موانع آموزش کارآفرینی در دانشگاهها
اسلاید 1: 1/22/20181موانع آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها دكتر سعيد جعفري مقدم عضو هيات علمي دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با تشکر از همکاری و اظهار نظر استادان: دکتر محمود احمدپور داریانی، دکتر سیدمصطفی رضوی، دکتر جهانگیر یداللهی فارسی، دکتر مصطفی علیمیری، دکتر محمدرضا زالی
اسلاید 2: 1/22/20182 نگاهی به روند آموزش کارآفرینی در جهان مطالعه و شناسایی افراد جسور، نوآور و باانگیزه دارای محدودیت های مالی در سال های 1933 تا 1935 در آلمان و حمایت از آنان (تاسیس اولین آموزشکده برای تربیت این افراد)این آموزشکده ها بین 1937 تا 1940 در انگلیس و بین 1942 تا 1943 در آمریکا دایر شد. افراد در این دانشکده ها طی دوره های کوتاه مدت، ضمن بیان مسائل خود از روانشناس، رفتارشناس، جامعه شناس و استاد مدیریت مشاوره می گرفتند.ترویج منظم فرهنگ کارآفرینی در اواخر دهه 50 در ژاپن (از دبیرستان ها) اولین موسسه در توکیو در سال 1956 میلادی آغاز به کار کرد. در 1958 آموزش و پرورش ژاپن با پیاده کردن یک طرح توانست در حین تحصیل به دانش آموزان خود آموزش دهد که چگونه در پی کسب سود باشند. سپس آموزش کارآفرینی در دانشگاه های ژاپن آغاز شد و در دهه های بعد به شدت گسترش یافت. از 1960 تا 1978، 130 دانشکده کارآفرینی در امریکا ایجاد شد. تعداد این دانشکده ها در 1985 به 253 رسید (در دو گرایش بازرگانی و مهندسی)
اسلاید 3: 1/22/20183آموزش کارآفرینی در دانشگاه های ایرانطرح کاراد (طرح توسعة كارآفريني در دانشگاه هاي كشور)تاسیس گروه های آموزشی کارآفرینی در دانشگاه های کشور
اسلاید 4: 1/22/20184طرح کارادشروع: 1379، آغاز برنامة سوم توسعه پيگيري و اجرا: در سطح وزارت صنايع و معادن، وزارت جهاد كشاورزي، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و جهاد دانشگاهيواگذاری مسوولیت پیگیری، اجرا و امور ستادی آن از سوی وزارت علوم در اواخر 1379 به سازمان سنجش آموزش كشورتوزيع و ابلاغ اعتبار بين 13 دانشگاه مجري طرحبرگزاري كارگاه ها و سمينارهاي كارآفرينيتهيه فيلم، نوار و نرمافزار كارآفرينيايجاد سايت (Home Page) كارآفريني خريد كتب، مقالات و منابع مرجع كارآفرينيگنجاندن درس اختیاری کارآفرینی(2 واحد) در دانشگاه ها
اسلاید 5: 1/22/20185موانع اساسی آموزش کارآفرینی در دانشگاه هاناشناخته بودن مفهوم، اهمیت و منافع کارآفرینی برای طبقات مختلف جامعه، ضرورت Availability Entrepreneurshipساختار و مقررات موجود آموزش عالیبرنامه درسی و تدریسمدیران دانشگاهاستاداندانشجویانمحیط کسب و کار کشورسایر موانع فرهنگی و محیطی
اسلاید 6: 1/22/20186ناشناخته بودن مفهوم، اهمیت و منافع کارآفرینی برای طبقات مختلف جامعه ضرورت Availability Entrepreneurshipچند درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه ها با معنای واقعی کارآفرینی آشنا هستند؟چند نفر از معلمان کشور؟ چند نفر از تحصیل کرده های کشور؟چه حجمی از مطالب نشریات کشور به موضوع کارآفرینی اختصاص دارد؟چه حجمی از برنامه های صدا و سیما به این موضوع اختصاص دارد؟صاحبان کسب و کارهای ما تا چه اندازه با کارآفرینی آشنا هستند و مبانی آن را در کسب و کار روزانه خویش به کار می گیرند؟کارآفرینان کشور تا چه اندازه مورد تقدیر قرار می گیرند؟پدران و مادران چقدر با مفهوم کارآفرینی آشنا هستند و فرزندان خود را به تلاش در این مسیر تشویق و هدایت می کنند؟
اسلاید 7: 1/22/20187ساختار و مقررات موجودساختارهای درونی دانشگاه برای تبدیل دانش آموز به کارآفرین طراحی نشده است (رویکرد دانشگاه حل مسائل جامعه نیست، فقدان محیط یادگیری واقعی). نهادینه نشدن کارآفرینی در وزارت علوم و جدی گرفته نشدن شورای مرکزی کارآفرینی (ناکارامدی شورای سیاستگذاری، هدایت و نظارت کاراد) مقایسه تشکیل جلسه کمیته کاراد در دوره کنونی و سابقنامناسب بودن نظام های مدیریتی مانند استخدام و ارتقاء که مشوق اساتید برای نوآوری و تلاش در مسیر کارآفرینی نیست.وابستگی دبیرخانه طرح کاراد به افراد (سازمان سنجش؟ سازمان پژوهش های علمی، صنعتی؟)
اسلاید 8: 1/22/20188برنامه درسی و تدریسفقدان رویکرد بین رشته ای و کاربردی در ساختار برنامه های درسی موجود دشواری نوآوری (در محتوای دروس، روش های تدریس، محیط آموزش و ...) با وجود مقررات و ضوابط صلب و انعطاف ناپذیر موجودجهت تدریس دروس دیگر خلاف توسعه خلاقیت هاست.دشواری ها و پیچیدگی های ماهوی نهفته در کاربردی کردن دروس (مثلا طراحی کیس های بومی و تدریس آن)برنامه ریزی آموزش کارآفرینی توسط افرادی که خود تحصیل کرده و متخصص این رشته نمی باشند.در سایر دروس انگیزه نزدیکی به بازار فراهم نمی شود (مانند آموزش شنا است که نیاز آن در یک جا ایجاد می شود و آموزش آن در جایی دیگر)پارادوکس تاخیر زمانی علم و تجربه (تجربه گذشته گرا و علم آینده گراست)
اسلاید 9: 1/22/20189مدیرانعدم اعتقاد مدیران به نقش کلیدی دانشگاه در توسعه کشورنگرش غیرکاربردی مدیران دانشگاهتوجیه نبودن گروه ها و شوراهای آموزشی نسبت به اهمیت آموزش کارآفرینی (حداقل در حد 2 واحد موجود)عدم اعتقاد به آموختنی بودن کارآفرینیعدم استفاده مدیران دانشگاه از مشاوران خارجی
اسلاید 10: 1/22/201810استادانناآشنایی استادان با مفهوم کارآفرینیفقدان نگرش کارآفرینانه (نوآورانه، فرصت جویانه، مخاطره جویانه و ...)نگاه محدود و رشته محورفقدان انگیزه (برای ارتباط با صنعت، دعوت از استاد مدعو و کارآفرین، بازدید، جایزه و نوآوری های دیگر)فقدان مهارت های لازم (مهارت ارتباط موثر با بازار، مهارت کار بین رشته ای، مهارت تیم سازی، مهارت تدریس با استفاده از مطالعات موردی و پروژه های عملی)تعداد بسیار اندک استادانpracademic ) Practical+ academic)برج عاج نشینی استادان (آیا در محیط مقدس علم آموزی باید به دانشجو بگوییم چگونه پول جمع کند؟)
اسلاید 11: 1/22/201811دانشجوهدف ؟آینده ؟نیازهای آموزشی و پژوهشی ؟اجتناب از آموزش های غیر اجباریاجتناب از مباحث مبهم و ناشناختهناامیدی از توانایی کارآفرینی در محیط کسب و کار کنونیعدم اعتماد به نفس کافی (به دلیل فقدان دانش، نگرش، تجربه و مهارت ایجاد کسب وکار)
اسلاید 12: 1/22/201812محیط کسب و کار کشوربرای کشت گیاه: محیطی با دما، نور، رطوبت، خاک غنی، آب و مراقبت های ویژه لازم است.برای کسب وکار: سازگاری فرهنگ موجود کشور با فرهنگ کارآفرینیسیاستگذاری بلند مدت دولت در سطح کلان برای: (راه حل ها)فرهنگ سازی و آموزش کارآفرینی از خانواده تا دانشگاهایجاد زیرساخت های قانونی (شفافیت، کارآمدی و انعطاف پذیری)تسهیل مراحل قانونی راه اندازی کسب و کار و کاهش بوروکراسیتوسعه نهادهای مالی و بیمه در مسیر توسعه کارآفرینی درکشور کمک به بهبود فضای رقابتی در اقتصاد کشورکمک به تعامل موثر با اقتصاد جهانی (ورود تدریجی به عرصه رقابت جهانی)
اسلاید 13: 1/22/201813سایر عوامل فرهنگی و محیطیبرخی تفسیرهای اعتقادی نادرست مبنی بر عدم تلاش برای بهبود وضعیت مالی و تشویق قناعت گرایی تفکر نادرست تقابل علم و ثروتریشه دار شدن فرهنگ حقوق بگیر بودن به دلایل مختلف در جامعهضعف خانواده و مدرسه در پرورش خلاقیت و نوآوری، توفیق طلبی، جسارت و مخاطره پذیری، کار تیمی و ... ...
اسلاید 14: انقلاب نوین آموزشی عباس عدالت/ بنیاد دانش و هنر/ امپریال کالج لندن ۲۹ شهریور ۱۳۸۳ محور آموزش = دانش آموز با استفاده از رایانه و شبکه - مهمترین روش های آموزشی ۱. پژوهش مسئولانه، مستقل و گروهی دانش آموز ۲. همکاری های گروه های پژوهشی بین مدارس شهر، روستا، در سطح کشوری و بین المللی با استفاده از شبکه 3. گفتگوی تمدن ها در میان دانش آموزان در سطح بین المللی
اسلاید 15: مهمترین روندهای انقلاب آموزشی۱. شکسته شدن مرز میان آموزش و پژوهش ۲. شکسته شدن مرز میان رشته های مختلف علوم و فرهنگ ۳. شکسته شدن مرز میان آموزش ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و عالی ۴. نیاز مبرم به آموزش مادام العمر
اسلاید 16: خلاقیت و نظام سنتی آموزشی - نظام امتحان گرا، کنکورگرا، نمره ۲۰ گرا و شاگرد اول گرا مانعی اساسی در پرورش و شکوفایی خلاقیت جوانان - ضرورت جایگزین نمودن این نظام با روشهای نوین آموزشی بر پایه مطالعه و پژوهش گروهی و استفاده از شبکه - در شرایط کنونی، آموزشهای ضمنی با استفاده از رایانه و اینترنت حلقه انتقال در راه تغییر نظام آموزشی است.
اسلاید 17: موانع ریشه ای در خلاقیت پروری جوانان- بخش اساسی نیروی کودکان و نوجوانان ما درنتیجه تنش ها و تضادهای روحی، خانوادگی و اجتماعی از میان می رود. - فرهنگ غالب بر جامعه در سرزنش دیگران، مچگیری و عدم مسئولیت پذیری مانع ایجاد محیط امن و آرام جهت تفکر و تمرکز ذهن است که برای خلاقیت پروری حیاتی است.- این ناهنجاریها ریشه در آسیب دیدگیهای کودکان در خانواده دارد:میزان کودک آزاری طبق آمار وزارت بهداشت (سال ۸۲): ٪۵۰ میزان زن آزاری بنا به آمار وزارت کشور (سال ۸۳): ٪۶۰ میزان مجادلات و منازعات خانوادگی ؟
اسلاید 18: نتایج آسیب دیدگی کودکان- اختلال در ترشحات غدد کلیوی (آدرنالین و کورتیزول): آماده باش دائمی - افت ترشحات سروتونین (سازمانده واکنشهای احساسی): زود رنجی- اعتیاد به ترشحات مواد مخدر درونی بدن: میل به تکرار فاجعه- توقف رشد عاطفی کودکان- ترس و ناامنی درونی، ناهنجاری های احساسی و رفتاری- ضربه ریشه ای به خردگرایی و خلاقیت- کلیه شواهد و دلایل تاریخی بر آن گواه اند که این آسیب دیدگی میراث حملات و حکومتهای ۲۰۰ ساله مغول و تیموری در ایران و انتقال نسل به نسل آن از طریق خشونت در خانواده و جامعه و ریشه دوانیدن آن در تاریخ کشور ماست.
اسلاید 19: راهکارهای رشد خلاقیت- جهاد ملی با آسیب دیدگی کودکان: کودک آزاری، زن آزاری، منازعات خانوادگی- آموزش عمومی، آموزش معلمین، مدیران، کودکان و اولیا در زمینه آسیب دیدگی - تشویق پژوهشهای علوم اجتماعی-سیاسی، روانشناسی، آسیب شناسی، مردم شناسی و تعلیم و تربیت - تبدیل آسیب دیدگی به خلاقیت: بالا رفتن آگاهی آسیب دیده از جراحات روحی- روانی و سعی در خویشتن داری، مسئولیت پذیری و شناخت و درک این جراحات بجای پرخاشجویی یا مظلوم گرایی، امکان ترمیم زخمهای درونی را از طریق خلاقیتهای علمی، فنی، فرهنگی، هنری، تولیدی یا اجتماعی به وجود می آورد. - استفاده از ظرفیت شبکه و رسانه های چندگونه در آموزش های جنبی در زمینه آسیب دیدگی در جهت حل بزرگترین مانع توسعه اجتماعی و خلاقیت پروری در تاریخ بعد از مغول در ایران
اسلاید 20: 1/22/201820به اميد ديدار
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.