علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

سیستم اطلاعات استراتژیک SIS

system_ettelaate_strategic

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سیستم اطلاعات استراتژیک SIS”

سیستم اطلاعات استراتژیک SIS

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: 2سیستم اطلاعات استراتژیک SISواحد اانشگاه آزاد سنندجآذر 1393

اسلاید 3: 3سالار فاضلی استاد :آقای دکتر سامان شیخ اسماعیلی تهیه کننده:

اسلاید 4: 4چكيده‌برنامه‌ريزي ‌استراتژيك ‌به ‌مفهوم ‌برنامه‌ريزي‌ آينده ‌يك‌ سازمان‌ است، يعني ‌جهتي‌ كه‌ سازمان‌ مي‌خواهد در آن‌ جهت ‌حركت ‌كند وبرنامه ‌ريزي استراتژيك فناوري اطلاعات براي هر سازمان ،سندي است كه معماري اطلاعات سازمان را در پرتو ملاحظات استراتژيك مانند ماموريت ،اهداف واولويتهاي سازمان تعيين كرده وبرنامه اجرايي لازم براي دست يابي به سيستمها و پايگاه‌ها ياطلاعاتي را درسطح سازمان تعيين مي‌كند. به عبارت ديگر ،برنامه‌ريزي استراتژيك فناوري اطلاعات منشور وبرنامه كلان سازمان درزمينه سيستم‌هاي اطلاعاتي وبه طوركلي ،فناوري اطلاعات است.

اسلاید 5: مقدمهبرنامه ریزی استراتژیک یک موضوع با اهمیت قابل مشاهده و جذاب در سیستم اطلاعات حرفه ای هر دو جامع دانشگاهی و تجاری از سال 1970 می باشد.سالهاست تعدادی از سازمانها تصمیمات یک موضوع با اهمیت قابل مشاهده و جذاب در سیستم اطلاعات حرفه ای هر دو جامع دانشگاهی و تجاری از سال 1970 می باشد.سالهاست تعدادی از سازمانها تصمیمات تکنولوژیکی و مالکیتی را تحت تاثیر سیستم های اطلاعات سازمانی قرار دارد،بر اساس آنچه که خود باور دارند و یا توصیه هایی که از فروشندگان یا همکاران خود در سازمانهای دیگر می گیرند، انجام می د هند. نتایج این رویکرد برای اتخاذ تصمیم و مصرف سرمایه ها نسبتا غیر قابل پیش بینی است. امروزه اغلب سازمانها بر این موضوع پافشاری می کنند که تکنولوژی و سیستم های اطلاعات تصمیماتی که با یک فهم واضح از کسب و کار و استراتژی سازمانی و رهبری ایجاد شده اند را گزارش می کنند .5

اسلاید 6: پیرسون و ساندرس سه عنصر مثلث را به صورت زیر تعریف میکنند: 6استراتژی تجاری با یک ماموریت شروع می شود و مجموعه ای متناسب از اعمال جهت انجام( تکمیل) ، مقاصد، اهداف و انجام محدودیت های مجموعه روی آنجه که تجرت می کوشد که انجام دهد. استراتژی سازمانی با افراد، فرآیند های کاری ،ساختار، مزدو برنامه سروکار دارد که در رسیدن به اهداف تجاری کمک می نماید. استراتژی سیستم های اطلاعات، برنامه یک سازمان می باشد که در ایجاد سیستم های ( سرویس های ) اطلاعاتی بکار میرود.                                              پیشنهادات مفهومی یا هدایتی در مورد استراتژی که از چهار چوب منتج شده است ، شامل گزینه های زیر می باشد. شرکت های موفق یک استراتژی برجسته تجاری که هردو استراتژی سیستم های اطلاعات و سازمانی را شامل می شود دارا می باشند.

اسلاید 7: فرآیند برنامه ریزی : 7 راههای میانبر در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک وجود ندارد. مراحل اولیه که لینک شدن تجارت، سازمان و استراتژی های اطلاعات را در یک روش مکمل تضمین می کند ، بی نهایت مهم هستند. نکته خیلی مهم این است که فرآیند برنامه ریزی برای تکنولوژی باید بخشی از برنامه کلی کسب و کار باشد. سازمانها با توسعه یک برنامه استراتژیک جهت ایجاد زمینه ای برای اتخاذ تصمیم نیاز دارند.

اسلاید 8: 1-فرآیند تجاری استراتژیک – پیش نیاز برنامه ریزی سیستم ها و شامل ماموریت، رهبری آینده ، اهداف و استراتژی می باشد 2- ارزیابی سیستم های اطلاعات – ارزیابی منابع سیستم اطلاعت کنونی و چطور آنها در سازمان بکار می روند( خدمت می کند)3- دیدگاه سیستم های اطلاعات – نقش ایده آل که باید برای کاربرد منابع سیستم اطلاعات دنبال شده باشد. 4- راهبردها ( راهنمای سیستم های اطلاعات- مجموعه توضیحات ( گفته ها) که درباره کاربرد تکنیکال سازمان و منابع سیستم اطلاعت صحبت کرده است. 5- ابتکارات استراتژیک – سه تا پنج سال پروپوزال ( طرح های پیشنهادی) بلندمدت که ابتکارات جدید را برای سازمان سیستم اطلاعات تصریح نموده است.8آنالیز فرآیند در 5 فاز آشکار می شودکه بصورت زیر است:

اسلاید 9: 9سوالات کلیدی و خروجی ها از فرآیند برنامه ریزی در اماده سازی مطالب جهت فرآیند برنامه ریزی استراتژیک، موضوعات وسیعی باید به مشاهدات اضافه شوند- موضوعات بر اساس ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی متغیر است. استراتژی سیستم اطلاعات چهار ترکیب متمایز دارد: استراتژی اطلاعات ، استراتژی تکنولوژی اطلاعات ، استراتژی مدیریت اطلاعات و استراتژی اجرا و مدیریت  تحول.استراتژی اطلاعات به سوالات زیر پاسخ می دهد، چه اطلاعاتی و چه موقع، جهت پشتیبانی از کارهای آغازین و اهداف کلیدی مورد نیاز استاستراتژی تکنولوژی اطلاعات با کاربردها و صفحاتی جهت آماده نمودن اطلاعات مرتبط می باشد. استراتژی مدیریت اطلاعات با چگونگی سرویس های اطلاعاتی که برای سطوح مختلف سازمان، طراحی شده است، ارتباط دارد . استراتژی اجرا و مدیریت تحول انچه را که تغییرات سازمانی برای استراتژی سیستم های اطلاعات نیاز دارد تا موفق باشد شناسایی خواهد نمو د.

اسلاید 10: رویکرد ی بر مبنای تکنولوژی جهت برنامه ریزی :در سالهای اخیر، ابزارهای الکترونیکی آنلاین جهت حمایت از فرآیند برنامه ریزی ایجاد شده اند. رویکرد آنلاین جذاب می باشد، همانند شرکت کنندگانی که به یک وب سایت گروهی از طریق کامپیوتر مشخصی متصل می شوند و همان لذتی رویکرد که از جلسات رودر رو دارند میبرند. سوالات بازو بسته و رتبه بندی عناصر روی موضوعاتی از قبیل ماموریت سازمان، ارزشها، حالت حال حاضر سازمان، محیط خارجی ، صف بندی کلی سازمانو رهبری آینده باید مورد اشاره قرار گیرد. بعضی از نرم افزارها بطور مشخص جهت پشتیبانی از گروه های طوفان مغزی و جلسات ارزیابی طراحی شده بودند.10

اسلاید 11: گروهی دنباله رویدادهای گسسته فعالیتهای مشترک از میان نرم افزارها آماده شده توسطsystem       group.com    امکان پذیر شده است و شامل موارد ذیل است:11 • طوفان مغزی الکترونیک باز بدون نام • توانایی طبقه بندی سریع موضوعات وایده های کلیدی • توانایی اولویت بندی الکترونیکی موضوعات و ایده های کلیدی • قابلیت ممیزی الکترونیک برای ادراک ممیزی ها و آزمون مفهوم • تفسیر موضوعی جهت تفسیرهای باز روی یک سری از موضوعات و پی آمدهای کلیدی • قابلیت طرح ریزی پروژه جهت توسعه برنامه های سطح بالا و اجرای آنهااز مزایای واضح این فرآیند آنلاین می توان به موارد ذیل اشاره کرد: همه شرکت کنندگان می توانند سریعا، اما بدون نام ، ایده های جمع شده توسط دیگر شرکت کنندگان را ببینند. در اینجا نیازی به پست به موقع برگه ها نمی باشد. هنگامیکه پاسخ ها دریافت شدند، facilator می تواند سریعا موضوعات بیرون آماده را که بعدا می تواند مورد بحث واقع شود،شناسایی و فهرست نماید. در اخر ویژگی مهم صرفه جویی در زمان برای این حالت پدید می آید.

اسلاید 12: ايوز و ليرمانت (1984) پيشنهاد كرده‌اند براي شناسايي فرصت‌هاي SIS از چرخه حيات 13 مرحله‌اي منبع مشتري استفاده شود. علاوه‌بر اين، فنون برنامه‌ريزي (اپل‌گيت و ديگران، 1987، كوهن و سيرت، 1973، راكوف، 1985، استينروماينر، 1977 و استينر، 1979) و فنون پيش‌‌بيني تكنولوژيكي (اپل‌گيت، 1987، بوچارد و هير، 1970، بورتون و ديگران ، 1977، دانته، 1964، پالويا و ديگران، 1988، «برنامه‌ريزي در شرايط عدم اطمينان»، 1979، تيلور و ديگران، 1958، تورانس 1957، ون دون و دلبك، 1971، 1974، ورمن و گرين و ماكريداكيس ويلرايت، 1978) براي شناسايي فرصت‌هاي SIS و عمل كردن آن مورد بحث قرار گرفته‌اند. الگويي كه ما در اينجا تشريح مي‌كنيم، چكيده‌اي است از انبوه دانش آثار پرتر (1980)، راكوف (1985) و وايزمن و مك ميلان (1984). اين الگو، سازوكار پيمايش فرصت‌هاي بي‌شمار SIS را در اختيار مي‌گذارد. براي شناسايي فرصت‌هاي SIS چند بعد يا عامل راهبردي بايد شناسايي شوند. هر عامل چند ارزش كيفي دارد. فرصت‌هاي SIS ممكن است براي تركيب‌هايي از ارزش‌هاي يك عامل خاص يا تركيب‌هايي از ارزش مجموع عوامل، وجود داشته باشند. راكوف (1985)، وايزمن و مك ميلان (1984) ابعاد مختلفي را معرفي كرده‌اند، اما به اعتقاد ما ابعاد ذيل، مهم و مناسبند: 1. اهداف راهبردي 2. نيروي راهبردي 3. حالت راهبردي 4. جهت‌گيري راهبردي سه بعد اول، مهمترند و تركيب‌هاي متعدد آنها در جدول 2 ارائه شده‌اند. است.12

اسلاید 13: هدف راهبردي براساس الگوي پرتر (پرتر، 1980) يك شركت ممكن است راهبرد خود را براي دستيابي به يك يا چند هدف ذيل تدوين كند: 1. عرضه كنندگان 2. مشتريان 3. رقباي مستقيم (داخل صنعت) 4. رقباي صنايع ديگر 5. تازه واردها راكوف (1985)، وايزمن و مك ميلان (1984) نيز سه هدف راهبردي عمده را معرفي كرده‌اند كه عبارتند از: 1. عرضه‌كنندگان 2. مشتريان 3. رقبا گروه رقبا، شامل رقباي داخل و خارج صنعت، تازه واردها و رقباي خارج از كشور13

اسلاید 14: نيروي راهبردي نيروي راهبردي، بيانگر نوع مزيت كسب شده از طريق فعاليت‌هاي رقابتي است. ما براساس تحليل‌هاي پرتر (1980)، راكوف (1985) و وايزمن و مك ميلان (1984) شش نيروي راهبردي ذيل را معرفي مي‌كنيم: 1. ايجاد مزيت: ايجاد تمايز در كالاها و خدمات شركت نسبت به كالاها و خدمات رقبا يا كاهش مزيت رقبا2. هزينه: كاهش هزينه‌هاي خود يا افزايش هزينه‌هاي رقبا 3. تمركز: تمركز بخشي خاص از بازار 4. نوآوري: محصول يا فرايندي كه تغييري بنيادين در نحوه كسب و كار در صنعت ايجاد كند. 5 . رشد: گسترش كسب و كار از طريق گسترش حجم، گسترش جغرافيايي، تلفيق با صنايع زيردست، تلفيق با صنايع بالادست و يا ايجاد تنوع در محصولات و خدمات 6. ائتلاف: همكاري‌هاي قوي از طريق سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك، ادغام و يا خريد سهام 14

اسلاید 15: حالت راهبردي به‌طور كلي دو حالت راهبردي وجود دارد: هجومي يا دفاعي. از اين‌رو، يك سيستم ممكن است ماهيت هجومي يا دفاعي داشته باشد. جهت راهبردي به‌طور كلي، دو جهت راهبردي وجود دارد: استفاده يا تأمين. در جهت راهبردي استفاده، از SIS در داخل سازمان استفاده مي‌شود. جهت راهبردي، تأمين است البته اگر SIS، ستانده لازم را براي اهداف راهبردي تأمين كند. به‌طور كلي، ويژگي‌هاي تعيين شده براي SIS با استفاده از سه بعد راهبردي قبلي، جهت راهبردي را تعيين مي‌كنند. 15

اسلاید 16: . برخي از ديگر سازوكارهاي شناسايي فرصت‌هاي عالي SIS عبارتند از: فرايند برنامه‌ريزي صحيح، فنون پيش‌بيني تكنولوژيكي نظير: طوفان مغزي، شيوه دلفي و گروه‌بندي اسمي. 16 جدول 2 :شبكه پيمايش SIS

اسلاید 17:  سيستم‌هاي اطلاعاتي راهبردي بنگاه‌هاي خصوصي كشورهاي در حال توسعه : اهداف راهبردي معرفي شده در جدول 2، براساس نيروهاي راهبردي كنوني در كشورهاي پيشرفته داراي نظام‌هاي اقتصادي رقابتي و باز، استوارند. اين نيروها، عمدتاً بر زنجيره ارزش و سيستم ارزش سازمان كه پرتر و ميلار (1985) آن را مطرح كرده‌اند، مبتني هستندما به دو دليل زيرساخت‌ها را جدا از دولت در نظر گرفته‌ايم: 1. زيرساخت‌ها به خودي خود نيرويي مهم و قوي به شمار مي‌روند. 2. در برخي كشورهاي در حال توسعه، دولت ممكن است متولي زيرساخت‌ها نباشد. اينها، اهداف راهبردي پيشنهادي براي سازمان‌هاي كشورهاي در حال توسعه هستند. در اينجا، سازمان از يك يا چند نيرو از 6 نيروي راهبردي ذكر شده در بخش قبلي، استفاده مي‌كند. 17

اسلاید 18: 18جدول 3نیروهای راهبردی سازمان درکشورهای در حال توسعه

اسلاید 19: هدف راهبردي اهداف راهبردي، از نيروهاي راهبردي مورد تعامل يك دولت با آنها نشأت مي‌گيرند. 1. دولت: از سيستم‌هاي اطلاعاتي براي مديريت منابع داخلي خود (نيروي انساني، منابع مالي و ماشين‌آلات) و نيز تسهيل كار و پشتيباني نيروهاي راهبردي ديگر استفاده مي‌كند. 2. صنايع: از سيستم‌هاي اطلاعاتي مي‌توان با روش‌هايي ابداعي براي پيشرفت و پشتيباني صنايع بومي و وارداتي استفاده كرد. 3. كشورهاي خارجي و سازمان‌هاي بين‌المللي و جهاني: از فناوري IS مي‌توان براي پشتيباني از همكاري اقتصادي و هماهنگي با كشورهاي خارجي و نيز سازمان‌هاي بين‌المللي و جهاني نظير صندوق بين‌المللي پول، سازمان ملل متحد و نهادهاي وابسته به آن، بازار مشترك اروپا، سازمان كشورهاي مشترك‌المنافع و غيره استفاده كرد. 4. زيرساخت ملي: دولت مي‌تواند از فناوري IS براي توسعه زيرساخت ملي خود استفاده كند، بويژه فناوري IS مي‌تواند بر برخي اجزاي زيرساخت ملي كه در ذيل آمده‌اند، تأثير بگذارد: 1. خدمات رفاهي 2. ارتباطات 3. نظام آموزشي 4. سيستم حمل و نقل 5. نظام بانكي/ مالي (منابع سرمايه) 6. سازمان‌هاي كارگري 19

اسلاید 20: نيروي راهبردي منظور از نيروي راهبردي، مزيت كسب شده حاصل از اقدامات انجام شده است. در اين الگو، اين اقدامات را دولت انجام مي‌دهد، نه رقباي فعال صنعتي خاص در اينجا، 6 نيرو يا راهبرد را براي الگوي بخش دولتي معرفي مي‌كنيم: 1. تمركز: تمركز دولت بر صنعتي خاص يا بخشي دولتي 2. نوآوري: تغييري بنيادين و بديع در روشي كه بخشي از دولت يا يك صنعت، مطابق با آن فعاليت مي‌كند. 3. رشد: گسترش يك صنعت، بخش دولتي، يك زيرساخت و يا غيره 4. ائتلاف: همكاري‌هاي خارجي با برخي صنايع، كشورها و غيره 5 . حمايت مستقيم: الف- مساعدت مالي ب- حمايت تكنولوژيكي پ- حمايت كارشناسي و مشاوره‌اي ت- معافيت‌هاي مالي 6 . حمايت غيرمستقيم: الف- اطلاعات ب- آموزش/ برنامه‌هاي آموزشي براي صنعت 20  جدول 5: سيستم‌هاي اطلاعاتي راهبردي براي توسعه اقتصادي شبكه پيمايش (كشورهاي در حال توسعه)

اسلاید 21: 21حالت راهبردي در اين الگو نيز دو حالت راهبردي داريم؛ هجومي يا دفاعي. حالت راهبردي در هر خانه، ممكن است هجومي يا دفاعي باشد. به اعتقاد ما، اين شبكه به شناسايي مجموعه‌اي غني از فرصت‌هاي SIS كمك مي‌كند.            شكل 1: نيروهاي راهبردي براي دولت در يك كشور در حال توسعه

اسلاید 22: 22پيش‌نيازهاي ايجاد سيستم اطلاعاتي راهبردي طراحي و ساخت موفقيت‌آميز سيستم‌هاي اطلاعاتي راهبردي، منوط به تأمين پيش‌نيازهايي خاص است. ما اين پيش‌نيازها را به دو دسته تقسيم كرده‌ايم: پيش‌نيازهاي سازماني (مديريتي) و پيش‌نيازهاي تكنولوژيكي. گفتني است كه اين پيش‌نيازها را هرگز نبايد مطلق در نظر گرفت زيرا اينها فقط احتمال موفقيت را افزايش مي‌دهند. نبود اين پيش‌نيازها موانع خاصي را براي طراحي SIS ايجاد مي‌كند كه بايد راهبردهايي جبراني براي رفع اين موانع اتخاذ شوند (موريس، 1987). اين پيش‌نيازها، برخي اقداماتي را كه بايد سازمان‌ها پيش از استقرار در تمامي كشورها (پيشرفته يا در حال توسعه) اتخاذ كنند، پيشنهاد مي‌دهند.  جدول 4: سيستم‌هاي اطلاعاتي راهبردي براي شبكه پيمايش مزيت رقابتي (كشورهاي در حال توسعه  

اسلاید 23: پيش‌نيازهاي سازماني/ مديريتي 1. الگوي SIS بايد پس از تدوين چشم‌اندازهاي راهبردي يا راهبرد سازمان، طراحي شود 2. مديريت عالي بايد مشاركت داشته باشد3. اطلاعات، بايد منبعي همطراز با ديگر منابع نظير نيروي انساني، منابع مالي و مواد خام در نظر گرفته شود. 4. موقعيت راهبردي و ماهيت سازمان يا صنعت و عوامل محيطي، ممكن است استفاده از فناوري SIS را براي كسب مزيت راهبردي، اقتضاء يا تسهيل كند5 . بر اهميت نوآوري بايد تأكيد شود. 6 . با تعهد به تغيير و استفاده از فرايندي عقلايي براي ايجاد و تغيير، مي‌بايستي وجود داشته باشد. 23

اسلاید 24:       24نتیجه گیری: تکنولوژی و سیستم های اطلاعات یک نقش فزاینده را در محیط امروزه سازمانی بازی می کند. به علت تغییرات سریع توسعه تکنولوژی ، بعضی اوقات انتخاب فرآیند برنامه ریزی استاندارد مشکل است. راهبرد ائولیه برای برنامه ریزی سیستم های اطلاعات آن است که فرآیند برنامه ریزی باید طراحی شده باشد و هدایت شده باشد در اتصال با سازمان واهداف تجاری. اغلب سازمانها هم اکنون موافقند که سیستم اطلاعات یک منبع سازمانی مهم استراتژیک می باشد که می تواند سودهای استراتژیک و پیشرفت عملکرد تجاری را باعث شود. بخشی از برنامه آنها فرآیند مقداری از سازمانها اتخاذ کرده اند یک جهت و وضعیت واکنشی را با ملاحظه فرصت هایی که ممکن است خودشان مهیا سازند. اغلب یک سناریو رویکرد توسعه که به نظر می آید توسعه آینده را به نبرد با رشد سریع تغییرات تکنولوژی کمک می کند ، ضروری می باشد .

اسلاید 25: 25

اسلاید 26: پایان26

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید