علوم انسانی و علوم اجتماعی سبک زندگی

معیارها و ملاک‌های انتخاب همسر مناسب

meayarhaye_entekhabe_hamsar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “معیارها و ملاک‌های انتخاب همسر مناسب”

معیارها و ملاک‌های انتخاب همسر مناسب

اسلاید 1: بسم الله الرّحمن الرّحیم

اسلاید 2: تقدیم به : پیشگاه مقدس مولانا امیرالمومنین امام علی (علیه السلام ) همسر شایسته ی بانوی نمونمه ی عالم ،حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام )

اسلاید 3: معیارها و ملاکهای انتخاب همسر مناسب

اسلاید 4: انتخاب مناسب الف – انتخاب یکی ویژگی منحصر فرد انسان نسبت به سایر موجودات است .ب – انسان در زندگی مرتب با شرایط انتخاب روبروست .(مثل انتخاب محل زندگی ،شغل،رشته دانشگاهی و ...)بعضی انتخابها مهم ، با اهمیت و سرنوشت ساز می باشند . بعضی انتخابها هزینه بر و غیر قابل جبران و یا به سختی قابل جبرانند.

اسلاید 5: انتخاب همسر : تاثیرسرنوشت سازی در دنیا و آخرت ما دارد و تصمیم غلط در این عرصه گاهی با خسارتی بس بزرگ همراه است که یا قابل جبران نیست و یا به سختی قابل جبران می باشد تنها انتخابی که در خلقت در مورد خویشاوندی به ما داده اند انتخاب همسر است البته نزدیکترین فرد هم به انسان همسرش می باشد چرا که عمیق ترین بلکه طولانی ترین ارتباط را با همسر خود داریم به طوری که به طور متوسط هر فردی دو سوم عمرش را مستمرا با همسرش ارتباط دارد (حدود 50 سال از عمر)

اسلاید 6: چند سوال مهم به نظر شما :آیا نباید در انتخاب همسری که قرار است حدود 50 سال عمر خود را با او سپری کنیم و تربیت فرزندان را به او بسپاریم:1- لا اقل 50 ساعت مطالعه داشته باشیم؟ 2- از تجربه و علم و تخصص مشاورین و کارشناسان مربوطه استفاده نماییم ؟3- به خداوند متعال توکل نموده و با استعانت از او و توسل به اولیاء گرامش از او مناسبترین را درخواست نمایییم ؟

اسلاید 7: چه انتخابی ،انتخاب مناسب است ؟انتخابی که با معیارهای حساب شده و شیوه شناسایی صحیح و دقیق و همه جانبه و با توکل به خداوند و استعانت ازاو صورت پذیرد براساس احساسات و علاقه و عاطفه زود گذر نباشد بلکه عقل میدان دار بوده و با اطلاعات کافی وبا پختگی و استفاده از تجارب و تخصص دیگران باشد.بهترین انتخاب انتخابی است که واقع بینانه باشد نه خوش بینانه یا بد بینانه و بالاخره بهترین انتخاب در همسر یابی زمانی است که :فرد به بلوغ عقلی ، اجتماعی و عاطفی لازم رسیده باشد .

اسلاید 8: برخی از نشانه های مهم بلوغ عقلی ، اجتماعی و عاطفی1- احساس مسئولیت و مسئولیت پذیری 2- کنترل عواطف در مقابل عقل 3- قدرت محبت ورزیدن 4- توجه به عرف اجتماعی در برخوردها 5- عاقلانه و پخته رفتارکردن6- دوری کردن از برخوردهای عجولانه و احساساتی

اسلاید 9: ضرورت تحصیل مقدمات ازدواج پس از اینکه امر ازدواج طبق احکام شرع بر جوانی واجب گردید ، برای تحقق این واجب باید مقدماتی فراهم و یا موانعی مرتفع گردد تا آن واجب محقق شود مثل وضو که مقدمه نماز است و تا آن فراهم نشود نماز محقق نمی گردد. فراهم نمودن شرایط ازدواج برخلاف بعضی از از واجبات تنها به عهده خود فرد نیست بلکه دیگران و دولت اسلامی نیز موظف به فراهم نموده بعضی از شرایط مربوطه می باشند .بعضی باید شرایط را آماده کنند(مثل دستگاه های قانون گذار و دولت و ... ) و بعضی دیگر باید موانع را برطرف نمایند(مثل والدین و ... )

اسلاید 10: اهمیت ازدواج از منظر اهل البیت (ع)- حضرت علی (ع):هیچ شخصی در نوجوانی ازدواج نکرد مگر آن که شیطان فریاد کند : ای وای ! او دو سوم دینش را از دستبرد من نگه داشت . - پیامبر اعظم (ص):شخص متاهل هرچند در حال خواب و استراحت باشد نزد خداوند با فضیلت تر از شخص روزه دار و شب زنده دار ی است که عزب و مجرد زندگی می کند .هرکه به منظور پاک نگه داشتن خود از آنچه خداوند حرام کرده است ازدواج کند بر خداست که او را کمک کند .هرکه از ترس تنگدستی ازدواج نکند از ما نیست.

اسلاید 11: معیارها و ملاکهای انتخاب همسر مناسبموضوع معیار و ملاک در انتخاب همسر یک بحث بسیار جدی و اساسی در امر همسریابی می باشد چرا که اغلب ازدواجهای ناموفق به دلیل عدم دقت کافی در تعیین ملاکها می باشد .به علت وجود تفاوتهای فردی و سلیقه ای نمی توان برای همه جوانان یک نسخه به عنوان ملاکهای انتخاب همسر تهیه نمود .وهر فردی باید متناسب با شناختی که از خود دارد ملاکها و معیارهای خود را تهیه نماید.

اسلاید 12: علاوه برضرورت تعیین ملاکها و معیارها تعیین میزان و ضریب اهمیت هر ملاک و معیار نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که از فردی به فردی دیگر متفاوت می باشد . بعضی ازملاکها اصلی و بعضی فرعی می باشند ، بعضی دارای اولویت بالا و بعضی دیگر در اولویت پایین قرار دارند. هرچه ملاکها و معیارها در انتخاب همسر بیشتر شود ضریب دستیابی به مورد مناسب کمتر و ضریب خطا بیشتر می شود پس باید به معیارهای مهم و اساسی پرداخت.

اسلاید 13: تعیین هدف از ازدواج تعیین هدف عامل اصلی جهت تعیین معیار و ملاکها می باشد .قرآن کریم فلسفه ازدواج را آرامش و تسکین آدمی می داند .(ومن آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون ) و از نشانه های او این است که برای شما از خودتان جفت هایی آفرید تا بدانها آرام گیرید و میانتان درستی و مهربانی نهاد همانا در اینها نشانه هایی است برای مردمی که می اندیشند . بنابراین تمام ملاکها و معیارهای ما باید حول محور ”آرامش“ باشد یعنی تمامی خصوصیات فکری ،روحی ،جسمی ،اخلاقی،اجتماعی ،اعتقادی و خانوادگی همسرآینده باید با معیار آرامش سنجیده شود .

اسلاید 14: ملاک اول : ایمان و دینداریپایبندی به ارزشهای دینی بدون شک یکی از عوامل مهم خوشبختی در زندگی می باشد.کسی که با ایمان است آرام و دارای آرامش خاصی است (البته فرد مومن با کسی که ادعای تدین می کند یکسان نیستند بعضی فقط ظاهری متدین و متشرع دارند ولی در رفتارها و گرفتاریها و موقعیتهای خاص که منافع آنها در خطر است دین را فدا می کنند یا کسی که به خدا سوء ظن دارد مشخص است که ایمان او واقعی نیست )بعضی از موقعیتها نه تنها آرامش ساز نیستند بلکه آرامش سوز نیز می باشند مثل اتکا به زیبایی ،مدرک ،ثروت ، مقام و ...)فرق است بین آسایش و آرامش (آرامش با وسایل آسایش بدست نمی آید هر چند آسایش می تواند زمینه ساز آرامش باشد )دین به عنوان یک عامل درونی افراد را از ارتکاب به اعمال خلاف انسانی باز می دارد .مرد و زن با ایمان و با تقوی از هر جهت برای تربیت فرزندان صالح شایسته ترند .همسر دیندار همسرش را به خدا باوری و خداترسی ،تقوا ،اخلاق نیک ، عمل صالح و ترک گناه تشویق می کند و در پیمودن راه یار و مددکار اوست

اسلاید 15: ملاک دوم : اصالت خانوادگی اصالت خانوادگی در ازدواج یعنی دختر یا پسر از خانواده هایی باشند که دارای اصل و ریشه هستند. شناخت خصوصیات و وضعیت تربیتی و فرهنگی خانواده ی همسر آینده در ایجاد تفاهم بین پسر و دختر در زندگی نقش اساسی ایفا می کند .خانواده همسر باید تا حد امکانن پاک و عفیف باشند. پیامبر اعظم (ص) می فرمایند برای نطفه های خود گزینش کنید زیرا زنان بچه هایی همانند برادران و خواهران خود به دنیا می آورند.

اسلاید 16: ملاک سوم : اخلاق نیک و پسندیده رعایت اصول اخلاقی و حفظ و پایبندی به ارزشهای اخلاقی از جمله ضروریات ثبات و پایداری یک زندگی پویا و اخلاقی است از جمله این موارد عبارتند از :1-در حشرونشرهای اجتماعی 2-توجه به نظافت و بهداشت فردی و پاکیزگی و تمیزی منزل 3- نحوه غذا خوردن ،خوابیدن ،آراستگی ظاهری 4- ابراز لطف و محبت 5- رعایت اخلاق و آداب در هدیه دادن و گرفتن ،در مجالس جشن و ترحیم و مهمانیها ،در سفرو گشت و گذرها ،در خرید و دادو ستدها در ابراز عشق وعلاقه نسبت به همدیگر در وقت شناسی و وفای به عهد 6- و خلاصه در همه رفتارهای شخصی ،خانودگی،شغلی واجتماعی

اسلاید 17: ملاک چهارم : عقل و هوش عقل و هوش از جمله عوامل موثر در تدبیر امور زندگی و برطرف نمودن مشکلات زندگی مشترک است .طبق تحقیقات به عمل آمده ریشه بسیاری از اختلافات زناشویی و جداییها عدم تناسب در عقل و هوش بین زن و شوهر می باشد .هوش عبارت است از از بینش در امور و حل مسئله و یا به عبارت دیگر هوش استعداد یادگیری است همه همه پیشرفتهای مادی ومعنوی وآموزشی به هوش انسان بستگی دارد و هرچه افراد با هوش تر باشند در زندگی مشترک کامیاب ترندامام علی (ع) – بپرهیزید از ازدواج با افراد احمق زیرا مصاحبت و زندگی با او بلاست و فرزندانش نیز تباه می شوند

اسلاید 18: ملاک پنجم : جمال وزیبایی قیافه ظاهری و وضع جسمانی همسر نقش مهمی در زندگی زناشویی دارد ، زیبایی یک امتیاز است که در شیرینی و سعادت زندگی زناشویی تاثیر به سزایی دارد .زیبایی و زیبا پسندی در ورودی ازدواج است و اکثر همسرها از این راه همدیگر را انتخاب می کنند .پسر و دختری که می خواهند کانون گرم خانواده را تشکیل دهد لازم است یکدیگر را از هر جهت دوست داشته باشند و از اندام و چهره و شکل ظاهری هم خوششان بیاید. زیبایی همسر در حفظ و تقویت عفت و ایمان همسرتاثیر بسزایی دارد.

اسلاید 19: سه تذکر مهم 1-زیبایی ظاهر و تناسب اندام نباید به عنوان بزرگترین هدف وملاک و معیار در ازدواج محسوب شوند بطوری که دیگر ملاکها تحت الشعاع آن قرار گیرند. 2-اگر چه زیبایی درانتخاب همسر باید لحاظ شود ولی نباید به صورت مشکل پسندی در آید و باعث تاخیر در ازدواج شود بلکه زیبایی نسبی و قبول یکدیگر نیز کفایت می کند.3-بهتراست دختروپسر در مراسم خواستگاری با لحاظ احکام شرعی یکدیگر را ببینند احکام مربوطه : حضرت امام خمینی (ره )با چهار شرط دیدن بدن همسر را جایز می دانند 1- به قصد لذت نباشد 2- ازدواج متوقف براین نگاه باشد 3- بهتر است نگاه از روی لباس نازک باشد 4- این نگاه ،آخرین تحقیق باشد

اسلاید 20: ملاک ششم : تناسب سنی با توجه به تحقیقات به عمل آمده و با توجه به بلوغ زود رسی که در بعضی مناطق و موقعیتهای جغرافیایی وجود دارد بهترین سن برای دختر خانم ها 16 تا 20 و برای پسرها 18 تا 23 سالگی می باشد .مناسبترین فاصله سنی بین پسر و دختر بین 1 تا 5 سال می باشد .

اسلاید 21: ملاک هفتم : شغل نوع ، محل ، سطح و میزان درآمد شغل از جمله ملاکهایی است که باید بین پسر و دختر مطرح و مورد توجه قرار گیرد و در این خصوص نسبت به سوالهای یکدیگر ابهام زدایی نمایند .

اسلاید 22: معیارهشتم : کفویت، همتایی ،همانندی یا تناسبهم کفوی در مسائل اعتقادی مذهبی سیاسی – اجتماعی –فرهنگی خانوادگی و اجتماعی –اخلاقی-اقتصادی – سلیقه ای –خصلتهای شخصیتی (مثل عقل و هوش و جمال سن و..)- تحصیلی و ...شاید بتوان مثال قفل کلید را برای مسئله ازدواج مثال خوبی دانست چرا که همه کلیدها وقفل ها به خودی خود خوبند ولی برای هم ساخته نشده اند ..قبل از هرچیز ما باید اول شناخت نسبتا خوب و همه جانبه ای از خود داشته باشیم و بعد نسبت به شناسایی هم کفو خود اقدام نماییم .

اسلاید 23: قبل از ازدواج چقدر خودمان را می شناسیم ؟برادر عزیز :اگر هنوز خودت را در ابعاد مختلف شخصیتیی ، اجتماعی ، فرهنگی و ....خوب نشناخته ای چگونه می خواهی همسری انتخاب کنی که با ویژگیهای شما متناسب ، سازگار و برابر باشد ؟راستی شناختی که از خود داریم تا چه اندازه مطابق با واقعیت و چه مقدار غیر واقعی و تنها یک توهم و خیال است ؟

اسلاید 24: ابعاد خود شناسی برای دستیابی به همسر هم کفو - اعتقادی و مذهبی (نقش دین در زندگی – خط قرمزهای اعتقادی– میزان تقیدات مذهبی – میزان ولایت مداری )- اخلاقی (خلق و خوهای من مثل زود رنجی ،حساس،بدبینی ،منفی نگر یا مثبت نگری ، مهربان ،عاطفی ،خیرخواه ،حسود - ظاهری (وضعیت اندام –وضعیت زیبایی- اهمیت به آراستگی و ...)- سلیقه ای (در ابعاد مختلف مثل انتخاب رنگ و مد لباس – نوع غذا – انتخاب رنگ و مد ل ماشین و لوازم منزل و ...)

اسلاید 25: - فرهنگی (نقش من و خانواه ام در برخورد با ارزشها ،هنجارها ،آداب و رسوم ، معاشرتها ،ارتباطها ، الگوهاو...)- اقتصادی (میزان توانمندی در فعالیتهای اقتصادی،فعالیت اقتصادی فعلی ،میزان پس انداز،میزان ولخرجی یا صرفه جویی و ...) - خانواده گی (خلقیات خاص اعضاء خانواده ، الگوی تربیتی خانواده ، رفتارهای اخلاقی عاطفی خانواده با یکدیگر و ...)- سیاسی( موضع شما در مواجه با انقلاب اسلامی ، میزان شرکت در مشارکتهای عمومی مثل رای گیریها و شرکت در راهپیمایی ها ،اعتقاد و تقید عملی به ولایت فقیه ، مرجع در تقلید احکام دینی)- اجتماعی(میزان تعامل با اجتماعات ،توان سخنرانی در جمع ،میزان مسئولیت پذیریهای اجتماعی،میزان برونگرایی و ...)- استعدادهای بالقوه (در تحصیلات ، ابتکار و ارائه طرحهای خلاقانه ، توانمندیهای بالقوه هنری و ...)- هوشی (در چه حیطه ای از هوش قرارداریم )

اسلاید 26: عوامل مهم وموثر در انتخاب همسر نامناسب1- تصمیم عجولانه 2- ازدواج در سن کم 3- انتخاب همسر برای راضی کردن دیگران 4- ازدواج به خاطر فرار از مشکلات واقعی وخیالی 5-شناخت ناکافی از یکدیگر 6-انتظارات غیر واقع بینانه (چشم و هم چشمی ها )

اسلاید 27: پایان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید