صفحه 1:
صفحه 2:
= ص۳۳
مفید
( مصوب جلسه 525 و 526 مورخ
». 9 14/2/89 شوراي
فرهنگ عمومي )
صفحه 3:
=—
يكي از مسائل مهم که همت
مضاعف و کار مضاعف مي
طلبد » مسئله ي تولید فکر
كا تب تواني» افزایش
معلومات عمومي در زمینه
هاي گوناگون .
(1/1/1389 - مفام
معظم رهبري ) 3
صفحه 4:
=
ماده 1- مقدمه :
نقش والا و حساس مطالعه در تکامل فردي و
اجتماعي که در نهایت به پرورش ابعاد کمالآفرین
و آسماني روح بشر نیل ميکند انکار ناشدني
است. در بیان اهمیت بنیادین کتاب و کتابخوانی
همین بس که خداوند نخستین خطاب به آخرین
فرستاده خويش را با «اقرا» آغاز کرده است و
معجزه خاتم پیامبران کتاب ميباشد. تصریحات
موکد و مکرر مقام معظم رهبری در باب افزایش
مطالعه و کتابخوانی همواره بیانگر اهمیت اساسی
این ارزش فرهنگی در جامعه ما بوده و ضرورت
صفحه 5:
در روزگار ما = رسانههاي one براي
سرمایه فکر و انديشه انسان گوي سبقت rr ١
ميربایند. وظيفهاي خطیر بر عهده دستگاههاي
فرهنگي مربوط به حوزه مطالعه قرار دارد. بدون
شك ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه مفید در کشور»
در گرو حمایت همه جانبه سازمانها و نهادهاي نظام
و توجه خاص مسئولان به این امر است. طرح نهضت
مطالعه مفید گامي است در این طریق.
شوراي فرهنگ عمومي بر اساس مصوبه جلسه
شماره 514 مورخ 14/7/1388 و پیرو جلسات شماره
5 و 526 مورخ 31/1/1389 و 14/2/1389 در
راستاي تحقق منویات مقام معظم رهبري در مورد
كتابخواني» طرح نهضت مطالعه مفید را به شرح زیر
تصویب نمود:
صفحه 6:
—=
ماده 2- مفاهيم كليدي
مطالعه:خواندن هر نوع متن مكتوب (نوشتاريء جابى يا
الکنرونیکی)
مطالعه مفید: مطالعهاي مفید است که اولاً معطوف به اثر
و نتیجه بوده و دستاوردي علمی» عملي (رفتاري)» ذهني و
یا قلبي داشته باشد؛ و ثانیاً آن دستاورد برای تربیت
انگیزه» افزایش تعهد ارتقای توانایی ذهنی» توسعه دانش
کاربردی» ارتقای مهارت عملی و نهایتاً در جهت پرورش و
تعالي فرد در راستاي به فعلیت رساندن استعدادهاي well
وجود او در يكي از چهار زمینه مذکور باشد.
صفحه 7:
~~
ماده 3 - هدف اصلي
دستيابي به جایگاه ممتاز در
جهان از نظر سرانه مطالعه و به
025 تطالعه مفید بر اساس
سند چشمانداز بخش فرهنگ
عمومي در افق ايران 1404
صفحه 8:
ماده 4- اهداف خرد
1- افزایش فضای کتابخانههای عمومی به میزان 8 متر به ازای هر
0 نفر
2- فراهمآوری 4 جلد کتاب به ازای هر نفر در کتابخانههای عمومی
3- عضویت 35 درصد جمعیت ایران در کتابخانههای عمومی
4- توجه به مطالعه غیردرسی و مفید در روند آموزش رسمی
كشور
5- توجه به مطالعه مفيد در برنامه هاى اوقات فراغت
صفحه 9:
ماده 5 - سياست ها
1- ارتقای شاخصهاي کتابخانهاي درابعاد فضاء منابع» عضو
وامانت در کنابخانهها؛
2- نهادینه کردن مطالعه مفید به عنوان يك ارزش و عادت
عمومي در جامعه؛
3- فراهمسازي زيرساختهاي فيزيكي» مجازي و انساني
كتابخواني شایسته ايران اسلامي؛
4- زمينهسازي براي هدایت محتواي مطالعه آحاد جامعه ؛
5- توسعه فعالیت های بین المللی در زمینه تولید کتاب» محتوا»
کپقیت چاپ و تاتبر آن بر اقزایش مطالعه در داحل کشور #
صفحه 10:
ممح
ماده 6 - طرح ها
1- نيازسنجي» تولید» لجست 1
سفارش و حمایت از تولید
منابع مکتوب و رقومي مطالعه
مفيد براي ايرانيان و
فارسيزبانان؛
صفحه 11:
|
2- اختصاص ساعت
مطالعه مفید در
درسي دانشآموزان؛
صفحه 12:
—
اذ پیوند مناسب
ube ارتقاي شغلي با
۲ طالعه مفید و
اعتلاي دانش عمومي و
قد 3 : ك6 تحخصصي و۰9
صفحه 13:
all -4 سیرهای
مطالعاتی مفید برای
دانش آموزان و
صفحه 14:
= =
5- تدوین و اجرای
طرح جامع کتابخواني
مفید براي بانوان؛
صفحه 15:
۳
6 - طراحي و اجرای
برنامههاي ویژه و متنوع
کتايخواني براي
خردسالان کمتر از 4
سال؛
صفحه 16:
—
برنامههاي ویژه كتابخواني
براي كودكان قبل از سن
دبستان (بين 4 تا 6 سال)؛
صفحه 17:
۳
8 - اجرای برنامههاي مطالعه
مفید و کتابخواني براي
گروههاي خاص (سالمندان»
نابینایان؛ ناشنوایان» معلولین
جسمي و ذهني و...)؛
صفحه 18:
۳
9- تدوین و اجرای tole
در {pot eles
صفحه 19:
|
10- ایجاد و args
کتابخانه جامع مجازي
زبان فارسي براي
بهرهبرداري ایرانیان 3
فارسي زبانان جهان؛
صفحه 20:
|
11- طراحی و استفرار زنجیره
کتابخانههاي عمومي در سراسر
کشور مطابق نفشه راه توسعه
کتابخانهها. با تاکید بر کتابخانههاي
مركزي استان و شهرستان»
كنابخانههاي استاندارده كنابجاتة جا |
وستايي 5 Slaw
صفحه 21:
سح
12- طراحی 3 استقرار معماري
جدید کتابخانههاي عمومي در
بادگيري مادامالعمر» ارنقاي
خلاقیت و نوآوري» عضویت
خانوادگی» توليد علم و ایجاد
اجتماعي با حفظ حریم زن و مرد و
ایجاد فضاي امن براي اعضا؛
صفحه 22:
3- تامین کناب و منابع
ی سطح اطلاعات
صفحه 23:
۳
14- برنامهريزي در راهاندازي و
ایجاد و مدیریت شا میب
كتابخانههاي نابت و سيار در
مساجده مجتمعهاي مسکكوني»
آبارتمانهاء بقاع متبركه و
محلهاي تجمع عمومي و مدارس
و دانشكاهها و وسايل حمل و
دقل عمومی؛
صفحه 24:
۳
5- طراحی» مدیریت و
هدایت توسعه
كنابخانههاي خانگي و
همراه؛
صفحه 25:
—
6- برگزاري انواع
جشنوارهها و مسابقات
مشوق کتابخواني و نیز
معرفي و تبلیغ کتابهاي
مفید؛
صفحه 26:
—
7- استقرار نظام
تقدیر و تشویق a
jee
سازي در ap زمینه؛
صفحه 27:
۳
8- استقرار نظام
فضاه منایج» امانت و...؛
صفحه 28:
—
9- تدوین و اجرای طرح
ارتقای منزلت اجتماعی
کتابداران به عنوان
مشاوران امین؛
صفحه 29:
|
0- احداث فضای
کتابخانه های عمومی به
0 نفر؛
صفحه 30:
|
1- عضویت مردم در
کتابخانه با تثبیت نرخ
رشد 9۰:2 افزایش در
هر سال؛
صفحه 31:
—
2- طراحي و اجراي
برنامه هاي متنوع رادیو
و تلويزيوني جهت
افزایش ا: نگیزه مطالعه؛
صفحه 32:
|
23 پت زدايي از
مناطق محروم در امر
كتاب خواني 0
صفحه 33:
= =
4- توجه به معرفی و
ahi کناب و محتوای آن
در رسانه هاي عمومي؛
صفحه 34:
—
5- قامين همنابيع
كتابخانه هاي دانشجويي
و ایجاد کنابخانه در
خوابگاههاي دانشجويي؛
صفحه 35:
۳
26- قو لمعه دامنه
صفحه 36:
نمایشگاههای ثابت و
صفحه 37:
۳
8- برنامه ريزي براي
تحول در دوره هاي
دانشگاهي کنابداري؛
صفحه 38:
me =
ماده 7 - معرفي و اعضاي کمیته
جهت بررسي و پایش تحقق طرح
«نهضت مطالعه مفید» کمینه دائمی
نهضت مطالعه مفید مرکب از
نمایندگان واجد اختیارات لازم از
«وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي»»
«نهاد کتابخانههاي عمومي کشور»»
«وزارت آموزش و پرورش» »
صفحه 39:
=
«وزارت علوم » تحقیقات و فناوري».
«سازمان صدا و سیما» , «سازمان
تبلیغات اسلامي». «ستاد عالي
کانونهاي فرهنگي و هنري مساجد» .
«معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي
ریاست جمهوري» . «سازمان بسیج
مستضعفین»» «سازمان ملي جوانان» »
«مرکز امور زنان و خانواده ریاست
صفحه 40:
|
« معاونت فرهنگي سناد کل نيروهاي
مسلح کشور» , « شوراي سياستگذاري
ائمه جمعه » « > شوراي عالي استانها
», « مرکز رسیدگی به امور مساجد».
«کانون پرورش فکری کودکان و
نوجوانان» و «جهاد دانشگاهی» تشکیل
ميشود.
صفحه 41:
|
تبصره - pals دستگاهها 3
سازمانها بر حسب مباحث
مطرح در كميته دعوت
خواهند شد.
صفحه 42:
ماده 8- ریاست و دبیرخانه كميته
ریاست کمیته به عهده دبيرشوراي
فرهنگ عمومي کشور ودبیرخانه
آّن در نهاد کتابخانه هاي عمومي
کشور مستقر خواهد بود.
صفحه 43:
۳
ماده 9- وظایف کمیته
وظیفه تدوین برنامههاي هر يك از طرحهاه
تنظیم وظایف دستگاههای مذکور در ماده
7 نظارت بر انجام وظایف و رصد تحقق
0 « تارها بر عهده کمیته دائمی
نهضت مطالعه مفید میباشد. این کمیته
همچنین موظف است هر سه ماه گزارش
خود را به شوراي فرهنگ عمومي ارائه دهد.
صفحه 44:
=>
ماده 10- کمیته هاي استاني
به منظور نحفق مفاد طرح «نهضت مطالعه
مفید» در سراسر کشور؛ کميتههايي با ترکیب
همطراز در ماده 7 در استانها و شهرستانهاي
کشور تشکیل ميگردد. ریاست این کمیتهها در
استان به عهده روسای انجمن کتابخانه های
عمومی استان «استاندار» و در شهرسنان
«فرماندار» و دبیر کمیته در استان و شهرستان
به ترتیب مدیرکل و مدیر نهادکتابخانه هاي
عمومي و دبیرخانه آّن نیز در نهاد کتابخانههايه
عمومي هر استان و شهرستان مستقر ميگردد.
صفحه 45:
—
ماده 11- گزارش,و ارزيابي
هر دستگاه بايستي هر شش ماه یک بار گزارش
1 22 | اساس قالبهاي تعیین شنه
به کمیته دائمي نهضت مطالعه مفید ارائه نماید
تا میزان پیشرفت شاخصهای متخذ از اهداف
خرد تعیین گردد. گزارشهاي وصولي مورد
بررسي و ارزيابي قرار گرفته و نتایج به
«شوراي فرهنگ عمومي» ارسال ميگردد.
صفحه 46:
۳
ماده 12- اين سند در جلسات 525 و
6 مورخ 31/ 1/ 1389 و 14/2/1389
شورای فرهنگ عمومی کشور در 12
ماده و يك تبصره به تصويب رسید .
صفحه 47: