پزشکی و سلامت آناتومی و فیزیولوژی

فیژیولوژی (سیستم غدد درون ریز)

system-ghodad-daroonriz

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فیژیولوژی (سیستم غدد درون ریز)”

فیژیولوژی (سیستم غدد درون ریز)

اسلاید 1: فیزیولوژی فصل 5 سیستم غدد درون ریز زهرا شیخ زاده

اسلاید 2: توضیحات مختصر :کاری که هورمون ها میکند رساندن پیام از تعدادی سلول ب گروه بزرگتری از سلول ها هستند. غده های درون ریز هورمون هارا تولید میکنند. هورمون ها مواد شیمیایی هستند ک در جریان خون وجود دارد و فرایند های قسمت های دیگر بدن را کنترل میکنند. به مجموعه ای از سلول ها و غده ها که هورمون ترشح میکنند دستگاه هورمونی هفته می شود. با وجود اینکه دستگاه عصبی فعالیت های بدن مارا تنظیم میکند اما در بدن ما فعالیت هایی وجود دارد ک باید ب طور دائمی تنظیم شود. مثل تنظیم رشد،تنظیم سوخت و ساز در سلول ها و تنظیم مقدار آب و املاح در بدن.کنترل این نوع فعالیت های دائمی بر عهده دستگاه هورمونی غدد درون ریز می باشد.نکته: سلول هایی ک گیرنده یک هورمون خاص را داشته باشند سلول های هدف آن هورمون گفته می شود.هورمون ها توسط خون می توانند در یک زمان چندین بافت را تحت تاثر قرار دهند.مثال:هورمون های ترشحی تخمدان مینواند ب طور هم زمان بر روی رحم و وازن و پستان ها و مغز تحت تاثیر قرار دهند.منظور از گیرنده چیست؟ در بیوشیمی گیرنده به یک مولکول پروتئینی گفته می شود.

اسلاید 3: غدد درون ریز غدد درون ریز یکی از سیستم های تنظیمی در برقراری هموستازی است.این غدد هورمون ترشح می کنند که در اندام های هدف پاسخ خاصی را القا میکنند.برخی از هورمون ها به یک بافت خاص تاثیر گذار هستند و برخی دیگر دارای اثر عمومی هستند.غدد درون ریز معمولا از طریق مکانیسم فیدبک تنظیم می شوند.اگر ماده شیمیایی ترشح شده بر روی خود سلول مترشحه تاثیر بگذارد اصطلاحا اتوکرین،اگر بر سلولهای مجاور اثر کند،پاراکرینواگر از طریق خون ب سلول ها ی هدف برسند اندوکرین گفته می شود .از نظر عملکرد سیستم غدد درون ریز رابطه نزدیکی با سیستم عصبی دارد.همانند سیستم عصبی به هماهنگی و تنظیم فعالیت سلول ها،بافت ها،اندام هاو تداوم هموستاز کمک میکند.عمل سیستم درون ریز عموما آهسته بوده و مدت زمان طولانی تری فعال است.ولی سیستم عصبی از خود تاثیر سریعی برجا می گذارد و در مدت زمان بسیار کوتاهی عمل میکند.

اسلاید 4: دستگاه غدد درون ریز دستگاه غدد درون ریز همکاری نزدیکی با سیستم عصبی و دستگاه گردش خون دارد. در واقع این دستگاه هورمون ها را در اثر تحریکات عصبی ترشح و به درون گردش خون رها میکند و گردش خون ، این مولکول ها ی پیام رسان را ب تمامی نقاط بدن حمل میکند. دلیل نام گذازی غدد درون ریز این است که سلول های بافت ها و اندام های تشکیل دهنده آن مواد را به درون محیط داخلی ترشح میکنند. این ترشحات که هورمون نامیده میشوند پس از عبور از مایع میان بافتی وارد جریان خون شده و در نهایت بر روی سلول هایی که سلول هدف نام دارد عمل میکنند ،گاهیی این سلول های هدف ، از غدد درون ریز فاصله زیادی دارند.غدد دیگری نیز در بدن وجود دارد ک مواد ترشحی خود را ب محیط داخلی بدن میریزند . اگر چه این ترشحات ، ساختار هورمونی ندارند. ولی هم چون مولکول های پیام رسان عمل کرده و پس از ورود ب خون بر سلول های مجاور و گاهاً بر خود سلول های ترشح کننده اثر می گذارند.غدد برون ریز: در بدن ترشحات خود را از طریق مجاری منتهی در سطح بدن به خارج بدن میریزند همانند اسید معده و عرق

اسلاید 5: ساختار هورمون از نظر شیمیایی،اکثر هورمون های بدن یا ساختار استروئیدی دارند. ک منشا آنها کلسترول است.مثل هورمون جنسی :آندروژن و استروژن. و هورمون های قشر فوق کلیه :کورتیزول و آلدوسترونیا غیر استروئیدی شامل: آمین ها ، پپتید ها و پروتئین ها هستند.هورمون رشد:GH هورمون محرک تیروئید: TSHهورمون محرک فولیکول: FSHهورمون های مرکزی غدد فوق کلیه : اپی نفرین و نوراپی نفرین،هورمون محرک لوتئال:LH

5,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید