پزشکی و سلامتپرستاری و پیراپزشکی

نظریه ها و تئوری های پرستاری روپر لوگان تیرنی

30 اسلاید شامل : بیوگرافی تئوریسین ها، مفاهیم اصلی تئوری، تعریف انسان محیط پرستاری و مددجو، فرآیند پرستاری، شکل ها و نمودارها و …

negar

صفحه 1:
: A

صفحه 2:

صفحه 3:
ROPER-LOGAN-TIERNE MODEL OF NURSING

صفحه 4:
Nancy Roper ‏درسال 1918 در انگلستان متولد شد.‎ هنگامی كه روير بعد از طی مراحل زندگی تصمیم به وارد شدن به حرفه پرستاری گرفت کار خود راباپرستاری کودک بیمار آغاز کرد.سپس آموزش وی خود را طی کرد. در طول آموزش بود که او شروع به توسعه مدل پرستاری خود کرد. " وی در سال 1950 مدرک دیبلم یک خواهر معلم را از دانشگاه لندن به دست آورد. | بس از 30 سال به عنوان مربي پرستاری و پرستار ؛ روير در سال 1964 به يك تسده و پویستده درآمد تحقیقات روپر در مورد مفهوم هسته پرستاری در تحصیلات خود در دانشگاه ادینبورگ در سال 1970 , به لطف پرستاران مشترک المنافع انگلیس ؛ منجر به انتشار اولیه مدل پرستاری وی شد .

صفحه 5:
2‘ چه به رای روا و فرهنگی اجنماقن بیمار بی برد

صفحه 6:
Allison Tierney در اسکاتلند متولد شد. فارغ التحصیل پرستاری از دانشگاه ادینبرگ به عنوان یک پرستاردر لندن مشغول به کار بود , جایی + که از رویکرد بسیار روزمره مراقبت های پرستاری بسیار ناامید شده بود. یکی از اولین پرستاران فارغ التحصیل انگلستان که " موفق به اخذ مدرک تحصیلی بالاتر ‎no PHD‏ باشد.

صفحه 7:
مدل زندگی روپر-لوگان -تیرنی .روپر و همکارانش مدل زندگی و مدل پرستاری را ارائه دادند از دیدگاه آنها فعالیت های روزانه زندگی معیار مناسبی برای ات نبارهای بیمازان میباشد. آنها عفیده دازند که انار ۲ شناخت فعالیت ها و نیاز های روزانه زندگی به یک خودشناسی میرسد که این درک و شناخت از نیاز ها به عنوان معیار مهمی برای ‎sla cules‏ زندگی میباشد. زیرا در برخی مواقع بیماران در طی مدت بسترى قادر به انجام فعالیت های روزمره زند خود نیستند. به عقیده آنها پرستار مبتواند با درک نیاز های بیماربه کمک خود بیماردرانجام فعالیت های روزانه به فرد کمک .نماید پایه و اساس این تثوری برمبنای سلسله مراتب نیازهای مازلو شکل گرفته است زیرا طبق این مدل ابتدا باید نیازهای اولیه روزانه فرد نظیر خوردن-خوابیدن و آشامیدن برطرف شود و .سپس به نیازهای بالاتر پرداخته شود

صفحه 8:
مفاهیم ا۳۳ فعالمهائزندكئى(1 ‎ALS)Activities of living‏ ) ‎Life span 2).SxjJglo‏ پیوستار استقلا لو ولبستگی(3 تاثیر 5 فاکتور بر موارد فوق: عوامل(4 بیولوژیک‌سایکولوژزیک .فرهنگی-اجتماعی اقتصادی-سپاسی بر موارد فوق اختصاصیی ودن‌در زندگی‌که تمامیمراحلف وق (5 .را دربرمیگیرد

صفحه 9:
به عقیده روپر و همکارانش شخص به عنوان مرکز و کانون این مدل توسط12 فعالیت زندگی مشخص میشود که این 12 فغالیت مرتبط با زندگی در تمامی انسان ها وجود دارد. . هر فعالیت زندگی ابعاد مختلفی دارد و میتواند با مجموعه ای که شامل عناصر زیادی است ارتباط پیدا کند.

صفحه 10:
فس ‎Bn‏ م ‎woe‏ یسرب ‎oh er rr‏ ووس ميتي ‎a‏ .د ‎ ‎A ‏گر‎ ‎SA ‎=a. ‎/ ‎Expressingsewalty ‎Personal deansingand dressing ‎

صفحه 11:
ASSESSMENT ‘Physiologic data -T, PR, BP Vision and hearing Mobility vs immobility ‘Tissue viability assessment Falls assessment ‘Language spoken- interpreter? Mental capacity Hearing ability ‘Speech ability Communication aids “Clear airway Observe breathing rate, depth and effort -Pain related to breathing “Smoking history ‘Hydration Nutrition ‘Swallowing and chewing Patterns of eating and drinking Dietary requirements/ religious requirements Weight and BMI “Allergies “Elimination habits “Continence Colostomy or ileustomy Maintaining a safe environment Communication Breathing Eating & Drinking Elimination

صفحه 12:
“Hygiene needs Assistance with dressing/ undressing -Usual hygiene practices Take temperature Ability to maintain own temperature -Normal gait Aids used for mobilizing -Moving and handling assessment Employment Hobbies Sports -Problems related to sexual function Normal sleep pattern “Medication ‘Activities to promote sleep -Cultural and religious beliefs -Family/ friends -Next of kin Personal Cleansing & Dressing Controlling Body Temperature Mobilizing Working & Playing Expressing Sexuality Sleeping Dying

صفحه 13:
طبق مدل روپرلوگان تیرنی طول زندگی به عنوان اندازه و ظرفیت موقعیت زندگی از تولد تا مرگ تعریف شده است. انها مدل زندگی را به صورت مفهومی قابل تغییر تعریف میکنند که از لحظه تولد تا مرگ درنوسان است و تمامی فعالیت های 12 گانه روزانه را اين دوره دربرمیگیرد.

صفحه 14:
Lifespan Continuum

صفحه 15:
وابستکی استقلال it Sociocultural Environmental Politico-economic 15

صفحه 16:
Biological- over all health, current illness or state of injury Psychological- emotions, cognition, spiritual beliefs and ability to understand Sociocultural- society, expectations and values based on social class or status, or ‘individual’s perceived or actual health Environment- environment’s influence to patient Politico economic- government policies anda programs, access to benefits

صفحه 17:
- روپر در تئوری خود عنوان میکند که دانش مربوط به هر یک از فعالیت های زندگی باید در زمینه افراد سالم و در محیط سالم ‎Guyeel‏ داده شود و دانش مربوط به موارد طبیعی باند قل ۱ معرفی و يا مواجهه با موارد غیر طبیعی مطرح شود. لذا اين تئوری در جهت برنامه ریزی دوره تحصیلی بکار میرود. برمیگردد به سبک زندگی که هر فرد برای زندگی خود انتخاب میکند. " روپر و همکارانش در تئثوری خود مفهوم پرستاری شناسی را مطرح نمودند که هدف این شیوه تشویق پرستاران به تفکر در اه پرستارشناسی می باشد, آنها پرستاری را یک علم میدانند که در این علم دو مبحث مهم يعنى نظام علمى که همان تثوری میباشد و نظام عملی به بحث گذاشته میشود.به عقیده رویر فاصله بین تئثوری و عملی بايد كاهش يابد. . روير برستارى را همان بررسى-برنامه ريزى-اجرا و ارزشيابى نجام كرفته نسبت به نياز هاى بيمار تعرف مه

صفحه 18:
إل اشتاص در تعام ‎Sars ciel se‏ ایرش داده م۳ زندگی میتواند به عنوان مجموعه ای از فعالیت های زندگی توصيف شود. طريقه اى كه فعاليت هاى زندكى توسط هر شخص انجام و تناس بودن رتدكى شتركت دارد در تمام طول زندكى به جز دوران كودكى آدمى ميل به ارتقا سطح استقلال دارد. حفظ استقلال خوب است اما وابستگی نباید ارزش های انسانی را تحت شعاع قرار دهد ومقام شخص را کاهش دهد. پایه و اساس مدل روپر نیاز های انسان است. ةك 5ك قر قعالم هاف زندکی انامه اس در دامنة هی ری توسان تایت واهنگاد نک درد تا عفر است ممگر‌است تسکلات وافعی و بالقته بر قعا های زندگی او اثر بگذارد. به عقیده آنها نقش پرستار به عنوان پیشگیری کننده-تخفیف دهنده پا تعدیل کننده مشکلات میباشد که ‎ole‏ بین پرستار سه

صفحه 19:
۳۲5 Patient

صفحه 20:

صفحه 21:
21 08 مهو

صفحه 22:
مسب ‎helping patient,‏ - ‎solve, alleviate or‏ ‎cope with‏ ‎problems ( actual‏ ‎or potential) with‏ ‎activities of daily‏ ‎livings and exists‏ ‎to meet the needs‏ ‎of society.‏

صفحه 23:
Lifespan continuum Activites of living Maintaining a safe environment ‘Communication Breathing Eating & drinking ppp liminating Personal cleansing & dressing Controlling body temperature Mobilising Working & playing Expressing sexuality Sleeping Dying Individualising Factors influencing activites of living Physical Psychological Sociocultural Environmental Politico economic

صفحه 24:
فرآیند پرستاری بررسی کردن: جمع آوری اطلاعات از فرد و درباره ی فرد و مرور اطلاعات جمع آوری شده . شناسایی مشکلات فرد تعیین اولویت مشکلات پرستار و بیمار به کمک یکدیگر مسائل و موقعیت های فعلی د قبلى را بررسى و شناسایی میکنند سعی در کست آگاهت و شناخت نسبت به مشکلات و مکانیسم های تطابقی دارند. " مرحله اول بررسی شامل اطلاعات پایه ای و روتین ‎sb‏ ‏عادی فرد ومشکلات واقعی مربوط به فعالیت های زندگی , مرحله دوم بر شناخت توانایی های افراد در انجام فعالیت های 12 گانه زندگی تمرکز دارد.

صفحه 25:
برنامه ریزی و تعیین اهداف: . اهداف باید در ارتباط با میزان استقلال و یا وابستگی بیمار درمورد یک فعالیت خاص تنظیم شوند. ‎pigs‏ است تمامی اهداف تنظیم شده به صورت ‏قابل مشاهده و قابل اندازه گیری در جهت ‏رسیدن به استقلال تنظیم شود. ‏سپس باید به این موضوع پرداخته شود ‎a> aS‏ ‏پرسنل-تنجهیزات-منابعی رامیتوان برای مراقبت ‏از بیمار تدارک دید. ‏یک جدول زمان بندی برای تعیین موعد دستیابی اهداق بايد م عن ‎re 2 5) oe‏ رسى نتايج پرداخته شود. ‎

صفحه 26:
فرآیند پرستاری اقدامات: . اقدامات پرستار باید تا حد امکان به گونه ای طراحی و سازمان دهی شود که متناسب با ‎calles‏ های زندگی فعلی بیمار باشد زیرا در اغلب موارد تعدیل رفتار موجود آسان تر از جایگزینی آن با رفتار جدید است. پرستار داری 3 نقش مستقل-وابسته- ‎eg‏ ‏وابسته يا تابع میباشد. اقدامات پیشگیری کننده: مجموعه اقداماتی که خطرات تهدید کننده سلامتی را کاهش میدهد. ~ اقدامات آسایش دهنده: مجموعه رفتارهایی که منجر به حس بهتر بودن در فرد میشود.

صفحه 27:
ارزشیابی: رفتار وفعالیت های تعیین شده در مرحله ی تعیین اهداف و برنامه ریزی به عنوان معیار ارزشیابی مورد استفاده قرار میگیرند که استفاده از این مدل در یک موقعیت خاص تا چه حد سودمند بوده است وچه میزان از اهداف محقق شده اند. از آنجاییکه مهم ترین هدف پرستاری كسب استقلال بیمار میباشد در ارزشیابی بیشترین تاکیدبر نتایج استقلال ‎a‏ که ‎as glow LI‏ استقلال رسیده است يا نه؟ زمانیکه هنوز در بیمار وابستگی مشاهده میشود بايد فرآیند پرستاری

صفحه 28:
ICISM FO THEORY cannot be applied to all populations. is clearly presented in the literature and can be easily read and understood by any reader. has several key concepts that are defined throughout the literature. Throughout the literature, the Model of Living is clearly presented in a reasonable and valid manner. the model is said to be self-explanatory or not too complicated as compared to others. 28

صفحه 29:
Nurses care for patients holistically and in five factors affecting human functioning (biological, socialcultural, politico-economic, psychological, and environmental) from which the outcome of independence 000۵ ۱۷۰۱۵۹ ‏اف‎ ‎assumptions of the Model of Living are clearly defined in the literature and can easily be applied to some patient depending their case. The logical development and presentation of the model allow for easy interpretation and application of the model in nursing research. can be applied to patients depending on their case provides the basis for collecting significant data from patient in order to provide holistic and best quality nursing care. 9

صفحه 30:
02 هاو تشورىببردازان برستارى دكتر كوشار و دكتر دلا ‎J‏ كدر مقاضم و نظرية هاى كارتردى برستارى دكتر حمند حخدن يا | 006 ‎۱ http 1111 1 s/reper-model-for-nursing-based-on-a-modeko: fliving.php ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

39,000 تومان