گزارش‌های دولتیعلوم انسانی و علوم اجتماعیسایرسیاست و قانون‌گذاری

سياست های كلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری 2

صفحه 1:

صفحه 2:
سیاست‌های کل نظام اداری ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري

صفحه 3:
1- نهادینه سازي فرهنگ سازماني مبتني بر ارزش هاي اسلامي و کرلمت انساني و ارج نهادن به سرمایه هاي انساني و اجتماعي 2- عدالت محوري در جذب. تداوم خدمت و ارتقاي منابع انساني 3- بهبود معیارها و روزآمدي روش‌هاي گزینش منلبع انساني به منظور جذب نيروي انساني توانمند. متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظري‌ها و نگرشهاي سليقه‌اي و غيرحرفه‌اي 4- دانش گرايي و شایسته سالاري مبتني بر اخلاق اسلامي در نصب و ارتقاي مدیران 5- ایجاد زمینه رشد معنوي منلبع انساني و بهسازي و ارتقاي سطح دانش. تخصص و مهارتهاي آنان 6- رعلیت عدللت در نظام پرداخت و جبران خدمات با تأکید بر عملکرد. توانمندي: جایگاه و ويژگيهاي شغل و شاغل و تأمین حداقل معیشت با توجه به شرایط اقتصادي و اجتماعي

صفحه 4:
7- زمینه سازي جذب و نگهداري نيروهاي متخصص در استانهاي کمتر توسعه یافته و مناطق محروم 8- حفظ کرامت و عزت و تأمین معیشت بازنشستگان و مستمري بگیران و بهره‌گيري از نظرات و تجارب مفید آنها 9- توجه به استحکام خانواده و ایجاد تعادل بین کار و زندگی افراد در نظام اداري اهداف چشم انداز 0- چلبك سازي, متناسب سازي و منطقي ساختن تشکیلات نظام اداري در جهت تحقة 1- انعطاف پذيري و عدم تمرکز اداري و سازماني با رویکرد افزلیش اثربخشي. سرعت و کیفیت خدمات كشوري 2- توجه‌به اثربخشي و كارليي در فرآیندها و روشهاي اداري‌به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات کشوری 3- عدالت محوري, شفافیت و روزآمدي در تنظیم و تنقیح قوانین و مقررات اداري

صفحه 5:
4 کل نگري. همسوسازي, هماهنگي و تعامل اثربخش دستگاه هاي اداري‌به منظور تحقق اهداف فرابخشي و چشم انداز 5- توسعه نظام اداري الکترونيك و فراهم آوردن الزامات آن‌به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومي 16- دلنش بنیان کردن نظام اداري از طریق بكارگيري اصول مدير اطلاعات. با ابتنا بر ارزشهاي اسلامي 7- خدمات رساني برتر نوین و كيفي به منظور ارتقاي سطح رضايتمندي و اعتماد مردم 8- شفاف سازي و آگاهي بخشي نسبت‌به حقوق و تکالیف متقلبل مردم و نظام اداري با ت دلنش و یکپارچه سازي تأکید بر دسترسی آسان و ضابطه مند مردم به اطلاعات صحیح 9- زمینه سازي براي جذب و استفاده از ظرفیت هاي مردمي در نظام اداري 0-قانونگرليي. اشاعه فرهنگ مسوولیت پذيري اداري و اجتماعي. پاسخگويي و تکریم ارباب رجوع و شهروندان و اجتناب از برخورد سلیقه اي و فردي در کلیه فعالیت‌ها

صفحه 6:
21- نهادینه سازي وجدان کاري, انضباط اجتماعي. فرهنگ خودكنتيلي. املنت داري. صرفه جويي, ساده زيستي و حفظ بیت المال 2- تنظیم رولبط و مناسبات اداري براساس امنیت رولنی» اجتماعي. اقتصادي. بهداشتی. فرهنگی و نیز رفاه نسبی آحاد جامعه 3- حفظ حقوق مردم و جبران خسارتهاي وارده براشخاص حقيقي و حقوقي درلثر قصور یا تقصیر در تصمیمات و اقدامات خلاف قانون و مقررات در نظام اداري 24- ارتقاي سلامت نظام اداري و رشد ارزش هاي اخلاقي در ّن از طرق اصلاح فرآيندهاي قانوني و اداري بهره گيري از امکانات فرهنگي و بكارگيري نظام موّثر پيشگيري و برخورد با تخلفات 5- کارآمدسازي و هماهنگي ساختارها و شیوه هاي نظارت و کنترل در نظام اداري و یکپارچه سازی اطلاعات a ler -26 ت از روحیه نوآوري و ابتکار و اشاعه فرهنگ بهبود مستمر به منظور پويايي نظام اداري

صفحه 7:
je - تي انرق خا | رام روطي شوک یاه مزر سای سل ۷

صفحه 8:
دسته بندي سياست‌هاي کلی نظام اداري سياست‌هاي کلي نظام اداري ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبري را مي‌توان براساس محورهاي اساسي نظام مدیریت و سرمایه انسانی دولت و قانون مدیریت خدمات كشوري در موضوعات یل دسته بندي نمود.به عبارت دیگر مقام معظم رهبري در هريك از محورهاي زیر رهنمودهليي را در قللب سياست‌هاي كلي نظام اداري ارائه فرموده‌اند:

صفحه 9:
دسته بندي سياست‌هاي کلی نظام اداري موضوعات سیاستها * توانمندسازي کارمندان و مدیران(سرمایه انساني) + 0 4,6( * ورود به خدمت و استخدام (هر ج) * حقوق و مزایا > (ه هرم) *تامین اجتماعي ** ساختار نظام اداري ‎ao)‏ 540 @( فناوري انجام وظایف نو آوري و خلاقیت )9.42 ‎(a?‏ ‏* قوانین و مقررات )49 60( "* نگرش راهبردي و سيستمي در نظام اداري ‎(ae)‏ ‏** مشارکت مردم (09) ** تکریم ارباب رجوع )10 05) سلامت اداري )0< ‎(ef‏ نظارت و کنترل نوآوري و خلاقیت )£8 68(

صفحه 10:
نظام هاي مديريتي و منابع انساني دولت در ارتباط بامحورها و اولويت‌هاي توسعه | نظام اداري محورها و اولويت‌هاي اصلي توسعه نظام اداري سوم ~ ~ Hei ] ۰۰۰ ‏نظم جبران خدمت‎ ‏بطم تمورن و وی‎ ١ ‏۲-استقرار دولت الکترونیک‎ ۳- ساماندهی نییوی انسانی دولت >- توسعه منابع انسانی ۵- بهبود روشها و ساختارها - آمار و اطلاعات اداری ۷-رزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی ۸- بهبود مدیریت 2070/77/717 | نظام ارزيابي عملكرد نظام سلامت اداري

صفحه 11:
راهبردها و فنآوري انجام وظایف دولت شیوه هاي واگذاري: - حمایت از بخش تعاوني, خصوصي و نهادهاي ere ماده 13| واگذاري تصدي هاي اجتماعي. - خرید خدمات از بخش تعاوني و خصوصي و فرهنگي و خدماتي نهادها - مشارکت با بخش تعاوني - واگذاري مدیریت واحدهاي دولتي

صفحه 12:
راهبردها و فنآوري انجام وظایف دولت وظایف دستگاه هاي اجرايي: * تعیین قیمت تمام شده فعالیت هاء خدمات و افزایش بهره وري و استقرار نظام محصولات ماده 16 * تعیین شاخص هاي هدفمند و نتيجه گرا و استانداردهاي كيفي خدمات جلوگيري از تمرکز تصمیم گيري * انعقاد تفاهم نامه با مدیران واحدها براساس و اعطاء امتیازات به مدیران حجم فعالیت و خدمات * اعطاء امتیازات براي پیشنهاد جابه جايي فصول و برنامه هاي اعتباري

صفحه 13:
راهبردها و فنآوري انجام وظایف دولت ای ]| وظایف دستگاه هاي اجرايي درخصوص ماده 13 و 16 الف: احصاء وظایف قابل واگذاري ب: واگذاري وظایف احصاء شده به میزان 0 در هر برنامه ج: کاهش ۶۸2 درصد مجوزهاي استخدام در امور غير حاكميتي به طور سالانه د: جذب نيروي انساني حداكثر معادل يك سوم خروجي نيروي انساني به طرق مختلف

صفحه 14:
استقرار دولت الکترونيك ماده 37 385 بهبود کیفیت و کمیت خدمات دولتی به روش الكترونيکي - اطلاع رساني الكترونيكي درخصوص شیوه ارائه خدمات - ارائه فرم هاي عملياتي خدمات به روش الكترونيكي - ارائه خدمات به شهروندان به صورت الكترونيكي - ایجاد واحدهاي خدمات رساني الكترونيکي در شهرستانها از طریق بخش غيردولتي و دولتي

صفحه 15:
استقرار دولت الکترونيك ایجاد زیرساخت اطلاعاتي و تمرکز ‎by an pl‏ 2 فتآوری اطلاعات - ایجاد پایگاه اطلاعات ایرانیان ‎ ‏طراحي و استقرار پورتال مردم (اطلاع رساني و خدمات رساني) ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
ساماندهي نيروي انساني دولت - انتقال به سایر واحدهاي دستگاه یا د ابر واخدهاي 9 دستكاهها نحوه مديريت نيروي انساني (کارمندان رسمي یا ابت) - بازخریدی سنوات خدمت ماده 21 - موافقت با مرخصي بدون حقوق براي 3 تا 5 سال «ستگاه های اجرا واكذار ث ‎ee‏ - انتفال به بخش غيردولتي مجري وظايف واكذاز شده - انجام وظیفه در بخش غيردولتي به شکل مأمور و پرداخت حقوق و مزایا متوسط بخش غيردولتي

صفحه 17:
ساماندهي نيروي انساني دولت تبصره ها: - اعمال قانون و مقررات کار بر کارمندان شرکت واگذار شده (در صورت تمایل کارمند. تابع صندوق بازنشستگي) - مجازبودن مأموریت کارمندان به بخش غيردولتي ‎dw GLE‏ روش از روش هاي پنجگانه به ترتیب اولویت توسط کارمند ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 18:
ساماندهي نيروي انساني دولت - نحوه انتقال و مأموریت کارمندان به سایر دستگاه هاي اجرايي - مرخصي بدون حقوق (نحوه احتساب سنوات خدمت و نحوه پرداخت حقوق و مزایا و ارتباطات سازماني آنها) آیین نامه اعطای تسهیلات به کارکنان دستگاههای اجرایی متقاضی انتقال از شهر تهران

صفحه 19:
آموزش وتوانمندسازی کارمندان ومدیران انتصاب مدیران منوط به طي دوره هاي آموزشي آموزش و توسعه مدیران با دو رویکرد: ب موضوع محور - سياست هاي اصل 44 -جشم انداز و برنامه هاي توسعه - قانون مديريت خدمات كشوري - هدفمند کردن یارانه ها * شايستگي محور -شايستگي شغلي - شايستگي تخصصي - مديربتي موه 6ص | طراحي سامانه و برنمه اجرايي آموزش مدیران

صفحه 20:
آموزش وتوانمندسازی کارمندان ومدیران ماده 58| نظام آموزش کارمندان و -كاربرد رویکرد راهبردي در آموزش و توانمندسازي - افزایش دانش. مهارت و نگرش معنوي کارمندان - تعامل با دیگر نظام هاي منابع انساني افزایش انگیزش دروني - رعایت استانداردهاي آموزش - ارزشيابي اثربخش برنامه هاي آموزش

صفحه 21:
آموزش وتوانمندسازی کارمندان ومدیران - جانشین پروري - کار تيمي و گروهي الگوها و شیوه هاي افزایش توان و توان سنجي مداوم کارمندان ‎eee‏ - تفویض اختیار به افراد و زبردستان ‏- چرخش شغلي ‏- مربيگري و توسعه فردي ‎ ‎

صفحه 22:
رویکردها و راهکارهاي قانون مدیریت خدمات كشوري در راستاي عملياتي کردن برخي از سياست‌هاي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري

صفحه 23:
ن نامه و دستورالعمل سوگند نامه و منشور اخلاقي تويب شذه اش دستورالعمل ‏ نحوه برگزاري ی( (تصویب شده است) آبین نامه اجرليي بند (ج) و تبصره 2 ماده 54(تصویب شده tt ‏-دستورالعمل انتخاب و‎ ‏انتصاب مديران(سير مراحل‎ تصویب) راهكارهاى قائون. اداي سوگند توسط کارمندان و امضاي منشور اخلاقي جذب نيروي انساني از طریق برگزاري امتحان عمومي و تخصصي با نشر آگهی عمومي انتخاب و انتصاب مدیران با رعایت. شرایط عمومي و تخصصي مواد قانونى مرتبط مواد 26و27 مواد ۰41 53و 57 مواد 54 و57 و55 مواد قاتوتق ماده 25 ماده 44 ماده 53 رويكردهاي قانون مد يريت خدمات كشوري - تعهد ومسئوليت پذيي درونيكارمندان (رعايت حقوق مردم) -رعايت عدالت در استخدام - ايجاد فضاي رقابتي در جذب ارتقاءکارمندان . برمبناي شايستكي

صفحه 24:
آیین نامه و دستورالعمل ین فاضه اجرايي مادم 63تصویب شده است) 2- سامانه آموزشی مدیران و نظام .- آموزش ‏ کارمندان دولت(در حال تدوین) فهرست مناطق کمتر توسعه یافته(تصویب شده است) پخشناسه تعبین حقوق و مزاياي کارمندان و کمك‌هاي رفاهي آنان (بر اساس مصوبه ابلاغ راهکارهای قانون باز طراحسي سامانه آموزش مديران باز طراحي نظام آموزش کارمندان دولت اعطاي فوق العاده مناطق کمتر توسعه يافته به شاغلین مشاغل تفص پرداخت براساس ارزشيابي عوامل شغل و شاغل از طریق سیستم أمتيازي برداخت فزلیش حقوق سالیانهب توچه به شاخص هزینه زندگي بكارگيري بازنشستگان متخصص اعطاي پاداش بازنشستگي بوش بيمه تعميلي جلية کارمندان و بزنشستگان مود قنونی مرتبط مواد 56 :58 ۰ ۰59 ۰60 63 562 مواد 65و 66 تا ماده 69 و تبصره هاي آن و ماده 74 ابنذ 4 ماده 68 و مواد 95 : 107 595 مواد قانونی اصلي ماده 58 بنديك ماده 68 ماده 64 رويكردهاي‌قانون مدیریت خدمات كشوري آموزش .و يادگيري مستمر و هدفمند اعطاي مشوقهاي بيروني براي جذب نيروي انساني در مناطق محروم. پرداخت ‏ بر مبناي ويژگي‌هاي شغل و شاغل با تاکید بر عملکرد کارمندان

صفحه 25:
آيين ثامه و دستورالعمل ضوابط و شاخص‌هاي طراحي وأ تنب تشکبلات دستكادهاي اجرابي (تصویب شده است) آیین نامه ماده 16 (در سیر مراحل تصویب). راهکارهای قنون -طراحي الكوها . ضوابط و شاخص هاي سازماندهي . طراحي و تنظیم تشکیلات دستگاههاي اجرايي دام واحدهاي وابسته به‌يك وزارتخانه و موسسات مستقل وابسته به رییس جعهور در يك واحد سازماتي بازتكري ساختار تفضيلي دستكادهاي اجرابي فزلیش بهرهوري و استقرار نظام كنتول نتيجه و جلوكيري از تمركز تصميم كيري 121001000 محصولات -تعيين شاخصهاي هدفمند(نتيجهكرا). انعقاد تفاهم‌نمه با مدیران مواد قانونى مرتبط مواد 31.30 34 و35 مواد قانونی اصلي ماده 29 ماده 16 رويكردهاي قانون مديريت خدمات كشوري دیلت متناسب . چابك ۰ 35,64 akan تمرکززدايي و اعطاي قاری استانها

صفحه 26:
آیین نامه و دستورالعمل دستورالعمل اجرابي ماده 38 و ضولبط و استاتداردهاي ماده39 (در دست تهيه و تدوین) - راه اندازي پورتال مردم (در حال اجراي آموزشي) -پایگاه اطلاعات ایرانیان (در دست طراحي) سوکندنامه و متشور اغلاقي. کارمندان (بر اساس ماده 25 تصویب شده است) راهکارهای قانون بازبيني روشهاي انجام کار و اطلاع اساني و ارافه خدمات بصورت. الكترونيکي به مردم ‎oleh‏ واحدهاي خدمات ‏ رساني الكترونيکي در مراکز شهرستان‌ها جانمايي و به کارگيري فضاها و تجهیزات اداري بر اساس استاناردها -طراحي و ساماندهي پایگاه اطلاعات ایانان ‏تدوین منشور اخلاقي و سوگندنامه کارمندان ‏افزلیش سطح آكاهي عمومي مردم از طریق رسانههاي عمومي و جمعي ‏- مستند سازي و شفاف نمودن ارنه خدمات به مردم توسط دستكادها ‏- تاثیر عملکرد کارمندان در شرایط استخدامي آنان ‎ ‏مواد قانونى مرتبط ‏مواد 37 38. 39و 40 ‏مواد 25 26. 27و 90 ‏تبصره يك ماده 25. 26و 27 ماده 90و96 ‎ ‏ماده 36 ‏ماده 28 ‎ ‏رويكردهاي‌قانون مدیریت خدمات كشوري ‏مهندسي فرآیندها و بهبود روشها ‏اراشه خدمات ‏ بهینه خدمت آسان و سهل الوصول ‏کرامت و تکریم مردم ‏- فرهنگ سازي و تشویق و تنبیه اداري ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 27:
آیین نامه و دستور العمل تدوین آیین نامه اجرايي پایگاه اطلاعات ایرانیان (در حال طراحي) آیین نامه یا دستورالسل خاصي نیازندارد راهکارهای قانون انجام وظلیف با دقت. سرعت. صداقت. امانت, گشاده رويي: انصاف و تبعیت تبعیت از قوانین و مقررات عمومي و اقتصادي انجام وظایق در ساعات مقرر اطلاعات از احکام و اوامر رقساي مقام مافوق در حدود قوانین و مقررات - اجادپایگاه هاياطلاعاتي - طراحي و استقرار سیستم مدیریت دانش در دستگاههاي اجرايي - اطلاع رساني الكترونيكي به مردم الال ی ار بهداشتي و ايمني براي کارمندان مود قننی مرتبط مواد اف 93و 96 مواد 38-37-36 و تبصره 2 ماده 42 و ماده 58 مواد 84و88 مواد قانونی اصلي ماده 0و ماده 40 ماده 86 رويكردهاي قانون مد يريت خدمات كشوري تکالیف کارمندان ایجاد ‏ بسترها "و پايگاه‌هاي اطلاعاتي فراهم نمودن امکانات و شرایط زندگي مطلوب كاري

صفحه 28:
آبين نامه و دستورالعمل راهكارهاى قاثون توسعه بخش تعاوني و خصوصي و نهادها و مؤسسات عمومي غيردولتي مواد قانونى مر تبط مواد 9 10 و 11 مواد 514 15 مواد قانونی ماده 8 ماده 13 رويكردهاي‌قانون مدیریت خدمات كشوري امور حاكميتي امور تصديهاي اجتماعيء فرهنگي و خدماتي

صفحه 29:
بين نامه و دستور العمل تدوین آیین نامه ماده 22و 24 تدوین آیین نامه راهکارهای قنون استفاده از بخش غيردولني انتقال. بازخرید. موافقت با مرخصي بدون انتقال به بخش غيردولتي مواد قانونى مرا مواد 23و24 مواد 122 مواد قافونی ماده 22و 24 ماده 21و 121 رويكردهاي قانون مديريت خدمات كشوري واگذاري ها و نا تهلیت حمایت از بخش دولني روش برخورد با کار که تعام یا بخشي از وظایف آنها به بخش غيردولتي واگذار مي شود مجوز انتفال ‏ و مأموریت کارمندان

صفحه 30:
فين لامه و دستور العمل ‎dali gal‏ ارزيابي عملكرد ‏لواف الت ‏آبين نامه بازخريدي به دليل کسب نتايج ضعيف از ارزيابي عملكرد (تصويب ‎ ‏آیین نامه اجرايي نظام ‏ادات (تصویب شده ‎ ‎ ‎ ‎ ‏راهکارهایقانوز ‏- طراحسي نظام ارزشيابي عملکرد سازمان: مدیریت و کارمندان - انطباق عملکرد براساس شاخصهاي ‏ین المللي و چشم انداز ‏ایجاد سازوکار مناسب براي جلب مشارکت کارمندان و اراد پيشنهاد و اثرگذاري آن در تصمیم گيريهاي اداري و ‏پرداخت باداش ‎ ‏مواد قانونى مرتبط ‏مواد49 48 ۰82 83 91 92 و جزء الف وب ‏بند 6 ماده 68 ‏تبصره يك ماده 65 ‎ ‏مواد قانوتى ‏ماده 81و82 ‏ماده 20 ‎ ‎ ‏رويكردهاي قانون مديريت خدمات كشوري ‏ارزيابي مستمر و ارائه ‏بازخوردها ‏فرهنگ سازي و حمایت از نوآوري » ابتکار و ‏خلاقیت کارمندان ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 31:

51,000 تومان