صفحه 1:
:
A
صفحه 2:
صفحه 3:
ROPER-LOGAN-TIERNE
MODEL OF NURSING
صفحه 4:
Nancy Roper
درسال 1918 در انگلستان متولد شد.
هنگامی كه روير بعد از طی مراحل زندگی تصمیم به وارد شدن به حرفه
پرستاری گرفت کار خود راباپرستاری کودک بیمار آغاز کرد.سپس آموزش
وی خود را طی کرد.
در طول آموزش بود که او شروع به توسعه مدل پرستاری خود کرد.
" وی در سال 1950 مدرک دیبلم یک خواهر معلم را از دانشگاه لندن به دست آورد.
| بس از 30 سال به عنوان مربي پرستاری و پرستار ؛ روير در سال 1964 به يك
تسده و پویستده درآمد
تحقیقات روپر در مورد مفهوم هسته پرستاری در تحصیلات خود در دانشگاه
ادینبورگ در سال 1970 , به لطف پرستاران مشترک المنافع انگلیس ؛ منجر به
انتشار اولیه مدل پرستاری وی شد .
صفحه 5:
2‘ چه به رای روا و فرهنگی اجنماقن بیمار بی برد
صفحه 6:
Allison Tierney
در اسکاتلند متولد شد.
فارغ التحصیل پرستاری از دانشگاه ادینبرگ
به عنوان یک پرستاردر لندن مشغول به کار بود , جایی
+ که از رویکرد بسیار روزمره مراقبت های پرستاری بسیار
ناامید شده بود.
یکی از اولین پرستاران فارغ التحصیل انگلستان که
" موفق به اخذ مدرک تحصیلی بالاتر no PHD باشد.
صفحه 7:
مدل زندگی روپر-لوگان -تیرنی
.روپر و همکارانش مدل زندگی و مدل پرستاری را ارائه دادند
از دیدگاه آنها فعالیت های روزانه زندگی معیار مناسبی برای
ات نبارهای بیمازان میباشد. آنها عفیده دازند که انار ۲
شناخت فعالیت ها و نیاز های روزانه زندگی به یک خودشناسی
میرسد که این درک و شناخت از نیاز ها به عنوان معیار مهمی
برای sla cules زندگی میباشد. زیرا در برخی مواقع بیماران
در طی مدت بسترى قادر به انجام فعالیت های روزمره زند
خود نیستند. به عقیده آنها پرستار مبتواند با درک نیاز های
بیماربه کمک خود بیماردرانجام فعالیت های روزانه به فرد کمک
.نماید
پایه و اساس این تثوری برمبنای سلسله مراتب نیازهای مازلو
شکل گرفته است زیرا طبق این مدل ابتدا باید نیازهای اولیه
روزانه فرد نظیر خوردن-خوابیدن و آشامیدن برطرف شود و
.سپس به نیازهای بالاتر پرداخته شود
صفحه 8:
مفاهیم ا۳۳
فعالمهائزندكئى(1 ALS)Activities of living )
Life span 2).SxjJglo
پیوستار استقلا لو ولبستگی(3
تاثیر 5 فاکتور بر موارد فوق: عوامل(4
بیولوژیکسایکولوژزیک
.فرهنگی-اجتماعی اقتصادی-سپاسی بر موارد فوق
اختصاصیی ودندر زندگیکه تمامیمراحلف وق (5
.را دربرمیگیرد
صفحه 9:
به عقیده روپر و همکارانش شخص به عنوان مرکز و
کانون این مدل توسط12 فعالیت زندگی مشخص
میشود که این 12 فغالیت مرتبط با زندگی در تمامی
انسان ها وجود دارد.
. هر فعالیت زندگی ابعاد مختلفی دارد و میتواند با
مجموعه ای که شامل عناصر زیادی است ارتباط پیدا
کند.
صفحه 10:
فس Bn م woe یسرب
oh er rr ووس ميتي a .د
A
گر
SA
=a.
/
Expressingsewalty
Personal deansingand dressing
صفحه 11:
ASSESSMENT
‘Physiologic data -T, PR, BP
Vision and hearing
Mobility vs immobility
‘Tissue viability assessment
Falls assessment
‘Language spoken- interpreter?
Mental capacity
Hearing ability
‘Speech ability
Communication aids
“Clear airway
Observe breathing rate, depth and effort
-Pain related to breathing
“Smoking history
‘Hydration
Nutrition
‘Swallowing and chewing
Patterns of eating and drinking
Dietary requirements/ religious requirements
Weight and BMI
“Allergies
“Elimination habits
“Continence
Colostomy or ileustomy
Maintaining a safe environment
Communication
Breathing
Eating & Drinking
Elimination
صفحه 12:
“Hygiene needs
Assistance with dressing/ undressing
-Usual hygiene practices
Take temperature
Ability to maintain own temperature
-Normal gait
Aids used for mobilizing
-Moving and handling assessment
Employment
Hobbies
Sports
-Problems related to sexual function
Normal sleep pattern
“Medication
‘Activities to promote sleep
-Cultural and religious beliefs
-Family/ friends
-Next of kin
Personal Cleansing & Dressing
Controlling Body Temperature
Mobilizing
Working & Playing
Expressing Sexuality
Sleeping
Dying
صفحه 13:
طبق مدل روپرلوگان تیرنی طول زندگی به عنوان اندازه
و ظرفیت موقعیت زندگی از تولد تا مرگ تعریف شده است.
انها مدل زندگی را به صورت مفهومی قابل تغییر تعریف
میکنند که از لحظه تولد تا مرگ درنوسان است و تمامی
فعالیت های 12 گانه روزانه را اين دوره دربرمیگیرد.
صفحه 14:
Lifespan Continuum
صفحه 15:
وابستکی استقلال
it
Sociocultural
Environmental
Politico-economic
15
صفحه 16:
Biological- over all health, current illness or
state of injury
Psychological- emotions, cognition, spiritual
beliefs and ability to understand
Sociocultural- society, expectations and
values based on social class or status, or
‘individual’s perceived or actual health
Environment- environment’s influence to
patient
Politico economic- government policies anda
programs, access to benefits
صفحه 17:
- روپر در تئوری خود عنوان میکند که دانش مربوط به هر یک از
فعالیت های زندگی باید در زمینه افراد سالم و در محیط سالم
Guyeel داده شود و دانش مربوط به موارد طبیعی باند قل ۱
معرفی و يا مواجهه با موارد غیر طبیعی مطرح شود. لذا اين
تئوری در جهت برنامه ریزی دوره تحصیلی بکار میرود.
برمیگردد به سبک زندگی که هر فرد برای زندگی خود انتخاب
میکند.
" روپر و همکارانش در تئثوری خود مفهوم پرستاری شناسی را
مطرح نمودند که هدف این شیوه تشویق پرستاران به تفکر در
اه پرستارشناسی می باشد,
آنها پرستاری را یک علم میدانند که در این علم دو مبحث مهم
يعنى نظام علمى که همان تثوری میباشد و نظام عملی به
بحث گذاشته میشود.به عقیده رویر فاصله بین تئثوری و عملی
بايد كاهش يابد.
. روير برستارى را همان بررسى-برنامه ريزى-اجرا و ارزشيابى
نجام كرفته نسبت به نياز هاى بيمار تعرف مه
صفحه 18:
إل اشتاص در تعام Sars ciel se ایرش داده م۳
زندگی میتواند به عنوان مجموعه ای از فعالیت های زندگی
توصيف شود.
طريقه اى كه فعاليت هاى زندكى توسط هر شخص انجام
و تناس بودن رتدكى شتركت دارد
در تمام طول زندكى به جز دوران كودكى آدمى ميل به ارتقا
سطح استقلال دارد.
حفظ استقلال خوب است اما وابستگی نباید ارزش های انسانی
را تحت شعاع قرار دهد ومقام شخص را کاهش دهد.
پایه و اساس مدل روپر نیاز های انسان است.
ةك 5ك قر قعالم هاف زندکی انامه
اس در دامنة هی ری توسان تایت واهنگاد نک درد
تا عفر است ممگراست تسکلات وافعی و بالقته بر قعا
های زندگی او اثر بگذارد.
به عقیده آنها نقش پرستار به عنوان پیشگیری کننده-تخفیف
دهنده پا تعدیل کننده مشکلات میباشد که ole بین پرستار سه
صفحه 19:
۳۲5
Patient
صفحه 20:
صفحه 21:
21
08 مهو
صفحه 22:
مسب
helping patient, -
solve, alleviate or
cope with
problems ( actual
or potential) with
activities of daily
livings and exists
to meet the needs
of society.
صفحه 23:
Lifespan
continuum
Activites of living
Maintaining a safe environment
‘Communication
Breathing
Eating & drinking
ppp liminating
Personal cleansing & dressing
Controlling body temperature
Mobilising
Working & playing
Expressing sexuality
Sleeping
Dying
Individualising
Factors influencing
activites of living
Physical
Psychological
Sociocultural
Environmental
Politico economic
صفحه 24:
فرآیند پرستاری
بررسی کردن:
جمع آوری اطلاعات از فرد و درباره ی فرد
و مرور اطلاعات جمع آوری شده
. شناسایی مشکلات فرد
تعیین اولویت مشکلات
پرستار و بیمار به کمک یکدیگر مسائل و موقعیت های فعلی
د قبلى را بررسى و شناسایی میکنند سعی در کست آگاهت
و شناخت نسبت به مشکلات و مکانیسم های تطابقی دارند.
" مرحله اول بررسی شامل اطلاعات پایه ای و روتین sb
عادی فرد ومشکلات واقعی مربوط به فعالیت های زندگی
, مرحله دوم بر شناخت توانایی های افراد در انجام فعالیت
های 12 گانه زندگی تمرکز دارد.
صفحه 25:
برنامه ریزی و تعیین اهداف:
. اهداف باید در ارتباط با میزان استقلال و یا
وابستگی بیمار درمورد یک فعالیت خاص تنظیم
شوند.
pigs است تمامی اهداف تنظیم شده به صورت
قابل مشاهده و قابل اندازه گیری در جهت
رسیدن به استقلال تنظیم شود.
سپس باید به این موضوع پرداخته شود a> aS
پرسنل-تنجهیزات-منابعی رامیتوان برای مراقبت
از بیمار تدارک دید.
یک جدول زمان بندی برای تعیین موعد دستیابی
اهداق بايد م عن re 2 5) oe
رسى نتايج پرداخته شود.
صفحه 26:
فرآیند پرستاری
اقدامات:
. اقدامات پرستار باید تا حد امکان به گونه ای
طراحی و سازمان دهی شود که متناسب با
calles های زندگی فعلی بیمار باشد زیرا در
اغلب موارد تعدیل رفتار موجود آسان تر از
جایگزینی آن با رفتار جدید است.
پرستار داری 3 نقش مستقل-وابسته- eg
وابسته يا تابع میباشد.
اقدامات پیشگیری کننده: مجموعه اقداماتی که
خطرات تهدید کننده سلامتی را کاهش میدهد.
~ اقدامات آسایش دهنده: مجموعه رفتارهایی که
منجر به حس بهتر بودن در فرد میشود.
صفحه 27:
ارزشیابی:
رفتار وفعالیت های تعیین شده در مرحله ی
تعیین اهداف و برنامه ریزی به عنوان معیار
ارزشیابی مورد استفاده قرار میگیرند که
استفاده از این مدل در یک موقعیت خاص تا چه
حد سودمند بوده است وچه میزان از اهداف
محقق شده اند.
از آنجاییکه مهم ترین هدف پرستاری كسب
استقلال بیمار میباشد در ارزشیابی بیشترین
تاکیدبر نتایج استقلال a که as glow LI
استقلال رسیده است يا نه؟
زمانیکه هنوز در بیمار وابستگی مشاهده میشود
بايد فرآیند پرستاری
صفحه 28:
ICISM FO
THEORY
cannot be applied to all populations.
is clearly presented in the literature and can
be easily read and understood by any reader.
has several key concepts that are defined
throughout the literature.
Throughout the literature, the
Model of Living is clearly presented in a reasonable
and valid manner.
the model is said to be self-explanatory or
not too complicated as compared to others. 28
صفحه 29:
Nurses care for patients holistically and in
five factors affecting human functioning (biological,
socialcultural, politico-economic, psychological, and
environmental) from which the outcome of independence
000۵
۱۷۰۱۵۹ اف
assumptions of the Model of Living are clearly defined in the
literature and can easily be applied to some patient
depending their case. The logical development and
presentation of the model allow for easy interpretation and
application of the model in nursing research.
can be applied to patients depending on their case
provides the basis for collecting significant
data from patient in order to provide holistic and best
quality nursing care. 9
صفحه 30:
02 هاو تشورىببردازان برستارى دكتر كوشار و دكتر دلا
J كدر
مقاضم و نظرية هاى كارتردى برستارى دكتر حمند حخدن يا |
006
۱ http
1111 1
s/reper-model-for-nursing-based-on-a-modeko:
fliving.php