صفحه 1:
بسم الله 0 الرحيم cS

صفحه 2:
‎BSS‏ گاه صدا واثرات آن بر بدن ‎0 tee fon eto rey

صفحه 3:
مقدمد* ل ۱ حسی عصبی در جوامع امروزی به همراه توسعه تکنولوژزی وكسترش صنايع مختلف وافزايش الاينده هاى زييست محيطء شيوع زيادى يافته است. تاثيرات سوء صداي بلند در قالب تخريب سيستم شنوايى وكاهش شنوايى حسى و عصبى و تاثير مستقيم بر برقراري ارتباط گفتاري ‎Ea‏ ا ا ل ‎Per Cres Pe‏ قلب و عروق » غدد درون ریز و خون کاملا مشخص شده است .

صفحه 4:
مقدمد* ریاس سای ارات نع رت از کر در مرکز سلامت ومحیط كاردر سال ©© بالغ بر ‎Cneleoleln()‏ ا د اك 0 0 يوشش به صورت جدى در معرض صداى مخاطره آميز ‎ee o\6\=-Nale ns Pres‏ 0 012 ‎i airy les 41 28 os 28) Say‏ كه اين امار در مقایسه با سایر. بیماریهای شغلی بسیار بالا است.

صفحه 5:
ازآنجا كه صدا رايجترين عامل زبيان آور فيزيكى محيط كار است ‎Te oe,‏ ا ل ا ‎Bee SOE‏ وزبان قلمداد مى شود لذا افت شنوايى ناشى از صدا در صدر بيماريهاى شغلى در جهان قرار دارد . اين بيماري درمان طبى نداريد وهدف از برنامه حفاظت شنوايى ييشكيري از ايجاد افت شنوایی در افراد شاغل است و پنج فاز آن شامل: آموزش, بررسی ل ‎TO)‏ | مديريتى صداء اديومتري وارزيابى برنامه است كه به شرح آن سم

صفحه 6:
مقدمه اي بر آناتومي و فيزيولوژي گوش : كوش از قسمتهاى مختلفى تشكيل شده است. امواج صوتى مراحل مختلفى را درون كوش طى مىكنند تا به اعصاب شنوايى تبديل شوند. هر كدام از اجزاى كوش روي اين امواج تاثير كذاشته (تقويت» جمع آوری » تغیبر فرکانس ۰ انتقال و...) و به اعصاب شنوایی می‌رسند. ساختمان گوش از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است. سيستم شنوايي شامل: كوش خارجى تك داخلى اعصاب شنوايى و كورتكس

صفحه 7:
بخش های خارجی ومیانی گوش صرفا" نقش انتقال صوت را دارند در حالی كه كوش داخلى همزمان عمل دوكانه تعادل وشنوايى را انجام مى دهد. اا ل ا ل 00 ‎TEES Ee Ee)‏ ا ا | لاله كوش لاله كوش در غالب حيوانات متحرك استء و براى جمع كردن و هدايت امواج ا ا ا ل 6 صورت متوجه شود. در انسان لاله گوش بی‌حرکت است ولی تا اندازه‌ای جهت صوت را می‌تواند تشخیص دهد.

صفحه 8:
مجربای گوش خارجی لوله‌ایست که تقریبا 0 تا 0 سانتیمتر طول دارد و در حدود یک سانتيمتر مكعب حجم دارد و به يرده صماخ ختم مىشود. SRW Ce WED ES ONTO CT MES RY Ore Cie DNS y Tb) ‏روی اسکلت آنر | بوست خیلی نازگی بوشانده است که سخت به‎ ‏اسكلت اتصال دارد بنابراين جايى براى باز شدن يوست وجود‎ ‏ندارد وآبسه هاى اين ناحيه دردناك است ( جون يوست آن بويزيه‎ 0 ‏ل ا‎ BS)

صفحه 9:
م هدايت صوت به سمت يرده صماخ و همجنين محافظت يرده از اسیبهای مستقیم می باشد. 0110 ye oa eee p er ie ee eee ae Pen Esp Bev Ee ws ext Ps O-PS OP SCM EME UD eer tery) 0 می کند » یک سوم خارجی مجرا غضروفی ودوسوم داخلى آن استخوانى است. سرتاسر مجراى كوش خارجى با يوستى يوشيده شده كه بخشى از آن حاوى مو و غددعرق تغيير شكل يافته است » اين غدد ‎an‏ ا ا ل اه ‎Ter‏ ا ا ا ا ۱

صفحه 10:
< گوش میانی : شامل پرده صماخ و استخوانهای سه گانه (چکشی.سندانی»رکابی) است . این سه استخوان انتقال مكانيكى و تقويت انرزى صوتى دريافت شده توسط يرده صماخ به دريجه بيضى را بعهده دارند. استخوان جكشى به يرده صماخ ‎vee ESB YEE CCN)‏ ا ا ا ۱ جابجايى يرده صماخ باعث حركت استخوان ها شده و انرزى به دريجه اك ل سس كك

صفحه 11:
بيضى استخوان چکشی به پرده صماخ و استخوان رکابی به پنجره بیضی (0۱۶) ختم مىشود كه سطح آن “6 مرتبه از يرده صماخ كوجكتر است. چون ‎Oar]‏ ا ا ا ا ا اا ا 1۱۳0 بیضی 6 مرتبه زیاد می‌گردد. این دریچه » به گوش داخلی باز می شود ودرواقع بين كوش داخلی وگوش ۳ پنجره گرد eed (Cr) Ee SSE Eee ESTES Lee rye Se ۱ ۱ 1 ۱ ۹ Weare exp crete ms ey ‏ينجره بيضى ارتعاشاتى را كه به يرده صماخ‎ ‏كوش ميانى به كوش داخلى منتقل مىكند و ينجره كرد سبب مىشود مايع‎ كوش داخلى كه در محفظه غير قابل ارتعاشى قرار داردء بتواند مرتعش شود.

صفحه 12:
‎Se NBr Ie VET Ya‏ ا ل ل ا ا عصبى انتقالى و درمجاورت آن مجارى نيم دايره تعادلى است كه ‎Re CAME POY RY ORI Cee Irae‏ ‏كوش داخلى امواج منتقل شده از كوش ميانى را دريافت و آن را به ‎BS Sere TS we PEO See eee ree Taee)‏ است و از جندين قسمت تشكيل شده است. ‎۱ ‏ا ا ا‎ POS exp Cee Ber Carer ried ‏بدن در فضا بكار مىرريود و در امن ‏شنيدن تاثير ندارد. ‎

صفحه 13:
كيسه اوتريكول و ساكول: اوتريكول وساكول دو كيسه هستند كه همراه با مجارى نيمدايره در تعادل نقش دارند. از بين اين دو كيسه اوتريكول بزرك تر است . اين كيسه بيضوى ؛ كشيده ونامنظم است . ساكول يك كيسه ‎eee‏ ا ل ا ا ل شده وبه وسيله مجرايى به هم ارتباط دارند. حلزون حلزون اندامی استخوانی و مارپیچ است که درون آن سه کانال محتوى مايع اندولنف وكيرنده هاى دستكاه شنوايى قرار داريد. امواج صوتى عبورى از دريجه بيضى در اين سيستم دريافت و به كيرنده هاى عصبى شنوايى منتقل مىكريدد.

صفحه 14:
‎Cle) Ree ee re 0302320202‏ وسروصدا(ج0(95 ) ذهنى است. صوت معمولا" به جيزهايى كه خوشايند (موسيقى ) ويا مفيد (كفتكو ) باشدء تلقى ‎Caney‏ ا ا ا ا ا ا ل ا 1۳۰ صدای برش چوب وفاز»دستگاه تراش وریسندگی وبافندگی و... گفته می شود. ‎{oe this‏ ‎Bere‏ 3 سریع محیط های کشسان (۸۶!()) واجسام (جامد »مایع وگاز ) بوجود می آید. (الاستيك يا كشسانى قابليتى است كه با وجود آن ذرات محيط مى توانند از وضعيت ‎(ST Cw renee‏ امواج صوتى شكلى از امواج مكانيكى طولى هستند كه عموما در هوا ۶ شده و در تمام محیط های مادی نیز قابل انتشار هستند .

صفحه 15:
امواج مكانيكى طولى امواجى هستندكه از تغيير مكان قسمتى از يك محيط كشسان نسبت به وضعيت تعادل خود ناشى مى شود واين امر به نوبه خود سبب نوسان محيط مى كردد) مشخصات صوت : طول موج » زمان تناوب وفركانس مى باشد. * طول موج: طول موج يك صوت عبارت است از مسافت طى شده در يك سيكل كامل (با علامت لاندا وبر حسب متر بيان مى كردد.) < دوره تناوب : مدت زمانى كه لازم است تا يك يريود ونوسان كامل انجام شود. ( با علامت 1 وبر حسب ثانيه بيان مى كردد.) < فركانس: ( لج1جح8©)) صوت عباريت ان تعداد نوسانات كامل در واحد زمان مى باشد.(با علامت ©) وبر حسب هرتز بيان 28( فركانس تا ©1)© هرتز بم ‎©020٠‏ تا ©<0(0© هرتز متوسط وبيش از ©006© را زير مى نامند.

صفحه 16:
را تمام ارتعاشات مکانیکی بوسیله گوش انسان قابل دریافت ودرك دا ار ار ۱ اين ناحيه را رديفه شنوايى مى نامند. ودر افراد مختلف متغير است وبستگی به سن » جنس »کاهش احتمالی شنوایی» شرايط فیزیو لوژی و غیره دارد. گستره فر کانسی قابل شنیدن توسط گوش انسان در يك فرد جوان با شنوايى طبيعى (0© تا (0© هزار هريتز است. وفركانسهاى مكالمه بين (000© تا (0*000(0 قرار در

صفحه 17:
اثرات صدا بر انسان: اثرات صدا بر انسان از جند جنبه مورد توجه مى باشد : Pan Cena er ene na ‎Y‏ تداخل با مکالمه: مکالمه درمحیط های کاری بعنوان یکی از راههاى ارتباط مى باشد كه در صورت وجود صداى زمينه مخصوصا در فركانس هاى مكالمه (000000©-00(00)هرتز) ‏مى تواند ارتباط بين افراد را از طريق كلامى مختل سازد و باعث بروز اشتباه و نيز حوادث كردد. در ارزيابى صداء تراز تداخل ‎eee enc cede)‏ 1

صفحه 18:
“اثر برروى اندام بينايى : در مواجهه با صدا » كنترل تطابق و عكس العمل به نور كم مى شود . (EDO a ee) ener es ae ae “”ناراحتى اجتماعى : مانند اثر بر خواب و روابط اجتماعى و خانوادكى خصوصاً هنكامى كه افت شنوايى به ناحيه ‎PRCT CE COPS EW ECP PC TCAD BMD ONION‏ ای 9( ‎Renal Ga) ek‏ سان ‎SINE‏ ‏لات انع ‎ES yO ne‏

صفحه 19:
اثرات عصبی : اثر بر دستگاه گوارش شامل :اختلالات و حتی ا ‎SND Te Beene ENE Dias ere‏ ” اثرات جانبى: شامل كاهش راندمان كار » افزايش ريسك حوادث ” اثرات روانى: هيجان»تحريك يذيرى و اختلالات روانى .مطالعات ‎to] Oger)‏ ا ا 6 6 كل ا ل 000 اختلالات روانى دجار مى شوند. اثرات فیزیولوژيك عمومی: صدا می تواند باعث تحريك عصبی شده ‎Bee STOR eke Se TOS ean TOD ee)‏ افزايش دهد كه اين تغييرات بر عملكريد دستكاههاى بدن اثر نامطلوب دارد. این عوارض برای کسانی که بیماریهای قلب وعروق دارند وهمچنین زنان باردار بسیار خطرناك است .

صفحه 20:
Bee pee renee roe ie ee ee LE erie ‏ا ل ا ا‎ ‏افزايش صدا قابل شنیدن بوده وبا جراحی وسمعک ل‎ ‏از جمله علل آن به پارگی می توان اشاره کرید.‎ . در كاهش حسى- عصبى »؛ ضايعه مربوط به كوش داخلى است . در اين كاهش ضايعه در رراههاى هوايى واستخوانى وجود داريد. کری شغلی » تماس با برق » مواد سمی ( اوره و )۰ بيمارى اك وقتی کاهش شنوایی در اثر انتقالی وحسی - عصبی باشد آنرا مختلط گویند ودر این ضایعه هر دو راه هوایی واستخوانی دچار اشکال است.

صفحه 21:
صدمات صوتى به دستكاه شئوايى: ات )ات رای لك كن 1 10 موقت ردايم است : تغيير موقت آستانه شنوايى يا افت موقت شنوايى زمانى اتفاق مى افتد كه فرد بطور اتفاقى يا بصورت غير شغلى با امواج صوتى را و 3220 احساس سنكينى وكرفتكى در كوش دارد .اين آسيب موقتى بوده و با قطع مواجهه با صدا بهبود می یابد. درصورتیکه مواجهه با صدا تکرار گردد و بصورت دائمی درآيد افت موقت به افت دائم تبديل مى كردد.اين افت در اثر ۳ SESE eS Stee rene -s) ‏ف رك‎

صفحه 22:
۱9 BCT Kv wan SP cP Re ‏شروع شده و ميزان آن بسته به عوامل مختلف‎ 11,0000 ‏تغذيه و...) و محيطى متفاوت‎ CALS ‏فردى(مثل سنء سابقه كار‎ ‏مى باشد. مسموميت با اكسيد كربن» جيوه» فسفر» سرب و‎ Fever crear ‏ل‎ Pe KE ‏نيز مى توانند اثر صدا بردستكاه شنوايى را تشديد نمايند.‎ ‏زمانی فد متوجه افت شنوایی خود می شود که درمکالمه‎ Boe arr Sari Cried Pw err POO pr Ore DAE ‏فرد دچار درجاتی از کری شغلی شده است که عمدتاً برای‎ ‏بهبودی به درمان جواب نمی دهد.‎

صفحه 23:
مراحل گری شغلی شامل : ۱ ‏لو‎ wees TOO" DD eee ‏ضع‎ Tom ۷ ‏مر‎ اختفاء ( تاشتوایی در فرکانس (((60 هرتز ۰ امکان کاهس در ‎(GUE eed‏ نیمه اختفاء ( گسترش در فرکانس ‎DANO SU‏ عدم شنيدن صداى آهسته ) ا ا ا ا ا ل مكالمه ) مى باشد.

صفحه 24:
محدوده های افت شنرایی : ‎Neel TOS.)‏ ا ل ل اك ‎NOMS OES ee]‏ ل است. ‏الف ) افت شنوايى هردو كوش كمتر ان ©© دسى بل » كم شنوايى تلقى نمى شود. ‎۱ ‏ا‎ Gan) ‏ج ) ا ا ا بل کم شنوایی ملایم ‎pore Wer sae ‏ا‎ ‎oO ei (ine (en‏ ا ‏و ) افت بالاتر از 000 دسی بل ناشنوايى عميق ييا كرى دائم

صفحه 25:
ب) ضربه صوتی: ‎tps Ip grocer eBay]‏ 1۱۳ ترازهاى خيلى بالاى فشار صدا مانند صداى مربوط به انفجارات بوجود آيد. اين ترازها را ترازهاى صداى آسيب رسان مى نامند. به محض مواجهه با اين صدا »صدمه مكانيكى نظير ياركى يرده صماخ يا صدمه به بافتهاى متصل كننده قطعات استخوانى وارد مى شود.نتايج اين مواجهه شديد بوده و نياز به توجه درمانى فورى دارد . ضربه هاى مكانيكى به كوش نيز مى تواند سبب جنين عوارضى كريدد.

صفحه 26:
ج) وذ وذ كوش: این عارضه بصورت توأم با افت شنوایی دائم و ضربه صوتی می باشد وشخص همواره دچار احساس وزیوز در يك یا دو گوش كريديده بطوررى كه تحمل آن بسيار مشكل مى كردد و حتى در 0 مى دهد.اين آسيب ممكن است سبب عوارض روانى كردد.در اين عارضه صداهایی که فرد در گوش خود احساس میکند متفاوت است ودر دو كروه وزوز فركانس يايين( اصوات بم ) و وزوز فركانس بالا ( اصوات زير)تقسيم مى شوند

صفحه 27:
عوامل موثر در افت شنواییناشی از صدا : ۳ PRON e TeCe Prema epi. ‏پوست سفید هستند بیشترین حساسیت را به صدا دارند. مطالعات‎ ‏نشان داده است كه افراد رنكين بوست مقاومت بيشترى نشان مى‎ ۳ < جنس: آمار نشان می دهد که میزان افت شنوایی در میان زنان کمتر از مردان است که البته یکی از دلایل آن حضور کمتر زنان در عرصه صنعت می باشد. ‎ESS‏ ا ‎S eS‏ ال صدا وجود دارد.

صفحه 28:
< ضایعات سیستم انتقال گوش میانی : اين ضایعات بدلیل مومی بودن نقش محافظتى داشته و از صدمات مى كاهد. محدوده فركانس صوت : تحقيقات نشان داده است نظاميانى كه دررسته توپخانه کار می کنند در معرض اصوات شدیدتری هستند ولی افت آنها بیشترازرسته های دیگر نیست زیرا اصوات شليك توپ در ناحیه فرکانس بم می باشد.

صفحه 29:
< تداوم زمانی صوت:مطالعات نشان می دهد که اثرات صدای ييوسته »ضربه اى وكوبه اى يكسان نيست. در اصوات ضربه اى زمان تداوم ضربه » نوع ضربه اى يا كوبه اى بودن صدا و تعداد ‎re ae eB‏ ا ل ا ا ‎Breve ee‏ صدمات ناشی از آن موّثر باشد. بعلاوه بهبود افت شنوايى موقت در صداى بيوسته بطور خطى و در صداى كوبه اى بصورت سه ‎TENCE‏ ‏صاعت ‏ مرحله بازكشت به سطوح بالاتر©-© ساعت و مرحله بهبود تدريجى كه حتى در مواردى تا جند ماه ممكن است طول ‎eS‏

صفحه 30:
کترل صدذا : کنترل صدا بمنظور کنترل اثرات آن وراحتی کارگر بوده و شامل روشهاى كنترل مديريتى (كنترل زمان مواجهه و يايش سلامتى) و كنترل فنى مهندسى است . بطور كلى كنترل صدا شامل كنترل مهندسى » جلوكيرى از انتقال صدا و كنترل ادارى مى باشد. کنترل مهندسی : در محیط هایی که شدت صوت از 4)9900تجاوز می کند موثرترین و مهمترین روش کنترل در برنامه حفاظت شنوايى »رعايت اصول كنترل مهندسى يعنى كاهش صدا در منبع توليد است. براى طراحى كنترل هاى مهندسى از اطلاعات جمع 0 ل ا ا | راهكارهاى ييشنهادى توسط طراحان مهندسى عبارتند از :

صفحه 31:
1 طراحى صحیح دستگاه در زمان ساخت 0-0: نصب صحیح دستگاه و کنترل ارتعاش با فونداسیون مناسب 0-0: محصور کردن دستگاههای پر سروصدا 02-0: نگهداری صحیح دستگاه 0-©: تعمير و سرويس بموقع دستكاه 0-0: تغییر فرایند : گاهی اوقات با تغییر در برخی از فرایندها مانند موارد ذيل مى توان ميزان سروصدا را در حد قابل توجهى كاهش داد: < جوش دادن بجای پرچ كارى استفاده از يرس بجاى كار با ۱3 استفاده از سیستم هیدروليك بجای پنوماتيك ‎Ky Grey‏ ل ا م يوشاندن رويه صفحات تشديد كننده با بعضى ازتركيبات خاص تغییر در اجزاء و کار دستگاه ‎we Bye STS Cag‏ | ۱ >

صفحه 32:
<< جلوكيرى از انتقال صدا: بطور كلى كنترل مهندسى بهترين روش كاهش توليد سروصدا مى باشد ولى بعلت هزينه بالا ويا 0 مورد استفاده كارفرمايان نمى باشد. مهمترين راههاى ييشنهادى عبارتند از: ©-0: افزايش فاصله بين منبع توليد صدا و افراد 0-0: قراردادن مانع بين منبع توليد صدا و افراد ©-5: قراردادن ماشين روى يايه عايق -9: قراردادن منبع درداخل محفظه و محوطه بسته -<0: طراحی اتاقك ایزوله 2-©: استفاده از جاذب هاى صوتى

صفحه 33:
2-2: اتاقك ضد صدا براى كاربر ‎LE HPO‏ از مواد جاذب صدا در ديواره و سقف کارگاه ‏6-0: نصب صدا خفه کن در دستگاها ‏©-©: نصب دستكاههاى كاهنده صدا روى دستكاه ‎0 0 ‏ا‎ RCO ne) ‏00-2: جداسازى بخش هاى يرسروصدا از ساير بخش های کار ‎KS‏ ‏©-00: محصور كردن كاركران

صفحه 34:
< کنترل اداری: ‎OS‏ ل ‎PONTE NCOP DCI PG) ew Fea SUPOND TE‏ ۱ ‎ESSE Cia NdeI |: (ene Abe,‏ مديريت صنعتى بكار ككرفت: < خرید دستگاههای جدید مناسب * ممانعت از خريد و نصب ماشين آلات يرسروصدا در كارخانه

صفحه 35:
< تعيين نقاطى از كاركاه كه تراز صوت كمتر از ساير نقاط دارد < انجام معاينات قبل از استخدام ادوارى بمنظور شناسايى افراد ا ل كت 2 6 CsEE LSD Sti ‏کمتر از حد مجاز‎ اك م

صفحه 36:
كوشى هاى داخل كوش (ودإم -2) معمولاً در مقابل اصوات با ا ا ا ا ةل 4 30 اصوات با فركانس بالا قدرت حفاظتى بيشترى دارند. براى تعيين میزان حفاظت گوشی از ا ا م ل میشود . اگر از عدد 0363() مشخص شده بر ربوی 00 واحد کم کنیم عدد بدست آمده بیانگر قدرت کاهش صدا توسط ‎wld by ye GS‏ جنانجه 00)0908)كوشى ©© باشد ‎TCO Be‏ |

صفحه 37:
استاندارد صندا : 0 Tee ee SE DEES) cl ‏ار ای خر تا رت کی(‎ oul dd Oo 2 Hears Salli) برياى اندازه كيرى صدا ان دستكاهى به نام ترازسنج صوت ‎ceter)‏ 0 ا ل ا عر ار ا ا ا لساك ‎BRM‏ ‏برحسب واحد لگاریتمی (40) نمایش می دهد . بیشتر اين دستكاهها صدا را در سه شبكه 09:08و0 اندازه كيرى مى كنند كه در ميان اين شبكه ها » شبكه 20609 در بيشتر صنايع داراى كاربرد كسترده اى است .

صفحه 38:
و كيري و ارزيابى صدا: قبل از شروع به اندازه گيري صدا شناخت کامل از روشهاي اندازه گيري _ وسایل اندازیه گيري خصوصیات محیط کار و چگونگی مواجهه کارگر ضروري است و کلا موارد زیر می بایست مورد توجه قرار گیرد: هدف اندازه كيري ا ا ‎(Gen‏ 2 كردآورى دقيق اطلاعات نحوه مواجهه كاركر( راههاى ترددو توقف كاركران » شيفت كارى كاركران ) 0 ‏ما ا ا ا ا ا‎ ne Bec

صفحه 39:
2 Wem IB) ke fence ye ‏ا‎ ‎)© ‏شبكه‎ و ا 0 م- شناخت استاندارد مواجهه کارگر < هدف اندازه گيري: اندازه گيري صدا می تواند به منظور‌هاي گوناگونی انجام گردد» مانند: ‎RYO WO SSE kt) er‏ ا ‎er SYN NEB EE‏ راد ‎edb 5 a Ge‏ 8( ‏ب . اندازه كَيرِي به منظور معين نمودن منابع اصلى توليد صدا ‏ج . اندازه كيري محيطى صدا

صفحه 40:
ESSE ‏دا‎ ه . اندازه گيري به منظور آنالیز فرکانس زر صدا NSB Tee te We TO Ve cis Bis.) الف. اندازه گيري و ارزیابی محیطی: در این روش محلهاي استقرار. کارگران مورد نظر نبوده ولی از نتایج آن براي تعیین ومشخص نمودن توزیع تراز فشار صوت و را براي كنترل صدا. استفاده میشود و شامل روشهاي زیر است: 0 تهیه نقشه ناحیه بندی صوتی اندازه گیری تراز کلی صدا در کارگاه

صفحه 41:
2 متوسط گیری تراز فشار صوت ( ا ا 1 اين روش براي مشخص نمودن نواحی مختلف کارگاه براساس محدوده هاي تعيين شده تراز فشار صوت است. در اين روش كاركاه به نواحى شطرنجى با ابعاد يكسان تقسيم بندي شده و مركز هر ناحیه یک ایستگاه اندازه گيري میباشد. طبعاً هرچه مساحت کارگاه بزرگتر باشد تعداد این نواحی بیشتر. خواهد بود. هر چند زیادبودن تعداد نواحی براي حصول به نتیجه مطلوبتر است ولی امکانات و نفرات و زیمان نیز داراي محدودبت بوده و عملا

صفحه 42:
حاصل كار نقشه ناحيه بندي شده كاركاه با رنكء هاشور يا كد است كهدر ‎a‏ نواحی ایمن»احتیاط و خطر مشخص شده و مهمترین ناحيه آن خطر ميباشد. براي كنترل مواجهه كاركرء بايدتوقف يا ‎ie ee:‏

صفحه 43:
در اين شيوه كاركاههاي تا ينجاه مترمريبع به نواحى با ابعاد يك متر» كاركاههاي تا يك صدمترمربع را به نواحى با ابعاد حداكثر © متر تقسيم بندي ميشود. نقاط اندازه كيري روي نقشه معين يا با كد محل اندازه كيري مشخص شده؛ سيس در مركز تمام نواحى تراز فشار صوت در مقياس ((409)0 اندازه كيرى مى كردد. در مرحله بعد باتوجه به سه محدوده از تراز فشار صوت. با رنگ» هاشور يا كد ا رز < محدوده ايمن با رنك سفيد يا سبز < محدوده احتیاط با رنگ زرد < مجدوده حَطر برنگ قرمز

صفحه 44:
BS SVE ye ED er eee eye) ne) ‏در اندازه كيري به منظور تعيين حدود مواجهه كاركر بايد در نظر‎ ‏داشت كه اندازه گيري صرفاً در محلهاي توقف يا تردد کارگر و‎ ا ‎yee See‏ را( ۳ مستلزم اندازه گيري تراز فشار صوت در مقیاس 69 ومدت زمان ا ال د ‎Ns DL ee TE‏ ا ا 2 0 ا ا > تعداد نقاط اندازه كيرى :8آ- تراز فشار صوت در هر نقعله

صفحه 45:
کر كاركّر با صداى يكنواخت ( جند منبع ۹0 در اين روش در ايستكاه توقف يا نقاط تردد كاركرسه بار اندازه گیری را تکرار کرده وسپس تراز متوسط فشار صوت محاسبه 2020 50 6 NONE 0 ‏ا‎ ee 000 ‏ا ل ل‎ 28 - متوسط تراز فشار صوت ‎asin‏ ‎glo =n‏ نقاط اندازه كيرى :1- تراز فشار صوت در هر نقطه

صفحه 46:
9- اندازه گیری مواجهه کارگر با تراز های فشار صوت معین ومتفاوت در زمانهاى مختلف و( مشخص ) با منابع صوتى متعدد: كه در اين روش براى هر مواجهه مقادير تراز فشار صوت را اندازه كيرى مى كنيم وسيس با قرار دادن زمان ومیزان ترازفشار ‎grea)‏ ا ا ال 0 می گردد. 60 - تراز معادل مواجهه بر رحسب دسى بل

صفحه 47:
0 eae ‏در ادبومتري میدان شنوايي از راه هوا يي و استخوائي تعیین مي‎ ‏شود و اصول آن تحريك گوش بوسیله دستگاه با ارسال علائم‎ > ۱ ‏مر‎ ۱ سنجش شنوايي از. رباه استخواني است که در روش اول سیستم شنوايي خارجي , مياني و داخلي ودر (20) گوش داخلي مورد ‎Eee‏ 0

صفحه 48:
< قبل از اديو متري فرد را بايد توجيه نمود: از جمله (برداشت عينك » قرار دادن مناسب ككوشي بر کر زر ۱ دكمه يا تكان دادن دست » نجويدن آدامس ) دليل مراجعه وي » سوابق مصرف دارو » بررسي بيماريهاي قبلي بصورت سئوال و بررسي كوش وي از نظر جرم » همجنين از مكان مناسب ( با ضریب انعکاس کم دیوار » امواج انعكاسي کم ۰ سطوح جاذب صوت مناسب » يوشاندن كف اتاق از جنس نرم و درب ينجره جاذب صوت ) استفاده شود. روش سنجش شنوايي از راه هوا : )»-روشن کردن دستگاه Pe eT Sere eet eee)

صفحه 49:
3 دکمه خروجي بر وضعيتي که فرد بهتر مي شنود قرار داده شود و در صورت عدم تفاوت بر روى7) )كوش راست ) باشد. 62- دكمه ورودي 7590002 5- تعيين دكمه فركانس به ترتيب (0000(0) - (000(0© - 6*0 - 000000 - 000000 - 56000 و (3©60هرتزو در كوش بعدي به ترتيب (0 88 - 0000© - - (30(0(0 - (6000(0 - 6006 هر تز ‎Were Hic)‏ ا ال رم ‎(bs FO‏ ‏توا صداي مربوط با زمان ) - © ثانيه با فشار دكمه مربوطه ‏پاسخ فرد به روشهاي ذکر. شده

صفحه 50:
©- كاهش شدت صدا بصو رت (00 دسي بل تا جايي كه فرد ياسخ ندهد » در اين شدت © دسي بل اضافه مي شود. (00- تعيين آستانه شنوايي ( حداقل صدايي كه فرد به زحمت قادر ‎(ner)‏ ا 0000 |( سس ‎SS Sek‏ راست و ضربدر آبي جهت ‎Ss GS‏ هرا ۱ رو ۱

صفحه 51:
< اديوكريام < اديوكرام داراى دو ستون است. ستون عمودى شدت صوت را را ضاق مت صرق نف كن يي از شم ار رال فرمال مر رات بشنوند. اگر فردی قادر به شنیدن یک فرکانس مفروض در (0)_دسى بل باشدء يعنى وى مىتواند فركانس مذبور را بهتر از ‎eta 6 2‏ ري الات شنوايى كوش از ©© دسى بل بالاى صفر بيشتر نباشد. ستونهاى افقى فركانسهاى بكار رفته را نشان مىدهند. ‎ges‏ دح 9 از © © تا (0(0(0© هريتز كه بيشتر سر و كار داريم مورد بررسی قرار می‌گيرند.

صفحه 52:
(Hz) 250 500 1000 2000 4000 8000

بسم هللا الرحمن الرحیم مقدمه: صدای بلند شایعترین علت کاهش شنوایی است .کاهش شنوایی حسی عصبی در جوامع امروزی به همراه توسعه تکنولوژی وگسترش صنایع مختلف وافزایش آالینده های زیست محیطی شیوع زیادی یافته است. تاثیرات سوء صداي بلند در قالب تخریب سیستم شنوایی وکاهش شنوایی حسی و عصبی و تاثیر مستقیم بر برقراري ارتباط گفتاري در کنار تاثیرات سوء بر سایر اندامها از جمله سیستم اعصاب ، قلب و عروق ،غدد درون ریز و خون کامال مشخص شده است . مقدمه: بر اساس شاخصهای آمارواحد بهداشت حرفه ای کشور در مرکز سالمت ومحیط کاردر سال 85بالغ بر 468840نفر نیروی کار شاغل در کارگاههای تحت پوشش به صورت جدی در معرض صدای مخاطره آمیز بوده واز 583499نفر معاینه شده 34714نفر مبتال به افت شنوایی ناشی از صدا بوده اند که این آمار در مقایسه با سایر بیماریهای شغلی بسیار باال است. ازآنجا که صدا رایجترین عامل زیان آور فیزیکی محیط کار است وحس شنوایی از مهمترین حواس انسان وبعنوان زیر بنای گفتار وزبان قلمداد می شود لذا افت شنوایی ناشی از صدا در صدر بیماریهای شغلی در جهان قرار دارد .این بیماري درمان طبی ندارد وهدف از برنامه حفاظت شنوایی پیشگیري از ایجاد افت شنوایی درافراد شاغل است و پنج فاز آن شامل :آموزش ،بررسی مواجهه با صدا (پایش فردي ومحیطی) ،کنترل هاي مهندسی و مدیریتی صدا ،ادیومتري وارزیابی برنامه است که به شرح آن می پردازیم. مقدمه اي بر آناتومي و فيزيولوژي گوش : گوش از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است .امواج صوتی مراحل مختلفی را درون گوش طی می‌کنند تا به اعصاب شنوایی تبدیل شوند. هر کدام از اجزای گوش روي این امواج تاثیر گذاشته (تقویت ،جمع آوری ،تغییر فرکانس ،انتقال و )...و به اعصاب شنوایی می‌رسند. ساختمان گوش از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است. سيستم شنوايي شامل: گوش خارجی ميانی داخلی اعصاب شنوايی و كورتكس بخش های خارجی ومیانی گوش صرفا“ نقش انتقال صوت را دارند در حالی که گوش داخلی همزمان عمل دوگانه تعادل وشنوایی را انجام می دهد. گوش خارجی :يك فضای مستطيل شكل است و شامل الله گوش ومجرای شنوايی خارجی ميباشد كه جزء اندامهای حفاظتی و هدايتی گوش هستند. الله گوش الله گوش در غالب حیوانات متحرک است ،و برای جمع کردن و هدایت امواج صوتی و تشخیص جهت صدا بکار می‌رود ،ممکن است به طرف منبع صورت متوجه شود .در انسان الله گوش بی‌حرکت است ولی تا اندازه‌ای جهت صوت را می‌تواند تشخیص دهد. مجرای گوش خارجی لوله‌ایست که تقریبا 2تا 3سانتیمتر طول دارد و در حدود یک سانتیمتر مکعب حجم دارد و به پرده صماخ ختم می‌شود. الله گوش دارای یک سطح داخلی ویک سطح خارجی می باشد ، روی اسکلت آنرا پوست خیلی نازکی پوشانده است که سخت به اسکلت اتصال دارد بنابراین جایی برای باز شدن پوست وجود ندارد وآبسه های این ناحیه دردناک است ( چون پوست آن بویژه در جلو محکم به بافت زیر خود چسبیده وقابل جدا شدن نیست ) وظيفه مجرا هدايت صوت به سمت پرده صماخ و همچنين محافظت پرده از آسيبهای مستقيم می باشد. ارتعاشات صوتی تا قسمت انتهایی این لوله بوسیله هوا منتقل شده ،پس از آن بوسیله محیطهای جامد و مایع به گوش میانی انتشار می‌یابد. این مجرا الله گوش را به گوش میانی وصل می کند ،یک سوم خارجی مجرا غضروفی ودوسوم داخلی آن استخوانی است. سرتاسر مجرای گوش خارجی با پوستی پوشیده شده که بخشی از آن حاوی مو و غددعرق تغییر شکل یافته است ،این غدد ماده چسبناک چربی موسوم به موم یا سرومن ترشح می کند که باعث جذب گردوخاک وحشرات کوچک می شود. گوش ميانی : شامل پرده صماخ و استخوانهای سه گانه (چكشی،سندانی،ركابی) است .اين سه استخوان انتقال مكانيكی و تقويت انرژی صوتی دريافت شده توسط پرده صماخ به دريچه بيضی را بعهده دارند .استخوان چكشی به پرده صماخ وركابی به پرده بيضی متصل است كه رابط اين دو ،استخوان سندانی است. جابجايی پرده صماخ باعث حركت استخوان ها شده و انرژی به دريچه بيضی در حلزون گوش منتقل می گردد. پنجره بیضی استخوان چکشی به پرده صماخ و استخوان رکابی به پنجره بیضی ()Ovale ختم می‌شود که سطح آن 14مرتبه از پرده صماخ کوچکتر است .چون سطح صماخ 14مرتبه از سطح بیضی بزرگتر است لذا فشار در پنجره بیضی 14مرتبه زیاد می‌گردد. این دریچه ،به گوش داخلی باز می شود ودرواقع بین گوش داخلی وگوش میانی قرار دارد. پنجره گرد در گوش میانی ،پنجره دیگری وجود دارد که به پنجره گرد ( )Roundمرسوم است .پنجره گرد و پنجره بیضی حد فاصل بین گوش داخلی و میانی است. پنجره بیضی ارتعاشاتی را که به پرده صماخ می‌رسد از طریق استخوانهای گوش میانی به گوش داخلی منتقل می‌کند و پنجره گرد سبب می‌شود مایع گوش داخلی که در محفظه غیر قابل ارتعاشی قرار دارد ،بتواند مرتعش شود. گوش داخلی :اين بخش از دستگاه شنوايی شامل حلزون ،شبكه عصبی انتقالی و درمجاورت آن مجاری نيم دايره تعادلی است كه نقش آن حفظ تعادل اندامهای حركتی می باشد. گوش داخلی امواج منتقل شده از گوش میانی را دریافت و آن را به امواج شنوایی تبدیل می‌کند .گوش داخلی اصلی‌ترین قسمت گوش است و از چندین قسمت تشکیل شده است. مجاری نیم دايره اي :در ساختمان گوش سه مجرای نیم دايره اي واقع شده است که برای حفظ تعادل بدن در فضا بکار می‌رود و در امر شنیدن تاثیر ندارد. کیسه اوتریکول و ساکول: اوتریکول وساکول دو کیسه هستند که همراه با مجاری نیمدایره در تعادل نقش دارند .از بین این دو کیسه اوتریکول بزرگ تر است . این کیسه بیضوی ،کشیده ونامنظم است .ساکول یک کیسه کوچک تر وگردتر است .ساکول در جلو واوتریکول در عقب واقع شده وبه وسیله مجرایی به هم ارتباط دارند. حلزون حلزون اندامی استخوانی و مارپيچ است كه درون آن سه كانال محتوی مايع اندولنف وگيرنده های دستگاه شنوايی قرار دارد. امواج صوتی عبوری از دريچه بيضی در اين سيستم دريافت و به گيرنده های عصبی‌ شنوايی منتقل می‌گردد. صوت وصدا :تفاوت بين صوت ( ) Soundوسروصدا( ) Noiseذهنی است. صوت معموال" به چيزهايی كه خوشايند (موسيقی ) ويا مفيد (گفتگو ) باشد ،تلقی می شود در حاليكه سروصدا به چيزهای ناخواسته ،نامطلوب وناخوشايند مانند صدای برش چوب وفلز،دستگاه تراش وريسندگی وبافندگی و ...گفته می شود. فيزيك صوت : صوت از ارتعاش سريع محيط های كشسان ( )Elasticواجسام (جامد ،مايع وگاز ) بوجود می آيد. (االستیک یا کشسانی قابلیتی است که با وجود آن ذرات محیط می توانند از وضعیت تعادل خارج شده ونوسان کنند). امواج صوتی شكلی از امواج مكانيكی طولی هستند كه عمومًا در هوا منتشر شده و در تمام محيط های مادی نيز قابل انتشار هستند . امواج مکانیکی طولی امواجی هستندکه از تغییر مکان قسمتی از یک محیط کشسان نسبت به وضعیت تعادل خود ناشی می شود واین امر به نوبه خود سبب نوسان محیط می گردد) مشخصات صوت :طول موج ،زمان تناوب وفرکانس می باشد. طول موج :طول موج يك صوت عبارت است از مسافت طی شده در يك سيكل كامل (با عالمت الندا وبر حسب متر بیان می گردد). دوره تناوب :مدت زمانی كه الزم است تا يك پريود ونوسان كامل انجام شود. ( با عالمت Tوبر حسب ثانیه بیان می گردد). فركانس )Sound ( :صوت عبارت از تعداد نوسانات كامل در واحد زمان می گردد). می باشد(.با عالمت Fوبر حسب هرتز بیان فرکانس تا 512هرتز بم 512،تا 2048هرتز متوسط وبیش از 2048را زیر می نامند. رديف شنوايی : تمام ارتعاشات مكانيكی بوسيله گوش انسان قابل دريافت ودرك نيست وبايد دامنه وفركانس آن در ناحيه معينی باشد ،تا شنيده شود. اين ناحيه را رديف شنوايی می نامند .ودر افراد مختلف متغير است وبستگی به سن ،جنس ،كاهش احتمالی شنوايی ،شرايط فيزيولوژی وغيره دارد .گستره فركانسی قابل شنيدن توسط گوش انسان در يك فرد جوان با شنوايی طبيعی 20تا 20هزار هرتز است .وفركانسهای مكالمه بين 500تا 4000قرار دارد. اثرات صدا بر انسان: اثرات صدا بر انسان از چند جنبه مورد توجه می باشد : صدمه به دستگاه شنوايی تداخل با مكالمه :مكالمه درمحيط های كاری بعنوان يكی از راههای ارتباط می باشد كه در صورت وجود صدای زمينه مخصوصًا در فركانس های‌ مكالمه (100-2000هرتز) می تواند ارتباط بين افراد را از طريق كالمی مختل سازد و باعث بروز اشتباه و نيز حوادث گردد .در ارزيابی صدا ،تراز تداخل با مكالمه نيز محاسبه می گردد و مورد توجه قرار می گيرد. اثر برروی اندام بينايی :در مواجهه با صدا ،كنترل تطابق و عكس العمل به نور كم می شود . اثر بر سيستم تعادلی (:گيجی ،تهوع،اختالل در راه رفتن) ناراحتی اجتماعی :مانند اثر بر خواب و روابط اجتماعی و خانوادگی خصوصًا هنگامی كه افت شنوايی به ناحيه مكالمه سرايت نموده باشد .افرادی كه دچار افت دائم شنوايی شوند ميل دارند اين عارضه مخفی بماند ،لذا در مناسبات اجتماعی كمتر شركت می كنند. اثرات عصبی :اثر بر دستگاه گوارش شامل :اختالالت و حتی دردهای‌ شكمی و ترشح زياد اسيد معده و تشديد بيماريهای مرتبط اثرات جانبی :شامل كاهش راندمان كار ،افزايش ريسك حوادث اثرات روانی :هيجان،تحريك پذيری و اختالالت روانی .مطالعات نشان داده است كه افرادی كه با صدا مواجهه دارند بيشتر به اختالالت روانی دچار می شوند. اثرات فيزيولوژيك عمومی :صدا می تواند باعث تحريك عصبی شده و ضربان قلب،فشار خون و مصرف اكسيژن وتعداد تنفس را افزايش دهد كه اين تغييرات بر عملكرد دستگاههای بدن اثر نامطلوب دارد .اين ی كه بيماريهای قلب وعروق دارند وهمچنين زنان عوارض برای كسان ‌ باردار بسيار خطرناك است . کاهش شنوایی بر سه نوع انتقالی ،حسی -عصبی ومختلط می باشد .در کاهش انتقالی ،راه استخوانی سالم وطبیعی است وبا افزایش صدا قابل شنیدن بوده وبا جراحی وسمعک قابل ترمیم است .از جمله علل آن به پارگی می توان اشاره کرد. در کاهش حسی -عصبی ،ضایعه مربوط به گوش داخلی است .در این کاهش ضایعه در راههای هوایی واستخوانی وجود دارد. کری شغلی ،تماس با برق ،مواد سمی ( اوره و ،)COبیماری تیفوس وزونا وقتی کاهش شنوایی در اثر انتقالی وحسی – عصبی باشد آنرا مختلط گویند ودر این ضایعه هر دو راه هوایی واستخوانی دچار اشکال است. صدمات صوتی به دستگاه شنوایی: الف ) افت شنوایی ناشی از صدا که خود شامل دونوع موقت ودایم است : تغيير موقت آستانه شنوايی يا افت موقت شنوايی زمانی اتفاق می افتد كه فرد بطور اتفاقی يا بصورت غير شغلی با امواج صوتی باالتر از dB 65مواجهه داشته باشد .در اين عارضه شخص احساس سنگينی وگرفتگی در گوش دارد .اين آسيب موقتی بوده و با قطع مواجهه با صدا بهبود می يابد. درصورتيكه مواجهه با صدا تكرار گردد و بصورت دائمی درآيد افت موقت به افت دائم تبديل می گردد.اين افت در اثر تخريب سلولهای مژكدارصورت می گيرد واغلب بهبودی‌ به دنبال ندارد. افت دائم شنوايی در اثر صدا عمدتًا از فركانس Hz4000شروع شده و ميزان آن بسته به عوامل مختلف فردی(مثل سن ،سابقه كار، نژاد ،تغذيه و )...و محيطی متفاوت می باشد .مسموميت با اكسيد كربن ،جيوه ،فسفر ،سرب و برخی داروها مانند استرپتو مايسين ، ساليسيالت ،جنتامايسين نيز می توانند اثر صدا بردستگاه شنوايی را تشديد نمايند. زمانی فرد متوجه افت شنوايی خود می شود كه درمكالمه وارتباط اجتماعی اومحدوديت ايجاد شده باشد ،در اين شرايط فرد دچار درجاتی از كری شغلی شده است كه عمدتًا برای بهبودی به درمان جواب نمی دهد. مراحل کری شغلی شامل : شروع ( دراوایل اشتغال فرد خستگی شنوایی ،افت در فرکانس 4000هرتز ،احساس ناراحتی ،گرفتگی گوش ،خستگی عمومی ) اختفاء ( ناشنوایی در فرکانس 4000هرتز ،امکان کاهش در سایر فرکانسها وجود دارد). نیمه اختفاء ( گسترش در فرکانس 2000و 1000هرتز ،عدم شنیدن صدای آهسته ) کری واضح ( نقصان در فرکانس بم وزیر ،شنیدن دشوار صدای مکالمه ) می باشد. محدوده های افت شنوایی : بر اساس تقسیم بندی موسسه ملی استاندارد امریکا محدوده زیر برای افت دائم در فرکانسهای 500تا 2000هرتز معرفی شده است. الف ) افت شنوایی هردو گوش کمتر از 25دسی بل ،کم شنوایی تلقی نمی شود. ب ) افت بین 25-40دسی بل کم شنوایی جزیی ج ) افت بین 40-55دسی بل کم شنوایی مالیم د ) افت بین 55-70دسی بل کم شنوایی متوسط ه ) افت بین 70 -90دسی بل کم شنوایی شدید و ) افت باالتر از 90دسی بل ناشنوایی عمیق یا کری دائم ب) ضربه صوتی: اين عارضه منحصرًا در اثريك مواجهه يا چند مواجهه نسبی با ترازهای خيلی باالی فشار صدا مانند صدای مربوط به انفجارات بوجود آيد .اين ترازها را ترازهای صدای آسيب رسان می نامند. به محض مواجهه با اين صدا ،صدمه مكانيكی نظير پارگی پرده صماخ يا صدمه به بافتهای متصل كننده قطعات استخوانی وارد می شود.نتايج اين مواجهه شديد بوده و نياز به توجه درمانی فوری دارد .ضربه های مكانيكی به گوش نيز می تواند سبب چنين عوارضی گردد. ج) وز وز گوش: اين عارضه بصورت توُام با افت شنوايی دائم و ضربه صوتی می باشد وشخص همواره دچار احساس وزوز در يك يا دو گوش گرديده بطوری كه تحمل آن بسيار مشكل می گردد و حتی در ساعات استراحت و سكوت نيز به شدت فرد را مورد آزارقرار می دهد.اين آسيب ممكن است سبب عوارض روانی گردد.در اين عارضه صداهايی كه فرد در گوش خود احساس میكند متفاوت است ودر دو گروه وزوز فركانس پايين( اصوات بم ) و وزوز فركانس باال ( اصوات زير)تقسيم می شوند افت شنوایی ناشی از سن (پیر گوشی) تخریب و تحلیل سلول های مویی شنوایی در اثر باال رفتن سن ،باعث افت شنوایی چشمگیری می شود .گاهی اوقات تمامی فرکانس ها دچار اختالل می گردند ولی معموًال افت شنوایی بیشتر ،فرکانس های زیر را درگیر می کند. عوامل مؤثر در افت شنوايی ناشی از صدا : رنگ چشم و رنگ پوست :افرادی‌ كه دارای چشمان روشن و پوست سفيد هستند بيشترين حساسيت را به صدا دارند .مطالعات نشان داده است كه افراد رنگين پوست مقاومت بيشتری نشان می دهند. جنس :آمار نشان می دهد كه ميزان افت شنوايی در ميان زنان كمتر از مردان است كه البته يكی از داليل آن حضور كمتر زنان در عرصه صنعت می باشد. سن :تحقيقات نشان داده كه در سنين پائين حساسيت بيشتری به صدا وجود دارد. ضايعات سيستم انتقال گوش ميانی :اين ضايعات بدليل مومی بودن نقش محافظتی داشته و از صدمات می كاهد. محدوده فركانس صوت :تحقيقات نشان داده است نظاميانی‌ كه دررسته توپخانه كار می كنند در معرض اصوات شديدتری هستند ولی افت آنها بيشترازرسته های ديگر نيست زيرا اصوات شليك توپ در ناحيه فركانس بم می باشد. ت€€داوم زم€€انی ص€€وت:مطالع€€ات نش€€ان می ده€€د ك€€ه اث€€رات ص€€دای پيوسته ،ضربه ای وكوبه ای يكسان نيست .در اص€€وات ض€€ربه ای زمان تداوم ضربه ،نوع ضربه ای يا كوبه ای‌ بودن ص€€دا و تع€€داد ضربه های آنها در واحد زمان ونيز صدای زمينه ای می توان€€د در صدمات ناشی از آن مؤثر باشد. بعالوه بهبود افت شنوايی موقت در ص€€دای پيوس€€ته بط€€ور خطی و در صدای كوبه ای بصورت سه مرحله می باشد (مرحل€€ه كوت€€اه ت€€ا 2ساعت ،مرحله بازگشت به سطوح باالتر 2-6ساعت و مرحله بهبود تدريجی كه حتی در م€€واردی ت€€ا چن€€د م€€اه ممكن اس€€ت ط€€ول بكشد)  كنترل صدا : كنترل صدا بمنظور كنترل اثرات آن وراحتی كارگر بوده و شامل روشهای كنترل مديريتی (كنترل زمان مواجهه و پايش سالمتی) و كنترل فنی مهندسی است .بطور كلی كنترل صدا شامل كنترل مهندسی‌ ،جلوگيری از انتقال صدا و كنترل اداری می باشد. كنترل مهندسی :در محيط هايی كه شدت صوت ازdB90تجاوز می كند مؤثرترين و مهمترين روش كنترل در برنامه حفاظت شنوايی ،رعايت اصول كنترل مهندسی يعنی كاهش صدا در منبع توليد است. برای طراحی كنترل های مهندسی از اطالعات جمع آوری شده در طی بررسی صدا استفاده می شود .مهمترين راهكارهای پيشنهادی توسط طراحان مهندسی عبارتند از : :1-1طراحی صحيح دستگاه در زمان ساخت :2-1نصب صحيح دستگاه و كنترل ارتعاش با فونداسيون مناسب :3-1محصور كردن دستگاههای پر سروصدا :4-1نگهداری صحيح دستگاه :5-1تعمير و سرويس بموقع دستگاه :6-1تغيير فرايند :گاهی اوقات با تغيير در برخی از فرايندها مانند موارد ذيل می توان ميزان سروصدا را در حد قابل توجهی كاهش داد: جوش دادن بجای پرچ كاری استفاده از پرس بجای كار با چكش استفاده از سيستم هيدروليك بجای پنوماتيك محكم كردن صفحات و قطعات دستگاههای پر سروصدا پوشاندن رويه صفحات تشديد كننده با بعضی ازتركيبات خاص تغيير در اجزاء و كار دستگاه جايگزين كردن واگن های برقی بجای واگن های ديزلی  جلوگيری از انتقال صدا :بطور كلی كنترل مهندسی بهترين روش كاهش توليد سروصدا می باشد ولی بعلت هزينه باال و يا بعلت عدم وجود تكنولوژی الزم هميشه در دسترس نبوده و مورد استفاده كارفرمايان نمی باشد .مهمترين راههای پيشنهادی عبارتند از: :1-2افزايش فاصله بين منبع توليد صدا و افراد :2-2قراردادن مانع بين منبع توليد صدا و افراد :3-2قراردادن ماشين روی پايه عايق :3-2قراردادن منبع درداخل محفظه و محوطه بسته :4-2طراحی اتاقك ايزوله :5-2استفاده از جاذب های صوتی :6-2اتاقك ضد صدا برای كاربر :7-2استفاده از مواد جاذب صدا در ديواره و سقف كارگاه :8-2نصب صدا خفه كن در دستگاها :9-2نصب دستگاههای كاهنده صدا روی دستگاه :10-2مجزا نمودن منابع اصلی صدا از ساير منابع :11-2جداسازی بخش های‌ پرسروصدا از ساير بخش های كارگاه :12-2محصور كردن كارگران كنترل اداری: درصورتی كه اقدامات كنترل مهندسی بعلت مشكالت اقتصادی و يا داليل ديگر عملی نباشد الزم است برای كاهش تماس كارگر با سروصدای محيط كار ،اقدامات كنترل اداری ذيل را با همكاری مديريت صنعتی بكار گرفت: خريد دستگاههای‌ جديد مناسب ممانعت از خريد و نصب ماشين آالت پرسروصدا در كارخانه انتخاب كارگر مناسب چرخشی كردن كارها كاهش مدت زمان تماس كارگر باسروصدای بيش از حد مجاز با ايجاد شيفت در گردش و تناوب كار تعيين نقاطی از كارگاه كه تراز صوت كمتر از ساير نقاط دارد انجام معاينات قبل از استخدام ادواری بمنظور شناسايی‌ افراد حساس و مستعد به ناشنوايی شغلی درصورت لزوم تغيير محل كارگر به يك محيط با سروصدای كمتر از حد مجاز استفاده از گوشی حفاظتی گوشی های داخل گوش ( )Ear plugمعموًال در مقابل اصوات با فركانس های پايين و گوشی های محافظ ( )Ear muffدر مقابل اصوات با فركانس باال قدرت حفاظتی بيشتری دارند .برای تعيين ميزان حفاظت گوشی از ( NRRميزان كاهش صدا) استفاده میشود .اگر از عدد NRRمشخص شده بر روی گوشی 7 واحد كم كنيم عدد بدست آمده بيانگر قدرت كاهش صدا توسط گوشی‌ مربوط خواهد بود .مثًال چنانچه NRRگوشی 23باشد ميزان كاهش صدا dB 16در شبكه Aخواهد بود. استاندارد صدا : استاندارد مورد پذيرش در ايران بر اساس توصيه كميته فنی بهداشت حرفه ای كشور ،تراز فشار صوت dB 85با قاعده dB 3است . اندازه گيری صدا : برای اندازه گيری صدا از دستگاهی به نام ترازسنج صوت ( ) Sound level meterاستفاده ميشود .اين دستگاه دربردارنده ميكروفون ،پردازشگر و نمایشگر است که ميزان فشار صدا را برحسب واحد لگاريتمی ( )dBنمایش می دهد .بيشتر اين دستگاهها صدا را در سه شبكه A،Bو Cاندازه گيری می كنند كه در ميان اين شبكه ها ،شبكه dBAدر بيشتر صنايع دارای كاربرد گسترده ای است .  روشهاي اندازه گیري و ارزیابی صدا: قبل از شروع به اندازه گیري صدا شناخت کامل از روشهاي اندازه گیري _ وسایل اندازه گیري خصوصیات محیط کار و چگونگی مواجهه کارگر ضروري است و کًال موارد زیر می بایست مورد توجه قرار گیرد: -1هدف اندازه گیري -2گردآوری اطالعات دقیق از کارگاه ( رسم کروکی و چیدمان دستگاهها ) -3گردآوری دقیق اطالعات نحوه مواجهه کارگر( راههای ترددو توقف کارگران ،شیفت کاری کارگران ) -4تعیین روش مناسب اندازه گیری ( ناحیه بندی صوتی ،خطوط همتراز و متوسط تراز فشار صوت) - 5انتخاب وسیله مناسب اندازه گیری ( شبکه ، Aشبکه ،B شبکه )C -6کالیبراسیون ( میزان دقت دستگاه ) -7شناخت استاندارد مواجهه کارگر هدف اندازه گیري: اندازه گیري صدا می تواند به منظورهاي گوناگونی انجام گردد، مانند: الف .اندازه گیري صداي یک دستگاه معین براي اهداف صنعتی(مثًال عیب یابی و بازرسی فنی) ب .اندازه گیري به منظور معین نمودن منابع اصلی تولید صدا ج .اندازه گیري محیطی صدا د .اندازه گیري براي مشخص نمودن میزان مواجهه کارگر ه .اندازه گیري به منظور آنالیز فرکانس و .اندازه گیري براي تعیین روش و چگونگی کنترل صدا در زیر به توضیح دو روش سنجش صدا می پردازیم: الف .اندازه گیري و ارزیابی محیطی: در این روش محلهاي استقرار کارگران مورد نظر نبوده ولی از نتایج آن براي تعیین ومشخص نمودن توزیع تراز فشار صوت و محدوده هاي خطر در کارگاه و همچنین تعیین منابع اصلی صوت براي کنترل صدا ،استفاده میشود و شامل روشهاي زیر است: -1تهیه نقشه ناحیه بندی صوتی -2اندازه گیری تراز کلی صدا در کارگاه -3متوسط گیری تراز فشار صوت روش تهیه نقشه ناحیه بندي این روش ب€€راي مش€€خص نم€€ودن ن€€واحی مختل€€ف کارگ€€اه براس€€اس مح€€دوده ه€€اي تع€€یین ش€€ده ت€€راز فش€€ار ص€€وت اس€€ت .در این روش کارگاه به نواحی شطرنجی با ابعاد یکسان تقسیم بندي شده و مرکز هر ناحیه یک ایستگاه اندازه گ€€یري میباش€€د .طبع ً€ا هرچ€€ه مس€€احت کارگاه بزرگتر باشد تعداد این نواحی بیش€€تر خواه€€د ب€€ود .ه€€ر چن€€د زیادبودن تعداد نواحی براي حصول ب€€ه نتیج€€ه مطلوب€€تر اس€€ت ولی امکانات و نفرات و زمان نیز داراي محدودیت بوده وعمال حاصل کار نقشه ناحیه بندي شده کارگاه با رنگ ،هاشور یا کد است که در آن نواحی ایمن،احتیاط و خطر مشخص شده و مهمترین ناحیه آن خطر میباشد .براي کنترل مواجهه کارگر ،بایدتوقف یا تردد در نواحی خطر محدود گردد. در این شیوه کارگاههاي تا پنجاه مترمربع به نواحی با ابعاد یک متر، کارگاههاي تا یک صدمترمربع را به نواحی با ابعاد حداکثر 5 متر تقسیم بندي میشود .نقاط اندازه گیري روي نقشه معین یا با کد محل اندازه گیري مشخص شده ،سپس در مرکز تمام نواحی تراز فشار صوت در مقیاس ) dB(Aاندازه گیری می گردد .در مرحله بعد باتوجه به سه محدوده از تراز فشار صوت ،با رنگ ،هاشور یا کد مربوطه نقشه ساده اي ترسیم می شود: محدوده ایمن با رنگ سفید یا سبز محدوده احتیاط با رنگ زرد محدوده خطر با رنگ قرمز ب .اندازه گیري به منظور ارزیابی مواجهه کارگر در اندازه گیري به منظور تعیین حدود مواجهه کارگر باید در نظر داشت که اندازه گیري صرفًا در محلهاي توقف یا تردد کارگر و در ناحیه شنوایی وي انجام گردد .ارزیابی مواجهه کارگر با صدا مستلزم اندازه گیري تراز فشار صوت در مقیاس Aومدت زمان مواجهه برای هرکارگر مجزا میباشد. - 1اندازه گیری مواجهه کارگر با صدای ناشی از یک منبع صوتی در این روش تراز متوسط فشار صوت محاسبه می گردد. - 2اندازه گیری مواجهه کارگر با صدای یکنواخت ( چند منبع صوتی ) : در این روش در ایستگاه توقف یا نقاط تردد کارگرسه بار اندازه گیری را تکرار کرده وسپس تراز متوسط فشار صوت محاسبه می گردد ،آنگاه برای محاسبه تراز معادل 8ساعته(( Leqبا توجه به مدت زمان مواجهه مقادیر را ارزیابی می کنیم . - 3اندازه گیری مواجهه کارگر با تراز های فشار صوت معین ومتفاوت در زمانهای مختلف و( مشخص ) با منابع صوتی متعدد: که در این روش برای هر مواجهه مقادیر تراز فشار صوت را اندازه گیری می کنیم وسپس با قرار دادن زمان ومیزان ترازفشار صوت ،تراز معادل 8ساعته ( ( Leqمحاسبه می گردد. شنوايی سنجی : در اديومتري ميدان شنوايي از راه هوا يي و استخواني تعيين مي شود و اصول آن تحريك گوش بوسيله دستگاه با ارسال عالئم صوتي ، تعيين حساسيت شنوايي نسبت به فركانسها و شدت هاي متفاوت و رسم منحني مربوط مي باشد . اديومتري شامل دو بخش ACسنجش شنوايي از راه هوايي و BC سنجش شنوايي از راه استخواني است كه در روش اول سيستم شنوايي خارجي ،مياني و داخلي ود ر BCگوش داخلي مورد بررسي قرار مي گيرد. قبل از اديو متري فرد را بايد توجيه نمود :از جمله (برداشت عينك ،قرار دادن مناسب گوشي برروي گوش ،روش پاسخ دادن با دكمه يا تكان دادن دست ،نجويدن آدامس ) دليل مراجعه وي ، سوابق مصرف دارو ،بررسي بيماريهاي قبلي بصورت سئوال و بررسي گوش وي از نظر جرم ،همچنين از مكان مناسب ( با ضريب انعكاس كم ديوار ،امواج انعكاسي كم ،سطوح جاذب صوت مناسب ،پوشاندن كف اتاق از جنس نرم و درب پنجره جاذب صوت ) استفاده شود. روش سنجش شنوايي از راه هوا : -1روشن كردن دستگاه -2قرار دادن گوشي بر روي گوش فرد -3دكمه خروجي بر وضعيتي كه فرد بهتر مي شنود قرار داده شود و در صورت عدم تفاوت بر روی) Rگوش راست ) باشد. -4دكمه ورودي TONE -5تعيين دكمه فركانس به ترتيب 4000 – 2000 – 1000 – 500 – 1000 - 8000و 250هرتزو در گوش بعدي به ترتيب – 2000 – 1000 – 500 – 250 8000 – 4000هرتز -6تعيين دكمه شدت ( ابتدا از فركانس 1000هرتز وصداي 40 دسي بل ) -7ارسال صداي مربوط با زمان 2 – 1ثانيه با فشار دكمه مربوطه -8پاسخ فرد به روشهاي ذكر شده -9كاهش شدت صدا بصو رت 10دسي بل تا جايي كه فرد پاسخ ندهد ،در اين شدت 5دسي بل اضافه مي شود. -10تعيين آستانه شنوايي ( حداقل صدايي كه فرد به زحمت قادر است % 50عالئم ارائه شده را تشخيص دهد). -11ثبت نتيجه اديوگرام با عالمت دايره قرمز جهت آستانه گوش راست و ضربدر آبي جهت گوش چپ . -12اتصال آستانه ها به هم و ترسيم منحني اديومتري -13انجام آزمايش براي گوش ديگر ،به روش فوق ادیوگرام ادیوگرام دارای دو ستون است .ستون عمودی شدت صوت را نشان می‌دهد (برحسب دسی بل) .در این ستون عدد صفر بیانگر حداقل شدت صوتی است که بیش از نیمی از افراد نرمال می‌توانند بشنوند .اگر فردی قادر به شنیدن یک فرکانس مفروض در _10دسی بل باشد ،یعنی وی می‌تواند فرکانس مذبور را بهتر از یک فرد میانگین بشنود .شنوایی طبیعی وقتی است که آستانه شنوایی گوش از 25دسی بل باالی صفر بیشتر نباشد .ستونهای افقی فرکانسهای بکار رفته را نشان می‌دهند .معموال هفت فرکانس از 250تا 8000هرتز که بیشتر سر و کار داریم مورد بررسی قرار می‌گیرند.

51,000 تومان