تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 56 اسلايد

پروین

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:
و 1 يه کت -عاطفی و هیجانی(لبخند شاط ببقتلقكة ن با ديكران)4-رفتار

صفحه 6:
تعریف معلولیت سازمان بهداشت جهانی(196)معلولیت را ایجاد اختلال در رابطه بين فرد و محيط تعريف كرده است به عبارتی معلولیت به ناتوانی در انجام تما یا قستی ' از ضروریات عادی زندگی فردی یا اجتماعی به علت نقص مادرزادی یا وجود عارضه ای در قوای جسمانی یا روانی اطلاق می شود. در فرد معلول مجموعه ای از عوامل جسمی و ذهنی واجتماعی و یا ترکیبی از انها وجود دارد که به نحوی در زندگی فردی اثر سوء بر جای گذارده و مانع ادامه ی زندگی وی بصورت طبیعی می گردد و بيشتر به دليل عدم امکان زندگی مستقل از نظر شخصی و اجتماعی نیازمند توانبخشی است.

صفحه 7:
ساير تعاريف * باربوته و همكاران در سال2001 مینویسد:معلولیت هركونه فقدان موقتى يا دايمى و يا غيرعادى بودن ساختار یا عملکرد پدن بصورت با ۰۲۱ ۱ است.معلولیت ناتوانی است که موجب اختلال در عملکردهای روانی(حافظه و اگاهی)یا حسی...اعضای داخلی بدن(قلب و کلیه و...) می شود.

صفحه 8:
اقسام ۱۰۰ ۳ ۰ 1-معلولین ذهنی(عقب ماندگان ذهنی-بیماران روانی) ۰ 3-معلولین اجتماعی:قشر مطرود جامعه(معتادان-ولگردان- محکومین زندانها و...)

صفحه 9:
کودک معلول ۰ کودکی است كه از نر 0217 0 ۱ ۲۱۳۳ حالت هنجار به دور باشد ۶ 1-کودک دچار ناتوانی جسمی ۶ 2-کودک دچار ناتوانی عقلی ۰ 3-کودک دچار ناتوانی روانی(مانند یتیم-ناسازگار- محرومیت از محبت-محرومیت از مادر)

صفحه 10:
عقب ماندكى ‎hs‏ * اعمال ذهنى يايين تر از حد متوسط كه همراه با نقص رفتار تطابقى است و در دوران رشد به ظهور مى رسد.از نظر میزان توانایی هوش در حد کودکان همسال خود نیست و ازانظر تن عقلی ای ۱۱۲۳۱۱۳۱۳۱ تقويمى خويش عقب تر است

صفحه 11:
معلولین ذهنی ۰ عقب ماندگان ذهنی افرادی هستند که به علت وقفه یا کمبود رشد ذهنی در شرایط عادی نمی توانند ۳ های معمولی اموزش و پرورش آز ۱ ۱۳۱ و نمی توانند با محیط تطبیق و سا کت ۳ کنند و به دلیل عقب ماندگی ذهنی از نظر > ‎i,‏ ۱ درجات مختلف محرومند.

صفحه 12:
انواع عقب ماندگی ذهنی ۰ 1-عقب ماندگی هوشی خفيف(10-50-69) ۰ 2-عقب ماندگی هوشی متوسط(۱0<35-49) ۰ 3-عقب ماندگی هوشی شدید(۱020-34) ۰ 4-عقب ماندگی هوشی بسیار شدید(۱0>20)

صفحه 13:
تقسیم بندی دیگر عقب ماندگی ذهنی ‎٠‏ 1-کودکان مرزی۱0<75-95: رفتار و ظاهر مانند کودکان ‏عادی است حافظه قوی ولی ضعف در استدلالات ریاضی دارند ‏۰ 2-کودکان اموزش پذیر(خفیف)80 0-50-75ادرصد ‏کودکان عقب مانده در این گروه قرار دارند با تشویق و کمک و استفاده از روشهای صحیح قادر ‎a‏ ادامه تحصیل تا کلاس چهارم و پنجم ابتدایی می باشند از عهده مشاغل ساده برمی ایند

صفحه 14:
تقسیم بندی دیگر عقب ماندگی ذهنی ۰ 3-کودکان تربیت پذیر25-50<-0امی توانند یاد بگیرند که ادرار و مدفوع خود را کنترل کنند و خواندن را یاد می پرند ولی قادر به نوشتن نیستند...مشاغل ساده را یاد می ‎MDS‏ ۰ 4-کودکان پناهگاهی:0-0-25انارسایی حرکتی و حسی 14 دارند و ديرتر از هر كودكى مى ايستند و به ندرت راه مى افتند و قادر به كنترل ادرار و مدفوع نيستند.

صفحه 15:
۰ طبق گزارش سازمان جهانی بهدات [2011) 01 حاضر بیش از یک میلیارد نفر در جهان دارای درجاتی از ناتوانی هستند و شمار کودکان0 تا 14 سال که با معلولیت متوسط تا شدید هستند93 میلیون نفر و شمار کودکان دارای معلولیت شدید13 میلیون نفر اعلام شده است.براساس سرشماری1390 نزدیک به یک میلیون وپنجاه هزار نفر ایرانی دچار معلولیت هستند.برخی کارشناسان معتفدند که امار واه ۱۱ ۳۳۱۳۲ زیرا به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک برخی خانوارها معلولیت را نوعی نقص برای کل خانواده می دانند و در نتیجه در پاسخ به پرسشهای امارگیر اظهارات درست نمی کنند.

صفحه 16:
علل عقب ماندگی ذهنی ۶ 1-در25 درصد موارد علل ان شناخته شده است و در بقیه موارد ناشناخته است ۰ 2-عوامل ارثی ۶ 3-عوامل قبل ‎oi‏ ۰ 4-عوامل زمان تولد ۰ 5-عوامل بعد تولد * 6-عوامل محیطی و اجتماعی و فرهنگی

صفحه 17:
علل قبل تولد ۰ 1-سوءتغذیه ی مادر: مثلا کمبود يد باعث عقب ماندكى ذهنی نوزاد می شود و کمبود اسیدفولیک باعث بروز نقایص عصبی می گردد2-عفونتهای مادرزادی حاد:مانند سرخچه3-عفونت های مادرزادی مزمن:مانند سیفلیس و توکسوپلاسموز 4-ناسازگاری خونی مادر و جنین:۲۱]منفی بودن مادر5-اکلامپسی و پره اکلامپیسی 6-سن والدین:با افزايش سن مادر احتمال عقب ماندگی افزایش می یابد 7-پرتونگاری موجب میکروسفالی و عقب ماندگی ذهنی می شود 8-انتی بیوتیکهای غیر مجاز 9-استفاده از داروهای ارامیخش و وا از ۱۱۳۱۳۱۵ به بیماریهای عفونی11-قرار گرفتن در معرض اشعه ی ایکس خصوصا در ماه های اول بارداری

صفحه 18:
عوامل زمان تولد ۰ شرایط نامطلوب زایمان یا اشتباهات پزشکی ب هگا تولد در عقب ماندگی ذهنی نقش دارد به عنوان مثال کمبود اکسیژن در حین تولد می تواند موجب اسیب دایمی گردد که در زایمانهای طولانی اتفاق می افتد.از دیگر علل تولد نوزاد زودرس و نارس است.همچنین کمبود اکسیژن به علت پیج خوردگی بندناف موجب ضایعات مغزی می شود.ضربات حین زایمان-ناهنجاری های لگن مادر و عفونت از علل دیگر می باشد

صفحه 19:
عوامل ۱ ۳۲ * ابتلای کودک به بعضی بیماریها در بدو تولد یا در سنین اولیه و در دوره های مختلف رشد در مواردی باعث عقب ماندکی ذهنی می کردد که را ۳۹۰ ۰۳۰ ۲۷۰ ماندگی به عواملی مثل نوع و شدت بیماری و سن کودک بستگی دارد مثل مننژیت-تومورهای مغزی-ضربه های مغزی و...

صفحه 20:
عوامل محیطی و اجتماعی و فرهنگی * وجود خانواده ها و محیط های مضطرب و پرتنش و حضور والدین با عدم تعادل روا واه ۳۰۱۱۰۱ می شود که کودک از نظر ات ۳۱۳۱ سازگار با محیط نداشته باشد و نارسایی های هوشی بوجود اید مانند عامل تغذیه-پله های بی محافظ و وسایل حرارتی غیراستاندارد

صفحه 21:
علل اجتماعی-فرهنگی * امکانات بیشتر موجب افزایش اطلاعات و مراقبتهای مامایی می شود و رژیم غذایی بهتر و بهداشت عمومی بهتر موجب کاهش عوارض مادرزادی(نارسی-نقایص مادرزادی و اسیب مغزی) می شود

صفحه 22:
علل معلولیت ها ۰ معلولیت ها دارای علل نقایص مادرزادی-عقب ماندگی ذهنی-صدمات تروماتیک و معلولیتهای ناشی از بیماری ‎abi‏ دیابت-مشکل حرکتی وابسته به درد در ارتریت و اختلال در شناخت در اسکیزوفرنی می باشند. گرچه معلولیت در هر سنی رخ می دهد اما میزان ان با سن افزایش می یابد.درحالیکه بر امید به زندگی در افراد سالمند افزوده می گردد تعداد بیشتری از مردم با ناتوانی نیاز به مراقبت پیدا می کنند.درحال حاضر کنترل بیماری های مزمن و صدمات به طور موثرتری انجام می شود و افراد دچار معلولیت زندگی طولانی تری دارند

صفحه 23:
علل معارا ۳ ° به علت کاهش مرگ ناشی از صدمات تروماتیک و از طرفی اقدامات پیشگیری کننده و تکنولوژی های درمان تهاجمی تعداد افراد معلول در ۰ ۱۳۵۵۱۲ افزايش اه ‎cowl‏ * میزان معلولیت در فقرا پیشتر اب كه ل[ | ۳۰ مراقبت ناکافی قبل از تولد زان ای ۳ اقدامات پیشگیری کننده ی کمتر-شیوع بیشتر ‎Sylow‏ ‏های مزمن و دسترسی ناکافی به درمان برای مشکلات بهداشتی است

صفحه 24:
علل معارا ۱۳ لازم است به خاطر داشته باشیم. ‎Po...‏ و مهم ترین بى 60 وت ضعیف و

صفحه 25:
برخی اصطلاحات بکار رفته برای افراد معلول از دید سازمان جهانی بهداشت تقص ‎a:‏ عنوان اختلال عملکرد ایجاد ی در ۳ يا سلولی-ناتوانی به عنوان عدم توانایی با ۰ ۳ انجام فعالیت در سطح شخصی و معلولیت به عنوان عدم موفقیت در سطح اجتماعی می باشند ولی ایا اين موضوع در مورد همه صدق می کند؟

صفحه 26:
انواع ناتوانی ها ناتوانی نتیجه ی نقایصی است که اغلب به علت صدمات یا بيمارى هاى مزمن حادث مى كردد.طبق كزارش بهداشت ‏ ملى شش بيمارى مزمن داراى بالاترين ميزان شيوع و تاتوانی هستند که شامل ارتریت و بدا از 00 بیماری های قلبی و سایر بیماری های مربوط به گردش خون-دیابت-اسم و دیگر بیماریهای تنفسی و مشکلات بهداشت روان می باشد

صفحه 27:
بیماری مزمن و ناتوانی بعضی افراد مبتلا به بیماری مزمن درگیر يك و يا دو ناتوانی هستند. بیماری روانی منبعی از ناتوانی عملکردی است. بیش از85درصد اشخاص مبتلا به عقب ماندگی ذهنی در 0درصد موارد یا بیشتر محدودیت دارند.70درصد افرادی که به مولتییل اسکلروزیس مبتلا هستند و بیش از60درصد از افراد نابینا درجات مشابهی از ناتوانی را دارند.

صفحه 28:
ناتواز صدمه ی تروماتیک مغزی توانی و ‎Pe‏ * ضايعات طناب نخاعی و ضربه های مغزی در بین افراد17 2417 ‎nl a kan lw‏ ۱ ‎pos‏ انها بر زندگی خود و خانواده شان اثر می گذارد..صدمات نخاعی و ضربات تروماتیک مغزی نیازمند مراقبت بهداشتی طولانی مدت هستند.اغلب اعضای خانواده4تا5سال بعد از ضربه هنوز احساس بحران دارند

صفحه 29:
اثرات داشتن کودک معلول بر خانواده » تولد کودک معلول حادثه ای ای ۱۳۱۳۰۱ خانواده و ارتباطات داخلی و خارجی انها اثر میگذارد و نیازمند بررسی مجدد عملکرد خانواده است.پرورش کودک معلول موجب چالشهای زیادی می شود. معلولیت یکی از کودکان بر یکایک اعضای خانواده و کارکردهای مختلف ان تاثیر منفی می گذارد.جبران و یا کاهش این اثرات مستلزم داشتن شناخت علمی از انهاست.به دلیل درمان طولانی مدت معلولیت میتواند برای کودک و خانواده بویژه در سن کم تنش زا و نگران کننده باشد.

صفحه 30:
تاثیر اقتصادی و اجتماعی ۰ ۳۳ * تاثیر اقتصادی :هزینه رفت و امد به مدرسه-کم شدن درامد خانواده به دلیل پایبندی مادر به کودک در منزل * تاثیر اجتماعی:ممکن است خانواده در پذیرایی کردن از مهمانان در خانه و ملاقات دوستان یا شرکت در محافل اجتماعی با مشکلات روبرو گردد * تاثیر عاطفی:عقب ماندگی ذهنی کودک می تواند زندگی زناشویی را نیز تحت تاثیر قرار دهد

صفحه 31:
1-اكاهى از مشکل(بصورت انکار و عصبانیت است):اگاهی از مشکل در بیماران جسمی در زمان تولد و در معلولین ذهنی در زمان مدرسه صورت می گیرد 2-تشخیص مشکل اصلی: کمک به جستجوی علت 3-جستجو برای تعیین علت یا علل:مشکل ترین مرحله در واکنش والدین است 4-جستجو برای شفا یافتن:می تواند منجر به از هم پاشیدگی خانواده شود.مراجعه از یک پزشک به پزشک دیگر و از یک مدرسه به مدرسه ی دیگر حتی برای کمک کم هم وجود دارد. 31

صفحه 32:
00 والدین در مقابل معلولیت فرزند 5-يذيرش مشكل:در اين مرحله همكارى خانواده در مراقبت از كودى ضرورى اسك توك 21 210 001 اولین مشگل است. ناباوری-گیجی-عدم پذیرش مشکل و بی تفا تی دیده می‌ نود وال ۰ ‎Bs‏ ‏تصمیم گیری خود را از دست بدهند.در مرحله ی انکار والدین فکر می کنقد اشباهی ۱۰۰ ۱۳۳ درمانی بهتری وجود دارد و برخی ارزوی مرگ فرزند خود را دارند.برخی اعتقاد به معجزه دارند و برخی 29 را به دیگران نسبت می دهند

صفحه 33:
‎‘aie‏ والدین در مقابل معلولیت فرزند ‏اولین سای یا" ۳ .افراد ‎chsh alae ol, ١‏ ‏احساس افسرد ‎ee‏ ‏شود.علت شرم سرزنش دیگران و علت گناه سرزنش خود است که معمولا مقابله ان ۱ ۱۳۱۱۳ پوچی و بی تفاوتی و تهی بودن نیز ممکن است مشاهده شود. اما والدین به تدرج احسا ۰ ۳۳۱

صفحه 34:
خصوصیات معلول ۳ * 1-معلولیت فیزیکی یا روانی و یا مخلوطی از هردو را در فرد ایجاد می کند ۰ 2-قبل از22 سالگی ظاهر می شود ۰ 3-تا انتهای زندگی فرد همراه اوست ۰ 4-محدودیتهای بالقوه ای در حیطه های زندگی فرد ایجاد wo * 5-نیاز به مراقبت طولانی می باشد 34

صفحه 35:
علل معلولیت تکاملی ‎٠‏ فقط25درصد اين معلوليتها علل شناخته شده ای دارند ‏که به دلیل ناهنجاری های کروموزومی-نقایص عصبی- صدمه به سیستم اعصاب مرکزی در دوره ی پیش از تولد و تولد نوزاد نارس می باشد

صفحه 36:
پیشگیری سطح اول ‎٠‏ 1-اين اقدامات باید قبل از لقاح اموزش داده شوند.رفتار ‏اجتماعی-عوامل محیطی:رفتار حانواره ,۱9۰۱۱۱۰ باید در اینجا مطرح شوند ‏۰ 2-خدمات تنظیم خانواده-مشاور ژنتیک-واکسیناسیون- ‏کاهش استفاده از الکل و مواد مخدر و مراقبت کامل قبل از تولد در این مرحله موثر است.هدف کارکنان می تواند انجام مراقبت-افزایش توانایی ها-احساس مسئولیت-عدم وابستگی فرد معلول و خانواده باشد

صفحه 37:
پیشگیری سطح اول * 3-بررسی و شناخت باید در بدو تولد انجام شود که شامل:1)معاینه ی فیزیکی2)بررسی تکاملی3)معاینات روانی4)ارزیابی کمیت و کیفیت و محتوای حمایت محیطی 5)تعیین ظرفیت والدین است

صفحه 38:
پیشگیری سطح دوم ° هدف از پیشگیری سطح دوم تشخیص به موقع و درمان است.با غربالگری باید معلولیتها تشخیص داده شوند مانند بررسی نوزادان در بدو تولد.تمام سیستم های نوزاد باید در بدو تولد بررسی شده و اگر کودک اختلال داشته باشد در همان مراحل اولیه درمان صورت گیرد مانند شکاف كام و عقب ماندگی ذهنی پیشگیری سطح سوم: مانند فیزیوتراپی

صفحه 39:
پیشگیری از معلولیت بیشتر یا مداخله سرع / مداخله ى سريع موجب تحریک کودکی که پیشرفت رى-شناختى-سيستم خودكار و اجتماعى ندأ, د ...میگردد.هدف در اینجا ارتقاء سطح تكاملى و ری از معلولیت ثانوی ویهبود فعالیت های خانواده مى باشد.تحريكات فيزيكى از فت اتروفی عضلانی پیشگیری می کند.تشویق والدین به تحت نظر بودن فرزند از لحاظ طبی می وان ار ‎erica‏

صفحه 40:
نقش برستا مدای ۳۱۳ پیشگیری از نقش يرستار بهد + ۱ 1 8 ۰ والدین کودکان معلول نیازمند حماي | انا ۱۳۳ 40 بهداشتی می باشند و دراین میان پرستاران جامعه در حمایت از این خانواده ها نقش اساسی دارند.عملکرد و توانایی های خانواده ی دارای فرزند معلول برای اجرای توسط پرستار باید مورد بررسی قرار گیرد.نقش حیاتی پرستاران جامعه اطمینان یافتن از انست که کودکان معلول حمایت و مراقبتهای مناسب و سازگار با وضعیت خود را دربافت می کنند

صفحه 41:
نقش پرستار در پیشگیری از معلولیتها: ۰ 1-خدمات تنظیم خانواده و مشاور ۱۳۱ نوجوان و مادران بالای 35سال و خانواده های دارای تاریخچه ی بیماری های ارثی ۰ 2-مراقبت قبل از تولد در ابتدا و طول دوره ی حاملگی ۰ 3-حمایت خانواده های در معرض خطر-ارتقاء اگاهی- 41 ارجاع -تشویق و ‎me‏ مراقبتها در صورت تصميم به ختم حا نقش پرستار در حمایت خانواده حیاتی است.اين كودكان بايد به عنوان یک فرد ارزشمند در نظر گرفته شوند.توانایی های ذاتی کودک باید شناسایی شود

صفحه 42:
نقش پرستار در پیشگیری از معلولیتها: 4-پرستار باید با خانواده و تیم درمانی ارتباط نزدیک داشته باشد.دخالت دادن خانواده ها در برنامه ی مراقبتی اهمیت دارد ۰ 5-بررسی و شناخت باید توس پر ۳۳ 42 بگیرد.ارتباط ای ی كراد ‎Bee et‏ مسئولیتها بیشترین مشکل را ایجاد می کند.تعیین برداشتها و انتظارات خانواده و درجه ی سازش هر عضو با فرد معلول باید بوسیله ی پرستار انجام شود

صفحه 43:
نقش پرستار در پیشگیری از معلولیتها: * 6-اداره کشمکشها-تنشها و بحران ها باید شرح داده شود ۶ 7-تمرکز بر توانایی های کودک-ارزیابی تجربه ی دردناک 43 خانواده و انجام مداحله لارم است

صفحه 44:
مفهوم بازتوانی * بازتوانی می تواند بعنوان یک فرایند پویای کمک کننده به 44 شخص برای دستیابی به حداکثر توانایی بالقوه فیزیولوژیک-اجتماعی-|اموزشی و شغلی پایدار با وجود نقص-مجدودیت آموزشیارزوها و رت ۰ ۰۲۰۰ تعریف شود.اهداف بازتوانی از طریق اموزش کلیه ی کارکنان حرفه ای مراقبت بهداشتی و عموم مردم برای ایجاد جامعه ای که در آن افراد معلول هم شانس عادلانه ای برای کار-زندگی شاد و غیر وابسته داشته باشند تا ‎a>‏ ‏امکان قابل دستیابی است.بنابرین بازتوانی با کیفیت زندگی همپوشانی دارد

صفحه 45:
مفهوم بازتوانی ۰ از نظر تاریخی مشکلات افراد ناتوان یا نادیده گرفته می 45 شده و یا با وصعیت متقاوتی در ۲۰۱۳ است.افراد ‎ee ciel‏ برای موفقیت در انجام فعالیتهای روزانه زندگی داشته اند و اغلب افراد ناتوان به نحوی از جامعه جدا می شده اند. کودکان معلول رها بوده اند و در برخی از جوامع انها را جدا می کرده اند تا بمیرند.در طول زمان نگرشها نغییر یافته است بنحوی که افراد دچار ناتوانی فیزیکی يا مغزی بهتر توسط افراد تحمل ميشده اند.

صفحه 46:
مفهوم بازتوانی * در قرن19قانون بین المللی تصویب گردید که محلهای کاری را موظف به استخدام معاول ۶ ۰۰ ۳ ۱۰۲ جنگ جهانی دوم توجه به سمت معلولیت را بیشتر کرد. دکتر هوارد راسک در طی جنگ جهانی دوم خدمات بازتوانی را ارائه داد و فلسفه و مفهوم بازتوانی پزشکی را توصعه بخشید. * پرستار بازتوانی مدرن از جنگ جهانی دوم ريشه گرفت و 46 شرکت پرستاران در اين بخش مهم و ضروری تشخیص داده شد و جزء تخصص های پرستاران قرار گرفت.

صفحه 47:
47 پرستاری بازتوانی:یک تخصص ۰ این پرستاران ‎eae‏ ودرمان عكس الخلا اس ۳ افراد و گروه ها نسبت به مکارت ۳۳۰۱۱ منشاء گرفته از شیوه ی زندگی و توانایی عملکرد را بر عهده دارند.پرستاران بهداشت جامعه ای که تدارک بیننده ی خدمات بازتوانی می باشند بایستی در درمان و پیشبینی راحتی-ارتقاء سطح تطابق و سازش-توانمندی هاى تطابقى و حمايتى وارتقاء عدم 90022119 21 مولد مهارت داشته باشند.

صفحه 48:
48 پرستاری بازتوانی:یک تخصص © این پرستاران باید در زمینه ی پرستاری جراحی مجرب باشند و در زمینه ی داروها و بهداشت روان اطلاعات داشته باشند.تخصص پرستاری بازتوانی در سال1976 توسط سازمان پرستاران توا ۱ شد.هدف این پرستاران ارتقاء و پیشرفت حرفه ای فعالیت پرستاری بازتوانی از طریق اموز همكارى و تحقيق براء ]5 900001 ‎Rie‏ ‏ناتوان يا مبتلا به بيماريهاى مزمن است

صفحه 49:
49 پرستاری بازتوانی:یک تخصص * پرستار بازتوانی بعنوان یک معلم-مراقبت دهنده-مدیر- مشاور و حامی بیمار عمل می کند و در همکاری با سایر اعضای تیم نوتوانی است.پرستار نه فقط با مدد جو بلکه با خانواده و دیگر اعضای تیم همکاری می کند. * هدف فرایند بازنوانی حمایت یک روش جامع مراقبت پرستاری است که با همکاری ساير اعضای تیم عدم وابستگی مددجو را به حداکثر می رساند.در فعالیت حرفه ای پرستار نوتوانی باید حساس-خلاق-منعطف و مثبت باشد در عین حال که به مددجو جهت ورود به افراد توانمند جامعه کمک می کند

صفحه 50:
پرستاری بازتوانی:یک تخصص پرستاران باید عقاید و احساساتشان را درمورد ناتوانی و معلولیت مورد بررسی قرار دهند.اعتقاد به کیفیت زندگی و ارتقاء ان در اینجا اساسی است.نگرش منفی درمورد ناتوانی موانع جدی در تشکیل ارتباط درمانی و تطابق مددجو ایجاد می کند

صفحه 51:

صفحه 52:
يبرسش؟؟؟؟؟؟ "چه روش های درمانی برای درمان يا سازش معلول با شرایط موجود وجود دارد؟ ص‌

صفحه 53:
پرسش؟۹۹۹؟؟؟ ایا مذهب می تواند در درمان معلولین موثر باشند؟ چگونه؟؟

صفحه 54:

صفحه 55:
* مبانی بهداشت جامعه1-2-3(تالیف زهرا بهنودی) ۶ پرستاری سلامت فرد و خانواده(تالیف وحیده حسینی) پرستاری بهداشت فرد و خانواده(تالیف معنا درمانی(اثر دکتر ویکتور فرانکل) خدا در ناخوداگاه (اثر ویکتور فرانکل) ۳ یک ذهن زیبا(اثر سیلویا ناسار)

صفحه 56:

39,000 تومان