صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
ا ان ارت ريق
YG ages COO ON 0
تت ل الال وت 1
OE eel Oey ال ال
كرديد. لوين در جنك جهانى اول در
RAN ا ا
SND Oy ا ل الاك
tas ار ورن سب ال تسد
P| 205) fm, 1S pal 50 9 9,5 by de VATY
۷ - در دانشگاه های استنفورد و کرنل و جز آن اوقات خود را به
CE De گذراند. تحقیقات و نوشته های او در توسعه ی روان ۰
شناسی تأثیری انکارناپذیر داشته اند.
صفحه 5:
صفحه 6:
۱ oo wun eet as
00
0 oes ee
ee aR REE ف لكان فين
رياضى و هندسى الكويى شبه رياضى براى رفتار ارائه
صفحه 7:
صفحه 8:
ی رح
58
“لمين.به شرليط تاربخى و دلايلى كه فرد براى رفتار احود ذارد اهميت نمى
دهد بلكه براى وى مهم لين است كه تعيين كتنذكان كنونى رفتار را معلوم
52007
را
eI as sore Sree و
زمينه اظهارنظر نكرده است.
eer ا wet oes
مجموع موقعیت ها را عد نظر قرار داد بنا برلین هربخش از میدان ۰ بخش
دیگررا فعال میکند.
صفحه 9:
» علاقه به صابون و تمیزی
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
درنظریه میدانی لوین فضای زندگی متشکل از فرد و محیط اسب ۶ ۱۱۳
فضاى زندكى ی
ears ا 50
به عبارت ديكر فضاى زندكى توصيف كنئدة اتخيطى أست كه فرك اذراكا
مى كند.
Sees ل ا ا
ل ا ا ا اا
eters 5010000
محیط ادراک شده می تواند فرد را تحت تثیر قراردهد.
Dee le SEE رت
Cy err ی رس
صفحه 13:
طبق نظریه لوین چنانچه بخواهیم رفتاری را توصیف
کنونی فرد و محیط توجه داشته باشیم چرا که ترکیب و
شدن رفتار می گردد.
صفحه 14:
صفحه 15:
a
سازه هاى ساختارى :
ل ا ل اا ام
yee)
ly dSees 2 CERI ERISe Caer Cera
ا 0
خرده مناطق تال 28
ديوار مرزى
مناطق مجاور
صفحه 16:
مناطق درون فردى مانند ظرف ار TORE
خاصيت نفوذيذيرى متفاوتى برخوردار است . /
۱
۱ aS erees)
صفحه 17:
See ae
دا SOBRE IESE SIE CIEL TV Cg ee npeny IS en)
در صورت وجود نیاز یک منطقه درحالت تثش قرار می گیرد.
فشار و مقدار اين تنش ( فشار مايع ) تابعى ری
Case ا ا ل ا ا ا PED St se
كند تنش خود را با منطقه مجاور خود متعادل شسازد.
صفحه 18:
براى فهم بهترسازه تنش مى
بعنوان ظروفی پرازملیع درنظر گ
قراردارند دراين صورت جند <
میزان و مقدار این تدش ( فشار ما
چنانچه درون یک منطقه تدش
خود را با منطقه مجاور - ی رد
چنانچه دیواره ظروف مرتبط بر اساس نفوذ پذیری متفاوت عمل
rer Ope eS را
بوجود می آید.
صفحه 19:
3
در صورتيكه مناطق يك ديواره نفوذ يذيرى
ans ent ل ا ال
منطقه بينابينى به منطقه ديكر جريان بيد
منطقه می تواند نیازی را در منطقه د:
به لحاظ ارتباط بین ماه ۱۳۱
eect cesarean
دستيابى به هدف . سطح تنش را در درون
sali yal Gal aes ا battle abl. gc
Se eat mee ae eae)
گردد.
صفحه 20:
تمايز جنبه هاى ساختارى و يويشى :
Reng ا ا ل
عدم تعادل وتوازن تنش بين مناطق سبب مى شود كه نش از
oe Ree) ل ا 11 رم
ee Meee Dade eS دص
نیز بستگی دارد.
چنانچه دیواره تفکیک کاملا نفوذپنیر نباشد ۰ منطقه در یک
ror Fa ese eg eee | ل الى مطل
يس ازجلب رضليت كامل تنش از ee و بين مناطق
ee Be Sead
صفحه 21:
صفحه 22:
ia
۳ سازه های
SS Sh SCI ا و bene OE FO
OS eS IS Cea eS eo
اا ا 11010117 شا
bo ل ل ا ل اللي
صفحه 23:
* درحالت دوه ؟
صفحه 24:
ا اك حرکت آزاد را بو
ا ا 0
فضاى حركت آزاد مجموع مناطقى ١
7 لین فضا هم توسط تحریم های بیرونی ( محدودیت های
هم توسط محدودیت های فردی مانند نقصان توانابی د
7 فضاى حركت آزاد مى تواند بسته يا باز باشد.
صفحه 25:
۳ مثال لا
1
ROCCE Cen لا و(
نتواند به هدف دست يابد.
:2 سثال ۲
Pee eee ae yee Ne ee ar Cane Seek)
دریافت کرده باشد.
۳ بنابر این باز بودن فضای حرکت آزاد الزاما با
نیست.
صفحه 26:
صفحه 27:
ee Cen ل و
7 برای مثال:
ازدواج كردن يا قبولى در
ل كما
* گاهی جهت روان شناختی با جهت فبزیکی مغایرت
مثالة
TS ge ا
دهد.
صفحه 28:
صفحه 29:
جهت در فضاى زندكى :
* جهت در فضاى زندكى بعنوان مناطق تلقى مى شود.
٩ ال
1 منطقه (الف) به منطقه (ب) م اخَوَاهَذا بروذ ) القاطباق
ROOD NC eee) ل ا ا ا
ل ا ال SS en Eee
- ه) ويا (و -ج - د - ه) مى تواند راه ارارتباطى برقرار شود
صفحه 30:
* فضای زندگی هم بعنوان رفتارهای وسیله ای 7
ی
انط لس كس
رت رت
ا ا 0
پیدا کند بلید برای رسیدن به لین هدف تحصیل کند
شغل مورد نظر را بصورت تجربی یاد بگیرد (مسیر وه ج
cept ren ا
صفحه 31:
* طبقه بندی جهت :
. به سوی هدف
. گریز از هدف
. تعداد مناطق شرکت کننده
ا ا ل ا 0
” درلين جدول جهار طبقه از دو بعددء جهت رف
که عبارتند از :
جهت رفتار به سوی هدف از منطقه (للف) به سوی من
منطقه (للف) به سوى (للف) است . مانند اينكه فرد ه
ا ل ا ا ل
صفحه 32:
جهت رفتار
gana به سوی هدف گریز از هدف
رفتار مصرفی (الف الف) رفتار فرار (الف : الف)
رفتاز وسیله ای (لف » ب) رفتار اجتتابی (ب » الف)
ince np ean rca ار لا و
ماندن دارد.
PS el |, Gost Gan 9,8 FE 6b, : cl alg LS,”
رت ا od
با شود.
ا ا ا ال ا
رت و
صفحه 33:
سازه هاى يويشى :
بين سازه هاى رس[ و
انجه در منطقه درون فردى حللت
وسیله ای برای ارضا یا نیاز تلقی شود یا بطور غیر مس
نياز رابطه داشته باشد. شدت ارزش يا جذابيت م
ا ل ۱
محیطی و نیازهای فرد همبستگی وجود دارد.
صفحه 34:
۳ متا *
ROSS NC Ce eee ce See) ا
Ag eRe 2), TRI م
Te Ce ee ie Ie Cg neces an
ارزش يا جذابيت در محيط باشد.
صفحه 35:
ead ليل تقل كار
مناطق دیگر نیز افزایش می یابد. 17191071131 ۳۲ ۲ ۲
NO pnp) ا ل ا row ل ا
مانند كفش كه در فيلم براى جارلى جاا )5 و
صفحه 36:
* بطور خلاصه وقتى جذابيت هست » بابق
ی ا لا ا مر الي
Cove Me eve ا
_ شدت ارزش يكموضوع به شدت نياز ب
ارزش موضوع وابسته به ويزكى
بدین ترتیب ارزش پا جذابیت
موضوع هدف.
(موضوع هدف و تنش ) تابعى > ارزش موذ
)د رهء»
صفحه 37:
٠
ال اب
4
كشورهاى دور براى ما جالب به نظر مى رسند.
تن
eM ho
فاصله نسبی فرد از هدف
لوین معتقداست . نیرو با گاهش فاصله فرد از
يلبد كه اين امر هميشه اتفاق نمى افتد . جنانكة
موجب افزايش مى كردد.
مثال :
صفحه 38:
۲ که با ارزشا
مثبت راابطه دارد. شدت نيروابة
طول بردار بستگی دارد. به فرد
نيرو وارد مى شود و در جهت
هدف تاثير دارد.
صفحه 39:
لویی نیرویی را که در لین fee eee oe
Ream rere cp) Vest Senn pp OW epee Tun eee
” طبق اين فرمول مى توان نيروى هر منطقه از فضاى زندكى را مث
ا 11
ا
” نيرويى كه به فرد وارد مى شود در جهت دستيابى به هدف انلك
ا ا ا و
موجود در منطقه درون فردى از بين مى رود و جون در فرذا؛ ديكر تنشى وج
ندارد ؛ موضوع هدف ۰ ارزش خود را از دست می دهد و در نتیجه نیرویی که به
فرد وارد می شود مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید.
صفحه 40:
ارتباط نظریه لوین و ان
9و
صفحه 41:
SS NG
1
eee تس دا
نظام رفتارى هال :
ی اس
نیازهای فردی ( کشاننده ۰ کش )
ویژگی هدف ( مشوق
Cube Erte tp rer pee ney
Nera Pat) رس و
مفاهیم نظام رفتاری هال :
علاوه بر موارد فوق الذکر. در نظام لوین تنش به نیاز ا*
هدف به تنش وابسته است و فاصله رولنی معرف جد
است که بیانگر ادرای فاصاه ۰ ۰۰ ۱
صفحه 42:
0
جعبه کلمبیا :
ه تشابه دو نظریه را می توان در آزمایش
ae
elas eal) a en eee Meer
نیروی روانی است.
صفحه 43:
در مقلبل نیرویی که دستیا
بازدارنده شوك الكتريكى (8) BPE Fc
انتظار مى رود حيوان هنكامى به سوى هدف حرکت کند که
در جعبه آغاز (( و نیروی سوق دهنده وی به سوی
نیروی بازدارنده (شوک الکتریکی -8) باشد. ۱
به عبارت ديكر حركت وقتى ايجاد مى شود كه نيروى سوق دهنده © >1
UTS eBE AN 0
نزدیکی 7 دوری است.
صفحه 44:
—
بنا براين وقتى نيرويى از (4) به سمت (©) Ses
میدان ل ا
براى اينكه جنين ارزشى را براى حيوان ايجاد
محروم مى كنند و طى دوره آموزش » او را
هدف می سازند.
7 iam SSDS ne RCS URC Ee
x 10
ا ی
داشت.
۱ ا ا ا eles eco oer meale ce
دونیروی مخالف مواجه باشد.
صفحه 45:
صفحه 46:
لوین معتقد است در هر لحظه نیروهای
شود و وی را به جهات مختلفی سوق می دهد.
بنا برلین بین نیروهای میدان در فضای زندگی *
ا ل لان
ales 0
aaa a اه
تعارض زدیکی on
تعارض نزدیکی - دوری
۱
صفحه 47:
تعارض ( نزديكى - نزديكى ) :
فرد خودرا در مقابل دوهدف يا دوانتخاب ليد يروك TS
ا ل ل ل و
مثال 1:
لف سرویس دو را مشاهده می کنید » کیک doe ee
و سر
کر وا
و را
باشد (2 < 6 .در این صورت نیروی حاصل در هر یک از دو موقعیت عبار 2" ۲
ac
a ١ 1 زب
re iad ee را ار ی
صفحه 48:
” متال 2
ee nats See eed ا
اا ل 50
ceed ل ان
lob Cnty ol 9 روانی ل ]۳
كيكشكلاتى به (e=3
فرد به سود کیک خامه ای
کیک خامه ای 12-<
34
و F 2
“در جنين موقعيتى جون نيروى وارده به شما در جهت كيك
تراست» به سمت آن حرکت می کنید و تعارض موجود برطرف می شود.
ل ل ل ا 00
» تعادل بر قرارمی گردد.
صفحه 49:
2
تعارض ( دورى - دورى)) :
nee es ا 0
eee) لت
ال 1
mane را دو تفنكدار از جب و راست
دوری جوا
فنکداریه طورساوی تتتراگ ۳ ۳۱
فاصله روانی پلیس از ن دو مساوی باشد ( فاصله روانی 2 <
تت
تنگدار سمت راست رات oe ee
ی
تواند تعارض را حل كند.
صفحه 50:
” .مثال 2
۱
در a يا ترسوست . در اين elle
Sve pec ee eS reed
تفنكدار سمت راست رات ۴ و تنگار ست چب
صفحه 51:
Se ak ا eed
ات ا
اكرجه تيرهاى تفنكدارسمت جب كمتراست
ا ا SEF
بنابرلين در تعارض ( دورى - دورى ) »
ات
اكرجه تعارض ( دورى - دور
ا ا SS Ses eRe re
در جنين تعارضى راهى بر مى كزيند كه فاصله رولنى أو از
5355
تفنكدار سمت راست بت ۴ و تنگار ست چب
صفحه 52:
ا ECS)
* در این تعارض فرد خود را در مقابل یک هدق
مطبوع می بیند و فرد بین دو میدان نیروی مثبت
مثال 1:
کسی که می خواهد به سینما برود .اما ث
By) aja
ER cers
epee nee eee سا
conn erp omy ا
> هنال 01
اينكه دراثركذشت زمان ترس فرد كمترمى شوديا جذابيت هف ٩
صفحه 53:
صفحه 54:
ne Ee COON INE Seen RSC) ا
TEENS Si rue aC Reece ery ee Eee
وسیله ای موفق پاداش داد.
پاولف : مجاورت را شرط اساسی تحقق
Real ل SF
ees ieee ase
وابسته است و بدين جهت در آرَفيِسَ هاى يادكيزى بينشى
به كونه اى تنظيم مى كنتد كه موجب تشكل ادراكى جديد
راه دستيابى به هدف را كشف كند.
ACHES Peae§ aecsears Oe Pen ا ب
و 4
محققان که تحت rece acm | ara ار ال ا
کشاننده و نیروی عادت مرتبط می دانستند.
صفحه 55:
eS Se er eee Ree red
اى دست يابد.
وى تحت تاثير نظريه فرويد قرار داشت
برخی از عقلید اصولی فروید . از
آزمايش قرار داد. ۱
eee ل ا ا اي ا(
re ad د
وی معتقد است که تحول . درجه تمایز درون فردی و eae
NS real ا ese oe er Bent Ne ۱
kere pers Rone Pc ee ee RES ced 0
است.
صفحه 56:
۲ همچنین بر این باور است که در چنین حالتی پتانسیل در
و مر سر وتا
عدم تمايز يديد مى آيد.
( عدم تمايز بدين ما ات ۰ ۳
تمايزى قائل شود و به الكوى رفتار نخسة
يكى از روش هاى افزليش يتاذ
از
٩ Cec ge Cay eee kU or Vp DORR IP Joc Cn
Or St ee ee ie ee rad
ف لحي
2
صفحه 57:
صفحه 58:
۰ 7 eS te
00 ا oe ie a Eee cane
PES eee ra een oer er cence
تا زرد
لوین از این مسئله چنین نتیجه گرفت که در یادآوری وظایف ا
باید تفاوت اساسی وجود داشته باشد.
صفحه 59:
ا 01
KUO EE Pe ا ا ل ل 20
وش 9 2
ل 0
* فرضیه اول :
قصد دستیابی به هدف معین با ایساد ۰ ۰ ۲
و
*# فرضیه دوم :
هنكامى كه فرد به هدف دست ال ٩
ene
000 ES ee See tenes ek eee ee ees
و
: فرضیه چهارم *
CCS اس Serre Pee Rese rere Sa es fom Pec | eae
Ce or aoe De ae ont: Ease acd
a cel el ce a CO Seas
صفحه 60:
۱
tere ل 00
به اتمام رسیده . بیشتر است.
صفحه 61:
هه
Sy ee iesy ee reese
۹ Beals donee nent Sy
[Ege Cpr oor peo Cnr eS ee eS
ریاضی پاسخ دهند.
ل ا د
وقت آزمون برای پاسخ دادن به
0 ازمون » اوراق را جمع
COCK Ce ey ل ال ا ال
ا ا ل ل ال 1 ا
ل ٩
ين كرايش اركانيزم به ياد آورى درصد بالايى از مسائل حل نشذه به اثر
زاكار نيت دروف ال
صفحه 62:
0
eee ee re tee
seers
آزمایشگر کار بعضی از کودکان را هد
۱
1ك
در فاصله غيبت آز
زمايشكر » مشاهده كرديد ٠ از
متوقف كرده بودند » مجددا شروع به فعاليت كردند.
eae Se rere sneer
۱
صفحه 63:
Sewn ts Moet د
زیربستگی دارد :
See sere CRO nL ERO
Der alee aS eBid
مرحله وقفه تکلیف : معمولا احتمال با
آزمودنی در مرحله نزدیک تری به هلف قرار داشته باشد.
زمان وقفه : گرلیش بازشناسی تکلیف با افزلیش زمان بین مره
eV Ee er Caen cee iC SRC Sy
ویژگی و قصد افراد : بر اساس نظر لوین در کودکلنی که
شدت تحت نظر قرار دارند » کمتر گرایش اسی مشاهده
این مسئله به 5
در این کودکان انگیزه درونی برای انجام تکلیف وجود ندارد و به همین دلیل +
0
د تعيد آنان ارتاط ۱
صفحه 64: