صفحه 1:
‎cule‏ شناسی سندروم لکنت در خردسالان ‎

صفحه 2:
+ همانطور که می دانید شیوع اختلال لکنت در سنین زبان آموزی بسیار بالا و برخی منابع آنرا تا حد ‎UD‏ درصد گزارش نموده اند. علائم لکنت بیشتر شامل تکرار سیلابها و واجها بخصوص در جایگاه آغازین کلام است که در مراحل پیشرفته آن» اسپاسمهای عضلانی و شکلک های چهره. کشیده گونی» قفل شدگی » حرکات اضافه اندامهای دیگر و اجتناب و فرار از مشكل نيز ديده مى شود. معمولاً نوع ‎(Developmental Stuttering) ol ss)‏ قبل از سن © سالگی بروز می کند و شیوع آن در مردان بیشتر است. تس

صفحه 3:
> - اغلب لکنت ها حالت دوره ای ‎Leal Gla ya 48 ala (Periodic)‏ را با مشکل مواجه می کند. به استثتای لکنت های ۱۱۵۱۲۵96۳16 که معمولاً کمتر وابسته به شرایط محیطند و متعاقب آسیب به سیستم ‎PNS 5 CNS cl‏ فرد حادث مى شوند. ۶ با بلوغ و افزایش سن, نوع لکنت و شدت آن فرق می کند. تس

صفحه 4:
۲ - گاهی وقت ها » اين لکنت در حقیقت نوعی ناروانی کلام است که خبر از ضایعه ای دیگر می دهد. مثلاً در ۳۲50 و یا ۵ 2 و .... بنابراين مسئله تشخیص افتراقی بسیار مهم است . استرس و اضطراب (بجز در موارد نادر) علت لکنت نیست بلکه عامل تشدیدکننده است. در تحقیقات جدید با ۴۵5۵ و ۱ مشخص شده است که الگوهای فعالیت مغزی بین نیمکره ای در افراد لکنتی و عادی متفاوت است و در افراد لکنتی» نیمکره راست حین گفتار بیشتر از افراد طبیعی فعال است. البته هنوز مشخص نشده آيا اين امر علت لکنت است یا معلول لکنت تس است آ

صفحه 5:
۶ در اتیولوژی خردسالان مبتلا به لکنت 9 دسته علت پیش بینی شده است که به تفکیک به شرح می پردازیم. » با عامل‌هایزبانی- رولنی كودكى كه تحت اين دسته قرار می گیرد ممکن است در فرآیندهای نحوه کاربرد زبان ۰ معنا شناختی و آواشناختی زبان دچار اشکال باشند. < طبق تجربیات بالینی مشاهده شده است که اين گروه با تمارین زبانشناسی و گفتاردرمانی به پروسه درمان خوب پاسخ می دهند.

صفحه 6:
* ۳5۷۰۱0506131 لین‌دسته بیشتر شامل‌کودکانی هستند که نارولنی‌طبیعی‌نها ببدلیل‌ب رخورد نامناسبو فش * ار محیط از حالت نرم خارج و حالت پاتولوژیک گرفته است و آیتم های آن مربوط به والدین » مراقبین کودک و همبازیهای وی می شود. تس

صفحه 7:
‎Aisa Gul: Factors Physiological »‏ شامل موارد زیر مى باشد و معمولاً در کودک یک یا چندآیتم از موارد زیر مشاهده می شود. تنش 5 اسپاسمهای حنجره و فوق چاکنانی» ‎Dyscoordination >‏ 2۲آبا کون : هاهنگیو تطابق‌ضعیف تولیدی‌عضلاتمولد گفتار» نا هماهنگیتنفسو گفتار و یا ضعف در ‎autonomic nervous system‏ . لین‌دسته از کودکان لحتیاج به لقدلماتدرمانیت خصصیو همکاریمتخصصینمختلفو گاهاً لقلماتی‌دارویی‌دارند و پروسه درمان‌در آنها با چا شب یشتری ‎Gaul Aal yo‏ ‎ ‏تس

همانطور که می دانید شیوع اختالل لکنت در سنین زبان آموزی بسیار باال و برخی منابع آنرا تا حد 10درصد گزارش نموده اند .عالئم لکنت بیشتر شامل تکرار سیالبها و واجها بخصوص در جایگاه آغازین کالم است که در مراحل پیشرفته آن ،اسپاسمهای عضالنی و شکلک های چهره ،کشیده گوئی ،قفل شدگی ،حرکات اضافه اندامهای دیگر و اجتناب و فرار از مشکل نیز دیده می شود .معموٌال نوع رشدی آن ( )Developmental Stutteringقبل از سن 6 سالگی بروز می کند و شیوع آن در مردان بیشتر است. - اغلب لکنت ها حالت دوره ای ( )Periodicدارند که درمان آنها را با مشکل مواجه می کند .به استثنای لکنت های Nourogenic که معموًال کمتر وابسته به شرایط محیطند و متعاقب آسیب به سیستم های CNSو PNSفرد حادث می شوند. - با بلوغ و افزایش سن ،نوع لکنت و شدت آن فرق می کند. - گاهی وقت ها ،این لکنت در حقیقت نوعی ناروانی کالم است که خبر از ضایعه ای دیگر می دهد .مثًال در PTSDو یا Dysarthriaو ....بنابراین مسئله تشخیص افتراقی بسیار مهم است .استرس و اضطراب (بجز در موارد نادر) علت لکنت نیست بلکه عامل تشدیدکننده است .در تحقیقات جدید با Petscanو F.MRIمشخص شده است که الگوهای فعالیت مغزی بین نیمکره ای در افراد لکنتی و عادی متفاوت است و در افراد لکنتی ،نیمکره راست حین گفتار بیشتر از افراد طبیعی فعال است .البته هنوز مشخص نشده است آیا این امر علت لکنت است یا معلول لکنت در اتیولوژی خردساالن مبتال به لکنت 3دسته علت پیش بینی شده است که به تفکیک به شرح می پردازیم. Psycholingnistic factors یا عامل های زبانی – روانی. کودکی که تحت این دسته قرار می گیرد ممکن است در فرآیندهای نحوه کاربرد زبان ،معنا شناختی و آواشناختی زبان دچار اشکال باشند. طبق تجربیات بالینی مشاهده شده است که این گروه با تمارین زبانشناسی و گفتاردرمانی به پروسه درمان خوب پاسخ می دهند.  ‏ Psychosocial factorsاین دسته بیشتر شامل کودکانی هستند که ناروانی طبیعی آنها بدلیل برخورد نامناسب و فش ار محیط از حالت نرم خارج و حالت پاتولوژیک گرفته است و آیتم های آن مربوط به والدین ،مراقبین کودک و همبازیهای وی می شود. : Factors Physiological این دسته شامل موارد زیر می باشد و معموًال در کودک یک یا چندآیتم از موارد زیر مشاهده می شود .تنش و اسپاسمهای حنجره و فوق چاکنائی، ، Muscular Dyscoordination هماهنگی و تطابق ضعیف تولیدی عضالت مولد گفتار ،نا هماهنگی تنفس و گفتار و یا ضعف در . autonomic nervous systemاین دسته از کودکان احتیاج به اقدامات درمانی تخصصی و همکاری متخصصین مختلف و گاهًا اقداماتی دارویی دارند و پروسه درمان در آنها با چالش بیشتری مواجه است. ‏

51,000 تومان