کسب و کار مدیریت و رهبری

مدیریت بهره وری

modiriate_bahrevari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت بهره وری”

مدیریت بهره وری

اسلاید 1: Productivity Management مديريت بهره وري

اسلاید 2: آشنایی با مدیریت بهره وری مفاهیم و مؤلفه های بهره وری و سيري در ادبيات مفهوميابعاد سلبي و ايجابي بهره وريفرهنگ و تاثير آن در بهره ورياستراتژي در بهره وريسيستم و تفكر سيستميرویکرد های مختلف نسبت به بهره وری چرخه مدیریت بهره وری ویژگی های انسان بهره ور و سازمان بهره ورعوامل مؤثر بر بهره وری سطوح مختلف بهره وریعوامل و موانع بهره وريتبارشناسي بهره وريمعيارهاي سنجش بهره ورينحوه شاخص سازيابزارهای بهبود بهره وريمراحل يک برنامه بهبود بهره وري

اسلاید 3: www.wa.mim.gov.irwww.apo-tokyo.org

اسلاید 4: 4چيستي بهره وريبهره وري يك بينش فكري است كه سعي دارد بطور پيوسته آنچه را كه بوده و هست بهبود بخشد . تحت چنين بينش و ذهنيت فرد به اين اعتقاد و باور مي رسد كه مي تواند امروز كارهايش را بهتر از ديروز و فردا بهتر از امروز انجام دهد. - بهره وري عبارت است از به دست آوردن حداكثر سود ممكن از نيروي كار، توان، استعداد و مهارت نيروي انساني، زمين، ماشين، پول، تجهيزات، زمان و مكان براي ارتقاء سطح رفاه جامعه و اين امر حاصل نمي شود مگر در سايه اعمال مديريت

اسلاید 5: کارایینسبت بازده واقعی به دست آمده به بازدهی استاندارد و تعیین شده (مورد انتظار ) کارایی یا راندمان است. نسبت کار انجام شده به مقدار کاری که باید انجام شود.ظرفیت اسمیظرفیت فعلی

اسلاید 6: اثربخشیاثر بخشی: درجه و میزان نیل به اهداف تعیین شده اثر بخشی نشان می دهد که تا چه میزان از تلاش های انجام شده نتایج مورد نظر حاصل شده است. در حالی که نحوه استفاده و بهره برداری از منابع برای نیل به نتایج، مربوط به کارایی می شود.اثربخشی مرتبط با عملکرد و فراهم آمدن رضایت انسان از تلاشهای انجام شده است.کارایی مرتبط با بهره برداری صحیح از منابع است کارایی جنبه کمّی دارد ولی اثر بخشی جنبه کیفی دارد.

اسلاید 7: بهره وری = اثربخشی + کاراییبهره وری = اجرای کارهای درست + اجرای درست کارها

اسلاید 8: تعريف بهره وريبا تأمل در محتواي اين تعريف و تعاريف ديگر نوع رابطه انسان،سازمان،جامعه، دولت، بنگاه و هر واحد اجتماعي با منابع ( بالقوه و بالفعل)در اختيار و ارزشي كه در اين رابطه ايجاد مي شودموضوع بهره وريرايج ترين تعريف: رابطه بين ستانده و نهادهبا صرف چه منابعي؛ چه خدمات ،نتايج و آثاري

اسلاید 9: بهــره وری : یعنی : هوشمندی در تولید کردنهوشمندی در مصرف منابع ( عقلایی مصرف کردن )کار هوشمندانه

اسلاید 10: عناصر اصلي فرهنگآداب، رسوم، قواعد، مقررات و سنت هاابزارها، تكنيك ها و مهارت هاارزش ها و باورهامهمترين خصيصه فرهنگ اكتسابي و آموختني بودن آن است.

اسلاید 11: چرايي بهره وري؟منابع مزيت ساز و عوامل توليد در هر سرزميني محدودند اما رشد جمعيت، نيازهاي روز افزون، متنوع و متعدد را باعث شده است پس تقاضا يا ميزان مصرف به طور مستمر رو به افزايش است و شکاف بين اين دو روز به روز بيشتر مي شود. لذا داشتن ديد کلان و جامع از بايسته هاي مديريت نوين است. زماني که بهبود بهره وري به عنوان يک آرمان اساسي، يک هدف غايي، يک وظيفه مستمر و يک تاکتيک مؤثر تلقي شود؛ همه رفتارها در جهت تقويت آن انسجام مي يابد.

اسلاید 12: Trade Environment Globalization Transformation Knowledge Based Economy

اسلاید 13: GlobalizationCompetition in world marketGlobal work groupGlobal delivery systemManagement & Control

اسلاید 14: TransformationLimited employeeProductivity New product & servicesTime based competitionFlatteningDecentralization & Location independenceLow transaction costsFlexibility

اسلاید 15: تکامل انسان بهره ور بر اساس عصر فناوري عصر سنگ عصر برنز عصر آهن عصر بخار عصر الکتريسيته عصر انرژي هسته اي عصر الکترونيک عصر فضا عصر اطلاعات عصر بيوفناوري

اسلاید 16: تبارشناسي بهره وريپس از انقلاب صنعتي تقسيم كار به عنوان يك روش براي تخصصي‌تر نمودن كارها ابداع شد. كه نقش آدام اسميت در اين فراگرد و همچنين اصول سرپرستي و محاسبات بازده سرمايه مشهود و آشكار است. فرانسوا کنه اقتصاددان فيزيوکرات براي نخستين بار واژه «بهره وري» را در افزايش راندمان بخش كشاورزي بکار برد و اقتدار ملل را منوط به افزايش بهره وري در زراعت دانست.در خصوص بهبود بهره وري از طريق تقسيم كار كريستوفر پولهم، مخترع سوئدي را مي‌توان نخستين به‌كارگيرنده روش هاي تقسيم كار معرفي نمود. كار بارز او طراحي و ساخت ماشين هاي ضرب سكه‌براي جرج اول پادشاه بريتانيا بود. اما فردي كه به صورت نظام مند، روشمند و گسترده به تقسيم كار تخصصي پرداخت هنري فورد آمريكایی بود. ايده اصلي او طراحي و توليد خودروي ارزان با حاشيه سود اندك ولي تيراژ فروش بسيار بود پس با تغييراتي در فرآيند، چيدمان و حركت مقرر نمود كارگران عوض جابجايي براي مونتاژ، متوقف بمانند اما خطوط توليد حركت كنند. با تلاش فردريك وينسلت تيلور، مديريت جلوه اي آكادميك گرفت و بزرگترين گام در انشقاق مديريت از مالكيت آغاز گرديد. در اواخر قرن هجدهم دانشمنداني براي رسوخ مهندسي در صنعت تلاش نمودند. الي ويتني نظرات واثقي در مورد اندازه گيري و كنترل كيفي و مديريت كيفيت و حسابداري قيمت تمام شده ارائه نمود. جيمز وات علاوه بر اختراع موتور بخار يافته هاي ارزشمندي در زمينه طرح ريزي، روش هاي كار، استاندارد نمودن توليد و عمليات، زمان بندي استاندارد و دستمزد داشته است. جيمز ميل، در دهه 1820 حركات انساني را مطالعه و بررسي نمود. چارلز بيچ در دهه 1830 روش هاي علمي انجام كار و مطالعات زمان و حركت را تشريح نمود.

اسلاید 17: تبارشناسي بهره وريدر دهه 1850 دانيل‌.‌ي‌.‌مكاليوم استفاده از چارت و نمودار را در مديريت سازمان راه‌آهن مرسوم كرد. دبليو‌.‌ي‌.‌جنيوتر در دهه 1870 در باب حركت و خستگي كارگران و تاثير ابزار مختلف بر روي كار جستارگشايي كرد. فرانك و ليليان گيلبرت دو برادري بودند كه تاثيري ژرف بر دانش بهره وري داشتند. ليليان گيلبرت در خصوص بهداشت محيط كار، روانشناسي صنعتي، فرصت‌بخشي به كارگران كم ‌مهارت و ايجاد فرصت براي نوآموزان براي كسب تجربه، مطالعه استراحت هاي مجاز براي رفع خستگي‌ و فرانك گيلبرت در زمينه مطالعات حركت و بهبود روش هاي انجام كار فعال بود. اچ‌‌.اف‌.‌دوج، رونالد فيشر، دبليو‌.آ‌‌.‌استوارت، كه در مطالعاتي مشابه يافته هاي خود را در باب استنباط آماري، تئوري احتمالات در سمپلينگ تصادفي و بازرسي نمونه‌اي، متدهاي مدرن آمار و نمونه‌گيري بيان نمودند.جنگ جهاني دوم سرآغازي براي مهندسي مجدد و بازآرايي كليه مناسبات مديريتي، فني و صنعتي بود. پس لرزه هاي جنگ جهاني، لزوم ترميم را آشكارتر كرد و باعث تسريع روند تكاملي علوم كاربردي شد. در اين دوره فرموله كردن شبيه‌سازي كنترل عددي بعنوان ابزار جديد مهندسي و مديريت شيوع يافت. زمان گذشت و دهه شصت به دليل دستاوردهاي با ارزشش عصر فضا نام گذاري شد. سپس عصر اطلاعات از راه رسيد و مديريت زمان، سيستم هاي اطلاعاتي، تئوري تصميم‌گيري، ‌تئوري بهينه‌سازي، ‌مديريت منابع و برنامه‌ريزي احتياجات مواد و پردازش از راه دور به گنجينه معارف بشري افزوده شد.ضرورت هاي زيستن در دنياي مدرنيته روش هاي نو را به دنبال آورد و دستآوردهاي جديد نيز موجب بهبود بهره وري شد. در سال هاي پاياني هزارة دوم سيستم هاي توليد انعطاف‌پذير، مديريت ژاپني و روش هاي توليد ژاپني، جنبش به صفر رساندن خطا، كنترل سلسله مراتبي، شبکه هاي عصبي مصنوعي، سيستم هاي خبره و در سالهاي اخير نيز نظرياتي چون تلفيق، سيستم هاي اجتماعي، طراحي جامع سيستم و... سهم عمده اي در بهبود کيفيت کاري و زندگي انسان ها ايفا نمودند.

اسلاید 18: تغيير ذائقه مصرف كنندگانكاهش منابعافزايش رقابتافزايش جمعيتافزايش درآمد كشورهاي صنعتي توسعه علوم و فنوننياز به كالاهاي جديد و متنوعگذر از مزيت مطلقكمرنگ شدن مزيت نسبيتاكيد بر مزيت رقابتيلزوم ارتقاي بهره وري

اسلاید 19: مدیریت استراتژیک بهره وريسازمان بدون هدف و ارزش های روشنتیم ها یا گروه هایی که درون سازمان راه خود را طی می کنند

اسلاید 20: آرمان مشترکهدف نهاییتیم ها یا گروه ها به دلیل وجود هدف نهایی و آرمان مشترک در یک راستا قرار گرفته اند سازمان با هدف و ارزش های روشن شدهمدیریت استراتژیک بهره وري

اسلاید 21: تیم ها یا گروه های متحد شدههدف نهاییآرمان مشترکاولویت های مشخصبرنامه مدونسازمان دارای استراتژی مشخصمدیریت استراتژیک بهره وري

اسلاید 22: انرژی: براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، ایران دومین کشور جهان از نظر پرداخت یارانه انرژی با رقم 37 میلیارد دلار می‌باشد .مصرف سرانه انرژی در ایران به ازای هر نفر بیش از 5  برابر مصرف سرانه کشوری مانند  اندونزی با 225 میلیون نفر جمعیت،2 برابر چین با یک میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت و 4 برابر کشور هند با یک میلیارد و 122 میلیون نفر جمعیت است که با مقایسه شاخص شدت مصرف انرژى در ایران با بسیارى از کشورهاى جهان، شاهد وضعیت ناهنجار بهره بردارى انرژى هستیم.

اسلاید 23: بنزین: ایران از نظر بنزین ارزان سومین کشور و از نظر میزان یارانه پرداختی نخستین کشور در میان کشورهاست. متوسط مصرف سوخت خودروهای بنزینی در کشورمان حدود 11 لیتر در روز است در حالی که متوسط مصرف سوخت در کشورهای دیگر نظیر آلمان و ژاپن 5/2، در انگلیس 3/5، در فرانسه 9/1، در کانادا 5/6 و در کشور آمریکا 3/7 لیتر در روز است.

اسلاید 24: برق:ایران نوزدهمین کشور پرمصرف برق در دنیاست ودولت سالیانه یارانه‌ 4 هزار میلیارد تومانی برای برق در نظر می گیرد. سرانه مصرف برق در ايران 3 برابر ميانگين جهاني است متوسط مصرف جهاني برق در دنيا براي مشتركان خانگي، 900 كيلووات ساعت در سال است، در حالي‌ كه مشتركان ايراني در بخش خانگي سالانه 2900 كيلو وات ساعت برق مصرف مي كنند كه اين رقم بيش از 3 برابر ميانگين جهاني است.

اسلاید 25: گاز:ایران بعد از کشورهای امریکا و روسیه در رتبه سوم مصرف جهان قرار دارد؛ میزان مصرف گاز طبیعی در ایران از 68 میلیارد متر مکعب در سال 2001 با متوسط رشد سالانه 3/10 درصد به 123 میلیارد متر مکعب در سال 2008 رسیده و پیش بینی می شود در سال 2012 میلادی میزان مصرف به 277 میلیارد متر مکعب برسد.

اسلاید 26: نان: سرانه مصرف نان در ایران حدود 160 کیلوگرم در سال است که نسبت به کشورهای اروپایی نظیر فرانسه که 56 کیلوگرم و در آلمان 70 کیلوگرم در سال است بیش از 2 تا 3 برابر است. و یارانه نان طی پنج سال اخیر به طور متوسط سالانه بیش از 30 درصد رشد داشته است .

اسلاید 27: آب:الگوی مصرف آب آشامیدنی بر اساس اعلام بانک جهانی برای یک نفر در سال، یک متر مکعب و برای بهداشت در زندگی به ازای هر نفر، 100 متر مکعب در سال است. بر این اساس، در کشور ما 70 درصد بیشتر از الگوی جهانی آب مصرف می‌شود.

اسلاید 28: شکر: سرانه مصرف شکر در ایران  29 کیلو گرم است در حالی که میانگین مصرف شکر در جهان 22 کیلو گرم می باشد .مصرف سرانه شكر در ايران 7 كيلوگرم بالاتر از ميانگين مصرف جهاني است. اين در حالي است كه ايران بعد از روسيه، دومين واردكننده بزرگ شكر در جهان محسوب مي‌شود.

اسلاید 29: روغن:مقايسه مصرف سرانه روغن در ايران با ساير كشورها نشان مي دهد مصرف سرانه ما بسيار بالاتر از ميانگين جهاني است. مصرف سرانه ايران 17 كيلوگرم و مصرف سرانه دنيا 5/12 كيلوگرم است . بيش از 80 درصد نياز داخلي روغن درحال حاضر ازطريق واردات تأمين مي‌شود كه قبلاً حدود 95 درصد وارد مي‌شد و ايران در سال 2005 دهمين كشور واردكننده روغن در جهان بوده است ميزان واردات ساليانه حدود 5/1 ميليارد دلار روغن و كنجاله مي باشد.

اسلاید 30: نتيجه گيري از وضعيت موجود بهره وري و مصرف منابعمزمن و پايدار بودن نزول بهره وري سرمايه و كل عوامل در دهه هاي اخيراتلاف شديد(اسراف و تبذير) در منابع كشورنارسائي در تدابير نظام مديريت و اجرا در بهبود وضعيت بهره وريرابطه معكوس برخورداري از منابع دولتي با بهره وريواقعي ، خطير ، راهبردي و فوري بودن لزوم اتخاذ تدابير هوشمندانه براي بهبود وضعيترابطه معكوس بين درآمد هاي نفتي و ميزان بهره وري

اسلاید 31:

اسلاید 32: ابعاد سلبي و ايجابي بهره وري هر پديده اي را با ضدّش مي توان معرفي کرد؛ صدا را باسکوت، جنگ را با صلح و خلاء را با ماده. بهره وري را هم مي توان بوسيلة اضدادش معرفي نمود: بهره وري چه نيست؟بهره وري چه هست؟كم مصرف كردن نيست.درست و معقول مصرف كردن هست.فقط كار بيشتر نيست.كار اثربخش و موثر است.فقط يك معيار مديريتي و اقتصادي نيست.روش زندگي معقول است.علم يا مهارت صرف نيست.دانش، بينش، باور، فرهنگ و رفتار است.فقط انجام کار درست نيست.پرهيز از كارهاي بيهوده است.به معني مطلق امساك و پرهيز نيست.استفاده از تمام منابعِ ممكنِ مناسب است.انجام کار سخت نيست.انجام کار صحيح تر، دقيقتر و بهتر است.

اسلاید 33:   اين هفت شعار است ترا يار و مددكار ب بهره بهتر ز تلاش و هنـر و كار با خرج كم و وقت كم و كوشش بسيار ه همقدمي با همه در عرضه توليـد تا پـر شود از زحمت تو عرصه بازار ر رشد و توانايي فرهنگــي و مالـي تافكرتوافزون شود وسود تو سرشار ه هرچه تواني تو بكن مصرف كمتر تا زان بشـود مكنـت بسيـار پديـــدار ووقت شناسي به سركاروبه هرجاي تا آن كه به موقع شوي ازكار سبكبار ر رهبـري كــار به كوتاه تـرين راه تا كـار تو آسان شود و راه تو هموار ي يـاري يـاران پـي توليد فزون تر تا بهـره وري بهـر تو بسيـار دهد بار

اسلاید 34: طبقه بندي منابعسرمايه هاي طبيعيسرمايه هاي مادي و فيزيكيسرمايه هاي انسانيسرمايه هاي اجتماعي

اسلاید 35: سطوح بهره وري بهره وري در سطح فردي بهره وري در سطح گروه بهره وري در سطح سازمان بهره وري در سطح شبکه بهره وري در سطح بخش اقتصادي بهره وري در سطح ملّي بهره وري در سطح جهاني

اسلاید 36: معيارهاي سنجش بهره وريعنصرتوضيحمعيار اندازه‌گيريتعيين نام و تبيين معيار اندازه‌گيريشرح معيار اندازه‌گيريتشريح اينكه چه چيزي اندازه‌گيري شود.روش‌هاي اندازه‌گيريمعيارها چگونه و با چه روشي اندازه‌گيري شوند.فركانس اندازه‌گيرياندازه گيري چند وقت يكبار انجام و تفسير مي‌شود؟تعيين مقاطعچرا و چگونه مقاطع برآورد مي‌شوند؟مقاطع رايجمقاطع رايج و متداول در سنجش بهره وري چيست؟هدف ارزشبهترين ارزش ممكن براي معيارواحدهايكاها و واحدهاي اندازه‌گيري

اسلاید 37: چند مثال شاخص سازي يك نانوا در محيط ساده نانوايي چه شاخص هايي را مي تواند بيافريند؟ درصد ضايعات نان كه از تقسيم تعداد نان هاي سوخته به تعداد كل نان ها در يك مقطع زماني مثلا يك روز كاري ميانگين زمان توليد هر واحد نان كه از تقسيم كل نان ها بر زمان يك شيفت كاري سرانه پخت نان توسط کارکنان كه از تقسيم تعداد كل نان بر تعداد كل كاركنان نانوايي بدست مي آيد. بهره وري يک دندانپزشک از تقسيم ستاده (تعداد مريض ويزيت شده) بر داده (ساعات کار) محاسبه مي شود. شرکت توزيع برق ايکس به ازاي يک دلار سرمايه گذاري (هزينه کرد) يک دلار و سي سنت فروش برق داشت. بهره وري نيروي انساني يک کتابخانه با تعداد کتب امانت داده شده تقسيم بر تعداد کارکنان و بهره وري موجودي کتابخانه با تقسيم تعداد کتب امانت داده شده بر کل کتب موجود به دست مي آيد. بهره وري يک انبار با ميزان انبارش يا نمايش چند واحد محصول در هر متر مربع بيان مي شود. در سازمان هاي دولتي نسبت پروژه هاي تکميل شده بر پروژه هاي برنامه ريزي شده مقايسه مي شود.

اسلاید 38: مثال هايي از بهره وري مشاغل نام شاخصنحوه محاسبهبهره وري شغل (در يك انبار)سفارشاتــــــپرسنلبهره وري مواد (در مك دونالد)تعداد همبرگرــــــــکيلوگرم گوشتبهره وري انرژي (خطوط مسافرتي هوايي)مسافر مسافتـــــــــــسوخت مصرف شدهبهره وري انرژي (خطوط ترابري زميني)مسافر مسافتــــــــسوخت مصرف شدهبهره وري سرمايه (در فروشگاه)تعداد يا ارزش جنس فروخته شدهــــــــــــــــــــمتر مربع

اسلاید 39: بهره وري چند عامل مجموع چند منبع/وروديخروجيمانند:بهره وري كل عواملبهره وري هزينه هاي مختلف

اسلاید 40: شاخص بهره وري كل ستانده كل = (TFP) بهره وري كل عوامل نهاده كل (كار و سرمايه)

اسلاید 41: شاخص هاي بهره وريشاخص هاي بهره وريشاخص هاي بهره وريرديفنام شاخصنحوه محاسبه1بهره وري نيروي کارارزش افزودهـــــــــــمتوسط تعداد نيروي کار2بهره وري سرمايهارزش افزودهـــــــــــارزش دارايي هاي ثابت3بهره وري انرژيارزش افزودهـــــــــــارزش انرژي مصرف شده4کارآيي فرآيندارزش افزودهـــــــــــــــــــــــارزش کل ورودي ها- (مواد و خدمات خريداري شده)5بهره وري موادارزش افزودهـــــــــــــارزش مواد مصرف شده6بهره وري کل عواملارزش افزودهـــــــــــــــــــــــــــــــهزينه جبران خدمات کارکنان+ ارزش دارائي هاي ثابت7بهره وري کلارزش افزودهـــــــــــارزش کل داده ها

اسلاید 42: معني و مفهوم نسبت هاي مالي

اسلاید 43: توضيحفرمول نسبت نشان دهنده اين است كه هر فرد بطور متوسط چقدر براي سازمان سودآور بوده است.سود قبل از كسر ماليات تعداد كاركنان 7. سود خالص قبل از كسر ماليات هر نفر نشاندهنده اين است كه در ازاي هر واحد هزينه نيروي انساني چه ميزان ارزش افزوده براي سازمان حاصل شده است.ارزش افزوده هزينه نيروي انساني 8. بهره وري ارزش افزوده مزد ( بهره وري نيروي انساني )نشاندهنده اين است كه هر فرد بطور متوسط چقدر ارزش افزوده براي سازمان ايجاد كرده است.ارزش افزوده تعداد كاركنان9. بهره وري ارزش افزوده فرد ( بهره وري نيروي انساني ) نشاندهنده مزد يا هزينه هر نفر از نيروي انساني است.هزينه نيروي انساني تعداد كاركنان10. مزد هر نفر نشاندهنده اين است كه چه ميزان ارزش افزوده به نيروي انساني تخصيص يافته است.هزينه نيروي انساني ارزش افزوده11. نسبت ساده توزيع نيروي انساني ( سهم نيروي انساني )

اسلاید 44: نسبت كل سرمايه به سودنسبت سود به فروشنسبت گردش سرمايه به فروشنسبت سود به ارزش افزودههزينه هاي مديريتهزينه هاي نيروي انساني سودنسبت ارزش افزودهارزش افزوده هر خط توليدهزينه مالياستهلاك اجارهمالياتمحصول جمحصول ب محصول الفخدمات پيمانگاريانرژي موادهزينه هاي متغيرساير خريدها

اسلاید 45: نسبت گردش سرمايه به فروشگردش حسابهاي دريافتنيگردش كالاي ساخته شده ( نهايي )گردش كالاي در جريان ساختگردش مواد اوليهزمين ماشين آلات و تجهيزات گردش موجوديتجهيزات تحويل و حمل و نقلگردش دارائي هاي ثابتبراي هر يك از ماشينها

اسلاید 46: اهميت بهره وري نيروي انساني1-Material2-Machine3-Money4-Method5-Men6-Management1-HumanWare2-Technoware3-Infoware4-Orgaware1-Production-Mass-Value2-Service-Mass-Value

اسلاید 47: ستانده گرايی به جای نهاده گرايیبازار محوری به جای توليد محوریتمرکز بر نيازهای مشتری به جای تمرکز بر محصول و فروشتوجه همزمان به نتايج بلند مدت و نتايج کوتاه مدتحرکت به سوی مديريت مشارکتی به جای فردگرايیتوسعه کارکنان دانشی به جای کارکنان يدیتحول پذيری به جای مقاومت در مقابل تغييرتوجه به بهره وری جامع به جای تاکيد صرف بر کنترل کيفیسرعت و شتاب به جای کندی و سستیانعطاف پذيری در مقابل مشتری به جای مقاومت در مقابل آنويژگی های مدير در شرايط رقابتی

اسلاید 48: Systematically ApproachOrganization (System) boundaryEnvironment – surrounds the organization (system)inputsoutputsprocessesDecision makers(control)FeedbackRaw MaterialsLandCapital (money)InformationLabor (people)ProductServiceWastePollution

اسلاید 49: يکپارچگي، فراتر از بهره وريتوليدحسابداري مالي برنامه‌ريزي تقاضاکنترل فرايندمنابع انسانيمديريت کالا برنامه‌ريزي ظرفيتفروشسازمان فروشندگانمشتريان

اسلاید 50: Identification of Problems and Causes

اسلاید 51: تغيير در كميت ستاندهتغييرات در سودتغيير در بهره وريتغيير درهزينه داده هاتغييرات در هزينه هاتغيير در كميت داده هاتغييرات در درآمدتغيير در قيمت ستاندهتغييردرهزينه ( بازيافت قيمت )روابط سنتي تغييرات درآمدتغييرات سود به علت تغيير در درآمد و تغيير در هزينه هاتغييرات هزينه ها

اسلاید 52: ProfitResource AllocationProduct VolumeProductivityPrice Recovery +=

اسلاید 53: شاخص هاي بهره وريرديفنام شاخصنحوه محاسبه8تعميرات اضطراريكل ساعات صرف شده جهت انجام تعميرات اضطراريكل ساعات صرف شده جهت انجام كليه تعميرات9نسبت هزينه نت به فروش كل هزينه هاي نگهداري و تعمير صرف شده كل فروش هاي ساليانه10ميزان توفقاتكل زمان توقف ناشي از انجام تعميراتكل زمان عملياتي11نسبت هزينه نت به کل هزينههزينه انجام نگهداري و تعمير برنامه ريزي شده كل هزينه هاي تعميراتي صرف شده12ميزان توفقات اضطراريكل تعداد تعميرات اضطراريكل زمان عملياتي13نسبت تعمير اضطراريكل تعداد تعميرات اضطراريكل تعداد تعميرات انجام يافته14آماده بكاري دستگاههاكل ساعات بهره برداري از دستگاههاكل ساعات آماده بكاري دستگاهها15نسبت تحقق تعميراتتعداد تعمير انجام يافتهكل تعداد درخواستهاي تعمير صادر شده16لوازم و قطعات يدكيارزش لوازم و قطعات يدكي مصرف شدهكل هزينه هاي تعميراتي صرف شده17لوازم و قطعات يدكي2ارزش لوازم و قطعات يدكي مصرف شده ارزش دستگاه18هزينه تعميرات برنامه ريزي شدههزينه ساليانه تعميرات برنامه ريزي شده كل هزينه توليد در سال19هزينه تعميرات اضطراريكل هزينه تعميرات اضطراريتعداد كل تعميرات اضطراري

اسلاید 54: رديفنام شاخصنحوه محاسبه20هزينه تعمير اساسيكل هزينه تعمير اساسي دستگاه ارزش دستگاه21نفر ساعت مصروفه جهت انجام تعميراتنفر سرعت مصروفه جهت تعميرات برنامه ريزي شدهكل نفر سرعت صرف شده جهت انجام تعميرات22نفر ساعت مصروفه جهت انجام تعميرات 2نفر ساعت مصروفه جهت تعميرات برنامه ريزي شدهكل نفر ساعت موجود23نرخ بهره برداري از دستگاهكل ساعات بهره برداري از دستگاهكل ساعات كاري موجود24هزينه هاي تعميرات (I)كل هزينه هاي تعميراتكل نفر ساعت مصروفه جهت انجام تعميرات25هزينه هاي تعميرات (II)كل هزينه هاي تعميراتتعداد محصولات توليد شده26هزينه هاي تعميرات (III)كل هزينه هاي تعميراتميزان برق مصرفي بر حسب كيلو وات27كارهاي پشت دستكل تعداد كارهاي تعميراتي انجام نيافتهكل تعداد كارهاي تعميراتي انجام نيافتهشاخص هاي بهره وري

اسلاید 55: شاخص های کارآیی و اثربخشی سیستمرديفنحوه محاسبه28مدت زمان توقف ناشي از تعميراتكل زمان عملياتي29زمان توقف ناشي از تعميرات برنامه ريزي شده كل زمان توقفات30نفر ساعت مصروفه جهت فعاليت برنامه ريزي شده كل نفر ساعت تعميرات31تعداد فعاليتهاي نت برنامه ريزي شده انجام يافته كل تعداد فعاليتهاي نت برنامه ريزي شده32تعداد تعميرات اضطراري انجام يافته كل تعداد تعميرات انجام يافته33تعداد درخواستهاي تعمير انجام يافتهكل تعداد درخواستهاي تعمير انجام يافته34تعداد تعميرات اصلاحي انجام يافته كل تعداد تعميرات انجام يافته35ارزش مواد و قطعات خريد مستقيمارزش مواد و قطعات صادره از انبار36ارزش مواد و قطعات خريد مستقيمتعداد مواد و قطعات خريد مستقيم

اسلاید 56: نرخ رشد واقعي ارزش افزوده بخش صنعت تعريف شاخص عبارت است از تغيير ارزش افزوده واقعي در طول زمان كه طول زمان عمدتاً يك سال در نظر گرفته مي‌ شود كاربرد شاخص شناسايي موقعيت هاي رونق و ركود بخش صنعت و زيربخشهاي آن است. هر گاه اين شاخص دچار كاهش شود، حكايت از حركت بخش صنعت به سمت ركود است و هر زماني كه اين شاخص رو به بهبود باشد، نويدي براي اشتغال بالاتر و رفاه بيشتر جامعه درآينده خواهد بود.

اسلاید 57: بهره وري نيروي كار در بخش صنعت تعريف شاخص بهره‌وري نيروي كار يا همان توليد متوسط نيروي كار در بخش صنعت، به‌صورت سهم هر عامل يا نيروي كار شاغل در بخش، از ارزش ريالي كل محصول توليد شده يا ارزش افزوده بخش صنعت مي‌باشد. كاربرد شاخص اين شاخص در جهت ارزيابي كارايي ياتوليد متوسط نيروي كار در طول زمان ميباشد

اسلاید 58: شاخص جبران بدهي خارجي توسط بخش صنعت و معدن تعريف شاخص اين شاخص نسبت بدهي ارزي كشور را برحسب دلار، به صادرات صنعتي كشور نشان مي‌دهد كه در واقع توان بخش صنعت در جبران بدهي ارزي كشور را نمايان مي سازد كاربرد شاخص اين شاخص براي سرمايه گذاران خارجي يا دولتها و سازمانهايي كه در بازارهاي مالي جهاني اقدام به اعطاي وام به كشورها مي‌كنند، اهميت به سزايي دارد. زيرا توان پرداخت بدهي خارجي را به نمايش مي‌گذارد. از آنجايي كه بخشهاي كشاورزي و ... چسبندگي توليد و صادرات دارد، اين بخش صنعت است كه انعطاف پذيري لازم را در جهت صادرات و جبران بدهيهاي خارجي در كوتاه مدت خواهد داشت.

اسلاید 59: سهم ارزش افزوده بخش معدن از توليد ناخالص داخلي تعريف شاخص اين شاخص نسبت ارزش افزوده بخش معدن را از كل توليد ناخالص داخلي نشان مي‌دهد كه بيانگر حضور اين بخش در اقتصاد كشور است. كاربرد شاخص جهت برنامه ريزي توسعه‌اي براي بخش معدن (بخش معدن) اين نسبت به كار برده مي‌شود كه در واقع مي‌توان بر اساس عملكرد گذشته اين شاخص اهداف بعدي آن را طرح و پيگيري نمود.

اسلاید 60: ضريب اشتغال زايي بخش صنعت و معدن تعريف شاخص ضريب اشتغال زايي بخش صنعت ومعدن، به صورت تعداد اشتغال ايجاد شده در بخش، به ازاي افزايش يك واحد سرمايه گذاري خالص يا ارزش افزوده خالص بخش به دست مي‌آيد. كاربرد شاخص اين شاخص توان ايجاد فرصت شغلي در بخش صنعت و معدن را بصورت مستقيم و غيرمستقيم نشان مي‌دهد و مزيت نسبي زيربخشهاي اين بخش را از نظر قدرت اشتغال زايي روشن خواهد كرد و به برنامه ريزان اقتصادي در جهت اصلاح ساختار بخش و زيربخشهاي آن كمك مي‌كند.

اسلاید 61: شاخص ارزآوري بخش صنعت تعريف شاخص اين شاخص به صورت نسبت درآمد ارزي حاصل از صادرات صنعتي كشور بر ارزش افزوده بخش صنعت و معدن بر حسب ميليون دلار ثابت است. اين شاخص بيانگر توان صادراتي بخش صنعت است. كاربرد شاخص اين شاخص، رابطه بين توليد صنعتي و توان صادراتي بخش صنعت را نشان مي دهد. در واقع با محاسبه اين شاخص، مي‌توان براي زيربخشهاي مختلف صنعتي كشور، گرايش توليد به منظور صادرات را ملاحظه نمود. هرچه توان صادراتي يك بخش بيشتر باشد، نشانگر توجه نسبي بيشتر مديران به امر توليد براي صادرات در آن بخش خواهد بود.

اسلاید 62: شاخص ارزبري بخش صنعت و معدن تعريف شاخص اين شاخص بيانگر نسبت واردات كالاي اوليه واسطه اي و محصول نهايي براي بخش صنعت و معدن جهت به كارگيري در توليد كالاهاي صنعتي مي‌باشد كه در واقع وابستگي توليد اين بخش را به دنياي خارج نشان مي‌دهد. كاربرد شاخص اين شاخص گوياي وابستگي نسبي صنايع و ... به دنياي خارج است. نوسانات ارزي موجب تغييرات در هزينهُ تمام شده صنايعي است كه بخش بزرگي از مواد اوليه و واسطه اي خود را از خارج تامين مي‌كنند. در نتيجه محاسبه اين شاخص براي برنامه‌ريزي صحيح دست اندركاران بخش كاربرد فراوان دارد.

اسلاید 63: ساير شاخص هاي بهره وري مرتبط با بخش صنعت و معدننرخ رشد واقعي ارزش افزوده بخش صنعتبهره وري نيروي كار در بخش صنعتشاخص جبران بدهي خارجي توسط بخش صنعت ومعدننرخ رشد سرمايه گذاري در بخش صنعت و معدنشاخص رشد اشتغال جديد صنعتيسهم ارزش افزوده بخش معدن از توليد ناخالص داخليضريب اشتغال زايي بخش صنعت و معدنشاخص ارزآوري بخش معدنشاخص ارزآوري بخش صنعتشاخص ارزبري بخش صنعت و معدن

اسلاید 64: ساير شاخص هاي بهره وري مرتبط با بخش صنعت و معدننرخ رشد واقعي ارزش افزوده بخش صنعتبهره وري نيروي كار در بخش صنعتشاخص جبران بدهي خارجي توسط بخش صنعت ومعدننرخ رشد سرمايه گذاري در بخش صنعت و معدنشاخص رشد اشتغال جديد صنعتيسهم ارزش افزوده بخش معدن از توليد ناخالص داخليضريب اشتغال زايي بخش صنعت و معدنشاخص ارزآوري بخش معدنشاخص ارزآوري بخش صنعتشاخص ارزبري بخش صنعت و معدنشاخص بازدهي انرژي در بخش معدنشاخص بازدهي انرژي در بخش صنعتسهم صادرات مستقيم بخش صنعت به كل توليدات صنعتيدرصد كالاهاي صنعتي داراي استاندارد ملي ايران سهم اعتبارات پرداختي به بخش صنعت از كل اعتبارات تخصيصيسهم خانوارهاي داراي فعاليت صنعتي به كل خانوارهاي كشورسهم نيروي كار توليدي به كل نيروي كار شاغل در بخش صنعتنسبت سرمايه به نيروي كار در بخش صنعت و معدنشاخص محصول سرانه نيروي كار در بخش صنعتشاخص دريافتي (درآمد) ناخالص بخش صنعتشاخص دريافتي (درآمد) ناخالص معدن به تفكيك ماده معدنيشاخص جبران خدمات در بخش صنعتشاخص جبران خدمات در بخش معدن به تفكيك ماده معدنيشاخص اشتغال براي بخش صنعتشاخص اشتغال براي بخش معدن به تفكيك ماده معدنيسهم دستمزد در هزينه هاي توليد بخش معدن به تفكيك ماده معدنينسبت سرمايه به توليد در بخش صنعت نسبت سرمايه به توليد در بخش معدن به تفكيك ماده معدنيبازده سرمايه در گردش در بخش صنعتبازده سرمايه در گردش در بخش معدن به تفكيك ماده معدني

اسلاید 65: ساير شاخص هاي بهره وري مرتبط با بخش صنعت و معدننرخ رشد واقعي ارزش افزوده بخش صنعتبهره وري نيروي كار در بخش صنعتشاخص جبران بدهي خارجي توسط بخش صنعت ومعدننرخ رشد سرمايه گذاري در بخش صنعت و معدنشاخص رشد اشتغال جديد صنعتيسهم ارزش افزوده بخش معدن از توليد ناخالص داخليضريب اشتغال زايي بخش صنعت و معدنشاخص ارزآوري بخش معدنشاخص ارزآوري بخش صنعتشاخص ارزبري بخش صنعت و معدنشاخص بازدهي انرژي در بخش معدنشاخص بازدهي انرژي در بخش صنعتسهم صادرات مستقيم بخش صنعت به كل توليدات صنعتيدرصد كالاهاي صنعتي داراي استاندارد ملي ايران سهم اعتبارات پرداختي به بخش صنعت از كل اعتبارات تخصيصيسهم خانوارهاي داراي فعاليت صنعتي به كل خانوارهاي كشورسهم نيروي كار توليدي به كل نيروي كار شاغل در بخش صنعتنسبت سرمايه به نيروي كار در بخش صنعت و معدنشاخص محصول سرانه نيروي كار در بخش صنعتشاخص دريافتي (درآمد) ناخالص بخش صنعتشاخص دريافتي (درآمد) ناخالص معدن به تفكيك ماده معدنيشاخص جبران خدمات در بخش صنعتشاخص جبران خدمات در بخش معدن به تفكيك ماده معدنيشاخص اشتغال براي بخش صنعتشاخص اشتغال براي بخش معدن به تفكيك ماده معدنيسهم دستمزد در هزينه هاي توليد بخش معدن به تفكيك ماده معدنينسبت سرمايه به توليد در بخش صنعت نسبت سرمايه به توليد در بخش معدن به تفكيك ماده معدنيبازده سرمايه در گردش در بخش صنعتبازده سرمايه در گردش در بخش معدن به تفكيك ماده معدنيشاخص هزينه تحقيق و توسعه بخش صنعتسهم شاغلان متخصص معدن به كل نيروي كار بخش معدنسهم صادرات مواد معدني از كل صادرات غير نفتيسهم بخش صنعت و معدن از درآمد مالياتي دولتسهم ارزش افزوده بخش صنعت از كل توليد ناخالص داخليسهم كارگاه هاي صنعتي داراي گواهينامه ايزو به کل کارگاه هاي صنعتي فعالسهم تعداد وامهاي پرداخت شده توسط سيستم بانكي به بخش صنعت به كل وامهاي اعطاييشاخص محصول سرانه نيروي كار در بخش معدن به تفكيك ماده معدنيشاخص سرانه حقوق و دستمزد نيروي كار در بخش صنعت بر حسب قيمت جاريشاخص سرانه حقوق و دستمزد نيروي كار در بخش معدن به تفكيك ماده معدني حسب قيمت جاري

اسلاید 66: معیارهای ارزیابی عملکرداثربخشی ( کاردرست ) ـ پاسخ به پرسش های زیر: آیا برای تحقق هدف های سازمان کارهای درستی انجام می دهیم؟آیا مشکلات سازمان را به درستی تشخیص داده ایم؟ و درصدد رفع آنها برآمده ایم؟آیا به اهداف سازمان در موعد مقرر دست یافته ایم؟ چه میزان به اهداف از قبل تعیین شده برای سازمان رسیده ایم؟آیا فعالیت های غیر ضروری ( کارهای نادرست ) را کاهش داده ایم؟کارآیی ( انجام درست ) ـ پاسخ به پرسش های زیر:آیا هزینه غیر ضروری را کاهش داده ایم؟آیا میزان تولید را افزایش داده ایم؟آیا کیفیت محصول بهبود یافته است؟آیا سرعت تولید افزایش یافته است؟نسبت میزان مصرف واقعی منابع نسبت به میزان مصرف استاندارد چقدر بوده است؟نوآوری ( ارائه محصول یا روش جدید ) ـ پاسخ به پرسش های زیر:میزان تطابق محصولات تولیدی سازمان نسبت به تغییرات تقاضا و نیازهای جدید مشتریان چقدر بوده است؟میزان تطابق فرآیندهای تولید در سازمان نسبت به تغییرات تکنولوژی و روش های ساخت چقدر بوده است؟چند محصول جدید مبتنی بر نیازهای جدید بازار تولید کرده ایم؟کدامیک از روش های جدید انجام کار را جایگزین کرده ایم؟

اسلاید 67: 4) قابلیت انعطاف ( توان سیستم های هر سازمان در تطبیق با تغییرات محیط ) ـ پاسخ به پرسش های زیر: چند نوع محصول جدید علاوه بر محصولات قدیم می توانیم تولید کنیم؟ چه روش جدیدی برای هماهنگی بیشتر با تغییر وتحولات بازار در سازمان بکار گرفته ایم؟ چه تغییراتی در تكنولوژي توليد برای به روز کردن آنها انجام داده ایم ؟ انعطاف پذیری دامنه تولید سازمان از نظر مقدار تولید چقدر تغییر کرده است؟ ( ميزان افزايش ظرفيت توليد ) ترکیب محصولات چقدر تغییر کرده است؟ چند درصد سفارش های در یافتی جدید داشته ایم که پاسخ مثبت داده ایم؟5) کیفیت زندگی کاری ( توان ایجاد رضایت شغلی ) ـ پاسخ به پرسش های زیر: سازمان تا چه اندازه به برقراری ایمنی در محیط کار توجه می کند؟ چه اندازه به پرورش استعداد کارکنان توجه می شود؟ برای افزایش رضایت شغلی چه کارهایی انجام شده است؟ کارکنان با چه شور و علاقه ای در محیط کار حاضر می شوند؟6) سودآوری ( توان ایجاد سود در سازمان مبتنی بر عملکرد ) ـ پاسخ به پرسش های زیر: درآمدها چه اندازه رشد کرده اند؟ علت رشد درآمدها چه بوده است؟ هزینه ها چه اندازه رشد کرده اند؟ علت رشد هزینه چه بوده است ؟ روند نسبت درآمدها به هزینه ها چگونه است؟ روند سودآوری سازمان چگونه است؟

اسلاید 68: 7) بهره وری ( مجموع میزان اثر بخشی و کارآیی سازمان يا توان ایجاد ارزش افزوده ) ـ پاسخ به پرسش هايی مانند: روند نسبت مقدار منایع قابل مصرف استاندارد به مقدار منایع مصرف واقعی در سازمان چگونه است؟ روند نسبت مقدار محصولات واقعی تولید شده به محصولات قابل تولید ( بالقوه ) در سازمان چگونه است؟ روند نسبت مقدار محصولات واقعی تولید شده به مقدار منابع مصرف واقعی چگونه است؟8) کیفیت ( درجه تطابق محصول تولید شده با نیازهای مشتریان ) – پاسخ به پرسش هايی مانند: روند تولید ضایعات چگونه بوده است؟ روند کالاهای برگشتی چگونه بوده است؟ روند شکایات مشتریات بدلیل عدم رضایت از کیفیت محصولات چگونه بوده است؟ کیفیت مواد اولیه تأمین شده چگونه بوده است؟ کیفیت قطعات تأمین شده چگونه بوده است؟ در کدامیک از محصولات بهبود کیفیت بوجود آمده است؟ آیا استانداردهای کیفیت محصول ارتقاء یافته اند؟ آیا سیستم های مناسب برای تضمین کیفیت توسعه یافته اند؟9) مسئولیت اجتماعی ( میزان پاسخگویی به نیازها و انتظارات جامعه ) – پاسخ به پرسش هايی مانند: آیا فعالیت هایی برای کاهش آلودگی محیط زیست انجام پذیرفته است؟ آیا مالیات و عوارض بموقع پرداخت شده است؟ آیا توسعه سازمان برای افزایش اشتغال انجام شده است؟ آیا کمکی به مراکز خیریه و کمک به مستمندان انجام شده است؟ آیا کارهای فرهنگی برای کمک به توسعه اجتماعی انجام شده است؟

اسلاید 69: چگونگي مراحل بررسي اندازه گيري بهره وري و تحليل نتايج آنشناخت عاملها و پارامترهاي مؤثر بر بهره وريتجزيه و تحليل داده ها مشاهده مراحل كارتنظيم پرسشنامه تجزيه و تحليل داده هامصاحبه بازتعيين نقاط قوت و ضعفتجزيه و تحليل داده هااندازه گيري بهره وريتعيين ارتباط عاملها و پارامترها با وضعيت بهره ورياولويت بندي عاملها و پارامترهاتجزيه و تحليل داده هاي آماري تعيين نقاط قوت و ضعف توصيه هاي كاربردي تعيين نقاط قوت و ضعف

اسلاید 70: فواید عمومی بهره وری  صرفه جویی در هزینه‌ها افزایش کیفیت مرغوبیت و مطلوبیت)کالاها وخدمات (ثبات قیمتها و یا حتی کاهش آن افزایش سطح رفاه عمومی جامعه افزایش درآمد وسود رضایت عمومی افراد رونق اقتصادی افزایش تولید و ارائه خدمات ثبات اقتصادی در بازار جهانی ایجاد اشتغال توسعه صنعتی توسعه پایدار ساختارهای اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی ، علمی و بهداشتی

اسلاید 71: استراتژی های رشد بهره وریاستراتژی تحول و نوآوری: بهبودهای کلان، ناگهانی، منقطع و سرمایه محوراستراتژی بهبود: خرد، تدریجی، پیوسته و مردم محور

اسلاید 72: چرخه بهبود مستمر

اسلاید 73: مراحل سفر بسوي سرآمدي در عملكردزمان / گستردگي نظامهاي مديريت كيفيتمرحله اولDPCAفرهنگ سازي و ايجاد باوردر مديريت و كاركنانPre – ISO 9000مرحله دوماستقرار استانداردISO 9001DPCAسطح بلوغ در مديريت كيفيت / نتايج منافع مشتري و ساير ذينفعانمرحله سوماستقرار استاندارد هايISO 9004و استانداردهاي اختصاصيQS 9000ISO/TS 16949HACCPو . . .DPCAمرحله چهارماعتقاد و تعهد بهسرآمدي سازمانCommitted toExcellenceDPCAمرحله پنجمرسميت يافتن حركتبه سوي سرآمديسازمانRecognized forExcellenceDPCAمرحله ششمسطح در يافت جايزهسرآمدي كسب و كارBusiness ExcellenceAward levelDPCA

اسلاید 74: مشارطهمراقبهمحاسبه24

اسلاید 75: رابطه ميزان ارزش افزوده و سطح تكنولوژي نكته: در تقسيم جهاني كار، چه جايگاهي براي ما در نظر گرفته‌اند؟

اسلاید 76: Systematically ApproachOrganization (System) boundaryEnvironment – surrounds the organization (system)inputsoutputsprocessesDecision makers(control)FeedbackRaw MaterialsLandCapital (money)InformationLabor (people)ProductServiceWastePollution

اسلاید 77: Green ProcurementGreenProductivityGreen procurementGreen procurement involves the purchasing of products or services that have a lesser or reduced effect on human health and the environment when compared with competing products or services that serve the same purpose. This comparison may consider raw materials production, packaging, manufacturing, distribution, reuse, operation, maintenance, or disposal of the product or service.

اسلاید 78: Green Supply ChainGreenProductivityGreen Supply chainSupply chain management is a very important factor directly related to the Productivity and the overall business competitiveness. Greening of Supply Chain is an emerging concept for Asia and the Pacific region. It advocates that the purchaser uses its purchasing power to demand an improved environmental performance from the supplier upstream in the supply chain. It is also implied that the purchaser -which in many cases is a big corporation -will play a facilitator’s role towards its suppliers -which are usually small and medium enterprises -and help them in their efforts for becoming a more Environment-friendly organization. This effect is expected to trickle down throughout the supply chain so that the entire supply chain becomes green or more environment-friendly.

30,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید