه تریست.هیچکدام رلبه تنهلیی عامل اصلی رشد نمی دانند هم در تعاملند. رشد بسیاری از صفات ‏محيط ‎ ‎Sh,‏ معتقدند لين دي در جهت هدليت رشد دایماً ‎ ‎

صفحه 16:
مراحل رشد به نظر روانشناسان در هر مرحله : للفت) رفتار حول موضوعی بارز ییا مجموعه خصوصیات بهم پیوسته ای سازمان یافته اند. پ) رفتارهای عرمرحله با رفتارهای مراحل قبل و بعد تفاوت کیفی دارند. ج) این مراحل و ترتیب توالی آنها درمورد همه کودکان یکسان است. درارتباط با مفهوم مراحل مفهوم دوره های حساص( دوره های سرنوشت سازی درزندگی فرد که طی آنها بلید رییدادهای خاصی صورت گیرد شا رشد طبیعی میسر شود ) در رشد انسان است. مثلاً شش نا هفت هفتگی بعد از لقاح. دوره حساسی برای رشد طبیعی اندامهای جنسی موب می شود. دوره حساس برای رشد تا هفت سالگی. سال اول زندگی دوره سالهای بد

صفحه 17:
توانایبهای نوزاد یلیام جیسز معتقد بود که نوزاد دنیا راجه صورت صحنه ی آشفته ای از صوت و تصویر تجربه می کند. لما اکنون حی دانیم که در ان بدو تلد تمام دستگاههای حسی نوزاد ثمالند واوکاملاً آماده یادگیری محیط جدید خود است. روانشناسان برای بررسی توانایبهای نوزادان به ابداع برخی شیوه های ابتکاری برداخته اند. اساس لين روشها ایجاد تغیرلتی جه شیوه خاص در محیط کودگ و مشاهده پاسخهای کودک است. مثلاً ممکن است صوت با نور چشمک زنی ارائه کند وببیند که ضربان قلب کودک تغيبر مى كند يا سرش را برمى گرداند. پژوهشگر دو محر ک همزمان ارلئه می کند تا ببیند یا کودک‌به یکی از آتها مدت

صفحه 18:
پینایی نوزادان از دقت بینلیی کسی برخوردارند. بسیار نزدیک بین هستند و توانلیی آنیا در تییر نقطه تمرکز چشم «سدود است. دید کودکان در دو سالگی به خوبی دید بزرگسالان می شود. نوزادان مجذوب قسمتهایی از محبط خود می شوند که از پیشترین تضاد برخوردایند مثل لبه های اشیاء آنها به جای وارسی كل شئ به قسمتی از آن نگاه می کنند که بیشترین لبه را دارد. نوزادان طرح هاى بيججيده را بر طرح هاى ساده و طرح هاى اتسنادار را بر طرح هاى متشكل از خطوط مستقيم ترجيح مى دهند. نوزاذان صرفاً مجذوب جهره آدمى نمى شوند. بلكه مجذوب خصوصيات برانكيزنده از قييل خط هاى منحنى. تضاد زیاد. لبه های جللب و حرکت و پیچیدگی می شوند که همه در جهره آدمى ديده می شوند.

صفحه 19:
نوزادان در برابر صدای بلند یکه عی خورند و سرشان راجه سوی منیم صدا بری گردانند. این باس ( بازتابی وتحت کنترل منطقه زیر قشری منز ) در حدود شش هفتگی ناپدید می شود ی نا ۳ يا 4 ماهگی يعنى شروع مرحله بستبعری چشبی سیم صدا ( کوشش ارادی ) دیده نمی شود. در ؛ ماهگی حتی در تاریکی هم دست خود را در جهت منیع صدا حرکت می دهند. 2 اهگی چه صداهایی که با متاظربحالب ‎al jos‏ تربده ثراوان نشان می دهند. نوزادان صدای انسان را از دیگر صداها تسیز هی دهند. همچنین حی توانند خصوصیات متنوع گفتار انسانی را نیز تمیز دهند. صداهای مشابه مثل "پا - با" و"را ‏ لام با رسیدن‌به " ماهگی اطلاعات او در باره زبان‌به حدی است که می تولند اصواتی که در زبانش

صفحه 20:
یادگیری و حافظه نوزادان در سه ماهگی حافظه خوبی دارند. در یک بررسی وفتی شین متعر کی بالای گهواره نوزادان سه ماخه‌با ریسمانی به دست یا پای آنها بسته شد آنهانبه سرعت كشف كردند كه كدام دست يا يايشان شئ را به حرکت در می آورد. نوزادان صداى ضربان قلب وصداى زنان را برمردان وصداى مادرخود را بر صداى زنان ديكر ترجيح مى ‎ans‏ ولى صداى يدر را برصداهاى مردهاى ديكر ترجيح نمی دهند. پژوهشهای انجام شده مخللف لین دیدگاه است که چهان در نظر نوزاد انبوهی از سروصدایا شگلهای.بی معنا است یا اينکه کودگ همانند لوح سفید نانوشته ای پا

صفحه 21:
رشد شناختی دوران کودکی نظریه مرحله ای پیاژه بيازه برتعامل رتد طیمی استمدادهای گودگ با پیوندهای وی با محط تاگید گرد: پیازه به چای اينکه کودک را پذیرنده نافعال مقتضیات رشد زیستی یا محرکهای تحمیل شده ازبیرون بداند وی را در این فرایند بیشتر مشارکت کننده ای فعال مى دانست. در مواجهه با هر شی با رویداد نازه. کودک سعی می کند آنرا درون سازی کند یعنی آنرا در چارچوب طرحزاره ( نحوه عمل دنیای فیزیکی و اجتماعی ) موجود خود درک کند اگر تجربه جدید با طرحواره موجود انطباق کافی نداشته باشد. کودک همانند دانشمندان در طرحواره تغییرلتی واردعی کند و از این راه جهان بینی خود را گسترش می دهد.پیژه ان فرایند را نطباق یا برون سازی می نامد. مشاهدات پیایه او را منفاهد کرد که رشد تواناییهای تفکر و استدلال کودکان تلیم سلساله مراحلی است. که از نظر کیفی ازیکدیگر متمایزند.

صفحه 22:
مرحله حسى - حركتى ‎(side)‏ مرحله اى كه كودكان درن سركرم كشف رابطه بين اعمال شود ويبامدهاى آن اعمال ‎Sith‏ کشف مهم کودک در اين مرحله دستیابی به مفهوم پایداری شی ( آگاضی از اینکه اشیا ستی وقتى در معرض حواس نیستند باز هم وجود دارند )در ۱۰ماهگی. ‎lel SI Sab Aye‏ بازی را با پارچه ای پپوشانیم کودک دست از کارمی کشد. ‏در ۱۰ ماهگی شی را که زیر پارچه پنهان شده فعالانه جستجو می کند اما ... ‎ ‎

صفحه 23:
مرحله پیش عملیاتی (۳ - ۷ سالگی ) عملیات : روش ذهنی جداسازی.تر کیپ ویاتفییردادن اطلاعات به شیوه منطقی. درک کودکان ازبرگشت پذیری و عملیات ذهنی دیگر یا ضعیف و یا وجود ندارد. کودکان پیش عملیاتی هنوز په نگهداری ذهنی ( درک اینکه مقدار ماده ستی وقتی شکل آن تثییر می یابد باز هم ثابت می ماند ) نرسیده اند. پیاژه معتقد بود که تفکر این مرحله زیر سلطه تأثرات بصری است. آزمايشهاى ليوان. خمیر مهره ببانگر همین نکته است(ارجاع به کتاب ص ۱۱۱) خصوصیت کلیدی دیگر کودکان پیش عملیلتی. خود محوری است. کودکان لین مرحله چشم انداز خودشان از چشم اندازهای دیگر ناآگاهند و نمی توانند نقطه نظرهلیی به

صفحه 24:
مرحله عملیات عینی (۷ - ۱۲ سالگی)

صفحه 25:
عملیات صوری (۱۲ سالگی به بمد)

صفحه 26:
۳ ى بر :2 نظریه پیاژه

صفحه 27:
معادل ها — نظر به پیاژه

صفحه 28:
روپکرد های اجتماعی - فرهنگی مقصود پیایه از محیط. همان محیط فیزیکی دور و بر کودک بود. چارچوب اجتماعی وفرهنگی که کودک درآن قرارگرفته هیچ نقشی درنظریه پیاژه ندارد. درحللی که بخش عمده چیزهلیی که کودک در حال رشد بليد بياموزد. شيوه هاى وي قراردادی نگرش محيط فرهنگی اوبه واقعیت است؛ یعنی چیزهایی از قبیل نقشهای که انتظار می رود افراد مختلف یا مردان و زنان ایفا کنند. و قوانین و هنجارهای حاکم بر روابط اجتماعی در فرهنگ خاص کودک. در رویکرد اجتماعی - فرهنگی به رشد. کودک را باید.به عنوان تازه واردی‌به فرهنگ خاص درنظر آورد که با یادگیری نحوه نگاه کردن‌به واقعیت اجتماعی از دید تن فرهنگ سعی می کند بومی شود.

صفحه 29:
ویگوتسکی ( رویکرد اجتماعی - فرهنگی) ویگوتسکی معتقد بودکه درک و مهارت اساساً ازطریق منهوم شاگردی(کارآموزی) گسترش می یاب ويكونسكى بين دو سطح رشد شناختی نملیزقللل شد: یکی سطح رشد واقعی که در توانلیی حل مسئله. و دیگری سطح رشد بالقوه كه در نوع و شيوه مسئله گشایی کودک تحت راهنملیی دیگران تعیین می شود برای درک کامل سطح رشد شناختی و فراهم آوردن آموزشهای مناسب, هم نیاز به دانستن سطح واقعی کودک و هم سطح بالقوه او داريم. ویگوتسکی رشد زبان را مهمترین جنبه رشد كودك دانست كه دررشد شناختى نقشى اساسى دارد. پس هنگامی که بزرگسالان و همسالان به کودک کمک می کنند تا درتکالیف جدید تسلط یلبد ارتباط بین آنهاء قسمتی از اندیشیدن او می شود. کودکان به هنگام تمرین هر مهارت جدید از توانایی زبانی خود برای هدایت اعمال خود ( گفتار خصوصی ) استفاده می کنند. آنچه که پیای به عنوان گفتارخودمحور تلقی می کرد: ویگوتسکی آن را ( گفتار خصوصی ) عنصر اساسی رشد شناختی به شمار می آورد

صفحه 30:
رشد قضاوت ‎de!‏ پیائه فکر می کرد که درک کودکان از قواعد اخلاقی و عرف اجتماعی با سطح کلی رشد شناختی آنان همگام است. درک کودکان از قواعد در چهار مرحله رشد می یابد. - نخستین مرحله درک قواعد در ابتدای دوره پیش عملیلتی ظاهرمی شود. کودکان در ین مرحله دست به بازی موازی می زنند یعنی هرکودک ازمجموعه قواعد خاص خودش پیروی می کند. ۲- از حدود پنج سالگی احساس وظیفه برای مراعات قواعد وتلقی قواعد به عنوان الزامات اخلاقی مطلقی که یک مرجع قدرت تعیین کرده. رشد می یابد. درلین مرحله قضاوت کودک درباره هر عمل پیشتر براساس پیامدهای لُن است ونه برمبنای قصد و نیت فاعل آن عمل.

صفحه 31:
رشد قضاوت ‎de!‏ *در سومین مرحله. کودک رفته رفته درمی یلبد که برخی قواعد. قراردادهای اجتماعی هستند. واقع گرلیی اخلاقی کودکان کاهش می یابد و کودکان درقضاوتهای خود وزن و اعتبار بیشتری برای ملاحظات غیرعینی از قبیل قصد ونیت شخص قائل می شوند. *درمرحله چهارم(عملیات صوری) نوجوان علاقه دارد در مورد موقعیتهلیی که روبرونشده. قواعدی ارلئه دهد. استدلال اخلاقی مبتنی بر نوعی جهان پینی است که در لن به جای موقعیتهای شخصی و بین فردی. مسائل اجتماعی گسترده تری مورد توجه است.

صفحه 32:
رشد اخلاقی کلبرگ کلبرگ شش مرحله در رشد اخلاقی مشخص ساخت و در سه سطح: اخلاق پیش عرفی, اخلاق عرفی. و اخلاق پس عرفی گروهبندی کرد: مرحله ۱: چجهت گزینی براساس تثبیه (اطاعت از قوانین به منظور اجتناب از تنبيه). مرحله ۲: جهت گزینی براساس پاداش (همنوایی برای دریافت باداش و مزايا).

صفحه 33:
رشد اخلاقی کلبرگ مرحله ۳: جهت گزینی براساس الگوی دختر خوب / پسر خوب (همتولیی نشان می دهد تا از عدم تأیید دیگران درامان باشد). مرحله ۶: جهت گزینی براساس وایستگی به مراجم قوائین (قانون وقواعد اجتماعی را رعایت می کند تا ازتوبیخ مراجع قدرت و احساس گناه درمورد انجام ندادن. درامان باشد), مرحله ۵: جهت گزینی مبتنی برقرارداد اجتماهی (اعمال خودرا طبق اصولی که همگان برای بهزیستی جامعه الزامی می دانند. هدایت می کند.برخورداری ازاحترام همگنان و...), مرحله 1: جهت گزینی مبتنی بر اصول اخلاقی (اعمال خود را طبق اصولی که شخصاً انتخاب کرده. هدایت می کند. از اصول پیروی می کند تا از سرزنش خویشتن در امان باشد).

صفحه 34:
خلق و خو در همان هفته هاى اول زندكى در نوزادان؛ به تفاوتهاى فردى درسطح فعالیت. پاسخگویی به تغيبرات محيط وتحريك يذيرى برميخوريم. اين ویژگیهای شخصیتی وابسته‌به خلق را که‌به نظر فطری می آیند. خلق وخو نامیده اند. آایین والدین وکودک ارتباط متقابلی برقرار است. به لين معنا كه رفتار کودک نیز پاسخهای والدین را شکل می دهد. لابيوستكى (تداوم) و ناپیوستگی خلق وخو تابع تعامل بین ژنوتیپ (خصوصیات ارشی) کودک و محیط است. کلید رشد سالم هماهنگی مناسب بین خلق و خوی کودک و محیط خانواده است. ‎od‏ مزاج بر اساس خودگزارش دهی والدین معنادار ولی پایین گزارش ‎

صفحه 35:
رفتار اجتماعی اولیه درسراسردنیا؛ نوزادان درسن وسال مشابهی شروع به لبخندزدن می کنند که بیانگر لّن است که رسش نقش مهمی در تعیین آغاز لبخندزدن ایفا می کند. لبشندزدن پاسخی فطری است. درسه یاچهارداهگی کودکان ‎ol Jl‏ آشنای خانواده رامی شناسند و آنها را بردیگران ترجیح می دهند. درحدود ۷يا۸ ماهگی وفتی غریبه ای به آنها نزدیک شود ناراحتی وپریشانی آشکاری نشان میدهند. هر چند همه کودکان "ضطراب غریبه و جدلیی" را نشان نمی دهند ولی کودکلنی که چنین اضطرابی را تجربه می کنند تعدادشان از ۱۲-۸ ماهگی بطور چشمگیری افزایش می یابد. ۱۶ تا ۱۸ ماهگی اوج اضطراب جدایی است.

صفحه 36:
رفتار اجتماعی اولیه در عامل در ظهور و کاهش ترس از بیگلنه در کاریند: عامل اول رشد ظرفیت حافظه است. در نیمه دوم سال اول, کودکان دیبه بادآوردن رییدادهای گذشته ومقایسه گذشته و حال توانلتر حی شوند ‎Ss‏ علمل 99 ‎og‏ رشد خودپیروی درکودک است. کودکان یکساله هنوزتا حدود زیادی متکیبه مراقبت بزرگالان هستند. یلی کودکان ۲یا ۳ ساله می توانند خواسته های خود رابه صورت گفتار بیان

صفحه 37:
الستكن دلبستگی: تمایل کودک به نزدیک افراد خاص ماندن واحساس امنيت درحضورآنها است. آزمايشها بيانكرآن است كه در دلبستكى مادر-فرزندى جيزى فراتر از نياز به غذا مطرح است. بخش عمده تحقيق درزمينه دلبستكى دركودكان توسط بالبى صورت گرفت. به اعتقاد وی ناتوانى اری پیوند دلبستگی ایمن با یک یا چند نفر در سالهاى اوليه.با ناتولنى او دربرقرارى روابط فردی نزدیک در دوره بزرگسالیارتباط درد دربرا

صفحه 38:
الستكن اینزورث. دلبستگی را با استفاده ۱ است کهبه هنگام دور شدن مادر از اتاق و بازگشت مجدد او نشان می دهد. ارزیابی کرد. بر اساس رفتارهایشان. کودکان دریکی از سه گروء زیر طبقه بندی می شوند: دلبسته ایمن: اين کودکان به هنگام بازگشت مادر به اتاق با او تعامل می کنند. » مشاهده موقعیت ناآشنا که شامل مجموعه رویدادهایی دلیسته ناایمن با حالت اجتنابی: این کودکان به هنگام بازگشت مادر از تعامل با او پرهیز می کنند. دلبسته ناایمن‌با دوسوگرایی: لین کودکان درتّن واحد. هم درجستجوی برقراری ارتباط جسمانی با مادر هستند و هم ازآن پرهیز می کنند. غم کوک آشفته. طبقه چهارمی رابه خود اختصاص داده لند (در هیچ طبق ای جای نمی ليرئد).

39,000 تومان