مشکلات امتحان
اسلاید 1: بار ديگر به اين سوال ها بيانديشيم :چرا امتحان مي گيريم ؟جلسه مي گذاريم ؟هماهنگي مي كنيم ؟تعطيل مي كنيم ؟برنامه مي دهيم ؟بسيج نيرو مي كنيم ؟هزينه مي كنيم ؟دور باش ، كور باش مي دهيم ؟ و ده ها تدبير ديگر . . . واقعاً براي چه !!؟1
اسلاید 2: تا چه اندازه با عبارات زير موافقيد ؟امتحان داراي اضطراب است و اضطراب زياد موجب کاهش عملکرد مي شود .هر معلم علاقمند است بهترين نتيجه از امتحان حاصل شود . نتايج كلي دانش آموزان ، نتايج فعاليت معلم و مدرسه نيز هست .هم دانش آموز و هم عوامل مدرسه علاقه دارند تا بهترين نتيجه را از امتحان بگيرند.واقعاً غير از اين است !!؟2
اسلاید 3: تا چه اندازه با عبارات زير موافقيد ؟گاهي اوقات سوال امتحاني مشکل ساز مي شود .هر معلم علاقمند است بهترين سوال امتحاني را ارائه کند .دانش آموزان ، معلم ها و مدرسه حاصل چند ماه تلاش خود را محک مي زنند .هم دانش آموز و هم عوامل مدرسه بيشترين تلاش خود را در امتحانات به خرج مي دهند .آيا اين درست است که کودکان اولين بار است با درسي که ما خواهيم داد مواجه مي شوند !؟.واقعاً غير از اين است !!؟3
اسلاید 4: در اسلايد های بعدی مواردی تقديم می شودبه نظر کارشناسی شما نيازمندم4
اسلاید 5: سوال مربوط به سال 1383 و دوره کاردانی است .5
اسلاید 6: دانش آموزان ، بايد خوانا و کامل و تميز بنويسند ! معلم هر جور صلاح دانست !؟6
اسلاید 7: سوال جغرافيا دوره راهنمايي7
اسلاید 8: سوال امتحان نهايي خرداد 1382 تهران8
اسلاید 9: بخشي از همان برگه سوال 9
اسلاید 10: 10
اسلاید 11: سوال کمي قديمي است11
اسلاید 12: سوال دوره کاردانیسال 1383رشته برنامه ريزي12
اسلاید 13: حجم سوالكلي بودن سوال . در حدي كه پاسخ هر سوال مي تواند يك مدرك دكترا را در پي داشته باشد 0به خاطر داشته باشيم: سوال تشريحي ، يعني نمونه کمتر از محتوا .13
اسلاید 14: نوع سوال سوال امتحان نهايي سال 138114
اسلاید 15: دوره متوسطه سال 138415
اسلاید 16: غلط علمي درس شيوه ارائه نوشتاري و گفتاري و نمايشگاهي از انواع غلط هاي علمياملاانشاءنقطه !نوع سوال16
اسلاید 17: ضريب همبستگي بين 1- و 1 است !!؟ در مساله 11 جواب 2 است !!عدم توجه به معني عبارت . غلطي در حد يک دانش آموز ضعيف !!!نمايش عدد اعشاري !!؟17
اسلاید 18: نشانه گيري اهداف نمونه زير ، سوالي از درس تنظيم خانواده است . 18
اسلاید 19: نشانه گيري اهداف - همخواني با عنوانهر سوال بايد يك هدف مهم را نشانه بگيرد . حدس بزنيد سوالهاي زير مربوط به چه درسي است ؟ هر سه از يك برگه استخراج شده اند . حضرت داوود چه كسي بود و چه معجزاتي داشت ؟ فرشتگان مقرب خدا را نام ببريد و بنويسيد ميكائيل چه وظيفه اي دارد ؟ سخن گفتن سنگ ريزه ها مربوط به كدام پيامبر است ؟19
اسلاید 20: سوال انتخابي سوال انتخابي ، ارفاق به دانشجوي كم كار و مشكل ساز براي دانشجوي ساعي است .هيچگاه دو سوال هم ارزش نمي توان ساخت . مي تواند نشانه عدم تدريس بخشي از محتواي آموزشي باشد .نمونه زير يك شاهكار است . سوال اول و دوم برگه !!؟برگه اولين اسلايد نيز نمونه اي دارد .20
اسلاید 21: سوال منطقه ای و مربوط به 10 سال پيش است .21
اسلاید 22: سوال 1 - واقعا کدام وظيفه مجلس کمتر اهميت دارد ؟ سوال 2- سوال چند گزينه اي ، پاسخ درست چيست ؟ پاسخ سوال ب -3 چيست ؟ سوال ج-3 پرسيدن دارد ؟ جواب ”د“ را بلدم : شما معلم هستيد ! پيام برگه : فقط آن چه که حفظ کرده اي ! تفکر موقوف ، اگر غير از آن باشد ، با نمره تنبيه مي شوی ! سوال هاي بند ”هـ“22
اسلاید 23: نوشتن سوال چند گزينه ايموارد تکراري را به ساقه منتقل کنيد .در سوال 4 کلمه خاورميانه ، بي حاصل شده است ، گزينه ” ترکيه ” بديهي است . گزينه هاي انحرافي بايد برای دانش آموز ضعيف گول زننده باشد .ايرادی ندارد سوال سه گزينه اي باشد . گزينه ”ج“ در سوال 5 زائد است .23
اسلاید 24: سوال جور کردني24
اسلاید 25: نوع سوال از فعل منفي پرهيز کنيد ، شما توانايي رمز گرداني کودک را اندازه نمي گيريد .پاسخ سوال زير ”بلي“ است يا ”خير“ !؟ شما ترجيح نمي دهيد از گرانفروش خريد نکنيد ؟جمله زير ”درست“ است يا ”نادرست“ !؟هيچ نقطه واقع در داخل دايره برمحيط آن واقع نيست .25
اسلاید 26: يافته هايي كلي عدم رعايت سرفصل ها مشاهده مي شود . اين امر در دروس رايانه وجود دارد . تا جايي كه اگر عنوان درس نباشد ، نمي توان عنوان را حدس زد . تعدادي از سوالها به معناي واقعي فاقد هرگونه هويتي هستند . سوالهاي دروسي مانند حسابداري ، گاهي از سوال دبيرستان كم حجم تر و ساده تر است . اگر سوال درسهايي مانند رياضي و يا فيزيك وجود نداشت ، سوالها به ندرت عنايتي به سطوح عميق تر يادگيري دارند . اين امر لطمه جدي به كيفيت فارغ التحصيلان خواهد زد . اين يعني لطمه ديدن اعتبار واحد و دانشگاه در بلند مدت . سوالي كه روي كاغذ خط دار نوشته و تكثير شود ، مساله دار خواهد شد . درس رياضي از نظر ارتباط افقي نيازمند بازنگري است . متاسفانه برخي از طراحان سوال احتمالاً اصلاً معلم نيستند .26
اسلاید 27: پس چراوقتي بچه دارد مي نويسد به او وقت نمي دهيم !اضطراب بچه را افزايش مي دهيم !.راه مي رويم ، حرف مزنيم ، پرخاش مي کنيم !مطالباتمان را در جلسه وصول مي کنيم !چرا فکر مي کنيم سوالي که براي ما کهنه شده است ، براي کودک نيز کهنه است ؟واقعاً هدفمان از امتحان چيست !!؟27
اسلاید 28: فراموش نکنيد :اين شما هستيد که چند سال است که در اين درس مانده ايد !اگر سوال براي شما کهنه و تکراري شده است ، براي کودک چنين نيست !اگر بازار ، ده سال ، سوالهاي امتحاني را چاپ کرده ، کودکان مقصر نيستند؟ کودک نبايد هزينه تکراري شدن سوال برای شما و يا مبارزه شما با سود جويي بازار را در جلسه امتحان پس بدهد !فکر نمي کنيد که بخشي از سود جويي بازار ناشي از تکيه ما بر محفوظات و تنبيه فکرکردن باشد ؟28
اسلاید 29: بار ديگر به اين سوال ها بيانديشيم :چرا امتحان مي گيريم ؟جلسه مي گذاريم ؟هماهنگي مي كنيم ؟تعطيل مي كنيم ؟برنامه مي دهيم ؟بسيج نيرو مي كنيم ؟هزينه مي كنيم ؟دور باش ، كور باش مي دهيم ؟ و ده ها تدبير ديگر . . . واقعاً براي چه !!؟29
اسلاید 30: در گروه خود بیانیه ای برای کاهش مشکلات ناشی از برگه سوال تهیه کنید.بیانیه خود را جهت نقد به گروه دیگر بدهید .30
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.