صفحه 1:
ger Ae A all بسم
<~ ==
صفحه 2:
فرایند پرستاری در اختلالات روانی
صفحه 3:
بررسی و شناخت
* جمع آوری اطلاعات در مورد وضعیت بیمار(فیزیکی. هیجانی. شناختی؛
اجتماعی و معنوی)
* منابع جمع آوری اطلاعات(اولین منبع خود بیمار. اعضای خانواده,
همکاران و دوستان)
* ابزار جمع آوری: مصاحبه(مهمترین ابزار»» آزمایشات تشخیصی. آزمون
های روانشناختی
صفحه 4:
اا
مصاحبه
* روش پویاه مهم و موثر در اخذ اطلاعات از بیمار
* اهداف: اخذ تصوير كلى از زندگی بیمار, برقراری اعتماد و اطمینان متقابل,
برقراری تفاهم جهت اتخاذ شیوه درمانی و تشخیص
* اجزا مصاحبه: برقراری ارتباط» تکنیک های ارتباط درمانی معاینه وضعیت
روانی» تشخیص
صفحه 5:
اا
شرايط لازم براى مصاحبه
* فراهم نمودن مکانی خلوت. امن و بدون مزاحمت: اغلب بیماران زمانی به راحتی صحبت می کنند که
مطمن باشند دیگران صحبت های آنان را نمی شنوند لذا فراهم نمودن محیطی امن» آرام و دور از سروصدا
ضروری است.
* دور نمودن وسایل خطرناک. نحوه نشستن: بهتر است پرستار برای رعایت ایمنی نزدیک در خروجی MB
* راحتی در بیمار: شروع مصاحبه با صحبت ساده و کوتاه
* مدت مصاحبه: برحسب وضعیت بیمار,بطور متوسط ۴۵ دقيقه.بیماران پسیکوتیک و کسانی که اراحتی
جسمی دارند یا ناآرام هستند. مصاحبه نباید بیش از ۲۰ دقيقه باشد
* آغاز مصاحبه: معرفی خود. استفاده از القاب رسمی در مورد بیماران(نام خانوادگی). بیان هدف و زما
* مصاحبه, سوال در مورد علت مراجعه به بیمارستان یا در مورد مسایلی که فکر او را مشفول کرده است.
صفحه 6:
٠ پادداشت برداشتن: درصورتی که بیمار مخالف است بايد به
خواسته بیمار احترام گذاشت.
" رازداری: مطلق نیست, از نظر اخلاقی و قانونی پرستار ملزم
به حفظ اسران يمار استث.. اما هميشه تميتوات آن را تطور
كامل رعايت كرد مثلا وقتى بيمار افكار خودكشى دارد دارد بايد
ساير يرستاران و يزشكى را در جريان كذاشت.
* سوالات با پاسخ باز و بسته: سوالات بسته پاسخ Sly
کسب اطلاعات مشخص- حتی الامکان از طرح سوالات بسته
خودداری شود.
صفحه 7:
سس
موارد خاص در مصاحبه
* بیماران گوشه گیر: باید فعال بود. به رفتارهای غیر کلامی توجه کرد. اگر بیمار
برای بحث در مورد موضوع خاصی مشکل دارد > >تعویض موضوع
* بیماران پرخاشگر: رعایت نکات ایمنی. نباید زیاد به بیمار نزدیک شد. پرستار
نزدیک در خروجی باشد. از رفتارهای تهدیدآمیز پرهیز شود مانند خیره شدن؛
لمبن کردن» ایستادن بالای سربیمازه اگر پرخاشگری ادامه: داش توقف مصاحبه.
* بيماران مانیا: حدود مشخص شود(این بیماران حراف هستند). مصاحبه با
بیماران مانیا نیازمند رویکرد آرام و اطمینان بخش است.
صفحه 8:
سس
موارد خاص در مصاحبه
" بیماران افسرده: بعلت کندی روانی-حرکتی و ناامیدی قادر
به ارائه شرح حال کامل از خود نیستند لذا باید سوالات
اختصاصی در مورد علائم مربوط به افسردگی, وجود افکار
خودکشی, خواب و اشتها مطرح شود.
" بیماران سایکوتیک: استفاده از سوالات کوتاه و عینی, نباید
با هذیان ها مقابله کرد و یا رفتاری مبنی بر باور یا عدم لاور آن
ها نشان داد.
صفحه 9:
* بیماران گنگ و بهت زده:در بیماران مبتلا اسکیزوفرنی کاتاتونیک دیده می شود.
این بیماران فقط نگاه می کنند و حرف نمی زنند اما ممکن است بطور ناگهنی
حمله کنند. ظاهر عمومی و رفتارهای غیرکلامی مورد توجه قرار گیرد.
* بیماران بدبین: بی اعتمادهستند. ابراز صمیمیت از سوی پرستار را سوءتعبیر می
کنند. باید با این بیماران رسمی و توام با احترام رفتار نمود و جزئیات تصمیم را
شرح داد. هرگز در مقابل سوظن آن ها رفتار دفاعی نشان داده نشود.
* شرایط اورژانس: مصاحبه باید خلاصه و کوتاه باشد. تاکید بر نکات مهم که برای
مداخله فورى لازم است كفايت مى كند
صفحه 10:
سح
اخذ تاریخچه روانپزشکی
* اطلاعات شناسایی: نام و نام خانوادگی بیماره سن, جنس, وضعیت تاهل.
شغل؛ وضعیت اقتصادی» محل سکونت. محل و موقعیت مصاحبه
روانپزشک معالج
* شکایت اصلی: علت مراجعه و شکایت اصلی بیمار به زبان خودش و عینا
با کلمات بیماره هرچند که بی ربط و غیرعادی باشد. هر مشکل باید از دو
جنبه مورد توجه قرار گیرد: خودمشکل که بیمار بیان میکند و احساسات
همراه با آن
صفحه 11:
" " ." << سس« _
اخذ تاریخچه روانپزشکی
* سابقه بیماری فعلی: چگونگی شروع بیماری. عوامل تسریع کننده. غالبا
با این سوال که" ناراحتی شما چطور شروع شد" می توان به اطلاعات
کاملی در مورد بیماری رسید.
* بیماری های قبلی: هرنوع بیماری روانی يا جسمی دیگر
* سابقه خانوادگی: وضعیت اجتمعی- اقتصادی خانواده. سیستم های
حمایتی. وضعیت شغلی و تحصیلی. بیماری های روانی و جسمی
صفحه 12:
یخچه زندگی شخصی:
7 پیش از تولد و ضمن تولد: وضعیت سلامت مادر در زمان بارداری. مصرف داروها و
مواد مخدر.خواسته يا ناخواسته بودن بيمارء شرایط زایمان وضعیت بیمار در زمان
تولد
- اوایل کودکی(تولد تا ۳ سالگی): کیفیت ارتباط والدین مخصوصا مادر با کودک و
میزان حضور مادر: وجود اختلالات رفتاری مانند: ناخن جویدن؛ اضطراب جدایی؛
ترس و وحشت شبانه. شخصیت بیمار: خجالتی. منزوی» بیش فعال» ترسو و ...
" دوران پیش از دبستان(۲-۶سالگی): تعیین هویت جنسی و همانند سازی.
وجود اختلالات رفتاری مانند: کابوس شبانه. شب ادراری» رفتارای ضداجتماعی
صفحه 13:
- دوره دبستان(۶-۱۱سالگی): سن ورود به مدرسه» ترس از مدرسه,
وضعیت پادگیری» فعالیت گروهی و روابط
- بلوغ و نوجوانی(۱۱-۲۰): کسب هویت و استقلال, ارتباطات» سرگرمی و
رفتارهای ضد اجتماعی. تصویر بدنی از خود. سوءمصرف مواد
صفحه 14:
- بزرگسالی: سابقه شغلی سابقه زناشویی.سابقه نظامی» سوءييشينه.
متائقه تحسیلی»مذهب: وافزهنگه مسرف بواد«شمالیت رهای اجقمافی
(ملاقات کنندگان)»؛ وضعیت فعلی زندگی بیمار. تجارب جنسی آرزوها و
تخیلات و کابوس be
صفحه 15: