مدل سرآمدی کیفیت اروپا (EFQM )
اسلاید 1: جلسه ششم درس برنامه ریزی استراتژیک مدل سرآمدی EFQM European foundation for quality managementمدل سرآمدی کیفیت اروپا
اسلاید 2: فهرست مطالبجوایز تعالی سازمانی تاریخچه EFQM مزایای بکارگیری EFQM جایگاه بکارگیری EFQMدیدگاه و مأموریت EFQMمتدلوژی اجرای EFQM
اسلاید 3: تعريف جوايز كيفيتجوايز كيفيت ، جوايز و پاداشهايي هستند كه براساس برخي از جنبههاي كيفي عملكرد يك سازمان اهدا ميگردند.معيارهاي جوايزكيفيت همان عوامل اصلي مديريت کيفيت جامع (TQM-Total Quality management ) هستند و موفقيت يا عدم موفقيت سازمانها در اجراي نظامهاي مديريت كيفيت جامع به اين عوامل و كيفيت پرداختن به آنها ارتباط پيدا ميكند .
اسلاید 4: گستردگي جوايزكيفيتطبق تحقيقات بعمل آمده بيش از 120 جايزه كيفيت، بهرهوري و برتري جويي يا تعالي سازماني در سطح جهان وجود دارد و 64 كشور دنيا داراي جوايز كيفيت، بهرهوري، برتريجويي يا تعالي سازماني هستند.مهمترين و اصليترين بخش نظامهاي جوايز كيفيت، معيارهاي ارزيابي آنها ميباشند و ارزيابي اين جوايز ، سازمانهاي داوطلب را براساس اين معيارها و معيارهاي فرعي وابسته مورد سنجش قرار ميدهند و سطح تعالي آنها را مشخص ميكنند.
اسلاید 5: مهمترين جوايز كيفيتسه فقره از مهمترين جوايز كيفيت كه قبل از ساير جوايز بوجود آمدهاند به شرح زير ميباشند :جايزه دمينگ (Deming Price-DP) جايزه كيفيت ملي مالكوم بالدريج آمريكا (Malcom Bald ridge National Quality Award-MBNQA)جايزه كيفيت اروپا (European Quality Awards-EQA)
اسلاید 6: نياز به يك مدل(The need for a model) بدون توجه به بخش صنعتي يا خدماتي يا تجاري ، اندازه و وسعت سازمان، ساختار يا بلوغ سازماني ، همه سازمان ها براي دستيابي به موفقيت ، به ايجاد يك چهارچوب مديريتي كارآمد و مناسب نياز دارند. مدل تعاليEFQM يك ابزاركاربردي است كه ميتواند بوسيله سازمانها در موارد زير مورد استفاده قرارگيرد:به عنوان يك ابزار براي ارزيابي به عنوان يك چهارچوب براي سيستم مديريت سازمانبه عنوان مبنايي براي ايجاد يك واژهنامه عمومي و تخصصي يكپارچه در سازمان و درك و شناخت سازمان در تمام سطوح
اسلاید 7: تاریخچهEFQM تأسیس درسال 1988 توسط چهارده شرکت معتبر اروپایی و باحمایت اتحادیه اروپا آغاز کار طراحی بصورت جدی از سال1989معرفی EFQMدر سال 1991 توسعه ویرایش مربوط به بخش عمومی در سال 1995 توسعه مدل مربوط به سازمانهای کوچک در سال 1996ایجاد تغییرات در مدل در سال 1999 ایجاد هماهنگی بیشتر مدل EFQM با مدل تعالی سازمانهای کوچک و متوسط در سال 2001ارائه ویرایش جدید در سال 2003 که نسبت به ویرایش سال1999 دارای تغییرات قابل ملاحظه ای در زیر معیارها و نکات راهنماست
اسلاید 8: مزاياي به كارگيري مدل تعالي سازماني EFQMامكان ارزيابي به صورت كمي و تعيين وضعيت موجود آنامكان شناسايي فواصل خالي (gap)، فرصت هاي بهبود و نقاط قوت و ضعف سازمان واولويت بندي براي اجراي پروژههاي بهبود وهمچنين نظارت بر روند و سرعت بهبود در مسير تعالي سازماني امكان مقايسه با ساير سازمان هاي پيشرو در مورد هريك از معيارها و مشخص كردن جايگاه سازمان در سطوح مختلف صنعتي و تجاري و ملي امكان يادگيري از ديگر سازمانها از طريق به اشتراك گذاشتن تجربيات برترامكان شناخت معيارهايي كه منجر به توانمند كردن سازمان ميشوند كه از اين طريق نتايج بهتري عايد سازمان گردد.امكان ايجاد تعادل و توازن ميان منافع كليه ذينفعان از جمله مشتريان، جامعه، كاركنان، شركايكاري، سهامداران، مالكان، قانونگذاران و غيره....
اسلاید 9: جایگاه بکارگیری EFQMEFQMانتخاب مدل
اسلاید 10: متدلوژی اجرای مدل EFQMمدلی برای امتیازدهی به معیارهاCriteria scoring modelرهیافتهایی به خود ارزیابی Approaches to Self-assessmentRADARمنطقبرای ارزیابی سازمان بر مبنای معیارهامعیارهای سرآمدی Criteriaمفاهیم بنیادین سرآمدیFundamentals
اسلاید 11: ارزشها و مفاهيم بنياديننتيجه گراييResults Orientationمشتري مداريCustomer Focusمديريت بر اساس فرآيندها و واقعياتManagement by Processes and Factsمشاركت و توسعه كاركنانPeople Development &Involvementيادگيري، نوآوري و بهبود مداومContinuous Learning,Improvement & Innovationتوسعه شراكتهاPartnership Developmentمسئوليتهاي اجتماعي سازمانCorporate Public Responsibilityرهبري و ثبات در مقاصدLeadership &Constancy of Purpose
اسلاید 12: نتیجهگراییسازمان سرآمد به نتایجی دست مییابد كه تمامی ذینفعان سازمان را مشعوف میكند مزایایی كه از به كارگیری این اصل عاید سازمان می شود: ایجاد ارزش افزوده برای تمام ذینفعان موفقیت پایدار برای تمام ذینفعان درك نیازمندیهای حال و آینده سازمان ایجاد هم راستایی و تمركز در سطح سازمان مشعوف كردن ذینفعان سازمان
اسلاید 13: مشتری مداریسازمان سرآمد ارزش پایدار برای مشتری ایجاد میكند مزایایی كه از به كارگیری این اصل عاید سازمان می شود: وجود مشتریان مشعوف شده سطح بالای حفظ مشتریان و جلب اعتماد آنها توسعه سهم بازار موفقیت پایدار سازمان درك مزایای رقابتی
اسلاید 14: رهبری و ثبات در مقاصد سازمان سرآمد رهبرانی دارد كه جهتگیری شفافی برای سازمان وضع كرده اند مزایایی كه از به كارگیری این اصل عاید سازمان می شود: روشن شدن مقصود و جهتگیری سازمان ایجاد یك هویت شفاف برای سازمان ایجاد رفتارهای سازگار و الگو در سطح سازمان دستیابی به نیروهای كار متعهد، با انگیزه و موثر
اسلاید 15: مدیریت مبتنی بر فرآیندها و واقعیتهاتعالی یعنی مدیریت سازمان از طریق مجموعهای از سیستمها، فرایندها و واقعیت های مرتیط مزایایی كه از به كارگیری این اصل عاید سازمان می شود: حداكثر كردن كارایی و اثربخشی در دستیابی سازمان به اهداف خود و ارایه محصولات تصمیم گیری موثر و واقع گرایانه افزایش اعتماد ذینفعان به سازمان
اسلاید 16: توسعه و مشاركت كاركنانسرآمدی یعنی حداكثر كردن مشاركت كاركنان مزایایی كه از به كارگیری این اصل عاید سازمان می شود: ایجاد حس تعلق به اهداف و مقاصد سازمان نیروی كار متعهد، وفادار و با انگیزه سرمایههای فكری بسیار با ارزش به فعل در آمدن توان بالقوه كاركنان
اسلاید 17: یادگیری، نوآوری و بهبود مستمرسرآمدی یعنی به چالش طلبیدن وضع موجود و ایجاد تغییر از طریق نهادینه كردن یادگیری به قصد خلق نوآوری مزایایی كه از به كارگیری این اصل عاید سازمان می شود: ایجاد ارزش افزوده بیشتر بهبود اثربخشی و كارایی افزایش قابلیت رقابت سازمان نوآوری در محصول چالاكی سازمانی
اسلاید 18: توسعه شراكت هاسرآمدی یعنی توسعه و حفظ مشاركتهایی كه برای سازمان ارزش افزوده ایجاد میكنند مزایایی كه از به كارگیری این اصل عاید سازمان می شود: بهینه شدن شایستگیهای محوری تسهیم ریسك و هزینه(و كاهش آن برای سازمان) بهبود قابلیت رقابت سازمان
اسلاید 19: مسئولیت اجتماعیسرآمدی یعنی فرارفتن از چارچوب الزامات قانونی كه سازمان در داخل آنها فعالیت میكند مزایایی كه از به كارگیری این اصل عاید سازمان می شود: بهبود تصویر سازمان در جامعه افزایش نام تجاری سازمان محیط كار ایمن تر و بهداشتی تر
اسلاید 20: مدل سرآمدی EFQMرهبري10%کارکنان 9%خطمشي و استراتژي 8% شراكتها و منابع 9%فرآيندها14%نتايج کارکنان 9% نتايج مشتريان20%نتايج جامعه6%نتايج كليديعملكرد 15% نتايج 50%يادگيري و نوآوري توانمند سازها 50%
اسلاید 21: رهبــری1d - تقویت فرهنگ تعالیدر بیـــن كــاركنــان1e - درك تحول سازمانیو حمـــایت آن1c - تعامل با مشتریان، شركاو نمایندگان جامعه1a - تدوین ماموریت، چشم انداز، ارزشــها و اخلاقیات سازمان و عمـــل بــه آنــها1b - مشاركت در ایجاد، توسعه وبكارگیری سیستمهای مدیریت و بهبــود مستــمر آنــها
اسلاید 22: الف) رهبران ، مأموریت ، چشم انداز، ارزشها ، اخلاقیات سازمان را تدوین میکنند و خودشان به عنوان الگوی فرهنگ سرآمدی به آن عمل میکنند.ب) رهبران ، از ایجاد ، توسعه ، بکارگیری سیستمهای مدیریت و بهبود مستمر آنها شخصاً اطمینان حاصل مینمایند .ج) رهبران با مشتریان و شرکا و نمایندگان جامعه در تعامل هستند.د) رهبران ، فرهنگ سرآمدی را در بین کارکنان تقویت میکنند.ه) رهبران ، تحول سازمانی را درک کرده و از آن حمایت میکنند. رهبران سرآمد ، چشم انداز و مأموریت سازمان را تدوین و زمینه دستیابی به آنها را تسهیل میکنند
اسلاید 23: خط مشیو استراتژی2c - تدوین، بازنگری و به روز نمودن خط مشی و استراتژی2b - خط مشی و استراتژی مبتنی براطلاعات حاصل از اندازه گیری عملكرد، تحقیقات،یادگیری و فعالیتهای بیرونی مرتبط2a - خط مشی و استراتژی مبتنی بر نیازها و انتظارات حال و آینده ذینفعان2d - اشاعه و جاری نمودن خط مشی و استراتژی در سازمان از طریق چارچوب فرآیندهای كلیدی
اسلاید 24: منابع انسانی( كاركنان )3a - برنامه ریزی و مدیریتمنابع انسانی و بهبود آنها3e - تشویق، تقدیر و توجه به كاركنان3b - شناسایی دانش و شایستگی كاركنانو حفظ و توسعه آنها3c - مشاركت كاركنان در مسائل سازمانو توانمند نمودن آنها3d - برقراری گفتمان دو سویهبین كاركنان و سازمان
اسلاید 25: شراكت هاو منابع4a - مدیریت شراكت های برون سازمانی4e - مدیریت اطلاعات و دانش4b - مدیریت منابع مالی4c - مدیریت ساختمان ها، تجهیزات و مواد4d - مدیریت تكنولوژی
اسلاید 26: فرآیندها5b - بهبود و نوآوری در فرآیندهابرای جلب رضایت كامل و ایجاد ارزش افزودهبرای مشتریان و سایر ذینفعان5d - تولید، تحویل و پشتیبانیحصولات و خدمات5c - طراحی و توسعه محصولات و خدماتبراساس نیازها و انتظارات مشتری5a - طراحی و مدیریت سیستماتیك ( نظام مند ) فرآیندها5e - مدیریت و ارتقاء ارتباط با مشتری
اسلاید 27: سازمانهای متعالی بطور فراگیر نتایج مهم مرتبط با مشتریان، كاركنان، جامعه و اجزاء اصلی خط مشی و استراتژی را اندازه گیری كرده و به آنها دست می یابند نتایجكلیدیعملكردی9b - شاخصهایكلیدی عملكردی9a - دستاوردهایكلیدی عملكردینتایجمشتری6b - شاخصهای عملكردی6a - شاخصهای برداشتینتایجكاركنان7b - شاخصهای عملكردی7a - شاخصهای برداشتینتایججامعه8b - شاخصهای عملكردی8a - شاخصهای برداشتی
اسلاید 28: جدول ارتباط بين مفاهيم بنيادي تعالي و مدل تعالي EFQM معيارهاو زيرمعيارهامفاهيم(1) رهبري(1) رهبري(1) رهبري(1) رهبري(1) رهبري(2)خطمشي و راهبرد(2)خطمشي و راهبرد(2)خطمشي و راهبرد(2)خطمشي و راهبرد(3) كاركنان(3) كاركنان(3) كاركنان(3) كاركنان(3) كاركنان(4) شراكتها و منابع(4) شراكتها و منابع(4) شراكتها و منابع(4) شراكتها و منابع(4) شراكتها و منابع(5)فرايندها(5)فرايندها(5)فرايندها(5)فرايندها(5)فرايندها(6) نتايج مشتري(6) نتايج مشتري(7) نتايج كاركنان(7) نتايج كاركنان(8) نتايج جامعه(8) نتايج جامعه(9)نتايج كليدي عملكرد(9)نتايج كليدي عملكرد معيارهاو زيرمعيارهامفاهيمabcdeabcdabcdeabcdeabcdeababababنتيجه مداري * * ** * * * ********مشتري مداري********رهبري و ثبات در مقاصد*******مديريت بر اساس فرايندها وواقعيتها****************مشاركت و توسعه كاركنان**********يادگيري، نوآوري و بهبود مستمر***********توسعه شراكتها********مسووليتهاي اجتماعي شراكت****************
اسلاید 29: منطق RADARمنطق RADAR ميگويد هر سازمان نياز دارد :نتايجي را كه بعنوان بخشي از فرآيند دستيابي به خطمشي و استراتژيهاي خود هدف گذاري نموده است، تعيين كند.مجموعهاي از رويكردهاي با ثبات و يكپارچه را كه منجر به نتايج ميگردد را طرحريزي و ايجاد نمايد.رويكردها را به طريقی نظام يافته (سيستماتيك) و بگونهاي كه از استقرار كامل آنها اطمينان حاصل شود، را جاري و اجرا نمايد.نتايج حاصله از بكارگيري رويكردها را مورد ارزيابي و بازنگري قرار دهد، به گونهاي كه بهبودهاي مورد نياز شناسايي شود.
اسلاید 30: منطق RADARRADARResultApproachDeploymentAssessmentReview
اسلاید 31: خود ارزيابي(Self-Assessment) خود ارزيابی يك بازنگري منظم، سيستماتيك و جامع از فعاليتهاي سازمان و نتايج آن، براساس يك مدل تعالي سازماني است.خودارزيابي به سازمان اجازه ميدهد بطور شفاف نقاط قوت و زمينههاي قابل بهبود خود را شناسايي كند و برنامههايي جهت بهبود ابعاد مختلف خود تدوين نمايد.
اسلاید 32: رویکردهای پنجگانه در خودارزیابیرویکرد پرسشنامه ای رویکرد ماتریسی رویکرد استفاده از پروفرما رویکرد کارگاهی رویکرد شبیه سازی جایزه
اسلاید 33: خصوصيات رويكردهاي خودارزيابيپرسشنامهپروفرماكارگاهشبيه سازي جايزهدقت و نظام مندي زياددقت و نظام مندي كمبرپايه نظراتبرپايه شواهد
اسلاید 34: سطح تعالی و انتخاب روش خود ارزیابیتلاش زیادتلاش متوسطتلاش کمشبیه سازی جایزه یا اظهارنامه جایزهپروفورمای پشتیبانی شده با ارزیابی دقیقپرسشنامه مناسبکارگاه ارزیابیسازمان بالغشبیه سازی جایزه بطور نمونهپروفورماکارگاه ارزیابی تسهیل شدهپرسشنامه و کارگاهکارگاه ارزیابی تسهیل شدهسازمان در راهپرسشنامه مخصوصکارگاه ارزیابی تسهیل شدهپرسشنامه تفصیلیپرسشنامه ابتداییسازمان مبتدی
اسلاید 35: مقايسه رويكردهاي مختلف خودارزيابي
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.