موزه هنرهای معاصر تهران
اسلاید 1: Tehran Museum Of Contemporary Art
اسلاید 2:
اسلاید 3:
اسلاید 4:
اسلاید 5: کامران دیبا(طباطبایی) – متولد 14 اسفند 1316 تهران دیبا آرشیتکت برنامه ریزی شهری و نقاش ایرانی در رشته معماری دانشگاه هاروارد واشنگتن دی سی تحصیل کرد.درسال 1323 در این رشته فارغ االتحصیل شد وسپس به مدت یکسال تحصیلات تکمیلی خود را در رشته جامعه شناسی ادامه داد. در سال 1345 به تهران بازگشت و یک سال بعد رئیس و طراح ارشد شرکت مهندسین مشاور «داز» شد. وی به سنت های بومی و هم چنین نیازهای جامعه شهری مدرن و اثر متقابل انسان علاقه مند بود.
اسلاید 6: موزه هنرهای معاصر یکی از فعال ترین و پرثمرترین مراکز فرهنگی وهنری تهران واقع در خیابان کارگرشمالی و در کنار پارک لاله است.
اسلاید 7: اراضی پارک لاله از سالیان گذشته در اختیار ارتش بوده است. زمین مذبور معروف به میدان اسب دوانی جلالیه و برای رژه از آن استفاده می شد، ارتش اراضی مربوطه را درازای مطالبات وزارت دارایی به آن وزارتخانه انتقال داد، وزارت آبادانی ومسکن دقت ماموریت یافت برای این منطقه طرحی تهیه نماید، قسمت شمال پارک برای تاسیسات فرهنگی وعام المنفعه وقسمت جنوبی صرفا برای پارک در نظر گرفته شد، طرح آن بوسیله طراح معروف فرانسوی «ژوفه» و سایر طراحان پارکسازی وهمکاران ایرانی تهیه گردید. ادامه عملیات اجرائی به عهده شهرداری واگذار شد شهرداری اجرای عملیات را طبق طرح ادامه داد تا نهایتا پارک لاله در سال 1345 تاسیس گردید. تاریخچه پارک
اسلاید 8: در اطراف موزه فضای سبز زیبایی موسوم به پارک مجسمه با تندیس هایی از هنرمندان معروف معاصر ایران وجهان وجود دارد. ابن مرکز درمهرماه سال 1356 در زمینی به مساحت 8500 متر مربع به دست کامران دیبا تاسیس شد.
اسلاید 9: این ساختمان تداعی معماری سنتی ایران و فرهنگ کهن سرزمین است، هشتی، چهارسو،و طاقهای مرسوم روستایی و ... از عناصر معماری ایران است. وجود نورگیرها بادگیر مانند بادگیرهای مناطق کویری(یزد) تداعی میکند.
اسلاید 10: طرح مارپیچ داخلی بنا به گونه ای معماری مدرن را یادآوری می کند. تلفیق معماری سنتی ومدرن
اسلاید 11: مشخصات بصری فرم
اسلاید 12: استفاده از سنگهای بادبر درنما بنا را سنگین وسنتی نشان می دهند و بتن نماد معماری مدرن است.
اسلاید 13: اندازه های اضلاع اجزاء مختلف بنا با یکدیگر دارای تناسبات مشخصی هستند.
اسلاید 14: مکان چهار نورگیر اصلی مجموعه بر فراز فضای گالری اول موزه قرار گرفته اند.
اسلاید 15: جهتنورگیرهای مجموعه سمت شمال شرق ونقطه ای در دور دست جهت گیری کرده اند.
اسلاید 16:
اسلاید 17: تعادل بصریدر برخی نماهای این بنا، تعادل بصری وجود دارد.
اسلاید 18: طراحی شکل فرمنورگیر های بخش های مختلف توسط تغییرات ابعادی با گالری متناسب می شوند.
اسلاید 19: حجم اصلی گالری ها از الحاق احجام جانبی به یک مکعب مستطیل شکل شده است.
اسلاید 20: تفکیک فرم با وجوهدر فرم نماز خانه با ترکیب خاص وجوه، حس چرخش ایجاد شده است.
اسلاید 21: گالری ها توسط الحاق نیم دایره و کاهش بخشی کوچک از مستطیل پایه، شکل می گیرند.
اسلاید 22: شکل اسپیرال میان فضای گالری اصلی بازدید کننده را به حرکت میان فضای گالری ترغیب می کند.فضا
اسلاید 23: نور طبیعی توسط بازشو های گوشه سر سرا وارد فضا می شود.نور
اسلاید 24: محصوریت و ترکیب سطوح عمودیحیاط مرکزی توسط سطوح احجام اطرافش کاملا محصور شده است.
اسلاید 25: بازشوهای سقفی که سمت شمال شرقی جهت گیری کرده اند، نور غیر مستقیم را وارد فضا می کنند.
اسلاید 26:
اسلاید 27: در عین محصور بودن گالری ها، بازشوهایی به حیاط های جانبی و حیاط مرکزی وجود دارد وباعث تنوع بصری در مسیر گالری ها می شود.
اسلاید 28:
اسلاید 29: نور پس از ورود به وسیله برخورد با بدنه داخل، بصورت غیر مستقیم وارد فضا می شود.
اسلاید 30: تمامی اجزاء بنا بر اساس حیاط مرکزی چیده شده و سازمان یافته اند .سازماندهی ها
اسلاید 31: سیرکولاسیون
اسلاید 32: عرصه ها و حریم هاعرصه های خدماتی، فرهنگی و عملکردی به صورت کلی درنظر گرفته شده اند.
اسلاید 33: در گالری ها محور حرکتی قوی از طریق فرم ایجاد شده است
اسلاید 34: اجزاء بادگیر مانند با هندسه ربع استوانه، بخش های انتهایی استوانه ای گالری ها و احجام مکعب مستطیل شکل، کلیتی متنوع ایجاد کرده اند.
اسلاید 35: فرم بادگیر در کل بنا عنصری تکرار شونده است.
اسلاید 36: فرم گالری ها از قواعد یکسان وتکراری تبعیت می کنند، درصورتی که فضای هشتی فرمی خاص ومجرد دارد.
اسلاید 37: درشیبراه مرکزی به هنگام بالا رفتن از آن چنین سلسله مراتب عملکردی وجود دارد.تاسیساتبخش اداری خصوصیسرویسآمفی تئاتربخش اداری عمومیکتابخانه
اسلاید 38: بر اساس میزان استفاده از فضاها، سلسله مراتب عملکردی شکل گرفته است.
اسلاید 39: تعادل وتقارن اجزاء عملکردی بنا از نظر مکان قرارگیری دارای تقارن هستندگالریگالریگالریگالریحیاط مرکزی
اسلاید 40: برخی گالری ها دارای تعادل وبرخی دیگر دارای تقارن در فرم ونورگیری هستند.
اسلاید 41: بخش های عملکردی بنا دارای موازنه ای متعادل هستند.گالریگالریگالریگالریگالریگالریحیاط مرکزیهشتیکافی شاپورودی
اسلاید 42: هندسه وتناسباتبیشتر بخش های موزه از ترکیب شده در شکل هندسی مربع و دایره ایجاد شده است.
اسلاید 43: از فرم هشتی در گالری اول استفاده شده است.
اسلاید 44: ابعاد انسانی در ایجاد بازشوها در نظر گرفته شده است.
اسلاید 45: فرم ورودینورگیرهای چهارگانه سرسرای اصلی به مشخص کردن ورودی مجموعه کمک می کند.
اسلاید 46: اصول نظام دهندهعقب نشینی ورودی وتعریف یک جلوخان باعث افزایش دعوت کنندگی بنا شده است.
اسلاید 47: در دو طرف فضای ورودی در فضای عقب نشسته وجود دارد وپس از ورود به گالری اول تغییر نور و ارتفاع بصورت محسوس ادراک می شود.
اسلاید 48: فضای ورودی به سرسرای اصلی متصل است و بازدید کننده پس از عبور از آن به سرسرای اصلی وارد می شود.
اسلاید 49: استفاده از حوض در پایین سرسرای ورودی یادآور عناصر معماری سنتی است.
اسلاید 50: فرم نورگیرها الهام گرفته از فرم بادگیرها در معماری سنتی است.
اسلاید 51: استفاده از الگوی حیاط مرکزی یاد آور عناصر معماری سنتی است.
اسلاید 52:
اسلاید 53: عوامل تاثیرگذار بر طراحی
اسلاید 54: منابع بانی مسعود، امیر، معماری معاصر ایران،هنر معماری،1391. محسن فیضی، مهدی خاک زند، تجزیه وتحلیل ده اثراز پنجاه سال معماری معاصرایران، فرهنگ متین،1389.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.