ضرورت برنامه ریزی در روابط عمومی
اسلاید 1: بسم الله الرّحمن الرّحیم
اسلاید 2: عنوانضرورت برنامه ریزی در روابط عمومی
اسلاید 3: مقدمهسازمانها و موسسههاي اداري امروز، به حديپيچيده شدهاند كه بدون اقدام به برنامهريزيهاي دقيق، امكان ادامه حيات ندارند. برنامهريزي مستلزم آگاهي از فرصتها و تهديدهاي آتي و پيشبيني شيوة مواجهه با آنهاست برنامهريزي از وظايف بسيار مهم مديران است و با ساير وظايف آنها نيز ارتباط دارد. در واقع نياز به برنامهريزي از اين مسأله ناشي ميشود كه همه سازمانها با فعاليت در محيطهای پويا، درصدد آنند كه منابع محدود خود را براي رفع نيازهاي متنوع و رو به افزايش خود صرف كنند. یکی از این محیطها روابط عمومی است. زیرا روابط عمومی در جریان تمام برنامه ریزیهای سازمانی نقش مهمی را عهده دارد چرا که هم در شناخت فرصتها و تهدیدها به برنامه ریزان کمک شایان توجهی را می نماید و هم با دسترسی به نیاز مخاطبان تلاش برنامه ریزان را به سمتی متمرکز می کند که برآورنده نیاز مخاطبان باشد و این امر خود زمینه ساز جنب منفعت برای سازمان خواهد بود. این مساله هم محقق نخواهد شد مگر با برنامه ریزی در روابط عمومی که مستلزم شناخت ازاهداف، ضرورتها، کارکردها و اقسام برنامه ریزی می باشد. 3/42
اسلاید 4: مفهوم برنامهريزيبرنامهريزي عملي است خردمندانه و ارادي،در جهت تعيين سازماندهي و زمان بندي مجموعهاقدامات هماهنگ و سازگاري كه مصمم به انجامآنها هستيم با هدف از پيش تعيين شده در مدت زمان مشخص، بر اساس منابع بالقوه و بالفعل درمحيطي دروني و تحت تأثير محيط بيروني بااستفاده از ابزار و فنون مناسب و لازم برايبرنامهريزي با توجه به منابع مالي موجود و ياقابل دستيابي. ضروت برنامه ریزیبرنامهريزى، قبل از هر گونه اقدام، مسئلهاى عقلى است و به تبيين و استدلال چندانى نياز ندارد و روشن است كه اقدام به هر كارى، بدون بررسى جوانب مختلف آن و قبل از برنامهريزى لازم، بيانگر نقصان عقل يا عدم بهرهگيرى مناسب از اين نعمت بزرگ الهى است و پيروزى و موفقيت در كار را نصيب انسان نخواهد كرد. فلسفه ی برنامه ریزی به عنوان یک نگرش و راه زندگی که متضمن تعهد به عمل بر مبنای اندیشه، تفکر و عزم راسخ به برنامه ریزی منظم و مداوم می باشد، بخش انفلاک ناپذیر مدیریت است؛ فرد و سازمان برای رسیدن به اهداف خویش نیاز به برنامه ریزی دارند، بنابراین برنامه ریزی، برای رسیدن به جزئیترین اهداف یک واقعیت انکار ناپذیر است. 4/42
اسلاید 5: اهداف برنامه ریزی1ـ افزايش احتمال رسيدن به هدف، از طريق تنظيم فعاليتها،2ـ افزايش منفعت اقتصادي از طريق مقرون به صرفه ساختن عمليات،3ـ متمركزشدن برطرق دستيابي به مقاصد و اهداف، و احتراز از انحراف از مسير،4 ـ مهيا ساختن ابزاري براي كنترل1ـ شناسايي مقتضيات موجود2ـ تعيين اهداف كوتاه مدت3-كسب اطلاعات كامل دربارة فعاليتهاي ضروري:4ـ طبقهبندي و تحليل اطلاعات 5ـ ارائه فرضيههايي برمبناي پيشبيني وضعيت آينده6ـبررسیگزینهها وبرنامههاي جايگزين7ـ ارزيابي گزینه های گوناگون8ـ انتخاب گزینه مناسب9 ـ تدوين برنامههاي فرعي و پشتيباني10-تنظيم تواليفعاليتها وجداول زماني11 ـ بيانكردن برنامهها در قالب ارقام بودجه وبرنامه تخصيص منابع مالي 12 - ارزيابي ميزان پيشرفت كارمراحل برنامهريزيبرنامهريزي مستلزم طي مراحل متعددي است كه در اينجا، 12 مرحله از شناسايي مقتضيات موجود تا پيگيري پيشرفت كار مطرح شدهاند:5/42
اسلاید 6: ویژگیهای برنامه ریزیبرنامهريزي يك فرايند ذهني آگاهانه با خصوصيات زير است:1ـ تشخيص يك نياز يا انعكاس يك انگيزه2ـ جمعآوري اطلاعات3ـ مرتبط ساختن اطلاعات و عقايد4ـ تعريف اهداف5ـ تأمين مقدمات6ـ پيشبيني شرايط آينده7ـ ساخت زنجيرههاي متفاوتي از اقدامات مبتني بر تصميمات متوالي8ـ رتبهبندي و انتخاب گزينهها9ـ تعريف سياست10ـ تعريف معيارهاي ارزيابي برنامه ریزی6/42
اسلاید 7: انواع برنامهريزيالف – برنامه ریزی از جنبه افق زماني: برنامهريزي را ميتوان از اين جنبه در قالب برنامهريزي كوتاه مدت (برنامه ريزي عملياتي و تاكتيكي)، برنامهريزي ميان مدت و برنامه ريزي بلند مدت دسته بندي نمود. ب- در تقسیم بندی دیگر برنامه ریزی به سه دسته تقسیم می شود: برنامه ریزی سالانه،درازمدت واستراتژیک رامورداشاره قرار دادهاند توجه به این تقسیمبندی در هر سازمانی به خصوص برای واحد روابط عمومی ضروری به نظر می رسد. در برنامه ریزی سالیانه معمولاً وضعیت جاری سازمان، اهداف و استراتژی آن، برنامه عملیاتی، بودجه و سیستم کنترلی برای یک سال مشخص می شود. در برنامه ریزی درازمدت عوامل و نیروهای اصلی که بر فعالیتهای سازمان در طول سالهای آینده اثر میگذارد مشخص می شود. البته این برنامه ریزی همه ساله مجدداً بررسی و مطابق معیارهای روز تنظیم می شود. 7/42
اسلاید 8: بعنوان مثال اگر چه در برنامه ریزی 5 ساله برای پنج سال برنامه ریزی میشود اما هر سال برخی از موارد آن مطابق شرایط روز مورد بررسی مجدد قرار میگیرد. برنامه ریزی استراتژیک نیز عبارت است از فرآیند ایجاد همسویی استراتژیک بین اهداف سازمان، توانائیهای آن و فرصتهای متغیر محیط. این هدف را برنامه ریزی استراتژیک در سایه رسالت روشن سازمان، اهداف مشخص و استراتژیهای هماهنگ سازمان تحقق می بخشد. برای کسب توفیق در این برنامه ریزی بایستی رسالت سازمان به طور شفاف بیان گردد، مخاطبان سازمان شناسایی شوند و ارزشهای حاکم بر مخاطبان مورد کندوکاو قرار گیرد. با یک بررسی اجمالی مشخص می شود که اگر چه این برنامه ریزیها در عرض هم هستند اما تنظیم و اجرای درست دو برنامه ریزی سالانه و دراز مدت شرط لازم برای طرح و اجرای برنامه ریزی استراتژیک می باشد و از سوی دیگر شفاف عمل کردن در برنامه ریزی استراتژیک دست اندرکاران را در اجرا و تنظیم درست و منطبق بر سیاستهای سازمان در برنامه ریزیهای سالانه و درازمدت یاری خواهد نمود و کار برنامه ریزان را تسهیل می کند. 8/42
اسلاید 9: ضرورت برنامه ریزی در روابط عمومینیاز به شناخت و درک متقابل به منظور تسریع دردستیابی به مقاصد و اهداف، امروزه درسازمانها و ادارات به عنوان یک اصل اساسی درمدیریت پذیرفته شده است. این ارتباط که ازآن به عنوان روابط عمومی یاد می شود یکی ازمهمترین و با ارزشترین عوامل موثر در سرنوشت هرموسسه وگروه محسوب می گردد. و از سویی تمامی فعالان جامعه دربخشهای مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و. . . جویای روابط عمومی هایی هستند که آنان را درطراحی روشهای معقول و تعیین خط مشی های مرتبط با آینده یاری دهند. امامتاسفانه وجود سوء تعابیر و یا عدم آگاهی وشناخت کافی ازوظایف وحیطه عملیاتی و یا عدم شناخت ازتوانمندیهای تخصصی روابط عمومی درابعاد درون سازمانی وبرون سازمانی باعث شده روابط عمومی ها با موانع جدی ومتعددی روبرو شوند که این مساله حاکی از نبود برنامه ریزی در روابط عمومی سازمانها است. 9/42
اسلاید 10: زیرا یکی از ارکان روابط عمومی، برنامه ریزی است. روزمرگی و کار را به دست زمان سپردن نمود روابط عمومی ناکارآمد است اگربخواهیم یک روابط عمومی کار آمد با ایفای نقش کلیدی در سازمان داشته باشیم باید برنامه ریزی سر لوحه کارمان قرار گیرد آن وقت است که روابط عمومی می تواند با سازماندهی مناسب تشکیلاتی و مدیریت علمی در قالب برنامه عمل مشخص، ضمن رعایت اصول اخلاقی و حرفهای روابط عمومی و ارائه اطلاعات مشاورهای به مدیریت سازمان برای نفوذ در افکار عمومی و هدایت آن، افزون بر برنامه ریزی ویژه برای رهبران فکری، به شکل اصولی رسانهها را در خدمت گرفته و به اصل اطلاع یابی اهمیت ویژه داده و از طرفی با توسعه فعالیتهای افکارسنجی و ارتباطات مردمی و تولید فرآوردههای فرهنگی سعی دارد جریان مبادله پیام بین سازمان و مخاطب را دو سویه کرده و بازخورد لازم را در جریان ارتباطی خود با مخاطبان در ابعاد درون سازمانی، ملی و بینالمللی ایجاد کرده و ازاین طریق آثارکلان و تاثیرگذارمثبت،در سطح سازمان و برنامههای توسعه ملی ایجاد کند. 10/42
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.