صفحه 1:
صفحه 2:
منبع :اصول مديريت اسلامى والكوهاى ان
صفحه 3:
(8۹
در این درس به سیر اجمالي مباحث و مقدمات مربوط
سر رم
دیدگاه ولايت فقیه در فهم دین و مدیریت Jl دیدگاه قرآ
پر
در قسمت دوم هدف ارائه ۳ مدیریت اسلامي 1
الكو هاي آن مي باشد:
صفحه 4:
یت از دیدگاه قران و معصومین
از دیدگاه قران و روایات مدیریت نقش اول را در تغییرتحولات
OO ES elec)
علما وروسا فرمودند: دو صنف هستند كه هركاه صالح باشند امت
p= Gr lee) ا ا ا ۱
شد : يا رسول الله اينها جه كسانى هستند؟
فرمودند : علما و اميران جامعه
پس برای هر تغییر و تحولی باید روی این دو دسته نیرووسر مایه
كذارى ۱
صفحه 5:
ew . # <٠. 3
حوره ودانشگاه auld مديريت ها
ال ار
مشترك از حوزه و دانشكاه برمى خيزد يس بايد اين دو مركز
را مورد توجه جدى قرار داده بيوندى سالم ميان انها بر قرار
كرد محور اين دو ييوند اسلام و قران است و طبيعتا بايد زبان
مشتركى از طريق فران بين اين دو كروه يديد اورد .
صفحه 6:
از انجا كه قران كتاب اسمانى همه دست اندركاران نظام است
اين كتاب عامل وحدت و زبان مشترك حوزه ودانشكاه ميباشد
بايد فرهنك دانشكاه و حوزه فرهنك قرانى باشد و كم وكاستى
در
انچه دراين رابطه اهمیت دارد اين است كه دريابيم انجه يايه هاى
فكرى و معنوى مديريت اسلامى را تحكيم مى بخشد قران كريم
(an
صفحه 7:
منايم 3 حفيق در مدیریت اسلامی
الفد قران
AM رب
ت - سيره نظرى و عملى معصومين
ت - تفاسير معتبر
99
صفحه 8:
قران كررييم بطور عام و قصص قران و موارد بحث از اعمال
مدیریت الهی و کارگزاران عالم در قران بطورخاص حوزه های
لا
علاوه بر ان توجه به كليد واه هاى مديريت و مشتقات ان در
قران همجون تدبر تدبير امر ولايت حكم رشد هدايت رسالت
تربيت و توجه به صفات خدا و مديريتهاى الهى در قران راهنما
شناخت حوزه هاى خاص مديريتى قران خواهند بود .
صفحه 9:
احادیت وارده در تقسیر ایات فرق منبع خنی دیکری در پزژو هش
های مدیریتی میباشد.
این احادیث تفسیری در تفاسیر روایی همچون نور الثقلین عبدعلی
حويزى البرهان فى تفسير القران محدث بحرانى صافى ملامحسن
فیض کاشانی بحثهای روایی تفسیر المیزان علامه طبا طبایی
الدرالمنثور جلال الدين سيوطى جامع البيان فى تفسير القران
طبری امده است.
صفحه 10:
بخشى از احاديث در حوزه سيره نظرى و عملى جهارده معصوم
ا ا ا ل Oe ees
مى باشد كه قسمتى از ان در تفاسير روايى امده است و قسمتى
ديكر در كتب حديثى همجون بحار الا نوار علامه مجلسى كتب
فراوان در حوزه قصص قران و بطور عام مجموعه های حدیثی
شيعه همجون وسائل الشيعه از مجموعه هاى حديثى اهل سنت
كنز العمال علاالدين فاضل هندى و كتب ديكر مى باشد
صفحه 11:
۱ را eee y ete Late
دستاورد مفسرين در طول تاريخ تفسير ميباشد از جمله تفاسير
ارزشمند الميزان فى تفسير القران علامه طباطبايى مجمع البيان
فى تفسير القران طبرسى تفسير نمونه مكارم شيرازى وهمكاران
... از منابع شيعه و ظلال القران سيد قطب المنار محمد عبده و
و تفاسير ديكر ميباشد
صفحه 12:
استفاده از معجم ها در یافتن حوزه های بحث بسیار مفید میباشد
اين معجم ها معمولا بر اساس فران وحدیت ویا بر اساس موضوع
تنظیم شده اند که اخیرا بسیاری از این معجم ها در دیسکت های
کامپیوتری فراهم شده است .
۱ ا Te Pe PU weer
فواد عید الباقی و المعجم لا لفاظ نهج البلاغه که نوشته محمددشتی
و کاظم محمدی است
صفحه 13:
احل حدم تتم بر خدا و ردول
ep ee)
اصل وحدت وهماهنگی
اصل اعمال مديريت براساس اختيار
اصل اعمال مدیریت بر اساس بصیرت نیرو ها
صفحه 14:
به عنوان اصل شاخص و فراگیر اولین اصل اصل تقدم بر خدا
و رسول است. عدم ثقدم بر خداوند پیامبر را نظر دارد و عدم
تقدم بر خدا و رسول وظيفه مومنان را در مقابل مكتب مشخص
هر جا که خدا و پیامبر حکمی داده باشند چه در حوزه ی عمل
0
فعالیت انسانی اصل عدم تقدم بر خدا وسیس عدم تقدم بر رسول
حاکم است بخصوص در حوز های مدیریت که موضوع بحث
ماست.
صفحه 15:
ابراهيم و ذبح اسماعيل
ابراهيم و اتش نمريود
يونس (ع) و خروج بدون اذن
لوط و فرمان خروج
صبر فاطمه (ع)
صبر حسين(ع) و زينب كبرى (س)
eee a (Zig
(2) 5% 5 Ast
صفحه 16:
ابراهيم 6 5 د لايل
نمونه بارز و كوياى اين مساله داستان ذيح اسماعيل (ع) است.
فرمان خداوند به ابراهيم (ع) صادر ميشود كه فرزند را ذبح كن.
اين اطاعت محض به سبب عشق به خداست واز ايمان حقيقى
مایه میگیرد . حتی در مورد انچه که خداوند گفته و او نشنیده
نيز تسلیم محض است . به هر حال انسان اطاعت عجیب ابر اهیم
و اسماعيل را مى بيند و با الهام از ان مى تواند در بن بست ها
PEM ce ل ل 001
را بسيار تقويت كند .
صفحه 17:
ابر اهیم (ع) و اتش نمرود
در جریان به آتش انداختن حضرت ابراهیم (ع) وقتی ایشان را
با منجنيق به طرف اتش يرتاب ميكنند بين زمين واسمان جبرئيل
(ع) به سراغ ايشان امده عرض كردند كه ايا به كمك من احتياج
دارى ؟ مى فرمايند اما نه به تو من به شما محتاج نيستم !
انسان اكّر در دل حكم خدا را يذيرفته باشد در عمل به يك توكل
عجيبى ميرسد يك اتكال عجيبى به خدا بيدا مى كند در دل بن
بستها نظرش به عنايت خداست .
صفحه 18:
يرنس (ع) و خررم بدون اذن
حضرت يونس (ح) در هنكامى كه قوم خود را رها كرد ودرحال
خروج است سخت مورد مواخذه قرار می گیرد .
يونس از ييامبران بود مثل يك عبد فرارى از خدا فرار كرد وبه
etree s ار را SD
از افتاده گان شد .
قران مى فرمايد اكر تسبيح و توبه و عذر خواهى يونس (ع)
نبيود تا قيامت در شكم ماهى مى ماند .
صفحه 19:
لوط (ع) و فرمان خروج
قوم لوط در فساد وتباهى غرق هستند ملائكه عذاب امذه اند اما
حضرت لوط جرات خروج از شهر را ندايد جون هنوز حكم
خروج از شهر را ندارد ملائكه شبانه فرمان ميدهند اهل بيتت
را بردار و شبانه حركت كن و از شهر خارج شو كسى هم جا
نمانده جز همسرت !
ان طور که به تو دستور داده شد حرکت کن از کجا بروی از چه
۰
صفحه 20:
88 (ع)
بعد از مرك بيامبر (ص) به مقام ولايت و حضريت فاطمه اهانت
زیادی شد , در کوچه و بازار مورد اهانت قرار میگیرد سیلی
ميخورد شخصيتى كه معصوم است و بر زمين و زمان ولايت
دارد انكه با اشاره او زمين مهاجمش را خواهد بلعيد اما او جنين
اين صبر ها نتيجه شان عظيم است از اين رو بر نفسشان مهار
زدند و بسیار رنجها را به جان خريدند تا يراى ما الكو باشند .
صفحه 21:
صبر حسین (ع)و زینب (س)
امام حسين به راحتى شهادت ياران و فرزندان را يذيرفتند اما
ازمون ديكرى در بيش بود و ان قبول اسارت اهل بيت (ع) و
قبول برداشته شدن روسريها از سر نواميس ييامبر (ص) بود.
اينان تسليم خداوند هستند هر برنامه اى كه خدا دارد براى انان
خوشايند و شيرين است.
بايد نفس را تمرين داد و تربيتش كرد تا در موقعيتهاى مختلف
به اطاعت خدا گردن نهد .
صفحه 22:
کی (2) ر سل سیب
مورد دیگراطاعت امام علی (ع) در صلح حدیبیه است یکی از
مفاد اين صلحج نامه اين بود كه اكّر مسلمانى از مدينه به مكه
فرار كرد مسلمانان حق بر كرداندنش را ندارند اما اكر مومنى
از مكه به مدينه فرار كرد مشركين حق استردادش را ندارند.
این قرارداد به نظر یک طرفه میرسید به گونه ای که گویا
nic wey es cries Ape te مت
اما امام على (ع) را در صحنه مى بينيم كه ابدا عكس العملى
نسان نميدهد يك عبد مطيع است.
صفحه 23:
لت اشتر ر عی (ع)
اطاعت مالک اشتر از امام علی (ع) هم عجیب است درموقعی
که قران ها برنیزه است مالک تا پشت خیمه معاویه به پیش رفته
و جيزى به ييروزى نمانده است كه مسلمانان كوردل امام را به
ara ل ا ال ل ا كك ۷
ال ا 0
ميخواهى مرا زنده ببينى بركرد مالك هم سريع برميكردد.
بر رس رای اسر اس ابر ال
امر امام (ع) تسلیم محض است و با دردمندی برمیگردد.
صفحه 24:
اخرت گرایی نفی دنبا نیست بلکه امکانات دنیوی رادر راستای
اهداف اخرريوى قرار دادن است .
ايمان به ارزشهاى متعالى انسان را در راه رسيدن به اخرت مدد
میدهد چرا که دنیا گذرگاه است و قرارگاه نیست .
يس اخرت كرايى به معنى تلبس به ارزشهاى قرانى و الهى است
رل ۱
هوسها نجات بخشد .
صفحه 25:
الكو هاى اصل دزم اخژات گراپی
STS ۱9 ل ese
بر خورد موسی (ع) با گوساله سامری
پیامبر- (ص) و زینت دنیا
۱ 0
دا ۳
ييامبر و اجرای حدود
صفحه 26:
برخورد خداوند با قارون و ثرونش
در مورد تروت قارون که شاید از دار ایی تروتمندان الان هم
فزونتر بود قران میفرمایدما به او دادیم نحوه بدست اوردن ان
تروتش شرعى بود و از راه حرام به دست نياورده بود بلكه
با تدبیر و مدیریت صحیح افتصادی که داشت حاصل شده بود.
ل ا ات 00
جهت اخرت نباشد در مسير فساد است و هركزخداوند عالم حبش
ا ا ل م
باشند خداوند نظر ولطف را از اين سيستم و مجموعه بر ميدارد.
صفحه 27:
Bp Neen nome By ere NEN) Peed eB yo
جواهراتی که مردم از فرعونیان جمع کرده بودند یک گوساله
زرینی جهت عبادت مردم ساخته بود که از نظر خزانه داری
. يك مملكت شمش طلا است و يشتوانه ارز مملكت است
برخوردى كه موسى (ع) با اين كوساله ميكند اين نيست كه
شكل و قالب اين كوساله را تغيير دهد و ان را در بهبود وضع
اقتصادى خرج كند بلكه ككوساله را سوزاند و ذراتش را در اب
ريخت . مردمى كه ثروت خدادادى دارند صلاحيت استفاده
. بهینه و بینش استفاده را ندارند
صفحه 28:
انسان مومن بايد به اين نكته توجه كندكه جه كسائى ثروت او را
مصرف ميكنند. ايا اهل دنيا كه به واسطه ان ثروت يروا ميشود
يا مو منى كه از اين ثروت استفاده ميكنند وقوى تر در مسير الهى
حركت ميكند . و حتى بايد توجه داشته باشيم خودمان كه از ثروت
خويش استفاده مى كنيم جه اثرى بر فكر و جان ما مى كذارد .
میزان مصرف نسبت به افراد مختلف فرق ميكند وجودى كه
حساسيتش بيشتر است اثر مصرف ها براى او شديد تر است .
صفحه 29:
۰ رل لا رل cs)
ا ل ل را Te) eT)
. دور كن مرا به ياد دنيا مى اندازد
هر- وجودی یک یطح رشدی داردو اخرتش با اخرت دیگران
تفاوت میکند و یک سطح خاصی را باید لحاظ کند اینست که
و
|
صفحه 30:
حكمى كه حضرت امام در موررد سلمان رشدى دادند محدوديت
اقتصادی بدید اورد و دشمنان محاصره افتصادی را علیه نظام
تدارى ديدند. اكر مسئولى از نظر اقتصادى نكاه كند واقعا براى
او اين كونه حكم دادن مساله است و مشكل تراش اين كونه فتوا
براى نظام اقتصادى كشور سخت مشكل افرين خواهد يود ولى
ان نگاه اخرت كرايى و اتكال بر خدا كه امام داشتند و توجه به
اين نكته قرانى كه اكّر از مساله اقتصاد ميترسيد به خدا تكيه
كنيد كه بى نيازان ميكند تحمل مشكلات اسان كرده بن بستها
Bee eeu Re ree kare)
صفحه 31:
ا رت
اسیر ندارد مگر- جایی که غلبه لشکر اسلام اشکار است .
از ايه بر مى ايد مسلمانان اسير را بعد از جنگ به قیمت گزافی
به دشمن میفروختند این مبالغ می توانست از مشكلات نظام
بکاهد . نظامی که سخت دچار. مشکلات اقتصادی است ولی
خداوند با قاطعیت از اين کار نهی کرده متخلفان در اجرای
حکم الهی را به عذاب سخت هشدار میدهد .
صفحه 32:
اا ا ا ا ل للك
نظامى روبرو خواهيد شد . اكثر مسلمانان دوست داشتند با كاروان روبرو
بت(
غرض قطع ريشه کفار است .
در جنگ بدر کاروان فرار کرد و نیروی نظامی جای کاروان را گرفت
و مسلمانان با نيروهاى نظامى تا دندان مسلح روبرو و بيروز شدند.
اخرت گرایی در سلوکها تاثیر دارد و هر چه قدر که از اخرت گرایی
فاصله بكيريم حركتهاى ما از صراط مستقيم خارج و الودكى ببارمى ايد .
صفحه 33:
زنى از اشراف در زمان ييامبر (ص) دزدى كرده بود وقتى جرم ثابت
اس کی رد اعد 0 2
شفيعى بيدا كنند كه ييامبر از اين حكم بكذرد به اسامه متوسل شدند كه او
نزد ييامبر شفاعت كند .
وقتى اسامه خدمت پیامبر برای شفاعت رفت پیامبر فرمودند :
اسامه امدی در حدیاز حدود الهی شفاعت کنی به خدا قسم اگر قاطمه (ع)
اين كار را کرده بود دستش را قطع می کردم .
صفحه 34:
اثار بد عدم 1
nibs
و كمراهى و كرفتارى
صفحه 35:
ان الذين لا يومنون بالاخرره زينالهم اعمالهم فهم يعمهون
انهایی که عشق به اخرت ندارند اعمال بدشان را برايشان زينت
ges) Pe PE ا لك 1 0
در نتيجه خودشان را اصلاح نمى كنند )يس در فضاى ظلمت و
حيرت حركت مى كنند .
صفحه 36:
كسى كه عشق به اخرت ندارد نه تنها حق را نمى يذيرد بلكه
از حق متنفر است .
و اذا ذکر الّه وحده اشمازت قلوب الذین لا یومنون بالاخره ..
صفحه 37:
فالذين لا يومنون بالاخره قلوبهم منكره و هم مستكبيون
کسی که عشق به اخرت ندارد دل منکری دارد و زیر بار حق
نمى رود و حالت استكبارى هم بيدا مى كند .
لد ار
به خصوص در حوزه مديريت صدمات فراوانى وارد مى كند.
صفحه 38:
و نتیجه استکبار و انکار حق خروج از صراط مستقیم و سقوط
است :
و ان الذين لا يومنون بالاخره عن الصراط لناكبون
انهايى كه عشق به اخرت ندارند لاجرم و قطعا ان صراط حق
خارج مى شوند و به كنارى مى افتند .
صفحه 39:
و ابلیس را بر انان سلطه نیست مگر به جهت اينکه عاشق به
اخريت را از كسى كه از ان در شك و ترديد بسر مى برد به
علم جدا نماییم . طون كاف
دلشان به سخن شیطان متمایل است زیرا عشق به اخرت ندارند
و به همين خاطر وجودشان محل وسوسه و القائات شيطائى شده
است و اكر مديريت در اين موضوع قرار بكيرد خطرناك است.
صفحه 40:
للذين لا يومنون بالاخره مثل السوء و لله المثل الاعلی و هو
العزيز الحكيم
( نحل /(90)
الكوها و خصلتهاى زيشت از ان كسانى است كه عشق به اخرت
ندارند (عدم ایمان به اخرت سر منشا گناهان مثل السوء یعنی
الكوى الودكى ) والكوهاى ارزشمند و متعالى از ان خدا و
ييروان راه خداست و او يكانه خداى با عزت و حكمت است .
صفحه 41:
5 2 2 وا
عذاب و کمراهی و کرفتاری
بل الذين لا يومنون بالاخره فى العذاب و الضلال البعيد
655
انهايى كه عشق به اخرت ندارند در عذاب و ضلالت به سر
شو بز ند ر
۱ Se RCS OTe ren
م
صفحه 42:
۳
ال در
حل مشكل ازدواج
سلامت و طهارت خائم ها در جامعه
حل مشكل اشتغال
در لاد بر رات
حرمت انسانها و امنيت رريوانى جامعه
OLED)
صفحه 43:
رهبرى و مديريت نظام اسلامى در مصرف امكانات مسئوليت
سنگینی دارد . نوع و چگونگی مصرف مدیریت از امکاناتی
کر ری مس Sei) Sid AeA lly oly
تاثيرى كه مردم از مديريت و حتى وابستكان مدير مى كيرند
بسيار شديد است .اكر مدير و وابستكان او يك قدم به سمت
دنيا طلبى بردارند جامعه دهها قدم به طرف دنيا خواهد رفت
وان وقت است كه جامعه از جهت معنوى به شدت اسيب خواهد
erp)
صفحه 44:
اگر در جامعه ای فرهنگ انفاق رو به گسترش بود نشاندهنده
این است که مدیریت نظام در مسیر اخرت گرایی پیش می رود
وگرته عدم جریان این فرهنگ در جامعه مساله دار بودن جامعه
را می رساند و اعلام خطرى است كه بايد سخت ما را به خود
اورده جهت علايج به تكايو وادار شويم .
وقتى فرهنك انفاق در جامعه جارى نبود فرهنك ربا و رشوه
خواری جاربی خواهد شد .
صفحه 45:
عدم امکان صحیح ازدواج در جامعه نشانگر بحران ارزشها در جامعه
میباشد و اینکه جامعه در خروج از اخرت گرایی است . بسیاری معضل
اقتصادى را بهانه عدم امكان ازدواج قلمداد مى كنند و اينكه مشكلات و
انتظارات از يس ازدواج امرى نيست كه به خصوص جوانان از يس ان
ا ا ا ا ا ل 1
جوان مشغول شود و دولت نفس راحتى بكشد .
Sl در امر ازدواج مشكل اقتصادى داريد از عنايت خداوند غافل نباشيد
که او از فضل خویش شمارا بی نیاز خواهد نمود .
صفحه 46:
جامعه
شاخص دیگری که برای سلامت یک نظام مطرح است قشر بانوان ان
نظام است در واقع و از نظر قران سلامت اخلاقى هر جامعه اى دردرجه
اول در كرو وضعيت زنان ان جامعه است نه مردان جامعه .
اكر خانمها دريك وضعيت فكرى روحى اخلاقى صحيحى بودند جامعه
رو به سلامت است وگرنه جامعه به شدت مساله دارد .
وجود زن بسیار حساس و تاتیرش بسیار شدید میباشد ,پس باید مراقبتهای
شديدى از به عمل ايد تا عفت و قداست خانمها حفظ شود .
خانمهاى متعالى نه تنها جلوه كر قداست و تقوى وعلم براى قشر بانوان
كه حتى براى مردان جامعه به شمار مى ايند .
صفحه 47:
بر مدیریت نظام است که سیاستگراریهای خرد و کلانش در راستای تامین
شغل مناسب و مفيد براى اقشار مختلف جامعه طراحى شود توجه به جنس
زن ومرد در تقسيم بندى شغل ها و رشته هاى تحصيلى و توجه به موقعيت
9 20
مردمی در ایجاد اين مراکز و مهم تر از همه تاکید و گسترش رشته های فنی
تخصصى مناسب نياز جامعه خصوصا در مقطع راهنمايى دبيرستان از نكاتى
است كه در ايجاد فرصتهاى شغلى بايد در نظر كرفت .
صفحه 48:
رت 1/1 2
نظام عالم بر عدالت استوار است و خداوند بر قسط و عدل فرمان
مى راند و به قسط وعدل فريمان مى دهد .قسط وعدل نه ازنبيرون
جامعه بلكه بايد از درون و توسط خود مردم محقق شده و توسط
خود انان حفظ و ياسدارى شود .
3 ا rer ONS
. قبول عريفى و شرعى استوار است
صفحه 49:
ياسدارى از حرمت انسانها و برخورد با خدشه داركنندكان اين
بر رات ای رف اس ار
هتک حرمتها امنیت روانی جامعه را زایل کرده بی اعتمادی را
دامن زده نفاق و دورويى و تفرق و كروه كرايى و تعارضات
و تزاحمات را سیب شده درب نهایت از هم پاشیده شدن شیریازه
ل ار اس ار
در ورف تس رس رو ار eo Mee pA EBL)
در تحقق طلم و ستم اقتصادی معرفی شده است .
صفحه 50:
انسان موجودی عاقل ومتفکر است و عملکردهایش مبتنی بر
انديشه ها و تعقل هاست .ففدان فضاى تعامل فكرى و ابراز
نظرات و شبهات موجب شکل گیری عقده های روانی و سپس
دو دستكى و تعارضات اجتماعى خواهد شد كه در نهايت نظام
را ساقط خواهد كرد.
اثر دیگر فقدان از ادی توقف رشد و خلاقیت انسانها و ضایع
شدن استعدادها خواهد بود .البته اين ازادى مطلق نبوده حدود و
تغور ان را عقل و شرع تعيين خواهد نمود .
صفحه 51:
خداوند وجود واحد و قهار و خالق هستی است از اين رو نظام عالم خلقت
بر محور توحيد استوار است و يك فرمان و يك امر در عالم جارى است
بد كه خلقت و فرمان بر خلقت از ان خداست جرا كه منبع لايزال
خير و بركت است خداوند كه يروردكار همه عوالم هستى است .
اين نظام خلقت الكو و الهام بخش و هماهنك با نظام جامعه انسانى است و
قران كريم كلام خداوند كزارشكر كتاب تشريع (اداره نظام انسانى ) وكتاب
تكوين ( نظام خلقت ) هر دو مى باشد .
5-6
صفحه 52:
وحدت در قانون و اجزا
رت در ر بر ی
وحدت در عمل
وحدت در تعامل
CT ae)
و حدت در جهت و هدف
صفحه 53:
0 هماهتکی درونی اجزاء توصیفی با بکدیگر ( اتسان شناسی جامعه
شناسى علم تاريخ جهان شناسى خدا شناسى اخرت شناسى )
- هماهنكى درونى اجزا تقفينى با يكديكر ( مجموعه احكام فرد و
حت
ا ا ا ا ل ا ل
ا )|
هماهنگی اجزاء توصیفی یا اجز اء تقنینی و ایتنای عقلانی و حیانی
دومی بر اولی
<6- هماهنكى قانون با واقعيتها و ضرورتهاى طبيعى و انسانى
صفحه 54:
از نظر قران كريم وحدت در فرماندهى ومديريت وحدت شخصى در
ا ل ل Ber Bee BIO By Tee Te
شود شورایی که تک تک اعضاء ان حق رای داشته باشند و براساس
REE TED ere Te
ری رد لاه یر <<
تصمیم گرفتی پس بر خداوند توکل كن جرا كه خداوند اهل توكل را دوست
تخرد
نز 2
صفحه 55:
که مقصود التزام جدی احاد سازمانی به انجام و ظایف مقرر
مشترک و مختص می باشد .
صفحه 56:
1 ا
۱ cnet Ce eee Seer Hee)
۱ SN SUEY oreo Bre: Wom ا ا ا eyecen (er)
. مديريت و رهبرى است
تقسيم كار براساس قابليتهاى لازم شغلى و انسانى از مقدمات جدى امر
هماهنگی میباشد . توجه به انسان بودن سازمان و جامعه و توجه به
ارتباط منطقى و فعال درونى و برونى سازمان و جامعه مديريت را در
BC UOT PERRI eve Op OP UU Cpe IB NOY Ov)
مقبولیت رهبری رکن دیگر در تحقق وحدت و هماهنگی می باشد .
صفحه 57:
که مقصود یکسانی رویه های عملی وروش تطبیق اجرای قانون
بر واقعيتها مى باشد كه عمدتا در تعامل اجتماعى مطرح است
نه در تعامل اجتماعى مطرح است نه در حوزيه فردى شخصى
که هر کس را در چهارچوب ضوابط و قوانین ذوقی و سلیقه ای
است كه با وحدت در رويه اجتمايى منافاتى ندارد وبلكه بايد
محترم شناخته شود .
صفحه 58:
سمت و سوی حرکت و مقصد حرکت باید واحد باشد که در
اصل اول: عدم تقدم بر خدا و رسول و اخرت گرایی قدری
مورد بحث قرار كرفت .
صفحه 59:
سیر ه امیر مومتان علی (ع)
الف- دوران حكومت خلفاء (ابوبكر عمر عثمان)
ب- دوران حكومت خويش
9-هارون (ع) در غيبت موسى (ع)
صفحه 60:
در دوران حكومت اسلامى حضرت موسى (ع) جهت لقاءالله به كوه طور
رفت و هارون را در ميان قومش جانشين خويش قرار داد.
تا حضرت رفت و برگشت سامری در کمتراز ده روز مردم را گمراه کرد
لا در
ا ل ا را( زا ۱
با اينكه جامعه به شرك رسيد و بخشى از جامعه مشرك شدند و به كلى از
اهداف دين دور شدند اما حضرت هارون (ع) به خاطر اينكه تفرقه درنظام
ا ا ESD
صفحه 61:
یکی از عوامل اساسی که حضرت علی (ع) را به سکوت و مدارا با خلفا
SS SEA ASS Nip
اين نحوه برخورد اميرمومنان بروشنى اهميت اين اصل اساسى را نشان
مى دهد كه جقدر اصل وحدت وهماهنكى در مديريت نظام مهم است كه
ع و گاء اجتماعی ا اصل کرد
رس سا اس اد
حتى در مشورتهايى كه با او صورت مى كيرد نه تنها انتظارى ندارد
بلكه مددى كه به نظام مى دهد حيرت انكيز است .
صفحه 62:
در برخوردى كه با لشكر معاويه بيش مى ايد و مساله حكميت مطرج
می شود یک عده خوارج نادان مطرح می کنند كه حكميت قران را
بيذيريم حضرت على رغم اينكه با فرياد تذكر مى دهند ” من قران ناطق
ال ا ل ل ا ۱
صراط مستقيو را به شما نشان مى دهم .
يس حضرت به خاطر أينكه نيروهاى مجموعه نظام اسلامى أز هم نياشد
به ناجار به حكميت تن در ميدهد و ان را متل كاسه زهرى سر مى كشد.
صفحه 63:
جامعه تحت حکم ولایت فقیه دو دسته اند :
)- عموم مردم که حکمشان با توجه به اصول والگوها بسیار
روشن می باشد .
2- فقها و مراجع تقليد كه رابطه شان با مقام ولايت فقيه نيازمند
صفحه 64:
فقها و مراجع تقلید از حیث استنباط احکام شرعی چه از نظر فردی و چه
از نظر اجتمايى و حكومتى جواز شرعى دارند اما از حيث بيان ان بطور
مستقل جهت عمل مقلدين در حوزه اجتماعى و حكومتى شرعا ازادى عمل
ندارند جرا كه مسئوليت اداره كل نظام بر عهده ولى فقيه است و بايداحكام
اجتماعى و حكومتى در نهايت به اذن مقام ولايت صادر شود .
صفحه 65:
خثیار نیروها
پراساس |
در نظام خلقت مدیریت الهی بر شوق و رغبت پدیده ها استوار است .
کسی را نمی توان به زور وادار به پذیرش معنایی کرد اين کار نشدنی
است ونه مطلوب نه سنت خدا بر اجبار متکی است و نه اينکه به زور
مى توان كسى را معتقد به يك معناى نمود .
Oo م ا ا ل ا ETS
ا ل ا Ter ee te a
بلکه هر معنایی را می بایست با میل ورخبت به کسی قبولاند.
BONE eee SBT BE Eee reste Ds)
را به همراه دارد.
صفحه 66:
در اينجا سه قسم الكوى رفتار سازمانى مطرح است :
رفتار سازمانی معصوم با معصوم
رفتار سازمانی معصوم با غير معصوم
رفتار سازمانى غير معصوم با غير معصوم ( ولايت فقيه )
صفحه 67:
رفتار سازمانى معصر
00 (ayer sion)
حضرت ابراهيم در خواب مى بيند كه فرزند را ذبح ميكند و اين رويا جند
بار تكرار مى شود حضرت يقين فرمان الهى است كه مى بايست انجام
Cee Sie Nees ا ل PS) See
درک موقعیت رسالت پدر از جانب اسماعیل (ع) بسیا
يدر هر جه را مامورى بدان اقدام نما نه تنها مسئله کر
نكري جر ء وار لست انجام يده . اطاضت اساعيل PRIDE Siege
ملکوتی ایشان است . این ماموریت هم مبتنی بر اختیار است و جبر و
0
eer,
صفحه 68:
مصوم (ع) با خبر معصوم
موس (ع) با بتی اسر نی
ييامبر. (ص) با نيروهاى تحت فرمان
ييامبر (ص) و جنك احد
امير مومنان با نيروهاى تحت فرمان
لس ee )2( رل بر
صفحه 69:
مبر (ص) با نیروهای نحث فرمان
One hey ار ۱0 رل
جرا که جز خودت نمی شود بر کسی الز ام شود.
و مومنان را تشويق و موعظه كن تا به رغبت به جنك با دشمنان
5s 0
این روشی است که امبد می رود خداوند سختی دشمنان را ازشما
باز بدارد و اين خداست كه در عذاب و كوشمالى شديدتر است.
صفحه 70:
رفتار سازمانی غیر معصوم با غير معصوم
بآ توجه به رابطه معصوم (ع) با معصوم ذيكر و نحوه ارتياط
معصوم (ع) با غير معصوم رفتار مقام ولايت فقيه با مردم به
حون ناراكو قر رفن حيرت رمن كفن
۱
صفحه 71:
0 ener tere ا ل eee re eae
2330 yy
فرمانش با اكاهى و اختيار عمل كنند نه با جهل و غفلت جرا كه ان اختيارى
. هم از روى جهل باشد ارزش ندارد
pty) اسلامى مسئول است كه اختيار مردم براساس شعور و اكاهى شان
باشد نه براساس جوسازى و تبليغ اوضاع ويزه اى كه يديد مى ايد .
با اين توجه مديريت معصوم (ع) از مديريتهاى مبتنى بر جبرو جهل نيروها
امثال مديريت هيتلر فرعون و...جدا مى سازد .
صفحه 72:
صفحه 73:
بصیرث خداوند
ات از صفات عالى خداوند است .
أن الله سميع بصير
صفحه 74:
سر با .لد ار
کل قد علم صلوته و تسبیحه
(Pd/os: )
صفحه 75:
ترا ر کرد تا ار رن زک رت ار
انیت
0
02
صفحه 76:
انسان نيز بصير است و مى بايست با بصيرت طى طريق كذ
انسان /9)
ما انسان را از نطفه (میخته ای خلق کردیم برای اینکه ار را
امتحان كنيم وبه جهت اين امتحان و ازمايش او را سميع و
بصير قربار دادیم تا با چشم و گوش باز نگاه کند وامتحان
يس دهد سميع و بصير بودنش وسيله امتحان انسان است
در غير اين صورت امتحان معنا نداشت.
صفحه 77:
اياتى بسيار تفكر و بكارانداختن عقل را مطرح مى كند كه بيانكر
ان است كه :
oA بر رک ار
كار اصلى ييامبران اين بود كه ميخواستند مريدو را متفكر بار اورند
خداوند مى فرمايد :به مردم اعلام كن كه فقط وفقط رسالت من اين
ار Aled] Al را کی کر با ری
قيام لله داشته باشيد
صفحه 78:
أى بيامبر بكو اين است شيوه من شما را براساس بصيرت به سوى خدا
دعوت مى كنم هم من وهم هر كسى كه تابع من است و ياك ومنزه است
AES ۱
کسی که بصیرت دارد و در برابر هر سخنی و مشکلی و فشاری مقاومت
Wee De Serre ee ST ۱
زیرمجموعه امام باشد .
سه ویژه گی " بصیرت صبر و علم به مواضع حق "را اگر کسی نداشته
باشد انقلاب به نتیجه نمی رسد .
صفحه 79:
خداوند هركز قومى را كمراه نمى كند مكر بعد از اينكه هدايت
را بر انان عرضه كند تا اينكه امورى را كه مى بايست از انها
يرهيز كنند برايشان روشن كند يعنى قبح اعمال زشت ريا كاملا
به انها نشان داده عواقبش را تذكر دهد.
و ما كنا معذبين حتى نبعث رسولا )!4 )
ل ا 0 كا ا aS ai Gilde Ly (oS
واين سنت خدا است كه حركت و عملكرد با بصيرت را انتظار
دارد
صفحه 80:
دسته ای از ایات درمذهب کفار از اطاعت و تقلید کور کور انه
آنان از بزرگان و اجداد صحبت می کند :
پروردگارا ! ما از سادات و بزرگان اطاعت کردیم و نتیجه اش
اين بود كه ما را از راه به در کردند .
وقتى به مردم كفته مى شود از انجه كه خداوند نازل كرده است
sert ra ا ۲ لس
انها را بر ان يافتيم اطاعت مى كنيم ايا حتى اكّر يدرانشان عقل
شعور نداشتند و راه به جايى نبرده باشند باز انها مطيع اجداد
خواهند بود؟
صفحه 81:
و مثل كفار مانند حيوانى است كه هرجه صدايش كنى جز سر و صدا
رل د
اش كت را ال ل ا ل رل ارت ک ل ارت
هدايت تخيل مى كنند .
اكر من جِيزى بهتر از انجه كه يدرانتان بر ان مستقرند اورده باشم ؟!
مى كويند ما به محتويات رسالت شما كافريم .
از نظر قران اين روال بى شعورى به شدت محكوم است وباعث حجاب
روحى و مانع جدى در يذيرش دعوت انبياء است .
صفحه 82:
نذاشتن بصیرت خود یک نو ع عذاب است که خداوند تازل کرده
دسته از لیات فقدان فهم را به عنوان عذاب کفار مطرح میکن .
کسانی که از خداوند اطاعت نکرده اند کوروکر شده بر قلبشان
دز اهى مشر ررك ,
رل(
lr ere A ec ee res
را ار را ۱
دنیا بینا بودم ؟ اینگونه است که ایات ما سراغت امد يس انها
nee acne) ا اكت
رفت,
صفحه 83:
2 (
پیامبر و جنگ بدر
اسام سین (ع) در کب عافرر!
برخورد امير مومنان با خوارج
صفحه 84:
و nate erie ل ل ل ۱
اسماعيل در اين مساله تابع حضرت ابراهيم شد و دربست خودش را در
اختيار او قرار داد .
اينجا از مواردى است كه اكر بصيرت نباشد بسيار حرفها مطرح مى شود
و بسیار اعتراضها می تواند صورت گیرد ولی می بینیم ابدا اعتراضی
نمی کنند و سخت تسلیم است واين حالت اسماعیل (ع) سطح ادر اک ملکوتی
او را نشان می دهد او یقین دارد امر پدر جز به منطق الهی نیست و اين
See See te Ee te ant Tere e Tee)
از امتحان الهى ييروز بيرون ايد .
صفحه 85:
جنك بدرجنك در زمينه بصيرت به حق و باطل است :
له رل ار
هر كس زنده بماند ان ربوى بينه حيات يابد .
ا ا ا ا لا داك
مکر از جهت دفاع که در دفاع می توان شبهه دار نیز. کشت
زیرا او شروع کننده جنگ است .اما برای جنگ ابتدایی و تهاجم
بر مشركان بايد دعوت عرضه شذه و انبيين را
بعد از اينكه مخالفت كردند و مومنان قوت داشتند جنك وجهاد
مطرح می شود .
صفحه 86:
امام حسین در شب عاشور | زمینه ایجاد میکند که هرکس شبهه دارد یا هر
كس نميداند فردا جه خواهد شد در صورت تمايل صحنه را ترك كند اعلام
Teo te Seas Ter) ا ا ۳7
تا حتی یک نفر هم با شبهه در جنگ وارد نشود .
es IDS Tee IO etc) دص
یاران زیر پرچمش را با بصیرت عمل کنند و با بصیرت بجنگند این است
كه ازاد مى كذارند كه هركس با انكيزه ديكرى امده است برود .
ل ا ا ا 7
الهى است .
صفحه 87:
پرچم دفاع از انقلاب را بر نمیدارد مگر نیروهایی که سه ویژه گی دارند:
اولا : در برایر عوارضی که این بصیرت و اگاهی می اورد و انسان را
بر الا eg yes MALES rs als دا راخ
Bape pe wre rest] 0 ل
فلك Sol AUIS pies, wae a فش سا این رای
۳