علوم مهندسی معماری و عمران

معماری معاصر (سبک نئوکلاسیک)

memary_moaser (2)

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “معماری معاصر (سبک نئوکلاسیک)”

معماری معاصر (سبک نئوکلاسیک)

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: درس: معماری معاصر موضوع: سبک نئوکلاسیک

اسلاید 3: مقدمهنوکلاسیسیسم یا نئوکلاسیسیسم یک جنبش هنری در زمینه‌های هنرهای تزئینی، هنرهای تجسمی، ادبیات، تئاتر، موسیقی و معماری است که شامل آثار هنری‌ای می‌باشد که تحتِ تاثیر هنر یونان و روم باستان، می باشند. هنرمندان پیرو این جنبش از اواسط قرن هجدهم تا اواخر قرن نوزدهم در اروپا مشغول به فعالیت بودند.این سبک در قرن هجدهم و در رم آغاز شد. دو دلیل را می توان به عنوان مهمترین عامل ظهور این سبک دانست:اول اینکه به نوعی اعتراض بر افراطی کاریهای باروک وروکوکو بود.تابلوی «ستایش»سقف کلیسای کاتولیک اشلیرباخ در اتریشباروکروکوکو

اسلاید 4: دلیل دوم اشتیاق تعمدی در باز آفرینی کلاسیک دوره یونان وروم باستان می باشد. هنر مندان نئو کلاسیسم به طور آگاهانه خود را محدود به هنر باستانی کردند. وبه طور تعمدی به تقلید از هنر آن دوران مبادرت می ورزیدند. چیزی كه نئوكلاسیك بیش از همه به طور اصولی به آن مربوط است بدنه یك اثر است كه از اصل منطق و قانون پیروی می‌كند.در واقع كلاسیك بیان منطق و قانون می‌باشد. بطور كلی نئوكلاسیك هنری از ایده‌آل‌گرایی است و در آن هنرمند كسی است كه به طور كامل و جامع به قوانین آگاه باشد.معبد تولوس در دلفیمنطققانونکلاسیکایده آل گراییآگاهی کامل به قوانیننئوکلاسیک

اسلاید 5: البته این بدان معنی نیست كه قوانین را بی‌روح و بی‌زندگی دائم تكرار كند بلكه آنها را با سنت آمیخته و در هر كار از نو بیان كند.نوگرایی محض، ابزارگرایی، بدیهه‌گویی و الهام‌گرایی از عناصر نئوكلاسیك نمی‌باشد. گفتار تازه‌گرایی و نوگرایی كه از شعارات مدرن بوده در تضاد با نئوكلاسیك قرار دارد و نئوكلاسیك اصلاً در جستجوی خلق دوباره فرم‌ها نمی‌باشد بلكه بیانگر كنترل كامل و بی‌نقص و در واقع در جستجوی كمال است (هدف كلاسیك پیشین).نئوكلاسیك و چرخه‌ای كه طی نموده است بیانگر سنت جاری است كه بطور آگاهانه راز شیوه كلاسیك بوده و آن را چون كمال مطلوب می‌پیماید.از آغاز كلاسیك تا به امروز چرخة نئوكلاسیك و دوباره بازگو شدن كلاسیك بیانگر آن است كه كلاسیك چون كمالی بوده كه در بعضی زمانها نبودن آن باعث ایجاد خلاء گشته و برخی را بر آن واداشته كه دوباره به آن رجوع كنند.اولین حركت نئوكلاسیكی در سال 1889 در آلمان توسط فردریش هاستر به طور متمایزی ایجاد گشت. در هنرهای بصری در اروپا، نئوكلاسیك بعد از سال 1765 میلادی آغاز شد.

اسلاید 6: بزرگترین مبلغ هنرهای باستانی یونان و مشوق نهضت نوکلاسیک وینکلمن مورخ و هنرشناس نامدار آلمانی بود.همتای او در تدوین اصول هنری و تثبیت ارکان آن مکتب مگنس آلمانی پیکر تراش و نقاش بود.برخی از هنرمندان این سبک:بنجامین وستسنت ژنو یوژاک لویی داویدگوین همیلتنبرادران دوکنسی

اسلاید 7: نقاشی های سبک نوکلاسیک:1.معبد پانتئون در پاریس2.مرگ ژنرال اثر بنجامین وست3.مرگ سقراط اثر لویی داوید123

اسلاید 8: معماری نئوکلاسیک و ورود آن به ایراندر معماری نئوکلاسیک تأثیر بر دیوار است و برای هر کدام از قسمت‌های مختلف شخصیت جداگانه‌ای در نظر می‌گیرد.امروزه معماری نئو کلاسیک در بناهای معاصر به عنوان معماری کلاسیک جدید شناخته می‌شود.اولین سبک معماری غربی در زمان سلطنت ناصرالدین شاه به سبب سفرهای مکرر وی به فرنگ در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی به عنوان نمادی از تجدد وارد ایران شد و معماری ایران را تحت تاثیر خود قرار داد.از آن زمان تا کنون بناهای متعدد و مختلف مانند قصرها، خانه ها، مدارس، کلیساها، بانک ها، پاساژها و ادارات و نهادهای حکومتی به این سبک در ایران ساخته شده است، اگرچه در ایران به تناسب دقیق معماری کلاسیک و بینش فکری آن کمتر توجه شده است.

اسلاید 9: تفاوت نئوکلاسیک با روکوکو و باروک در مقابل هنر روكوكو و باروك، نقاشی‌های نئوكلاسیك تهی و عاری از رنگهای ملون و گوناگون و گیج كننده بودند و به جای آن در آنها از رنگهای اصلی و از سیاه و روشن بهره گرفته می‌شد.در سبك نئوكلاسیسم در فرانسه،‌از شخصی شاخص در این امر می‌توان نام برد. نقاشی با نام لوئیس داوید كه در نقاشی‌هایش به بهره‌گیری از عناصر یونانی به ستایش انقلاب فرانسه می‌پرداخت.نوع نگرش او به تاریخ نقاشی نشانه یک تحول در سلیقه از سبک راحت روکوکو به سمت سختی و دشواری کلاسیک و به اوج رسیدن احساس و تلفیق با شرایط اخلاقی سالهای پایانی رژیم باستانی بود.

اسلاید 10: تاثیر گذاری بر دیگر کشورهانئوكلاسیسم در ابتدا در انگلسان و فرانسه تاثیر‌گذار بوده و در واقع در میان نسلی ازدانشجویان فرانسوی كه تحت‌تاثیر بودند ظهور یافت. درواقع معماران این مکتب به دنبال ایجاد تعادل، توازن، تقارن، هماهنگی و هارمونی، ظرافت، منطق، روشنی، واقع‌گرایی و نزاکت در آثار خود هستند. باید توجه داشت که نئوکلاسیسم بر خلاف سبک هم‌عصر خود، باروک و بعدها رمانتیسیسم که مبتنی بر احساسات و خیالات هستند، بر پایه عقل و منطق استوار است.نئوکلاسیسیم با ساخت باغ انگلیسیWörlitzدر اواخر قرن 18 در آلمان به این کشور وارد شد.بر خلاف باغ های سبک باروک که ساختاری هندسی و منظم داشتند، این باغ با توجه به ویژگی باغ های انگلیسی با هندسه ای آزاد طراحی شده است. Brandenburgبنای دیگری است که در این کشور با سبک نئوکلاسیک ساخته شد و اکنون نشانه ی شهری شاخصی در کشور آلمان است.

اسلاید 11:

اسلاید 12: میدان پاترنوستر در شمال کلیسای تاریخی سنت پال در مرکز شهر لندن واقع است.در طرح جان سیمسون و توماس بیبی برای بازسازی این منطقه اداری -تجاری,نمادهای شاخص سبک نئوکلاسیک مورد استفاده قرار گرفته است.

اسلاید 13: دیدگاه معماران نئوکلاسیک ,پست مدرن و مدرنمعماران نئو کلاسیک همچون معمارانپست مدرن توجه به گذشته دارند ولی یک اختلاف عمده بین این دو دیدگاه نسبت به تاریخ وجود دارد . معماری پست مدرن در پی هویت انسان است و تاریخ هر قوم و ملتی از نظرآنها عنوان بخشی از هویت آن ملت تلقی می شود . لذا آنها تاریخ فرهنگی و کالبدی وهمچنین دستور زبان معماری هر قومی را در معماری خود در هر منطقه نمایش می دهند .منتها این نمایش به صورت تقلید از موارد فوق نیست ، بلکه آنچه که به هویت یک ملت مربوط است در ساختمانهای آنها به روز در می آید و بر اساس شرایط زمانی و مکانی بصورت جدید و امروزی شده ظاهر می شود . لذا معماران پست مدرن در تغییر دادن تناسبات ، رنگ ها و عملکردهای نمادهای تاریخی به خود تردید راه نمی دهند.ولی معماران نئوکلاسیک همچون کوینلن تری انگلیسی ( یکی از مهمترین نظریه پردازان سبک نئوکلاسیک)معتقدند که ” نظم های کلاسیک الهاماتی آسمانی و مقدس هستند ” پس تغییر دادن آنهاصحیح نیست و هر تغییری در آنها باعث تبدیل شدن کمال به نقصان می شود . آنها دلیل جاودانگی معماری کلاسیک را همین می دانند . از نظر معماران نئوکلاسیک ، سبک پست مدرن یک مد است زیرا در این سبک اصول جاودانه معماری کلاسیک با طبع ، نظر و منطق زمینی تغییر داده شده است.

اسلاید 14: معماران نئوکلاسیک ، سبک مدرن را نیز سبکی قابل قبول نمی دانند ، چنانچه کوینلن تری گفته : ” مدرنیسم پرهیز از هر روشی است که کارکردداشته است . ” لذا معماران نئوکلاسیک ، گذشته و خصوصا معماری کلاسیک را منبع الهام خود می دانند و معماری کلاسیک و یا سنتی را به همان گونه که از نظر کالبدی بوده ،برای احتیاجات امروزه طراحی می کنند . منتها باید توجه داشت که در داخل این فرم هایتاریخی ، کلیه وسایل رفاهی امروزی تدارک دیده شده است.

اسلاید 15: ویژگی های سبک نئوکلاسیک در حال حاضر به قرار زیر استاگر خواسته باشیم در یک جمله این سبک را تعریف کنیم ، می توان گفت : ساختمان نئوکلاسیک ، پوسته ای کلاسیک برروی امکانات مدرن است.

اسلاید 16: ساختمان های سبک نئوکلاسیکساختمان های ساخته شده به این سبک نیز کاملا متنوع بوده است. از این معابد بت پرستان تا کلیسای عظیم، قصرهای باشکوه، پارلمان ها ونهادهای حکومتی، بانک ها، بیمارستانها، پاساژها، موزه ها، ترمینال های مختلف به این سبک ساخته شده استیکی از پروژه های جالب توجه و موفق به سبک نئوکلاسیک، مجموعه مسکونی رودخانه ریچموند در کنار رودخانه تایمز میباشد. . این مجتمع مسکونی در لندن توسط کوینلن تری طراحی شده و شامل ادارات، مغازه ها و رستوران های متعدد است. این مجتمع نه تنها لوکس و زیبا است و مورد توجه بازدیدکنندگان واهالی لندن قرار گرفته، بلکه در بازار رقابت معاملات املاک، توجه خریداران زیادی را به خود جلب کرده و ساختمان ها به نظر می آید که متعلق به قرن 18 باشد، ولی تمام امکانات و ضروریات مدرن در آن در نظر گرفته شده است.

اسلاید 17: از دیگر معماران صاحب نام این سبک

اسلاید 18: جالب توجه آن که فیلیپ جانسون - معمار مدرنیست و سپس پست مدرنیست معروف - نیز خانه تئاتر جدید در شهر کیلولند در آمریکا را به سبک نئوکلاسیک طراحی کرده است. می توان گفت که در حال حاظر، نظر معماران پست مدرن به اصول پایدارتر و جاودانه تر گذشته و تاریخ جلب شده است.در غرب همواره مکتب ها و سبک های مختلف فکری و هنری ظهور کرده و پس از چندی مطرود و به حاشیه رانده شده، ولی معماری کلاسیک حضوری شاخص و پیوسته در کلیه دوران ها داشته است.

اسلاید 19: سبک کلاسیک که در پی بیش از نیم قرن معماری مدرن از اوایل قرن بیستم مورد بی توجهی نسبی قرار گرفته بود، به تدریح بعد از انتقاداتی که به سبک مدرن شد، خصوصا بعد از نمایشگاهی در سال 1975 مجددا به صورت یک سبک مهم که می تواند پاسخگوی نیازهای جامعه امروزی باشد مطرح شد.در بین دو جنگ اول و دوم جهانی در قرن بیستم ، رهبران حکومت های دیکتاتوری در غرب همچون موسولینی ، استالین و هیتلر طرفدار معماری نئوکلاسیک و شکوه و عظمت گذشته بودند.

اسلاید 20: طرح پایتخت حکومت نازی ها به سبک نئوکلاسیک توسط آلبرت سپیر، معمار بناها و سیستم شهرسازی آدولف هیتلر.محور اصلی طرح پس از عبور از طاق نصرت،به تالار بزرگ (با گنجایش 18000نشسته) که برای بزرگداشت ایده ها و دستاوردهای نازی ها و برگزاری سخنرانی های هیتلر بود،ختم می شد.

اسلاید 21: طرح پیشنهادی جرمی دیکسون برای بخش الحاقی به اپراخانه سلطنتی شامل رواق ها،ستون ها وتناسبات معماری نئوکلاسیک است.

اسلاید 22: پایان

اسلاید 23: منابع:کتاب خلاصه تاریخ هنر تالیف پرویز مرزبانسایت هاArchilineArcsepidmemariazadNewdesgine

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید