صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
است و از او به عنوان يدر شناخت
درمانى ياد مىشود. او كتابها و
ad 1) Gols Gale SY 05,5
است و نظريههاى ييشكامش نقش
مهمى در شكل كيرى روان درمانى
شناختى داشته است. همجنين
لي ل ك2
طراحى شده او كاربرد كسترداى در
الت محر اس اراك
صفحه 4:
از رفتار درمانی شناختی بک در درمان انواع اختلالات
ies! و ار دا
زندگینامه. موفقیتها و دستاوردهای ارون بک میپردازيم.
صفحه 5:
آرون بك 59 VAY) flo Yee VA
Cae elena pel 0 كك
قرن زندگی کرد و در نهایت در ۱
توامبر ۲۰۲۱ در گذشت. بک. فرزند
پنجم و کوچکترین عضو خانواده بود. او
تب
كرد كه اولين زن قاضى در دادكاه
ل ۱
ابود.
صفحه 6:
صفحه 7:
تحصیلات آرون بى
او در سال ۱۹۴۲ از دانشگاه براون فارغ التحصیل شد و در
سل ۱۱۳۶ من مدرد ککنراع روانیرستی شود را از
دانشكاه ييل در نمود..بک در تلاش جهت اخذ تخصص
در رشته عصب شناسى بود ولى به دليل كمبود نيروى كار
درس ون شک ار ea ود ند ماه در
همان حوزه فعالیت داشته باشد و این مقدمهای شد بر
اينکه در سال ۱۹۵۶ از انجمن علمی روان تحلیلگری در
فیلادلفیا فارغ التحصیل شود. در واقع بک در سال ۱۹۵۴ به
كه یی ee lee ic
صفحه 8:
ریاست این بخش با کنت الماکر اپل. رئیس انجمن
زشکی آمریکا بود که تلاشهای بی دریغ وی جهت
فت روانپزشکی, تاثیر مهمی در حرفه بک
برجای گذاشت و در این زمان بک آموزش رسمی
روانشناسی را در موسسه فیلادلفیا انجمن روانکاوی آمریکا
آغاز نمود.
صفحه 9:
شناخت درمانگرها علاقه خاصی به
تاثير تفكر بر شخصيت دارند. افكار
ا Fecal
انها دارند. نقش مهمى در رشد و
تحول شخصيت بازى مى كنند. اين
افكار يكى از جنبه هاى عقايد يا
طرحواره هاى شناختى هستند و براى
شناخت. نحوه انتخاب كردن و
استنباط انسانها مهمند.
صفحه 10:
: 2002 و اختلالات روانی
ee re ا ea care
معلول ترکیبی از عوامل زیست
محيطى و اجتماعى هستند ٠ شناختى
كه به شيوه هاى مختلف با هم در
تعامل هستند.گاهی اوقات وقايع
5 os Els
شناختی بعدی ميشود. گاهی نیز عدم
تجربه و اموزش به طرز فكرهاى
ناموثر يا ناسازكارانه منجر ميشوند
صفحه 11:
افکار خودکار
فکر خودکاز یکی از ناه اصلی شاخ POS las
لین افکار خودانگیخته لند و بی هیچ تلاش یا انتخابی روی
می دهند واژه افکار خودکار معادل ناهشیار شناخت
درمانگرها است. مراجعان بقدری به این افکار خودکار عادت
کرده لند که خیلی سریع به ذهنشان خطور می کنند و نمی
توانند به آنها توجه کنند.
طرحواره های شناختی
)١ مثبت «سازگارانه»
۲ منفی (ناسازگارانه)
صفحه 12:
به طور کلی از دید یک دو مکانیسم موجب
:افسر دكى میشود
1 مثلث شناختی ‘--gnitive traid)
۰ ارزیابی متفی رویداده Cay?
5 ارزیابی منفی خو
ارزیابی منفی آیذ
2. خطاهای شناختی (6۲۲۵۲5 6؛
* استباط دلبخواهی سر
انأ انام هو مس
* تعمیم افراطی 4“
* بزرگ نمایی و کوچک نمایی
* شخصى كردن امور
صفحه 13:
نظريه شناخت درمانی:
شن تس وما نكر هلا قير با درا كان بالکوهای که مر
ee. huss ces ey is,
می دهند. در شناخت درملنی توجه زیادی به جزییات
3 تفکر در تغییرات رفتاری و عاطفی می شود.
وش در اه تن بل قاحت ها ۳ ساسات ر
رفتارهای خود را زیر نظر بگیرند و ثبت نمایند. ویژگی
شا رات درل ات leas مراحم ان تاد
از چارچوبی که امکان بازخورد و بحث درمورد پیشرفت
a را می دهد. رابطه ای توام با همکاری برقرار می
صفحه 14:
هدفهای درمانی:
هدف اصلی در شناخت درمانی. حذف سوگیری ها یا
تحریت های فدری بت تا نها بهد کار کد در
م ا سس ارات مرن و
ات ر ریات سا ای ی کت
ee
هدف نهایی Seles: درملنی» تشخیص شناختهای مخرب.
نحوه ایجاد افسردگی توسط انان و اموزش راه و رسم اصلاح
آن ات
صفحه 15:
ات ل
eee cnet Ske need
کامش _پینا کرده درمانگر از فتون
شناختى استفاده مى كند. درمانكر
مراجع را متوجه لين موضوع مى كند كه
بین افکار و احساساتش رابطه ای هست
در شناخت درمانى از همان اغاز و در
طول درمان توجه خاصى به سنجش
ل ا neice yates
تا درمانكر بتواند مشكلات مراجعان را
دقيقا مفهوم بندى كند و تشخيص
ent)
صفحه 16:
وی در ادامه سنجش نه تنها روی افکاره احساسات و رفتارهای
مراجع بلکه روی کارلیی فنون درمان تمرکز می کند برای تحقق
این هدف مراجع موظف می شود. ثبت روزانه افکار خودکار را
انجامدهد. مراجع,هر وقت احشاسی مي کند»"افنتوده شده باید
ببیند پیش از شروع افسردگی اش چه فکرهایی در سرش داشته
است
روشهای استفاده از فنون سنجش :
مصاحبه,
بازبینی خود.
نمونه گیری از فکر»
سنجش عقاید و مفروضات
پرسشنامه های خودسنجی
صفحه 17:
باه در
به تجربه باوری همیارانه معروف است. شرکت
کنندگان در جریان درمان با کمک یکدیگر. از طریق
شواهدی که به دست آورده اكه SES eae
جه افکاری کژکار هستند» و برای بهتر کردن این افکاره
چه راهی را باید دنبال کنند. تعامل های درمانی به
گونه ای ترتیب می یابند که خود درمانجویان به اقکار
نادرست پی ببرند بعبارتی درمانگر باید انسان گرم و
خالصی باشد و با مراجع همدلی کند
صفحه 18:
:فنون درمان
eos a كت
بت
فن انكار كه 16 85)
اتساب زدابى
كفتكوى سقراتى(تجربهباورى هميارانه»
SY
ap
My
۵
مراحل اصلاح شناخت ها: ۱- ابتدا بايد
تشخیص دهد چه افکاری نادرست هستند.
با
۲
نياز دارد كه به او بكويد آيا تغييرات او
درست هستند یا نادرست
صفحه 19:
ویژگی بیماران افسرده از نظر بک
اجتماعگرایی
خودمختاری
دو جنبه اصلی آسیبپذیری شناختی در برابر افسردگی
1 طرواره ها
2 سبکهای شخصیتی (اجتماعگرایی , خودمختاری)
صفحه 20:
ویژگیهای شناخت درمانی افسردگی
در ما وبعال رات و ۳9
. تمرکز بر رابطه الگوها یا سبکهای تفکر, هیجانات و رفتار دارد.
. درمانگر با آموزش و اکتشاف و پرسش نفر اصلی مراجع را
میکند.
۰ ابتدا الگوهای شناختی ارائه میشود و مهارتهای لازم کسب
میگردد.
. باورهای مخرب ارزیابی و اصلاح میشود.
صفحه 21:
وجوه اشتراک بک با الیس
.١ بک و الیس هر دو ابتدا در مکتب روان کاوی آموزش
دیدند و هنگامی که نسبت به نظریه ی بالینی و نتایج
روان کاوی احساس نارضایتی کردند. به روان درمانی
شناختی روی آوردند.
۳ یک وس مف مسترکی دارند وان اس ات که بل
مارا دک نار نات های تاسار کار انه
آگاه شهند. تاثیر مخرب این گونه شناخت ها را تشخیص
دهند و آنها راپا الگوهای فکر مناسب تر و ناسازگارانه تر
عوض کنند.
صفحه 22:
۰ هر دو نوع درمان شناختیء مشکل گرا رهنمودی» و
روانی - آموزشی هستند.
۰ هم درمان شناختی بک و هم درمان منطقی -
عاطفی الیس, تکلیف خانه را عنصر مهم و ضروری
درمان می دانند
صفحه 23:
تفاوت درمان بى با اليس
1) یک در درمان بیشتر بر نقش درمانجو در خودیابی ارزش فایل
است. در حالی که آلیس تأکید بیشتری بر نقش درمانگر در
آموزش درمانجو دارد.
۵ درا ی ری
| و دزمانجوان درادرمان شاختى ترعيت من شونا نا عقا احور
ى. به صورت فرضيه ها ره کف وتان طریی Gulf
های رفتاری خود آنها آزمون شوند. در حالیکه الیس می کوشد
تعر فلس كدر
بك با مفهوم عقايد غير منطقى رفتار درمانى عقلانى- هيجانى
ا ا ا ل ا ا اك نا
كآنه رصاع را ]كدي كه هتس فى سن در مات ران ساح
عقايد كزكار را به ابن علت مشكل ساز مي دأنند كم در بردازش
es OS NS INS lesle Gali کل که عبر
منطقی هستند.
4 درمان وی ساخت دارتر و دقیق تر از رفتار درمانی
ست
صفحه 24:
منابع
٩ روانشناسی بالینی, دکتر عبدالحسین فرهنگی
اصول روانشناسی بالینی و مشاوره, مهرداد فیروز بخت
>“ نظریههای روان درمانی, ترجمه سید محمدی( پروچاسکاء
نورکراس).
صفحه 25: