صفحه 1:

صفحه 2:
= ص۳۳ مفید ( مصوب جلسه 525 و 526 مورخ ‎ ». 9‏ 14/2/89 شوراي فرهنگ عمومي )

صفحه 3:
=— يكي از مسائل مهم که همت مضاعف و کار مضاعف مي طلبد » مسئله ي تولید فکر كا تب تواني» افزایش معلومات عمومي در زمینه هاي گوناگون . (1/1/1389 - مفام معظم رهبري ) 3

صفحه 4:
= ماده 1- مقدمه : نقش والا و حساس مطالعه در تکامل فردي و اجتماعي که در نهایت به پرورش ابعاد کمال‌آفرین و آسماني روح بشر نیل مي‌کند انکار ناشدني است. در بیان اهمیت بنیادین کتاب و کتابخوانی همین بس که خداوند نخستین خطاب به آخرین فرستاده خويش را با «اقرا» آغاز کرده است و معجزه خاتم پیامبران کتاب مي‌باشد. تصریحات موکد و مکرر مقام معظم رهبری در باب افزایش مطالعه و کتابخوانی همواره بیانگر اهمیت اساسی این ارزش فرهنگی در جامعه ما بوده و ضرورت

صفحه 5:
در روزگار ما = رسانه‌هاي ‎one‏ براي سرمایه فکر و انديشه انسان گوي سبقت ‎rr ١‏ مي‌ربایند. وظيفه‌اي خطیر بر عهده دستگاه‌هاي فرهنگي مربوط به حوزه مطالعه قرار دارد. بدون شك ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه مفید در کشور» در گرو حمایت همه جانبه سازمان‌ها و نهادهاي نظام و توجه خاص مسئولان به این امر است. طرح نهضت مطالعه مفید گامي است در این طریق. شوراي فرهنگ عمومي بر اساس مصوبه جلسه شماره 514 مورخ 14/7/1388 و پیرو جلسات شماره 5 و 526 مورخ 31/1/1389 و 14/2/1389 در راستاي تحقق منویات مقام معظم رهبري در مورد كتابخواني» طرح نهضت مطالعه مفید را به شرح زیر تصویب نمود:

صفحه 6:
—= ماده 2- مفاهيم كليدي مطالعه:خواندن هر نوع متن مكتوب (نوشتاريء جابى يا الکنرونیکی) مطالعه مفید: مطالعه‌اي مفید است که اولاً معطوف به اثر و نتیجه بوده و دستاوردي علمی» عملي (رفتاري)» ذهني و یا قلبي داشته باشد؛ و ثانیاً آن دستاورد برای تربیت انگیزه» افزایش تعهد ارتقای توانایی ذهنی» توسعه دانش کاربردی» ارتقای مهارت عملی و نهایتاً در جهت پرورش و تعالي فرد در راستاي به فعلیت رساندن استعدادهاي ‎well‏ ‏وجود او در يكي از چهار زمینه مذکور باشد.

صفحه 7:
~~ ماده 3 - هدف اصلي دستيابي به جایگاه ممتاز در جهان از نظر سرانه مطالعه و به 025 تطالعه مفید بر اساس سند چشم‌انداز بخش فرهنگ عمومي در افق ايران 1404

صفحه 8:
ماده 4- اهداف خرد 1- افزایش فضای کتابخانه‌های عمومی به میزان 8 متر به ازای هر 0 نفر 2- فراهم‌آوری 4 جلد کتاب به ازای هر نفر در کتابخانه‌های عمومی 3- عضویت 35 درصد جمعیت ایران در کتابخانه‌های عمومی 4- توجه به مطالعه غیردرسی و مفید در روند آموزش رسمی كشور 5- توجه به مطالعه مفيد در برنامه هاى اوقات فراغت

صفحه 9:
ماده 5 - سياست ها 1- ارتقای شاخص‌هاي کتابخانه‌اي درابعاد فضاء منابع» عضو وامانت در کنابخانه‌ها؛ 2- نهادینه کردن مطالعه مفید به عنوان يك ارزش و عادت عمومي در جامعه؛ 3- فراهم‌سازي زيرساخت‌هاي فيزيكي» مجازي و انساني كتابخواني شایسته ايران اسلامي؛ 4- زمينه‌سازي براي هدایت محتواي مطالعه آحاد جامعه ؛ 5- توسعه فعالیت های بین المللی در زمینه تولید کتاب» محتوا» کپقیت چاپ و تاتبر آن بر اقزایش مطالعه در داحل کشور #

صفحه 10:
ممح ماده 6 - طرح ها 1- نيازسنجي» تولید» لجست 1 سفارش و حمایت از تولید منابع مکتوب و رقومي مطالعه مفيد براي ايرانيان و فارسي‌زبانان؛

صفحه 11:
| 2- اختصاص ساعت مطالعه مفید در درسي دانش‌آموزان؛

صفحه 12:
— اذ پیوند مناسب ‎ube‏ ارتقاي شغلي با ۲ طالعه مفید و اعتلاي دانش عمومي و قد 3 : ك6 تحخصصي و۰9

صفحه 13:
‎all -4‏ سیرهای مطالعاتی مفید برای دانش آموزان و ‎

صفحه 14:
= = 5- تدوین و اجرای طرح جامع کتابخواني مفید براي بانوان؛

صفحه 15:
۳ 6 - طراحي و اجرای برنامه‌هاي ویژه و متنوع کتايخواني براي خردسالان کمتر از 4 سال؛

صفحه 16:
— برنامه‌هاي ویژه كتابخواني براي كودكان قبل از سن دبستان (بين 4 تا 6 سال)؛

صفحه 17:
۳ 8 - اجرای برنامه‌هاي مطالعه مفید و کتابخواني براي گروه‌هاي خاص (سالمندان» نابینایان؛ ناشنوایان» معلولین جسمي و ذهني و...)؛

صفحه 18:
۳ 9- تدوین و اجرای ‎tole‏ ‏در ‎{pot eles‏

صفحه 19:
| 10- ایجاد و ‎args‏ ‏کتابخانه جامع مجازي زبان فارسي براي بهره‌برداري ایرانیان 3 فارسي زبانان جهان؛

صفحه 20:
| 11- طراحی و استفرار زنجیره کتابخانه‌هاي عمومي در سراسر کشور مطابق نفشه راه توسعه کتابخانه‌ها. با تاکید بر کتابخانه‌هاي مركزي استان و شهرستان» كنابخانه‌هاي استاندارده كنابجاتة جا | وستايي 5 ‎Slaw‏

صفحه 21:
سح 12- طراحی 3 استقرار معماري جدید کتابخانه‌هاي عمومي در بادگيري مادام‌العمر» ارنقاي خلاقیت و نوآوري» عضویت خانوادگی» توليد علم و ایجاد اجتماعي با حفظ حریم زن و مرد و ایجاد فضاي امن براي اعضا؛

صفحه 22:
3- تامین کناب و منابع ی سطح اطلاعات

صفحه 23:
۳ 14- برنامه‌ريزي در راه‌اندازي و ایجاد و مدیریت شا میب كتابخانههاي نابت و سيار در مساجده مجتمع‌هاي مسکكوني» آبارتمانهاء بقاع متبركه و محلهاي تجمع عمومي و مدارس و دانشكاهها و وسايل حمل و دقل عمومی؛

صفحه 24:
۳ 5- طراحی» مدیریت و هدایت توسعه كنابخانه‌هاي خانگي و همراه؛

صفحه 25:
— 6- برگزاري انواع جشنواره‌ها و مسابقات مشوق کتابخواني و نیز معرفي و تبلیغ کتاب‌هاي مفید؛

صفحه 26:
— 7- استقرار نظام تقدیر و تشویق ‎a‏ ‎jee‏ ‏سازي در ‎ap‏ زمینه؛

صفحه 27:
۳ 8- استقرار نظام فضاه منایج» امانت و...؛

صفحه 28:
— 9- تدوین و اجرای طرح ارتقای منزلت اجتماعی کتابداران به عنوان مشاوران امین؛

صفحه 29:
| 0- احداث فضای کتابخانه های عمومی به 0 نفر؛

صفحه 30:
| 1- عضویت مردم در کتابخانه با تثبیت نرخ رشد 9۰:2 افزایش در هر سال؛

صفحه 31:
— 2- طراحي و اجراي برنامه هاي متنوع رادیو و تلويزيوني جهت افزایش ا: نگیزه مطالعه؛

صفحه 32:
| 23 پت زدايي از مناطق محروم در امر كتاب خواني 0

صفحه 33:
= = 4- توجه به معرفی و ‎ahi‏ کناب و محتوای آن در رسانه هاي عمومي؛ ‎ ‎

صفحه 34:
— 5- قامين همنابيع كتابخانه هاي دانشجويي و ایجاد کنابخانه در خوابگاههاي دانشجويي؛

صفحه 35:
۳ 26- قو لمعه دامنه

صفحه 36:
نمایشگاههای ثابت و

صفحه 37:
۳ 8- برنامه ريزي براي تحول در دوره هاي دانشگاهي کنابداري؛

صفحه 38:
‎me =‏ ماده 7 - معرفي و اعضاي کمیته ‏جهت بررسي و پایش تحقق طرح «نهضت مطالعه مفید» کمینه دائمی نهضت مطالعه مفید مرکب از نمایندگان واجد اختیارات لازم از «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي»» «نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور»» «وزارت آموزش و پرورش» » ‎

صفحه 39:
= «وزارت علوم » تحقیقات و فناوري». «سازمان صدا و سیما» , «سازمان تبلیغات اسلامي». «ستاد عالي کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد» . «معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي ریاست جمهوري» . «سازمان بسیج مستضعفین»» «سازمان ملي جوانان» » «مرکز امور زنان و خانواده ریاست

صفحه 40:
| « معاونت فرهنگي سناد کل نيروهاي مسلح کشور» , « شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه » « > شوراي عالي استان‌ها », « مرکز رسیدگی به امور مساجد». «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و «جهاد دانشگاهی» تشکیل مي‌شود.

صفحه 41:
| تبصره - ‎pals‏ دستگاه‌ها 3 سازمان‌ها بر حسب مباحث مطرح در كميته دعوت خواهند شد.

صفحه 42:
ماده 8- ریاست و دبیرخانه كميته ریاست کمیته به عهده دبيرشوراي فرهنگ عمومي کشور ودبیرخانه آّن در نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور مستقر خواهد بود.

صفحه 43:
۳ ماده 9- وظایف کمیته وظیفه تدوین برنامه‌هاي هر يك از طرح‌هاه تنظیم وظایف دستگاه‌های مذکور در ماده 7 نظارت بر انجام وظایف و رصد تحقق 0 « تار‌ها بر عهده کمیته دائمی نهضت مطالعه مفید می‌باشد. این کمیته همچنین موظف است هر سه ماه گزارش خود را به شوراي فرهنگ عمومي ارائه دهد.

صفحه 44:
=> ماده 10- کمیته هاي استاني به منظور نحفق مفاد طرح «نهضت مطالعه مفید» در سراسر کشور؛ کميته‌هايي با ترکیب همطراز در ماده 7 در استان‌ها و شهرستان‌هاي کشور تشکیل مي‌گردد. ریاست این کمیته‌ها در استان به عهده روسای انجمن کتابخانه های عمومی استان «استاندار» و در شهرسنان «فرماندار» و دبیر کمیته در استان و شهرستان به ترتیب مدیرکل و مدیر نهادکتابخانه هاي عمومي و دبیرخانه آّن نیز در نهاد کتابخانه‌هايه عمومي هر استان و شهرستان مستقر مي‌گردد.

صفحه 45:
— ماده 11- گزارش,و ارزيابي هر دستگاه بايستي هر شش ماه یک بار گزارش 1 22 | اساس قالب‌هاي تعیین شنه به کمیته دائمي نهضت مطالعه مفید ارائه نماید تا میزان پیشرفت شاخص‌های متخذ از اهداف خرد تعیین گردد. گزارش‌هاي وصولي مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفته و نتایج به «شوراي فرهنگ عمومي» ارسال مي‌گردد.

صفحه 46:
۳ ماده 12- اين سند در جلسات 525 و 6 مورخ 31/ 1/ 1389 و 14/2/1389 شورای فرهنگ عمومی کشور در 12 ماده و يك تبصره به تصويب رسید .

صفحه 47:

51,000 تومان