صفحه 1:

صفحه 2:
شنوایی شناسی گردآورندگان: ناهيد حاتمى فرن مهتا برزويى (دانشجويان شنوايى شناسى ورودى 64) ‎Les rev |‏ ل

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:
تعریف Bye ‏ا‎ rel aie ee ‏سنجش كاستى عملكرد شنوايى و توانبخشى أن است. از جمله‎ 0 ‏ا‎ pe mee ees Coe 6 ‏ل ل‎ ceed en eee 0 On eye Cr ome en iar re) ‏جكونكى يردازش اطلاعات دريافتى از حس شنوايى در دستكاه‎ ‏افق سر‎

صفحه 6:

صفحه 7:
1 ie es oe omen en Perey) Peet ‏اش‎ eae SCTE SOY Coed) ‏از اختلالات شنوايى و تعادل و توانبخشى به موقع‎ 0 ‏افراد دجار آسيب شنوايى و مديريت طراحى وسائل و‎ ‏تجهيزات شنوايىشناسى مىيردازد. از جمله اين اقدامات‎ ‎bergen eyecare a‏ ا لت ‏اديولوزيكى در جراحى كاشت حلزون شتنوايى اشاره نمود. ‏ات را را را ‎

صفحه 8:
رزش ها و باورها ال زا ره ‎PCr ge ity sus Lwin yin,‏ ‎ree 0 cen eee ee ep‏ ل حياتى شنوايى در يادكيرى زبان» كفتار و مهارت هاى ارتباطى و نيز ارتقا سطح سلامت. که ازمهمترین اهداف سازمان بهداشت جهانی و ‎RST noe nen iP sre Shree monn‏ يزشكى است, سعى دارد با تربيت افراد مجرب و متعهد در حيطه علوم ا ال 2 ا ا ال ا ا ل 0

صفحه 9:
رد #در طی جنگ جهانی دوم سربازانی که دچار مشکل کم شنوایی میشدند برای ارزیابی مشکل شنوایی و توانبخشی آن به متخصصینی ارجاع می‌شدند که امروزه با عنوان شنوایی‌شناس از آنان نام پرده می‌شود. در | ‎LES EES‏ ا ار ا ‎Te |e‏ ۱ غتار و معلمين تاشنوليان است. به ‎Pee fee‏ اولین بار از عبارت شنوایی‌شناسی استفاده کرد. اما یکی از کسانی که در ‎ee eC ee SL ai toe ia‏ م ا ‎iy‏ |

صفحه 10:
زر ار را و ۱ تاكنون داشته استء امكان ادامه تحصيل در آن تا درجه دكترا وجود دارد و نه تنها تاكنون از اهميت آن كاسته نشده استء بلكه به واسطه ‎stele reer angele ores er aera‏ ۱ توفيقات بشر در غلبه بر بيمارى ها- جايكاه جديدى يافتهاست. 1۱ ‏ا‎ NGF cer were ec Ie eee ED arco B ros ‏نظیر هند. امریکاء استرالا؛ ترکیه. مصر و تا مقطع دکتری تخصصی‎ ‏دا‎

صفحه 11:
" شنوایی شناسی در ایران Ree ry SCS Se NP ie rene ae شاخه هاى علوم يزشكى است كه از قدمت آن بيش از سه دهه مى كذرد. ‎cae)‏ ا ‎Fe eS‏ ‎SS Ee an ee eee Eee)‏ ال ‎RSs Se SO a a Se er aE‏ التحصيل در مقطع كارشناسى و ‎٠٠١‏ فارغ التحصيل در مقطع كار ۱

صفحه 12:
این رشته تحصیلی در ایران نسبتا نو پا بوده و اولین بار درسال ۱۳۵۵ در مقطع كارشناسى در دانشكده علوم توانبخشى كه در آن زمان به ‎See es bee Si eee‏ تاسیس ل ل (البته قبل از آن چند دوره در مقطع کاردانی در دانشگاه شهید بهشتی تدریس شده است) و سبس ينج دانشكاه علوم يزشكى تهران. شهيد بهشتى؛ اهوازن همدان و زاهدان؛ از سال ‎177/١‏ در مقطع كارشناسى ارشد در دانشگاه علوم يرشكى ايران و سيس تهران و اخيرا شهيد بهشتى و از سال ل ا ال ‎eR‏ ‏بهزیستی و توانبخشی انجام می شود. 06

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:

صفحه 18:
ee eee ate see ‏وطایت و‎ علاوه بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی کلینیک شنوایی شناسی و تعادل اين كروه. خدمات زير را به بيماران ارائه مى نمايد: ا ا كت ارزیابی عملکرد گوش میانی آزمون های فیزیولوژیک و الکتروفیزیولوژیک شنوایی شناسی ‎OAE ,AEP ,ASSR‏ آزمون های بررسی سیستم تعادل خدمات تجويز سمعك هاى بيشرفته ديجيتال ۳ ارائه خدمات مشاوره ارزيابىء درمان اختلالات كفتار و زبان

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:
درس هاى اين رشته در طول تحصيل: #دروس پایه: و ‎Serene eS OSS ORCS Sa ACE So‏ ‎ES a Saad‏ ا ا الت ‎ey ean ocr be eee I Pe‏ 0 كمى هاى اوليه. بيوشيمى؛ فارماكولوزىء مبانى علم كفتان روش ل ۱

صفحه 22:
ee 5 57 e ‏دروس تخصصی:‎ ‎eee rl ee See Cae‏ ل ل ل ‎ole ile soles‏ هاى كوش ‎Jy OTOL Gas‏ ‎CP SS eRe) bee OS ee ae‏ 20 ار راديولوزى سروكردن. شنوايى شناسى تشخيصى. فيزيوياتولوزى ‎elton tes‏ ل ار ا ۱ ارزیابی سمعک و ساير وسايل كمك شنوايىء بيمارى هاى اطفال» مبانی آزمون های الکتروفیزیولوژیک. روش های توانبخشی, تربیت شنوايى؛ مديريت در شنوايى شناسى. الكترونيك در تجهيزات ‎ded‏ ا ا ا كت تخصصی. سمینار شنوایی, پروژه. کارآموزی ‎

صفحه 23:
ا ا 0 ‎CO‏ که اس ري ‎OREN Ie‏ در سراسر جهان بريا ميشود فدراسيون جهانى ناشنوايان هدف از 3 ‏ا‎ yer eaee) و اشارهء آگاه سازی مقامات و سیاستمداران جامعه شنوا و همچنین عموم مردم از دستاوردها و مشکلاتی میداند که جامعه ناشنوایان با آنها روبه روست.

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:

1 دانشگاه علوم پزشکی همدان گردآورندگان: ناهید حاتمی فرد مهتا برزویی (دانشجویان شنوایی شناسی ورودی )89 استاد مربوطه :آقای وحید راشدی 2 3  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 4 تعریف ارزش ها و باورها تاریخچه شنوایی شناسی درایران مقاطع تحصیلی رشته های مشابه حیطه های اصلی توانمندی ها و ویژگی های الزم وظایف و فعالیت های شنوایی شناس موقعیت شغلی در ایران درس های این رشته در طول تحصیل شنوایی‌شناسی مطالعه اختالالت شنوایی از راه شناسایی و سنجش کاستی عملکرد شنوایی و توانبخشی آن است .از جمله این اقدامات شنوایی سنجی می‌باشد .البته حوزه علم شنوایی‌شناسی بسیار وسیع‌تر از مطالعٔه انحصاری دستگاه شنوایی است و به بررسی دستگاه دهلیزی و تعادل و همچنین بررسی چگونگی پردازش اطالعات دریافتی از حس شنوایی در دستگاه عصبی مرکزی نیز می‌پردازد. 5 6 رشته شنوایی‌شناسی به مباحث آموزشLLLی و پژوهشLLLی آخرین دستاوردهای علمی در حیطه‌های تشخیصی ،حفاظت شنوایی و پیشگیری از اختالالت شنوایی و تعادل و توانبخشLLی بLLه موقLLع افراد دچار آسLLLLیب شLLLLنوایی و مLLLLدیریت طراحی وسائل و تجهLLیزات شنوایی‌شناسLLی می‌پLLردازد .از جملLLه این اقLLدامات می‌توان به تجویز سمعک ،وسایل کمک توانبخشLLی و اقLLدامات ادیولوژیک در جراحی کاشLLت حلزون شLLنوایی اشLLاره نمLLود. کارشناسان این رشته در حیطه کار تخصصLLی خLLود در دعاوی قضایی نیز به ارائه نظریات فنی می پردازند. 7 گروه شنوایی شناسی دانشکده های توانبخشی براساس باورهای دینی مبنی بر حضانت از جسم و جان افراد جامعه با توجه به نقش و اهمیت حیاتی شنوایی در یادگیری زبان ،گفتار و مهارت های ارتباطی و نیز ارتقا سطح سالمت ،که ازمهمترین اهداف سازمان بهداشت جهانی و اولویت های برنامه های آموزشی وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی است ،سعی دارد با تربیت افراد مجرب و متعهد در حیطه علوم نظری و بالینی رشته شنوایی شناسی با پژوهش و اتخاذ تدابیر مناسب نیازهای بهداشتی جامعه را در زمینه شنوایی و تعادل مرتفع نماید. 8 در طی جنگ جهانی دوم سربازانی که دچار مشکل کم شنوایی میشدند برای ارزیابی مشکل شنوایی و توان‌بخشی آن به متخصصینی ارجاع می‌شدند که امروزه با عنوان شنوایی‌شناس از آنان نام برده می‌شود .در واقع ریشه شکل‌گیری رشته شنوایی‌شناسی از جنگ جهانی دوم و پس از گردهمایی متخصصین مختلف نظیر پزشکان، روان‌شناسان ،متخصصین گفتار و معلمین ناشنوایان است .به درستی مشخص نیست که چه کسی اولین بار از عبارت شنوایی‌شناسی استفاده کرد ،اما یکی از کسانی که در طرح و ترویج این عبارت و شناساندن این رشته تخصصی نقش به سزایی داشته ریموند کارهات بوده‌است. 9 شنوایی‌شناسی در دهه ۴۰میالدی آکادمیک گردید و با پیشرفتی که تاکنون داشته‌است ،امکان ادامه تحصیل در آن تا درجه دکترا وجود دارد و نه تنها تاکنون از اهمیت آن کاسته نشده‌است ،بلکه به واسطه صنعتی شدن جوامع و همچنین افزایش جمعیت سالمندان -به دلیل توفیقات بشر در غلبه بر بیماری ها -جایگاه جدیدی یافته‌است. ‏این رشته دراروپا ،آسیا و اقیانوسیه گسترش یافته و نیز در کشورهایی نظیر هند ،امریکا ،استرالیا ،ترکیه ،مصر و تا مقطع دکتری تخصصی دانشجو میپذیرد. ‌ 10 در ایران ،رشته شنوایی شناسی یکی از رشته های علوم توانبخشی در بین شاخه های علوم پزشکی است که از قدمت آن بیش از سه دهه می گذرد. در حال حاضر در این رشته ،در سه مقطع تحصیلی کارشناسی ،کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای مختلف علوم پزشکی کشور با شرکت در آزمون کنکور سراسری ،دانشجو پذیرفته می شود؛ ونزدیک به 2000فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی و 200فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در سطح کشور ،فعالیت دارند. 11 این رشته تحصیلی در ایران نسبتا نو پا بوده و اولین بار درسال 1355در مقطع کارشناسی در دانشکده علوم توانبخشی که در آن زمان به طور مستقیم زیر نظر وزارت علوم بوده تاسیس شده است (البته قبل از آن چند دوره در مقطع کاردانی در دانشگاه شهید بهشتی تدریس شده است) و سپس پنج دانشگاه علوم پزشکی تهران ،شهید بهشتی ،اهواز ،همدان و زاهدان؛ از سال 1371در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پرشکی ایران و سپس تهران و اخیرا شهید بهشتی و از سال 1387در مقطع دکتری در دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و علوم بهزیستی و توانبخشی انجام می شود. 12 مقاطع تحصیلی رشته شنوایی شناسی در کشورهای مختلف دنیا متفاوت است .این رشته در ایران تا مقطع دکترا ارائه میشود. ‏در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شدگان می توانند در رشته های شنوایی شناسی ،زبان شناسی و کودکان استثنایی ادامه تحصیل دهند. 13 این رشته در ایران رشته مشابهی ندارد. ‏رشته مشابه ادیولوژی در خارج از کشور Audio speechمی باشد .و دو رشته دیگر به نامهای Electrophysiology , Neuron cognitiveکه محتوای آنها رشته شنوایی شناسی را تا حدی پوشش می دهند. 14 15 _1ارزیابی و تشخیص اختالالت شنوایی و تعادل _2پیشگیری و حفاظت شنوایی _3توانبخشی شنوایی _4آموزش به افراد کم شنوا و ناشنوا 16  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 17 صبور و با حوصله انعطاف پذیری تسلط بر زبان انگلیسی و کامپیوتر مطالعه مداوم برای پیشرفت در زمینه های درمان بیماران آگاهی از فنون مشاوره و چگونگی برخورد با بیمار واطرافیان او رازداری  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 18 عالوه بر فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي كلينيك شنوايي شناسي و تعادل اين گروه ،خدمات زير را به بيماران ارائه مي نمايد: ارزيابي هاي كامل شنوايي ارزيابي عملكرد گوش مياني آزمون هاي فيزيولوژيك و الكتروفيزيولوژيك شنوايي شناسي ‏OAE ,AEP ,ASSR آزمون هاي بررسي سيستم تعادل خدمات تجويز سمعك هاي پيشرفته ديجيتال خدمات مشاوره و توانبخشي ارائه خدمات مشاوره ارزيابي ،درمان اختالالت گفتار و زبان یک پزشک با معاینه سطحی گوش بیمار تنها می تواند سطح پرده گوش را بررسی کند اما ورای پرده را نمی تواند ببیند یعنی برای اطالع از وضعیت گوش میانی ،گوش داخلی ،عصب و مراکز شنوایی مرکزی باید از ابزار های شنوایی شناسی و متخصصان این رشته کمک بگیرد. 19 برخی از مراکزی که شنوایی شناسان میتوانند در آنها ارائه خدمات کنند عبارتند از: ‏دفاتر خصوصی ارزیابی شنوایی ‏مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستانی ‏مراکز توانبخشی ‏مراکز کودکان استثنایی و مدارس ناشنوایان ‏نیروهای نظامی و انتظامی و مراکز سربازگیری ‏کارخانجات و مراکز صنعتی ‏مراکز ارائه خدمات به جانبازان ... 20 دروس پایه: اصول توانبخشی ،فیزیک عمومی ،میکروبیولوژی ،تشریح و فیزیولوژی عمومی ،فیزیولوژی سر وگردن گوش و حلق وبینی، تشریح وفیزیولوژی مغزواعصاب ،ژنتیک پزشکی ،روانشناسی عمومی ،بافت شناسی وآسیب شناسی عمومی ،بهداشت عمومی، کمک های اولیه ،بیوشیمی ،فارماکولوژی ،مبانی علم گفتار ،روش تحقیق ،آواشناسی ،اصطالحات پزشکی ،اکوستیک 21 دروس تخصصی: مبانی علم شنوایی ،ارزیابی پایه شنوایی ،آناتومی و فیزیولوژی دستگاه شنوایی و تعادل ،بیماری های گوش و روش های درمان آن ،رشد طبیعی گفتار و زبان و اختالالت آن ،ارزیابی تکمیلی شنوایی ،بیماری های مغز و اعصاب ،سایکو اکوستیک ،ایمیتانس ادیومتری، رادیولوژی سروگردن ،شنوایی شناسی تشخیصی ،فیزیوپاتولوژی اختالالت شنوایی و تعادل ،اختالالت ارتباطی افراد کم شنوا ،تجویز و ارزیابی سمعک و سایر وسایل کمک شنوایی ،بیماری های اطفال، مبانی آزمون های الکتروفیزیولوژیک ،روش های توانبخشی ،تربیت شنوایی ،مدیریت در شنوایی شناسی ،الکترونیک در تجهیزات شنوایی ،روانشناسی مبتالیان کم شنوایی ،نویز حفاظت شنوایی ،زبان تخصصی ،سمینار شنوایی ،پروژه ،کارآموزی 22 هفته چهارم سپتامبر هر سال به عنوان هفته جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است و هر ساله جشن و مراسمی به این مناسبت در سراسر جهان برپا میشود فدراسیون جهانی ناشنوایان هدف از این جشن را باال بردن فرهنگ ناشنوایان ،دانسته هایی از زبان علم و اشاره ،آگاه سازی مقامات و سیاستمداران جامعه شنوا و همچنین عموم مردم از دستاوردها و مشکالتی میداند که جامعه ناشنوایان با آنها روبه روست. 23 از هر 10نفر یک نفر دارای کم شنوایی است 24 سامان ایران رشته سازمان سنجش ‏سایت شنوایی شناسی ایران ‏www.iranaudiology.com 25 از زندگی خود لذت ببرید ،بدون آنکه آنرا با زندگی دیگران مقایسه کنید. کندورسه 26

51,000 تومان