کسب و کار

روش‌های تعریف یکپارچه – IDEF – Integrated Definition Methods

120-Integrated-DEFinition-Methods-IDEF

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “روش‌های تعریف یکپارچه – IDEF – Integrated Definition Methods”

روش‌های تعریف یکپارچه – IDEF – Integrated Definition Methods

اسلاید 1: روش‌های تعریف یکپارچه(IDEF)Integrated DEFinition Methods (IDEF)MGTools.ir

اسلاید 2: عنوانروش‌های تعریف یکپارچه(IDEF)نوعابزارمراحل استفادهطراحی / اجراموضوعتغییرات و سازمان / زنجیره تامینسطحسازمانیپیچیدگیزیاد

اسلاید 3: شیوه‌های نمایش و تحلیل فرایندها که روشهای مدل‌سازی فر‌ایندهای کسب و کار خوانده می‌شوند، از مهم‌ترین عوامل موثر در موفقیت یک پروژه مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار هستند. مدل‌سازی فرایندها فعالیتی است که توسط تحلیل‌گران فرایندها و به منظور استخراج فرایندهای موجود و نمایش فرایندهای جدید در تمام متدولوژی‌ها و استراتژی‌های مهندسی مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در چنین فعالیتی تحلیل‌گران از ابزارهای مدل‌سازی برای مدل کردن وضعیت فعلی و وضعیت آینده سازمان استفاده می‌کنند. IDEF مخفف عبارت Integrated DEFinition Methods می باشد و عبارت است از مجموعه ای از روش های تحلیل و مدلسازی برای طراحی و مدل سازی سازمان ها و سیستم ها مبتنی برروش ساخت یافته. IDEF تشکیل شده است از مجموعه ای از روش های مدل سازی که مهمترین آنها عبارتند از : IDEF0، IDEF1, IDEF1x, IDEF3, IDEF4, IDEF5 . این استاندارد در سال 1981 به درخواست نیروی هوایی ارتش آمریکا به عنوان یک استاندارد و متدولوژی عمومی برای تهیه مدلهای یکنواخت و تعریف شده از چگونگی ارتباط بین فعالیتها ، کارکردها و وظایف ، فرایندها و عملیات مختلف مورد نیاز یک سازمان و چگونگی پردازش اطلاعات آنها ، ایجاد شده است . این مدل در سال 1993 توسط موسسه استاندارد و تکنولوژی آمریکا به عنوان یک استاندارد مورد پذیرش قرار گرفت . IDEF0 : روشIDEF0 از يك نمودار كاملا مرسوم به نام DFD كه در روش تحليل و طراحي ساخت‌يافته وجود دارد، مشتق شده است. اين روش كه با عنوان روش مدل‌سازي كاركردها نيز شناخته مي‌شود، براي مدل كردن تصميمات، كنشها و فعاليتهاي يك سازمان يا يك سيستم در يك قالب گرافيكي ساخت‌يافته به‌كار مي‌رود. علاوه بر آن روش IDEF0 مي‌تواند به‌عنوان يك ابزار تحليلي براي شناسايي فعالیت های انجام شده و تشخيص آنچه كه براي انجام آنها مورد نياز است، استفاده شود. بنابراين ساخت مدل‌هاي IDEF0 معمولا به‌عنوان يكي از فعاليتهاي اوليه در توسعه يك سيستم انجام مي‌گيرد.IDEF0 مدل گرافیکی برای نمایش دادن عملکرد سیستم های پیچیده است. در روند مدل‌سازي از رويكرد بالا به پايين براي تحليل فرايندها در سطوح متفاوت استفاده مي‌شود. همچنين اين مدل بر روابط كاركردي تمركز مي‌كند تا نشان دهد كه “چه” چيزهايي در يك فرايند بر اساس نمودار مدل‌سازيICOM اجرا مي‌شود. جزء اصلي مدل IDEF0 فعاليتها هستند. هر فعاليت با چهار جزء مشخص مي‌شود: ورودي، كنترل، خروجي و مكانيسم كه به‌اختصار ICOM خوانده مي‌شوند. اینکار با مدل کردن فعالیت های اصلی، ورودی ها، خروجی ها، کنترل ها و مکانیزم های فعالیتها انجام میشود. هر کدام از فعالیت های اصلی را می توانDecompotion کرد و با جزئیات بیشتر نشان داد. نمودارIDEF0 از دو علامت مستطیل و فلش تشکیل شده است. این روش برای مشخص کردن موارد زیر به کار می‌رود: 1) جمع‌آوری، ذخیره و مدیریت اطلاعات توسط سازمان 2) وجود قوانینی برای نظارت بر مدیریت اطلاعات 3) وجود ارتباطات منطقی در اطلاعات 5) مشکلاتی که بر اثر نبود صحیح اطلاعات ایجاد می‌شوند.

اسلاید 4: IDEF1 : IDEF1 برای مدلسازی اطلاعات بکار میرود و از نظر مفهومی به ساختار اطلاعات در سازمان مینگرد. IDEF1 كه يك روش مدل‌سازي اطلاعاتي است، بر پايه سه روش ۱- موجوديت- اتصال- كليد- مشخصه، ۲- موجوديت- ارتباط و۳ – ارتباطي Code شكل گرفته است. هدف اصلي در روش IDEF1 جمع‌آوري اطلاعات موجود در مورد كليه اشياي درون سازمان و مديريت آنهاست. بنابراين ديدگاه IDEF1 از يك سيستم اطلاعاتي نه تنها اجزاي خودكار برنامه‌هاي كامپيوتري، بلكه انسانها، قفسه‌ها، تلفن‌ها و .. نيز هست. IDEF1X : IDEF1x برای ترسیم مدل داده سازمان از دیدگاه منطقی است و نمودار موجودیت/رابطه را تهیه میکند.IDF1X يك استاندارد معنايي مدل‌سازي است كه چهار عنصر در مدل‌سازي قوانين آن درگير هستند: موجوديت، پيغام، مشخصه و رابطه. نمودار IDEF1X سه سطح متفاوت از جزئيات را تشريح مي‌كند: سطح موجوديت-رابطه كه موجوديتها و رابطه بين آنها را تعريف مي‌كند. سطح مبتني بر كليد كه با استفاده از كليد موجوديتها در خصوص قوانين كسب و كار تصميم‌گيري مي‌كند. سطح توصيف كامل جزئيات و مشخصه‌ها كه در اين سطح، هم ويژگيهاي اصلي و هم ويژگيهاي غيركليدي براي تصميم‌گيري كسب و كار استفاده مي‌شوند. IDEF3 : روشی برای مدل کردن جنبه رفتاری فرایندهاست و نشان میدهد اتفاقات در سازمان چگونه رخ میدهد. بر خلاف IDEF0، IDEF3 برای این منظور ایجاد شده است که چگونگی انجام فرایندها را به وضوح تشریح کند. در واقع IDEF0 نشان میدهد که چه کارهایی در سازمان انجام میشود و IDEF3 نشان میدهد که این کارها چگونه انجام میشود. IDEF3 از دو نمودار تشکیل شده است: PFD و OSTD. به دلیل وجود امکان شکست در این دو نمودار میتوان از آنها هم برای مدل کردن فرایندهای ساده و هم فرایندهای پیچیده استفاده کرد. جزء اصليIDEF3 واحدهاي رفتاري هستند كه با يك مستطيل نشان داده مي‌شوند. خصوصيات و جزئيات واحدهاي رفتاري در قالب نام، شماره مرجع، اشيا، واقعيتها، محدوديتها و شرح آنها نشان داده مي‌شود. واحدهاي رفتاري را مي‌توان به واحدهاي كوچكتر تجزيه كرد تا بتوان سطوح جزئي‌تر آنها را نمايش داد. واحدهاي رفتاري توسط نقاط اتصال مثل انشعاب، اتصال، AND، OR، XOR و رابط‌ها مرتبط هستند. نقش IDEF3 به‌عنوان يك روش مدل‌سازي فرايندهاي كسب وكار به‌طور خلاصه عبارت است از: تمركز بر چگونگي كاركرد اشياء در سازمان تسهيل مدل‌سازي هم از نظر ديدگاههاي چندگانه و هم از نظر سطوح تجرد چندگانه امكان مدل‌سازي بالا به پايين و پايين به بالا پشتيباني از تحليل‌هاي فرايند-محور و شيء-محور امكان نمايش روابط هم از نظر زماني و هم از نظر منطقي

اسلاید 5: ابزارهای مرتبطمدل فرایند کسب و کار (BPM) Business process modeling (BPM)مدیر ارشد اطلاعات Chief Information Officer مزایاIDEF0 محبوبیت زیادی در کاربرد پیدا کرده است. وجود قانون های جدی و کنترل و توصیف دقیق روی وردی ها و خروجی ها، خصوصاً این روش را برای استفاده در پروژه های تحلیل و طراحی سیستم های اطلاعاتی و نرم افزار مناسب کرده است. ماهیت سلسله مراتبی IDEF0 نیز باعث کاربرد خوب آن در سطوح مختلف مدلسازی میشود.کاربردهامدل‌سازی برای مدل کردن وضعیت فعلی و وضعیت آینده سازمان از مهمترین کاربردهای IDEF هستمعایبروش IDEF داراي محدوديتها و معايبي از جنبه‌هاي گوناگون است. ساختار سلسله مراتبي مدل‌هاي فعاليت، شرط‌ها و يا توالي پردازشها را به روشني مشخص نمي‌كند. درجريان تحليل يك مدل IDEF ممكن است فعاليتهاي تكراري، غير ضروري و فعاليتهاي گلوگاه برخورد كنيم. مهمترين محدوديتهاي IDEF شامل موار زير است: ـ نمايش ايستاي سيستم است كه تنها روابط وظيفه‌مندي را نشان مي‌دهد اما لزوما جنبه‌هاي پوياي درون آن را نشان نمي‌دهد. ـ اين روش نمي‌تواند براي مدل‌سازي‌هاي كمي و ارزيابي مدل با استفاده از روشهاي رياضي به كار رود. ـ تشخيص دادن چگونگي جريان اطلاعات ميان نمودارها كار مشكلي است. ـ وضعيت آني و توالي فعاليتها را به صـــورت واضح نشان نمــي‌دهد. همچنين منبع اطلاعاتي داده‌هاي ورودي‌، خروجي و داده‌هاي كنترلي مشخص نيست.

اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 7: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان