صفحه 1:
مهارت ابراز وجود

صفحه 2:
روش آموزشی مطالب علمی کاربردی همراه با کار عملی ايجاد شادى 2 Rx ‏**نتيجه :يادگيري توام با لذت و احساس خوشحالي همراه با‎ ‏مشارکت و ایفای نقش‎ holy le ‏فحبت : احترام‎

صفحه 3:
ضرورت آموزش ابراز وجود ۴ شیوه اي که در برقراری ارتباط با دیگران ؛ در خانه . مدرسه ب محل کار یا مجامع عمومی اتخاذ مي کنیم عامل مهمی در ایجاد سلامتي یا فشاررواني است . * عامل اصلی ارتباطات بین فردی مهارت ابراز وجود است فلسفه آموزش ابراز وجود : * ما همه برابر هستیم . هیچ كس نسبت به شخص دیگر مهمتریا کم اهمیت تر نیست . بخاطر این برابري ما از حقوق اساسي انساني برخورداریم ۱ ۱

صفحه 4:
هدف ابراز وجود: حمایت از حقوق شخصی بدون تجاوز به حقوق دیگران است

صفحه 5:
تعریف ابراز وجود 7 گرفتن حق خودوابراز عقاید .احساسات و افکار خویش به شیوه مناسب و بطور مستقیم . صادقانه به نحوی که حقوق میگران را زیرپانگذاريم ( جاکوبوسکي 7 76119) آق ابرازاحساسات مثبت و منفی . أل مطالبه حق خود بدون تعرض به حقوق دیگران در همه تعاریف ابراز وجود بر احترام به حقوق دیگران و ‎oly!‏ تعادل بین حقوق خود و دیگران تاکید شده است.

صفحه 6:
۰ see موّلفه های ابراز وجود ”ابراز عقيده خود “نقاضاى تغيير رفتارهاى نامطلوب دیگران "رد درخواستهای غیر منطقی میگران ابراز احساسات مثبت و منفي خود آغاز و ادامه تعاملات اجتماعی ۲" پذیرش كاستي های خود “”ابراز جملات متعارف در هنكام روياروبي يا جداشدن از ديكران

صفحه 7:
انواع رفتار هاي ابراز وجود 8 رد جراتمندانه ‎Gi‏ بیان جراتمندانه ‏8 درخواست جراتمندانه

صفحه 8:
* هميشه مى توانید از خودتان بپیرسید آبا رفتار جراتمندانه مناسب است و شما را به نتیجه دلخواه مي رساند با خیر . ولي هیچ تضمینی وجود ندارد . * عواملي که بر تصميم شما براي اينكه به شیوه جراتمندانه رفتار کنید یا خیر . تاثیر مي گذارد ۰ عبارتند از : »موقعیت »مکان *زمان >رابطه

صفحه 9:
اصول زيربنايي ومنطق رفنار جرانمندانه **برابری انسانها #*برخورداری از حقوق یکسان شناخت حقوق خود

صفحه 10:
پیمان نامه حقوق حقوق کودك جراتمندي مبتني بر این اصل است که همه انسانها از جمله کودکان داراي حقوق ا پیمان نامه حقوق کودکان حقوقي براي کود کان در نظر گرفته است که در 4 مقوله قرار . مي گیرند : ‎fir‏ حق بقاء : به حقوق كود كان براي زندگي کردن و امین نيازهاي اساسي زندگي اشاره دارد . مانند مسکن : پوشاك . تغذیه و ببداشت حق رشد : شامل تمامي چيزهايي است که کود کان براي رشد و تحقق بخشیدن به توانمندهاي ین نیاز دارئد. مانند آموزش . بازي . تفریح : . فعاليتباي فرهنگي . 7 دسترسي به | عات . آزادي اندیشه . وجذان و مذهب 1 | عق مراقتة شامل مراقبت از کودکان در برابر هر نوع سوء استفاده . غفلت,بیره کشي حق مشاركت : به كودكان اجازه مي دهد تا فعالانه در جامعه خود مشاركت داشته باشند . ادي در بیان عقیذه و نظرات شخصي , شرکت در انجمن ها و.. است . ‎s‏ ی 4 ۲ 1 4 میارت احتمال برخورد موثر با موقعیت های خاص بدون از رشد جرات مندی به عنواا

صفحه 11:
بحث گروهي :حقوق اولیه هر انسان ‎plas‏ یک از حقوق زیر را براي خود قایل هستید؟ ‏حق دارید راب تکار و احساسات خاص خود را داشته باشید و مسئولیت ‎ ‏ي نوجیه رفتارتان دلیل نیاورید ‏حق دارید مسئولیت حل مشکلات دیگران را نیذیرید ‏حق دارید نظرخودتان را تغییر دهید ‏حق دارید اشتباه بکنید ومسئولیت آن را بیذپرید ‏حق داربد بگویید " نمي دانم “ " نمي خواهم *" نمي فهمم * اهميت نمي دهم * ‏حق داريد در تصميم كيري خود غير منطقي باشيد . ‏حق داريد بدون احساس كناه به بعضي از درخواستهاي ديكران جواب منفي بدهید . 5 ‏حق دارید بي نیاز از خشنودي دیگران باشید .

صفحه 12:
فعالیت -1 چند مورد از موقعیت هايي که " نه گفتن " براى شما دشوار است را بنويسيد و دركلاس اجرا شود

صفحه 13:
مسئولیت دادن اجازء تعمیم گیرری به دیگران رفتار توام با احترام با دیگران امتناع جررات مندانه و مودباه رساند. قایل شدن این فرصت بررای دیگران اقدا] نطتی تحمیل تردن تقاضبای خود به دیگران احترام گذاشتن به نظر دیگرران اجازه دادن به دیگران جهت کنترل سرنوشت خود توجه به احساسات دیگران مطمئن شدن از این که اشتباء شما به دیگران صدمه نمی رفتار توا با احترام رد درخواست نا معقول دیگران eS ‏اشتباه‎ صرف زمان بسراى برررسی درخواست دیگران انجام تقاضباى منطقى داشتن دیدگاه شخصی کنترل سرنوشت خود ابراز احساسات

صفحه 14:
رفتار پرخاشگرانه "محترم شمردن حقوق و احساسات خود. *بي توجهي به حقوق و احساسات دیگران رفتارهاي رفتار منفعلانه توجيي به حقوق و احساسات خود. محترم شمردن حقوق و احساسات دیگران

صفحه 15:

صفحه 16:
مطامجلتلرتبا طض لا نعطاه اپ رظاگیانط و10 ‎wl‏ * روانشناسان سبك های ارتباطی انسانها را به سه دسته کلیتقسیم کرده اند. ۱ "سبكاارتبا طي امنفعلانه[ "سبكت!ارتباطي‌اپ رخاشگرانه ۷(اجراتمندانه

صفحه 17:
رفتار منفعلانه ويژگي هاي اساسي بي توجهي به حقوق فر دي خود ** ابراز احساسات و افکار خود به شیوه توام با پوزش طلبي و امحاء خود : * اجازه دادن به دیگران براي تجاوز به حریم خصوصي فرد ** به دیگران اجازه مي دهند براحتي حقوق و احساسات او را نادیده گرفته و زير پا بگذارند . ** به ظاهر افرادی متواضع . صبور . از خود گذشته و مهربان قلعداد مي شوند آما در باطن از آینکه توسط دیگران مورد سوء استفاده قرار مي گیرند .و حقوقشان پایمال مي شود . ناراحت هستند . 1 *# اضطراب 5 ** اولویت دادن نیازها و خواسته هاي دیگران به خواسته هاي خود

صفحه 18:
* يبام ارتباطي : ۰ “ من خوب ني 5 « شما خوب ه 5 “ هدف : راضی نگه داشتن دیگران و اجتناب از تعارض افکار نیمه خودآگاه اگر ابراز وجود کنم ن است و ابراز وجود كنم . ممکن مرا دوست نداشته باشند .

صفحه 19:
* فقدان تماس چشمي سرگرداني * از این شاخه به آن شاخه پریدن * صداي آرام و لرزان من ومن كردن * نگاه سرگردان صریح نبودن * بالا انداختن شانه * وضعیت بدني نا مناسب ۰ وقتي دیگران درخواستي از آنان مطرح مي کنند . با اين نوع جملات پاسخ مي دهند : " هر طور صلاح مي داني ۳ هر جى شما بكوييد “ “برايم ميم نيست هر كاري كه دوست ‎a‏ ‏داري بکن

صفحه 20:
؟ نتايج رفتار منفعلانه: 9 فرد منفعل به خاطر از خود گذشتگي هایش مورد تعريف و تمجيد قرار مي كيرد ودر صورت شكست جون تصميم كيرنده نبوده خود را مقصر نخواهد دانست . * رفتار سلطه پذیرانه راهي است براي اجتناب . به تعویق انداختن ؛ یا پنبان ‎ass‏ داشتن تعارضات. * بسياري از مردم از طریق سلطه پذيري دیگران را کنترل مي کنند

صفحه 21:
عوارض: * بياي خوب بودن : افراد منفعل در نبايت بباي كزافي براي خوب بودن مي يردازند. * داشتن يك زندگي مرده * روابط بین فردي ناخوشایند و نا رضایت بخش * ایجاد احساس گناه و رنجش در دیگران 2 ناتواني در مبار هیجان هاي خود . سر کوب هیجان هاي منفي که در نبایت باعث پژمرد کي روابط مي شود. * عدم اعتماد به نفس . خود کم بيني . تن دادن به روابط نارضایت بخش, اضطراب . افسرذگي . بازداري شدید * بيماري هاي روان تني (سردرد هاي ميگرني . فشار خون بالا. بيماري هاي قلبي و..)

صفحه 22:
فحالیت - 2 به نظر شما اگرما دیگران را مجبور کنیم تا خواسته های مارا بر آورده کنند چه اتفاقاتی بیش می ‎wl ¢‏ ©

صفحه 23:
رفنار پرخاشگرانه * رفتار پرخاشگرانه عبارت است از ايستادگي سرسختانه براي مطالبه حقوق شخصي و ابراز عقاید و احساسات خود به شیوه اي که معمولا نا مناسب بوده و هميشه حقوق دیگران را مورد تجاوز قرار مي دهد . پیام ارتباطي : “ من خوب هستم , تو خوب نيستي * هدف : " تسلط , برنده شدن , فشار آوردن به شخص دیگر براي تسلیم شدن . و تنبیه دیگران 1 این چيزي است که من مي خواهم: چيزي که تو مي خواهي اهميتي ندارد ۲

صفحه 24:
افکار نیمه خود آگاه : * من شما را اذیت مي کنم : : قبل از اينكة شما فرصت اذیت کیدن مرا بدست آورید ۲

صفحه 25:
لا صحبت کردن با صداي بلند و ناهنجار #ا بددهنى الا طعنه يا نيش زبان زدن به ديكران # نا اميد كردن ديكران #ل تهدید دیگران # استفاده فراوان از عبارات ارزشگذارانه (باید . حتما . بايستي و..) لا برچسب زدن به دیگران 8 تحقیر دیگران

صفحه 26:
فواید پرخاشگري: پرخاشگري سه پیامد اساسی دارد: 1 دست يابي به خواسته هاي مادي و اهداف مورد نظر 2. توانايي در دفاع از خود و حریم خويش 3. کنترل زندگي خود و دیگران ‎٠‏ عوارض پرخاشگري: ‎ -‏ پرخاشگري پیامدها منفي بالقوه و متعددي دارد: ‎ -‏ ترس به دلیل احسلس ضعف ‎ -‏ تحريك پرخاشگري متقابل - ازدست دادن کنترل - احساس گناه ناشي از سوء استفاده از قدرت ‎ -‏ دور شدن از صفات انساني ‎ -‏ احساس بيگانگي و دوري از دیگران ‎ -‏ کاهش سلا ‎ -‏ دشمن تراشي . اختلال در روابط بين فردي . ‎

صفحه 27:
سيك پرخاشگری- انفعالي 9 گاهي تركيبي از انفعال و پرخاشگري در کنار هم دیده مي شود كه تشکیل سبك ارتباطي پرخاشگري انفعالي را مي دهد. * اين افراد کسانی هستند که عواطف ناخوشايندي از قبیل خشم و خصومت تجربه مي کنند ولي چون قدرت بیان این عواطف را ندارند . با توسل به شیوه هاي غیر مستقیم و انحرافي خشم خود را ‎JE‏ می کنند . * اين الكو بدترین سبك ارتباطي است چون كسي که آماج خشم این افراد قرار مي گیرد . نمي داند بخاطر چه تقصيري و توسط چه كسي آماج خشم و پرخاشگري قرار گرفته است.

صفحه 28:
رفتار جرات مندي * جرات مندي يعني پافشاري بر حقوق خود وبیان تق , صريح و صادقانه احساسات و افكار و با احترام به حقوق ديكران * در سبك ارتباطي جرات مندانه شخص ضمن احترام به حقوق دیگران و به رسمیت شناختن افکار و احساسات دیگران . به افکار و احساسات خود نیز ارزش و احترام قائل است . * رفتار عمومي این افراد بیانگر اعتماد و اطمینان است

صفحه 29:
* پیام ازتباطي : * من خویم . تو هم خوب هستي . من آماده مذاکره براي رسیدن به تفاهم هستم ‎ *‏ . * اقکار نیمه آگاه: " من به شما اجازه نمي دهم از من سوء استفاده كنيد و به شخصيت شما هم احترام “a ‏قائلم‎

صفحه 30:
خصوصیات کلامي و غبر کلامي رفتار ابراز وجود لا شنونده و پذیرا هستند لا تن صداي محکم و استوار دارند 8 تماس چشمي مستقیم الا بیان جملات خود با استفاده از ضمیر "من * ‎Ill‏ استفاده از عبارات حاکی از همکاری در کلام خود ‏الا عدم استفاده از کلمات مطلق . ‏الا وضعیت بدني راست . متعادل و آزاد ‎i‏ ‏حتي وقتي موافق چيزي نیستند نهابت احترام طرف مقابل را حفظ کرده و حقوق انساني او را رعایت مي کنند . ‎ ‎

صفحه 31:
روابط بین فردي خوب ءترویج روابط صمیمانه آسیب پذيري کمتر . اضطراب و ترس کم احساس رضایت شخصی افزايش احتمال رسیدن به خواست خود احساس بهتر درباره خود و افزایش عزت نفس احساص كنترل بر.زندكي خود

صفحه 32:
ادامه ننايج جرات مندى ... احساس:صداقت بیشتر ° کاهش احساس اضطراب در نتیجه کاهش کشکمش با دیگران دفاع بهتر از حق خود و تحمل ضرر کمتر جلب تائید و احترام دیگران کاهش استرس سبك زندگي متعادل برقراري ار تباط موثر

صفحه 33:
عوارض رفنار جرات مندانه . در صورت عدم آمادگي دیگران مي تواند به روابط بين فردي آسيب بزند .

صفحه 34:
فعالیت - 3 خودتان را در موقعیت هاي زیر تجسم كنيد و درخواست خود را به بهترین شیوه اي که مي دانید مطرح کنید : ۲ درخواست تغییر کانال تلویزیون بخاطر دیدن برنامه دلخواه از يكي از اعضا غانواده . درخواست ما شین از يكي از دوستان به مدت يك هفته v 7 شیوه دلخواه احترام گذاشتن زن و شوهر به یکدیگر در حضور دیگران

صفحه 35:
مهارتهاي كلامي و غیر كلامي جرات مندي غير کلامي سرعت کلام بلندي صدا تن صدا واژگان( محتواي کلام) تماس چشمي حالت چهره حرکات بیانگر وضعیت بدن فاصله فيزيکي درنگ گفتار مدت پاسخ سيالي پاسخ كلامي مهارتهاي “ نه “ كفتن مهارتهاي درخواست كردن اظهار نظر كردن تیان اعساسات

صفحه 36:
مهارتهاي غیر كلامي جرات مندي با صداي محکم . قوي و نسبتا بلند حرف بزنید با کلمات شمرده و واضح و با سرعتي که بیانگر اعتماد به نفس باشد , حرف بزنید " مستقیم به چشمان كسي که با او حرف مي زنيد نكاه كنيد حالت چهره باید به صور 3 اشد که بیانگر جدي و راسخ بودن شما و داشتن اعتماد به نفس باشد روبروي كسي که با او حرف مي زنید قرار بگیرید بلندی صدا رواني و سرعت کلام تماس چشمي حالت چهره وضعيت بدني

صفحه 37:
مپارتباي غیر کلامي جراتمندي ی ات با فرد برقرار کنید ولي به فرد مقابل خیره خيلي آرام و استوار حرف بزنید با صداي محكم و نسبتا بلند و بدون فرياد كشيدن ويريشان شدن صحبت كنيد. برای تاغیدروی لقات خافن ازاوشت های مناسب (خركات ويلك + حالات چپره ؛ وضعیت هاي بدن ) استفاده کنید. حالت چیره تان باید به صورتي باشد که بیانگر جدي و راسخ بودن شما و داشتن اعتماد به نفس باشد 7 بدون بي قراري راحت بایستید یا بنشینید. فاصله فيزيكي مناسب را رعایت کنید نه زیاد دور از فرد بنشینید و نه با کلمات شمرده و واضح و با سرعتي که بیانگر اعتماد به نفس باشد . حرف بزنید روبروي کسي که با او حرف مي زنید قرار بگیرید .

صفحه 38:
مهارت نه كفتن ( رد درخواست غير منطقي دیگران) گام ا: تصمیم خود را بگیرید . پاسخ تان را به درخواست مورد نظر بیان کنید مثلا «نه نمی توانم کتابم را به تو قرض دهم » گام 2: دلیل خود را بیان کنید . به طرف مقابل علت تصمیم خود یا خواسته و احساستان را بگویید مثلا«خودم آن را لازم دارم » « قبلا قول آن را به كسي دیگر داده ام » گام 3: به طرف مقابل نشان دهید که نظر » خواسته یا احساس او را درك مي كنيد . مثلا «البته مي دانم که تو واقعا به آن نیاز داري »

صفحه 39:
روش هاي مختلف “ نه كفتن “ مثال نه يا نه متشكرم “ "نه متشکرم » من سیگار نمی کشم " من اهل مواد فیستم * “ نه متشكرم من الان عجله دارم » باید بروم * "اين كار درستى فيست من مايل فيستم “ “ رفتن به خانه افراد فائشناس خطرنات أسست” * مواد به بدقم صدمه مى رساند' “ نه متشكوم ‏ ايد يك وقت ديكو * كفتن “ فه “و سبس صحبت راجع به موضوعى ديكر “ نه متشكرم . راستى فيلم ديشب را ديدى 1” تكرار * نه " به شیوه های مختلف *نه متشکرم؛ فه » نه علاقه اى فدارم “ گفتن " نه "و سپس دور شدن نادیده گرفتن شخص مقابل از ردو ی که ۵ وان عم احمل م مهد ب لتينن باز رم روش *صرفا كفتن ”نه “ *كفتن نه همراه با توضيح بهانه آوردن دليل آوردن كوش انداختن *عوض کردن موضوع *رو كم كني *دور شدن *بي اعتنا *اجتناب از موقعيت

صفحه 40:
oO oooo ‏تا تا‎ تكنيك هاي جراتمندانه در مواقعي که طرف مقابل بر درخواست خود پافشاري مي کند بیان دوباره پاسخ جرات مندانه به طور روشن و محکم و با استفاده از زبان بدن مناسب تکرار تقاضاي خود به شیوه آرام . ارایه يك دلیل روشن و پافشاري بر آن ‎oe‏ ‏نشنیده گرفتن ۰ پرداختن به موضوع دیگر . ترك موقعیت تعریف کردن . نه متشکرم . بهتر است اصرار نکنید فشار وارونه بیان خطرات مصرف مواد به شخص شوخي کردن . تو باید بچه باشي . این با مزه تربن چيزي است که تا به حال شنیده ام. 1 0 ایجاد این احساس در فرد مقابل که موضوع را بهتر مي داند" من ترا با هوشتر از اين مي دانم كه سراغ مواد بروي *" تو که اهل رفت و آمد با غریبه ها نبودي "

صفحه 41:
(STOP) aie ol > Jue مثال وقتي( من مي بینم . مي شنوم ۰ مي كويم ...) من احساس ( خشم .نا اميدي , ناراحتي . رنجش و... مي کنم ) در اين موقعیت من ترجیح مي دهم که ... اكر اين كار را بكنيد من / ما ( مي توانيم . خواهیم توانست ....) كام هاي جهار كانه رفتار جرات مندانه ‎٠.1‏ توصيف رفتار يا عملي كه منجر به تعارض یا نارحتي شما شده است (به جاي عبارت شما از من استفاده كنيد ) 2 به شخص مقابل بكوئيد كه آن رفتار جه احساسي در شما ایجاد کرده است. 3 _ راه حل بدیل و مطلوب خود را به شخص مقابل ارایه دهید پيامدهاي مثبتي را که در صورت عمل کردن

صفحه 42:
‎Hl‏ دفاع از حقوق خود با احترام و رعایت حقوق دیگران وتخیله هیجانات و احساسات مثبت و منفی ؛ رهایی انرژي. ‏3 پيشگيري از کناره گيري . بي تفاوتی و افسره" ‏3 پيشگيري از تعارض هاي درونی ‏أ افزایش احساس لیاقت ؛ ارزشمندی و اعتماد به نفس ‏8 از بین بردن خشم هاي فروخورده ‏8 رشد تواناییها و استعدادهای نهفته ‏ازبین بردن ترس ها و نگرانيهاي بي مورد 8" رشد خلاقیت .شخصیت و ثبات عاطفی و آرامش درو ‎

62,000 تومان