صفحه 1:
در سید احمد محمودیان
at
صفحه 2:
سح
أهداف اموزشى
تفكيكك و تبيين اجزاء فرآیند مراقبت از بيماران
نحوه مديريت هر يكك از اجزاء مراقبت بيمار
اهميت دادن به ارزيابى بيوسيكوسوشيال و باورهاى بيماران
توجه به شبكه عليت بيمارى
در نظر گرفتن اصول مراقبت (52) در مديريت بيماران
اصول و محتوای آموزش به بیماران در مراقبت
روش مشارکت در مدیریت بیماران در عرصه
صفحه 3:
® CHRONIC CARE, General Principles of Good
Chronic Care. WHO
®jJ Annals of Family Medicine:
http://www.annfammed.org/
J. Family practice management:
m.html
Books : Patient-centered method, 5.5901...
...بايان نامه ها بيرامون مراقبت جامع بيماران. تكرش بيماران به عملكرد بالينى و
صفحه 4:
توجه به اصول مراقبت
oA
#یاد آوری
*پاسن به سوالات
صفحه 5:
ند مرژقبت بیمار سرپایی (
فعالیتی شروع می شود؟
ole ays ® مناسب؟
#ورور بيمار؟
ee عال؟
#بريان گلری و اساسی پزشٌل؟
©انكيرزه ممراقبت از بيماران
صفحه 6:
~ (Burnout Syndrome
ی هرفه ای است با مسئولیت بالا
روران تعسیل پر استرس است
تماس با مسّللات جامعه سبب نارافتى در يزسّك مى شور
#برفورر با بيماران و بار منفى آن بى اثر نيست
A
بر علت است Mp میات اقتصاری
نم
®« می توان لرر؟
صفحه 7:
* دانش
۴ علاقه (عشق]
تعهد سازمانی
* تعهد اخلاقی
تعهد مذهبی
* انگیزه اجتماعی [برایر
بهبود شرایط جامعه]
* [جذابيت] تركيب كار وبازى
* مشاركت در تصميم كيرى
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
تقویت انگیزء ها
هم راستا کردن انگینره ها
® استفاده از انواع انگییزه
® استفاده از علم پرشکی و علم سبک زندگی
#سالم زیستن
#تنوع در کار
© کسب مهارت های زندگی و مدیرریت استرس
صفحه 11:
مدیریت انگیزه مراقبت از بیماران -
* با مدیریت صحیح, انگیزه ها اولویت بندی , منظم و هم راستا مى شود و برای
همه آنها تلاش می شود.
* طوری از انگیزه مان استفاده کنیم که پا گذشت.زمان خنته کننده نباشد. (یزای
جلو گیری از فرسودگی شغلی برنامه ریزی کنیم)
* طوری عمل کنیم که اگر به هدفی کمتر دست يافتی. اهداف دیگر را از دست
ندهیم.
* به آنجه مى كوييم عمل كنيم (سالم زيستن)
صفحه 12:
مدیریت مکان ویزیت بیماران
#فضای کافی
##تور مناسب
##کمترین مزاحمت صوتی
##امنيت برای گفتگوی خصوصی
##امنيت براى معاينه
##تزئين و جيدمان مناسب
##سي ركولاسيون مناسب هوا
صفحه 13:
مدیریت زمان ویزیت بیماران
برنامه ریزی پذیرش بیماران با توجه به میانگین مراجعات روزانه
#مدیریت پذیرش بیمار (و ارائه نوبت قبلی)
8 کاهش زمان انتظار و بهره وری از آن (6حصتاً وصتاند)
برنامه ریزی توزیع اجزاء مراقبت در هر ویزیت (اجزاهفرآیند)
انعطاف و تتناسب زمان ویزیت هر پیمار با وضعیت بالینی و اجتماعی وی
نامه ريزى نحوه ارانه خدمات محتلق به مار در جند و رت
صفحه 14:
صفحه 15:
مدیرت تجهیزات مرآقبت از بی
#تامین تجهیزات معاینه و درمان
#آزمودن سلامت و دقت دستگاه ها
#تعمیرات به موقع ابزار پزشکی
#8محل مناسب نگهداری و
مسئولیت به انها
##كامل بودن وسائل احياء
صفحه 16:
صفحه 17:
أجزاء آرتباط پزشک و بیعار .
* احوال پرسی * گوش كردن
* نگاه چشمی * توجه به بیمار
* زاویه نشستن * بازگو کردن
* معرفی خود * زبان بدن (حرکت سر و دست)
* هدایت بیمار برای نشستن در = آشنایی با فرهنگ بیمار
وضعيت مناسب * قم دلی با بیمار
* بيان هدف از سوال يا * ايجاد تكرش مت
معاینه
صفحه 18:
صفحه 19:
شرح حال جامع
تهيه شرح حال از ابعاد بیولوژیک - روانی - اجتماعی- محیطی-
فرهنگی و مذهبی بدون ایجاد احساس ناخوشایند در بیمار
(مثل روابط با خانواده مصرف الکل و مواد مخدر . وضعیت اعتقادی و تکالیف
مذهیی)
#سوالات خانوادگی یا در ارتباط با شکایت بیمار سوال گردد یا علت پرسش بیان
شود .
© با تمرين مى توان در زمان كوتاه شرح حال جامع كرفت
صفحه 20:
منم بیمار و تو ما را طبیبی
بیرس آخر که ای بیمار چونی
مولوی
صفحه 21:
حشکاجت اصلی و خوصیف نذکایت
اجازه دهیم بیمار صحبت های اولیه اش را به راحتی بگوید.
از کلمات بیمار برای یبان شکایت خود به مترادف ترمینولوژی
پزشکی برسیم
and ps دل ضعفه, ضعف بدن, منگی سوه ee
سازماندهی کردن صحبتهای بیمار طبق الگوی شرح حال
صفحه 22:
©تو
جه به جهره و وضعيت ارتباط و حركتى بيمار
©معاينه محل ناراحتى
©معاينات بيشتر بر اساس فرضيات
©معاينات غربال كرى (شامل فشارخون: قد و وزن: قلب و ریه)
© توجه به فرهنك و اعتقادات مذهبى بيمار
#عاذت وشتاخت تزمال فاى معايته
صفحه 23:
صفحه 24:
Clinical reasoning
صفحه 25:
0
روش های استدلال بالینی
©امتياز دهى Scoring >
گس جله ای Algorithmic »
9 استقرانی [فرضیه سازی) Hypothetic »
صفحه 26:
Scoring Method
*يافته ها در ستون عمودی
*تشخیص های افتراقی در ردیف افقی
*امتیاز -4 تا +4 به هر يافته بای هر تشخیص
*معیار امتیاز:
لاهمية علامت در بیماری
لاغدت علامت در بيمار
صفحه 27:
al
يافته ها
درد هنكام بلع
تب بالا
کریرا
آدئوپاتی دردناک
اگزودا ی لوزه
سرفه خشک
حال عمومى بد
برآيند امعيازات
فارنژیت ویروسی
0
+
جدول مثالی تحلیل امتیازی بیمار با گلودرد
فارنژیت باکتریال
+++
چپ
0
چا چا
چ + چا
صفحه 28:
صفحه 29:
آلگوریتم تشفیصی بیمار آنمیک با الدکس های گلبول رم
(Algorithmic method)
صفحه 30:
Hypothetic
Method
استقراپی
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
*پس از تشخیص نیاز داریم اتیولوژی را بدانیم
*درمان علمی و موفق با رفع علت حاصل می شود
*در عمل تفاوتی بین ریسک فاکتور و اتیولوژی نیست
*علت ها نیز بیوسیکوسوشیال هستند
cle? ها اهمیت متفاوتی دارند. بعضی نیز قابل رفع نیستند
*بعضی از علل مستقیم و بعضی غیر مستقیم هستند
صفحه 34:
صفحه 35:
آموزش بیمار Teaching
صفحه 36:
معناى دكتر؟
© Docere (latin) = To teach
© Share information with colleagues ,
students, profession and and with their
patients
صفحه 37:
mis اصل کلی در آمهزش
ارزیابی اولیه از آگاهی بیمار و توانایی استفاده از اینترنت
ارزیابی باورهای بیمار در باره بیماری و فر آیند مراقبت
#ارائه راهکارها و دستورات پزشکی با توافق بیمار
#ارائه آموزش قبل از تجویز دارو - ASE بعد از OT
فیدبک گرفتن از بیمار در انتهای آموزش
صفحه 38:
تشخیص بیماری به زبان ساده (در موارد خاص نام انگلیسی)
محدوده طبیعی شاخص های بیماری (مثل فشار خون. افسردگی. چربی خون ..)
علت يا علل بیماری
1< راه های انتقال پیماری به دیگران (در موارد واگیردار)
-مکانیسم اصلی بیماری به زبان ساده
OF عوارض بیماری و اهمیت کنترل ٩
٩ اصلاح باورهای موجود پیرامون بیماری و درمان آن
صفحه 39:
تشخیص بیماری يا وضعیت تشخیص بیمار
<بیان شفاف تشخیص بیماری به زبان ساده (در موارد خاص نام انگلیسی)
* مثال نادرست: ناراحتی معده. بیماری قلبی؛ کم خونی ارثی»
#بیان وضعیت ها:
مظنون . مشکوک. قطعی
تشخیص احتمالی است و برای قطعی شدن در حال بررسی هستیم
در حیطه دانش یا تخصص من نیست
#اختلال عملکردی است ولی بیماری در کار نیست يا بیماری عملکردی است
صفحه 40:
سح 2
محدوده طبیعی علائم و آزمایشات
#میزان طبیعی . بینابینی و ایده ال فشارخون
#میزان قند خون در شرایط کنترل
وجود افسردگی در بیمار نسبت به خلق
مورد انتظار
#میزان هموگلوبین برای تشخیص کم
خونی
صفحه 41:
(Cognitional, ks زش eal
علت بیماری
#عوامل واقعى و علمى بیان شود
وقتی نمی دانیم نگوییم عصبی است (مثال ضعف)
#ریسک فاکتورها توضیح داده شود
#بعضی از عواملی که در تحقیقات مطرح شده را بهتر است
بداند (امتناع کند)
صفحه 42:
۰
بر 5 با د 5
حسب بیماری با تاکید کم یا زیاد بیان شود
هرد ۲
بيش a ١ 5
بيش آكهى با تعيين زمان كفته نشود
©
5 596
2 صورت مخاطب عوارض را به بيمار نسبت ندهيم
در مورد عوامل < 2 2 ۱ ۱
ee مل خطر لیست عوارض در زمین ههای مختلف
©
ae خوارح
عوارضی که بر کیفیت زندگی تاثیر می گذارد تاکید شود
صفحه 43:
های آموزش رفتاری
29
4> شفاف (بدون ابهام) و حتى الامكان قابل اندازه كيرى باشد
> مبتنى بر شواهد علمى (مثلا يرهيزها)
>فوائد رفتار مورد نظر را ارائه كند
صفحه 44:
امام على (ع):
صفحه 45:
bey ati Ise خسته میشوند پس
(پرای رحع خستگی آنها) حگمت های تازه
See}
تهع البلافه - حگمت ٩۱
صفحه 46:
(Cognitional, ks زش eal
< علت بیماری
#عوامل واقعی و علمی بیان شود
رسک فاکتورها مهم است
گاهی عواملی که در تحقيقات احتمالی است بهتر است بداند (امتناع کند)
#وقتی نمی دانیم نگوییم عصبی است
صفحه 47:
ویژگی های آموزش رفتاری
gil, بینانه و با شرایط فرهنگی, اقتصادی و مذهبی بیمار هم خوانی داشته باشد
#-مشار کت اطرافیان در نظر گرفته شود
> با توافق بیمار به فعالیت مشخصی منتهی شود
*-سلسله وار ادامه یابد (جلسات بعدی تکراری نباشد)
صفحه 48:
® Paraclinic
أرمايش
صفحه 49:
— ۰
مطالعه و تحقيق 116902767 6
a ۱
صفحه 50:
بعضی آز موضوعات نیازمند مطالعه
0 مشاوره در باره سیر بیماری
0 پاسخ به سوالات یرای انتخاب نوع درمان
0 اطلاع از مبانی روش های مکمل
0 اطلاع از اثربخشی روش های مکمل و جایگزين بر نوع بیماری یا علامت
أشنابى با طب منتى و درمان های محلی و سرد و ضور أن
0 يافته هاى جديد يزشكى در باره بيمارى
0 داروهاى جديد و كم عارضه تر
صفحه 51:
ie
Treatment 2»)
صفحه 52:
* انتخاب دارو با تحليل عله
* دوز مناسب و گافی
* تعدد مناسب مارو
* آموزش عوارض با توجه به حساسیت فرد.
* آدوزش نحوه مصرف
* آموزش درباره باورها و نگرانی های slay
صفحه 53:
4+Complication
بررسی عوارض
ای
0روانی
0اجتماعی و خانواده
0شغلی
0اقتصادی
0معنوى
صفحه 54:
ال دج گت ۲
صفحه 55:
Rehabilitation
بازتوانی
صفحه 56:
اقدامات اجرایی 90100
© ثبت نام بيماران در دفتر (افراد هاى ريسك و نیازمند پیگیری با قلم رنگی و ثبت ش تلفن)
تکمیل پرونده و فرم های مربوط به بیمار
#جلب مشارکت خانواده و گروه های مردمی (مددکاری)
#ارجاع به سازمان های دیگر برای استفاده از خدمات انان يا پوشش dow
© تقسيم فعاليت ها بين يرسنل
#ارائه جزوات اموزشى و فرم هاى كمكى براى مراقبت ها (نظير فرم دارويى. فرم علائم)
© كزارش كتبى يا شفاهى به مراكز بالاتر
#ارجاع به سطوح ديكر ( و يس خوراند ارجاعات يذيرش شده)
صفحه 57:
#اقدامات اولیه بالینی
#معرفی نامه
© ثبت وضعیت بالینی و علائم حیاتی
# تعیین محل ارجاع و احتمالا هماهنگی تلفنی
© تعيين نحوه صحیح انتقال پیمار
استفاده از وسیله نقلیه مناسب و اعزام کادر همراه
صفحه 58:
care
ثبت اطلاعات بیمار از گذشته تا حال
-مراقبت با در نظر گرفتن تغییر نیازهای بیمار
>ارتباط مداوم بين بیمار و ارائه دهنددگان خدمت
> فرهنك سازى براى مراجعات و حمايت مالى آن
صفحه 59:
= Z 5
مهمترین عامل در مراقبت مستمر, پیلیری بیمار است
و 2 >
پیلیری 6 تیمی است له مهور اصلی آن) فور بیمار است.
مهمترین ها:
طشفاف سازی علت مراجعه مجدد
#اتضباط حضور پزشک در درمانگاه
#تهیه فرم پیگیری (لیست و تاریخ)
صفحه 60:
تعيين زمان مراجعه بعدی
مکان؛ چه چیزهایی با خودش بیاورد» چه کسی همراهش بیاید
هدف از مراجعه بعدی (ارائه بر گه مراجعات)
# فوریت ها (در چه صورت زودتر بیاید)
در چه مواردی با تلفن با پزشک یا کادر صحبت کند یا مواردی نیز بهنتنهمء است؟)
در چه موارد و چه فاصله زمانی توسط پرسنل با تلفن پیگری شود؟ (تلفن بیمار ثبت شود )
چه مواردی پیگیری حضوری با ویزیت منزل لازم می شود؟
چه مواردی توسط پرسنل پیگیرری شود؟ (تلفنی با از طرق دیگس)
صفحه 61:
ای درد کهن گشته بخ بخ که شفا امد
وی قفل فرو بسته بگشا که کلید آمد
مولانا a دیوان شمس
صفحه 62:
مدیبت اقتصادى ماقبت از بیماران
* کیفیت را فدای کمیت نکنیم
* ارائه خدمت خوب سبب افزايش تعداد بیمار می شود
* خدمت علمی و صادقانه باعث برکت درآمد می شود
* با توجه به نوع شغل بهتر است قانع باشیم
* برای خدمت در حد امکان به اندازه فعالیت وزمان (و پیش نیازهای آن)
حق ویزیت تعیین کنیم
* به بیماران نیازمند تخفیف دهیم
* از رفت و آمد اضافی بیمار بکاهیم (راهنمایی بي
صفحه 63: