مهندسی شهرسازی

مبانی نظری طراحی شهری – خلاصه کتاب یادداشت هایی بر ترکیب فرم – کریستوفر الکساندر

krisofer_alexander

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۲۷ اسلاید الکساندر در سوابق علمی خود دو جریان فکری متمایز دارد که کتاب پیش رو متعلق به اولین دوره از جریانات فکری اوست. ولی شکل گیری جریانات فکری مختلف به لحاظ تغییر نگرش او نسبت به فرایند طراحی نیست. الکساندر ایده های قبلی خود را در طراحی کاملا رد نمی کند بلکه آن ها را پرورش می دهد از این رو آثار مختلف الکساندر در واقع گوشه ای از یک سناریو به هم پیوسته اند. در آغاز این سناریو شخصیتی عقل گرا که تا حدی در عقل گرایی افراط کرده در صدد است تا به مدد عقل خویش به مصاف پیچیدگی های طراحی برود ولی پس از طی یک روند کاملا منطقی و در انتهای داستان همین شخص به نوعی از پختگی می رسد که اتکای زیادی به شهود دارد
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1219 بازدید, 3 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مبانی نظری طراحی شهری – خلاصه کتاب یادداشت هایی بر ترکیب فرم – کریستوفر الکساندر”

مبانی نظری طراحی شهری – خلاصه کتاب یادداشت هایی بر ترکیب فرم – کریستوفر الکساندر

اسلاید 1: یادداشت هایی بر ترکیب فرم- کریستوفر الکساندر

اسلاید 2: یادداشت هایی بر ترکیب فرممعرفی نویسندهالکساندر، کریستوفر (وین، اتریش، 1936...) معمار و نظریه پرداز اتریشی تبار امریکایی دانشنامه ی کارشناسی معماری و کارشناسی ارشد ریاضیات را از دانشگاه کمبریج، دریافت کرد. سپس به آمریکا رفت (1958) و موفق با اخذ درجه دکتری در معماری از دانشگاه هاروارد شد. پایان نامه دکتری او، درباره ترکیب فرم که در 1970 نخستین نشان زرین بنیاد معماران امریکا را برای پژوهش دریافت نمود، در 1964 با عنوان یادداشت هایی درباره ترکیب فرم به چاپ رسید.

اسلاید 3: الکساندر به عنوان دانشجویی با پیشینه تحصیل در ریاضی و فیزیک، بیش از هر چیز دغدغه رابطه میان کل و اجزا را داشته است. می توان گفت این دغدغه او در معماری بر این موضوع متمرکز شد که معمار چگونه با ترکیب عنناصر در فرایند طراحی، کلیتی یکپارچه را شکل می دهد؟ الکساندر که شاگرد ایوان سرگئی چرمایف بوده و با او در تدوین کتاب عرصه های زندگی جمعی و زندگی خصوصی (1964) همکاری داشته است، شناخت و بیان دقیق مسئله را نخستین گام در طراحی برشمرده و فرایند طراحی را نیازمند تحلیلی دقیق و منطقی از مسئله می دانست. او برای این تحلیل، ساختاری قائل بود که با خرد کردن مسئله به موضوعات مختلف، به گونه ای سلسله مراتبی و در قالب نمودارهای درختی، موضوعات مرتبط با آن مسئله را از هم جدا کند؛ گویی وجه یا سطح مشترکی میان این زیر فضل ها وجود ندارد.

اسلاید 4: او در این زمان بر این باور بود که چنین ساختاری می تواند شیوه اندیشیدن طراح را سازماندهی کند، اما یک سال بعد الکساندر در مقاله ای با عنوان شهر یک درخت نیست (1965) اعلام نمود که ساختار شهر پیچیده تر از آن است که نمودارهای درختی قادر به توضیح و تشریح آن باشند. او بر این پایه ساختاری پیچیده تر از نمودارهای درختی را به تصویر کشید که در آن بخش هایی از ساختار (بر خلاف ساختار درختی) همپوشانی دارند و از سلسه مراتبی نظم نیافته برخوردار است. مقاله مزبور به سرعت در حلقه نقدهایی چون کتاب جین جیکوبز (مرگ و زندگی کلانشهرهای امریکا) قرار گرفت که برنامه ریزی شهری مدرنیستی را مورد هدف گرفته بودند.

اسلاید 5: او در این زمان بر این باور بود که چنین ساختاری می تواند شیوه اندیشیدن طراح را سازماندهی کند، اما یک سال بعد الکساندر در مقاله ای با عنوان شهر یک درخت نیست (1965) اعلام نمود که ساختار شهر پیچیده تر از آن است که نمودارهای درختی قادر به توضیح و تشریح آن باشند. او بر این پایه ساختاری پیچیده تر از نمودارهای درختی را به تصویر کشید که در آن بخش هایی از ساختار (بر خلاف ساختار درختی) همپوشانی دارند و از سلسه مراتبی نظم نیافته برخوردار است. مقاله مزبور به سرعت در حلقه نقدهایی چون کتاب جین جیکوبز (مرگ و زندگی کلانشهرهای امریکا) قرار گرفت که برنامه ریزی شهری مدرنیستی را مورد هدف گرفته بودند.

اسلاید 6: او در این زمان بر این باور بود که چنین ساختاری می تواند شیوه اندیشیدن طراح را سازماندهی کند، اما یک سال بعد الکساندر در مقاله ای با عنوان شهر یک درخت نیست (1965) اعلام نمود که ساختار شهر پیچیده تر از آن است که نمودارهای درختی قادر به توضیح و تشریح آن باشند. او بر این پایه ساختاری پیچیده تر از نمودارهای درختی را به تصویر کشید که در آن بخش هایی از ساختار (بر خلاف ساختار درختی) همپوشانی دارند و از سلسه مراتبی نظم نیافته برخوردار است. مقاله مزبور به سرعت در حلقه نقدهایی چون کتاب جین جیکوبز (مرگ و زندگی کلانشهرهای امریکا) قرار گرفت که برنامه ریزی شهری مدرنیستی را مورد هدف گرفته بودند.

31,200 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید