کلیات مباحث مطرح در موضوع اخلاق در پژوهش
اسلاید 1: 1
اسلاید 2: 2كليات مباحث مطرح در اخلاق در پژوهش
اسلاید 3: 3تعريف اخلاقاخلاق به اين سوال پاسخ مي گويد :What should I do in this situation ?اخلاق رعایت حقوق دیگران است
اسلاید 4: 4آيا اگر پژوهشگران اصلي كه طرح مطالعه را ارائه مي دهند، بر موضوع مورد نظر تسلط چنداني نداشته باشند، انجام طرح اخلاقي است ؟آيا اگر طرح پيشنهادي از نظر علمي و متود و لوژي ناقص باشد، انجام آن اخلاقي است ؟در چه صورت صدمه جسمي و زيان مالي ناشي از پژوهش بايد جبران شود؟
اسلاید 5: 5پرسشپژوهشگري جهت پي بردن به شيوع نزديك بيني در كودكان دبستاني, در نظر دارد پس از كسب موافقت والدين, اولياء مدرسه و حراست آموزش و پرورش به بررسي شيوع اين عارضه در مدارس شهر كرمان بپردازد . مقرر گرديد كليه نتايج به صورت محرمانه فقط براي والدين كودك ارسال شود .
اسلاید 6: 6محقق مؤمن و متعهد در تمام مراحل تحقیق به فکر آزمودن فرض خود است، نه اثبات آن!
اسلاید 7: 7اصول اخلاق در پژوهش Autonomy هر شخصي اين حق را دارد كه در انتخاب آزاد باشد(با علم) Beneficence پژوهشگر به نحوي عمل نمايد كه حداكثر نفع به اشخاص برسدNonmaleficence پژوهشگر به نحوي عمل نمايد كه حداقل زيان به اشخاص برسد Justice عدالت و انصاف
اسلاید 8: 8احترام به فرد و اختياراواخذ رضايت آگاهانه مبتني بر اين اصل است. توجه ويژه به حفاظت از حقوق گروههاي آسيب پذير از مباحث مهم دراين حيطه ميباشند. همچنين توجه اختصاصي در موارد: فقدان اطلاعات كافي آزمودنی ها فقرو مشكلات اقتصادي
اسلاید 9: 9سودمندي و عدم ضرررسانيمحقق، مسئول حفظ سلامت جسمي، رواني و اجتماعي شركت كننده در پژوهش است. اين امر اولين وظيفه پژوهشگر است.ضرر ناشي از پژوهش بايستي به حداقل رسانده شود.بايد توجه نمودكه حفاظت از شركت كنندگان در پژوهش ارجحيت دارد به:جستجوي علوم جديدفوايد تحقيق براي پيشبرد دانشخواستهها و علائق حرفهاي يا شخصي محقق
اسلاید 10: 10عدالتعدالت در پژوهش بطور عمده در سه جنبه مورد نظر ميباشد:توزيع مناسب و عادلانه فوايد و مضار پژوهش عدالت در انتخاب شركت كنندگان در مطالعه حمايت از حقوق گروههاي آسيب پذير
اسلاید 11: 11علل توجه ويژه به اخلاق در پژوهش در قرن اخير
اسلاید 12: 12تاريخچه برخي مسائل اخلاقي در تحقيقاتمسائل اردوگاههاي آلمانها در سال 1945 – 1943 (واكسن تيفوس و مرگ 1000 نفر)
اسلاید 13: 13Nazi Experiments
اسلاید 14: 14Two Nazi doctors at Dachau preside over a cold water immersion experiment on a prisoner
اسلاید 15: 15Doctor`s TrialsFrom about September 1942 to about December 1943 experiments were conducted at the Ravensbrück concentration camp to study bone, muscle, and nerve regeneration, and bone transplantation from one person to another. Sections of bones, muscles, and nerves were removed from the subjects
اسلاید 16: 16Nuremberg Trials
اسلاید 17: 17Milgram Shock Box
اسلاید 18: 18يکی از شوک آورترين آزمايشات، از سوی روانشناس اجتماعی آمريکايی، استنلی ميلگرام ( Stanly milgram ) در دهه شصت میلادی انجام شد و نشان داد که با چه سرعتی انسانهای کاملا نرمال، تبدیل به ماشينهای شکنجه مي شوند. آزمايش میلگرام به اين صورت بود که افراد مورد آزمايش ظاهرا به دو دسته تقسيم مي شدند، یک دسته معلم و یک دسته شاگرد (که البته دسته شاگرد جزو همکاران خود ميلگرام بودند، ولی افراد مورد آزمايشاين را نمی دانستند) . نفرات دسته شاگرد باید به نوبت به اطاق پهلويی مي رفتند و روی يک صندلی مي نشستند، دست و پای آنها به صندلی بسته ميشد ، و به دستهای آنها (ظاهرا) الکترودهايی وصل می شد که به یک دستگاه الکتريکی در اطاق گروه معلم متصل بود، جايی که شخص معلم می توانست آنها را از بین شيشه ای ببيند. دستگاه الکتريکی در برابر معلم قرار می گرفت ، که می توانست با آن(باز هم ظاهرا) شوک الکتريکی بين ۱۵ و ۴۵۰ ولت توليد کند .
اسلاید 19: 19نتايج اين آزمايش شوک آور و تاسف بر انگيز بود. با اينکه افراد مورد آزمايش فريادهای درد شخص روی صندلی را مي شنيدند و می ديدند که با رسیدن به ۳۳۰ ولت از فرط درد ساکت (و شاید بیهوش ) شده است ، ۶۰٪ از آنان شدت برق وارده را تا ۴۵۰ ولت بالا بردند. البته آنان تحت فشار سخت احساسی قرار گرفتند، ولی انجام آزمايش را با اين وجود قطع نکردند و جرات سرپيچی را به خود ندادند. اين آزمايش نتايج شوک آور تری داشت، زمانی که دريچه شيشه ای به روی اطاق فرد روی صندلی بسته مي شد و شخص معلم نمی توانست او را در حین آزمایش ببيند. با اين شرايط، تقريبا همه افراد مورد آزمايش تا ۴۵۰ ولت پيش رفتند، بدون در نظر گرفتن خطر جانی برای فرد روی صندلی.
اسلاید 20: 20USPHS Syphilis Study, 1932-72
اسلاید 21: 21The Tuskegee trials (1932 – 1972)Initially supposed to last for six months!13 research reports & several generations of PHS and CDC researchers399 men with syphilis and 201 controls thought that they were being “treated”!“As I see it, we have no further interest in these patients until they die!” (Dr Oliver Wenger 1933)
اسلاید 22: Research Ethics MilestonesTrigger EventsEthics Milestones *Syphilis Study Begins *The Nazi Experiments *Human Radiation Experiments Nuremberg Code 1947 *The Thalidomide Tragedy Amendments to the Food, Drug, Cosmetic Act 1962 *Milgram Study Declaration of Helsinki 1964*From “Protecting Study Volunteers in Research”, Dunn & Chadwick
اسلاید 23: 23
اسلاید 24: 24مسئوليتهاي پژوهشگر (ادامه)Researcher’s Human QualitiesIntegrity (درستي و راستي)Respect (احترام)Compassion(شفقت و مهرباني) Professionalism(عملكرد حرفهاي) Courtesy (رفتار مؤدبانه) Sensitivity(حساسيت)
اسلاید 25: 25 ساختار كميته هاي منطقه اي اخلاق در پژوهشهاي علوم پزشكيرئيس دانشگاه يا مركز تحقيقاتيمعاون پژوهشي دانشگاه يا مركزيكي از مدرسين اخلاق پزشكي و يا اساتيد مرتبطمسئول يا مشاور امور حقوقييك نفر از علماي مذهبي مسلط به مسائل فقهي و آشنا با موازين حقوقي و پزشكييكي از محققين برجسته در علوم پزشكي
اسلاید 26: 26آئين نامه كليه پايان نامه هاي دوره دكتري تخصصي و فوق تخصصي و PhD دوره هاي مختلف پزشكي كه داراي سوژه هاي انساني مي باشند ساير پايان نامه هاي دانشجويي داراي سوژه هاي انساني با نظر شوراي پژوهشي مربوطه در صورت نياز
اسلاید 27: 27آئين نامه كليه طرحها و پايان نامه هايي كه به صورت طرح ملي پذيرفته مي شود و طرحهايي كه داراي همكار (چه از نظر تامين منابع مالي و يا نيروي انساني) با اشخاص و يا مراكز حقيقي يا حقوقي خارجي ميباشند، علاوه بر اخذ موافقتنامه كميته منطقه اي، مي بايست تاييديه كميته كشوري اخلاق در پژوهشهاي علوم پزشكي را نيزكسب نمايد
اسلاید 28: 28آئين نامه كليه طرحهايي كه به صورت چند مركزي مورد پذيرش قرار مي گيرند لازم است علاوه بر كسب اخذ موافقت كميته اخلاقي دانشگاه يا مركز تحقيقاتي از كميته يا كميته هاي اخلاق ساير نهادهاي پژوهشي همكار نيز موافقت نامه اخذ نمايد.كميته منطقه اي اخلاق مي بايست نتيجه راي خود را به طور شفاف و با ذكر دليل به اطلاع مجري و يا سازمان باني برساند و در صورت اعتراض مجري، و تمايل نامبرده، پرونده راجهت بازنگري به كميته كشوري اخلاق ارسال نمايد.
اسلاید 29: 29آئين نامه - در صورتيكه هريك از اعضاي كميته منطقه اي به عنوان مجري يا همكار در طرحهاي پژوهشي مطرح باشند در جلسه مربوط به ارزشيابي طرح مذكور در كميته حق راي ندارند جلسات كميته منطقه اي اخلاق در پژوهشهاي علوم پزشكي مي بايست با لحاظ شرايط اخلاقي لازم (از نظر تخصص و جنسيت) حداقل يك بار در ماه تشكيل و با حضور دو سوم اعضا رسميت يابد
اسلاید 30: 30
اسلاید 31: 31وضعيت اخلاق در پژوهش در ايران
اسلاید 32: 32كدهاي حفاظت آزمودني انساني در پژوهشهاي علوم پزشكي مصوب كميته كشوري اخلاق در پژوهشهاي علوم پزشكي 1379 در 6 برگ شامل يك مقدمه و تاريخچه و 26 كد بند ماده توصيه 364/7/پ /3/1379
اسلاید 33: 33پرسشپژوهشگري جهت پي بردن به غلظت ماده × در سلول هاي تالاموس مغز موش در نظر دارد, در شرايط استاندارد ضمن نمونه گيري از محل مذكور اندازه گيري هاي لازم را انجام دهد. تمامي حيوانات تحت شرايط استاندارد نگهداري شده و كليه اقدامات تهاجمي تحت بيهوشي و حيوان پس از اتمام عمل جراحي بصورت بدون درد معدوم مي شود .
اسلاید 34: 34دو اصلAll proposals for research that involve human subjects, or laboratory animals, must be submitted to independent ethical review.Ethical review is directly linked to scientific review
اسلاید 35: 35آيا اگر پژوهشگران اصلي كه طرح مطالعه را ارائه مي دهند, بر موضوع مورد نظر تسلط چنداني نداشته باشند, انجام طرح اخلاقي است ؟Investigators and sponsors must also ensure that all who participate in the conduct of the research are qualified by virtue of their education and experience to perform competently in their roles. These considerations should be adequately reflected in the research protocol submitted for review
اسلاید 36: 36آيا در صورت تصويب طرح توسط كميته اخلاق, كار كميته اخلاق تمام است ؟ پايش مراحل اجرايي پژوهش از نکات اصلي است.
