تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 31 اسلاید فایل دانلودی حاوی یک فایل پاورپوینت در 31 اسلاید به صورت متنی همراه با عکس میباشد. از جمله مطالب فایل داناودی: انواع معلولیت ها علل معلولیت ها منظور از معلول ذهنی چیست مشکلات تغذیه‌ای در معلولان ذهنی مشكلات تغذیه ای تعیین نیاز به انرژی مشکلات خاص در تغذیه معلولین ذهنی راه های پیشگیری از معلولیت ها نقش تربیت بدنی درکمک معلولین ذهنی

ppt.ir

صفحه 1:

صفحه 2:
مسد رب معلوليت به ناتوانى در انجام تمام ‎L‏ قسمتی از فعاليت هاى عادى زندكى فردى يا اجتماعى به علت وجود نقصى مادرزادى يا اكتسابى, در قواى جسمانى يا روانى اطلاق مى شود لت YU

صفحه 3:
مس مت / انواع معلولیت ها *الف) معلولیت حواسی مانند نابینایی و ناشنوایی *ب) معلولیت حرکتی شامل انواع نقص عضوها, ضایعات نخاعی, و ناهنجاری های مربوط به اسکلت و *) معلولیت احشای داخلی شامل ناهنجاری های قلبی ‎a‏ عروقی, تنفسی, کلیوی و ... *د) معلولیت ذهنی شامل عقب ماندگی ذهنی و بیماری لا بات ‎YW‏

صفحه 4:
۰ - علل اکتسابی شامل تصادفات, حوادث يا بلاهای طبیعی, جنگ, اس ری مومت هاروبا بیماری های,فرمن و عوازص ناش ‎FEI‏ ‏*- علل مادرزادی را به دو دسته تقسیم مى کنند: * الف) دوران بارداری: نظیر عوامل ژنتیکی, سوء تغذیه مادر. سن بالای مادرء عدم رعایت بهداشت بارداری, اشعه, دارو, بیماری مادر و استعمال دخانبات. ۵ ۰ ب) هنگام زایمان: زایمان مشکل و طولانی. زایمان های غیربهداشتی و ‎Uy‏ ضربات وارده به نوزاد هنگام تولد “Ww YY =f /

صفحه 5:
نظور از معلول ذهنی چیست شور از مج هنی 4 ‎A‏ ‏*معلولیت ذهنی چه به صورت حاد و چه به صورت مزمن باید دارای نشانه‌های زیر باشد: *- اختلال مغزی یا جسمی يا ترکیبی از آن دو * - بروز اختلال پیش از سن 22 سالگی © د تداوم اختلال تا آخر عمر ‎J‏ 1 ات كا ‎oe‏

صفحه 6:
حشکلات تغذیه‌ای در معلولان ذهبیت 7 كت 2 : كم ابى بدن: كافش احساس تشتكى و ناتوانى در نوشيدن آب. 0 ۰ - اختلال در رشد * 3- بیوست به دلیل اختلال در خوردن و کاهش مصرف آب و مواد فسری ۶ کاهش اشتها به دلیل تداخل غذا و دارو که می‌تواند در نهایت به کم‌خوری و سوءتغذیه منجر شود. ‎ee‏ ‏۰ - آلرژی غذایه ‎Jari prs ٠‏ غذایه با

صفحه 7:
با = - خرابی دندان و ناتوانی در عمل جویدن وبلع و کنترل زبان + 9- کاهش حس چشایی به دلیل کاهش بزاق - 10- کاهش احساس عطش و تمایل نداشتن به مصرف آت ۰ 11- اختلال در خوردن مانند اشکال در بلع که خطر آسپیراسیون (ورود غذا به مچرای ربوی) را در بی دارد. ۰ 12- تداخلات غذا و دارو. داروهای ضد تشنج سبب اختلال در جذب اسید فولیک, وبنامین ۰86 6, 9 و همچنین عناصرکلسيم. منیزیم. روی, فسفر می‌شود که در نهایت روی سلامت استخوان و دندان ال مندی می‌گذارد * آنچه یک معلول نیاز دارد. پذیرفتن و باور کردن توانایی های اوست, نه غصه خوردن برای کم توانی وی. معلولین ذهنی به علت مشکلات مختلفی که در غذاخوردن دارند و همچنین به دلیل داروهای مورد استفاده در آنها یا وجود اختلالات متابوليك, در معرض کمبودهای تغذیه ای قرار دارند. “YO x“

صفحه 8:

صفحه 9:
ST م4 مشکلات تغذیه ای : ~ ۵ اس افراد معمولا مشکلات نغدیه ای شامل. ۰- مشکل در جویدن, بلعیدن, مکیدن و کنترل زبان؛ *- دچار فساد دندانی هستند, *- به علت بی اشتهایی , تمایل به مصرف غذا ندارند, سا مشکلات مختلفی در زمینه کنترل وزن_دارند و لك )) از اضافه وزن رنج می برند. - ( Y Oo “ih

صفحه 10:

صفحه 11:
7 ن تعیین نیاز به انرژی: *برآورد وضعیت تغذیه در معلولین ذهنی, کار دشواری است و تا کنون برنامه مشخصی برای این افراد در دسترس نبوده است. تنها در رابطه با افراد مبتلا به سندرم داون(نقص ژنتیکی مربوط به کروموزوم شماره 47 که درجات مختلف عقب ماندگی ذهنی را بروز می دهد و تغییرات چهره از علائم مشخص این بیماری ‎oS ol‏ دیده می شود) برآورد وضعیت تغذیه از طریق اندازه کری قد امکان پدیر است. چنان که نیاز اترژی آنها در سنین 5 تا 11 سال به ازرا ها یک سانتی متر قددر دختران, برابر 3/14 کیلوکالری و در پسران, 1001 كيلدكالري إنشنت: رخ

صفحه 12:
= كب 7 مشکلات خاص در تغذیه معلولین ذهنی: ZS jj درا میان مشكلات خاصی نیز در زمرنه تعدیه این افراد وود دارم ار از: سكلا غدا خوردنز در اثر اختلال دز اعمال عصبی عصلانی این افرا سا عدم توانایی در جویدن, مکیدن و بلعیدن يا انسداد در ناحیه خاص یا در اثر عوامل فيزيولوژيك. مشکلاتی در تغذیه این افراد ایجاد می شود که برای تحريك ترشح بزاق و بلع آسان, استفاده از غذاهای نرم و شیرین در اين افراد توصیه می شود. 25 | ٠ ‏متگل دنرانی: فساد دندان در این افراد از مشکلات جدى به شبار‎ 2٩ ‏مراجعه منظم به دندانپيزشك و رعایت نکات بهداشتی دهان‎ ‏نظر می رسد که اگر این مشکلات دندانی در زمان مناسب درمان نشود, سبب‎ ‏وونل کامل کودك می.شود:‎ و دندان بسیار لازم به 3 ی ۳

صفحه 13:
|Z. nn“ ww ° ‏لكت‎ ‏مشکلات _رشدو اختلالات وزن: اختلال در رشد, كاهش. وزن يا جاقى. ن‎ * ‏مشكل معمول در بين عقب ماندگان ذهنی است و عوامل تغذیه ای‎ ‏تک ری رت و ورن این افراد تاثیر می کدارند. عبارند ار حدم‎ ‏کفایت تغذیه ای به دلیل مشکلات غذاخوردن, 2979 بیماری های مزمن‎ ‏مثل بيماري های قلبی مادرزادی که سیب افزایش نیاز تغذیه آی فى‎ ‏شود و وجود بیماری های متابولیکی مثل فنیل کتونوری, بیماری سلياك‎ ‏و گالاکتوزمی.‎ ‏مشکل ت‌داخل غذا و دارو: درمان طولانی مدت دارویی جهت‎ - ۶ ‏ن . کنترل تشنج يا مشکلات رفتاری عا در اين افراد لازم‎ ‏است و مصرف زیاد دارو روی وضعیت تغذیه آنها تاثیر سوء دارد.‎ 0 )) “V7 QO of

صفحه 14:
ST راه های پیشگیری از معلولیت ها ‎Y‏ * پرهیز از ازدواج های فامیلی * مراقبت های دوران بارداری و تغذیه صحیح مادر ‎a‏ ای ای تاردار شدن در ستین بالای 35 شال و زیر 18 سال * مصرف نکردن دارو در هنگام بارداری * اجتناب از در معرض اشعه فرار گرفتن انجام زایمان در شرایط کاملا بهداشتی و تحت نظر پزشک متخصص ey ۵ ‏سب‎ of )

صفحه 15:
هه مت رح نقش تربیت بدنی درکمک معلولين ذهنى 06 سنا

صفحه 16:
= YU كأ لك /7 كت * تربیت بدني ویژه , برنامه اي نسبتا جديد است كه براي معلولان به وجود آمده و اصل و مفهوم آن اصلاح و رشد * اعمال حركتي بدن از طریق تمرین است که قدمت بسیار ‏ _ داشته و تصوير ها و مدارك بيدا شده در كشور جين حاكي از ان است كه در سه هزار سال قبل از ميلاد مسيح از ورزش زيمناستيك براي درمان استفاده مي شده است . در قرن كذشته نيز افرادي در اين حيطه ها سيستم هاي طبي و اصلاحي رابه وجود آورده اند که از جمله اين افراد پرهنريك لینگ معرف سیستم طبي براي ورزشهاي سبك بود که شامل حرکات موزون , هماهنگ و دقیق دز چهت تامين سلامتي بهتر و بهبود وضعیت يمكن بود لوا ب

صفحه 17:

صفحه 18:
‎J 0-7 55-2‏ تا لكت ۳ 4 * همچنین دادلي سارجنت در سال 1979 در دانشگاه هاروارد 9 بخشي را به عنوان تربیت بدني اصلاحي تاسیس کرد که هدف ‎ul‏ اصلاح پاره ي از آسیب دیدگیها بود . تمرينهاي اصلاحي جهت از بين بردن عادات غلط طرز قرار گرفتن بدن و نیز رشد كلي وا سا دنک حهاني اول ادامه بافت سپس د 25 موفقیت آمیز تكنيكهاي فيزيوتراپي در جهت بهبود معلولان فلج استفاده از تمرينهاي اصلاحي براي دانش اموزان مبتلا به معلولیت هاي جسمي مطرح شد که با گذشت زمان تربيت بدني “3 . انطباقي حاصل كلاسهاي اولیه تربیت بدني اصلاحي مخصوص 4 تانوانها ایجاد شد ‎Ww 0 )‏ ِا ‎Sd‏ ‏ا

صفحه 19:

صفحه 20:
با ~~ كب ‎١‏ ب 5 ربیسه دنی‌انطباق شامل‌ح رکانو ورزشها و ب ازبهایت عدیل‌شده اي ۰ 0 مناسبعا (ه علولانو نانولن‌جسمي ود . ب دنبا للین‌روند در جلا (ساهاي را ال حول عییر, نبادودر :ربیب نیم علوایر- و ۰ ‎[eet‏ ‏که ارزش‌ب ازیبه عنوان‌ابزاریی رای هبود و وشد تواناييهاياجتماعي ذهنیو جسمي‌شناخته شد و لین‌معلولین‌مورد توجه قرار گرفتو در سال (۸۵۸۳۱۳۶ ۸۵) 1965 انجمنآمريکاييت ندرستي تربینب دنیو تفریحانسالم اقدام به اجرایپ روژه (یدر زمینه آماده سازیعقبمانده هایذهنیکرد که هدفآن‌افزلیش‌مهارتهایت فریحیو آماده سازیب دن‌آنانب ود بنابرليناجراي چنین‌ب رنامه هایییه مقدار قابلتوجهیاز نظر کمیو کیفیسطح دلنش و آگاهیرا در برنامه هایت ربیت ننیمعلولینارتقاء داده است ‎۰ ‏ی لا‎ or

صفحه 21:

صفحه 22:
۷ ۰ مب ك6 * تا جايي كه امروزه رشته هاي علمي خاص معلولین از قبیل توانبخشي معلولین , کار درماني , فيزيوتراپي . ورزش معلولین و حرکات درماني با مباحثي پیچیده و جدید راهنما و در خدمت معلولین ذهني و جسمي قرار گرفته است . از آنجا که اهمیت و جاگاه حرکات و فعاليتهاي بدني از دیرباز در نزد همه انسانها آشکار گشته و ضرورت آن در امر توانبخشي و پيشگيري او تست ساتتار فامتي و عطلاين و عصيي مشهود است ا ۰ ۱۳۹۱ فعاليتها و حرکات ورزشي براي دانش آموزان ذهني و جسمي در راستاي توانبخشي و تقویت و بازپروري حائز اهمیت است . لذا در اين پژوهش با آرانه يك نمونه طرح اجرائي در مدارس استثنائي تلاش بر آتست تا محیطی © فعال و هدفمند براي دانش آموزان کم توان ذهني و جسمي فراهم آوریم . 2 افلخ د رج ‎oO‏

صفحه 23:

صفحه 24:
‎J 7 =‏ 0 كأ © *طرح حیاط تندرستي با هدف تقویت مهارتهاي بنيادي و جنبه 9 جسماني دانش آموزان در يك دبستان ابتدائي استثنائي جهاد شهرستان قوچان با مساحت 600 متر مریع و 11 ایستگاه طراحي ‎ee‏ این حباط با مشخصات ‎Jeb‏ )30 20 متر شامل ايستگاههاي مختلف حركتي با هدف مشخص و معین بود , که دانش آموزان در ساعات ورزش و در زنگ تفریج که در طول سال تحصيلي زمان قابل توجهي به خود اختصاص مي ‎Lolo gpl ys (anes TODO ey‏ تندرستي به فعالیت ۱ ۰۰ ۳۱ رن و از طریق بازي به تقویت مهارتهاي بنيادي و برخي از مفاهیم 9 جسماني و حركني مي پردازند ‎Dd‏ مه ي. ها ه

صفحه 25:

صفحه 26:
= Y Y * ويژگي این حیاط تندرستي و شباهت زیاد آن به پارك بازي کوکان بوده ولي با وسایل و امکانات جدید هدفمند درراستاي تقویت عضلات بدن مي باشد پس کودکان با توجه به نیاز فطري شان به بازي بطور معین از وسایل و امكاناك ابن حاط به طرق مختلف استفاده مي كتدر لازم به ذكر از كه برخي ان ايستكاههاي اين حياط ابتدا توسط مربي تربيت بدني آموزش و نحوه استفاده از وسيله نشان داده شد و سيس توسط دانش آموزان اجرا شد . با توجه به مشاهدات انجام شده يس از بناي حياط تقريبا 70 درصد دانش اموزان در زنگ تفریج به نوعي در این حیاط مشغول به حركت بوده و اوقات فراغت زنگ تفریح را مي گذراندند و جلب توجه آنکه دانش آموزان معلول جسمي با محدودیت اندك نیز در این حیاط با علاقه استفاده مي کردند . ۰ ‏ی لا‎ or

صفحه 27:

صفحه 28:
— OY ۳-8 ٠اين‏ حياط در بر گیرنده ايستگاهاي بارفیکس اصلاح شده ‏ چوب بارالل ‏ تخته تعادل ثابت و متحرك نردبان افقي و عمودي ‏ يلكان صعودي و نزولي , پرش عمودي , تخته انعطاف و فنر پرتاب نعل اسبي و چرخ گردون بود کل حیاط توسط شن گراویه پوشانده شده در ایستگاهها با توجه به تناسب و جثه کودکان طراحي شده و سعي شده تا ايمني کامل آنها حاصل شود . اين حیا در طول 3 سالي که از احداث آن مي آگذرد هیچگونه حادثه اي را براي دانش آموزان کم توان ذهني و جسمي بار نیاورده است.

صفحه 29:

صفحه 30:
22 ۰ سس از آنجا كه حركت و فعاليتهاي دانش آموزان كم توان ‎2٠‏ أن ذهني و جسمي در حكم غذاي ثانويه محسوب مي شود ييشنهاد مي شود تا در كليه مدارس استثنائي کی امكانات. فراهم ايد نا دائش آموران واس ۲ توجه به توان و تفاوت هاي فردي اران امكانات و وسایل استفاده نموده و از حرکت و جنبش و کوشش لذت ببرند چرا که حرکت جسماني حرکت رواني را نیز سك بدنبال خواهد داشت ار بات ی سس ته

صفحه 31:
تقدیم به شما عزیزانم سپاس از توجهتون

62,000 تومان