علوم انسانی و علوم اجتماعیفلسفه و حقوق

فلسفه اخلاق از دیدگاه فلاسفه غرب

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 16 اسلاید مکاتب و نظریه های اخلاقی در فلسفه غرب

Karami21

صفحه 1:
مکانب و نظریه های احلاعی در داسنه غرب

صفحه 2:
مقدمه فلسفه اخلاق این پرسش را مورد توجه قرار می دهد که من چه باید کنم. لازمه پاسخ دادن به اين پرسش چیزی بیش از بیان اصل بنیادی اخلاق است. ما همچنین باید بنا بر ان اصل ماهیت و گستره وظایف اخلاقی گوناگون مان را تبيين كنيم.

صفحه 3:
حوزه های فلسفه اخلاق اقلا اخلاق تحلیلی (فرا اخلاق) ‎Ef‏ اخلاق هنجاری

صفحه 4:
نظریه های اخلاقی 2 ‏ها‎ oulbs ‏الف) خودگروی اخلاقی.‎ بر اساس این نظریه هر کس باید به دنبال منافع خود باشد, یا به عبارت دیگر هر كس بايد در يى أن باشد كه خير يا سعادت خويش را به حداکثر برساند.

صفحه 5:
استدلال های گوناگون برای دفاع از نظریه خود گروی اخلاقی * استدلال ((دنیای بهتر)) در استدلال "دنیای بهتر", خودگرای اخلاقی می گوید هر كس در 2 سعادت و خیر خود اولویت دارد.,زیرا هیچ کس در شناخت امیال و نیاز ها كرد أر خود أو كاه ثر نيست و هبج کس از خود فرد بت نمی ناد آن اميال و نياز ها را براورده كند. * استدلال ((توسل به خود كروى روان شناختى)) اين استدلال نظريه اى درباه سرشت آدمى است كه بر اساس آن, آدمیان اساساً خود كرا هستند و نمى توانند در رفتار خود منافع و خير خود را در نظر نياورند.

صفحه 6:
ب) فایده گروی. فعلی اقلاقا درس است که بیهترین فاییه را ایجاد کد با روی هم رف هدرن تام را وجود آورد. * صواب یا خطا افعال ننها بر اساس نتایج آن ها ارزیابی می شود. - در سنجش واررایی تایج افعال نها ملاک مهم لذت و رنجی است که این افعال بد وجود می آورند. ‎ele pean eee aerate eaten en teres ee ee me‏ 5 تین از دیگری برتر نیست.

صفحه 7:
بنتام برای محا ‎eet ee‏ الف كا و ‎٠‏ عوامل تعیین شدت مدت * قطیعت و عدم قطیعت * نزدیکی یا دوری باروری ws * شمول

صفحه 8:
تفاوت ميان سعادت 3 لذت: ال لدب اساسا حسی و مربوط به حسم است, اما سعادت بیشتر مربوط به ذهن و روح است. 8 لذّت از نظر زمانی کوتاه تر از سعادت است. 1 لذت ممكن است در تعارض با سعادت باشد, مانند فردی که مخدر رت ی کر

صفحه 9:
نقد های جدی بر فایده باوری به سادگی نمی توان نتیجه افعال را دانست. ا اين نظريه اخلاقى جایی برای انگیزه و نیت در نظر نگرفته است. اقلا فایده باوری عدالت را نقض می کند.

صفحه 10:
وظیفه گروی نظریات مربوط به وظیفه گروی نظریاتی اند که بدون توجه به نتایج افعال آنها را ذاتا خوب يا بد می دانند. الف) وظیفه گروی کانتی. از نگاه کانت برای اخلاقی زیستن باید از تمایلات و خود خواهی پرهیز کرد و ((مطابق تکلیف)) و ((از روی تکلیف)) عمل کرد. تنها در اين صورت است که فعلی اخلاقی است. مثال: شخص ثروتمند که مدرسه می سازد. 10

صفحه 11:
از نظر کانت امر ها دو گونه اند: 6 مشروط ‎a‏ 2

صفحه 12:
سه صورت بیان شده برای امر مطلق توسط سر نا ‎nt] Sl ath‏ رفتار کنن که در عین ال باه که زان آیینا قانونی عام شود. الا چنان رفتار كن تا بشریت را چه در شخص خود و چه در شخص دیگری هميشه یک غایت به شمار آوری: و نه هرکز همچون وسیله ای 8 "اراده هر موجود عاقل در مقام اراده واضع قانون عام." بر اساس این معیار هر قانون رفتاری که با اراده به عنوان قانون 4135 عام در تعارض باشد, مردود است. 12

صفحه 13:
ب) نظریه وظایف در نگاه نكست . دیوید راس برای ترمیم نظریه اخلاقی کانت. نظریه ((وظیفه در نگاه نخست)) یا ((وظایف مشروط)) را بنیان نهاد. از نظر راس فعلی خاص, زمانی وظیفه وآقعی خواهد بود ک در همان زمان فعلی دیگر که از اهمیت اخلاقی بیشتر برخورد دار است. وجود نداشته باشد. راس معتقد است هفت وظیفه اصلی وجود دارد که همه وظایف دیگر به آنها قابل ارجاع است. او شهود گرا است و این وظلیف هفت گانه را بديهي می س بت ‎Sp ee‏ او نمی تواند درستی آنها را اثبات کند 13

صفحه 14:
وظایف هفت گانه اصلی از نظر دیوید راس ولاك سر وا وفارا ۰ سالت سس رازن * وظایف مربوط به سياس گزاری. " وظايف مربوط به عدالت. : رایس مر وا ۱ وظایف مربوط به بهبود خویشن. وظایف آسیب نرساندن به دیگران. 14

صفحه 15:
اخلاق فضیلت نظریه اخلاق فضیلت از آدمیان می خواهد پیوسته در پی آن نباشند که فعل اخلاقا درست چیست. ‎Sb‏ از آنها می خواهد که حالتهای درونی خود را زیبا سازند, لن گاه به طور طبیعی فعل زیبا از آنان سر خواهد زد. این ‎A‏ ‏های درونی زیبا همان فضایل اند. فضیلت حالتی در منش يا شخصیت آدمی است ک او را سوق می دهد که اخلاقی رفتار کند؛ به عبارت دیگر: از کوزه برون همان تراود که در اوست. 15

صفحه 16:
اقلا اخلاق فضیلت می پرسد چگونه باید زندگی کنم, لا در اخلاق فضیلت((خود)) فرد است که از لحاظ اخلاقی مهم است. اقلا اخلاق فضیلت عمدتاً از مفاهیم ستبر اخلاقی بهره می جوید, لا اخلاق فضیلت از توانایی خوبی برای توجیه افعال مستحب برخورددار است, ا اخلاق فضیلت, فاعل محور است, 16

صفحه 17:
سياس از توجه شما

39,000 تومان