اسلاید 37: 37روزي در آخر ساعت درس يك دانشجوي دوره دكتراي نروژي ، سوالي مطرح كرد: استاد،شما كه از جهان سوم مي آييد،جهان سوم كجاست ؟؟ فقط چند دقيقه به آخر كلاس مانده بود.من در جواب مطلبي را في البداهه گفتم كه روز به روز بيشتر به آن اعتقاد پيدا مي كنم.به آن دانشجو گفتم: جهان سوم جايي است كه هر كس بخواهد مملكتش را آباد كند،خانه اش خراب مي شود و هر كس كه بخواهد خانه اش آباد باشد بايد در تخريب مملكتش بكوشد.(( پروفسور محمد حسابي))
اسلاید 38: 38كدهاي اخلاقي حفاظت از آزمودني انساني در پژوهش هاي علوم پزشكي
اسلاید 39: 39در كدام يك از موارد ذيل كسب رضايت آگاهانه از آزمودني ضرورت دارد؟بررسي رضايت مراجعين به درمانگاه بيمارستان شهيد باهنر كرمان از كيفيت خدماتبررسي سطح سرمي آهن در خون بند ناف نوزادانمقايسه اثر عصاره گل گاوزبان با هيدروكسي زين در رفع خارش هاي پوستي در بيماران مبتلا به اگزما
اسلاید 40: 401- كسب رضايت آگاهانه در كليه تحيقاتي كه بر روي آزمودني انساني انجام مي گيرد, ضروري است. در مورد تحقيقات مداخله اي, كسب رضايت آگاهانه بايد كتبي باشد.
اسلاید 41: 41- براي بررسي تاثير واكسني جديد براي بيماري سالك, لازم است اين واكسن بر روي 30 نفر آزمون شود. احتمال آن مي رود با درصد بسيار كم اين واكسن ايجاد عوارض ثانويه غيرقابل پيش بيني براي اشخاص نمايد. كدام يك از 2 مورد ذيل توجيه انجام اين مطالعه مي تواند باشد؟ارجحيت منافع جامعه بر منفعت شخصاولويت پيشرفت علم بر منفعت شخص
اسلاید 42: 422- ارجحيت منافع جامعه يا پيشرفت علم نمي تواند توجيهي براي قراردادن آزمودني در معرض ضرر و زيان غيرمعقول باشد و يا محدوديتي در اعمال اراده و اختيار او ايجاد نمايد.در هر صورت Well- being of the human subject should take precedence over the interests of science and society
اسلاید 43: 43- براي مقايسه اثر عصاره شويد بر بهبود علائم نوروپاتي (بي حسي انتهايي اندامها و...) به يك گروه عصاره شويد با رضايت آگاهانه داده مي شود و قبل و بعد از مداخله نيز يك NCV يا آزمون سرعت هدايت عصبي از بيمار مي شود. با توجه به دردناك بودن اين آزمون جهت ترغيب شركت كنندگان در مطالعه به آنان 50 هزار تومان پول نقد نيز داده مي شود. به نظر شما آيا اين طرح مشكل اخلاقي دارد؟
اسلاید 44: 443- كسب رضايت آگاهانه بايستي فارغ از هرگونه اجبار, تهديد, تطميع و اغوا انجام گيرد, در غير اين صورت رضايت اخذشده باطل و هيچ اثر قانوني بر آن مترتب نيست و در صورت بروز هرگونه خسارت, مسئوليت آن متوجه پژوهشگر خواهد بود.
اسلاید 45: 45- در نظر داريد به عنوان مسئول واحد الف كه 30 نفر كارمند در زير مجموعه خود داريد, ارتباط رضايت شغلي با سلامت روان كارمندان را بسنجيد. آيا لازم است اين طرح به كميته اخلاق ارجاع شود؟
اسلاید 46: 464- در مواردي كه به لحاظ تشكيلاتي, محقق موقعيتي بالاتر و موثرتر نسبت به آزمودني داشته باشد, علت انتخاب آزمودني بايد به تاييد كميته اخلاق در پژوهش رسيده و توسط فردي ثالث, رضايت آگاهانه كسب شود.
اسلاید 47: 47Informed consentرضايت آگاهانه چه اجزايي دارد؟به عبارتي در فرم رضايت آگاهانه چه مواردي بايد ذكر گردد ؟
اسلاید 48: 48فرم رضايت نامه آگاهانهفرم رضايت نامه آگاهانه دو بخش دارد: الف ) بخش آگاه سازي ب) بخش گواهيدر تنظيم فرم بايد فونت حداقل شماره 12 و در سطحي نوشته که شخصي که پنج کلاس سواد دارد مفهوم آن را درک کند .در تدوين فرم رضايت نامه موارد ذيل را رعايت فرماييد:1- (نام سازمان متبوع)2- نام حمايت گر مالي
اسلاید 49: 49فرم رضايت نامه آگاهانه3- خود را معرفي کنيد (نام و نام خانوادگي و شغل)4- هدف تحقيق را به زبان ساده بيان کنيد.5- کليه اقداماتي که بر روي بيمار انجام مي شود (از جمله نحوه Procedure, Placebo, Randomization ها و مدتي که طول کشد) توضيح داده شود.6- هر گونه خطر احتمالي و ناراحتي ها و عواقب جسمي، رواني و اجتماعي توضيح داده شود.7- مزاياي تحقيق به تفکيک در دو بخش (براي بيمار و سايرين ودر صورت وجود) توضيح داده شود
اسلاید 50: 50فرم رضايت نامه آگاهانه8- در مورد هديه و يا پولي که احتمالاٌ به اشخاص داده مي شود9- در مورد محرمانه بودن اطلاعات و چگونگي حفظ سر بيمار 10- در مورد آزاد بودن شخص در خصوص عدم شرکت در مطالعه و يا منصرف شدن در هر زمان که اراده کرد، در ضمن به وي اطمينان خاطر داده شود که عدم مشارکت وي تأثيري بر روند خدمت رساني به وي نخواهد داشت.11- در مورد اطلاعات تماس پژوهشگران اصلي (تلفن تماس، آدرس محل کار)
اسلاید 51: 51در مقايسه داروي A و داروي B, حدس مي زنيد كه اگر بيمار از ماهيت دارو اطلاع داشته باشد, پاسخ وي به درمان متفاوت خواهد بود. آيا ترس از مخدوش شدن نتايج دليل بر آن مي شود كه اين اطلاعات در اختيار آزمودني قرار نگيرد؟
اسلاید 52: 52پس از اتمام تحقيق شما با عنوان بررسي ارتباط اعتقادات مذهبي با مصرف مواد در دانشجويان يكي از آزمودني ها از شما شكايت مي كند كه از آنجايي كه وي توجيه نشده بوده است, شماره دانشجويي خود را روي برگه يادداشت كرده است و اين مسئله براي وي دغدغه خاطر ايجاد كرده است, مسئوليت عدم توجيه آزمودني بر عهده شما كه پرسشنامه ها را توزيع و جمع آوري مي كرده ايد مي باشد يا مجري طرح؟
اسلاید 53: 5310- مسئوليت تفهيم اطلاعات به آزمودني به عهده محقق است. در مواردي كه فرد ديگري اين اطلاعات را به آزمودني بدهد از محقق سلب مسئوليت نمي گردد.
اسلاید 54: 54در چه شرايطي در صورتي كه ضرر و زيان كارآزمايي باليني بيشتر از نفع آن باشد, پژوهش قابل انجام است؟
اسلاید 55: 55- در پژوهش هاي پرسشنامه ای (Survey) ملاك ضرر چيست؟
اسلاید 56: 5613- در تحقيقات درماني ميزان ضرر و زيان (Risk) بايستي كمتر از منافع (Benefits) تحقيق باشد. مرجع تشخيص نفع و ضرر, كميته اخلاق در پژوهش مي باشد كه پس از مشورت با متخصصان حرفه اي رشته مربوطه اعلام نظر مي نمايد.
اسلاید 57: 5714- در تحقيقات غيردرماني ميزان ضرر قابل پذيرش نبايستي از ميزان ضرري كه آزمودني در زندگي روزمره با آنها مواجه است, بيشتر باشد. توضيح آنكه در محاسبه ضرر و زيان در زندگي روزمره, ضرورت دارد آن دسته از ضرر و زيانهايي كه آزمودني به اقتضاي موقعيت و شرايط شغلي, سني, زماني و مكاني با آنها مواجه مي باشد, مستثني گردد.
اسلاید 58: 58در چه صورت درك صحيح آزمودني ها از زيان هاي احتمالي پژوهش بايد به تاييد كميته اخلاق در پژوهش برسد؟
اسلاید 59: 5916- در تحقيقاتي كه داراي زيان احتمالي بوده و آزمودنيهايي در آنها مورد پژوهش قرار مي گيرند كه دچار فقر فرهنگي يا اجتماعي و يا مالي هستند, لازم است درك صحيح آزمودنيها از اين زيانها, مورد تاييد كميته اخلاق در پژوهش قرار گيرد.
اسلاید 60: 60- در چه صورت صدمه جسمي و زيان مالي ناشي از پژوهش بايد جبران شود؟ 19- هرگونه صدمه جسمي و زيان مالي كه در پي انجام تحقيق بر آزمودني تحميل شود بايستي مطابق قوانين موجود جبران گردد.
اسلاید 61: 61متن گواهي من تمام اطلاعات فوق را مطالعه نمودم (يا برايم خوانده شد) به من فرصت کافي داده شد تا سؤالاتم را بپرسم و در هر موردي که سؤال پرسيدم به من توضيح کامل داده شد. من در کمال آگاهي و اختيار موافقت خود را با شرکت در اين تحقيق اعلام مي کنم و به اين موضوع آگاهي دارم که هر موقع که خواستم مي توانم از شرکت در مطالعه انصراف دهم بدون آنکه بر کيفيت مراقبت هاي درماني من اثري بگذارد.
اسلاید 62: 62اخلاقي بودن طرح پژوهشي در صورتي طرح پژوهشي اخلاقي است كه شرايط ذيل احراز شود:صلاحيت پژوهشگرمشروع بودن طرح تحقيقاتي: خلاف موازين شرعي نباشدمطابقت طرح تحقيقاتي با موازين علمي و نظامات دولتي: استانداردهاي لازم جهت رعايت اصول علمي و ايمني آزمودني هااخذ رضايت آزمودنيمسئوليت هاي قانوني پژوهشگر: جبران خسارتهاي وارده, عدم افشاء سر
اسلاید 63: 63Publication Ethics
اسلاید 64: 64Why Publish? “1+4 Ps Rule”Production of knowledgePromotionPrestigePelf
اسلاید 65: 65Authorshipمالكيت معنوي اثر
اسلاید 66: 66تاریخچهاولین modern journal در سال 1665 در لندنتعداد مقالات تا اواسط قرن 20 خیلی کم بود.نیوتون هیچ مقاله ای نداشت.اینشتین در حد چند عدد از اواسط 1970 که صحبت از ارتقا و امتیاز به عمل آمد:
اسلاید 67: 67
اسلاید 68: 68مالكيت معنوي اثر Authorship الف) مطابق با معيارهاي كميته بين المللي ويراستاران مجلات پزشكي, كسي مولف مقاله يا اثر محسوب مي شود كه هر سه معيار زير را داشته باشد:سهم قابل توجهي در حداقل يكي از فعاليتهاي زير داشته باشد:ايده پژوهشي و طراحيآناليز و تفسيرجمع آوري داده ها
اسلاید 69: 692) در نوشتن مقاله به صورت نوشتن پيش نويس مقاله و يا مرور نقادانه آن كه منجر به اصلاح محتواي علمي مقاله گردد, نقش داشته باشد.3) مقاله نهايي شده را مطالعه و تصويب نموده باشد.
اسلاید 70: 70ب) نام تمامي افرادي كه معيارهاي مالكيت معنوي اثر را دارند بايد به عنوان مولف در byline مقاله آورده شود. حتي اگر همكاري خود را با مركز تحقيقات قطع كرده باشد.ج) افرادي كه سهم موثري در مطالعه داشته اند اما تمام معيارهاي مالكيت معنوي اثر را ندارند نبايد به عنوان مولف معرفي شوند. مولف افتخاري غيراخلاقي بوده و پذيرفته نيست.
اسلاید 71: 71ترتيب نام مولفين الف) ترتيب نام مولفين در byline مقاله از طريق توافق جمعي كليه مولفين مشخص خواهد شد و در فرم مشاركت در مالكيت معنوي اثر تصديق خواهد شد.ب) فردي كه بيشترين سهم را در مطالعه داشته است, مولف اول خواهد بود كه نگارش پيش نويس مقاله را انجام خواهد داد.ج) دانشجو در مقالاتي كه از پايان نامه خود به انتشار رسانده و بيشترين سهم را در تحقيق موردنظر و نگارش مقاله داشته است, مولف اول خواهد بود.
اسلاید 72: 72د) پژوهشگري كه نظارت و هدايت مطالعه را بر عهده داشته است, پژوهشگر اصلي مطالعه مي باشد. پژوهشگر اصلي در صورت داشتن تمام معيارهاي مالكيت معنوي اثر, مولف آخر و در صورتي كه بيشترين سهم را در مطالعه داشته و پيش نويس مقاله را نگاشته باشد, مولف اول خواهد بود. The first author has made the greatest contribution to the project (empirical work)the last author listed is the senior scientist of the team, the team leader (intellectual force)
اسلاید 73: 73تقدير و تشكـر (Acknowledgment) كليه افرادي كه سهم محدودي در مطالعه داشته اند و يا نقش آنها محدود به بخش تكنيكال مطالعه مي شود, در پايان مقاله بعد از بخش محققين مشاركت كننده در پاراگرافي تحت عنوان تقدير و تشكر نام و نوع مشاركتشان خواهد آمد.
اسلاید 74: 74AuthorshipCoercion authorship:نوشتن اسم رییس یا کسی که کار دستش داریمAdmiration authorship: بده بستان Gift authorship: دوستی و معرفت Ghostwriting: افزودن اسم یک سرشناس جهت چاپ
اسلاید 75: 75دکتر J.H.S در فیلد نانو تکنولوژیبیش از 90 مقاله – 15 تا درNature,Scienceاستفاده از نتایج در 100 آزمایشگاهکاندید جایزه نوبل
اسلاید 76: 76You may escape detection by falsifying an insignificant finding … but then it will surely become exposed. D. Koshland
اسلاید 77: 77Misconduct DefinitionResearch misconduct or fraud means fabrication, falsification, plagiarism, or deception in proposing, carrying out or reporting results of research and deliberate, dangerous or negligent deviations from accepted practices in carrying out research. It does not include honest error or honest differences in the design, execution, interpretation or judgement in evaluating research methods or results
اسلاید 78: 78TYPES OF RESEARCH MISCONDUCT Fabrication is the invention of data or information. Falsification is the alteration of the observed result of a scientific experiment. Plagiarism is taking someone else’s work without attributing the source and claiming it to be one’s own. Several definitions of plagiarism exist. One is the repetition of 11 words, or even seven to 10 words
اسلاید 79: 79ازتوجهشمامتشكرم
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.