معماری اسلامی
اسلاید 1: معماری اسلامی
اسلاید 2: کیهان شناسی اسلامی ، چنان که بر آیات کیهان شناختی قرآن از جمله آیه الکرسی (بقره ،255)و آیه النور (نور ،35) و بسیاری از احادیث نبوی منطبق است روح را در اوج و مرکز وجود کیهانی در نظر دارد و متعلق به عالم امر الهی است _مطابق با آیه ی قرآنی (قل الروح من الامر ربی ) بگو روح از امر پروردگار من است _در زیر این جهان جواهر ملکی هستند که پایه های عرش الهی را به دوش دارند و سپس کرسی است و مراتب فرودست تر فرشتگان که در سلسله مراتبی نزولی به جهان محسوس ختم می شود .
اسلاید 3: معماری مساجد اشکال گوناگونی دارد.این واقعیتی است که بسیاری از محققان هنر اسلامی آن ر مؤید این مدعا قرار داده اند که که معماری اسلامی صرفا نتیجۀ حوادث و پیامد های تاریخی است اما چه در مساجد کلاسیک گنبد دار که در آن ،مرکز گنبد ،رمز ذات واحد و در سطحی فروتر رمز روح است و دیوار هشت وجهی آن که گنبد بر آن تکیه می زند ، رمز نظم آسمانی و پایه های چهار وجهی آن رمز زمین یا جهان خاکی است، و چه در اولین مساجدی که در آن تمام عناصر عالم معنوی روحانی اسلام به صورت بصری تمثل یافته است ، رابطه ای درونی میان معماری اسلامی و جهان شناسی و فرشته شناسی اسلامی به چشم می خورد .
اسلاید 4: نقش و نگار های مسجد در نظر مسلمان آیات خداوند است
اسلاید 5: و در عین حال تهی بودن و سادگی اش و در موارد بسیار فقدان هرگونه نقش و نگار در آن در ذهن فرد مسلمان ،نشانه های ،پروردگار را باز می تاباند ، که این سادگی از نظر جایگاه هستی،مشابه وضعیت نیازمند و فقیر است در برابر ذات خداوندی که خودبسنده و غنی است.
اسلاید 6: سرشت ریاضی وار هنر و معماری اسلامی از تأثیرات تاریخی خارجی ،چه مربوط به یونان وچه هرجای دیگر ،ناشی نمی شود ، بلکه منبعث از قرآن است که ساختار ریاضی وار خیره کننده ای دارد و از ارتباط شگفت انگیز میان علقه های عقلی و معنوی اسلامی و ریاضیات پرده بر می دارد .سرشت ریاضی وار هنر اسلامی به تعبیری تجّلی بیرونی ریاضیات نهفته در ساختار خود قرآن و تمثیل عددی حروف و کلمات آن است در به کارگیری فضا های هندسیِ کاملاً مشخص، نسبت ها ی ریاضی بسیار دقیق خطوط و احجام معیّنِ مرتبط با اصول دقیق ریاضی ابزاری بود که به واسطه ی آن فضای معماری اسلامی و نیز سطوح خارجی آن شکل گرفته و انسجام پیدا کرده است .
اسلاید 7: علاوه بر این سرشت ریاضی وار هنر اسلامی مستقیماًاز سرشت معنویت اسلامی سرچشمه می گیرد ، سرشتی که با تجربۀ هارمونی و حقیقت امثالی ، که جلوه ی ذات واحد است و علی رغم تغییر همیشگی الگو ها و نقش های جهان فانی که همواره ثابت می ماند ، پیوند نزدیکی دارد . همواره چیزی از وضوح و کمال دانه های برف و زیبایی گل ها با شکل هندسی شان در باغ بهشت اسلامی حضور دارد که اگر در هنر و معماری اسلامی تجلی یابد پژواک نوایی از آن باغ است و جان را برای تجربه ی آن (فردوس ) که در قرآن به مؤمنان وعده داده شده است آماده می کند .
اسلاید 8: همچنین باید تمثیل خاص شکل های هندسی به کار رفته در معماری اسلامی را هم در نظر داشت ،شکل هایی که فرم های خارجی را با معنای درونی و سودمند در حیطۀ معماری را با فحوای معنوی مرتبط می سازند .
اسلاید 9: قائده ی هشت وجهی گنبد رمز کرسی و ستون الهی و نیز عالم فرشتگان و قائده ی مربع آن رمز جهان جسمانی روی زمین است.
اسلاید 10: ساختار ها ی مقرنس در این جا بازتابی از نمونه های مثالی آسمانی ،نزول مأوای آسمانی به سوی زمین و تبلور جوهر آسمانی در قالب های زمینی است.
اسلاید 11: شکل خارجی گنبد رمز جمال الهی
اسلاید 12: و مناره رمز جلال الهی است .
اسلاید 13: مناره یا جایگاهی که کلام خداوند در قالب اذان به گوش مردم میرسد، به معنای محل صدور نور است. نوری که مسیر تاریک انسان را در این جهان روشن میکند. پژواک کلمه نور به فضاها و اشکال معماری اسلامی قداست میبخشد و حس حضور پروردگار را در انسان زنده میکند به گونهای که به هر سو روی میگرداند، حضور الهی برای او محسوس است. همان طور که در قرآن آمده است: (فاینما تولوا، فثّم وجه الله)
اسلاید 14: قوس های ایرانی به سوی بالا حرکت دارد وهمچون بارقه ی آتش به سمت آسمان و امر تعالی شعله می کشد
اسلاید 15: و قوس مغربی حرکتی درونی به جانب قلب دارد که وجه درون ذات همان اصل است .
اسلاید 16: در بحث از ریاضیات ،جای آن هست که به شرح نکته ای بپردازیم که بیشتر دانشجویان معماری اسلامی از آن غفلت کرده اند .سطوح غالب ساختمان هایی که می توان صفت معماری قدسی را بر آن ها اطلاق کرد ،ازجمله مساجد و بقعه های اولیاءخدا ، غالبا با نقش ها ی بسیار ظریف هندسی پوشیده است .مقصود از خلق چنین نقش ها ی هندسی پیچیده بر دیوار ها ی مساجد بقعه ها چیست ؟این نقش ها سوای جلب توجه بیننده به سوی (مرکز )که همه جا هست و هیچ جا نیست ،گره های جان و اجتناب از ذهن گرایی معنی دیگری هم دارندکه قابل توجه است .
اسلاید 17: این نقش ها گرچه برسطح بیرونی نقش بسته اند اما در واقع معرف ساختار درونی وجود جسمانی یا مادی به مفهوم کلی این کلمه اند .تحقیقات جدید تنی چند از دانشمندان که به مدد میکروسکوپ های الکترونیکی و تکنیک های امروزی انجام گرفته است ،شباهت ها ی خیره کننده ای بیت این نقش های هندسی و ساختار درونی و نظم مولکولی موجودات جاندار و بی جان نشان داده است .
اسلاید 18: سپاس که مارا همراهی کردید کاری از :فاطمه سادات شفیعی Baran7878.mihanblog.com
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.