در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- آماده سازی
- ارائه
- ارائه کتبی
- ارائه کتبی دانشگاهی
- انتقال اطلاعات در انسان
- انواع ارائه
- انواع ارائه کتبی
- انواع نوشتار
- بخش پایانی
- پانوشت
- پاورپوينت سیستم ارائه
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- تعریف لغوی ارائه
- تعیین عنوان مناسب
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- سازماندهی اطلاعات
- سیستم ارائه
- سیستم ارائه انسانی
- سیستم انتقال اطلاعات
- شناسایی منبع
- عنوان موضوع
- کارآموزی
- کانال
- گزارش کارآموزی
- محتوای ارائه
- نوشتن پانوشت
سیستم ارائه
اسلاید 1: تعریف لغوی ارائه : در لغت به معنای نمودن – نشان دادن و نمایش دادن است و در زبان فارسی بصورت ارائه کردن و ارائه دادن بکار می رود. -
اسلاید 2: سیستم ارائه : ارائه بعنوان انتقال اطلاعات سیستم خاص خود را دارد. این سیستم در طبیعت و در جامعه انسانی همیشه وجود داشته است. و حتی در گونه ابتدایی اش پیش از آغاز مدنیت انسان نیز وجود داشته است .-
اسلاید 3: مقصد يا گيرنده مبدا يا فرستنده0000000000000000000000كانالكانالپارازيتهامحيط انتقال اطلاعات : طبيعترسانه انتقال ماشين 1ماشين 2پيام-
اسلاید 4: عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال اطلاعات ماشینی: 1- مبدا یا فرستنده مجهز به کانال ( یا مکانیسم فیلتراژ ) 2- مقصد یا گیرنده مجهز به کانال 3- پیام 4- رسانه انتقال 5- محیط انتقال 6- پارازیتها-
اسلاید 5: تفاوت عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال اطلاعات بین ماشین و انسان:دو عامل اصلی تر سیستم ارائه انسان می باشد که به تعبیری ظریف ترین و پیچیده ترین ماشین مخلوق .محیط ارائه : طبیعت و جامعه انسانی است همراه با تمام ویژگیها و جنبه های گوناگون آن .-
اسلاید 6: مخاطبارايه كننده0000000000000000000000كانالكانالعوامل با تاثير منفي روي عناصر سيستم محيط ارايه : طبيعت و جامعه انساني رسانهانسان1انسان 2پيام : موضوع كد شده -
اسلاید 7: عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال اطلاعات در انسان:ارائه کننده و کانال ارائه کننده مخاطب و کانال مخاطب پیام رسانه محیط ارائه عوامل با تاثیرات منفی روی عناصر بالا-
اسلاید 8: تعريف کانال در سیستم ارائه انسانی: عبارتست از تمام خصوصیات شخصی و شخصیتی انسان – یعنی مجموعه ای بسیار پیچیده از عناصرشخصی – شخصیتی انسان که در طیفی از اندیشه ای تا فیزیکی جای می گیرند .-
اسلاید 9: فراروند ارائه :فراروند ارائه یک فراروند مرکب است . یعنی از تعدادی فراروند تشکیل شده است که هر یک از نگاهی دقیق میتوانند از فراروندهای دیگر تشکیل شوند .-
اسلاید 10: فراروندهای تشکیل دهنده ارائه : فراروند پیام اندیشی فراروند پیام سازی فراروند پیام پیرایی فراروند پیام فرستی فراروند پیام گیری فراروند پیام کاوی ( تحلیل پیام )فراروند فهم ( عقلی شهودی ) یا حس پیام -
اسلاید 11: تعریف دیگری از ارائه : ارائه صرفا یک دانش یا یک فن نیست بلکه ارائه هم << دانش است >> هم << فن >> و هم << هنر >> است و برای انجام ارائه مطلوب هم << دانش داری >> لازم است هم << فن دانی >>و هم << هنرمندی >>-
اسلاید 13: انواع ارائه با رسانه ناشناخته وحی الهام و اشراق روشن بینی رویای راستین ذهن خوانی هیپنوتیزم -
اسلاید 14: عوامل موثر در ارائه :ارائه کننده مخاطب موضوع نوع ارائه انگیزه و هدف ارائه امکانات آماده سازی محتوای ارائه امکانات کمکی ارائه مدت ارائه زمان و تاریخ ارائه مکان ارائه جغرافیای ارائه وضع اجتماعی محیط ارائه -
اسلاید 15: ارائه کننده :عامل اصلی در سیستم ارائه است . همین عامل است که 4 فراروند پیام اندیشی ، پیام سازی ، پیام پیراییو پیام فرستی را انجام می دهد . آنچه که نهایتا به مخاطب می رسد حاصل عملکرد کانال ارائه کننده است . -
اسلاید 16: خصوصیات کلی کانال ارائه کننده : آمادگی روحی – جسمی تسلط بر موضوع ارائهآشنایی با موضوعات همسایه با موضوع ارائه انگیزه و هدف درست شناخت از وضع مخاطب مهارت بکارگیری صحیح رسانه ارائه مهارت انجام درست 4 فراروند پیام اندیشی ، پیام سازی ، پیام پیرایی و پیام فرستی اهمیت قائل شدن برای مخاطب صادق و امین بودن در ارائه دقیق بودن شناخت از محیط طبیعی و اجتماعی ارائه نداشتن تعصب بیجا -
اسلاید 17: اهمیت شناخت از مخاطب : شناخت از مخاطب وقتی که هدف اصلی ارائه مجاب کردن مخاطب است ویا با هدف آموزش انجام می شود نقش بسیار اساسی در کنترل کمی و کیفی دارد .-
اسلاید 18: مخاطب :دومین عامل مهم در سیستم ارائه مخاطب است . این عامل باید فراروندهای پیام گیری ، پیام کاوی و درک یا حس پیام را انجام دهد .-
اسلاید 19: خصوصیات کلی موضوع ارائه در مقولات علمی – فنی:اعتبار علمی – فنی اولویت سودمندی برای جامعه عنوان مشخص و روشن ارائه آن در یک محیط اجتماعی مشخص امکانپذیر باشدحیطه و حدود معلوم و در صورت لزوم به خوبی قابل تعریف قابل احاطه و پرداختن توسط ارائه کننده باشد مورد علاقه ارائه کننده باشد امکانات آماده سازی محتوای آن فراهم باشد -
اسلاید 20: عوامل قابل توجه در انتخاب نوع ارائه:هدف ارائه فرصت ارائه مکان ارائه وضع اجتماعی محیط ارائه امکانات آماده سازی محتوای ارائه امکانات کمکی ارائه وضع مخاطب موضوع ارائه نتیجه یا نتایج مورد انتظار و برخی عوامل دیگر ضمنا انواع رایج تر ارائه در محافل علمی – فنی عبارتند از ارائه شفاهی – ارائه کتبی و ارائه ترکیبی -
اسلاید 21: انگیزه و اهداف در ارائه علمی – فنی عبارتند از: انتقال دانش و فن از نسلی به نسل دیگرنشر دانش و فن گسترش دادن دانش و فن آموزش افراد خود آزمایی دریافت واکنش مخاطبین به منظور توسعه یا تعمیق موضوع ایجاد یا تقویت یک اندیشه رقابت در زمینه های علمی – فنی خدمت به نوع بشر برای بهتر زیستن و بهتر اندیشیدن تشریک مساعی در پژوهش ارضاء بعضی تمنیات غیر مادی رفع نیازهای مادی تجارت تبلیغات خودنمایی- فضل فروشی و تفاخر -
اسلاید 22: اطلاعپرسشنامه مشاهده مصاحبه آزمايش مطالعه راههاي كسب اطلاع -
اسلاید 23: امکانات آماده سازی محتوای ارائه: منظور از امکانات آماده سازی محتوای ارائه عمدتا منابع کسب اطلاع و تولید شناخت برای تهیه و تنظیم مطلب ، تصویر و حتی ادای حرکت یا تولید صوت است .-
اسلاید 24: وضع اجتماعی محیط ارائه : داشتن شناخت درست و کافی از وضع اجتماعی محیط ارائه از نظر اخلاقی ، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در انجام ارائه تاثیر دارد .هر چه میزان شناخت ارائه کننده از وضع اجتماعی محیط ارائه بیشتر و درست تر باشد ارائه را مطلوب تر انجام خواهد داد .-
اسلاید 25: تعریف ارائه کتبی : نوعی ارائه است که رسانه اصلی آن نوشتار است هرچند در مقولات علمی – فنی معمولا از شکل هم برای انتقال ایده استفاده می شود . ارائه کننده به کمک یک زبان دارای خط و بر اساس سبک و سیاق مشخص اطلاعات مورد نظر خود را منتقل می کند .-
اسلاید 26: خصوصیات ارائه کتبی : ارائه کتبی به مثابه نوعی انتقال اطلاعات خصوصیاتی دارد به شرح ذیل : غیابی است (ارائه کننده حضور ندارد )قابل استناد است با فرصت است مشروح است (عرصه شرح و بسط وجود دارد البته باید کنترل کمی و کیفی شود)تعداد مخاطبین معمولا زیاد است سبک و سیاق مشخص و معمولا واحد دارد (به ویژه در مقولات علمی – فنی )تاثیر گذاریش تدریجی (و طبعا غیابی ) است .احتمال بروز اشتباه (حداقل نسبت به ارائه شفاهی ) کمتر است امکان تبادل نظر و رویارویی وجود ندارد و اساسا نوعی انتقال اطلاعات یکسویه است.-
اسلاید 27: پيام گيريپيام كاوي درك يا حس پيام پرسش ابهامنوشتار شكل جدول فرم ارائهپيا م انديشي پيا م سازي پيام پيرائي پيام فرستي ارائه كننده مخاطبامكانات ارائه كتبي -
اسلاید 28: انواع ارائه کتبی :ارائه کتبی را می توان از چند جنبه رده بندی کرد از جمله فرم / صورت ، ماهیت محتوا ، سبک ، هدف ،مورد استفاده ، مخاطبین ، سطح محتوا و ... اما هدف اصلی این کتاب در ارائه کتبی در دو رده کلی دانشگاهی ( کم وبیش آکادمیک ) و غیر دانشگاهی می باشد .-
اسلاید 29: گونه های رایج تر ارائه کتبی دانشگاهی و غیر دانشگاهی : دانشگاهی : کتاب ، جزوه ، مقاله ، انواع گزارشها ، رساله ، یادداشت تحقیق ، دانشنامه ( تز ) ،مجله برنامه کامپیوتری و ... که بعضی از این گونه ها در سطوح پایین تر آموزش نیز وجود دارند .غیر دانشگاهی : کتاب ، مجله ، روزنامه، جنگ ، بروشور ، بولتن ، کاتالوگ ، انواع گزارشها ،کتابهای راهنما ، اطلس ، آلبوم ، فصل نامه ، سالنامه ، مکاتبات اداری و ...-
اسلاید 30: ساختار اکثر گونه های علمی – فنی (غیر از گونه های خاص) 1- بخش آغازین 2- بخش میانی 3- بخش پایانی آنچه که در این سه بخش آورده می شود محتوای ارائه کتبی را تشکیل می دهد که هر یک از این سه بخش اجزایی دارد که مهمترین بخش همان بخش میانی یا متن اصلی است که باید طی چند مرحله آن را تولید کرد. -
اسلاید 31: مراحل آماده سازی ارائه کتبی : تعیین موضوعتهیه منابع تهیه طرح اولیه متن اصلی کسب و سازماندهی اطلاعات تولید متن اصلی تنظیم ساختار سه بخشی -
اسلاید 32: تعیین موضوع کارهای لازم در این مرحله عبارتند از : الف- مشخص کردن زمینه موضوعب- تحدید موضوع ج- تعیین عنوان مناسب-
اسلاید 33: تحدید موضوع و عوامل مربوط به آن: موضوع ارائه باید محدود و کاملا تعریف شده باشد زیرا هر موضوعی را میتوان از چند جنبه مورد مطالعه و بررسی قرار داد . میزان تحدید موضوع بستگی به عوامل زیر دارد : سطح ارائه کننده هدف ارائه وضع مخاطبین ملاحظات فنی میزان گستردگی زمینه موضوع خواسته های مخاطبین مدت ارائه امکانات آماده سازی محتوای ارائه ملاحظات مدیریتی سطح ارائه -
اسلاید 34: ضوابط موجود برای تحدید موضوع : مقطع تاریخی محدوده جغرافیاییخصوصیاتی از مخاطبجنبه یا جنبه هایی از خود موضوع اعمال ضوابط تحدید می تواند بر اساس انتخاب خود ارائهکننده یا درخواست فرد دیگری یا سازمان خواستار ارائه صورت پذیرد .-
اسلاید 35: تعیین عنوان مناسب :عنوان موضوع را باید با جمله یا عبارتی حتي الامکان کوتاه و گویا بیان کرد . این جمله یا عبارت می تواند بصورت زیر باشد : جمله گزاره ای جمله پر سشی -
اسلاید 36: خصوصیات عنوان موضوع : گویا وصریح کوتاه فاقد کلما ت زائد واقعی ، صادقانه ، و نه مبالغه آمیز حتی الامکان فاقد علائم کوته نویسی /فرمول و ...دارای حدود پانزده کلمه و از این میان حدود 4 کلمه اصلی -
اسلاید 37: شناسایی منبع : برای شناسایی منبع از امکانات زیر می توان استفاده کرد : کتابخانه ( عمومی یا شخصی )فهرستهای دوره ای ناشران کتابنامه ( کتابشناسی ) فرد متخصص در موضوع کتابدار کتابشناس رسانه های عمومی مراکز اسناد ملی ، موزه ها و غیره سیستمهای اطلاع رسانی -
اسلاید 38: جستجوی منبع و دستیابی به آن :برای این کار می توان از شاخصهای زیر استفاده کرد : شماره منبع در کتابخانه مشخصات مولف یا مترجم عنوان منبع موضوع ( از طریق جستجوی موضوعی ) -
اسلاید 39: ارزیابی منبع : منبع را قبل از استفاده به منظور کسب اطلاع باید به دقت ودر عین حال با سرعت ارزیابی کرد . برای این کار باید جنبه های زیر را در نظر گرفت : نوع منبع از نظر صورت (فرم ) : مقاله ، کتاب ، جزوه ، سند خطی و غیره اعتبار علمی – فنی مولف ( و مترجم ) سال اولین و آخرین ویراست اعتبار ناشر مکان ناشر ( کشور و شهر )میزان ارتباط منبع با موضوع ارائه -
اسلاید 40: عنوان داخلي سطع اول با شماره iعنوان داخلي سطع دوم با شماره j- iعنوان داخلي سطح سوم با شماره k-j-i…k-j-i جهت خواندن -
اسلاید 41: ايده 3ايده 1عنوان اصلي ايده 5ايده 2ايده 2-1ايده 2-3ايده 2 - 2ايده سادهايده سادهايده سادهايده 4-
اسلاید 42: مزایای تعیین عناوین داخلی متن و توالی ارتباط منطقی بین آنها :وضوح بخشیدن به متن اصلی واحدمند و ساختمند کردن متن اصلی کمک به خواننده در دریافت و احاطه بهتر مطلب تسهیل از سرگیری مطالعه در صورت گسسته شدن رشته مطالعه امکان ارجاع به قسمتهای مختلف متن تسهیل یافتن مطلب مورد نظر خواننده (از روی فهرست مطالب) امکان ایجاد ارتباط بین قسمتهای مختلف تامین تفکر سامانمند برای ارائه کننده و خواننده درباره موضوع صرفه جویی در زمان از طریق اجتناب از پریشان اندیشی وتسهیل تمرکز روی یک ایده مشخص -
اسلاید 43: کسب و سازماندهی اطلاعات : چنانچه اطلاع با مطالعه منابع کتابخانه ای بدست آید باید کارهای زیر را انجام دهیم : ارزیابی دوباره منبع یادداشت برداری سازماندهی اطلاعات -
اسلاید 44: یادداشت برداری : برای یادداشت برداری در اساس 2 روش وجود دارد :تلخیص نقل قول -
اسلاید 45: تلخیص : تلخیص یعنی خلاصه کردن و عبارتست از بیان مطلب مندرج در منبع در کوتاهترین حدی که دلالت به معنا و منظور اصلی مطلب کند و خدشه ای به معنای مورد نظر وارد نشود .-
اسلاید 46: عواملی که در تعیین حد تلخیص باید در نظر داشت : هدف تلخیص کمیت مطلب مرجع مخاطبدقت مورد انتظار کمیت متن در دست تولید ملاحظات مدیریتی ( مثل نظر مدیریت سطح بالاتر در مورد حد تلخیص )ملاحظات فنی ( مثلا محدودیتهای درج خلاصه در یک صفحه یا بخشی از صفحه )-
اسلاید 47: نکاتی که در تلخیص یک مطلب علمی – فنی باید مورد توجه قرار گیرد : رعایت ایجاز در حد ممکن حفظ دقت و اعتبار مطلب حفظ معنای اصلی مطلب ( رعایت امانت معنایی ) حفظ انسجام زبانی ( هماهنگ بودن سبک زبانی مطلب خلاصه شده با سبک زبانی متن در دست تولید رعایت سادگی و روانی -
اسلاید 48: روش کلی تلخیص : برای تلخیص چنین عمل می کنیم : مطالعه دقیق و احیانا چند باره مطلب مرجع یادداشت کردن مفاهیم و موضوعات مهم انتخاب 4 تا 6 مفهوم مهمتر نوشتن یک یا دو جمله در شرح هر مفهوم ضمن انتخاب کلمات ساده به جای عبارات بلند بیان تعداد ، نوع و ایده اصلی شکلها و جدولهای مهمتر در یک یا دو جمله نوشتن دو یا سه جمله حاوی نتیجه اصلی مطلب در انتهای خلاصه افزودن یک یا دو جمله آغازین بعنوان مقدمه یا مدخل خلاصه ویرایش دقیق جملات نوشته شده -
اسلاید 49: نقل قول : نقل قول بر دو نوع است : نقل قول غیر مستقیم و نقل قول مستقیم نقل قول غیر مستقیم یا نقل به معنی : بیان مطلب است با سبک زبان تولید کننده متن . رعایت امانت معنایی در اینجا بسیار مهم است . -
اسلاید 50: کارهایی که در نقل قول غیر مستقیم انجام می شود: مطالعه دقیق مطلب مرجع حصول اطمینان از درک معنای مطلبکنار گذاشتن مرجع اندیشیدن بیان معنای مطلبویرایش نوشته -
اسلاید 51: نقل قول مستقیم :نقل قول مستقیم یا نقل به لفظ : انتقال کلمه ، عبارت ، جمله یا جملاتی از متن مرجع است به متن در دست تولید و درج آن در محل مورد نظر .-
اسلاید 52: سازماندهی اطلاعات : پس از کسب اطلاعات در مورد موضوع و تهیه یادداشتهای لازم باید آنها را بر حسب توالی منطقی بین عناوین داخلی مرتب کرد . هر چه این کار مرتب تر و سامان یافته تر باشد استفاده از آن در تولید متن اصلی سریعتر خواهد بود .-
اسلاید 53: توليد متن اصلي يادداشت كانال ارائه كننده توليد پيش نويسپيش نويس متن اصلي كانال ارايه كننده :كنترل كمي - كيفيكنترل كمي – كيفي تمام شده؟تنظيم ساختار سه بخشيارائه كتبي -
اسلاید 54: امکاناتی را که قبل از نوشتن باید فراهم کرد : علاوه بر تهیه وسایل معمول و نیز انتخاب زمان و مکان مناسب امکانات زیر باید آماده گردد : فرهنگ لغات فارسی فرهنگ لغات بیگانه ( یک زبانه )کتاب آیین نگارش کتاب دستور زبان فارسی دائره المعارف فارسی و بیگانهفرهنگ لغات تخصصی فرهنگ لغات فارسی – بیگانه -
اسلاید 55: روش کار در تولید متن اصلی : تهیه پیش نویس متن اصلی بازخوانی و انجام اصلاحات ( کنترل کمی و کیفی ) و تهیه نسخه اول درج پانوشت هادرج شکلها و جدولها نوشتن نتیجه و خلاصه نهایی دیگرخوانی و اعمال نظرات منطقی و سازنده دیگران بازخوانی و کنترل کمی – کیفی نهایی ویرایش نهایی و تهیه نسخه نهایی -
اسلاید 56: روش کار در تهیه پیش نویس :بررسی درباره طرح اولیه متن اصلی و اعمال تغییرات لازم تصمیم گیری نهایی در مورد توالی منطقی عناوین داخلی ( در سطوح مختلف ) انتخاب یک عنوان داخلی با رعایت توالی منطقی بررسی یادداشتهای مربوط به این عنوان اندیشیدن به خصوصیات مخاطب و هدف اصلی ارائه طرح ایده اصلی ذیل همین عنوان داخلی و مقدمه چینی تعرف مفاهیم و اصطلاحاتی که در طول بحث استفاده می شوند شرح وبسط موضوع با استفاده از عناوین داخلی تر تنظیم درست نوشتپارهای مربوط به نتیجه بحث مطرح شده ذیل همین عنوان داخلی انتخاب عنوان داخلی بعدی با رعایت توالی منطقی و تکرار کار از شماره 4 به بعد -
اسلاید 57: روشهای متداول بسط یا پرداختن به موضوع ( در متون علمی – فنی ): بسط مکانی بسط زمانی بسط از مطلب آشنا به ناآشنا ( معلوم به مجهول )بسط از طریق تشابه بسط از ساده به پیچیده بسط از طریق تضاد بسط از علت به معلول ( ا ثر به نتیجه ) بسط از معلول به علت ( نتیجه به اثر )بسط از جزء به کل -
اسلاید 58: خصوصیات نوشتپار ( پاراگراف ) :مقداری از متن است که فقط یک ایده ساده را بیان می کند بهتر است اندازه اش بین 100 تا 150 کلمه باشد با یک یا دو جمله اصلی شروع میشود که در آنها ایده اصلی مطرح میشود دارای تعدادی جمله توضیحی است که به کمک آنها ایده طرح شده در جمله های آغازین شرح داده می شود واحد کنترل کمی - کیفی و نیز واحد انتقال اطلاعات است بین هر دو نوشتپار پی در پی باید ارتباط معنایی و انسجام مفهومی و ساختاری برقرار شود هر نوشتپار را می توان یک تصنیف در مقیاس کوچک دانست که به خودی خود کامل است جملات نوشتپار توالی منطقی دارند ( به ویژه در متون علمی- فنی ) که به این ویژگی توالی گوییم.نکات مهم با جملات با معنی تر ، صریح تر ، و با تاکید بیشتر نوشته میشوند . این ویژگی نوشتپار را تاکیدمندی می نامیم .-
اسلاید 59: جمله هاي اصلي جمله هاي توضيحي -
اسلاید 60: ایده ای که در یک نوشتپار از یک متن علمی یا فنی مطرح و تشریح می شود معمولا مربوط است به : تعریف یک مفهوم، پدیده ، روش یا مسئله رده بندی پدیده یا روشها مقایسه پدیده ها ، روشها و ...تحلیل و بررسی یک پدیده یا روش ارائه مثال از یک پدیده و شرح آن -
اسلاید 61: کنترل کمی : نوشتپار در متون علمی – فنی نه باید چنان موجز باشد که مانع انتقال ایده به خواننده شود و نه چنان مفصل که خسته کننده شود و خواننده احساس کند که توضیحات اضافی و نالازم را خوانده است .-
اسلاید 62: روش کار در کنترل کمی : شمارش کلمات هر جمله از نوشتپار ایجاد تعادل نسبی در اندازه جملات و در صورت لزوم تقسیم جمله طولانی به دو جمله و بر عکس حذف کلمات و عبارات غیر لازم از هر جمله ایجاد تعادل نسبی در اندازه های نوشتپارهای پی در پی -
اسلاید 63: کنترل کیفی : کنترل کیفی را هم باید نوشتپار به نوشتپار انجام داد . این کنترل باید هم از نظر محتوایی و هم از نظر صوری انجام پذیرد .-
اسلاید 64: جنبه هایی که در کنترل کیفی در مورد متون علمی– فنی باید به آنها توجه کرد : اعتبار و دقت علمی – فنی وجود ارتباط معنایی و انسجام آنها بین نوشتپارهای پی در پی منطق مندی و صحت استدلالها انتخاب مناسب عنوان اصلی و عناوین داخلی رعایت ویژگیهای سبک و زبان متن علمی – فنی انتخاب درست و بجای کلمات وجود مقدمه مناسب رعایت آیین نگارش استفاده درست و به جا از علائم سجاوندی نوشتن درست ارقام و اعداد درج درست پانوشتها انتخاب معادل اصطلاحات بیگانه و نوشتن صحیح املای آنها درج صحیح نوشتپار منقول وضوح شکلها و جدولها انتخاب محل مناسب برای درج شکلها و جدولها مناسب بودن رسم الخط نوشتن درست فرمولها ، واحدها ، مقیاس ها و کوته نوشتها رعایت حاشیه گذاری مناسب انتخاب رنگ های مناسب برای جوهر -
اسلاید 65: پس از کنترل کمی و کیفی پیش نویس اولین نسخه متن اصلی را آماده می کنیم اما بهتر است در این مرحله متن را جهت مطالعه و اظهارنظر به افراد دیگر داد .این افراد باید بصورت زیر انتخاب شوند :فرد یا افرادی با خصوصیات مخاطب یک یا چند نفر با معلومات همسطح با معلومات ارائه کننده در موضوع یک یا چند نفر با معلوملت فراسطح معلومات ارائه کننده در موضوع -
اسلاید 66: بند یا متن پار ( clause) :به تعدادی نوشتپار ذیل داخلی ترین عنوان در یک شاخه از طرح اولیه بند یا متن پار گوییم . متن پار کمیتی از متن است که خود یک عنوان دارد ودر درونش دیگر عنوانی وجود ندارد و از تعدادی نوشتپار تشکیل شده است .-
اسلاید 67: نوشتپار مقدمه نوشتپار رابطنوشتپار اصلي 1نوشتپار اصلي iنوشتذار نتيجه-
اسلاید 68: متن پار مرکب یا متن بخش : متن پار ممکن است مرکب باشد یعنی چند متن پار در درون خود داشته باشد . در شکل زیر ساختار متن پار مرکب نشان داده شده است . می توان متن پار مرکب را متن بخش نامید .-
اسلاید 69: متن پار 1متن پار iعنوان داخلي تر عنوان داخلي عنوان داخلي تر -
اسلاید 70: قسمت یا فصل : روشن است که در یک ارائه با کمیت زیاد مثلا گزارش تفصیلی یا کتاب متن بخش نیز می تواند مرکب باشد یعنی تعدادی متن بخش دارای یک عنوان داخلی که می توان آن را قسمت یا فصل نامید .-
اسلاید 71: شالوده ارسطویی :اجزاء متن اصلی یعنی متن پار ، متن بخش و ... و حتی خود نوشتپار باید شالوده ای داشته باشد شامل مقدمه ، شرح و نتیجه که اصطلاحا به آن شالوده ارسطویی می گویند. -
اسلاید 72: چند توصیه برای نگارش بهتر : دقت در انتخاب نوع کاغذ ، رنگ جوهر ، حاشیه گذاری مناسب ، خوانانویسی و نقطه گذاری بهگزینی واژه ها و دقت در انتخاب الفاظدرست نویسی واژه ها و پیروی از قواعد منطقی املای فارسی پیروی از دستور زبا فارسی و پرهیز از استعمال کلمات و ترکیبات نادرست ساده نویسی و پرهیز از عبارت پردازی و فضل فروشی کوتاه نویسی و پرهیز از تفصیلهای نابجا حقیقت نویسی و پیروی از منطق و استدلال دقت در مقدمه چینی و نتیجه گیری تیزبینی و باریک بینی تصحیح و وارسی نوشته و حک و اصلاح مکرر -
اسلاید 73: اجزای بخش آغازین در یک ارائه کتبی: جلد ( روی جلد )صفحه سفید ابتدایی ( برگ آزاد )صفحه عنوان صفحع رعایت شئون فرهنگی صفحه نظر داوران پیشگفتار اپی نگاشت ( epigraph)صفحه های تقدیم وسپاس صفحه های فهرست مطالب صفحه های فهرست جدولها و شکلها صفحه های فهرست نمادها و نشانه ها ( می تواند در بخش پیوستها گذاشته شود ) چکیده مولف -
اسلاید 74: اجزای بخش پایانی در یک ارائه کتبی: پیشنهادات و نظرات پیوستها فهرست منابع چکیده ( به زبان انگلیسی ) صفحه عنوان ( به زبان انگلیسی )صفحه سفید انتهایی جلد ( پشت جلد )-
اسلاید 75: اجزاء درون بخش میانی در یک ارائه کتبی:این اجزاء عبارتند از پانوشت ، شکل ، جدول ، نتیجه نهایی و خلاصه نهایی و متن اصلی که جزء اصلی این این بخش است .-
اسلاید 76: پانوشت : پانوشت که به آن زیرنوشته ، پی نوشت ، پابرگ ، زیرنویس و پاورقی هم گفته می شود : کلمه ، عبارت ، جمله یا جملاتی است که در پایین متن اصلی در صفحه نوشته میشود و با موضوع مطرح شده در متن صفحه رابطه معنایی و موضوعی دارد . گاه به پانوشت حاشیه هم میگویند . -
اسلاید 77: انواع پانوشت : استنادی ارجاعی توضیحی اطلاع دهنده -
اسلاید 78: منظور از نوشتن پانوشت : رعایت امانت : در نقل قول و در تلخیص باید منبع مرجع را معرفی کنیم اعتبار بخشیدن به مطلبی که می نویسیم ارجاع دادن خواننده به قسمتی دیگر از متن توضیح بیشتر درباره ایده ای که در متن مطرح شده است دادن اطلاعاتی به خواننده از قبیل : املاء اسامی بیگانه ، معادل بیگانه یک اصطلاح فارسی ، معرفی اجمالی یک شخصیت – یک مکان – یک رویداد و یک برهه تاریخی -
اسلاید 79: نحوه نوشتن پانوشت استنادی و ارجاعی: در ساده ترین صورت و صرفنظر از پاره ای جزئیات در بار اول ارجاع یا استناد باید سه مجموعه اطلاع به خواننده داده شود : مشخصات نشرمشخصات مولفمشخصات منبع-
اسلاید 80: مشخصات نشرمشخصات منبع مشخصات مولفنوع منبع نام ناشر ويرگول محل نشر ويرگول تاريخ عنوان كتاب ويرگول شماره مجلد ويرگول شماره ويراست ويرگول نام و نام خانوادگي مترجم ويرگول نام ونام خانوادگي مولف ويرگولكتابعنوان مجله ويرگول شماره مسلسل ويرگول تاريخ نقطه ويرگول شماره صفحه (ها) نقطه عنوان مقاله (محصور در علامت ” ” ) ويرگول به همان صورت بالا مقاله از مجلهعنوان روزنامه ويرگول محل انتشار ويرگول تاريخ كامل ويرگول شماره صفحه ويرگول شماره ستون نقطه عنوان مقاله ويرگول به همان صورت بالامقاله از روزنامهشماره مجلد ويرگول تاريخ نقطه ويرگول شماره صفحه (ها) ويرگول عنوان دائره المعارف ويرگولبه همان صورت بالا مقاله از دائره المعارفنام ناشر ويرگول محل نشر ويرگول تاريخ نقطه ويرگول شماره صفحه(ها) نقطه عنوان فرهنگ لغات ويرگولبه همان صورت بالا فرهنگ لغت-
اسلاید 81: روش استناد یا ارجاع در متون علمی – فنی : معمولا در متن علمی – فنی به جای استفاده از پانوشت استنادی یا ارجاعی در همان متن به یکی از دو روش زیر عمل می شود :1- ( نام خانوادگی مولف ، شماره منبع در فهرست منابع و شماره صفحه ) مثال : در متن فارسی ( بیرشک ، 7 ، ص 20) در متن بیگانه ( knuth / 8 / p.52) 2- ( نام و نام خانوادگی مولف تاریخ نشر ) مثال : در متن فارسی ( ادیب سلطانی 1365) در متن بیگانه ( tannbaum 1997 )اگر از یک مولف بیش از یک اثر در فهرست آمده باشد آنها را به کمک حروف الفبا مشخص می کنیم . مثال : ( آرام 1358- الف ) -
اسلاید 82: شکل : شکل امکانی است برای کمک به افزایش وضوح ارائه و سرعت بخشیدن و آسان کردن دریافت و درک مطلب برای مخاطب . استفاده از شکل در متون علمی – فنی بسیار رایج است . نقش اطلاع رسانی یک شکل خوب و مناسب معادل نقش صدها کلمه است .-
اسلاید 83: گونه های مختلف شکل : رسم عکس نقشه منحنی گراف نمودار ( خطی ، میله ای ، سطحی ، حجمی ، پیکتو گراف و ... ) -
اسلاید 84: تعداد شكلها و جدولهاتعداد صفحات 1 يا 22/11 يا 211 يا 221-631-841-1261-158-
اسلاید 85: ویژگیهای شکل : سادگی و وضوح وحدت ایده استقلال از متن تناسب با متناظر واقعی مقیاس داشته باشد دارای نمادها و علائم راهنمای لازم باشد دارای شماره و عنوان باشد اندازه مناسب -
اسلاید 86: محل درج و نحوه ارجاع شکل : شکل باید حتی الامکان نزدیک به متن مربوطه اش و بین دو نوشتپار و با دو سطر فاصله از آنها درج شود اگر حداکثر 3 صفحه از متن مربوطه اش فاصله داشته باشد قید شماره شکل برای ارجاع به آن کفایت می کند در غیر اینصورت شماره صفحه را هم باید قید کرد . اگر شکل از منبعی گرفته شده باشد حتما باید منبع را معرفی کنیم .-
اسلاید 87: جدول : جدول ساختاری است منظم حاوی مجموعه ای از داده ها مانند رقمها ، نشانه ها ، کوته نوشتها ، نامها وخلاصه مطالب که معمولا بهم مربوطند و یا ربط داده می شوند . جدول امکانی است برای ارائه یک ایده و یا جمع بندی یک بحث و به عنوان وسیله تجزیه و تحلیل کمی و کیفی اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد .-
اسلاید 88: ویژگیهای جدول : جدول باید ساده و واضح و خوشنما باشد جدول باید فشرده و منحصر باشد جدول باید وحدت ایده داشته باشد جدول باید استقلال وجودی داشته باشد جدول باید قابل ارائه بصورتهای مختلف چاپی باشد اندازه اش مناسب باشد کرانهای راست و چپ جدول باید از کرانهای راست و چپ کاغذ فاصله داشته باشد برای رسم جدول استفاده از سه خط افقی کافی است جدول باید دارای شماره و عنوان باشد جدول لزوما همیشه حاوی اعداد و ارقام نیست در متن باید توضیحاتی در حد لازم و اختصار در مورد جدول آورده شود -
اسلاید 89: جدول ...... : ...........................................عنوان ستونعنوان ستون-
اسلاید 90: نتیجه و خلاصه : این دو جزء در پایان متن اصلی درج می شوند. اندازه نتیجه و خلاصه بستگی به اندازه متن اصلی دارد مثلا در مورد مقاله علمی – فنی ( 8 تا12 صفحه ) هر یک از این دو جزء یک یا دو نوشتپار است .-
اسلاید 91: نتیجه : هر مطلبی که نوشته می شود به ویژه مطالب علمی و فنی نتیجه ای دارد . نتیجه یک مطلب منظور اصلی و نهایی آن است . مخاطب ارائه نوشتاری همیشه انتظار دارد که از نتیجه نهایی آن گونه که مورد نظر ارائه کننده است آگاه شود و احیانا ان را با نتیجه ای که خود از متن اصلی میگیرد مقایسه کند .-
اسلاید 92: نحوه تنظیم نتیجه : در تنظیم نتیجه ضمن جمع بندی استدلالها و بیان مختصر ارتباط منطقی بین مفاهیم اساسی و ایده اصلی بحث نتیجه یا نتایج مهم را بصورت ساده و واضح بیان می کنیم . چنانچه متن اصلی از چند فصل یا قسمت تشکیل شده باشد بهتر است نتیجه هر فصل در انتهای آن درج شود .-
اسلاید 93: خلاصه : خلاصه نوع خاصی از چکیده عام است و هدف از درج آن کم و بیش همان است که در بحث چکیده مولف خواهد آمد اما تفاوتهایی با چکیده مولف دارد . در نوشتن خلاصه فرض بر این است که خواننده متن را خوانده است در حالیکه در چکیده مولف چنین نیست .-
اسلاید 94: روش تنظیم خلاصه : در تنظیم خلاصه یک ارائه کتبی علمی – فنی هرچند میتوان به روش گفته شده در بحث تلخیص عمل کرداما باید توجه داشت که چنین خلاصه ای باید به گونهای نوشته شود که پاسخ پر سشهای زیر از آن بدست آید :موضوع یا مسئله دقیقا چه بوده است حیطه و حدود آن چگونه بوده است چه کارهایی انجام شده است ؟چه راه حل هایی ارائه شده است ؟مهمترین نتیجه بدست آمده چه بوده است ؟-
اسلاید 95: در اینجا به شرح بعضی از اجزاء بخش آغازین در یک ارائه کتبی می پردازیم -
اسلاید 96: جلد :در بعضی از گونه های ارائه کتبی لازم ودر بعضی دیگر لازم نیست. معمولا در آن گونه هایی که نیاز به جلد دارند محتوای صفحه عنوان روی جلد هم درج می شود .-
اسلاید 97: صفحه عنوان :در بیشتر گونه های ارائه کتبی صفحه عنوان صفحه جداگانه ای است که صورت و محتوای خاص خود را دارد. -
اسلاید 98: پیشگفتار : متنی است که ارائه کننده در بعضی گونه های کتبی می نویسد تا اطلاعاتی را در مورد ارائه کتبی وجنبه های مرتبط با آن به خواننده بدهد. محتوای پیشگفتار بستگی به نظر ارائه کننده و قلم و قدرت نگارش او دارد .-
اسلاید 99: در یک ارائه علمی – فنی معمولا به نکات زیر در پیشگفتار اشاره و پرداخته می شود : یک یا دو جمله آغازین و جذب کننده اهمیت و جایگاه موضوع انگیزه و هدف از انتخاب موضوعسوابق کارهای انجام شده توسط دیگران در موضوع امکانات و دشواریهای مطالعه وتحقیقروش تحقیق و کسب اطلاعات مخاطبین و سطح پیش دانسته های آنهانحوه مطالعه ارائه کتبی توضیح علائم اختصاری و قراردادهای نگارشی و غیره توضیح در مورد نحوه انتخاب معادل های کلمات بیگانه تقدیم و سپاسگزاری یک یا دو جمله پایانی تاثیرگذاردرج یک یا دو عبارت یا جمله از حکیمان و دانایان متناسب با موضوع توصیه میشود .نام و نام خانوادگی نویسنده -
اسلاید 100: فهرست مطالب5/2 سانتيمتر5/1 سانتيمترصفحهعنوان عنوان عنوان عنوان 5/1 سانتيمتر2 سانتيمتر-
اسلاید 101: فهرست شکلها و جدولها :برای تنظیم این فهرستها به همان ترتیب فهرست مطالب عمل می گردد با این تغییر که به جای عبارت << فهرست مطالب >> عبارت << فهرست شکلها >> یا << فهرست جدولها >> گذاشته می شود . اگر تعداد شکلها و جدولها کم باشد نیازی به دو فهرست جداگانه نیست .-
اسلاید 102: چکیده مولف : برای اصطلاح چکیده تعریفهای متعددی ارائه شده است و گاه آن را با خلاصه یکسان می دانند و گفته می شود : خلاصه ای بسیار فشرده از یک متن . اما چکیده از دیدگاه تخصصی چکیده نویسان انواع دارد . چکیده نویسی در معنای گسترده آن نوعی تخصص است و کارشناسان خاص خود را دارد .-
اسلاید 103: اهداف چکیده نویسی در معنای گسترده عبارتند از :صرفه جویی در زمان مطالعه رفع مشکل زبان : چکیده معمولا به زبانهای زیادی تولید می شود .تسهیل در تصمیم گیری در انتخاب منبع تسهیل در جستجوی مطلب کمک به نشر دانش و فن -
اسلاید 104: نکاتی که در نوشتن چکیده مولف باید رعایت گردد:اندازه چکیده : بین 50 تا 250 کلمه چکیده باید به طرزی تنظیم شود که بدون مراجعه به متن اصلی ایده اصلی متن به خواننده منتقل شود .مفاهیم اصلی متن ( کلمات کلیدی ) باید در انتهای چکیده ذکر شوند .چکیده معمولا درست قبل از شروع متن اصلی آورده میشود .چکیده ارائه کتبی آکادمیک بهتر است به دو زبان ( فارسي و انگلیسی ) نوشته شود .-
اسلاید 105: پیشنهادات و نظرات : در برخی از گونه های ارائه کتبی مثل گزارشهای اداری ، فنی ، گزارش کار آموزی ، رساله فارغ التحصیلی و غیره لازم است که ارائه کننده پیشنهادات و نظرات خود را به طور منطقی و منسجم ارائه کند . در هر حال در متون علمی وفنی پیشنهادات و نظرات باید صریح – صادقانه – مسئولانه – و خیرخواهانه و منطبق بر << منطق سرد >> نوشته شوند و خالی از حب و بغض باشند .-
اسلاید 106: پیوستها :در ارائه کتبی گاه لازم است مطالبی را که به نحوی از نظر موضوعی یا مفهومی مرتبط با مطالب متن اصلی هستند اضافه کنیم . تشخیص اینکه چه مطالبی را باید در قسمت پیوستها آورد همیشه آسان نیست .-
اسلاید 107: فهرست منابع : این فهرست را کتابنامه ، کتابشناسی ، و گاه کتابنگاری نیز می گویند . در اکثر انواع ارائه نوشتاری حتما باید منابعی که در تنظیم و آماده سازی محتوای ارائه مورد استفاده قرار گرفته اند معرفی شوند زیرا اصل رعایت امانت نزد اهل اندیشه و قلم چنین حکم می کند .-
اسلاید 108: فهرست منابع را می توان بر اساس ضوابط مختلفی تنظیم کرد از جمله : برحسب فرم انتشار منبع برحسب اصلی و فرعی بودن منبعبر حسب تاریخ انتشار بر حسب نظم الفبایی نام مولفین برحسب نظم الفبایی عنوان منابع برحسب موضوعات بر حسب زبان -
اسلاید 109: نکاتی در مورد نحوه نوشتن مشخصات منبع : در متون علمی – فنی گاه به سبب اهمیت فقره اطلاع تاریخ آ ن را بلافاصله بعد از نام کوچک مولف قید مکنند .اگر از یک مولف بیش از یک منبع مورد استفاده قرار گرفته باشد تکرار نام خانوادگی و نام کوچک او لزومی ندارد . گاه چهار حرف اول نام خانوادگی مولف و دو رقم تاریخ محصور در علامت [ ] قبل از نام خانوادگی مولف آورده میشود .توجه داشته باشیم که در جزئیات اطلاعات فوق به ویژه استفاده از نشانه های سجاوندی بین مولفین ، ویراستاران و ناشران چندان اتفاق نظر نیست .-
اسلاید 110: مشخصات نشرمشخصات منبع مشخصات مولفنوع منبع محل نشر علامت : نام ناشر ويرگول تاريخ نشر نقطه عنوان كامل كتاب ويرگولنام ويراستار يا مترجم باقيد كلمه ويراسته يا ترجمه ويرگول شماره مجلد ويرگول شماره ويراست نقطه نام خانوادگي مولف (مولفين ) ، نام (هاي) كوچك مولف (مولفين) يا نام ويراستار به عنوان مولف يا موسسه اي كه نقش مولف را دارد نقطه كتابعنوان مجله ويرگول شماره مسلسل ويرگول تاريخ ويرگول شماره صفحات اول و آخر نقطه عنوان كامل مقاله محصور در علامت ” ” نقطهبه همان صورت بالا مقاله از مجلهمحل نشر علامت : نام ناشر ويرگول شماره صفحه (ها) نقطه عنوان مقاله محصور در علامت ” ” ويرگول كلمه «در» عنوان كتاب ويرگول نام ويراستار (ها) كلمه ويراستار در پرانتز نقطه مثل بالامقاله از كتابنام دانشگاه ويرگول تاريخ ويرگول شماره صفحه (ها) نقطه عنوان رساله ويرگول درجه اي كه رساله براي اخذ آن نوشته است در پرانتز ويرگول مثل بالا رسا له (تز)عنوان روزنامه ويرگول محل نشر ويرگول تاريخ نقطه مثل مقاله از مجله مثل مقاله از مجله مقاله از روزنامهعنوان دايره المعارف ويرگول شماره مجلد ويرگول شماره صفحات اول وآخر نقطه مثل مقاله از مجله مثل كتاب مقاله از دائره المعارف-
اسلاید 111: ویژگیهای نوشتار علمی- فنی : ویژگیهای زبانی ویژگیهای کیفی عوامل منفی در ارائه نوشتاری علمی – فنی لزوم مدیریت نوشتار علمی – فنی -
اسلاید 112: ویژگیهای زبانی عبارتند از :روانی و سادگی طبیعی بودن موجز بودن کتابتی بودن معاصر بودن جدی بودن نداشتن افعال شخصی نداشتن ضمایر شخصی نداشتن عبارات یا جملات طولانی -
اسلاید 113: ویژگیهای کیفی عبارتند از : اطلاع دهندگیداشتن اعتبار و درستی علمی – فنی منطق مندی مستدل بودن انسجام و یکدست بودن متناسب با موضوع بودن وضوح کامل بودن صریح بودن تخصصی و موکد به موضوع بودن عینی و واقعیت نما بودن امین بودن نداشتن لفاظیهای بی مورد نداشتن تکیه های بیجا و بیش از اندازه اطمینان بخش بودن مبالغه آمیز نبودن حقیقت مند بودن و غیره -
اسلاید 114: عوامل منفی در ارائه نوشتاری علمی – فنی نادرستی تعریف موضوع عدم دقت در تعیین عنوان اصلی عدم انتخاب درست سرفصلها و عناوین داخلی روشن نبودن انگیزه نوشتن تعیین نادرست خواننده و سطح آن نادرستی داده ها عدم صراحت بیان عدم توانایی نویسنده در بررسی مطلب از دیدگاه خواننده عدم انتخاب روشهای مناسب گسترش مطلب ضعیف بودن استدلالهاعدم انسجام و هماهنگی قسمتهای مختلف نوشتار عدم وجود توالی منطقی بین قسمتهای نوشتار وجود اطلاعاتی که بدیهی هستند چند بار نویسی، لفاظی و حاشیه پردازیکامل نبودن نوشته وجود اصطلاحات علمی – فنی ناآشنا و غیره -
اسلاید 115: لزوم مدیریت نوشتار علمی – فنی :در سازمانهایی که به نحوی به کار دانش و فن می پردازند اعم از آکادمیک ، دانشگاهی ، فنی – صنعتی، حرفه ای و ... لازم است که بخشی از سازمان به عنوان مسئول تولید نوشتار علمی – فنی در نظر گرفته شود . این نکته بسیار مهم باید درک شود که در حیطه دانش و فن و به ویژه در کار پژوهش ، تولید و توسعه، نوشتن امری اساسی است . بدون نوشتن ایده ها ، یافتارها ، دانستارها و ... و ارائه آنها کار پژوهش ، تولید و توسعه ناتمام است .-
اسلاید 116: وظایف مدیریت نوشتار علمی – فنی: تامین نیروی تخصصی تولید نوشتار علمی – فنی تامین مکان و ابزارهای مناسب برای تولید نوشتار سرپرستی نویسندگان و استفاده بهینه از زمان تبیین صریح و روشن خواسته های مدیریت سازمان از تولیدکنندگان نوشتارنظارت در آماده سازی نوشتار ویرایش نوشتار بطور کامل و صریح تایید نهایی نوشتار و ارائه آن به مدیریت سازمان ارزیابی و تشویق نویسندگان کارآ -
اسلاید 117: انواع نوشتار علمی – فنی : نوشتارهای علمی – فنی را می توان از چند دیدگاه رده بندی کرد مثلا از نظر محیط تولید ، صورت( فرم )، محتوا ، کاربرد ، سطح و ... -
اسلاید 118: انواع نوشتار علمی – فنی باتوجه به هدف اصلی تالیف کتاب حاضر : نوشتار علمی – فنیغیر دانشگاهیدانشگاهی-
اسلاید 119: نوشتار دانشگاهی و غیر دانشگاهی : منظور از نوشتار دانشگاهی ( تحصیلی ) بعضی و نه همه نوشتارهایی است که فرد در سطوح مختلف تحصیلات دانشگاهی تهیه و تنظیم می کند مثلا کتاب و جزوه در اینجا مورد نظر نیست .منظور از نوشتار غیر دانشگاهی ( کاری ) بعضی و نه همه نوشتارهایی است که یک فرد در محیطهای کاری تهیه وتنظیم میکند و کاربردهای متفاوت دارند . -
اسلاید 120: گونه های رایج نوشتار دانشگاهی ( تحصیلی ):گزارش مطالعه بیشتر ( تحقیق ) در چارچوب یک درس گزارش درس << سمینار >> گزارش انجام پروژه در چارچوب یک درس ( پروژه درسی )گزارش انجام << کارآموزی >>گزارش پروژه پایان دوره کارشناسی پایان نامه ( رساله ) دوره کارشناسی ارشد دانشنامه ( تز ) دوره دکترا و پسا دکترا گزارش کار آزمایشگاه مقاله گزارش بازدید ( گردش ) علمی -
اسلاید 121: تشريحي تبليغاتي – تجارتي خبري كاربردي مديريتي آموزشي پژوهشي نوشتار علمي – فني غير دانشگاهي -
اسلاید 122: گزارش << مطالعه بیشتر >> ( تحقیق ) در چارچوب یک درس: گزارشی مطالعه ای است که دانشجو در چارچوب یک درس به پیشنهاد یا به تکلیف استاد انجام می دهد و هدف اصلی اش کسب آگاهی بیشتر پیرامون موضوع با ایده ای است که استاد معمولا مرتبط با محتوای درس مطرح میکند .-
اسلاید 123: اجزاء و ساختار گزارش << مطالعه بیشتر >> : جلد صفحه سفید صفحه عنوان صفحه رعایت شئون فرهنگی پیشگفتار صفحه فهرست مطالب صفحه فهرست شکلها و جدولها چکیده مولف با عنوان چکیده متن اصلی ( حاوی بخش مقدمه ورود به مطلب و سایر بخشها )خلاصه هر سرفصل نتیجه گیریخلاصه کل مطلب پیوستها فهرست منابع صفحه سفید جلد -
اسلاید 124: طرح صفحه عنوان گزارش << مطالعه بیشتر >> : 5/2 سانتيمترعنوان گزارششماره گزارشارائه شده به :نام استاد درسترم وسال تحصيليگروه آموزشيعنوان درس توسط:نام ارائه كننده:-
اسلاید 125: گزارش انجام << پروژه >> درسی :در برنامه آموزشی بعضی از رشته های دانشگاهی به ویژه رشته های فنی درسهایی وجود دارد که << پروژه دار >> هستند . هدف از انجام چنین پروژهایی اساسا این است که دانشجو با کاربرد بعضی از مفاهیم مهم تر درس در عمل آشنا شده و آنها را در یک پروژه علمی بکار ببرد.اجزاء و ساختار این گزارش همان است که در گزارش << مطالعه بیشتر >> دیدیم . صفحه عنوان هم به همان صورت صفحه گزارش قبلی است . فقط به جای < عنوان درس > باید نوشت : < پروژه درس : عنوان درس > -
اسلاید 126: گزارش کارآموزی و هدف از کارآموزی : کارآموز به محیط کاری بیرون از محل تحصیل اعزام می شود تا کار بیاموزد نه اینکه عهده دار انجام کاری بشود که قرار است در محیط کاری انجام پذیرد. و اگر هم باید در انجام کاری مشارکت کند این مشارکت حتما به صورت هدایت شده و تحت نظر خواهد بود و کننده اصلی کار نیست .-
اسلاید 127: اجزاء و ساختار گزارش کارآموزی : جلد صفحه سفید صفحه عنوان صفحه رعایت شئون فرهنگی پیشگفتار صفحه های فهرست مطالب صفحه های فهرست شکلها و جدولها چکیده معرفی محل کار آموزی معرفی بستره کارآموزی + معرفی موضوع کارآموزی متن اصلینتیجه گیری خلاصه پیشنهادات و انتقادات پیوستها فهرست منابع صفحه سفید جلد -
اسلاید 128: طرح صفحه عنوان گزارش کارآموزی و نیز محتوای روی جلد 5/2 سانتيمترعنوان كارآموزيشماره گزارش كارآموزي ارائه شده به :نام استاد كارآموزيتاريخ گروه آموزشيعنوان گروه آموزشيتوسط:نام كارآموز5/2 سانتيمتر-
اسلاید 129: گزارش پروژه پایان دوره کارشناسی ، رساله دوره کارشناسی ارشد و دانشنامه ( تز) دوره دکترا :در برخی از رشته های علمی – فنی به ویژه رشته های مهندسی درسی بنام << پروژه >> وجود دارد که بعنوان پروژه ( رساله ) پایان دوره در سطح کارشناسی ( ویا کارشناسی ارشد ) شناخته می شود . دانشجوی دوره دکترا هم طبعا باید دانشنامه یا تز بنویسد که گزارش چند سال مطالعه و پژوهیدن است .-
اسلاید 130: اجزاء و ساختار گزارش پروژه دوره کارشناسی و رساله کارشناسی ارشد و دانشنامه دوره دکترا-
اسلاید 131: جلد ( مطالب صفحه عنوان روی جلد نیز نوشته می شود ) صفحه سفید صفحه عنوان صفحه رعایت شئون فرهنگی پیشگفتار تقدیم نامه ( می تواند در پیشگفتار درج شود ) سپاس نامه ( می تواند در پیشگفتار درج شود )صفحه های فهرست مطالب صفحه های فهرست شکلها و جدولها اپی گراف ( یک یا دو و نه بیشتر )چکیده بخشهای متن اصلی ( با شروع از بخش مقدمه )خلاصه هر فصل مستقل در انتهای همان فصل و ترجیحا به فارسی و انگلیسی نتیجه گیری ( ترجیحا به فارسی و انگلیسی ) خلاصه کل مطلب ( ترجیحا به فارسی و انگلیسی ) پیشنهادات : محورهای مطالعه و گسترش بیشتر ( ترجیحا به فارسی و انگلیسی ) پیوستها فهرست منابع چکیده ( به انگلیسی ) صفحه عنوان ( به انگلیسی ) صفحه سفیددر رساله کارشناسی ارشد و دانشنامه دکترا برگ تایید هم باید وجد داشته باشد که معمولا قبل از پیشگفتار درج می شود . -
اسلاید 132: طرح صفحه پروژه دوره كارشناسي عنوان پروژه پروژه دوره كارشناسيعنوان دانشكده نام استاد راهنما استاد راهنما ارائه شده به :عنوان گروه آموزشينام داشجودر رشته .... گرايش......عنوان دانشگاه تاريخ -
اسلاید 133: طرح صفحه پروژه دوره كارشناسي يا رساله دوره كارشناسي ارشد عنوان پروژه پروژه دوره كارشناسيعنوان دانشكده نام استاد راهنما استاد راهنما ارائه شده به :عنوان گروه آموزشينام داشجودر رشته .... گرايش......عنوان دانشگاه تاريخ -
اسلاید 134: طرح صفحه عنوان پروژه دوره كارشناسي (به انگليسي)Project title Aproject reportName of universityAdvisor:Field nameDepartment of<name of dep.<name of faculty>advisor’s name Presented to :In partial fulfillment of the requirement for the degree ofBachelor of science inBy: Name(s)date)-
اسلاید 135: طرح روي جلد و نيز عنوان رساله يا پايان نامه دوره كارشناسي ارشد و دوره دكترا به چند طرز تنظيم ميشود، در اينجا سه طرح ارائه ميگردد:-
اسلاید 136: عنوان پايان نامه عنوان دانشكده در رشته ..... گرايش......براي دريافت درجه .....پايان نامه ارائه شده به :عنوان گروه آموزشيتوسط :عنوان دانشگاه تاريخ نام دانشجوصورت الف:-
اسلاید 137: عنوان پايان نامه عنوان دانشكده درجه ..............پايان نامه براي دريافت توسط:عنوان دانشگاه تاريخ صورت ب:نام دانشجودر رشته ..............عنوان گروه آموزشي-
اسلاید 138: عنوان پايان نامه در رشته .......... نام استاد راهنمازير نظر :پايان نامه براي دريافت درجه ............تاييد شده توسط : نام اعضا هيئت داوران عنوان دانشگاه عنوان دانشكده عنوان گروه آموزشي صورت ج:تاريخ -
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.