مراقبت‌های بهداشتیپزشکی و سلامتپرستاری و پیراپزشکی

مروری بر فرآیند مديريت جامع بيماران

صفحه 1:
در سید احمد محمودیان ‎at‏

صفحه 2:
سح أهداف اموزشى تفكيكك و تبيين اجزاء فرآیند مراقبت از بيماران نحوه مديريت هر يكك از اجزاء مراقبت بيمار اهميت دادن به ارزيابى بيوسيكوسوشيال و باورهاى بيماران توجه به شبكه عليت بيمارى در نظر گرفتن اصول مراقبت (52) در مديريت بيماران اصول و محتوای آموزش به بیماران در مراقبت روش مشارکت در مدیریت بیماران در عرصه

صفحه 3:
® CHRONIC CARE, General Principles of Good Chronic Care. WHO ®jJ Annals of Family Medicine: http://www.annfammed.org/ J. Family practice management: m.html Books : Patient-centered method, 5.5901... ...بايان نامه ها بيرامون مراقبت جامع بيماران. تكرش بيماران به عملكرد بالينى و

صفحه 4:
توجه به اصول مراقبت ‎oA‏ #یاد آوری *پاسن به سوالات

صفحه 5:
ند مرژقبت بیمار سرپایی ( فعالیتی شروع می شود؟ ‎ole ays ®‏ مناسب؟ #ورور بيمار؟ ‎ee‏ عال؟ #بريان گلری و اساسی پزشٌل؟ ©انكيرزه ممراقبت از بيماران

صفحه 6:
~ (Burnout Syndrome ی هرفه ای است با مسئولیت بالا روران تعسیل پر استرس است تماس با مسّللات جامعه سبب نارافتى در يزسّك مى شور #برفورر با بيماران و بار منفى آن بى اثر نيست A ‏بر علت است‎ Mp ‏میات اقتصاری‎ نم ®« می توان لرر؟

صفحه 7:
* دانش ۴ علاقه (عشق] تعهد سازمانی * تعهد اخلاقی تعهد مذهبی * انگیزه اجتماعی [برایر بهبود شرایط جامعه] * [جذابيت] تركيب كار وبازى * مشاركت در تصميم كيرى

صفحه 8:

صفحه 9:

صفحه 10:
تقویت انگیزء ها هم راستا کردن انگینره ها ® استفاده از انواع انگییزه ® استفاده از علم پرشکی و علم سبک زندگی #سالم زیستن #تنوع در کار © کسب مهارت های زندگی و مدیرریت استرس

صفحه 11:
مدیریت انگیزه مراقبت از بیماران - * با مدیریت صحیح, انگیزه ها اولویت بندی , منظم و هم راستا مى شود و برای همه آنها تلاش می شود. * طوری از انگیزه مان استفاده کنیم که پا گذشت.زمان خنته کننده نباشد. (یزای جلو گیری از فرسودگی شغلی برنامه ریزی کنیم) * طوری عمل کنیم که اگر به هدفی کمتر دست يافتی. اهداف دیگر را از دست ندهیم. * به آنجه مى كوييم عمل كنيم (سالم زيستن)

صفحه 12:
مدیریت مکان ویزیت بیماران #فضای کافی ##تور مناسب ##کمترین مزاحمت صوتی ##امنيت برای گفتگوی خصوصی ##امنيت براى معاينه ##تزئين و جيدمان مناسب ##سي ركولاسيون مناسب هوا

صفحه 13:
مدیریت زمان ویزیت بیماران برنامه ریزی پذیرش بیماران با توجه به میانگین مراجعات روزانه #مدیریت پذیرش بیمار (و ارائه نوبت قبلی) 8 کاهش زمان انتظار و بهره وری از آن (6حصتاً وصتاند) برنامه ریزی توزیع اجزاء مراقبت در هر ویزیت (اجزاهفرآیند) انعطاف و تتناسب زمان ویزیت هر پیمار با وضعیت بالینی و اجتماعی وی نامه ريزى نحوه ارانه خدمات محتلق به مار در جند و رت

صفحه 14:

صفحه 15:
مدیرت تجهیزات مرآقبت از بی #تامین تجهیزات معاینه و درمان #آزمودن سلامت و دقت دستگاه ها #تعمیرات به موقع ابزار پزشکی #8محل مناسب نگهداری و مسئولیت به انها ##كامل بودن وسائل احياء

صفحه 16:

صفحه 17:
أجزاء آرتباط پزشک و بیعار . * احوال پرسی * گوش كردن * نگاه چشمی * توجه به بیمار * زاویه نشستن * بازگو کردن * معرفی خود * زبان بدن (حرکت سر و دست) * هدایت بیمار برای نشستن در = آشنایی با فرهنگ بیمار وضعيت مناسب * قم دلی با بیمار * بيان هدف از سوال يا * ايجاد تكرش مت معاینه

صفحه 18:

صفحه 19:
شرح حال جامع تهيه شرح حال از ابعاد بیولوژیک - روانی - اجتماعی- محیطی- فرهنگی و مذهبی بدون ایجاد احساس ناخوشایند در بیمار (مثل روابط با خانواده مصرف الکل و مواد مخدر . وضعیت اعتقادی و تکالیف مذهیی) #سوالات خانوادگی یا در ارتباط با شکایت بیمار سوال گردد یا علت پرسش بیان شود . © با تمرين مى توان در زمان كوتاه شرح حال جامع كرفت

صفحه 20:
منم بیمار و تو ما را طبیبی بیرس آخر که ای بیمار چونی مولوی

صفحه 21:
حشکاجت اصلی و خوصیف نذکایت اجازه دهیم بیمار صحبت های اولیه اش را به راحتی بگوید. از کلمات بیمار برای یبان شکایت خود به مترادف ترمینولوژی پزشکی برسیم and ps ‏دل ضعفه, ضعف بدن, منگی سوه‎ ee سازماندهی کردن صحبتهای بیمار طبق الگوی شرح حال

صفحه 22:
©تو جه به جهره و وضعيت ارتباط و حركتى بيمار ©معاينه محل ناراحتى ©معاينات بيشتر بر اساس فرضيات ©معاينات غربال كرى (شامل فشارخون: قد و وزن: قلب و ریه) © توجه به فرهنك و اعتقادات مذهبى بيمار #عاذت وشتاخت تزمال فاى معايته

صفحه 23:

صفحه 24:
Clinical reasoning

صفحه 25:
0 روش های استدلال بالینی ©امتياز دهى ‎Scoring‏ > گس جله ای ‎Algorithmic‏ » 9 استقرانی [فرضیه سازی) ‎Hypothetic‏ »

صفحه 26:
Scoring Method *يافته ها در ستون عمودی *تشخیص های افتراقی در ردیف افقی *امتیاز -4 تا +4 به هر يافته بای هر تشخیص *معیار امتیاز: لاهمية علامت در بیماری لاغدت علامت در بيمار

صفحه 27:
al ‏يافته ها‎ درد هنكام بلع تب بالا کریرا آدئوپاتی دردناک اگزودا ی لوزه سرفه خشک حال عمومى بد برآيند امعيازات فارنژیت ویروسی 0 + جدول مثالی تحلیل امتیازی بیمار با گلودرد فارنژیت باکتریال +++ چپ 0 چا چا چ + چا

صفحه 28:

صفحه 29:
آلگوریتم تشفیصی بیمار آنمیک با الدکس های گلبول رم ‎(Algorithmic method)‏

صفحه 30:
Hypothetic Method ‏استقراپی‎

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:
*پس از تشخیص نیاز داریم اتیولوژی را بدانیم *درمان علمی و موفق با رفع علت حاصل می شود *در عمل تفاوتی بین ریسک فاکتور و اتیولوژی نیست *علت ها نیز بیوسیکوسوشیال هستند ‎cle?‏ ها اهمیت متفاوتی دارند. بعضی نیز قابل رفع نیستند *بعضی از علل مستقیم و بعضی غیر مستقیم هستند ‎

صفحه 34:

صفحه 35:
آموزش بیمار ‎Teaching‏

صفحه 36:
معناى دكتر؟ © Docere (latin) = To teach © Share information with colleagues , students, profession and and with their patients

صفحه 37:
‎mis‏ اصل کلی در آمهزش ‏ارزیابی اولیه از آگاهی بیمار و توانایی استفاده از اینترنت ‎ ‎ ‏ارزیابی باورهای بیمار در باره بیماری و فر آیند مراقبت #ارائه راهکارها و دستورات پزشکی با توافق بیمار #ارائه آموزش قبل از تجویز دارو - ‎ASE‏ بعد از ‎OT‏ ‏فیدبک گرفتن از بیمار در انتهای آموزش ‎

صفحه 38:
تشخیص بیماری به زبان ساده (در موارد خاص نام انگلیسی) محدوده طبیعی شاخص های بیماری (مثل فشار خون. افسردگی. چربی خون ..) علت يا علل بیماری 1< راه های انتقال پیماری به دیگران (در موارد واگیردار) -مکانیسم اصلی بیماری به زبان ساده OF ‏عوارض بیماری و اهمیت کنترل‎ ٩ ‎٩‏ اصلاح باورهای موجود پیرامون بیماری و درمان آن ‎

صفحه 39:
تشخیص بیماری يا وضعیت تشخیص بیمار <بیان شفاف تشخیص بیماری به زبان ساده (در موارد خاص نام انگلیسی) * مثال نادرست: ناراحتی معده. بیماری قلبی؛ کم خونی ارثی» #بیان وضعیت ها: مظنون . مشکوک. قطعی تشخیص احتمالی است و برای قطعی شدن در حال بررسی هستیم در حیطه دانش یا تخصص من نیست #اختلال عملکردی است ولی بیماری در کار نیست يا بیماری عملکردی است

صفحه 40:
سح 2 محدوده طبیعی علائم و آزمایشات #میزان طبیعی . بینابینی و ایده ال فشارخون #میزان قند خون در شرایط کنترل وجود افسردگی در بیمار نسبت به خلق مورد انتظار #میزان هموگلوبین برای تشخیص کم خونی

صفحه 41:
(Cognitional, ks ‏زش‎ eal علت بیماری #عوامل واقعى و علمى بیان شود وقتی نمی دانیم نگوییم عصبی است (مثال ضعف) #ریسک فاکتورها توضیح داده شود #بعضی از عواملی که در تحقیقات مطرح شده را بهتر است بداند (امتناع کند)

صفحه 42:
۰ بر 5 با د 5 حسب بیماری با تاکید کم یا زیاد بیان شود هرد ۲ بيش ‎a ١‏ 5 بيش آكهى با تعيين زمان كفته نشود © 5 596 2 صورت مخاطب عوارض را به بيمار نسبت ندهيم در مورد عوامل < 2 2 ۱ ۱ ‎ee‏ مل خطر لیست عوارض در زمین ههای مختلف © ae ‏خوارح‎ عوارضی که بر کیفیت زندگی تاثیر می گذارد تاکید شود

صفحه 43:
های آموزش رفتاری 29 4> شفاف (بدون ابهام) و حتى الامكان قابل اندازه كيرى باشد > مبتنى بر شواهد علمى (مثلا يرهيزها) >فوائد رفتار مورد نظر را ارائه كند

صفحه 44:
امام على (ع):

صفحه 45:
‎bey ati Ise‏ خسته میشوند پس (پرای رحع خستگی آنها) حگمت های تازه ‎See}‏ ‏تهع البلافه - حگمت ‎٩۱‏ ‎

صفحه 46:
(Cognitional, ks ‏زش‎ eal < علت بیماری #عوامل واقعی و علمی بیان شود رسک فاکتورها مهم است گاهی عواملی که در تحقيقات احتمالی است بهتر است بداند (امتناع کند) #وقتی نمی دانیم نگوییم عصبی است

صفحه 47:
ویژگی های آموزش رفتاری ‏ ‎gil,‏ بینانه و با شرایط فرهنگی, اقتصادی و مذهبی بیمار هم خوانی داشته باشد #-مشار کت اطرافیان در نظر گرفته شود ‏> با توافق بیمار به فعالیت مشخصی منتهی شود ‏*-سلسله وار ادامه یابد (جلسات بعدی تکراری نباشد) ‎

صفحه 48:
® Paraclinic أرمايش

صفحه 49:
— ۰ مطالعه و تحقيق 116902767 6 ‎a‏ ۱

صفحه 50:
بعضی آز موضوعات نیازمند مطالعه 0 مشاوره در باره سیر بیماری 0 پاسخ به سوالات یرای انتخاب نوع درمان 0 اطلاع از مبانی روش های مکمل 0 اطلاع از اثربخشی روش های مکمل و جایگزين بر نوع بیماری یا علامت أشنابى با طب منتى و درمان های محلی و سرد و ضور أن 0 يافته هاى جديد يزشكى در باره بيمارى 0 داروهاى جديد و كم عارضه تر

صفحه 51:
ie Treatment 2»)

صفحه 52:
* انتخاب دارو با تحليل عله * دوز مناسب و گافی * تعدد مناسب مارو * آموزش عوارض با توجه به حساسیت فرد. * آدوزش نحوه مصرف * آموزش درباره باورها و نگرانی های ‎slay‏

صفحه 53:
4+Complication بررسی عوارض ای 0روانی 0اجتماعی و خانواده 0شغلی 0اقتصادی 0معنوى

صفحه 54:
ال دج گت ۲

صفحه 55:
Rehabilitation بازتوانی

صفحه 56:
اقدامات اجرایی 90100 © ثبت نام بيماران در دفتر (افراد هاى ريسك و نیازمند پیگیری با قلم رنگی و ثبت ش تلفن) تکمیل پرونده و فرم های مربوط به بیمار #جلب مشارکت خانواده و گروه های مردمی (مددکاری) #ارجاع به سازمان های دیگر برای استفاده از خدمات انان يا پوشش ‎dow‏ © تقسيم فعاليت ها بين يرسنل #ارائه جزوات اموزشى و فرم هاى كمكى براى مراقبت ها (نظير فرم دارويى. فرم علائم) © كزارش كتبى يا شفاهى به مراكز بالاتر #ارجاع به سطوح ديكر ( و يس خوراند ارجاعات يذيرش شده)

صفحه 57:
#اقدامات اولیه بالینی #معرفی نامه © ثبت وضعیت بالینی و علائم حیاتی # تعیین محل ارجاع و احتمالا هماهنگی تلفنی © تعيين نحوه صحیح انتقال پیمار استفاده از وسیله نقلیه مناسب و اعزام کادر همراه

صفحه 58:
care ثبت اطلاعات بیمار از گذشته تا حال -مراقبت با در نظر گرفتن تغییر نیازهای بیمار >ارتباط مداوم بين بیمار و ارائه دهنددگان خدمت > فرهنك سازى براى مراجعات و حمايت مالى آن

صفحه 59:
= Z 5 مهمترین عامل در مراقبت مستمر, پیلیری بیمار است و 2 > پیلیری 6 تیمی است له مهور اصلی آن) فور بیمار است. مهمترین ها: طشفاف سازی علت مراجعه مجدد #اتضباط حضور پزشک در درمانگاه #تهیه فرم پیگیری (لیست و تاریخ)

صفحه 60:
تعيين زمان مراجعه بعدی مکان؛ چه چیزهایی با خودش بیاورد» چه کسی همراهش بیاید هدف از مراجعه بعدی (ارائه بر گه مراجعات) # فوریت ها (در چه صورت زودتر بیاید) در چه مواردی با تلفن با پزشک یا کادر صحبت کند یا مواردی نیز بهنتنهمء است؟) در چه موارد و چه فاصله زمانی توسط پرسنل با تلفن پیگری شود؟ (تلفن بیمار ثبت شود ) چه مواردی پیگیری حضوری با ویزیت منزل لازم می شود؟ چه مواردی توسط پر‌سنل پیگیرری شود؟ (تلفنی با از طرق دیگس)

صفحه 61:
ای درد کهن گشته بخ بخ که شفا امد وی قفل فرو بسته بگشا که کلید آمد مولانا ‎a‏ دیوان شمس

صفحه 62:
مدی‌بت اقتصادى ماقبت از بیماران * کیفیت را فدای کمیت نکنیم * ارائه خدمت خوب سبب افزايش تعداد بیمار می شود * خدمت علمی و صادقانه باعث برکت درآمد می شود * با توجه به نوع شغل بهتر است قانع باشیم * برای خدمت در حد امکان به اندازه فعالیت وزمان (و پیش نیازهای آن) حق ویزیت تعیین کنیم * به بیماران نیازمند تخفیف دهیم * از رفت و آمد اضافی بیمار بکاهیم (راهنمایی بي

صفحه 63:

51,000 تومان