نظریه ها و مدل های پرستاری
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- Metaparadigm
- اجزای تئوری
- پارادیم
- پاورپوينت نظریه ها و مدل های پرستاری
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- پدیده
- پرستاری
- پنداشت
- پنداشت انتزاعی
- پنداشت عينی
- تئوری های پرستاری
- چارچوب پنداشتی
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- روش های توسعه تئوری
- سازه
- فرق مدل با تئوری
- قضیه ارتباطی
- قضیه بدیهی
- متاپارادایم
- متاپارادیم
- مدل
- مدل پرستاری
- مدل مفهومی
- مدل های پرستاری
- مدل های پنداشتی
- مدل های سمبوليک
- منشا توسعه تئوری
- ميلز
نظریه ها و مدل های پرستاری
اسلاید 1: تعاریف واژه ها
اسلاید 2: Paradigm پارادایمیک چهارچوب سازمان یافته است که دارای مفاهیم، نظریه ها، پیش فرضها، باورها، ارزشها و اصولی است که رویکردی را ساخته تا یک رشته موضوع مورد علاقه خود را تفسیر نماید. فعالیتی را برای انجام کار بیان کرده و آگاهی و شناختی را برای آن فراهم می سازد. هر رشته ای ممکن است تعدادی پارادایم داشته باشد. تمام نظریه ها و مدلهای پرستاری بیانگر یا دارای یک پارادیم هستند
اسلاید 3: متاپارادایم Metaparadigm کلی ترین دیدگاه perspective یک رشته که به عنوان واحد بدون محیط یا چارچوبی که درون آن ساختارهای محدودتر گسترش یافته اند عمل می کند .انتزاعی ترین و کلی ترین جزء هرم ساختاری دانش پرستاری متاپارادیم است.متاپارادیم به وسیله پدیده های مشخصی که مورد علاقه آن رشته هستند مشخص می شود و توضیح می دهد که چگونه آن رشته ، آن پدیده ها را به روش منحصر به فردی مورد بحث قرار می دهد1/18/2018rahgouin@yahoo.com4
اسلاید 4: عناصر اساسی متاپارادایم تئوری های پرستاری شامل : پرستاری، سلامتی، ا نسان(شخص) و محیط می باشند متاپارادیم باید واجد خصوصیات زیر باشد:1-قلمرو رشته را تعیین کند 2- باید شامل تمام پدیده های مورد نظر و فاقد پدیده های غیر مرتبط با رشته باشد 3- دیدگاهی خنثی داشته باشد 4- دارای حوزه بین المللی باشد
اسلاید 5: مدل Model 1/18/2018rahgouin@yahoo.comمدل يعني نمایش یک ايده با استفاده از تجسم سمبوليك (نمادین ) يا فيزيكي است . مدل هاي سمبوليك: مي توانند كلامي، شماتيك يا كمّي (ریاضی ) باشند.اين مدلها ديگر شكل فيزيكي قابل تشخيص نداشته و از نظر انتزاعي در سطح بالاتري نسبت به مدلهاي فيزيكي قرار دارند . مدلهاي كلامي،عبارات لفظي هستند. مدلهاي شماتيك :شامل دياگرام ها، طرح ها، گراف ها يا تصاوير مي باشند. مدلهاي كمّي (مدل ریاضی) در واقع همان نشانه هاي رياضي هستند.
اسلاید 6: 1/18/2018rahgouin@yahoo.comمدل ها را مي توان به منظور انديشيدن در مورد پنداشتها (مفاهیم ) و روابط موجود فيمابين آنها يا ترسيم فرآيند پژوهش به كار برد.سایر تعاریف از مدل :نماینده واقعیت است روش ساده ای از سازماندهی یک پدیده پیچیده است یک سری از مفاهیم و پیش فرض ها که به شکل معناداری با هم ترکیب شده اند
اسلاید 7: انواع مدل : مدل یک بعدی: به شکل بیانات کلامی یا اعتقادات فلسفی در باره پدیده ها هستند .بسیار انتزاعی، غیر قابل مشاهده و فقط بصورت ذهنی می توانند دستکاری شوند.مدل دو بعدی: شامل رسم ها ، دیاگرام ها ، عکس ها یا گراف ها هستند . بیشتر مدل های پرستاری ابتدا در ذهن نظریه پردازان با مفهوم پردازی یک بعدی شروع می شود و بعدا به صورت چارچوب های دو بعدی گسترش می یابندمدل سه بعدی: مدل های فیزیکی هستند. بدقت میتوانند بررسی و دستکاری شوند مثل اسباب بازی ها یا مدل های آناتومیکی مدل ها از پدیده های پیچیده طرح ساده ای ارائه می دهند و بدنبال ساده سازی و واضح سازی هستند 1/18/2018rahgouin@yahoo.com
اسلاید 8: مدل پرستاری :مجموعه گزاره ها، مفاهیم و ایده ها هستند که با هم ارتباط منطقی دارند و بیانگر و توصیف کننده مراقبت هستند و چارچوب عملی و راهنمای بالینی، آموزشی و پژوهشی در پرستاری هستند.
اسلاید 9: مدل مفهومي یا چارچوب پنداشتی (conceptual framework) conceptual modelمدلهاي پنداشتي (مفهومی ) به ساخت ايده هاي عمومي (مفاهيم) و فرضياتي كه روابط بين آنها را مشخص مي كند مي پردازند.یک مدل پنداشتی یک سری از مفاهیم مرتبط با هم است که بطور سمبولیک بیانگر تصویر ذهنی از یک پدیده می باشند
اسلاید 10: Phenomenaپدیده پديده رويداد يا واقعه اي است كه مستقيماً توسط حواس قابل درك بوده و واقعيتي است از آنچه در جهان واقعي موجود مي باشدپدیده حادثه یا فعالیتی است که ما از طریق حواسمان آن را درک می کنیم . پدیده ها موضوعات مهم یک رشته هستندپدیده می تواند مادی یا غیر مادی باشد انسان یک پدیده مادی و غیر مادی است
اسلاید 11: پنداشت يا مفهوم: conceptمفهوم را به عنوان نامی که برای شرح یک پدیده یا گروهی از پدیده ها استفاده می شود. بنابراین وقتی ما نامی برای یک پدیده می گذاریم به مفهوم تبدیل می شود. مفهوم جزئ و عنصرلازم برای تبیین و درک و فهم یک پدیده می باشد که انتزاعی بوده و از ادراک ذهنی انسان در باره پدیده ای که در محیط درک و احساس می شود ناشی می گردد .
اسلاید 12: پدیده های مشابه برای افراد مفاهیم متفاوتی می توانند داشته باشند .مفهوم یک ابزار (عرض) است و نه یک ذات (ماهیت و جوهر) واقعی، و صرفا مشاهده یک پدیده واقعی را تسهیل می کنند . مفهوم به خصوصیات یک پدیده اشاره دارد. مفهوم خود یک پدیده نیست بلکه نامی است که به پدیده داده می شود.مفاهیم ما را قادر می کنند که پدیده ها را طبقه بندی، تفسیر و منظم کنیم .از آنجا که مفاهیم معانی مختلفی دارند به تنهایی قابل استفاده نیستند، بلکه در تئوری ها و چارچوب های پنداشتی معانی و ارتباط و کاربرد آنها مشخص می شود. از جمله مفاهیم پرستاری : سلامتی ، محیط ، اجتماع ، سازگاری و.. که مفاهیم کلی هستند .
اسلاید 13: پنداشت انتزاعي: پنداشت هاي انتزاعي كاملاً از زمان و مكان مستقل هستند . به عنوان مثال درجه حرارت يك پنداشت انتزاعي است.پنداشت عيني: پنداشت عيني به پنداشتي گفته مي شود كه زمان و مكان مشخصي داشته باشد مثلاً درجه حرارت بدن يك فرد خاص در زمان معيني از يك روز خاص .
اسلاید 14: مفاهيم اساسي مدل جانسونانسانPerson اجتماع يا محيط Environmentسلامت HealthپرستاريNursing سيستم رفتاري Behavioral systemمرز Boundaries HomeostasisStressorTensionVariableثبات Stability تغيير رفتار Change behaviorعدم ثباتInstability
اسلاید 15: سازه CONSTRUCT اگر پدیده بسیار انتزاعی باشد و مفهوم منتج شده از آن مستقیما قابل مشاهده نباشد به آن سازه می گویند مثل :اعتماد به نفس واژه سازه گاهی با واژه مفهوم اشتباه گرفته می شود . چین و کرامر 1995 بیان می کنند سازه نوعی مفهوم کاملا پیچیده است.همه سازه ها مفهوم هستند ولی همه مفاهیم سازه نیستندسازه ها با تعیین متغیرها قابل اندازه گیری می شوند .متغیرها را بعنوان عملیاتی کردن سازه ها تعریف می کنند .
اسلاید 16: درون دادبيناييلامسهشنواييبوياييتعلقتهاجموابستگيجنسيدستيابيجذبيدفعيبرون دادرفتار:صحبت کردنحرکت کردنتخليه دفعرفتار جنسيبازخوردميکانيسم تنظيم کنندهميکانيسم کنترل کنندهمتغيرهاپرورشمحرکحمايتمدل رفتاري جانسون
اسلاید 17: قضيه (قضایا ) proposition (S) مفاهیم ، سازها و متغیرهای مختلف بوسیله ”عبارات ارتباطی ” می توانند به یکدیگر مربوط شوند ، چنین بیانات ارتباطی را قضیه می نامند بنابراین قضیه عبارت آزمایشی در باره واقعیت و ماهیت آن است قضایا ارتباط بین حوادث ، موقعیت ها یا اعمال را شرح می دهند . در متون انواع مختلفی از عبارات قضیه ای وجوددارند که عبارتند از : پیش فرض ها یا مفروضات مقدمه – لازمه قضیه بدیهی یا اصل نتیجه گیری فرضیه برهان
اسلاید 18: Assumptions پیش فرض هاباورهایی در رابطه با یک پدیده که باید بصورت بدیهی و درست پذیرفته شوند و برای پذیرش یک نظریه در مورد همان پدیده صحیح است. ممکن است بر دانش یا باورهای شخصی و ارزشهای پذیرفته شده مبتنی باشد. در عین حال ممکن است در آزمون موفق از کار در نیایند و بصورت گزاره های فلسفی نیز ارائه می گردند.
اسلاید 19: Roy’sAssumptions1-The person is a biopsychosocial and as a holistic adaptive system Bio Psycho Social Whole system
اسلاید 20: 2-The person is constant interaction with a changing environment 3- To cope with a changing world, the person uses both innate and acquired mechanisms, which are biologic, psychologic and social origin.
اسلاید 21: مقدمه – لازمه premiseعبارتی ارتباطی که در منطق قیاسی به عنوان اساسی برای شکل گیری یک نتیجه استفاده می شود
اسلاید 22: Axiom قضیه بدیهی و ارتباطیاکسیوم ها بیان کننده عمومی ترین ارتباط بین مفاهیم است. از مفاهیم ذهنی ساخته شده و مستقیماٌ قابل اندازه گیری و مشاهده نیستند. بصورت قضایای ثابت شده مقدماتی بکار می روند و نظریه پردازی را جهت داده و هدایت می کنند.
اسلاید 23: Recipient or Patience بيمار كسي است كه محرك در محدوده سطح سازگاري وي قرار نگرفته و در بعدي از ابعاد سازگاري نياز به خدمات داشته باشد. محرك مي تواند بالفعل يا بالقوه باشد كه در اين صورت هدف حفظ سازگاري و فرد نياز به خدمات پيشگيري دارد.
اسلاید 24: Hypotheses فرضیه هاحدس های ابتدایی هستند که ارتباط خاص بین دو مفهوم یا قضیه را نشان می دهند. همچنانکه فرضیه مکرراٌ تایید می شود فرضیه به سمت تعمیم پذیری و نهایتاٌ قانون شدن پیش می روند.
اسلاید 25: Laws قوانین قانون گزاره در مورد ارتباط بین مفاهیم یک نظریه هست که مکرراٌ تایید شده باشد. تعمیم پذیری بالایی دارند و ابتدائاٌ در رشته و حرفه هایی که با پدیده قابل مشاهده و اندازه گیری سر و کار دارند نظیر شیمی و فیزیک وجود دارند. برعکس در علوم انسانی و اجتماعی قوانین کمتری هستند.
اسلاید 26: praxis عادت و رویه معمولکاربرد یک نظریه برای موارد مواجهه در عمل است. Relationship statementsنشان دهنده ارتباطات خاص بین دو یا چند مفهوم است و می توانند بصورت پیش فرض ، فرضیه، قضایا، قوانین یا اکسیوم ها باشند.
اسلاید 27: Theoryتبیین سیستماتیک یک پدیده معین که در آن مفاهیم و ساختارها تعریف شده وارتباطات آنها روشن و پیش بینی شده باشد.
اسلاید 28: سيستمي از قضاياي بهم مرتبط جهت توصيف، توضيح، پيشگويي و تجويز پديده ها
اسلاید 29: مجموعه ای از قضایا و گزاره ها مرتبط که که جهت پیش بینی، توضیح، درک وکنترلبخشی از دنیای عینی تعریف شده است.
اسلاید 30: فرق مدل با تئوري:مدلها انتزاعي تر از تئوري ها هستند و ايده كلي و عمومي از پديده تحت مطالعه را ارائه مي دهندتئوري ها دقيق تر، اختصاصي تر، و حاوي مفاهيم تعريف شده و واضح هستنداختلاف مهم تئوري و مدل در انتزاع، كاربرد و صراحت ان است
اسلاید 31: تئوري تولید حقيقت نيست بلكه بهترين حدس محقق بر اساس تحقيقات، ارزشها و عقايد ديگران و ارزشهاي فردي است
اسلاید 32: چرا در پرستاري به تئوري نيازمنديم؟ ايجاد هويت مستقل در رشته و افتراق ان از ساير رشته هاتبيين جايگاه پرستاري در نظام مراقبت و سلامت راهنمايي جهت تفكر در مورد ماهيت و عملكرد پرستاريايجاد هماهنگي و يكپارچگي در مراقبتاستفاده و توسعه دانش پرستاري از طريق تحقيقايجاد چهار چوب قابل پيش بيني جهت مداخلات اموزشيايجاد توضيحات و قضاوت هاي يكسان در افراد مختلفايجاد يك روش سيستماتيك براي تحليل موفقيت و يا شكستهدایت گر برنامه های تضمین کیفیت
اسلاید 33: Theory development movementعمدتاٌ دهه های 70 و80Peplue (1952), Orlando (1961), Levine (1966), Rogers and Roy (1970)King and Orem (1971), Newman (1972)Watson and Morphy (1979), Rawls (1980)Johnson (1980)Parse (1981), Fetizpatrik (1988), Parker (1991), Frederickson (1993), Jensen & Tall (1998)
اسلاید 34: Critique of Theory Period 1- توليد قياسی نظريه ها بدور از موقعيت های بالينی2- فاقد ويژگی های لازم برای هدايت فعاليتهای حرفه ای3- فقدان اعتبار و اعتماد علمی در طی آزمون های علمی4- تحت تاثير فلسفه و پارادايم غالب و مشابه سازی
اسلاید 35: Stages of theory development in nursingSilent knowledge1868 the American Medical Association advocated the formal training of nurses, instruction provided by medical staff and physiciansMost schools were under control hospitals, theory was taught by physicians and practice was taught by experienced nursesNursing focused on the performance of technical skills and a few basic principles such as aseptic technique and principle of mobilityNurses were submissive and obedient and learned to fulfill their responsibilities to physician without question, this model of nursing education persisted for more than 80 years
اسلاید 36: Received knowledge stageAfter World War II that substantive changes were made in nursing: focused nursing education in universities with formal educationProfessional organizations for nurses restructured and began to growState licensure testing for registration took effect and education program review the content matter they were teaching, and the processes used in instruction were also reviewed and evaluatedThe first doctoral program began
اسلاید 37: Subject knowledge stageUntil 1950 nursing was principally derived from social, biologic, and medical theoryPelau(1952) described the interpersonal process between nurse and the client, this started a revolution in nursingIn the 1960s, a number of nurse leaders( Abdellah, Orlando, Widenbach, Hall, Henderson, Levin, and Roger) developed and published their views of nursing.Their descriptions of nursing and nursing models evolved from their personal professional, and educational experiences, and reflected their perception of ideal nursing practice
اسلاید 38: Procedural knowledge stageBy the 1970s the nursing profession viewed itself as scientific discipline evolving toward a theoretically based practice focusing on the client, during this years many nursing theorists published their beliefs and ideas about nursing and some conceptual modelsThe views of nursing theorists such as Orem, king, Neuman, and Roy often were more idealistic than practical and realistic and nurses had difficulty applying them to practiceThrough the late 1970s and early 1980s theories moved to characterizing nursing role from what they do to what nursing is
اسلاید 39: Constructed Knowledge stageDuring 1980s, scholars began to concentrate on the need to develop substantive theory that provide meaningful foundation for nursing practiceThe 1990s saw increasing emphasis on philosophy and philosophy of science in nursing, attention shifted from grand theories and conceptual framework to middel-range and practice theory, as well as application of theory in research and practiceThis is current stage of theory development in nursing
اسلاید 40: Florence Nightingale )1859(پرستاری یعنی داشتن مسئولیت در برابر سلامت شخصی هر فرد و نقش پرستار قرار دادن مددجو در بهترین شرایط طبیعی که عملکرد بالایی داشته باشد2- آموزش رسمی برای پرستاران ضروری است. آموزش نه فقط آنچه را که باید انجام دهد بلکه شامل چگونگی انجام آن نیز هست.3- مهمترين درس عملي كه مي توان به پرستاران آموخت، ياد دادن اين است كه: چه چيزي را مشاهده كنند؟ چگونه مشاهده كنند؟ چه علايمي نشانه بهبودي است؟ چه علائمي مهم است؟ چه علايمي مهم نيست؟ ...4- بر توانمندی مشاهده ،استدلال و تفکر پرستاران و بکارگیری دانش تجربی و تمایز دانش پرستاری و پزشکی تاکید داشت.
اسلاید 41: منشا توسعه تئوريايدهالف: وابستگي به ساير رشته هاب: ايده هاي مربوط به عملكرد و مفهوم سازي نقش پرستارعملكرد پرستاري موجودالگوي زيست پزشكيتجربه پرستارينقش ها علوم پايه عملكرد ايده ال پرستاريفرايند پرستاري ( ارتباط پرستار با بيمار، تصميم گيري در مراقبت از بيمار....) تشخيص پرستاري و مداخلات پرستاريواضح سازي مفاهيم تحقيق و تئوري پرستاريشناسايي حيطه مخالفان
اسلاید 42: اجزاي تئوريهدفپنداشت ها و تعاريف پنداشتيبيانات تئوريكيبيانات وجودي ياExistance بيانات رابطه اي Relational- ارتباطات همبستگي- ارتباطات علتيساختار و روابطپيش فرضها
اسلاید 43: Classification of theoriesScope/Range or Abstractness:1- Metatheory 2- Grand or Macrotheory3- Middle-range theory 4- Micro or practice theory
اسلاید 44: Classification of theories Type or purpose of theory1- Factoring-isolating theories (Descriptive)2- Factoring-relating theories (Explorative)3- Situation-relating theories (predictive/ promoting/ inhibiting)4- Situation- producing theories (prescriptive)
اسلاید 45: Comparison of the scope of nursing theoriesTheory Level of abstraction Metatheory Most abstract Grandtheories Middel-range theories Practice theories Least abstrac t
اسلاید 46: Scope/Range or Abstractness * پیچیدگی و میزان انتزاعی بودن تئوری * سطح ویژگی و صحت و درستی مفاهیم و قضایای آن1- Metatheoryشامل مباحثی نظیر:1- توصیف مبانی فلسفی رشته یا فرآیند های تولید علم 2- ابعاد روش شناختی شامل پردازش و آنالیز و معیارهای ارزشیابی تئوری 3- ضرورت تئوری در آموزش – بالین و پژوهش انتزاعی ترین سطح تئوری است.تئوری های فلسفی : اثبات گرایی, طبيعت گرایی و پلورالیسم
اسلاید 47: 2- Grand or Macrotheory - گسترده ترین و پیچیده ترین تئوری ها از نظر قلمرو هستند. - در صدد تبیین قلمرو و حیطه عام و گسترده در یک رشته بوده و ممکن است با تئوری های دیگر ترکیب شوند. - مفهوم سازی وسیع در حیطه عمومی یک رشته خاص است. -غیر اختصاصی و از مفاهیم نسبتاٌ انتزاعی که فاقد تعاریف عملی - قضایای آنها غالباٌ انتزاعی و غیر قابل تست مستقیم است. - طی ارزیابی هوشمندانه و متفکرانه ایده های موجود شکل گرفته و در مقابل تحقیق تجربی قرار دارد. Orem - Roy - Rogers
اسلاید 48: 3- Middle-range theory * بین مدل های مفهومی پرستاری و ایده ها (برنامه های) عملی قرار دارد.* اصالتاٌ ویژه و دربردارنده یک سری مفاهیم و جنبه هایی از واقعیت است. * از مفاهیم نسبتاٌ صحیح و درست که تعریف عملیاتی داشته و دارای قضایای نسبتاٌ صحیح و ممکن است بطور تجربی تست شود. این تئوری ها ممکن است: توصیفی از یک پدیده خاص باشد.تبیین ارتباط بین پدیده هاپیش بینی اثرات یک پدیده بر پدیده های دیگر باشد. * مبنایی را برای تولید فرضیات قابل تست مربوط به پدیده های خاص پرستاری و برای جمعیت خاصی از مددجویان را فراهم می سازد. نظریه های: حمایت اجتماعی - کیفیت زندگی - توسعه سلامت
اسلاید 49: 4- Micro or practice theory* تئوری تجویزی یا تئوری های خاص موقعیتی نامیده می شوند. * دارای حداقل پیچیدگی و از تئوری بینابینی ویژه تر و جهت خاصی را برای فعالیت فراهم می سازد.* معمولاٌ به جمعیت و عرصه های خاص و محدود عملکردی برگشته و از دانش رشته های دیگر نیز استفاده می کند. کنترل درد در سرطان Partial Theory این تئوری ها در مرحله توسعه و پردازش هستند. بعضی از مفاهیم تعریف شده و بعضی از ارتباطات بین آنها نیز تبیین شده اما کامل نشده است.
اسلاید 50: Type or purpose of theory 1- Factoring-isolating theories (Descriptive)* تناسب و ابعاد مفاهیم را مشاهده – نامگذاری و توصیف می کند.* مفاهیم مهم و عمده یک پدیده را شناسایی و توصیف می کند. اما چگونگی و چرایی ارتباطات آنها را توضیح نمی دهد. * هدف این تئوری ها مشاهده و معنی دادن به پدیده است. با پژوهش های توصیفی تولید و تست می شوند. Swanson (1991) middle-range theory of caring* پنج فرآیند مراقبت را طی یک مطالعه پدیده شناسی توضیح داده است. این فرآیندها نامگذاری و تعریف شده اما ارتباطات بین آنها تعریف نشده است.
اسلاید 51: 2- Factoring-relating theories (Explorative)* مفاهیم را به یکدیگر ارتباط داده و ارتباطات درونی آنها را توضیح داده و ارتباطات بین بعضی از مفاهیم را ویژه و خاص می نمایاند. * تبیین تناسب های منطقی و تجربی ارتباطات ضروری است. * درصددند چگونگی و چرایی ارتباطات مفاهیم را بیان کرده و به علت و معلول و همبستگی یا قوانینی که به تعاملات منظم ربط دارند می پردازند. Chronic dyspnea model (McCarley 1999)
اسلاید 52: 3- Situation-relating theories (predictive/ promoting/ inhibiting)* این نظریه ها درشرایطی بوجود می آیند که مفاهیم با هم ارتباط پیدا كرده و جملات ارتباطی قادرند نتایج بعدی را با اطمینان توصیف نمایند. این تئوری ها در جهت پیش بینی دقیق ارتباطات بین مفاهیم اند. تحقیقات تجربی برای تایید و تست آنها بکار می رود. Maternal role attainment model (Mercer,1985)رفتارهای دستیابی به نقش مادری: احساسات در مورد نوزاد – خشنودی و لذت در کفایت مادری – راههایی که به برانگیختن رفتار بچه کمک می کند.
اسلاید 53: 4- Situation- producing theories (prescriptive)* این تئوری ها برای فعالیت های تجویز شده ای که نیل به اهداف معین را ضروری می داند پردازش می شود. * تئوری تجویزی نشان دهنده درمانهای پرستاری و نتایج مداخلات می باشد. * شامل قضایایی است که برای تغییر و پیش بینی نتایج مداخلات پرستاری مطرح هستند. اینها باید نتایج و نوع مددجو و شرایط را توصیف و تجویز نمایند. انواع پروتكل هاي درماني و مراقبتي
اسلاید 54: روشهاي توسعه تئوري (از ديدگاه ميلز) Theory-practice-Theorypractice- Theoryresearch-TheoryTheory- research-Theory
اسلاید 55: Theory-practice-Theoryتئوری موجود میتواند در تشریح و توضیح پدیده های پرستاری کمک کند اما پیش فرضهای ان متفاوت استتئوری موجود در کمک به پرستاران در دستیابی به هدفشان کاملا مفید نیستتعریف کافی از مفاهیم اصلی و مرکزی پرستاری ارائه نشده استدر این روش نظریه پرداز موقعیت بالینی را از طریق تئوری منتخب توضیح، مفاهیم را اصلاح و تعریف مجددی از موقعیت ارائه داده و ارتباط بین مفاهیم در تئوری اولیه را در نظر میگیردمانند تئوری ارتباط بین فردی پپلائو که بر اساس تحلیل روانی و یا تئوری ری که براساس تئوری سازگاری طراحی شده است
اسلاید 56: practice- Theory تئوریهای موجود در شرح پدیده مفید نیستندفرد قادر به تدوین تئوری است و منابع برای حمایت ار فرایند تکامل تئوری وجود داردپدیده به اندازه کافی مهم بوده و ارزش تحقیق را دارد فهم و درک بالینی در باره پدیده وجود دارد اما این فهم و درک به صورت یک کل با معنی بیان نشده است سوال از موقعیت بالینی ایجاد شده، مشاهده پدیده در موقعیت عملی صورت گرفته، گسترش مفاهیم ، نامگذاری و تدوین و تعیین ارتباط بین انها
اسلاید 57: research-Theoryراهکار پذیرفته شده در مکتب تجربه گراها بوده و تدوین تکامل تئوری را نتیجه فرایند تحقیق دانسته و به عنوان تئوریهای علمی محسوب می شوندانتخاب پدیده ای که مکرر رخ می دهد و لیست همه خصوصیات پدیدهاندازه گیری خصوصیات پدیده در موقعیتهای گوناگونتحلیل داده های بدست امده برای تعیین الگوی سیستماتیک در میان داده هاتنظیم الگو به صورت عبارات تئوریک
اسلاید 58: Theory- research-Theoryتئوری سوالات تحقیق را هدایت می کند و نتایجی که به این سوالات تحقیقی جواب می دهد تئوری را اصلاح می کند هدف تعریف ،گسترش و تکامل تئوری است شروع تحقیق با یک تئوری برای توضیح پدیده مورد علاقه مشابه و قابل مقایسه با پرستاریتعریف مجدد (تعریف نظری و عملی) مفاهیم تئوری جهت تحقیق ترکیب یافته ها جهت اصلاح، تجدید نظر و یا گسترش تئوری اولیهدر برخی موارد نتایج منجر به تئوری جدید می گردد
اسلاید 59: تاريخچه تئوريها بر اساس تفكرات حاكممكتب نيازها: زماني كه فرد قادر به براوردن نياز خود نباشد نياز به مراقبت پرستاري پيدا مي كند ( ارم، عبدالله، هندرسون)مكتب فكري تعامل: (فرايند مراقبت و تعامل بين پرستار و بيمار ( اورلاندو، كينگ، پپلاو، ويدنباخ)مكتب فكري برآيند هاتاكيد بر برآيند كار پرستاري و گيرنده مراقبت هدف پرستاري برگرداندن انسان به تعادل، ثبات و حفظ انرژي و هماهنگي بين خود و محيط (جانسون، راجرز، روي، لوين)
اسلاید 60: تاريخچه تئوريها بر اساس تفكرات حاكممكتب نيازها: زماني كه فرد قادر به براوردن نياز خود نباشد نياز به مراقبت پرستاري پيدا مي كند ( ارم، عبدالله، هندرسون)مكتب فكري تعامل: (فرايند مراقبت و تعامل بين پرستار و بيمار ( اورلاندو، كينگ، پپلاو، ويدنباخ)مكتب فكري برآيند هاتاكيد بر برآيند كار پرستاري و گيرنده مراقبت هدف پرستاري برگرداندن انسان به تعادل، ثبات و حفظ انرژي و هماهنگي بين خود و محيط (جانسون، راجرز، روي، لوين)
اسلاید 61: 1- Borrowed versus unique theory 2- Unique theory* دانش پرستاری نباید توسط تئوری های دیگر تبیین گردد.* اقتباس مستلزم برگشت بوده و مفاهیم اقتباسی ماهیت پرستاری ندارند.Issues in theory development in nursing
اسلاید 62: Issues in theory development in nursingBorrowed theory* اگرچه تئوری از یک نظام و رشته دیگر اقتباس شده و در فعالیت بکار گرفته می شود. اما در فرآیند تئوریزه شدن تغییر شکل می یابد. زیرا در قلمرو فعالیت های پرستاری قرار می گیرد. * بکارگیری دانش تولید شده در هر حرفه اقتباس نبوده بلکه مشارکت است. * دانش برای جامعه علمی نه افراد و حرفه خاص است.* پرستاری یک رشته کاربردی است و مثل هر رشته کاربردی در مبانی نظری به رشته های دیگر وابسته است.* برای تئوری پردازان مهم است که مفاهیم و نظریه های رشته های دیگر را بطور مناسب و صحیح بکار بگیرند. باید روی تعریف و ترکیب مجدد مفاهیم تاکید داشت نه فقط مفاهیمی که مطابق دیدگاه پرستاری دارند.
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
سارا –
بسیار عالی و چکیده و مفید متشکرم