پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

روش تحقیق در علوم بهداشتی

raveshe_tahghigh_dar_oloome_behdashti

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “روش تحقیق در علوم بهداشتی”

روش تحقیق در علوم بهداشتی

اسلاید 1: دانشگاه علوم پزشکی بوشهردانشکده بهداشتHealth Research Methodologyروش تحقیق در علوم بهداشتی1

اسلاید 2: تعريف نمونه گيري فرآيندي است كه در طي آن بعضي از اعضاي يك جمعيت به عنوان نمايندگان معرف كل آن جمعيت انتخاب مي شوند2

اسلاید 3: 3چرا نمونه گيري مي كنيم؟كاهش هزينه هاافزايش سرعتافزايش دقتغير عملي بودن سرشماري در بعضي شرايط

اسلاید 4: نمونه Sample گروه يا مواردي كه اطلاعات از آنها به دست مي‌آيد .جامعه:Population گروه بزرگتري كه درصدد هستيم يافته‌هاي حاصل از بررسي و مطالعه را به آنها تعميم دهيم .4

اسلاید 5: SampleTarget PopulationSamplingPopulationTarget Population  Sampling Population  Sampleنمونه گيري و معرف بودن5

اسلاید 6: روش هاي نمونه گيري غير احتمالي (Non-probability sampling) احتمالي (Probability sampling)6

اسلاید 7: انواع نمونه گیری7

اسلاید 8: نمونه گیری احتمالی Probability Sampleدر نمونه گیری احتمالی  از قوانین احتمالات برای نمونه گیری استفاده می شود. بدین صورت که به هریک از اعضای جامعه شانس یکسانی برای حضور در نمونه داده می شود. امكان سوگيري انتخاب را كم مي كند. اجازه مي دهد كه از تئوري هاي آماري در تحليل ها استفاده شود8

اسلاید 9: نمونه گيري تصادفي سادهشانس انتخاب همه واحدهاي نمونه گيري مساوي است.اگر متغیرها کم و زیاد نشوند و جامعه ی هدف کوچک باشد این روش، روش خوبی است. روش اجرا:تهيه فهرست كل اعضاي جامعه (چارچوب نمونه گيري) انتخاب تصادفي هر نمونه از طریق قرعه کشی یا استفاده از جدول اعداد تصادفی9

اسلاید 10: نمونه گيري تصادفي ساده مثال: مي خواهيم شيوع پوسيدگي دندان را در بين 1200 نفر دانش آموزان يك مدرسه تعيين كنيم. فهرست دانش آموزان مدرسه را تهيه كنيم دانش آموزان را از 1 تا 1200 شماره گذاري كنيم اگر حجم نمونه = 60 نفر باشد، بايستي 60 عدد تصادفي را بين 1 تا 1200 انتخاب كنيم.چگونه؟؟ 10

اسلاید 11: Example of simple, random sampling1Albert D.2Richard D.3Belle H.4Raymond L.5Stéphane B.6Albert T.7Jean William V.8André D.9Denis C.10Anthony Q.11James B.12Denis G.13Amanda L.14Jennifer L.15Philippe K.16Eve F.17Priscilla O.18Frank V.L.19Brian F.20Hellène H.21Isabelle R.22Jean T.23Samanta D.24Berthe L.25Monique Q.26Régine D.27Lucille L.28Jérémy W.29Gilles D.30Renaud S.31Pierre K.32Mike R.33Marie M.34Gaétan Z.35Fidèle D.36Maria P.37Anne-Marie G.38Michel K.39Gaston C.40Alain M.41Olivier P.42Geneviève M.43Berthe D.44Jean Pierre P.45Jacques B.46François P.47Dominique M.48Antoine C.قرعه کشی11

اسلاید 12: مراحل انتخاب نمونه به شيوه تصادفي ساده از جدول اعداد تصادفیاسامي جامعه تعريف شده بطور كامل فهرست مي شود .به هر يك از اعضا يك شماره اختصاص داده مي شود . جدول اعداد تصادفي تهيه مي شود . يك سطر و ستون از جدول اعداد تصادفي به عنوان نقطه شروع انتخاب مي شود .ارقام سمت چپ سطر و ستون انتخابي با توجه به تعداد جامعه مورد نظر انتخاب مي شود .اعدادي كه كمتر يا مساوي عدد جامعه موردنظر باشد انتخاب و تا تكميل نمونه ادامه مي يابد . 12

اسلاید 13: مثال: نمونه گیری از میان 854 کارگر جدول اعداد تصادفي13

اسلاید 14: مشکلات نمونه گیری تصادفیمحقق اسم همه افراد جامعه را باید داشته باشد.ممکن است در یک گوشه شهر یا واحد نمونه ها شانس مساوی برای ورود نداشته باشند.در این نمونه گیری مطمئن نیستیم نسبت کسانی که ویژگی خاصی را درحجم نمونه دارند برابر همین نسبت در جامعه هست.14

اسلاید 15: 15احتمال مساوی برای اینکه از هر واحد انتخاب شود.با فواصل ثابت نمونه گرفته می شود.نمونه گيري تصادفي منظم يا سيستماتيك

اسلاید 16: 16در اين روش تعداد نمونه مورد نياز ( n) ، از كل جامعه آماري (N) انتخاب مي گردد . ابتدا فاصله نمونه گيري ( K) را به صورت زير محاسبه مي كنيم : تعداد اعضاي جامعه مورد مطالعه = K تعداد اعضاي نمونه سپس بين عدد 1 تا K يك عدد به طور تصادفي انتخاب ميكنيم و بعد واحدها يا افراد بعدي را با فاصله K از عدد مذكور انتخاب مي نماييم . در اين روش حتماً تهيه ليست از جامعه مورد مطالعه قبل از همه لازم است . نمونه گيري تصادفي منظم يا سيستماتيك

اسلاید 17: 17مثال: مي خواهيم شيوع پوسيدگي دندان (برمبناي DMF) را در بين 1200 نفر دانش آموزان يك مدرسه تعيين كنيم. فهرست دانش آموزان مدرسه را تهيه كنيم دانش آموزان را از 1 تا 1200 شماره گذاري كنيم اگر حجم نمونه 60 نفر باشد، 20 = 60 ÷ 1200، از هر 20 نفر يكي انتخاب كنيم. (K=20) يك عدد تصادفي بين 1 تا 20 انتخاب مي كنيم (مثلاً 8) سپس 20 تا 20 تا به عدد فوق (8) اضافه مي كنيم به اين ترتيب نمونه اول فرد شماره 8، بعدي 28، بعدي 48 و .... خواهند بود. نمونه گيري تصادفي منظم يا سيستماتيك

اسلاید 18: 18

اسلاید 19: 19در این روش نمونه گیری باید لیست همه ی افراد رو داشته باشیم. پس این شیوه مزیت مهمی نسبت به روش های دیگر ندارد. مزایای مختصر این روش:الف: وقتی نفر اول انتخاب شد انتخاب بقیه ی نمونه ها ساده است.ب: گاهی این نمونه گیری باعث میشود نمونه ی خیلی خوبی از جامعه داشته باشیم.

اسلاید 20: در نمونه گیری تصادفی ساده از این نکته اطمینان حاصل نمی شود که نسبت کسانی که دارای ویژگیهای معینی در نمونه هستند، برابر همان نسبتی است که در جامعه وجود دارد. اگر وجود زیر گروه هایی از افراد در نمونه اهمیت داشته باشد (مثلاً ساکنین شهر و روستا یا گروههای سنی)، در این صورت لازم است چارچوب نمونه گیری با توجه به این ویژگیها به زیر گروهها یا طبقات تقسیم شود. آنگاه از هر طبقه نمونه ای از پیش تعیین شده بر پایه روش تصادفی ساده یا منظم انتخاب شود. این روش نمونه گیری را نمونه گیری طبقه ای می گویند.Stratified Random Samplingروش نمونه‌برداري تصادفي طبقه‌ای20

اسلاید 21: نمونه گيري طبقه بندي شده (stratified)هر چقدر داخل طبقات افراد بيشتر به هم شبيه (هموژن) باشند ولی بین طبقه ها تفاوت زیاد وجود داشته باشد، نمونه گيري طبقه اي بهتر است21

اسلاید 22: نمودار انتخاب نمونه به روش تصادفي طبقه‌ايجامعة مدرسان مراكز آموزش علمي ـ كاربردي (1000 نفر)محقق دو زيرگروه تعريف و نسبتهريك را مشخص مي‌كند350 نفر زن (35%)650 نفر مرد (65%)35 نفر زن (35%)65 نفر مرد (65%)حجم نمونه 100 نفراز زيرگروههاي تعريف شده بهنسبت اعضاء هرزيرگروه اعضاء نمونه را انتخاب مي‌كند22

اسلاید 23: مزایای نمونه گیری طبقه ای1) می تونیم نمونه های نسبتاً بزرگتری را از گروه های کوچکتر داشته باشیم2) مخصوصاً اگر حجم نمونه کم باشد نمونه نسبتاً به جامعه شبیه تراست.3) دقت بالا23

اسلاید 24: معایب نمونه گیری طبقه ایتعداد لایه هایی که میتوانیم انتخاب کنیم محدود است.تقسیم افراد به گروه های مختلف باید بر حسب مهمترین خصوصیتی که در مطالعه ی ما تأثیر می گذارند انجام شود. با توجه به محدودیت انتخاب تعداد صفات، باید در انتخاب مهمترین آنها دقت کنیم. به عنوان مثال شاید در بررسی بسیاری از مشکلات نوزادان، وزن آنها تعیین کننده ترین صفت باشد. در اینجا نوزادان را به دو گروه زیر 2500 گرم و بالای 2500 گرم تقسیم می کنیم و از هر گروه به صورت تصادفی نمونه ای می گیریم. اگر صفت مورد نظر درداخل طبقه ها هتروژن باشد، اين روش مناسب نيست.24

اسلاید 25: 25نمونه گیری خوشه ای (Cluster Sampling): انتخاب گروه هایی از افراد (خوشه ها) به جای انتخاب تک تک آنها نمونه گیری خوشه ای نامیده می شود. در هر دو نوع (نمونه گیری طبقه ای و خوشه ای) جامعه را قسمت قسمت می کنیم. تفاوتی که دارد این است که در نمونه گیری طبقه ای نمونه ها، در داخل هر طبقه خیلی به هم نزدیک ولی از یک طبقه به طبقه دیگر خیلی فرق می کند. ولی در نمونه گیری خوشه ای در هر خوشه همه نوع چیزی هست ولی روی هم رفته این خوشه با خوشه دیگر فرق آنچنانی ندارد. در نمونه گیری خوشه ای ابتدا چند نمونه انتخاب می کنیم. وقتی وارد آنها شدیم، همه را اندازه گیری می کنیم.

اسلاید 26: 26روش انجام کار:1.خوشه بندي2.شماره گذاری3.انتخاب تصادفی تعداد خوشه های مورد نیازهرچه تعداد خوشه بيشتر باشد دقت بيشتر است

اسلاید 27: نمونه گيري خوشه اي

اسلاید 28: 28مزايادر اين روش نيازي به داشتن فهرست كامل واحدهاي نمونه گيري (چارچوب نمونه گيري) نيست.هزينه مسافرت و منابع مورد نياز براي جمع آوري داده ها كمتر است. معايب اگر هموژنيتي صفت مورد نظر درداخل خوشه ها خيلي زياد باشد، اين روش مناسب نيست. نسبت به نمونه گیری تصادفی ساده، برای دستیابی به دقت مشابه به حجم نمونه بالاتری نیاز دارد.نمونه گیری خوشه ای (Cluster Sampling):

اسلاید 29: 29فرض کنید می خواهیم قد افراد را از کلاس اول تا پنجم اندازه گیری کنیم. بهتر است از چه نوع نمونه گیری استفاده کنیم؟ نمونه گیری طبقه ای بهتر است. در هر کلاس بچه ها قدشان حدود هم است ولی از کلاس اول تا پنجم با هم فرق دارند. سوال1

اسلاید 30: 30برای اندازه گیری IQ بچه های کلاس اول تا پنجم با چه روشی نمونه گیری کنیم؟سوال2 از نمونه گیری خوشه ای استفاده می کنیم. در کلاس اول I.Q. های بالا داریم و I.Q. پایین هم داریم و در کلاس های دیگر هم همینطور است، ولی طبقه با طبقه دیگر فرق زیادی ندارد.  

اسلاید 31: 31نمونه گيري چند مرحله اي : در اين روش نمونه گيري ، ابتدا از بين خوشه هاي جمعيت مورد مطالعه به صورت تصادفي نمونه را انتخاب مي كنيم . سپس از افراد هر خوشه نيز به صورت تصادفي تعدادي را انتخاب مي نماييم ، كه در اين صورت نمونه گيري حالت دو مرحله اي پيدا مي كند . چنانچه در داخل خوشه هاي انتخاب شده ( مثل شهرستانها و پروژه هاي ملي ) ، خوشه هاي ديگري ( مثل روستاها ) را انتخاب كنيم و داخل هر روستاي منتخب شده به طور تصادفي افرادي را انتخاب كنيم ، نمونه گيري حالت سه مرحله اي پيدا مي كند .

اسلاید 32: 32نمونه گیری غیراحتمالی (غیرتصادفی): در این نوع نمونه گیری احتمال انتخاب اجزای گوناگون جمعیت مورد مطالعه نامعلوم است. بنابراین ممکن است بعضی اجزا زیاد و بعضی کم انتخاب شوند. این روش نمونه گیری اختصاصاً جهت پیش آزمایی طرحهای مربوط به رفتار و نظرات در بعضی جاها که هدف فقط به دست آوردن تصوری از پراکندگی متغیرهای اصلی در جامعه است، سودمند است. غالباً از دو نوع نمونه گیری غیراحتمالی (نمونه گیری آسان و نمونه گیری سهمیه ای) استفاده می شود که کمتر به شانس و تصادف و بیشتر به راحت بودن و در دسترس بودن بستگی دارد.

اسلاید 33: 33نمونه گیری آسان: یک روش نمونه گیری است که برای آسانی کار از آن استفاده می شود نمونه ازبخشی از جمعیت که در دسترس تر است انتخاب می شود.به طور مثال اگر از مردم در مورد گرانی شکر، صبح زود در فروشگاهی پرسش کنیم. طبیعی است که جمع آوری مطالب بر اساس افراد مراجعه کننده است. اشکال نمونه گیری آسان این است که ممکن است نمونه انتخاب شده معرف جامعه نباشد.

اسلاید 34: 34نمونه برداری سهمیه ای: روشی از نمونه گیری است که بر اساس آن از حضور کلیه اجزای شناخته شده جامعه و نمونه اطمینان حاصل می شود. در این روش کار سعی می شود که تناسب اجزا در نمونه برابر جامعه باشد. محقق تا جایی مصاحبه با مردم را در هر یک از اجزا و گروههای شناخته شده ادامه می دهد که سهمیه ای از آن گروه برای نمونه تأمین گردد و حجم نمونه تابع ضوابط خاصی است.

اسلاید 35: 35مثال: یک پژوهشگر می خواهد رضایت مردم تهران را از یک برنامه تلویزیونی خاص بسنجد. برای این کار با توجه به بودجه و امکانات نمونه گیری غیرتصادفی را انتخاب می کند، اما او به خوبی می داند ممکن است رضایت قشر جوان و مسن از این برنامه به کلی متفاوت باشد. همچنین افراد مناطق شمال تهران و جنوب تهران با توجه به تفاوتهای فرهنگی خاص خود نظر متفاوتی درباره این برنامه داشته باشند. لذا افراد تهران را به دو گروه بالای 24 سال و زیر 24 سال و نیز تهران را به سه منطقه تقسیم می کند. اگر تخمینی از تعداد جمعیت هر یک از 6 گروه حاصله (3×2) داشته باشد، می تواند سهمیه ای متناسب با تعداد به هر گروه اختصاص دهد. به فرض اگر افراد زیر 24 سال شمال تهران ⅛ کل افراد تهران را تشکیل می دهند، ⅛ نمونه ها از این گروه انتخاب می شود.

اسلاید 36: 36نمونه گیری هدقمند:محقق بر این باور است که می تواند با استفاده از بصیرت و آگاهی خود مناسب ترین افراد یا گروه ها را برای مطالعه انتخاب کند. مثلا انتخاب یک مدرسه روستایی و تعمیم نتایج به سایر مدارس . تنها راه تشخیص این که نمونه انتخاب شده معرف سایر مدارس است ، این است که نمونه با معیارهایی که مدرسه نمونه را طبق آن تعریف کرده ایم ، مطابقت کند . با توجه به این که نمی توان یافته ها را به طور صد در صد تعمیم داد ، به احتمال زیاد خصوصیات پیدا شده را می توان در سایر موارد نیز یافت .

اسلاید 37: 37موفق با شید

30,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید