پزشکی و سلامتپرستاری و پیراپزشکی

فرآیند آموزش به مددجو در بیماری آسم

صفحه 1:

صفحه 2:
فرآیند آموزش به مددجودربیماری آسم. پرستاران دوره ©©-كروه1) دانشگاه علوم پزشکی تهران درس:فرآیند یادگیری واصول آموزش به مددجو استاد:خانم دکتر فراهانی

صفحه 3:
مراحل فرآیند آموزشی © WY @ برنامه ریزی

صفحه 4:
آموزش به بیماران فواید و نتایج مثبت زیادی در بر دارد ۶ کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی < افزايش کیفیت مراقبت ها << کمک به بیمار در به دست آوردن استقلال و خودکفایی بیشتر > افزایش رضايتمندي بیمار ۶ برطرف شدن سر درگمي بیمار و خانواده اش

صفحه 5:
اس ۷ آسم انسداد برگشت پذیر راههاي هوايي است و التهاب مزمن ياسخ دهي بيش از حد راههاي هوايي نيز وجود دارد. / ” آسم يكي از شايع ترين و قديمي ترين بيماري ها مي باشد. ” بر اساس كزارش سازمان بهداشت جهاني بیش از ‎(SO‏ ‏میلیون نفر در سطح جهان به آسم مبتلا مي باشند. میزان مرگ و میر ناشي از حمله حاد آسم را تا 06 درصد گزارش کرده اند.

صفحه 6:
أسم شيوع آسم در ايران بين (0) تا ©) درصد مي باشد. تخمين زده مى شود “)تا©درصد افراد جامعه در ايالات متحده مبتلا" بيمارى هستند (0© درصد مبتلايان به آسم را جامعه زير (10)سال تشكيل مى دهد دريسران شايعتر از دختران است آلرزى قويترين عامل مساعد كننده براى بروز آسم است عوامل تشديد كننده:آلرزى-فعاليت-استرس و اختلالات عاطفى-بوهاى تند عطر ها-تغييرات آب و هوايى-كردوخاك-سرما كرما و...

صفحه 7:
* آسم بيمارى مخربى است كه بر مدرسه رفتن وحضور در سر كارءانتخاب 00 زندكى تاثير ميكذارد شغلءفعاليت هاى جسمانى و اجتماعى ودر كل كيفيت اعلب حملات آنم در شب روی می دهند عوارض آسم ممکن است شامل آسم مقاوم؛نارسایی تتفسی:: ۰ ۳ باشند

صفحه 8:
علایم بیماری © احساس فشردگی در قفسه سینه وتنگی نفس ‎f‏ ‏خس خس سینه به هنگاه بازدم © سرفه خصوصا در شب معمولا همراه با خلط غلیظ شفاف وزرد © تتفس سریع وسطحی که به هنگام نشستن بهتر می شود < مشکل در ننفس انقباض عضلات كردن < آبی شدن پوست <( خستكى زياد << تنفس صدادار شبيه خرخر & ناتوانى در صحبت كردن <ا تغييرات ذهنى وروانى از جمله بى قرارى يا كيجى

صفحه 9:
اهداف درمان آسم : اهداف درمان آسم شامل حفظ سطح فعالیت فرد در طبيعي, حفظ عملکرد سیستم تنفسي در حد بيشكيري از حملات آسم و علانم مز !!!795001 استفاده از حداقل دارو با حداقل عارضه دارويي و افزایش کاربايي و کیفیت زندگي بیمار. آسمي مي باشد. بهترین درمان بربای آسم پیشگیری از بروز حملات به وسیله اجتناب از. عوامل شروع کننده وتشدید کننده ‎sil‏ ‏ی اند

صفحه 10:
(Ossesswed) 0: -( * فرآیندی است سازمان‌یافته و نظام‌مند برای جمع‌آوری داده‌ها از مذ منظور ارزیابی سطح سلامت مددجو اولین و مهم‌ترین مرحله از فرآیند آموزش است و زیربنای سایر مراحل محسوب می‌شود. * از دیدگاهی کل‌نگر انجام می‌شود. * یک فرآیند پیوسته است. ی 10 0 شتا ‎area) bone)‏ تا تا متا نت

صفحه 11:
منابع بدست آوردن اطلاعات )-مددجو © خانواده و خويشان ©- اعضاى تيم بهداشتى <4- كزارشات يزشكى ©- ديكر كزارشات (آزمايشات) ©- مرورى بر مطالعات

صفحه 12:
بررسی بیمارمبتلا به آسم در فرآیند پرستاری ۶ در بررسی حفظ حریم خصوصی بیمار الزامی ست خ محل انجام بررسی را از نظر میزان سردی و گرمی و میزان شدت نور بررسی میکنیم > سیستم حمایتی بیمار را بررسی میکنیم < تمایل به همکاری بیمار را بررسی میکنیم > نشانه های غیر کلامی بیمار را بررسی میکنیم > عقاید زمینه ای مذهبی.اجتماعی وبهداشتی اش را بررسی میکنیم < با نشانیدن بیمار و در آوردن لباس های تنگ او » ریه او را به حداکثر انبساط برسانیم

صفحه 13:
بررسی بیمارمبتلا به آسم در فرآیند پر؛ << شکایت اصلی بیمار را بررسی کنیم (از طریق ابزارهای جمع آوری مشکل کنونی اش را بررسی کنیم) © علایم حیاتی مددجو سطح هوشیاری.وضعیت مردمک هاءوضعیت پو: نظر سیانوزءرنگ پریدگی.تغییر رنگ و...) < ريت تنفس ونبضش را بررسی میکنیم & اینکه چه عاملی باعث حمله کنونی اش شده و هكم حمله دش گاری بوده بررسی میکنیم < تاریخچه کامل فاميلي»محيطي شغلي و سابقه مثبت خانوادگي اش را بررسی > عوامل تشدید کننده حملاتش را(مثل دود سیگارءپیاده روی»حرف ‎eA)‏ ‏و...)بررسی میکنیم

صفحه 14:
بررسی بیمارمبتلا به آسم در فرآیند پرستاری تاریخچه ای از نظر بیماری دیگر»جراحی وسابقه بستری شدن در بیمارستان . را بررسی میکنیم > صداهای ریه مددجو را از طریق پشت مددجو بررسی میکنیم & اتساع دیافراگم مددجو را از طریق دق بررسی میکنیم < بررسی گاز های خون شریانی وپالس اکسی متری را از نظر هیپوکسمی در حملات حاد را بررسی میکنیم محیط زندگی مددجو را از نظر وجود آلرژن ها وعوامل تشدید کننده حملات بررسی میکنیم مددجو را از نظر حساسیت دارویی و غذایی اش را بررسی میکنیم & تست های عملکرد ریوی»تست پوستی(تعیین آلرژن)»رادیوگرافی از قفسه سینهءنوار قلب و آزمایشات مرتبط را برایش انجام می دهیم

صفحه 15:
بررسی بیمارمبتلا به آسم در فرآیند د ظ تاریخچه ای از داروهایی که در فواصل زمانی و با دز مشخص را ومیکند بررسی میکنیم < سطح ایمنوگلوبولین ها( (:160,/19,1,سدر سرم را برای بررسی میکنیم آخرین بار قبل از مراجعه چه مقدار وچه موقعی چه غذایی را خوره د > سابقه اعتيادش را به الکل.سیگار و مواد مخدر بررسی میکنیم ۳ & مخاط بینی اش را از نظر بی رنگیءرنگ پریدگی و ادم وآتروفی بررسی ‎aoe‏ ۶ هر تفاوت در تعدادعمق و درد در تنفس را بررسی میکنیم < نوع تنفس در مددجو را بررسی میکنیم(دوره ای؛تاکی پنه.برادی پنه و ,, << صداهاى ريه را در مددجو(رونكاءكراكلءيلورال»فريكشن راب وويز) © نمونه گیری از خلط وخون مددجو(برای بررسی از نظر ائوزینوفیلی)

صفحه 16:
كصلاكد جحي أمصتوروت) 0 مشاهده ((ومقعصمص] 0 لمس ل ‎-O‏ سم (متاجمم) (percussion) ‏دق‎ ©

صفحه 17:
ثبت اطلاعات پایه * بعد از کامل شدن بررسی و شرح حال اطلاعات را بایستی در پرونده دایمی بیمار ثبت کرد. ۶ درمرحله یی کار مهم دیگر سازماندهی ؛ تجزیه و تحلیل و خلاصه کردن داده های جمع آوری شده است,

صفحه 18:
0تشخیص آموزشی پرستاری در بیماری ‎aul‏ ۶ پاک سازی غیر موثر راه هوایی در رابطه با تنگی راه هوایی وتولید بیش از حد موکوس اضطراب در رابطه با ترس از مرگ ۶ خطر غیر موثر بودن رژیم درمانی تجویز شده < کمبود حجم مایعات در رابطه با کاهش هیدراتاسیون در نتیجه دفع نامحسوس آب اضطراب وترس در رابطه با تصویر ذهنی از خود << اضطراب به علت تنگی نفس و بیقراری ناشی از کاهش اکسیژناسیون ۶ اضطراب در رابطه با ترس از مرگ

صفحه 19:
تشخیص آموزشی پرستاری در بیماری آسم. © غیر موثر بودن الگوی تنفس < اختلال در تبادلات گازی ناشی از انسداد راه هوایی > اضطراب ناشی از ناتوانی در انجام کارهای فردی وگروهی < اختلال در گزینش مواد تغذیه ای مصرفی ونوشیدنی ها & ناتوانی در استفاده درست از داروها و وسایل درمانی < ناتوانی در انجام سرفه موثر و غیر موثر بودن الگوی تنفس & کمبود اطلاعات فرد در مورد عوامل مساعد کننده»ءراههای > واقداست درمنی

صفحه 20:
انواع «مشکل» در تشخیص‌های پرستاری ۰ واقم ‎(Beard)‏ ات ۰ احتالی (طلایی6) (Deke ide * ۴ سندرم (عمسیس6)

صفحه 21:
صرفا تشخیص پرستاری را ذکر کنید نه تشخیص پزشکی چون تشخیص پزشکی وظیفه پزشک است. از تشخیص های برستاری استاندارد استفاده کنید. مثال: بجای زخم .از تشخیص تغییر درتمامیت يوست استفاده کنید. پاسخ مددجو به تجهیزات را به جای تعیین خود وسیله بایستی مشخص کرد. مثال: مانیتورینگ قلبی در رابطه با درد قفسه سینه (غلط) اضطراب در رابطه با کمی اطلاعات در مورد مانیتورینگ قلبی (در,

صفحه 22:
بجای تعیین مشکلات پرستاری باید مشکل مددجو تعیین شود. تقاضای مسکن مکرر در رابطه با درد (غلط) درد در رابطه با بی حرکتی اندام تحتانی (صحیح) بجای تعیین اقدامات پرستاری بایستی مشکل مددجو تعيين شود. دادن رژیم غذایی پرپروتیین در رابطه با احتمال تغییر در تغذيه (غلط) احتمال تغيير درتغذيه در رابطه با دريافت ناكافى مواد غذايى ‎(jc)‏

صفحه 23:
بجای استفاده از جملات متعصبانه باید از جملات حرفه ای ستفاد. ۳۳۲ اختلال در تمامیت پوست در رابطه با عادات ضعیف بهداشتی ( غلط) اختلال در تمامیت پوست در رابطه با کمی اطلاعات در مورد مراقبت از (صحیع) از بکاربردن جملات نامناسب از نظر قانونی باید اجتناب کرد .جملاتی که به گناه » غفلت و کم تجربگی اشاره کنند » میتوانند باعث مشکلات قانونی شوند. آنژین در رابطه با دارودرمانی ناکافی (غلط ) درد در رابطه با استفاده نامناسب از دارو (صحیح)

صفحه 24:
درهرجمله فقط به یک مشکل اشاره شود . درد و اضطراب در رابطه با اشکال درتحرک (غلط) اختلال در تحرک در رابطه با درد قفسه سینه (صحیح)

صفحه 25:
©- برنامه ریزی ‎))٩(۵۲۲(‏ < چگونه می‌توان مشکل را برطرف کرد؟ << برنامه‌ریزی» نحوه رویکرد به مشکل بیمار در جهت کاهش اثرات یا برطر کردن آن را بیان می‌کند. < برنامه آموزش شامل یک برنامه دقیق سازمان یافته و نوشته شد. ۳۱ نیاز های یادگیری بیمار و چگونگی ارائه آموزش و اندازه گیری نتایچ را ار می دهد. << وقتی برنامه آموزشی تدوین می شود باید محدوده زمانی اجرای آن تعیین شود ی را ‎eee,‏ & بايد روش آموزشی مشخص شود << داشتن بزنامه نمایش و تمرین جزء اساسی از ‎ls‏ 251:85

صفحه 26:
برنامه ريزى (وجاحجو!©)) 1 12 5

صفحه 27:
الف- اولویت‌بندی

صفحه 28:
5 ۵ ه هد ه ۵ اختلال در الگوی خواب در ارتباط با سرفه‌های مکرر از بین رود الكوى تنفسى ناموثر در ارتباط با ضعف و خستكى از بين رود عدم تحمل فعالیت در ارتباط با تشدید حملات کمیود حجم مایع در ارتباط با از دست دادن اشتها دربیمار از اضطراب در ارتباط با تغییر در عملکرد نقش بیمار در جامعه از نبود کوناهی دامنه تنفس و پاک بودن صداهای تنفسی انتظار

صفحه 29:
ب- تعیین هدف * نتیجه‌ای مشخص و قابل اندازه‌گیری که به گونه‌ای تعیین می‌شود تا باز: ‎Ruy leon.‏ * اهداف تعیین شده می‌بایست واضح و مشخص قابل اندازه‌گیری» قابل د. واقعی و دارای زمان مشخص باشند. بیمار از روز چهارم بعد از بستری اظهار کند که خس خسی ندارد بیمار تا دو روز آینده تقاضای داروی مسکن نکند بیمار در طول مدت بستری دچار عفونت نشود. بیمار در طی مدت بستری در بخش روزانه حداقل 0 لیوان مایعات کند. دمای بدن بیمار در پایان شیفت در محدوده طبیعی باشد.

صفحه 30:
ج- طراحی اقدامات پرستاری ۲. ‏را‎ Joes se << از دادن غذاهای پرحجم به مددجو جلوگیری کرده و بایدآب ومایعات مصرف كند < بيمار در حالتى كه احساس راحتى بيشترى مىكند قرار كيرد. < از اطرافيان يا وسايل كمكى ‎Gls exe Ga‏ زا رف ‎Ws‏ << در بين فعاليتها زمانهايى را براى استراحت در نظر بكيرد. از تمرینات ورزشی برای تقویت ماهیچه‌ها استفاده کند. < از انجام کارهای غیر ضروری خودداری کند. << فعاليتها را تدريجاً زياد كند.

صفحه 31:
محتوی را از مطالب ساده به سمت مطالب پیچیده هدایت کنبد. هر مره باید بر اساس یک توالی منطقی سازمان دهی شده باشد. ۷ درنوشتن اهداف وبرآیندهای مورد انتظارباید به یکسری موارد توجه کرد: )در هرجمله فقط یک هدف نوشته شود. مثأل: اشتباه‌تریه های بیماردرسمع پاک باشد و تعداد تتفس (06 باردردقیقه باشد. صحیح: : -ریه های بیماردرسمع پاک باشد. 2 تعداد تنفس ()©بار دردقيقه باشد. قابل اندازه گیری بودن: با جملات قابل اندازه كيرى بيان شده باشد.مثال: adh 4483 25 (DO-OO Yas sad

صفحه 32:
۷ مددجو محور باشد . مثال: پرستار سه بار در روز مددجو را راه ببرد. (غلط) مددجو سه بار در روز راه برود. (صحیح) چیارچوب زمانی برای هرهدف وبرآیندموردانتظار ” © واقع بینانه وقابل دسترسی ‎Lash‏ توجه به منابع » امکانات ۰ خانواده و مددجو و......)

صفحه 33:
نوشتن برنامه پرستاری بعد ازنوشتن تشخیص های پرستاری واولویت بندی کردن آن ها ونوشتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت باید مراقبت های پرستاری شود.انواع اقداماتی که ما برای بیماران انجام میدهیم: 0 اقداماتی که توسط پزشک آغاز میشوند.وپرستار دستورات کتبی پزشک را اجرا میکند. 2 اقداماتی که توسط پرستار آغاز میشوند. 3- اقدامات مشارکتی:

صفحه 34:
اقدامات مشارکتی اقداماتی هستند که نیازبه اطلاعات ومهارت وتخصص مراقبیس ۳ ۱۳۰ دارند. مراقبت پرستاری باید طوری نوشته شود که درآن تمام اطلاعات لازم وجود دا باشد . مثلا: 4 اقدام کدام است؟ درچه زمانی باید انجام شود؟ اقدام را چگونه بایستی انجام داد؟

صفحه 35:
< چه افرادی دراین اقدام دخالت دارند؟ بعلاوه پرستار بایستی علل علمی اقدامات را بداند. برنامه ریزی مراقبت پرستاری شامل مشورت با دیگر اعضای بهداشتی میباشد.مشورت را درهر مرحله از مراقبت پرستاری می توان انجام داد. نیاز به مشاوره زمانی احساس میشودکه پرستارمشکل مددجورا ت میکند ولی با استفاده ازاطلاعات ومهارت های شخصی قاربه ها نیست.

صفحه 36:
خطاهای متداول در نوشتن اقدامات پرستاری نوع اشتباه اعمال پرستاری بطور کامل توضیح داده نشود.

صفحه 37:
نوع اشتباه جمله كميت ذكر نشود انجام دهان شويه با استفاده از 600 سی سی پراکسید . . هیدروژن هر ت 6-00 ساعت یکبار در ساعات 000 - © 6 م 40-9

صفحه 38:
نوع اشتباه * روش ذکر نشود 5

صفحه 39:
<-اجرا اقدامات آموزشی *_ در اجراي برنامه ها مي توان از روشهاي تعاملي و مشاركتي در آموزش سلامت به بیمار مانند رسانه هاي جمعي و رسانه هاي محلي و سایر رنه هاي نوشتاري و نیز فرایند هاي گروهي و... استفاده کرد

صفحه 40:
موضوعات اصلی و کلیدی مربوط به آموزش به ۷ آموزش در مورد بیماری ۲ آموزش در مورد تست های آزمایشگاهی ۷ آموزش در مورد داروهای بیمار آموزش در مورد رژیم غذایی بیمار آموزش در مورد ترخیص ۷ آموزش در مورد نحوه مراقبت از خود در منزل < همانطور که در قسمت بررسی هم گفته شد توجه به سن»جنسیت»سطح سواد»سطح درک بهداشتی»مذهب و....الزامی است

صفحه 41:
اقدامات آمو ۳ ۶ .ازدریافت وعده های غذایی پُرحجم اجتناب کند آب ومایعات بیشتری مصرف کند > مواد غذایی غنی از ویتامین های » (),900)و روی را افزایش دهد < بنابراین مقادیر بیشتری کلم بروکلی» گریب فرویت پرتقال فلفل ش آب گوجه فرنگی و گل کلم مصرف کند. منابع غذایی حاوی ویتامین آجیل را بیشترمصرف کند در صورتيكه مبتلا به آسم آلرژیک است.غذاهای آلرژیزا را حذف کند. < بيمار به طريقه درست از اسپری ها و دیگر وسایل درمانی استفاده کند << اضطراب بیمار در رابطه با کاهش نقش و فعالیت هایش در جامعه از

صفحه 42:
اقدامات آموزشی > از کافئین» شکر. نمك و آب کلرینه شده پرهیز کند. > به یادداشته باشید که بسياري از غذاهاي فرآوري شده محتوي نمك و یا شک مي‌باشند بسياري از افراد مبتلا به مشکلات تنفسی مزمن مثل آسم هنگامیکه معده آ است احساس تنكي نفس ميكنند. اين به اين دليل است كه زمائيكة ۳۱۳ است ديافراكم نميتواند به خوبي كار خود را انجام دهد. بنابراین از از عده2۵] غذاري كم حجم ولي متعدد استفانه كنيد تأ هر دار نت نقد و ‎he‏ ريفلاكس (برگشت اسید معده) که در بسياري از مبتلایان شایع است» نشود.

صفحه 43:
اقدامات آموزشی << آموزش به مددجو در رابطه با الگوی تتفس و سرفه اش و طریقه درست تنذ دیافراگماتیک > یادگیری چگونگی کنترل حملات و دوری از عوامل تشدید کننده افزایش اطلاعات در مورد بیماری اش < ورزش های توابخشی ریه را آموزش دهیم تکنیک های تن آرامی را آموزش دهیم (#0) << آموزش دوری از استرس و عوامل تتش زا > آموزش صداهای طبیعی و غیر طبیعی مثل ویزینگ به والدین کودک مبتلا به ‎al‏

صفحه 44:
eA ‏اما‎ ۷ شرحی از آزمایش های روتین آسم مثل آزمایش خلط وخون»عکس قفسه ‎BOB AH‏ ... را برایش توضیح می دهیم در اين رابطه چگونگی اذ طول مدت انجام آن و همچنین وظایف وی در حين تست را آموزش می ۷ بدقت در مورداثر» دوز» شکلء ظاهر و عوارض جانبی داروهایش مثل سالبوتامول» مینوفاین؛ تنوفيلين شربت سرفه اش »اكسيزن 1 ماش دجبا بیمار آموزش بدهیم وآموزش دهیم که عوارضی مثل بی اشتهایی, گیجی,اسهال ,تپش قلب,تغییر در تعداد نبض و تعداد تنفس ,تهوع ,استفراغ و ...را گزارش نماید. ۲ لیستی از سازمانهایی که می تواند از نظر مالی و روانی بیماررا حمایت کنند ‏ در اختیار بیمار قرار می دهیم همچنین اگر وب سایتی برای آموزش بیمار موجود است آن را به بیمار معرفی می کنیم ا _—

صفحه 45:
آموزش < ورزش هاي تنفسي: < يك دست خود را روي معده بكذاريد و دست ديكر را در قسمت وسط قف سينه قرار دهيد. ۶ با بيني يك نفس عميق بكشيد و اجازه دهيد شكم تا حد امكان به جلو بر پیدا کند «ضمن سفت کردن عضلات شکم با لبهاي بهم فشرده (غنچه شده) درون ریه ها را خارج کنید و دست خود را در هنگام بازدم روي ‎SR ASE‏ دهید و بردارید. ۶ اين تمرين را به مدت يك دقيقه انجام دهيد و پس از آن استراحت کنید و در روز چند مرتبه این ورزش را انجام دهید.

صفحه 46:
راهنماي اجتناب از مواد آلرژي زا & حیوانات دست آموز در خانه نگاه ندارید. ۶ از بالش یا تشك هاي پر- پشم- کرك استفاده نکنید. << کلیه ملحفه ها را هفته اي یکبار در آب 60 درجه سانتي گراد بشویید. رطوبت خانه و محیط هاي دربسته را کاهش داده در حد کمتر از ‎GO‏ ‏نگهدارید. << درصورت امکان از قالي به عنوان کف پوش استفاده نکنید. ۶ در فصول گرده افشاني پنجره را ببندید. از منابع تکثیر قارچ مانند برگهاي خیس و مواد زائد باغچه اجتناب کنید. & در صورت امکان از دستگاه تهویه استفاده کنید.

صفحه 47:
۷ سیگار نکشید. توصیه کنید دیگران هم در منزل سیگار نکشند از مواد غذايي حساسیت زا ( زرده تخم مرغ- ماهي- شیر گاو- سویا- آجیل- مرکبات) در ابتداي شروع تغذیه شیر خوار خودداري کنید.

صفحه 48:
he J ‏موريس‎ << توصيه به بیمار جهت پوشیدن ماسک فیلتر دار هنگام انجام کارهای روزمره ویا ورزش درهوای سرد زمستان وهمچنین هنگام باغبانى وياهرفعاليتى : تولید گرد وخاک میکند. بهتر است درهوای سرد فعلیتهای ر| "33۳ ۶ نوع ورزش ,مناسب با وضعیت بیماری انتخاب شود. به عنوان مثال اگر هنكام آهسته دويدن حالت ويزينك يا خس خس سينه شروع مى شود,توصتيّه ب بيمار كه آهسته راه برودويا نوع ورزش رابه دوجرخه سوارى تغيير دهد & مصرف کربوهیدارتها (برنج ,سیب زمینی ,نشاسته) محدود شود زیرا این در طی فرایند هضم ,دی اکسید کربن بیشتری تولید کرده وبر روی الگوی,-. تنفسی بیمار ,اثرات سوء می گذارد

صفحه 49:

صفحه 50:
روش استفاده از آسم یار < در پوش دارو را برداشته و آن را عمودي نگه دارید. << دارو را به خوبي تکان دهید. << سر را قدري به عقب برده و به آهستگي بازدم خود را بیرون دهید . < دستگاه را عمودي نگه دارید. الف) لوله دهاني آن را درفاصله 0-4 سانتي متري دهان نگه دارید. ب) لوله دهاني را داخل دهان ببرید به نحوي که منفذي براي خروج هوا از ده > قسمت انتهايي دستگاه را فشار دهید تا دارو آزاد شود و به آرامي نفس عمیق بکشید. ۶ فشار را از قسمت انتهايي دستگاه برداشته آن را آزاد < تنفس خود را حداقل ‎UD US‏ ثانیه نگه دارید تا ذرات آنروسل دارو دقیقابه ترين قسمت هاي ريه برسد. ا دستكاه را كنار ببريد و به آهستكي بازدم خود را ازطريق بيني خارج كنيد. > اكر نتيجه نكرفتيد (0© دقيقه بعد تكرار كنيد. ال

صفحه 51:
آموزش نحوه استفاده ازاسپری های استنشاقی قبل از استفاده اسپری را تکان دهد یک تنفس عمیق وآهسته انجام دهد سپس قسمت دهانی اسپری راروی دهان قرار داده وهمزمان با انجام ٍ عمیق و آهسته از طریق دهان ,یکبار به قسمت بالای مخزن فشار وارد کند.سپس قطعه دهانی را بردارد و تنفس را به مدت (0))ثانيه نكه داشته تادارو بهتر نفوذ کند وپس از آن به آهستگی بازدم از طریق لبهای ۶ انجام دهد. در صورت لزوم وطبق تجویز پزشک این مرحله را تکرار نماید البته قبا از تکرار آن به مدت یک دقیق صبرکند وپس از هر اسپری دهان را بشوید تا رسوبات دارو از دهان و حلق پاک شده ومزه ناخوشایند آن رفع شود بهت است قطعه دهانی اسپری روزانه شسته و تمیز شود. ۲ 7 ۳ از مصرف داروهای ضد سرفه ,آرام بخش وخواب آور اجتناب نماید زیرا می تواند منجر به تضعیف عملکرد تتفسی و ایجاد حمله خفبف آسم شود. ا عا

صفحه 52:
نحوه انجام سرفه موثر بیمار در وضعیت نشسته قرار گرفته وکمی به جلوخم شود. چندین بار تتفس عمیق وآرام به صورت دم از طریق بینی و بازدم از راه دهاز انجام دهد سپس یک دم عمیق انجام داده ونفس را ©-©ثانيه نكه داردو به دنبال آن دو سرهم همراه با انقباض شكم انجام دهد. بدين طريق ترشحات ريوى شل شده خارج مى شوند. بعد از سرفه ,دم عميق انجام دهد تا ریه ها متسع شوند. توصیه به بیمار که در صورت داشتن درد قفسه سینه ,محل را با دست با یک بالش ,ثابت نگه داشته و تمرینات سرفه را انجام دهد. بدین ترتیب درد کاهش می یابد

صفحه 53:
(Cudhrativa) 2445) -S مقایسه وضعیت سلامتی بیمار بعد از انجام اقدامات پرستاری با اهداف تعیین شده. - اگر هدف‌گذاری صحیح نباشد» ارزشیابی بسیار سخت و گاه غیر ممکن می‌شود. / ‎٩‏ حالت ممکن است ‎thy GU‏ مشکل حل می‌شود.(آموزش درست بوده) مشکل نسبتاً حل می‌شود.(آموزش نسبتا درست بوده) مشکل باقی می‌ماند. (آموزش درست نبوده)

صفحه 54:
ارزشیابی در ارزشیابی به سوالات زير پاسخ داده می شود: “آيا بيمار به نتیجه مورد انتظاردست یافته؟ ۷آيا تشخیص های پرستاری و مشکلات مشترک صحیح . بوده اند؟ ۷آیا نیازهای آموزشی بیمار برآورده شده است ؟ “آيا بيمار در محدوده زمانی معین به برآیندهای مورد انتظار دست يافته؟

صفحه 55:
“آيا اقدامات آموزشی باید ادامه يابند » تغییریابند یا متوقذ شوند؟ لآيا مشکلات جدیدی بوجود آمده اند که جهت آنها برنامه ریزی یا اجرای پرستاری در نظرگرفته نشده است؟ لاجه فاكتورهاى روى دستيابى يا نرسيدن به اهداف تأثیر داشته اند؟ آیا مجددا نیاز به تعیین ترتیب اولویت هاست؟

صفحه 56:
لايافته هايى كه به اين سواات باس می ۳۰ ۳ تم منابع قابل دسترس (بیمار» خانواده و یا ساير افراد دیگب اعضای گروه پرستاری وتیم مراقبت بهداشتی ) جمع آوری نمود. این اطلاعات باید در پرونده بیمار قابل دسترسی باشد.

صفحه 57:
مثبت ومستند سازی ۷قسمت ضروی یک آموزش موفق به بیمار است ۷تمام کارهای انجام شده برای بیمار از جمله بررسی,تشخیص,برنامه ریزی اقدامات و ارزشیابی باید پرونده با شرح کامل جزئیات ثبت شوند

صفحه 58:
منابع ۶ سایت پزشکان ایران سیم Debrecen > خ مقاله دانشگاه علوم پزشکی تهران-بیماری های شایع تنفسی-نیلوفر جوا وسميرا نوع جو > نشريه سخاوت-بيمارى آسم را بهتر بشناسيم-زهرا منجمد < سایت آوای پرستار سلامت & سایت مرجع دانش دانشگاه علوم پزشکی تهران کتاب تکنیک های اصول پایه پرستاری وبررسی وضعیت سلامت کر اون و هیرنل < کتاب بررسی سریع پرستار از علایم و نشان ها.ترجمهنحجی محمد نوروا فرخنده رزی و امیر طباطبایی

صفحه 59:
هند بوک آموزش به بیمار-کانابیو-ترجمه خدیجه نصیریانی؛محمدرضا خوا امینیان و ‎i‏

صفحه 60:
FS ns is Kane diner) 4 یک فد سس 01 0 يري بيك ون سر با یف با و ۱ وضعيت قرمز: أمادكى كرو پزشکی 5 ‎jaws) Nene‏ لعا راکش ‎Asses doa‏ 1 ۱ 29 ‎a ye‏ ای سل اف با ‎th a‏ ‎thes‏ 0 اكنون بزشك را خي كنيد يار ‎PN Nel SE Bs Se uh‏ یک فلو کت سس رين بيك فلوى با ی بر ‎Fes‏ ‏علاتم ‎SU‏ ‏و على الل لسري سك حم و و سونو مر ساره عرسا ره شود رغاشت نمی قود سح حلا ‏ها تاه ی دنت ‏ود مد سار رت ‎inl ia Stl lag bch if by TT ged‏ درس و من قلب و عوقو هو 1 من ‎a ‏8 ی ."سا" آ ۲ ‎

صفحه 61:

صفحه 62:

فرآیند آموزش به مددجودربیماری آسم پرستاران دوره -52گروه1 دانشگاه علوم پزشکی تهران درس:فرآیند یادگیری واصول آموزش به مددجو استاد:خانم دکتر فراهانی مراحل فرآیند آموزشی بررسی تشخیص آموزشی ثبت و مستند سازی برنامه ریزی ارزشیابی اجرا اقدامات آموزش به بیماران فواید و نتایج مثبت زیادی در بر دارد کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی افزایش کیفیت مراقبت ها کمک به بیمار در به دست آوردن استقالل و خودکفایی بیشتر افزايش رضايتمندي بيمار برطرف شدن سر درگمي بیمار و خانواده اش آسم آسم انسداد برگشت پذير راههاي هوايي است و التهاب مزمن و پاسخ دهي بيش از حد راههاي هوايي نيز وجود دارد. آسم يكي از شايع ترين و قديمي ترين بيماري ها مي باشد. بر اس اس گزارش س ازمان بهداش ت جهان ي بيش از 150 ميليون نفر در سطح جهان به آسم مبتال مي باشند. ميزان مرگ و مير ناش ي از حمل ه حاد آس م را ت ا 38درص د گزارش كرده اند. آسم شيوع آسم در ايران بين 10تا 15درصد مي باشد. تخمین زده می شود 4تا5درصد افراد جامعه در ایاالت متحده مبتال به این بیماری هستند 50درصد مبتالیان به آسم را جامعه زیر 10سال تشکیل می دهد درپسران شایعتر از دختران است آلرژی قویترین عامل مساعد کننده برای بروز آسم است عوامل تشدید کننده:آلرژی-فعالیت-استرس و اختالالت عاطفی-بوهای تند و عطرها-تغییرات آب و هوایی-گردوخاک-سرما-گرما و... آسم • آسم بیماری مخربی است که بر مدرسه رفتن وحضور در سر کار،انتخاب شغل،فعالیت های جسمانی و اجتماعی ودر کل کیفیت زندگی تاثیر میگذارد • اغلب حمالت آسم در شب روی می دهند • عوارض آسم ممکن است شامل آسم مقاوم،نارسایی تنفسی،پنومونی و آتلکتازی باشند عالیم بیماری ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ احساس فشردگی در قفسه سینه وتنگی نفس خس خس سینه به هنگاه بازدم سرفه خصوصا در شب معموال همراه با خلط غلیظ شفاف وزرد تنفس سریع وسطحی که به هنگام نشستن بهتر می شود مشکل در تنفس انقباض عضالت گردن آبی شدن پوست خستگی زیاد تنفس صدادار شبیه خرخر ناتوانی در صحبت کردن تغییرات ذهنی وروانی از جمله بی قراری یا گیجی اهداف درمان آسم : اهداف درمان آس م شام ل حف ظ س طح فعاليت فرد در ح د ط بيعي ,حف ظ عملكرد س يستم تنفس ي در ح د ط بيعي, پيشگيري از حمالت آس م و عالئ م مزم ن آزار دهنده, اس تفاده از حداق ل دارو ب ا حداق ل عارض ه دارويي و افزايش كارايي و كيفيت زندگي بيمار آسمي مي باشد. بهتری ن درمان برای آس م پیشگیری از بروز حمالت به وس یله اجتناب از عوام ل شروع کننده وتشدی د کننده آسم می باشد -1بررسی ()Assessment • • • • فرآیندی است سازمان‌یافته و نظام‌مند برای جمع‌آوری داده‌ها از منابع مختلف به منظور ارزیابی سطح سالمت مددجو اولین و مهم‌ترین مرحله از فرآیند آموزش است و زیربنای سایر مراحل فرآیند محسوب می‌شود. از دیدگاهی کل‌نگر انجام می‌شود. یک فرآیند پیوسته است. بررسی جمع‌آوری داده‌ها معتبرسازی داده‌ها دسته‌بندی داده‌ها ثبت داده‌ها منابع بدست آوردن اطالعات -1مددجو -2خانواده و خویشان -3اعضای تیم بهداشتی -4گزارشات پزشکی -5دیگر گزارشات (آزمایشات) -6مروری بر مطالعات بررسی بیمارمبتال به آسم در فرآیند پرستاری ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ در بررسی حفظ حریم خصوصی بیمار الزامی ست محل انجام بررسی را از نظر میزان سردی و گرمی و میزان شدت نور بررسی میکنیم سیستم حمایتی بیمار را بررسی میکنیم تمایل به همکاری بیمار را بررسی میکنیم نشانه های غیر کالمی بیمار را بررسی میکنیم عقاید زمینه ای مذهبی،اجتماعی وبهداشتی اش را بررسی میکنیم با نشانیدن بیمار و در آوردن لباس های تنگ او ،ریه او را به حداکثر انبساط برسانیم بررسی بیمارمبتال به آسم در فرآیند پرستاری ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ شکایت اصلی بیمار را بررسی کنیم (از طریق ابزارهای جمع آوری اطالعات مشکل کنونی اش را بررسی کنیم) عالیم حیاتی مددجو سطح هوشیاری،وضعیت مردمک ها،وضعیت پوست بیمار(از نظر سیانوز،رنگ پریدگی،تغییر رنگ و)... ریت تنفس ونبضش را بررسی میکنیم اینکه چه عاملی باعث حمله کنونی اش شده و هنگام حمله مشغول چه کاری و کجا بوده بررسی میکنیم تاريخچه کامل فاميلي،محيطي ،شغلي و سابقه مثبت خانوادگي اش را بررسی میکنیم عوامل تشدید کننده حمالتش را(مثل دود سیگار،پیاده روی،حرف زدن،بو و)...بررسی میکنیم بررسی بیمارمبتال به آسم در فرآیند پرستاری ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تاریخچه ای از نظر بیماری دیگر،جراحی وسابقه بستری شدن در بیمارستان را بررسی میکنیم صداهای ریه مددجو را از طریق پشت مددجو بررسی میکنیم اتساع دیافراگم مددجو را از طریق دق بررسی میکنیم بررسی گاز های خون شریانی وپالس اکسی متری را از نظر هیپوکسمی در حمالت حاد را بررسی میکنیم محیط زندگی مددجو را از نظر وجود آلرژن ها وعوامل تشدید کننده حمالت بررسی میکنیم مددجو را از نظر حساسیت دارویی و غذایی اش را بررسی میکنیم تست های عملکرد ریوی،تست پوستی(تعیین آلرژن)،رادیوگرافی از قفسه سینه،نوار قلب و آزمایشات مرتبط را برایش انجام می دهیم بررسی بیمارمبتال به آسم در فرآیند پرستاری ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تاریخچه ای از داروهایی که در فواصل زمانی و با دز مشخص را مصرف کرده ومیکند بررسی میکنیم سطح ایمنوگلوبولین ها( (Igm,IgG,IgA,IgEدر سرم را برای سطح آلرژی بررسی میکنیم آخرین بار قبل از مراجعه چه مقدار وچه موقعی چه غذایی را خوره بررسی میکنیم سابقه اعتیادش را به الکل،سیگار و مواد مخدر بررسی میکنیم مخاط بینی اش را از نظر بی رنگی،رنگ پریدگی و ادم وآتروفی بررسی میکنیم هر تفاوت در تعداد،عمق و درد در تنفس را بررسی میکنیم نوع تنفس در مددجو را بررسی میکنیم(دوره ای،تاکی پنه،برادی پنه و)... صداهای ریه را در مددجو(رونکا،کراکل،پلورال،فریکشن راب وویز) بررسی میکنیم نمونه گیری از خلط وخون مددجو(برای بررسی از نظر ائوزینوفیلی) Physical examination inspection(( مشاهده-1 )palpation( لمس-2 )auscultation( سمع-3 )percussion( دق-4 ثبت اطالعات پایه • بعد از کامل شدن بررسی و شرح حال اطالعات را بایستی در پرونده دایمی بیمار ثبت کرد. • درمرحله asssessmentکار مهم دیگر سازماندهی ، تجزیه و تحلیل و خالصه کردن داده های جمع آوری شده است. -2تشخیص آموزشی پرستاری در بیماری آسم پاک سازی غیر موثر راه هوایی در رابطه با تنگی راه هوایی وتولید بیش از حد موکوس اضطراب در رابطه با ترس از مرگ خطر غیر موثر بودن رژیم درمانی تجویز شده کمبود حجم مایعات در رابطه با کاهش هیدراتاسیون در نتیجه دفع نامحسوس آب اضطراب وترس در رابطه با تصویر ذهنی از خود اضطراب به علت تنگی نفس و بیقراری ناشی از کاهش اکسیژناسیون اضطراب در رابطه با ترس از مرگ تشخیص آموزشی پرستاری در بیماری آسم غیر موثر بودن الگوی تنفس اختالل در تبادالت گازی ناشی از انسداد راه هوایی اضطراب ناشی از ناتوانی در انجام کارهای فردی وگروهی اختالل در گزینش مواد تغذیه ای مصرفی ونوشیدنی ها ناتوانی در استفاده درست از داروها و وسایل درمانی ناتوانی در انجام سرفه موثر و غیر موثر بودن الگوی تنفس کمبود اطالعات فرد در مورد عوامل مساعد کننده،راههای جلوگیری واقدامات درمانی انواع «مشکل» در تشخیص‌های پرستاری • واقعی ()Actual • خطر()Risk/High Risk • احتمالی ()Possible • سالمتی()Wellness • سندرم ()Syndrome صرفا تشخیص پرستاری را ذکر کنید نه تشخیص پزشکی چون تشخیص پزشکی وظیفه پزشک است. از تشخیص های پرستاری استاندارد استفاده کنید. مثال :بجای زخم ،از تشخیص تغییر درتمامیت پوست استفاده کنید. پاسخ مددجو به تجهیزات را به جای تعیین خود وسیله بایستی مشخص کرد. مثال :مانیتورینگ قلبی در رابطه با درد قفسه سینه (غلط) اضطراب در رابطه با کمی اطالعات در مورد مانیتورینگ قلبی (درست) بجای تعیین مشکالت پرستاری باید مشکل مددجو تعیین شود. تقاضای مسکن مکرر در رابطه با درد (غلط) درد در رابطه با بی حرکتی اندام تحتانی (صحیح) بجای تعیین اقدامات پرستاری بایستی مشکل مددجو تعیین شود. دادن رژیم غذایی پرپروتیین در رابطه با احتمال تغییر در تغذیه (غلط) احتمال تغییر درتغذیه در رابطه با دریافت ناکافی مواد غذایی (صحیح) بجای استفاده از جمالت متعصبانه باید از جمالت حرفه ای استفاده شود. اختالل در تمامیت پوست در رابطه با عادات ضعیف بهداشتی ( غلط) اختالل در تمامیت پوست در رابطه با کمی اطالعات در مورد مراقبت از پوست (صحیح) از بکاربردن جمالت نامناسب ازنظرقانونی باید اجتناب کرد .جمالتی که به گناه ،غفلت و کم تجربگی اشاره کنند ،میتوانند باعث مشکالت قانونی شوند. آنژین در رابطه با دارودرمانی ناکافی (غلط ) درد در رابطه با استفاده نامناسب از دارو (صحیح) درهرجمله فقط به یک مشکل اشاره شود . درد و اضطراب در رابطه با اشکال درتحرک (غلط) اختالل در تحرک در رابطه با درد قفسه سینه (صحیح) -3برنامه ریزی ()Planning ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ چگونه می‌توان مشکل را برطرف کرد؟ برنامه‌ریزی ،نحوه رویکرد به مشکل بیمار در جهت کاهش اثرات یا برطرف کردن آن را بیان می‌کند. برنامه آموزش شامل یک برنامه دقیق سازمان یافته و نوشته شده ای است که نیازهای یادگیری بیمار و چگونگی ارائه آموزش و اندازه گیری نتایج را ارائه می دهد. وقتی برنامه آموزشی تدوین می شود باید محدوده زمانی اجرای آن تعیین شود پیش بینی لوازم وفضای مناسب و موردنیاز انجام شود باید روش آموزشی مشخص شود داشتن برنامه نمایش و تمرین جزء اساسی از برنامه آموزشی می باشند برنامه ریزی ()Planning برنامه ریزی اولویت‌بندی تعیین اهداف طرا!حی اقدا!مات پرستاری ثبت الف -اولویت‌بندی اع خ شن ع دو ت قا ی کش م ما وا و فد نز ایی ت ی ه ب هع ا ت ل ی نق ف س د و ف اای شی ز مثال • -1 اختالل در الگوی خواب در ارتباط با سرفه‌های مکرر از بین رود • -2 الگوی تنفسی ناموثر در ارتباط با ضعف و خستگی از بین رود • -3 عدم تحمل فعالیت در ارتباط با تشدید حمالت از بین رود • -4 الگوی تنفسی باید یکنواخت بوده که کم عمق یا عمیق نباشد • -5 کمبود حجم مایع در ارتباط با از دست دادن اشتها دربیمار از بین رود • -6 اضطراب در ارتباط با تغییر در عملکرد نقش بیمار در جامعه از بین رود • -7 نبود کوتاهی دامنه تنفس و پاک بودن صداهای تنفسی انتظار میرود ب -تعیین هدف • نتیجه‌ای مشخص و قابل اندازه‌گیری که به گونه‌ای تعیین می‌شود تا بازتابی از سطح سالمت باالتر بیمار باشد. • اهداف تعیین شده می‌بایست واضح و مشخص ،قابل اندازه‌گیری ،قابل دستیابی، واقعی و دارای زمان مشخص باشند. • • • • • بیمار از روز چهارم بعد از بستری اظهار کند که خس خسی ندارد بیمار تا دو روز آینده تقاضای داروی مسکن نکند بیمار در طول مدت بستری دچار عفونت نشود. بیمار در طی مدت بستری در بخش روزانه حداقل 6لیوان مایعات مصرف کند. دمای بدن بیمار در پایان شیفت در محدوده طبیعی باشد. ج -طراحی اقدامات پرستاری عدم تحمل فعالیت در ارتباط با عدم تعادل بین عرضه و تقاضای اکسیژن ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ از دادن غذاهای پرحجم به مددجو جلوگیری کرده و بایدآب ومایعات بیشتری مصرف کند بیمار در حالتی که احساس راحتی بیشتری می‌کند قرار گیرد. از اطرافیان یا وسایل کمکی مثل عصا برای راه رفتن کمک بگیرد. در بین فعالیت‌ها زمان‌هایی را برای استراحت در نظر بگیرد. از تمرینات ورزشی برای تقویت ماهیچه‌ها استفاده کند. از انجام کارهای غیر ضروری خودداری کند. فعالیت‌ها را تدریجا ً زیاد کند. محتوی را از مطالب ساده به سمت مطالب پیچیده هدایت کنید .هر مرحله باید بر اساس یک توالی منطقی سازمان دهی شده باشد. درنوشتن اهداف وبرآیندهای مورد انتظارباید به یکسری موارد توجه کرد: -1درهرجمله فقط یک هدف نوشته شود .مثال: اشتباه:ریه های بیماردرسمع پاک باشد و تعداد تنفس 20باردردقیقه باشد. صحیح: : -1ریه های بیماردرسمع پاک باشد. -2تعداد تنفس 20بار دردقیقه باشد. قابل اندازه گیری بودن :با جمالت قابل اندازه گیری بیان شده باشد.مثال: تعداد نبض 100-60باردردقیقه باشد مددجو محور باشد . مثال :پرستار سه بار در روز مددجو را راه ببرد( .غلط) مددجو سه بار در روز راه برود( .صحیح) چهارچوب زمانی برای هرهدف وبرآیندموردانتظار مشخص باشد. -5 واقع بینانه وقابل دسترسی باشد(با توجه به منابع ، امکانات ،خانواده و مددجو و)...... نوشتن برنامه پرستاری بعد ازنوشتن تشخیص های پرستاری واولویت بندی کردن آن ها ونوشتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت باید مراقبت های پرستاری نوشته شود.انواع اقداماتی که ما برای بیماران انجام میدهیم: - 1اقداماتی که توسط پزشک آغاز میشوند.وپرستار دستورات کتبی پزشک را اجرا میکند. -2اقداماتی که توسط پرستار آغاز میشوند. -3اقدامات مشارکتی: اقدامات مشارکتی اقداماتی هستند که نیازبه اطالعات ومهارت وتخصص مراقبین مختلف بهداشتی را دارند. مراقبت پرستاری باید طوری نوشته شود که درآن تمام اطالعات الزم وجود داشته باشد .مثال: -1اقدام کدام است؟ -2درچه زمانی باید انجام شود؟ -3اقدام را چگونه بایستی انجام داد؟ -4چه افرادی دراین اقدام دخالت دارند؟ بعالوه پرستار بایستی علل علمی اقدامات را بداند. برنامه ریزی مراقبت پرستاری شامل مشورت با دیگر اعضای تیم بهداشتی میباشد.مشورت را درهر مرحله از مراقبت پرستاری می توان انجام داد. نیاز به مشاوره زمانی احساس میشودکه پرستارمشکل مددجورا تعیین میکند ولی با استفاده ازاطالعات ومهارت های شخصی قادربه رفع آن ها نیست. خطاهای متداول در نوشتن اقدامات پرستاری نوع اشتباه اعمال پرستاری بطور کامل توضیح داده نشود. جمله اشتباه تغییروضعیت مددجو توسط پرستارهر 2 ساعت یکبار جمله صحیح تغییر وضعیت مددجو هر2 ساعت یکبار: 8خوابیده به پشت 10سمت چپ 12به شکم 2سمت راست نوع اشتباه کمیت ذکر نشود جمله اشتباه جمله صحیح انجام دهان شویه انجام دهانشویه با استفاده از50 با استفاده از سی سی پراکسید پراکسیداکسیژن هیدروژن هر2 هر 2ساعت یکبار ساعت یکبار در درساعات 8 – 10 ساعات 8 – 10 12 -2 -4 -6 10 - 12 -2 -4 -6 8 -10 نوع اشتباه جمله اشتباه • روش ذکر نشود تعویض پانسمان در هر شیفت یکبار: 10 -2 -6 جمله صحیح تعویض پانسمان با استفاده از پماد نئومایسین و2 گاز و چسب ضد حساسیت در هر نوبت یکبار2 -6: 10 -4اجرا اقدامات آموزشی • در اجراي برنامه ها مي توان از روشهاي تعاملي و مشاركتي در آموزش سالمت به بيمار مانند رسانه هاي جمعي و رسانه هاي محلي و ساير رسانه هاي نوشتاري و نيز فرايند هاي گروهي و ...استفاده كرد • مرحله به عمآ­لوردن طرح است که با مشاركت پرستار و مددجو پیش می رود موضوعات اصلی و کلیدی مربوط به آموزش به بیمار ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ آموزش در مورد بیماری آموزش در مورد تست های آزمایشگاهی آموزش در مورد داروهای بیمار آموزش در مورد رژیم غذایی بیمار آموزش در مورد ترخیص آموزش در مورد نحوه مراقبت از خود در منزل همانطور که در قسمت بررسی هم گفته شد توجه به سن،جنسیت،سطح سواد،سطح درک بهداشتی،مذهب و....الزامی است اقدامات آموزشی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ .ازدریافت وعده های غذایی پُرحجم اجتناب کند آب ومایعات بیشتری مصرف کند مواد غذایی غنی از ویتامین های B6,A ،cو روی را افزایش دهد بنابراین ،مقادیر بیشتری کلم بروکلی ،گریپ فرویت ،پرتقال ،فلفل شیرین ،کیوی، آب گوجه فرنگی و گل کلم مصرف کند .منابع غذایی حاوی ویتامین Eمانند مغز آجیل را بیشترمصرف کند در صورتیکه مبتال به آسم آلرژیک است،غذاهای آلرژیزا را حذف کند. بیمار به طریقه درست از اسپری ها و دیگر وسایل درمانی استفاده کند اضطراب بیمار در رابطه با کاهش نقش و فعالیت هایش در جامعه از بین رود اقدامات آموزشی از كافئين ،شكر ،نمك و آب كلرينه شده پرهيز كند. به يادداشته باشيد كه بسياري از غذاهاي فرآوري شده محتوي نمك و يا شكر مي‌باشند. بسياري از افراد مبتال به مشكالت تنفسی مزمن مثل آسم هنگاميكه معده آنها پر است احساس تنگي نفس مي‌كنند .اين به اين دليل است كه زمانيكه معده آنها پر است ديافراگم نمي‌تواند به خوبي كار خود را انجام دهد .بنابراين از وعده‌هاي غذايي كم حجم ولي متعدد استفاده كنيد تا هم دچار تنگي نفس و هم دچار ريفالكس (برگشت اسيد معده)‌ كه در بسياري از مبتاليان شايع است ،نشود. اقدامات آموزشی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ آموزش به مددجو در رابطه با الگوی تنفس و سرفه اش و طریقه درست تنفس دیافراگماتیک یادگیری چگونگی کنترل حمالت و دوری از عوامل تشدید کننده افزایش اطالعات در مورد بیماری اش ورزش های توابخشی ریه را آموزش دهیم تکنیک های تن آرامی را آموزش دهیم ()relaxition آموزش دوری از استرس و عوامل تنش زا آموزش صداهای طبیعی و غیر طبیعی مثل ویزینگ به والدین کودک مبتال به آسم اقدامات آموزشی شرحی از آزمایش های روتین آسم مثل آزمایش خلط وخون،عکس قفسه سینهECG،و ...را برایش توضیح می دهیم در این رابطه چگونگی انجام تست، طول مدت انجام آن و همچنین وظایف وی در حین تست را آموزش می دهیم. بدقت در مورداثر ،دوز ،شکل ،ظاهر و عوارض جانبی داروهایش مثل سالبوتامول ،آمینوفیلین ،تئوفيلين،شربت سرفه اش ،اکسیژن در مانی اش و ...به بیمار آموزش بدهیم وآموزش دهیم که عوارضی مثل بی اشتهایی,گیجی,اسهال ,تپش قلب,تغییر در تعداد نبض و تعداد تنفس ,تهوع ,استفراغ و ...را گزارش نماید. لیستی از سازمانهایی که می تواند از نظر مالی و روانی بیماررا حمایت کنند را در اختیار بیمار قرار می دهیم همچنین اگر وب سایتی برای آموزش بیمار موجود است آن را به بیمار معرفی می کنیم آموزش ‏ ‏ ‏ ‏ ورزش هاي تنفسي: يك دست خود را روي معده بگذاريد و دست ديگر را در قسمت وسط قفسه سينه قرار دهيد. با بيني يك نفس عميق بكشيد و اجازه دهيد شكم تا حد امكان به جلو بر آمدگي پيدا كند .ضمن سفت كردن عضالت شكم با لبهاي بهم فشرده (غنچه شده) هواي درون ريه ها را خارج كنيد و دست خود را در هنگام بازدم روي شكم فشار دهيد و برداريد. اين تمرين را به مدت يك دقيقه انجام دهيد و پس از آن استراحت كنيد و در روز چند مرتبه اين ورزش را انجام دهيد. راهنماي اجتناب از مواد آلرژي زا ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ حيوانات دست آموز در خانه نگاه نداريد. از بالش يا تشك هاي پر -پشم -كرك استفاده نكنيد. كليه ملحفه ها را هفته اي يكبار در آب 55درجه سانتي گراد بشوييد. رطوبت خانه و محيط هاي دربسته را كاهش داده در حد كمتر از % 50 نگهداريد. درصورت امكان از قالي به عنوان كف پوش استفاده نكنيد. در فصول گرده افشاني پنجره را ببنديد. از منابع تكثير قارچ مانند برگهاي خيس و مواد زائد باغچه اجتناب كنيد. در صورت امكان از دستگاه تهويه استفاده كنيد. سيگار نكشيد. توصيه كنيد ديگران هم در منزل سيگار نكشند از مواد غذايي حساسيت زا ( زرده تخم مرغ -ماهي -شير گاو -سويا -آجيل- مركبات) در ابتداي شروع تغذيه شير خوار خودداري كنيد. آموزش توصیه به بیمار جهت پوشیدن ماسک فیلتر دار هنگام انجام کارهای روزمره ویا ورزش درهوای سرد زمستان وهمچنین هنگام باغبانی ویاهرفعالیتی که تولید گرد وخاک میکند .بهتر است درهوای سرد فعالیتهای را محدود نماید نوع ورزش ,مناسب با وضعیت بیماری انتخاب شود .به عنوان مثال اگر هنگام آهسته دویدن حالت ویزینگ یا خس خس سینه شروع می شود,توصیه به بیمار که آهسته راه برودویا نوع ورزش رابه دوچرخه سواری تغییر دهد مصرف کربوهیدارتها (برنج ,سیب زمینی ,نشاسته) محدود شود زیرا این مواد در طی فرایند هضم ,دی اکسید کربن بیشتری تولید کرده وبر روی الگوی تنفسی بیمار ,اثرات سوء می گذارد آسم یار روش استفاده از آسم يار ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ در پوش دارو را برداشته و آن را عمودي نگه داريد. دارو را به خوبي تكان دهيد. سر را قدري به عقب برده و به آهستگي بازدم خود را بيرون دهيد . دستگاه را عمودي نگه داريد. الف) لوله دهاني آن را درفاصله 3-4سانتي متري دهان نگه داريد. ب) لوله دهاني را داخل دهان ببريد به نحوي كه منفذي براي خروج هوا از دهان نباشد. قسمت انتهايي دستگاه را فشار دهيد تا دارو آزاد شود و به آرامي نفس عميق بكشيد. فشار را از قسمت انتهايي دستگاه برداشته آن را آزاد نماييد. تنفس خود را حداقل 5تا 10ثانيه نگه داريد تا ذرات آئروسل دارو دقيقا به عميق ترين قسمت هاي ريه برسد. دستگاه را كنار ببريد و به آهستگي بازدم خود را ازطريق بيني خارج كنيد. اگر نتيجه نگرفتيد 20دقيقه بعد تكرار كنيد. آموزش نحوه استفاده ازاسپری های استنشاقی قبل از استفاده اسپری را تکان دهد یک تنفس عمیق وآهسته انجام دهد سپس قسمت دهانی اسپری راروی دهان قرار داده وهمزمان با انجام یک دم عمیق و آهسته از طریق دهان ,یکبار به قسمت باالی مخزن فشار وارد کند.سپس قطعه دهانی را بردارد و تنفس را به مدت 10ثانیه نگه داشته تادارو بهتر نفوذ کند وپس از آن به آهستگی بازدم از طریق لبهای غنچه انجام دهد. در صورت لزوم وطبق تجویز پزشک این مرحله را تکرار نماید البته قبل از تکرار آن به مدت یک دقیق صبرکند وپس از هر اسپری دهان را بشوید تا رسوبات دارو از دهان و حلق پاک شده ومزه ناخوشایند آن رفع شود بهتر است قطعه دهانی اسپری روزانه شسته و تمیز شود. از مصرف داروهای ضد سرفه ,آرام بخش وخواب آور اجتناب نماید زیرا می تواند منجر به تضعیف عملکرد تنفسی و ایجاد حمله خفیف آسم شود. نحوه انجام سرفه موثر بیمار در وضعیت نشسته قرار گرفته وکمی به جلوخم شود. چندین بار تنفس عمیق وآرام به صورت دم از طریق بینی و بازدم از راه دهان را انجام دهد سپس یک دم عمیق انجام داده ونفس را2-3ثانیه نگه داردو به دنبال آن دو یا سه سرفه پشت سرهم همراه با انقباض شکم انجام دهد. بدین طریق ترشحات ریوی شل شده خارج می شوند .بعد از سرفه ,دم عمیق انجام دهد تا ریه ها متسع شوند. توصیه به بیمار که در صورت داشتن درد قفسه سینه ,محل را با دست با یک بالش ,ثابت نگه داشته و تمرینات سرفه را انجام دهد .بدین ترتیب درد کاهش می یابد -5ارزشیابی ()Evaluation مقایسه وضعیت سالمتی بیمار بعد از انجام اقدامات پرستاری با اهداف تعیین شده. اگر هدف‌گذاری صحیح نباشد ،ارزشیابی بسیار سخت و گاه غیر ممکن می‌شود. 3حالت ممکن است اتفاق بیفتد: مشکل حل می‌شود(.آموزش درست بوده) مشکل نسبتا ً حل می‌شود(.آموزش نسبتا درست بوده) مشکل باقی می‌ماند(.آموزش درست نبوده) ارزشیابی در ارزشیابی به سواالت زیر پاسخ داده می شود: ‏آیا بیمار به نتیجه مورد انتظاردست یافته؟ آیا تشخیص های پرستاری و مشکالت مشترک صحیح بوده اند؟ ‏آیا نیازهای آموزشی بیمار برآورده شده است ؟ ‏آیا بیمار در محدوده زمانی معین به برآیندهای مورد انتظار دست یافته؟ آیا اقدامات آموزشی باید ادامه یابند ،تغییریابند یا متوقف شوند؟ آیا مشکالت جدیدی بوجود آمده اند که جهت آنها برنامه ریزی یا اجرای پرستاری در نظرگرفته نشده است؟ چه فاکتورهای روی دستیابی یا نرسیدن به اهداف تاثیر داشته اند؟ ‏آیا مجددا نیاز به تعیین ترتیب اولویت هاست؟ یافته هایی که به این سواالت پاسخ می دهند بایستی از تمام منابع قابل دسترس (بیمار ،خانواده و یا سایر افراد مهم دیگر ،اعضای گروه پرستاری وتیم مراقبت بهداشتی ) جمع آوری نمود. این اطالعات باید در پرونده بیمار قابل دسترسی باشد. -6ثبت ومستند سازی ‏قسمت ضروی یک آموزش موفق به بیمار است تمام کارهای انجام شده برای بیمار از جمله بررسی،تشخیص،برنامه ریزی،اقدامات و ارزشیابی باید در پرونده با شرح کامل جزئیات ثبت شوند منابع ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ سایت پزشکان ایران pezeshkan.org ‏Tebyan.com مقاله دانشگاه علوم پزشکی تهران-بیماری های شایع تنفسی-نیلوفر جواهرزاده وسمیرا نوع جو نشریه سخاوت-بیماری آسم را بهتر بشناسیم-زهرا منجمد سایت آوای پرستار سالمت سایت مرجع دانش دانشگاه علوم پزشکی تهران کتاب تکنیک های اصول پایه پرستاری وبررسی وضعیت سالمت –کراون و هیرنل کتاب بررسی سریع پرستار از عالیم و نشان ها-ترجمه:حجی محمد نوروزی و فرخنده رزی و امیر طباطبایی منابع  محمدرضا خواجه،ترجمه خدیجه نصیریانی-کانابیو-هند بوک آموزش به بیمار امینیان و علیرضا حبیبی  Nursing diagnosis hand book-ackley & ladwig  Text book of medical –surgical nursing brunner &suddarths خدایا چنین کن سرانجام کار که تو خشنود باشی و ما رستگار thanks for your attention

62,000 تومان