کسب و کار فروش و بازاریابی

دانش ضمنی – Tacit Knowledge

106-Tacit-Knowledge

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “دانش ضمنی – Tacit Knowledge”

دانش ضمنی – Tacit Knowledge

اسلاید 1: دانش ضمنیTacit KnowledgeMGTools.ir

اسلاید 2: عنواندانش ضمنینوعابزارمراحل استفادهاجراموضوعمدیریت دانش و اطلاعاتسطحفردی / گروهی / سازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: نخستین بار، مایکل پولانی با تصریح به اینکه ما بیش از آنچه می‌توانیم بگوییم می‌دانیم مفهوم دانش ضمنی را مطرح کرد. وی دانش ضمنی را جزء لاینفک دانش و قدرت بنیادین ذهن معرفی کرد. ویژگی‌هایی که او برای دانش ضمنی بر می‌شمرد عبارتند از عملی بودن، وابستگی به زمینه‌ی خاص خود، متمرکز بر چگونگی و دشوار برای کدگذاری، کمی شدن و انتقال به دیگران. پولانی مفهوم دانش ضمنی را با ارائه‌ی مثال هایی ساده از زندگی روزانه می‌شناساند. وی به توانایی انسان در شناسایی چهره های مختلف اشاره می‌کند؛ مهارتی که ما داریم اما نمی توانیم بگوییم چگونه آن را اعمال می‌کنیم؛ به بیان دیگر ما یک چهره‌ی آشنا را از میان هزاران و میلیونها چهره تشخیص می‌دهیم اما نمی‌توانیم بگوییم چگونه آن را تشخیص می‌دهیم. در مثالی دیگر، پولانی به مهارت دوچرخه سواری اشاره می‌کند. فرد نمی تواند با خواندن یک کتاب، دوچرخه سواری کند. این امر مستلزم کسب تجربه‌ی شخصی و تمرین برای فراگیری مهارت های مورد نیاز است. ما به طور دقیق نمی توانیم بگوییم چگونه دوچرخه سواری می‌کنیم اما توانایی انجام آن را داریم. وی دانش چنین توانایی هایی را «دانش ضمنی» نامید. دانش ضمنی به دانشی اشاره دارد که در پی تجربه‌ها، مهارت‌ها، و دانایی‌های شخصی، در اذهان مردم جوامع پدید می‌آید، و به آسانی تن به نمایش و بیان صریح نمی‌دهد. دانش ضمنی نوعی دانش است که فرد دارد ولی نمی‌تواند آن را توضیح بدهد و یا به دیگران انتقال بدهد.نوناکا و تاکوچی دانش ضمنی را به دو بعد فنی و ذهنی تقسیم می‌کنند. بعد فنی دانش ضمنی شامل حرفه ها، مهارت های غیر متعارف و نا ملموس و فنون عینی می‌شود، در حالی که بعد ذهنی که درونی نیز خوانده می‌شود مواردی چون الگوهای ذهنی، طرح ها، نمونه ها، زوایا، عقاید، باورها ، نگرش ها و تصورات باطنی را در بر می‌گیرد که فرد درباره‌ی آن ها هیچ تردیدی ندارد. بعد ذهنی دانش ضمنی، تصورات فرد از واقعیت (چیستی) و نگرش او نسبت به آینده (بایستی) را منعکس می‌کند. نوناکا و تاکوچی تأکید می‌کنند که هر چند این دانش به آسانی قابل بیان نیست، دیدگاه افراد نسبت به جهان پیرامون را شکل می‌دهد و عامل مهمی در خلق دانش نوین به شمار می‌رود.

اسلاید 4: ابزارهای مرتبطپیوند دادن معرفت‌شناسی‌ها Bridging Epistemologies Cook Brownمدیریت دانش کولیسون و پارسل Knowledge Management Collison Parcell مدل SECI SECI model Nonaka Takeuchi مزیت رقابتی پورتر Competitive Advantage قابلیت محوری Core competenciesمزایامایکل پولانی دانش ضمنی را جزء لاینفک دانش و قدرت بنیادین ذهن معرفی کرد. ویژگی‌هایی که او برای دانش ضمنی بر می‌شمرد عبارتند از عملی بودن، وابستگی به زمینه‌ی خاص خود، متمرکز بر چگونگی و دشوار برای کدگذاری، کمی شدن و انتقال به دیگران.دانش ضمنی بازده سرمایه و بهره وری در محل کار را افزایش میدهد. دانش ضمنی مرکز پژوهش در مدیریت دانش است. همچنین این دانش خیلی گران نبوده، استفاده از آن آسان و باعث افزایش رضایت و انگیزه کارکنان میشود.

اسلاید 5: کاربردهادانش ضمنی بعنوان محرکی مهم در فرایند خلاقیت و نوآوری نقش مهمی را بعنوان یک منبع سازمانی و عامل موفقیت در سازمان ایفا میکند.دانش ضمنی کلید دستیابی به مزیت رقابتی پایدار است. این امر ریشه در کمیابی، زمینه مداری و منحصر به فردی دانش ضمنی دارد. در مقابل، دسته ای دیگر خاستگاه دانش ضمنی را سنت ها می‌دانند. پایبندی به سنت ها، رویکردهای تازه و نوآورانه را بر نمی تابد، بنابراین دانش ضمنی به عنوان نیرویی محافظه کارانه در سازمان عمل می‌کند.معایبنقطه ضعف اصلی دانش ضمنی در انتقال آن میباشد. درباره‌ی انتقال دانش ضمنی دو دیدگاه وجود دارد: دیدگاه اول بر مبنای نظر پولانی معتقد است دانش ضمنی را فقط به صورت ضمنی می‌توان آموخت. بر این اساس، هیچ روش مشخصی برای انتقال عینی و رسمی دانش ضمنی وجود ندارد، بنابراین این دیدگاه بر اهمیت تعامل، ارتباطات اجتماعی و روابط نزدیک برای انتقال دانش ضمنی تأکید می‌کند؛ دیدگاه دوم بر مبنای آرای نوناکا و تاکوچی، انتقال کارآمد دانش ضمنی را منوط به تبدیل آن به دانش آشکار می‌داند. بر این اساس، دانش ضمنی قابلیت تبدیل به دانش آشکار را دارد که این امر با فرایند بیرونی سازی محقق می‌شود. دو رویکرد فوق، که می‌توان آنها را مکانیسم تعاملی و مکانیسم تبدیلی در انتقال دانش ضمنی نامید، اساس بحث انتقال دانش ضمنی را تشکیل می‌دهند. این انتقالات دانش ممکن است به سازمان ضربه بزرگی بزند.مشکل دیگر اینست که این دانش را نمیتوان در قالب اسناد درآورد.

اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 7: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان