صفحه 1:
صفحه 2:
یگانه درویش
موضوع :مهارت های رواتی
صفحه 3:
فصل چهارم
مهارتهای روانی به ویژگی های ذاتی یا اموخنه اطلاق می شود که موفقیت او را ممکن یا متحمل
.می سازد
.روشها يا رأقيرة esl روانیانیژ تمرتتاتی آفنت ة بة کشت ین مفازتها ختتقی. می شود
جمله مهار تهای روانیکنترل اظطراب ,کنترل توجه,داشتن انگیزه درونی و حفظ اعتماد به
«تفيين أست
نون های روش هاى روانى هم شامل تصوير سازی, گفتکو درونى .هدف كزينى و ارام سازى
.است
صفحه 4:
تمرین مهارتهای روانی
تمرین مهارتهای روانی شامل تمرین مداوم مهارتهای ذهنی يا روانی است که
عنظوربهبود عملكرد افزايش ش خشنودیود wh به رضایتمندی بیشتردر ورزش
سس calles, جسعانى انجام مق شود
صفحه 5:
مهارتهای روانه
اغلب ورشكاران و مریبان و حتی تماشگران ورزشی,مسابقاتی را به خاطر
دارند که درانها و جسمانی و قنی؛ ضعف آمادگی و روانی مه
.موفقیت ورزشکار یا تیم بوده است
عملكرد ele a sas a تركيبي ان توانابيهاى: قنى (تكنيك وتاكتيكة)
.. جسمانى (قدرت وسرعت) و روانى (تمركزءاعتماد به نفس) است
بیشتر مربیان بر اين با رند که دست کم 50 درصد ورزش ذهنی یا ر وانى
است و در ورزش های ,تئیس تنیس .اسکیت هنری این میزان به 80 الى 90
. درصد می رسد
صفحه 6:
آزمودن اثر بخشی تمرین مهارتهای روانی برعملکرد.مستلزم
پژوهشایی است که د ورزش را پس از ورود متغیر تمرین
.مهارتهای روانی به دقت اندازه ای بکند
plows off ads ladies Ba ool کقرل سکس له
صفحه 7:
محتوای برنامه های تمرین مهارتهای روانی
١
و ورزشكاران تنظيم انكيختكى تصويز سازى ذهنى ,افزايش اعتماوببه
A توجه و تمرکز را در بربنامه هاوآمدگی ssi ot اإنكيزين ul 51,
صفحه 8:
بيش از تدوين برنامه تمرین مهارتهای روانی , لازم است مهارتهای
روانى ورزشكار را بسنيجيم و برنامه را بر مبناى نياز هاى او تدوين
صفحه 9:
باسببناعة دی ۳
: اجرای برنامه مهارتهای روانی سه مرحله دارند که
حله ی اول آشنا کردن ورزشکاران ۳ ضرورت یادگیری مهارتهاست که در آن روان
شناس یا مربی سودمندیهای این مهارتها را توضیح می دهد و از مصداق های ورزشی مورد نظر
.استفاده می کند
در مرحله دوم فنون امادگی روانی آموزشی داده میشود
2 فنون را تمرين مي كند تا به مهارت تبديل رث
تمرینات دیگر برسند , طوری که vig
صفحه 10:
۳
00
روانی ویژه
2110
بالاست حال انكه همه
ی ورزشکاران در
سطوح
می
er ارت ار
رو
صفحه 11:
مطلوب است که اجرا برنامه با روان شناس ورزشی باشد.اما چون
استخدام روان شناس برای همه نهاد های ورزشی مقدور نیست
wo توان اجرا ی برنامه را به مربى سيرد و با اين حال که تدوین برنامه
. و نظارت براجرای آن را حتما روان شناس باید انجان دهد
یک مزيت سپردن اجرای برنامه به مربی ارتباط دائم مربی و ورزشکار
ست
صفحه 12:
وقتی ورزشکار با مسابقات پیاپی با فاصله کم رو برواست تمرین مهارتها ی
مداخلات روان شناختی کاری فوری و موقتی است که به ندرت آثر بخش خواهد
.بود
متسفانه هم اكنون اين مشكل در كشور ما وحود دارد كه مسئولان بعضى از
ورزشگاه بعد | آغاز فصل وحتی پس از چند باخت پی در پی برآی چاره جویی, به
.سراغ روان شناس می روند
بعضی از تیم های ملی نزدیک یا هنگام مسابقه تصمیم می گیرند که از وجود
صفحه 13:
