علم روانشناسی
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- Educational
- Psychology
- انواع روانشناسی
- پاورپوينت علم روانشناسی
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- پيشتازان روانشناسی
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- روان شناسی
- روان كاری فروید
- روان كاوی فروید
- روانشناسی
- روانشناسی تجربی
- روانشناسی تطبيقی
- زمينه های تخصصی روانشناسی
- ساختار گرايی
- سنجش هوش
- علم روانشناسی
- مكتب روان كاری فروید
- هيپنوتيزم
علم روانشناسی
اسلاید 1: تعريف علم روانشناسي :( psychology ) اين لغت از دو بخش psyche به معناي روح و روان و logy به معناي شناخت ، تحقيق و پژوهش مشتق شده است و يك كلمه يوناني مي باشد. روانشناسي دراي تاريخچه طولاني فلسفي و باستاني است و آغاز آن از زمان شناخت بشر و آشنايي او با كيفيات و حالات رفتاري او نسبت به محيط و ابزار سازنده انساني مي باشد .
اسلاید 2: اين تاريخچه جنبة كاملاً فلسفي داشته و شرايط يك علم تجربي را ندارد زيرا روانشناسي از اواخر قرن 19 به صورت يك علم تجربي به منظور مطالعه علمي رفتار درآمد پس روانشناسي يك علم است و يك نفر روانشناس آموزش ديده كسي است كه در تحقيقات خود از روش علمي استفاده مي كند و رفتار خود و ديگران را مورد مطالعه قرار مي دهد.
اسلاید 3: پس روانشناس كسي است از روشهاي علمي استفاده مي كند ،نتايج اطلاعات علمي بايد قابل اثبات شدن و قابل تعميم دادن باشند. ( Generalization ) پس بايد بتوان بر اساس آن فر مولهايي را اثبات كرد و برخي حوادث آينده را پيش بيني نمود.
اسلاید 4: پس روانشناسي يعني شناخت روح و روان يا ذهن و چون ما نمي توانيم از فرآيند ذهني ديگران يعني از آنچه در درون مغز آنها اتفاق مي افتد شناخت مستقيم داشته باشيم به اجبار بايد عملكرد آنها يا رفتار آنها را در نظر بگيريم.
اسلاید 5: مهمترين تعاريف علم روانشناسي :از نظر ويليام جيمز، روانشناسي دانش زندگي روزانه با همه پديده هاي آن مي باشد مراد از اين پديده ها چيزهايي است كه ما آن را احساسات Sensation ، خواست ها requests، دلايل reasoning يا استدلال ها ، تصميمات decisions و يا شناخت ها recognition مي ناميم.
اسلاید 6: از نظر ويلهم وُنت ، روانشناسي باید چيزي را مطالعه كند كه ان را تجربه مي ناميم يعني ادراكات حسي وتجربی .به عقيده او اساس مطالعه بايد هوشياري باشد يعني آگاهي از تجربه بي واسطه.
اسلاید 7: از نظر جيمز آنگل ، هر نوع هوشياري ، هر جا كه باشد اعم از به هنجار يا نابهنجار ، انساني يا حيواني ، موضوعي است كه روانشناس مي كوشد آن را توصيف كند.
اسلاید 8: از نظر جان بي واتسون ، كه يكي از بنيانگذاران مكتب Behaviorism است. روانشناسي آن دسته از علم است كه موضوع مورد مطالعه آن رفتار آدمي يعني كردارها و گفتارهاي او علم از اكتسابي و غير اكتسابي مي باشد.
اسلاید 9: تاريخچه علم روانشناسي :هر چند ظهور علم روانشناسي را به سال 1879 زماني كه وُنت اولين آزمايشگاه روانشناسي را در شهر لايپزيك آلمان بنا نهادنسبت می دهند . مطالعه علم روان تاريخ بسيار طولاني دارد. روان شناسي در حدود 1 قرن پيش به عنوان علم شناخته شد و امروزه 3 نفر از دانشمندان آلماني را در شناخت روانشناسي را به عنوان علم موثر مي دانند به نام هاي وبر و فخنر و وُنت . چون وُنت اولين آزمايشگاه روانشناسي را بنا نهاد پدر علم روانشناسي به او لقب دادند.
اسلاید 10: دكتر علي اكبر سياسي و دكتر محمد باقر هوشيار از نخستين پيشتازان روانشناسي جديد در ایران هستند.كتاب دكتر سياسي تحت عنوان علم النفس و كتاب دكتر هوشيار تحت عنوان سنجش هوش به طور همزمان انتشار يافت.
اسلاید 11: اهداف علم روانشناسي:يكي از مهمترين اهداف اين علم كشف رابطه موجود بين محرك و پاسخ است. Stimulation ResponseStimulation Organism ResponseS O M RS O M R R
اسلاید 12: گرد آوري دانستني ها و واقعيت ها دربارة رفتار خود و ديگران و دستيابي به قانون منديهاي آن به منظور شناخت و تفسير رفتار.پيش بيني رفتار بعدي ( prediction) يعني شناخت عواملي كه سبب بروز رفتار ويژه مي شوند.كنترل رفتار و ايجاد دگرگوني ايده آل درآن ( Behavioral modification ) تغيير در رفتار اكنون جلوگيري از اختلالات رواني مهمترين وظيفه روانشناسي است كه به آن بهداشت روان يا ( Mental Health ) مي گويند
اسلاید 13: اهداف علم روانشناسي:يكي از مهمترين اهداف اين علم كشف رابطه بين محرك و پاسخ است. Stmulation ResponseStimulation Organism ResponseS O M RS O M R Ra كشش يا خواست انجام كار multivationتقويت كد هم + تشويق = Rain forcemant هم – اجبار تشبيه استگرد آوري دانستني ها و واقعيت ها دربارة رفتار خود و ديگران و دستيابي به قانون منديهاي آن به منظور شناخت و تفسير رفتار.پيش بيني رفتار بعدي ( prediction) يعني شناخت عواملي كه سبب بروز رفتار ويژه مي شوند.كنترل رفتار و ايجاد دگرگوني ايده آل درآن ( Behauieus modification ) تغيير در رفتار اكنون جلوگيري از اختلالات رواني مهمترين وظيفه روانشناسي است كه به آن بهداشت روان يا ( Mental Health ) مي گويند.
اسلاید 14: زمينه هاي تخصصي روانشناسي
اسلاید 15: تربيتي Educational ارتش military بزرگسالان و سالمندان Adult & Aging مهندس Engineering توان بخشي Rehabilitation
اسلاید 16: تربیتی Educational ارتش militancy بزرگسالان و سالمندان Adult & Aging مهندس Engineering توان بخشي Rehabilitation
اسلاید 17: عقب ماندگي زهني mental retardation تدريس Experimental رشد Developmentalشخصيت و رفتار اجتماعي Personality & social behavior باليني clinical
اسلاید 18: صنعتي و سازماني Industrial & organization روانكاوي Psychotherapy محيط Environmental روان داروشناسي psychopharmacology
اسلاید 19: رفتار مصرف كننده consumer behavior آزمونهاي روان شناختي Psychological testing جامعه ( مشكلات و نيازها) community , problems & needs روانشناسي زنان women psychology
اسلاید 20: فعاليت روانشناسان :علوم پايه Basic science علوم كاربردي science Applied
اسلاید 21: روانشناسی علوم پايه آن دسته از زمينه هايي است كه به علوم پايه مربوط مي شوند، مقصودشان :كسب دانش براي پيشرفت علم است و به موضوعاتي مثل: فرآيند يادگيري Learning ، حافظه memory، انگيزش Motivation نظر دارد
اسلاید 22: روانشناسي كاربردي : به پژوهشهاي علوم پايه علاقه مند نيستند.بيشتر جنبه هاي كاربردي دانش روانشناسي اهمیت میدهند.اين گروه از روانشناسان سعي در بهبود كيفيت زندگي مردم دارند quality of life وسعي در رفع مشكلات آنها دارند.
اسلاید 23: انواع روانشناسي در علوم پايه :1- روانشناسي تجربی:experimental psychology به تجربه افراد در برابر پدیده های محیط اهمیت می دهد.2- روانشناسي تطبيقي comparative psychologyبه مطالعه تفاوت هاي رفتار در گونه هاي مختلف موجودات می پردازد.
اسلاید 24: روانشناسي فيزيولوژيايي physiological psychology به دنبال كسب اطلاعات در مورد ساختار بدن و مغز و هورمونها ست. به دنبال كسب اطلاعات اثر مغز بر روي رفتار و عواطف انسان است.
اسلاید 25: روانشناسي رشد و شخصيت:Developmental & personality Psychologyبه برسی چگونگی رشد از جنبه های مختلف می پردازد و به شکل گیری شخصیت، تاثیر و تاثیر گذاری افراد بر روی یکدیگر در جریان زندگی اجتماعی اهمیت میدهد.
اسلاید 26: انواع روانشناسي کاربردی :روانشناسي تربيتي سعي در ساخت آزمونها ، ارزشيابي دانش آموزان ، تحليل مشكلات مربوط به يادگيري دارد.سعي در ارائه خدمات مشاوره اي تربيتي به معلمان ، خانواده ها و والدين براي رفع مشكلات موجود است.
اسلاید 27: روانشناسي باليني و مشاوره اي:گروه هدف افراي است كه مشكلات خانوادگي ازدواج يا مشكلات ذهني دارنداستفاده از روشهاي ارتقاء اعتماد به نفس از جمله ابزار هاي آنهاست.
اسلاید 28: روانشناسي محيط اين گروه در كارخانه ها يا سازمانهاي دولتي كار مي كنندوظيفه آنها مطالعه اثر محيط بر مردم استبه مطالعه اثر ازدحام جمعيت مي پردازند.
اسلاید 29: روانشناسي سازماني وصنعتی : به موسسات و سازمانها كمك مي كند نيروي انساني منا سب را جهت كار انتخاب كنند.شرايط محيط كار را براي كاركنان طوري بهبود ببخشند كه محصول كارخانه بيشتر شود.آنها سعي در رفع مشكلات كاركنان دارند.زیرا شرايط نا مساعد کاري باعث سند روم ساختمان زدگي يا Sick building syndrome مي باشد كه علائم آن سر درد، سرگيجه ، التهاب چشم ،گلو ، پوست و بيني مي شود .
اسلاید 30: روانشناسي و مهندسي:سعي در بهبود طراحي سيستم ها دارد تا ماشينها طوري طراحي شوند كه انسان به راحتي با آنها كار كند مي خواهد فاصله بين انسان و ماشين را به حداقل برساند
اسلاید 31: روانشناسي اجتماعي:نقش اجتماع و گروه را روي افراد بررسي مي كند.گاهي به چگونگي رشد شخصيت و رفتار اهميت مي دهد و به طور نسبي با روانشناسي رشد هم پوشي دارد.به مطالعه تاثیر فرهنگ، قوم و جامعه بر رفتار فردی و گروهی می پردازد.
اسلاید 32: مكاتب مهم در روان شناسی :1) رفتار گرایی Behaviorism 2) سايكواناليز Psychoanalysis 3) ساختار گرايي structuralism 4) كاركرد گرايي يا كنش گرايي Functionalism 5) انسان گرا یی Humanistic 6) كل گرايي gestalts
اسلاید 33: ساختار گرايي: ونت روانشناسي را علم تجارب آني ناميد و رهيافتي كه بتوان با آن ساختمان مغز و پديده هايي مثل آگاهي ، احساس و عواطف را برسی كرد ساخت گرايي نام نهاد .
اسلاید 34: ونت عقيده داشت كه همانطور كه در علم شيمي مي توان عناصر را به اجراي كوچكتر تقسيم كرد و پس آن اجزا را مطالعه نمود در روانشناسي هم مي توانيم ذهن را به اجزاي كوچكتري تقسيم نماييم و انها را مطالعه كنيد ونت براي شناخت احساسات مردم دست به تجربه مي زد . براي مثال مي خواست بفهمد كه وقتي مردم چيزي را لمس مي كند چه نوع احساسي به آنها دست مي دهد و يا چه پاسخ هايي مي دهند فرآيند اين عمل را ونت درون نگري ناميد یعنی بررسي احساسات و عواطف بطور مستقيمintrospective .
اسلاید 35: ارزش اين مكتب درآن است كه از فلسفه جدا شد سعي كرد آگاهي را وارد آزمايشگاه كند عناصر مختلف آن را مطالعه كندو آن را اندازه بگيرد . و بدين وسيله روانشناسي علمي را پايه گذاري كرد
اسلاید 36: كنش گرايي يا كاركرد گرايي :Functionalismاز بنيان گذاران اين مكتب ويليام جيمزwilliam James ، جيمز كتل James cattle ، E. l . Thorondike اين رهيافت از آمريكا شروع شد بر خلاف ساخت گرايي به ساختار مغز علاقه نداشت بلكه عملكرد هوشياري اهميت مي داد نه عناصر تشكيل دهنده ي آن.
اسلاید 37: اين گروه از روانشناسان مطالعه فرايندهاي ذهني را جدا از فرايندهاي زيست شناختي نمي دانشتند و به مطالعه روابط بين محيط و پاسخ هاي ارگانيسم اهميت نياز مي دادند اين مكتب فعاليت خود را بر تجربه آگاه، سازگاري و عملكرد روان در سازگاري فرد با محيط خود متمركز مي كرد. مهمترين اقدام اين مكتب كشف علت اختلاف رفتارهاي موجود زنده در زمينه روانشناسي بود. و انسان به عنوان عالي ترين موجود زنده كه قدرت يادگيري و سازگاري دارد معرفي گرديد. اين مكتب بر تكيه بر يادگيري موضوع روانشناسي را از عالم درون به عالم بيرون و محسوس انتقال داد.
اسلاید 38: مشاهده يا Observation به عنوان روش برتر در اين مكتب معرفي گرديد. اين گروه در باره ي: الگوهاي رشد در كودكان اثر بخشي روش هاي آموزشي تفاوت هاي رفتاري بين زن و مرد شروع به تحقيق كردند.
اسلاید 39: كل گرايي: گفتيم ساخت گرايي عناصر تشكيل دهنده ذهن را مطالعه ميكند و كنش گرايي به مشاهده عملكرد ذهن مي پردازد و ان را در رابطه با محيط تحليل ميكند كل گرا يا روانشناسي كل گرا در خلاف جهت آن دو مي پردازد.
اسلاید 40: از ديدگاه آنها ذهن يا روان قابل تجربه نيست و ذهن انسان بايد به صورت به صورت كل در نظر گرفته شود فرضاً ساخت گراها تجربه و هوشياری را تجربه مي كردند و به مطالعه آن مي پرداختند ولي گشتالت گراها خود تجربه را مورد مطالعه قرار مي دهند . به عقديه ي گشتالت گراها كل هميشه اضافه بر اجزاي خود دارد تغيير در يك قسمت از كل مي تواند روند واقعيت را به طور كلي تغيير دهد از بنيان گذاران اين مكتب kohler 2) koffka 3) ورتمايمر werthheimer هستند.
اسلاید 41: مكتب روان كاري فروید Psychoanalysisفرويد پدر اين مكتب به حساب مي آيد طبق اين مكتب انسان به طور تصادفي و اتفاقي عمل نمي كند بلكه بر اساس انگيزش هاي دروني وآرزوهاي سركوب شده با ناخودآگاه عمل مي كند پس هر رفتاري كه از انسان سر مي زند جبري است .
اسلاید 42: فرويد براي دست يابي به ناخودآگاه انسان ابتداي روش هيپنوتيزم را پيش گرفت بعد به تعبير خواب و تداعي آزاد روي آورد . در اين روش ها درمانگر به بيمار كمك مي كند تا به اعماق ذهن خود پي ببرد و علت رفتارهاي خود را بداند از ديدگاه فرويد روان و شخصيت انسان مشابه تكه يخ قطبي بزرگي است كه فقط قسمت كوچكي از آن آشكار است يا همان قسمت هوشيار يا Consciousness .
اسلاید 43: از نظر فروید روان انسان شامل: ضمیر خود اگاه ضمیر ناخود اگاه
اسلاید 44: قسمت هوشيار يا Consciousnessاين قسمت شامل خودآگاه و پيش آگاه است خودآگاه همان چيزهايي است كه روزمره از آن با خبريم پيش آگاه شامل اطلاعاتي است كه در حال حاضر در ذهن مانيست ولي اگر قرار باشد به ياد بياوريم مي توانيم آن را وارد خودآگاه كنيم . و از نظر فروید یک سوم روان را تشکیل میدهد.
اسلاید 45: unconsciousnessو بخش عمده ي روان است که 3/2 آن است را تشكيل مي دهد . بخش ناخودآگاه دنياي وسيعي از خواستها، تمايلات انگيزه ها و عقايد سركوب شده است و انسان از آن آگاهي ندارد در حقيقت تعيين كننده ي رفتار بشر همين ضمير نا خودآگاه اوست كه از سه قسمت :1) نهاد يا Id 2) خود يا Ago يا ساره 3) فراخور يا super age يا سوپر ساره تشكيل شده است ( ساره قسمتي از بدن) ساره به معنی پاره و بخش –
اسلاید 46: از نظر فرويد روان يا شخصيت انسان ارتباط متقابل اين سه عامل است و مشكلاتي كه در بزرگسالي رخ مي دهد ممكن است در اثر اتفاقات پنج سال اول زندگي باشد.
اسلاید 47: خصوصیات نهاد: از اصل لذت تبعيت مي كند و هدفش كاستن تنش است.مثلا وقتی ارگانیسم گرسنه است این گرسنگی تنشی ایجاد میکند و هدف نهاد فقط کاستن تنش و خوردن غذاست
اسلاید 48: خصوصیات خود: از اصل واقعيت تبعيت مي كند از نهاد متکامل تر استمثلا وقتی ارگانیسم گرسنه است این گرسنگی تنشی ایجاد میکند و هدف خود بدست اوردن غذا از راه منطقی است
اسلاید 49: فراخود: سومين بخش از شخصيت است كه در مورد درست يا نادرست بودن اعمال قضاوت مي كند.مثلا وقتی ارگانیسم گرسنه است این گرسنگی تنشی ایجاد میکند و هدف خود بدست اوردن غذا از راه منطقی است و فرا خود به فکر تطبیق این نوع غذا با معیارهای درونی است
اسلاید 50: فراخود باز نمود دروني شده ارزش ها و اخلاقيات جامعه است. شامل تصور فرد از فردي است كه اخلاق آرماني دارد. به همين دليل اگر معيارهاي والدين بيش از حد انعطاف ناپذير باشند فرد ممكن است گناه زده شود. guilty ridden گناه زده كسي است كه هر گونه تكانه ي پرخاشگري و جنسي را در خود مهار كرده است. بر عكس كسي كه قادر به پذيرش معياري براي رفتار خود نيست فرا خودي ضعيف دارد.
اسلاید 51: مكتب رفتار گرايي : Behaviorism :از دیدگاه این مکتب رفتار پاسخ آموخته شده استبنيان گذاران اين مكتب Jahon B. watson ، Pavlov ، Skinner یکی از علمي ترين مکا تب روانشناسی است.
اسلاید 52: . مكتب رفتار گرايي را مي توان يكي از علمي ترين مكاتب دانست در حالي كه اغلب مكاتب بر اساس مشاهده باليني و مشاهده طبيعي پايدار است « استوار » اين مكتب ريشه در آزمايشگاه دارد و از ين لحاظ نزديك به ساير علوم طبيعي است در اين نظريه فرض بر اين است كه روانشناس بايد فقط رفتار قابل مشاهده را مطالعه كند. از نظراين مكتب رفتار نتيجه تعامل مداوم بين فرد و محيط است.
اسلاید 53: شرايط محيطي از طريق يادگيري رفتار را شكل مي دهد . رفتار فرد هم بر روي محيط تأثير مي گذارد .فرد و محيط تأثير متقابل دارند پس فرد در برابر محيط واكنش نشان مي دهد و نه اين كه به گفته ي روانكاران از درون برانگيخته مي شود يا ضمير ناخودآگاه يا به گفته انسان گرايان بر اساس اداره و اختيار خود عمل مي كند .
اسلاید 54: . پاولوف ، اسيكنر و واتسون بنيان گذاران اين مكتب رفتار را به عنوان پاسخ به محرك در نظر گرفتند. بر اساس اين مكتب شخصيت انسان بر اساس يادگيري شكل مي گيرد. و يادگيري هم اساساً برقراري رابطه محرك و پاسخ S R است. و براي اينكه ارتباط برقرار شود و مجموعه عاداتي كه شخصيت و روان را تشكيل مي دهند به تدريج تحقق يابد بايد 4 عنصر اساسي زير وجود داشته باشد.S O M R R
اسلاید 55: آزمايش شرطي شدن كلاسيك ::پاولوف با روش آزمايشگاهي نشان داد كه اگر محرك غير شرطي ياStimulus Unconditioning مانند گوشت را همزمان با محرك شرطي CS مانند صداي زنگ را به سگ ارائه دهيم معمولاً بعد از 4 الي 5 آزمايش هم جواري اين دو محرك با هم سبب ايجاد پاسخ يا Response كه همان ترشح بزاق دهان است در سگ مي شود كه در اصل ايجاد آن فقط با ارائه گوشت و محرك غير شرطي ممكن بود. عمل ترشح بزاق نسبت به صدای زنگ را پاسخ شرطي يا Conditionngs R يا پاسخ آموخته شده learned R مي گويند .
اسلاید 56: چهار رکن اصلی شرطی شدن کلاسیک عبارتند از:محرک غیر شرطیپاسخ غیر شرطیمحرک شرطیپاسخ شرطی
اسلاید 57: پاولوف و عده اي از روان شناسان امريكا اين جريان شرطي شدن كلاسيك را اساس ساخت يك مكتب عيني و آزمايشگاهي قرار دادند كه پيشرو آن واتسون بود. پاولوف در شرطی شدن کلاسیک روی بازتاب ، اسكيز در شرطی شدن عامل یا فعال یاOperant روی تقويت تأكيد مي كردند.
اسلاید 58: مكتب انسان گرايي Humanistic اين مكتب بر خلاف روانكاري قبول ندارد كه رفتار انسان به طور جبري و بدون اراده ي او و از طريق نيروهاي ناهوشيار يا ناخودآگاه يعني همان اميال و آرزوهاي سركوب شده كودكي هدايت مي شود.بر اساس اين مكتب انسان مي تواند در سر نوشت خود اثر بگذارد يا آن را مي تواند كنترل كند .
اسلاید 59: طبق اين ديدگاه عمده ترين عاملي كه يك فرد را به حركت وا مي دارد . نگرشي است كه او به خود دنياي اطراف خود دارد پيش روان اين مكتب راجرز و مازلوبودند. مازلو در نظريه خود راجع به انگيزش انسان معتقد است كه نيازهاي بشر به دو گونه اند . 1) احتياجات اساسي مثل گرسنگي ، تشنگي ... 2) احتياجات روحي مثل عدالت و در اثر ارضاي اين تمايلات انسان به تكامل مي رسد.
اسلاید 60: HIERARCHCAL NEEDS OF MASLOWنیازهای جسمی(فیزیولوژیک): گرسنگی ، خشم ، لذت و....نیاز به امنیت: نیاز به احساس امنیت و دور از خطر بودننیاز به تعلق و عشق: نیاز به پیوند داشتن با دیگران ، مورد قبول واقع شدن ،و تعلق داشتن به انها
اسلاید 61: نیاز به احترام: نیاز به کسب تاکید و تقدیر ، داشتن صلاحیت لازم برای برخورداری از انهانیازهای شناختی: نیاز به دانستن ، فهم و موشکافینیازهای زیبا شناختی مثل تقارن ،نظم و زیبایینیاز به خودشکوفایی: نیاز به کسب احساس اقناع کامل و تحقق توان خود.
اسلاید 62: از نظر مازلو احتياجات اوليه ارضا نشود شخص بيمار مي شود و نتيجه آن عبارت است از احساس بيگانگي ، عذاب ، بي تفاوتي و بيماري روانی . مازلو مي گويد هيچگاه نمي توانيم زندگي بشر را به درستي بشناسيم مگر آنكه از بالاترين و والاترين آرزوهايش آگاه باشيم. اين مكتب نفوذ بسياري در نظريه هاي قرن قبل بيستم داشته است .
اسلاید 63: رفتارهاي منجر به شكوفايي : ( به عقيده ماسلو)1) زندگي را مثل كودكان احساس كنيد يعني آن را كاملاً جذب كنيد و به آن توجه كامل داشته باشيد.2)به جاي چسبيدن به راههاي امن و آزموده ، روشهاي نو را امتحان كنيد.3) در ارزيابي وقايع به احساسات خود متكي باشيد به آنچه سنت ، افراد مقتدر ، يا اكثريت حكم مي كند.4) صادق باشيد و از رفتارهاي تصنعي يا رعايت كوركورانه قواعد بازي بپرهيزيد.
اسلاید 64: 5) هر گاه ديدگاه هايتان با اكثر افراد انطباق نداشت آماده « انزوا» باشيد.6) مسئوليت پذير باشيد.7) وقتي تصميم گرفتيد كاري انجام دهید آن را با تمام قوا اجرا کنید.8) بكوشيد دفاع هاي خود را بشناسيد و جرأت و انجام آنها را داشته باشيد.
اسلاید 65: مشخصه هاي افراد خود شكوفنده : ( از نظر ماسلو)1) واقعيت را به خوبي درك مي كنند و نبود قطعيت را مي پذیرند.2) خود و ديگران را به همان صورتي كه هستند قبول دارند.3) فكر و رفتاري خود انگيخته دارند ( با اراده اند).4)مشكل محورند خود محور . ( مشكل موجود را پيدا مي كند نه اينكه علت مشكل را به خود ربط دهد نه اراده خود)
اسلاید 66: 5) شوخ طبع اند.6) بسيار خلاقند.7) در مقابل فرهنگ پذيري مقاومت مي كنند اما هدفشان آن نيست كه افراد نا متعارفي باشند.8) مشغوليت ذهنشان رفاه نوع بشر است. (9تجارب اساسي زندگي را مي توانند عميقاً درك كنند. (10با شمار اندكي از افراد نه تعداد زياد آنها روابط بين فردي عميق و ارضا كننده اي دارند. (11مي توانند نگاهي عميق به زندگي داشته باشند.
اسلاید 67: انتقادها به نظر يه فرويد و ماسلو:اولین انتقاد آنها به فرويد اين بود كه وي سعی کرد بر پايه مشاهده اش از افراد رواني نظريه اي كامل درباره شخصيت افراد سالم بدست اورد. منتقدان در مورد ماسلو هم همين نكته را خاطر نشان مي كنند كه وي نظريه خود را بر پايه مشاهده افراد سالم و خود شکوفنده و نه افراد عادی جامعه تدوين كرده است.
اسلاید 68: فروید بیش از حد به تکانه های جنسی و خشم تاکید کرده است و انسان را موجودی بدون اختیار و تحت تاثیر نیروههای ناخوداگاه معرفی نموده است.
اسلاید 69: پنج رويكرد مهم روانشناسيدر روانشناسی هر موضوعی را میتوان از از دید گاه های مختلف بررسی کرد. این دیدگا ه ها در تعارض با یکدیگر نیستند. بلکه هر کدام رفتار را از جنبه خاصی مورد بررسی قرار میدهند.رويكرد رفتاري Behavioral approachکه این رويكرد رفتار را به عنوان پاسخ آموخته شده تعريف مي كند. و یادگیری را در رفتار مهم می داند.
اسلاید 70: رويكرد روانكاري approach Psychological این رويكرد که بر انگیزه های نا هوشیار تاکید میکندو تجارب سالهای اولیه زندگی را در برخورد با مساﺋل مهم میداند. و رفتار را عكس العمل تكامه هاي ناخودآگاه غريزه خشم، لذت و غريزه حيات مي داند. به عقیده فروید نیروهای نا هوشیار به دو طریق رفتار را تحت تاثیر قرار میدهند:1) باعث بروز رفتار منطقی میشود.2) باعث بروز بیماری روانی میگردد.
اسلاید 71: رويكرد پديدار شناسي approach Phenomenological در این رويكرد تجربه خصوصی افراد و نحوه اندیشیدن انها در مورد جهان و تفسیر رویداد ها اهمیت دارد. رفتار را نوعي عكس العمل متأثر از تجارب دروني مي داند. برخی از این نظریه ها انسان گرا نام گرفتند.
اسلاید 72: رويكرد زیست - عصبی approach Neurobiologicalاین رويكرد به کارکرد سلولهای عصبی و انتقال دهنده های عصبی توجه دارد.این رويكرد علاقمند به پیدا کردن مکانهایی در مغز جهت کنترل رفتار خاص هستند.
اسلاید 73: رويكرد شتاختی approach Cognitiveاین رويكردبه فرایند های ذهنی تاکید میکند.انها انسان را گیرنده فعال در مقابل محرک ها می دا نند. معتقدند ذهن انسان پس از دریافت محرک دست به پردازش ان می زند و انها را تبدیل به پاسخ میکند.کنت کریک Kenneth Craik یکی از طرفداران این رويكرد است. وی مغز انسان را به یک کامپوتر شبیه میداند که قدرت الگو سازی و شبیه سازی دارد و می تواند به پدیده ها معنا ببخشد.
اسلاید 74: خلاصه پنج رويكرد مهم روانشناسيرويكرد رفتاري : رفتار را به عنوان پاسخ آموخته شده تعريف مي كند.رويكرد روانكاري : رفتار عكس العمل تكامه هاي ناخودآگاه غريزه خشم، لذت و حيات مي داند.رويكرد پديدار شناسي : رفتار را نوعي عكس العمل رشد و متأثر از تجارب دروني مي داند.رويكرد زيستي : رفتار رابه عنوان پاسخ زيستي در نظر مي گيرند.رويكرد شناختي: رفتار محصول فرايندهاي ذهني يا افكار مي داند.
اسلاید 75: پژوهش علميهر پژوهش علمي داراي چهار مرحله مهم است:1) تعريف مشكل و طرح فرضيه.2) طراحي و جمع آوري اطلاعات : كه از دو روش علمي تجربي و غير تجربي بدست مي آيد . در روش تجربي متغير مستقل ثابت نگه داشته مي شود و تغييرات آن بر متغير وابسته مورد مطالعه قرار مي گيرد. در روش غير تجربي اثر چندين متغير یا دو و يا چند متغير مورد مطالعه قرار مي گيرد. در اين روش متغير وابسته و مستقل وجود ندارد و ثابت نيستند.
اسلاید 76: 3) نتيجه گيري و تفسیر: در این مرحله از محاسبات رياضي و آزمون هاي آماري استفاده مي شود تا معنا دار بودن نتايج تعيين شود.4) انتقال نتايج و تجدید نظر در نظریه : يعني نتايج حاصل در اثر اختيار ديگران گذاشتن.
اسلاید 77: هر مقاله علمي شامل1- مقدمه ( Introduction )2- روش كار methodology ) ) 3- نتايج ( Results ) 4- بحث ( discussion ) 5- محدوديتهاي مطالعه ( Limitation ) 6-سپاسگزاري ( Acknowledgement ).مهمترين نقاط قوت پژوهش علمي آن است كه عيني باشد، قابل اثبات باشد، قابل تكرار و تغيير پذيري باشد.
اسلاید 78: انواع روشهاي بررسي1-روش مشاهدة طبيعيNaturalistic Observation -2 مطالعه موردي: « Case study »-3 مطالعه زمينه يابي ( survey study ) مطالعه تجربي Experimental study
اسلاید 79: روش مشاهدة طبيعي:در اين روش ها پژوهشگران آزمود ني را مورد مشاهده قرار مي دهند. اين نوع بررسي ها بيانگر جزئيات رفتاري است كه ا ز موجود زنده سر مي زند كه معمولاً چشم مهمترين ابزار پژوهش است. اين روش براي مطالعه برخي رفتارها كه عينيت دارند مثل راه رفتن ، خنديدن ، به راحتي قابل استفاده اند. ولي برخي از رفتارهاي ديگر مانند همكاري ، تعاون ، نياز به روش دقيق تري براي مطالعه دارند.
اسلاید 80: مزايا و محدوديتهاي روش مشاهدة طبيعي:مزايا: جزئيات پديده بررسي مي شود ، اطلاعات از صحت بيشتري برخوردار است ، رفتار ها بيشتر طبيعي هستند، زمينه را براي مطالعة آزمايشگاهي فراهم مي كند.محدوديتها: نظر مشاهده گر ممکن است بر نتايج تأثير بگذارد، حضور مشاهده گر ممكن است روي رفتار آزمودني تأثير بگذارد ، تكرار ناپذيري مشاهده ، و ثبت رفتارهاي غير مرتبط از موارد دیگر است .
اسلاید 81: مطالعه موردي: « Case study »يكي ديگر از روشهاي مطالعه كه شبيه روش مشاهدة طبيعي است، مطالعة موردي است. پژوهشگران با استفاه از اين روش به مطالعة فرد در زندگي واقعي او مي پردازند.اين روش مطالعة رفتار، به فرويد كمك كرد تا نظرية روانشناسي خود را بيان كند.« ژان پياژه » از طريق مظالعة دقيق رفتارهاي سه فرزند خود نظرية جامع رشد شناختي را بيان نمود.
اسلاید 82: كه اين مطالعات مي تواند هم به صورت مقطعي و گذشته نگر و هم به صورت طولي انجام گيرد.چنانچه مطالعه و ثبت رفتار د ريك مقطع كوتاه صورت گيرد آن را مطالعه مقطعي و گذشته نگر گويند.چنانچه در مطالعات موردي ، رفتار فرد براي مدت طولاني مورد بررسي قرار گيرد ، بدين ترتيب كه در فواصل منظم مشاهدات جديد صورت گيرد. به آن مطالعه طولي مي گويند.
اسلاید 83: يكي از عمده ترين محدوديتهاي اين مطالعه آن است كه هر شخصي براي خود كاملاً منحصر به فرد است، بنابراين نتايجي كه از مطالعة فرد حاصل شود نمي تواند قابل تعميم باشد.
اسلاید 84: مطالعه زمينه يابي ( survey study ) اين روش راه كوتاه دستيابي به روش مطالعه طبيعي و يا مطالعه موردي است در اين روش از گروه منتخب مردم تقاضا مي شود از طريق مصاحبه رودر رو يا تلفني يا از طريق پرسشنامه به سؤالات پاسخ دهند.
اسلاید 85: نكات ضروري عبارتند از اينكه : سؤالات هيچ ابهامي نداشته باشند.به طور واضح بيان شوند.همه از سؤال يك برداشت داشته باشند.پاسخ دهنده از محرمانه بودن پاسخ اطمينان كامل داشته باشد تا با آزادي كامل بتواند در مورد عقايد خود اظهار نظر كنند
اسلاید 86: نمونه منتخب بايد از نظر آماري طوري انتخاب شود كه نماينده كل جامعه آماري شود.از مزاياي آن كم هزينه بودن و سرعت مطالعه.از معايب آن اینکه: نتايج تحت تأثير تمايل مردم به پاسخگويي قرار مي گيرد زيرا اگر موضوع پژوهش براي پاسخ دهنده مخاطره آمیز باشد ممكن است ميزان پاسخدهي كم شود و پاسخها از صحت كافي برخوردار نباشند.
اسلاید 87: مطالعه تجربي ( Experimental study )در اين روش پژوهشگر شرايط پژوهش را تحت كنترل خود تغيير ميدهد تا بتواند اثر پديده ها را روي يكديگر را بررسي كند و روابط متغيرها را كشف كند.متغير چيزي است كه بتواند مقادير مختلف را بپذيرد.
اسلاید 88: اركان مهم در روش تجربي:1)آزمودني ( subject ) معمولاً حيوانات و يا افرادي كه آزمايش روي آنها انجام مي شود.2)گروه شاهد ( control groups ) اين گروه شباهت زيادي به گروه آزمايش دارد اما مورد آزمايش قرار نمي گيرد.3)فرضيه ( Hypothesis ) عباراتي است كه در نتيجه مورد نظر محقق را بيان ميكند اين كلمه به معناي پيشنهاد يا نظر است.
اسلاید 89: 4)متغير ( variable ) 1) مستقل independent v : عاملي است كه محقق ميتواند ان را به دلخواه متغيير دهد تا تأثير آن را بر متغيرهاي ديگر معلوم كند و اثر آنها بر روي متغير وابسته مورد آزمايش قرار مي گيرد.Dependent v یه وابسته : عاملي است كه تغييرات آن به متغير مستقل وابسته است و در اثر تغيير متغير مستقل تغيير ميكند.5)نتيجه گيري بدست آوردن اطلاعات پس از تجزيه و تحليل داده ها
اسلاید 90: تست هاي رواني: يكي از روشهايي كه خطاي روش مصاحبه را ندارد استفاده از آزمونهاي رواني استاندارد شده مي باشد مثل آزمونهاي هوش ، شخصيت يا وضعيت رواني .
اسلاید 91: برخی مفاهیم آماری در روانشناسي1) ميانگين : مجموعه تمام اطلاعات تقسيم بر تعداد آزمودني ها است ( statistical average ) (2 ميانه : يكي از ملاكهاي حدوسط ميانه است و آن حدّي است كه نشان مي دهد 50% از يك متغير بالاتر از آن و 50% پايين تر از آن قرار دارد. در منحني هاي متقارن ميانگین ومیانه با هم يكسان است( Median )
اسلاید 92: انحراف معيار : ( SD )( Standard Deviation ) اين عدد ميزان فاصله هر يك از نمره ها را از ميانگين نشان مي دهد
اسلاید 93: همبستگي و ضريب همبستگي : ( Correlation ) [ 1و 1-] ارتباط بين دو متغير را همبستگي آنها مي گوييم اين ارتباط را به صورت ضريب همبستگي r مشخص مي كنيم.رابطه دو متغير مي تواند به صورت + يا – بيان شود و اين ارتباط بين 1- و 1 در نوسان است . ضريب همبستگي بين 0 تا 2/0 بسيار پايين است و آن را هيچ در نظر مي گيريم و 6/0 به بالا ضريب بالايي است.
اسلاید 94: اصول اخلاقازمودنی حق دارد در هر زمان که مایل باشد شرایط ازمایش را ترک گوید. هیچکس را نباید به اجبار وارد مطالعه نمود.در ها مطالعه صراحت و صداقت باید وجود داشته باشد. ازمودنی باید اطلاعات لازم را در مورد پﮋوهش و عواقب ان بداند.اطلاعات جمع اوری شده باید محرمانه باشد.پﮋوهشگر باید ازمودنی را از خطرات جسمی و روانی که ممکن است در ازمایش پیش اید اگاه سازد.
اسلاید 95: رفتار و سیستم عصبی: براي درك بهتر رفتار و كاركردهاي درماني از قبيل تكلم درك پاسخ به محركها آشنايي با فرآيندهاي زيستي كه درآن دستگاه عصبي نقش دارد ضروريست.
اسلاید 96: نرونها نورونها كوچكترين واحد دستگاه عصبي هستند كه به سه دسته تقسيم مي شود :1) نرونهاي حسي یا اوران afferent neuronsكه تحريكات حسي را دريافت و از طريق گيرنده هاي حسي به دستگاه عصبي مي رسانند.2) نورونهاي حركتي یا اوابران motor neurons نورونهای حركتي پيام ها را به اعضاي پاسخ دهنده مي برند.3) نرونهاي ميانجي intermediate neurons نورونهاي ميانجي كه به عنوان نورونهاي واسطه اي عمل مي كنند.
اسلاید 97: هر سلول عصبي از يك جسم سلولي و تعداد شاخه هاي ريز و كوتاه به نام دندریت تشكيل شده وظيفه دندریت دريافت پيام از سلولهاي عصبي مجاور است . انتقال پيام از طريق اكسون صورت مي گيرد. طول اين آكسونها از 1 تا 2 ميلیمتر تا60 تا 90 cm هم مي رسد . بعضي آكسونها داراي غلاف ميلین هستند كه باعث سرعت در انتقال مي شوند. ميلين دار شدن نورونها تا مدتها پس از تولد ادامه دارد به همين جهت به نظر مي رسد رشد توانايي هاي حسي و حركتي در نوزادان با ميلين دار شدن آكسون سلولهاي عصبي مرتبط است.
اسلاید 100: سلولهاي عصبي به طور مستقيم با هم ارتباط ندارند بلكه فاصله كوچكي بين آنها وجود دارد. انتقال پيام از طريق ترشح انتقال دهنده ها ي عصبي كه از پايانه هاي سيناسپي كه به تعداد فراوان در پايانه آكسون قرار دارند ترشح مي شوند صورت مي گيرد(نورو ترانسمیتور).
اسلاید 101: سلولهاي ديگري در دستگاه عصبي وجود دارد به نام سلولهاي گليا يا پشتيبان هستند كه به سلولهاي غير نروني معروفند و كار آنها:نگه داشتن نورونها در جاي اصلي آنها وتغذيه انها ست.تعداد اين سلولها 9 برابر نورونهاست و تقريباً علت تمامي تومورهاي مغزي رشد بي روية اين سلولهاست.
اسلاید 102: ACH تهييج كننده:مؤثر در برانگيختگي ،توجه ، حافظه و حركتدوپامين بازدارنده: بازدارنده بسياري از رفتارهاي مثل هيجانات ، لذت بردنسروتونين تهييج كننده :مؤثر در تنظيم خواب خلق و خوي رفتارهاي مربوط به تغذيه
اسلاید 103: استيل كولين ( ACH ) يكي از انتقال دهنده هاي مهم عصبي است و مسئول انقباضات عضلاني مي باشد و نقش مهمي در برانگيختگي رواني دارد استيل كولين در سراسر دستگاه عصبی یافت میشود. میزان ان در هیپو کامپ( دم اسبی) (مسﺌول حافظه)زیاد است. هیپو کامپ در تشکیل خاطرات تازه نقش زیر بنایی دارد. در بیماری الزایمر میزان ان در مغز کاهش می یابد. استيل كولين در هر سیناپسی که عصب به ماهیچه میرسد رها می شود.برخي داروها مثل سم بوتولینوم و يا سم كورار مي توانند مانع ترشح ACH بشوند و فلج عضلانی ایجاد کنند. سم بوتولینوم مانع ترشح ACH میشود و با فلج ما هیچه های تنفسی شخص را از پا در می اورد.
اسلاید 104: گازهاي اعصابي كه در جنگها به كار مي رود از طريق تخريب انزيم تجزيه كننده استيل كولين باعث افزايش ان و فلج مي شوند.
اسلاید 105: نوراپي نفرين تهييج كننده :مؤثر در برانگيختگي بيداري و يادگيري و خلق و خوي و حافظه اندروفين بازدارنده : بازدارنده درد
اسلاید 106: نوراپي نفرين نرون های ساقه مغز ان را می سا زند. دا روهای مخدر مثل کو کایین و امفتامین اثر ان را طولانی می کند یعنی سرعت باز جذب ان را کاهش میدهد. که در اثر ان گیرنده ها مدت زمان طو لانی تری فعال می مانند در نتیجه اثار روان شناختی این دارو ها ظاهر می شود.
اسلاید 107: بر عکس لیتیوم و سرعت باز جذب ان را افزایش میدهد و باعث خلق افسرده می شود. پس هر ماده ای که موجب افزایش و یا کاهش ان گردد با تغییرات خلق و خوی همراه است. به طور کل در بيداري و يادگيري و حافظه و خلق و خوي نقش دارد.
اسلاید 108: گاما-امينو بوتريك اسيد(گابا)از عصب رسانه مهاري استاگر مهار نشود موجب تشنج مي شود.مثلا پيروتوكسين كه گيرنده گابا را مسدود مي كند باعث تشنج مي شود.ارام بخشها كه در درمان اضطراب به كار مي روند باعث تسهيل فعاليت مهاري ان مي شود.
اسلاید 109: دوپامين :شباهت فراوانی به نوراپي نفرين دارد. افزايش آن سبب احساس لذت فراوان می شود. افزايش آن سبب بروز بيماري اسكيز و فرنيا و کاهش ان سبب پارکینسون مي شود.
اسلاید 110: برخي داروها مثل كلرپرو مازين و تو رازین كه در درمان اسكينر وفرنيا به كار مي رود باعث كاهش آن مي شود و گیرنده های ان را سد می کند. . داروهای ضد پارکینسون مثل ال دوپا باعث افزايش آن مي شود.
اسلاید 111: سروتونين :از خانواده منو امین یعنی ازخانواه دوپامين و نوراپي نفرين است. درتنظیم خلق و خوي نقش دارد. داروهای ضد افسردگی مثل پروزاک و زولفت و پاکسیل باعث افزايش آن مي شود. سروتونين در برانگيختگي هيجاني و خواب و اشتها نقش دارد. بنا براین در درمان پرخوری بیمار گونه (جوع) به کار میرود.ال اس دی اثر بر افزایش این هورمون دارد.
اسلاید 112: نوراپي نفرين:بيداري يادگيري حافظه و خلق و خوي (......)
اسلاید 113: داروهاي روان گردانبعضي از داروها و مواد سمي مي توانند بر كاركرد رواني مؤثر باشند كه در اينگونه داروها داروهاي روان گردان گويند.مكانيسم عمل اين داروها با هم متفاوت است ولي به طور كلي اكثر آنها به صورت انتقال دهنده هاي عصبي با مولكولهاي گيرنده پيوند مي خورند و مانند قفل و كليد عمل ميكنند. برخي ازآنها باعث كاهش آزاد شدن انتقال دهنده عصبي مي شود و در حاليكه برخي از آنهاترشح انتقال دهنده را سد مي كنند ( ترياك و مورفين ).
اسلاید 114: رزرپين يكي از دارهايي است كه مي تواند باعث كاهش فشار خون شود اين دارو همچنين باعث كاهش دوپامين مي شود.داروي ضد روان پريشي كلروپرمازين سبب انسداد گيرنده دوپامين مي شود.
اسلاید 115: كافئين با سد كردن آدنوزين باعث افزايش برانگيختگي مي شود.2 تا 3 فنجان قهوه مي تواند عمل گيرنده هاي ادنوزين را براي چند ساعتي سد كند سبب بر انگيختگي سيستم عصبي مي شود.
اسلاید 116: : LSD: ( Lysergic Acid Diethylamide )شبيه سروتونين است و بر هيجان تاثير مي گذارد.LSD در برخي از سلولهلي مغز تجمع مي يابد و با تقليد از سروتونين موجب تحريك مفرط مغز مي شود. بعضي از داروهاي ضد درد مثل مورفين و هروئين از طريق اشغال گيرنده هاي درد سبب كاهش درد مي شوند.
اسلاید 117: ساختار دستگاه عصبي: 1-مغزدستگاه عصبي مركز ي : 2-نخاعدستگاه عصبي عصبي پيراموني : 1- somatic system - ( تني) 2- دستگاه Autonomics ( خودمختار)
اسلاید 118: somatic systemدستگاه عصبي عصبي پيراموني : 1- somatic system - ( تني)وظيفه كنترل عضلات مخطط و انتقال اطلاعات مربوط به تحريكات حسي و محيطي به دستگاه عصبي مركزي است . 2- دستگاه Autonomics ( خودمختار):سمپاتيكپاراسمپاتيك
اسلاید 119: كار نخاع بازتابهاي شوكي مثل بازتاب زانو*مغز مسئول كل فرايندهاي پيچيده رواني استاز سه قسمت –1- هسته مركزي Central core كه شامل:تالاموس هيپوتالاموس ساقه مغز مخچه2- دستگاه كناري Limbic روي حافظه نقش دارد-3- مخ كه شامل: نيمكره هاي مغز كه تشكيل مخ را مي دهند.
اسلاید 120: سمپاتيك ( در حالت استرس)1- سمپاتيك مردمك را گشاد مي كند2- كاهش ترشح بزاق3- افزايش ضربان قلب4- گشاد شدن نايژه ها و افزايش تنفس و ميزان ذخيره5- جلوگيري از ترشح مواد معده6- جلوگيري از انقباض مثانه7- مانع از آزاد شدن صفرا مي شود
اسلاید 121: پاراسمپاتيكمردمك را تنگ ميكندافزايش ترشح بزاقكاهش ضربان قلبتنگ شدن نايژهاتحريك ترشح شيره معدهانقباض مثانهباعث آزاد شدن صفرا مي شود
اسلاید 122: ساختمان مغز ساقه مغز : اولين بخش هسته مركزي است نخاع در محل ورود به جمجمه اتصاعي به طول 4 سانتيمتر دارد كه بصل النخاع ناميده مي شود.بصل النخاع : وظيفه اش كنترل تنفس و گوارش و و بلع و ضربان قلب و برخي بازتابهاست كه به حفظ تعادل بدن در حالت ايستاده كمك ميكند.
اسلاید 123: هسته مركزي : محل تلاقي رشته هاي عصبي است كه از مغز پايين ، يا از نخاع بالا مي روند اين تلاقي باعث مي شود عصب سمت چپ بدن بدست راست مغز و عصب سمت راست بدن بدست چپ مغز متصل مي شود.مخچه : اين بخش از هسته مركزي قادر است حركات ارادي بدن را هماهنگ نمايد و بدن را به حالت تعادل نگه دارد، در تكلم يادگيري و برخي هيجانات نقش دارد.
اسلاید 124: تالاموس: نقش تقويت كننده پيامها را دارد بخش ديگري از تالاموس در خواب وبيداري نقش دارد كه اين قسمت از تالاموس مربوط به دستگاه Reticular system شبكه اي است .
اسلاید 125: هيپوتالاموس : كه در زير تالاهوس قرار دارد بسياري از رفتارهاي انگيزشي مثل خوردن آشاميدن اشتها و رفتار جنسي را كنترل مي كند.و مركز فشار رواني نام دارد و هيجانات ترس و فشار رواني بر عهده آن است به خاطر نقش دو گانه اش در مواقع اضطرار مركز فشار رواني مي گويند.
اسلاید 126: نقش 1هيپوتالاموس ماده اي ترشح ميكند كه عامل ازاد كننده كورتيكو تروپين نام دارد.كورتيكو تروپين با اثر بر هيپوفيز باعث ازاد شدن ACTH ( آدرنو كروتيكوتروپيك هورمون(هورمون اصلي فشار رواني) مي شود.
اسلاید 127: تحريك اندامهاي درون ريز بدن و تحريك قشر فوق كليهو ترشح 30 نوع هورمون مي شود كه باعث انطباق بدن در شرايط اضطرار مي شود.از هسته داخلي غده فوق كليه اپي نفرين و نور اپي نفرين ترشح مي شود باعث انطباق بدن در شرايط اضطرار مي شود.اثر اپي نفرين و نور اپي نفرين مانند اثر سمپاتيك است.
اسلاید 128: نور اپي نفرين با اثر ير هيپوفيز هورموني ازاد مي كند كه بر لايه خارجي غده فوق كليه اثر گذاشته باعث ازاد شدن كورتيزول مي شود/.همچنين با اثر بر كبد و تحريك ان قند خون را افزايش مي دهد.
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.