مقولههای فلسفی
اسلاید 1: مقوله های فلسفی1-متافزیک یا هستی شناسی(metaphysics )2-معرفت شناسی((Epistemology 3-ارزش شناسی(Axiology)زیبایی شناسی (Aesthetics)اخلاق (Ethics
اسلاید 2: رابطه مقوله های فلسفی بامکاتب فلسفیپرسشهای مطرح شده درزمینه فلسفی (متافیزیک –معرفت شناسی –ارزش شناسی)ارائه پاسخ های متفاوت که موجب دسته بندی درگروه های متفاوت می گردد.مکاتب فلسفی شکل می گیرند.(ایده آلیسم-رئالیسم-نئوتامیسم-پراگماتیسم –اگزیستانسیالیسم وغیره)
اسلاید 3: پرسش های مطرح شده درزمینه های فلسفیمتافیزیک یا هستی شناسی ”چه چیزواقعی است؟“ عقلانی ونظری-جنبه تئوریمعرفت شناسی ”چه چیزحقیقی است؟“ جنبه تحلیلی بیان روش دستیابی به پاسخ های متافیزیک وارزش شناسیارزش شناسی زیبایی شناسی ”چه چیززیباست؟“ اخلاق ”چه چیزدرست است؟“ جنبه دستوری
اسلاید 4: شکل گیری مکاتب فلسفیایده آلیسم ” مکاتب کلاسیک –فلسفه ای عقلانی (ذهنی)“ افلاطون رئالیسم ”بیانگرفلسفه ای کهن-کلاسیک – دیدگاه علمی وتجربی“ ارسطونئوتامیسم“ترکیبی ازمقولات تجربی-عقلانی ومعنوی“ سنت اکوستین-افلاطونیان جدید-اکی ناسپراگماتیسم“ نشانگر مکتب فلسفی مدرنی است که به سوی تجربه درحرکت است“ پیرس-دیوئیاگزیستانسیالیسم ”مکتبی جدیدباجهت گیری به سوی عقل –آگاهی وعواطف نیچه-کی یرکگارد
اسلاید 5: سیرتحول جدائی علوم ازفلسفه600سال قبل ازمیلادهمه علوم تحت پوشش فلسفه بودآغازقرن 19جدایی علوم ازفلسفهدهه 1870جدایی روانشناسی ازفلسفه به عنوان آخرین رشته علمی (توسط ویلهم وونت)البته باید توجه کرد هیچ علمی ازفلسفه بی نیاز نیست ومقدمه هرتحقیق علمی تفکرفلسفی است
اسلاید 6: روش های شناخت انسانانسان چیست؟1- شناخت انسان ازطریق ”فلسفه-هنر-ادبیات-زبان-تاریخ“ پیش فرض“مطالعات علمی هرگز قادربه شناخت کامل انسان نیست2-شناخت انسان ازطریق علوم رفتاری“جامعه شناسی-روانشناسی-مردم شناسی“ پیش فرض“مطالعات علمی قادرخواهندبودانسان و وصفات اورابشناسند
اسلاید 7: فلسفه وتعلیم وتربیتروابط بین فلسفه وتعلیم وتربیت1-فلسفه وتعلیم وتربیت دوموضوع مستقل تلقی شدهبررسی نظریات فلسفی درحین تدریس علومگنجاندن موادی مانندفلسفه- متافیزیک وغیره درمحتوای برنامه ریزی درسی 2-اجرای روشهای فلسفی یا فعالیت های فلسفی دربرخوردبامسائل تربیتیمانند روشهای دیالیکتیکی-استقرایی-قیاسی ویا حل مسئلههدف اساسی تعلیم وتربیت کوشش برای گسترش خصوصیات روح فلسفی است3-فلسفه به عنوان نظریه وتعلیم وتربیت به عنوان عمل تلقی می گردد
اسلاید 8: ابعادفلسفهدکترج اسمیت درکتاب ذهنیت فلسفی درمدیریت آموزشی1-جامعیت:نگریستن به مواردخاص درارتباط با زمینه ای وسیعارتباط دادن مسائل حاضربه هدفهای بلندمدتبه کاربردن قدرت تعمیمداشتن سعه صدر2-تعمق:زیرسوال بردن اموربدیهی وواضحکشف وبیان اموراساسی , فرضیه ها , ومفاهیم و نظریه ها .استفاده ازروش فرضیه ای - قیاسی
اسلاید 9: انعطاف قابلیترهایی از جمود فکریارزش سنجی افکار بدون توجه به منابع آنهاتوجه به جنبه های گوناگون مسائل وارائه فرضیه های جدیدپذیرفتن قضاوتهای موقتی ومشروط وتلاش برای کسب حقایق
اسلاید 10: فلسفه به عنوان نظریه وتعلیم وتربیت به عنوان عملفلسفهمارا باجهان وانسان آشنا می سازد که در شخصیت ما تاثیر میگذاردوگرایشی خاص درما بوجود می آوردتعلیم وتربیتتقویت این تمایل یا قسمت عملی فلسفه را تشکیل می دهدجان دیوئی فلسفه را به صورت نظریه کلی و یا اساس نظریه تعلیم وتربیت در نظر می گیردنگرش یک فرد نسبت به تعلیم وتربیت , منعکس کننده نظرات او نسبت به جهان است که شامل آنچه ازواقعیت درک می کند , ارزش هایی که مهم تلقی می نماید والبته دانشی که داراست.
اسلاید 11: فلسفه تعلیم و تربیتفلسفه تعلیم وتربیت را می توان رشته ای مستقل فرض فلسفه تعلیم وتربیت ,کاربرد فلسفه در مفاهیم در مفاهیم و نمایه های متفاوت تربیتی است.نمایه های تعلیم وتربیت شامل اهداف , محتوی ,روش , سازمان , کنترل ونظارت و بالاخره پشتیبانی است.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.