کسب و کار برنامه‌ریزی

متدولوژی برنامه‌ریزی معماری سازمانی – Enterprise Architecture Planning (EAP) methodology

Enterprise-Architecture-Planning-EAP-methodology

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “متدولوژی برنامه‌ریزی معماری سازمانی – Enterprise Architecture Planning (EAP) methodology”

متدولوژی برنامه‌ریزی معماری سازمانی – Enterprise Architecture Planning (EAP) methodology

اسلاید 1: متدولوژي برنامه‌ريزي معماري سازماني EAP))Enterprise Architecture Planning (EAP) methodologyMGTools.ir

اسلاید 2: عنوانمتدولوژي برنامه‌ريزي معماري سازماني (EAP)نوعابزارمراحل استفادهطراحیموضوعتغییرات و سازمانسطحفردیپیچیدگیزیاد

اسلاید 3: برنامه‌ريزي معماري سازماني، متدولوژی‌ای است كه براي تكميل سطوح فوقاني ماتريس زكمن توسعه داده‌شده است. بر اساس ديد اوليه از EAP ، معماري تكنولوژي، داده و سيستم‌هاي كاربردي انجام مي‌شود. اين معماري‌ها براي كل سازمان است و در فاز پياده‌سازي براي رسيدن به اهداف طراحي و پياده‌سازي به كار مي‌رود. آقای اسپیواک، متدولوژی پیشنهادی خود را اینگونه تعریف می‌کند: برنامه‌ریزی معماری سازمانی، فرایندی است در جهت تعریف معماری برای استفاده اطلاعات به منظور پشتیبانی از حرفه و شامل یک برنامه برای اجرا است چارچوب زكمن، يك چارچوب مفهومي‌ است كه براي مراحل برنامه‌ريزي و تعاريف معماري و نيز در سطوح پايين‌تر براي طراحي و توسعه سيستم‌ها به كار مي‌رود. اين چارچوب تعيين نمي‌كند كه چگونه مي‌توان معماري سطوح بالا را انجام داد و چطور مي‌توان معماري‌ها را در قالب طرح‌هايي پياده‌سازي كرد. در مراحل EAP از رويكرد و متد ارائه شده توسط فردي به نام استيون اسپواكبراي تهيه معماري‌ها در چارچوب زكمن استفاده مي‌شود. لايه‌هاي چهارگانه EAP : لایه اول برای شروع EAP بايد مشخص كرد كه چگونه متدولوژي بومي‌سازي شود، چه افرادی درگیر شوند و چه ابزاری استفاده شود، این لایه در واقع یک برنامه کاری برای EAPارائه می‌نمایند. لایه دوم در لايه دوم شناخت وضع موجود و مدل‌سازي كسب‌‌و‌كار انجام مي‌شود. اين لايه در اصل يك پايگاه دانش را درباره كسب‌وكار، زيرساختار سخت‏‌افزاري، نرم‌افزاري و اطلاعات مورد استفاده براي هدايت آن فراهم مي‌‏آورد. لایه سوم در اين لايه معماري داده، انواع اصلي داده‌هاي مورد نياز براي پشتيباني كسب‌و‌كار را معرفي مي‌شود. در معماري سيستم‌ها نيز انواع اصلي سيستم‌هاي مورد نياز براي مديريت تعريف مي‌شود. زيرساختار تكنولوژي مورد نياز براي ارائه محيط پياده‌‏سازي برنامه‌‏هاي كاربردي‏ كه داده‏‌ها را مديريت مي‌‏كنند و همچنين كاركردهاي كسب‌‌وكار را پشتيباني مي‌‏نمايند، تعريف مي‌شود. لایه چهارم لايه چهارم توالي پياده‏‌سازي سيستم‌هاي كاربردي، برنامه‏ زمان‏بندي پياده‌‏سازي، تحليل هزينه‌ درآمد را تعيين كرده و مسيري مشخص، براي انتقال از وضعيتي حال به وضعيت مطلوب پيشنهاد مي‏‌كند. به طور كلي، متدولوژي برنامه‌ريزي معماري سازماني، فرآيند برنامه‌ريزي براي رسيدن به اهداف مديريت فناوري اطلاعات در سازمان است.

اسلاید 4: ابزارهای مرتبطچارچوب معماری سازمانیDODAF DODAF Architecture Frameworkچارچوب معماری سازمانی EA Enterprise Architecture Framework(EA Frameworke) چارچوب معماری سازمانیFEAF Federal Enterprise Architecture Framework چارچوب معماری سازمانی BSP Business Systems Planning (BSP)چارچوب معماری سازمانی زکمن Zachman Frameworkمعماری سازمانی زکمن Enterprise Architecture Zachmanمزایا این متد فرایندی را جهت توسعه معماری سازمانی مشخص می‌کند.معایب

اسلاید 5: کاربردهاافراد مختلف سازمان می‌توانند کاربردهای مختلفی از معماری سازمانی داشته باشند.پس از تولید محصولات معماری، محصولات فوق در اختیار ذینفعان سازمان قرار داده می‌شوند. توصیف‌های موجود در محصولات فوق که عمدتاً به صورت گرافیکی ارائه می‌شوند کمک زیادی به تصمیم‌گیری‌ها، تحلیل‌های راهبردی، ارزیابی و اصلاح فرآیندهای حرفه، ارزیابی و سنجش کارایی، پیش بینی و برنامه‌ریزی تغییرات، ارزیابی هزینه‌ها و غیره می‌نماید. هر کدام از افراد فوق، بسته به جایگاه خودشان می‌توانند روی دیدگاه خاصی از معماری متمرکز شوند. بعنوان نمونه، دیدگاه‌های سطح بالایی چون «دیدگاه برنامه‌ریز» و «دیدگاه مالک» مناسب هیئت مدیره و مدیر ارشد سازمان است چرا که این دو دیدگاه توصیف کننده سرفصل‌های اطلاعاتی، ماموریت‌ها، فرآیندهای کاری، توزیع جغرافیایی مکان‌های سازمانی، ساختار سازمانی، رویدادهای مهم و راهبردهای ماموریتی سازمان هستند. از طرف دیگر، افرادی چون «کارشناسان فناوری اطلاعات»، «طراحان سیستم»، «تحلیل‌گران» و غیره می‌توانند توجه خود را روی محصولات «دیدگاه طراح» متمرکز کرده و به بررسی مواردی چون مدل مفهومی و منطقی داده‌ها، نمودارهای فعالیت، مدل مفهومی شبکه، سلسله مراتب سازمانی، نمودارهای ترتیبی و قواعد کار بپردازند. در هر صورت یکی از مواردی که لازم است قبل از شروع هر نوع معماری مشخص شود، هدف و منظور معماری است که نوع محصولات و چگونگی آنها را مشخص می‌نماید و کمک شایانی به همگرایی محصولات می‌کند. علاوه بر اینها، معماری سازمانی یک مخزن اطلاعاتی کامل از کل سازمان در اختیار می‌گذارد که مطالب آن به صورت اصولی طبقه‌بندی شده و قابل استفاده برای همه سازمان است. از لحاظ ماهیت، معماری سازمانی فرآیندی است که پیش از آنکه جنبه فنی داشته باشد، جنبه مدیریتی و عملیاتی دارد. این نسبت بعضاً ۸۰ به ۲۰ عنوان می‌شود.

اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 7: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان