سند نهضت مطالعه مفید
اسلاید 1: 1
اسلاید 2: 2سند نهضت مطالعه مفيد ( مصوب جلسه 525 و 526 مورخ 31/1/89 و 14/2/89 شوراي فرهنگ عمومي )
اسلاید 3: 3 يكي از مسائل مهم كه همت مضاعف و كار مضاعف مي طلبد ، مسئله ي توليد فكر است. كتابخواني، افزايش معلومات عمومي در زمينه هاي گوناگون . (1/1/1389 – مقام معظم رهبري )
اسلاید 4: 4 ماده 1- مقدمه : نقش والا و حساس مطالعه در تكامل فردي و اجتماعي كه در نهايت به پرورش ابعاد كمالآفرين و آسماني روح بشر نيل ميكند، انكار ناشدني است. در بيان اهميت بنيادين کتاب و کتابخوانی همين بس که خداوند نخستين خطاب به آخرين فرستاده خويش را با «إقرأ» آغاز کرده است و معجزه خاتم پيامبران کتاب ميباشد. تصريحات موکد و مکرر مقام معظم رهبری در باب افزايش مطالعه و کتابخوانی همواره بيانگر اهميت اساسی اين ارزش فرهنگی در جامعه ما بوده و ضرورت توجه بيشتر به آن را نشان میدهد.
اسلاید 5: 5 در روزگار ما كه رسانههاي گوناگون براي تصرف سرمايه فکر و انديشه انسان گوي سبقت از يكديگر ميربايند، وظيفهاي خطير بر عهده دستگاههاي فرهنگي مربوط به حوزه مطالعه قرار دارد. بدون شك ترويج و گسترش فرهنگ مطالعه مفيد در كشور، در گرو حمايت همه جانبه سازمانها و نهادهاي نظام و توجه خاص مسئولان به اين امر است. طرح نهضت مطالعه مفيد گامي است در اين طريق. شوراي فرهنگ عمومي بر اساس مصوبه جلسه شماره 514 مورخ 14/7/1388 و پيرو جلسات شماره 525 و 526 مورخ 31/1/1389 و 14/2/1389 در راستاي تحقق منويات مقام معظم رهبري در مورد كتابخواني، طرح نهضت مطالعه مفيد را به شرح زير تصويب نمود:
اسلاید 6: 6 ماده 2- مفاهيم كليدي مطالعه:خواندن هر نوع متن مكتوب (نوشتاري، چاپی يا الکترونيکی) مطالعه مفيد: مطالعهاي مفيد است كه اولاً معطوف به اثر و نتيجه بوده و دستاوردي علمی، عملي (رفتاري)، ذهني و يا قلبي داشته باشد؛ و ثانياً آن دستاورد برای تربيت انگيزه، افزايش تعهد، ارتقای توانايی ذهنی، توسعه دانش کاربردی، ارتقای مهارت عملی و نهايتاً در جهت پرورش و تعالي فرد در راستاي به فعليت رساندن استعدادهاي الهي وجود او در يكي از چهار زمينه مذكور باشد.
اسلاید 7: 7 ماده 3 – هدف اصلي دستيابي به جايگاه ممتاز در جهان از نظر سرانه مطالعه و به خصوص مطالعه مفيد بر اساس سند چشمانداز بخش فرهنگ عمومي در افق ايران 1404
اسلاید 8: 8ماده 4- اهداف خرد 1- افزايش فضای کتابخانههای عمومی به ميزان 8 متر به ازای هر 100 نفر2- فراهمآوری 4 جلد کتاب به ازای هر نفر در کتابخانههای عمومی3- عضويت 35 درصد جمعيت ايران در کتابخانههای عمومی4- توجه به مطالعه غيردرسی و مفيد در روند آموزش رسمی کشور5- توجه به مطالعه مفيد در برنامه های اوقات فراغت
اسلاید 9: 9ماده 5 – سياست ها1- ارتقای شاخصهاي كتابخانهاي درابعاد فضا، منابع، عضو وامانت در کتابخانهها؛2- نهادينه كردن مطالعه مفيد به عنوان يك ارزش و عادت عمومي در جامعه؛3- فراهمسازي زيرساختهاي فيزيكي، مجازي و انساني كتابخواني شايسته ايران اسلامي؛4- زمينهسازي براي هدايت محتواي مطالعه آحاد جامعه ؛5- توسعه فعاليت های بين المللی در زمينه توليد کتاب، محتوا، کيفيت چاپ و تاثير آن بر افزايش مطالعه در داخل کشور ؛
اسلاید 10: 10ماده 6 – طرح ها 1- نيازسنجي، توليد، تهيه، سفارش و حمايت از توليد منابع مكتوب و رقومي مطالعه مفيد براي ايرانيان و فارسيزبانان؛
اسلاید 11: 11 2- اختصاص ساعت مطالعه مفيد در برنامه هفتگي و درسي دانشآموزان؛
اسلاید 12: 12 3- ايجاد پيوند مناسب ميان ارتقاي شغلي با سطح مطالعه مفيد و اعتلاي دانش عمومي و تخصصي فرد؛
اسلاید 13: 13 4- ارائه سيرهای مطالعاتی مفيد برای دانش آموزان و دانشجويان؛
اسلاید 14: 14 5- تدوين و اجرای طرح جامع كتابخواني مفيد براي بانوان؛
اسلاید 15: 15 6 - طراحي و اجرای برنامههاي ويژه و متنوع كتابخواني براي خردسالان كمتر از 4 سال؛
اسلاید 16: 16 7- طراحي و اجرای برنامههاي ويژه كتابخواني براي كودكان قبل از سن دبستان (بين 4 تا 6 سال)؛
اسلاید 17: 17 8 - اجرای برنامههاي مطالعه مفيد و كتابخواني براي گروههاي خاص (سالمندان، نابينايان، ناشنوايان، معلولين جسمي و ذهني و...)؛
اسلاید 18: 18 9- تدوين و اجرای طرح اصلاح فرهنگ فارغالتحصيلي و تقويت فرهنگ عمومي براي كسب دانش در تمام عمر؛
اسلاید 19: 19 10- ايجاد و توسعه كتابخانه جامع مجازي زبان فارسي براي بهرهبرداري ايرانيان و فارسي زبانان جهان؛
اسلاید 20: 20 11- طراحی و استقرار زنجيره كتابخانههاي عمومي در سراسر كشور مطابق نقشه راه توسعه كتابخانهها، با تاكيد بر كتابخانههاي مركزي استان و شهرستان، كتابخانههاي استاندارد، كتابخانههاي روستايي و سيار؛
اسلاید 21: 21 12- طراحی و استقرار معماري جديد كتابخانههاي عمومي در راستاي يادگيري مادامالعمر، ارتقاي خلاقيت و نوآوري، عضويت خانوادگی، توليد علم و ايجاد تعاملات محلي، منطقهاي و اجتماعي با حفظ حريم زن و مرد و ايجاد فضاي امن براي اعضا؛
اسلاید 22: 22 13- تامين كتاب و منابع مطالعه مفيد متناسب با تقسيمات مخاطبان (سنی، جنسيتی، سطح اطلاعات و...)؛
اسلاید 23: 23 14- برنامهريزي در راهاندازي و ايجاد و مديريت مناسب كتابخانههاي ثابت و سيار در مساجد، مجتمعهاي مسكوني، آپارتمانها، بقاع متبركه و محلهاي تجمع عمومي و مدارس و دانشگاهها و وسايل حمل و نقل عمومی؛
اسلاید 24: 24 15- طراحی، مديريت و هدايت توسعه كتابخانههاي خانگي و همراه؛
اسلاید 25: 25 16- برگزاري انواع جشنوارهها و مسابقات مشوق كتابخواني و نيز معرفي و تبليغ كتابهاي مفيد؛
اسلاید 26: 26 17- استقرار نظام تقدير و تشويق خيرين كتابخانهساز و اهداگران كتاب و فرهنگ سازي در اين زمينه؛
اسلاید 27: 27 18- استقرار نظام کنترل کيفی چاپ، فضا، منابع، امانت و...؛
اسلاید 28: 28 19- تدوين و اجرای طرح ارتقای منزلت اجتماعی کتابداران به عنوان مشاوران امين؛
اسلاید 29: 29 20- احداث فضای کتابخانه های عمومی به ميزان نيم متر افزايش در هر سال به ازای هر 100 نفر؛
اسلاید 30: 30 21- عضويت مردم در کتابخانه با تثبيت نرخ رشد 2 % افزايش در هر سال؛
اسلاید 31: 31 22- طراحي و اجراي برنامه هاي متنوع راديو و تلويزيوني جهت افزايش انگيزه مطالعه؛
اسلاید 32: 32 23- محروميت زدايي از مناطق محروم در امر كتاب خواني و فروشگاههاي كتاب؛
اسلاید 33: 33 24- توجه به معرفی و تبليغ كتاب و محتوای آن در رسانه هاي عمومي؛
اسلاید 34: 34 25- تامين منابع كتابخانه هاي دانشجويي و ايجاد كتابخانه در خوابگاههاي دانشجويي؛
اسلاید 35: 35 26- توسعه دامنه كتابخانه هاي عمومي ازطريق طرح وقف كتاب؛
اسلاید 36: 36 27- توسعه نمايشگاههای ثابت و سيار عرضه كتاب؛
اسلاید 37: 37 28- برنامه ريزي براي تحول در دوره هاي دانشگاهي كتابداري؛
اسلاید 38: 38 ماده 7 – معرفي و اعضاي كميته جهت بررسي و پايش تحقق طرح «نهضت مطالعه مفيد» كميته دائمی نهضت مطالعه مفيد مركب از نمايندگان واجد اختيارات لازم از «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي»، «نهاد كتابخانههاي عمومي كشور»، «وزارت آموزش و پرورش» ،
اسلاید 39: 39 «وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري»، «سازمان صدا و سيما» ، «سازمان تبليغات اسلامي»، «ستاد عالي كانونهاي فرهنگي و هنري مساجد» ، «معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري» ، «سازمان بسيج مستضعفين»، «سازمان ملي جوانان» ، «مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوری» ،
اسلاید 40: 40 « معاونت فرهنگي ستاد کل نيروهاي مسلح كشور» ، « شوراي سياستگذاري ائمه جمعه » ، « شوراي عالي استانها »، « مرکز رسيدگی به امور مساجد»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و «جهاد دانشگاهی» تشكيل ميشود.
اسلاید 41: 41 تبصره - ساير دستگاهها و سازمانها بر حسب مباحث مطرح در كميته دعوت خواهند شد.
اسلاید 42: 42 ماده 8- رياست و دبيرخانه كميته رياست كميته به عهده دبيرشوراي فرهنگ عمومي کشور ودبيرخانه آن در نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور مستقر خواهد بود.
اسلاید 43: 43 ماده 9- وظايف كميته وظيفه تدوين برنامههاي هر يك از طرحها، تنظيم وظايف دستگاههای مذکور در ماده 7، نظارت بر انجام وظايف و رصد تحقق اهداف و طرحها بر عهده کميته دائمی نهضت مطالعه مفيد میباشد. اين کميته همچنين موظف است هر سه ماه گزارش خود را به شوراي فرهنگ عمومي ارائه دهد.
اسلاید 44: 44 ماده 10- كميته هاي استاني به منظور تحقق مفاد طرح «نهضت مطالعه مفيد» در سراسر كشور، كميتههايي با تركيب همطراز در ماده 7 در استانها و شهرستانهاي كشور تشكيل ميگردد. رياست اين كميتهها در استان به عهده روسای انجمن کتابخانه های عمومی استان «استاندار» و در شهرستان «فرماندار» و دبير كميته در استان و شهرستان به ترتيب مديركل و مدير نهادكتابخانه هاي عمومي و دبيرخانه آن نيز در نهاد كتابخانههاي عمومي هر استان و شهرستان مستقر ميگردد.
اسلاید 45: 45 ماده 11- گزارش و ارزيابي هر دستگاه بايستي هر شش ماه يک بار گزارش عملكرد خود را بر اساس قالبهاي تعيين شده به كميته دائمي نهضت مطالعه مفيد ارائه نمايد تا ميزان پيشرفت شاخصهای متخذ از اهداف خرد تعيين گردد. گزارشهاي وصولي مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفته و نتايج به «شوراي فرهنگ عمومي» ارسال ميگردد.
اسلاید 46: 46 ماده 12- اين سند در جلسات 525 و 526 مورخ 31/ 1/ 1389 و 14/2/1389 شورای فرهنگ عمومی کشور در 12 ماده و يك تبصره به تصويب رسيد .
اسلاید 47: 47پايان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.