صفحه 1:
آریا وسمانی
دانشجوی کارشناسی ارشد داخلی-جراحی
صفحه 2:
صفحه 3:
*** ضايعه نخاعی را میتوان اینگونه تعریف کرد: ضربه یا شرایط مخربی که به ناحیه ای از طناب
نخاعی وارد میشود و آسیب کلملیا ناکلمل عملکرد حسی. حرکتی و اتونومیک زیر سطح
آسیب را در پی دارد.
*** هرساله افراد زیادیبه دنبال حوادث ناشی از جنگ . تصادفات. سقوط از بلندی و بیماری
هاى ستون فقرات و نخاع و كردن دجار آسيب ديدكى در ناحيه ى ستون مهره ها و نخاع
متشوند.
** این بیماری جزء پر هزینه ترین بیماری ها رتبه بندی ميشود.
عوارض انویه ای که متعاقب ضایعه نغاعی ابجاد می شهند. شامل: زخمهای فشاری.
عفونتهای مجاری ادراری» مشکلات روده ایء اختلالات اسکلتی- عضلانی. شکستگی ها.
اسپاسم های عضلانی. درد شلنه. درد مزمن. خستگی مزمن. اختلالات شناختی و اختلال
افسردگی مزمن میباشد.
صفحه 4:
** طبق آمار سازمان بهداشت جهلنی حدود ۱۵ درصد از جمعیت جهانبا معلولیتها زندگی
*** ضایعه نخاعی در مردان بیشتر از زنان است وبه طور عمده در سنین جولنی اتفاق ی افتد.
به طوربکه بیش از نیمی از آسیب های نخاعی در رده سنی بین ۳۰-۱۶ سال مشاهده
میشوند.
* در جهان متوسط آمار ضایعات نخاعی بین ۱.۲۰ ۵۰ نفر درییک میلیون نفر جمعیت در سال
است.
در ایران مرکز تحقیقات ضایعات نخاعی, آمار بیماران آسیب نخاعی را ۱۴۵۰ تا ۲۸۰۰ مورد
در سال گزارش کرده است.
aE -2---
صفحه 5:
** کیفیت زندگی عبارت است از مجموعه ای از رفاه جسمانی؛ رولنی و اجتماعی کهبه وسیله
شخص يا گروهی از افراد درک ميشود.
* بیماران مبتلابه صدمات نخاع.به دلیل محدودیت حرکتی و از دست دادن حس و حرکت
در قسمتی از بدن به مشکلات جسمی. روانی و اجتماعی زیادی مبتلا میگردند.
* امروزه بهبود کیفیت زندگی در افراد ناتوان جسمی به عنوان یک هدف بازتوانی مطرح شده
است.
مقوله زندگی به این دلیل اهمیت دارد كه در صورت نادیده گرفتن منجر به ناامیدی,
نداشتن انگیزه برای تلاش و کاهش فعالیت اقتصادی, فرهنگی. بهداشتی و در ابعاد عمیقتر
بر توسعه اجتماعی و اقتصادی يك كشور تأثير بكذارد.
صفحه 6:
# لین الگو فرصتی است که توسط تیم حرفه ای به اعضای خانواده داده میشود تا موجب
افزایش توانایی و افزايش مهارت های اعضای خانواده برای رفع نیازهای بیماران شود.
* خانواده به عنوان مهمترین رکن اساسی یک جامعه میباشد که مسئول ارائه مراقبتهای
صحیح و مناسب بهداشتی به بیمار و اطرافیان بیمار است.
** الگوی توانمندسازی خانواده محور فرآیندی پویاء مثبت و تعاملی است که با تاکید بر تهدید
درک شده. در لثر ارتباط با دیگران شکل میگیرد و سبب کنترل. پیشگیری بیماری و
کاهش هزینه های درمانی میگردد.
صفحه 7:
00 cans eee ary os
** بکارگیری الگوی توانمندسازی خانواده محور می تولند فر
دلنش و توانمندسازی خانواده ها جهت بهبود بخشیدن به
منابع و هزینه های کمتر فراهم آورد.
صت های جدیدی برای افزایش
ت زندگی بیمارانبا صرف
صفحه 8:
ی آخر
ل
بهترين منبع براى انتقال اطلاعات بين تيم بهداشتى و بيمارا
از منلبع و مطالعات نشان دهنده اثربخشى الكوى توانمندسازى خانواده محور بر بيماران مختلف
میباشد(2014 .(Zafar Ramzanian Z and et al
خانواده بیماران بوده و بسیاری ("
ل
بدليل اهميت موضوع و هم جنين نبود مقالات و منلبع كلفى در لين زمينه. يزوهشكر لين مطالعه
ن تاثير الكوى توانمندسازى خانواده محور بر كيفيت زندكى بيماران ضايعه نخاعى
انجام ميدهد.
صفحه 9:
صفحه 10:
۶ کیفیت زندگی: سازمان بهداشت جهلنی کیفیت زندگی را احساس فرد از وضعیت زندگی خود تعریة
گردمانت که شامل سیطه هاي محلف چسمی»رونی و اجتسافی می باشد.
خضایعه جاعی عربه های وارد بر ستون مهرهای ممکن است باعث اسب فجاع ریشه(عصاب تخاعی با
هر دو شود.
> الگوی توانمندسازی خانواده محور: منظور از توانمندسازی خانواده کمک به خانواده است به نحوی که
بتولند به توان تغییر برسد. توانمندسازی خانواده محور فرآیندی پویاء مثبت و تعاملی است که در اثر
ارتباط با دیگران شکل میگیرد که لین امر سبب کنترل. پیشگیری بیماری و کاهش هزینه های درمانی
مكرود
صفحه 11:
” كيفيت زندگی: در این پژوهش نمرلتی است که آزمودنی ها از پر کردن پرسشنامه 51-36 کسب می
کنند. در لین پرسشنامه». صفر پایین ترین و ۱۰۰ بالاترین سطح کیفیت زندگی لحاظ شده اسث. در این
مطالعه نمره ۰ تا ۲۵ کیفیت زندگی نامطلوب» ۲۶ تا ۵۰ متوسطه ۵۱ تا ۷۵ خوب و ۷۶ ا ۱۰۰ کیفیت
زندگی عالی در نظر گرفته شده اسك
2 ضایعه نخاعی: در اين پژوهش بیماران عارضه نخاعی هستند که شرایط ورود به مطالعه را دارند.
الگوی توانمندسازی خانواده محور: منظور از توانمندسازی خانواده محور. آموزش کامل عوارض و
مشکلات و محدودیت های ناشی از ضایعات نخاعی بصورت ۴ جلسه فردی ۳۰-۲۰ دقیقه ای و ۳ جلسه
گروهی ۴۵-۳۰ دقیقه ای بصورت گروه های ۵ تا ۶ نفره میباشد.
۱ ee
صفحه 12:
مروری بر متون
صفحه 13:
ابزار: پرسشنامه های ثبت نتایج: افزایش کیفیت زندگی و
es م ag Penis
مبتلایان به اسيب های نخاعی أسيب های نخاعی بعد از انجام
Bred 3 ۱
ae : ۱ : شبااهت: يكسان بودن نوع
سك go لته Gee Eye مداخله. جامعه يزوهش ومتغير
و ابزار پژوهش ۳
صفحه 14:
رار رسشتامه طلاعات جمعت شاخ و
پرسشنامه اختصاصی پیوند کلیه KTO25
۱ cay eee crs ree ee
كيفيت زندكى بيماران ييوند كليه مؤثر است. ايجاد
یک برنامه مراقبتی جامع با حضور خانواده ها همراه با
ا ۱
دا ان gay ره HE 9 5
وابسته
صفحه 15:
ابزار: براى انتخاب جامعه نمهنه از روش نمونه» نتليج: افراد مبتلابه 001 5كيفيت بخ حول
ابرق lus ل ۲ نظر سلامت جسم ۰ سلامت رواتی و ابعاد روابط
7 2 اجتماعی دافتتد. كمترين امشاز در حوره سامت
۳ 1 روانشناختی با پدست آمد که بدین معنی است که
"ارزیابی کیفیت زندگی بیماران آسیب دیده
فى در cea " علیشاه و همکاران ۲۰1۶
x ۱ Teor 9 UUs) ee 500000
تچ بر 7 ae ae 0 ا er cy
لت
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
اهداف ويزه:
صفحه 19:
اهداف کاربردی:
ل
عاضر را مى توان بعثوان روش
00000
بیماران مبتلابه ضایعات نخاعی در
تس یت
صفحه 20:
* آسیب تخاعی ۵۰ درضد از مرگ ومیرهای ناشی از حوادث آسیبزا را به خود اختصاص میدهد.
* به دلیل استفاده روز افزون از اتوموبیل و افزلیش تصادفات و بر لثر جنگ هاء سالانه بسیاری از افراد دچار
ضایعه نخاعی میشوند.
نیای امروز بهبود کیفیت زندگی در افراد ناتوان جسمی به عنوان یک هدف بازتوانی مطرح میگردد.
* طبق تحقیقی که در کلرادو انجام شد ۸۶/ افراد ضایعه نخاعی. کیفیت زندگیشان را متوسط یا بهتر از
متوسط ابراز گرده اند
* رویکرد عینی, کیفیت زندگی را به عنوان مواردی مرتبط با استاندارد های زندگی همچون سلامت جسمی
و ثروت و جایگاه اجتماعی میداند. در حالی که رویکرد ذهنی کیفیت زندگی را مترادف با شادی يا
رضایت فرد در نظر میگیرد. در ديدكاه كل نكر هر دو مولفه عینی و ذهنی گیفیت زندگی را تعریف
صفحه 21:
سازمان بهداشت جهانی کیقیت رندگی را احساس فره از وشعیت زندگی خود تعریف کر ده استه که
شامل حیطه های مختلف جسمی: روانی و اجتماعی می باشن.
* اندازة كيرى کیفیت زندگی و فحاظط كردن شرايط زندكى..غوامل مخيطى- اجتماعئء دیذگاه ها
علايق» اهداف افراه و ارزش های سامعه در برنامه ريزى ارتقاء سلامت اهمیت بسزاین خارد.
* توانمندسازی فرصت هایی است که توسط تیم حرفه ای به اعضای خانواده داده
افزایش توانایی و افزایش مهارت های اعضای خانواده برای رفع نیازهای بیماران ميشود.
* در الگوی توانمندسازی خانوده محور میتوان با افزلیش آگاهی , شناخت و درگیر نمودن خانواده در
فرآیند تصمیم گیری موجب بهبود سلامت در بیماران شد.
شود تا موجب
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
۱ کارآزمایی بالینی.
* جامعه آماری این پژوهش را کلیه ی بیماران ضایعه نخاعی
* نمونه بزوهش مبتنى بر جامعه پژوهش بوده و کلیه بیمارانی
که شرایط ورود به پژوهش را دارا می باشند و رضایت خود را
جهت شرکت در پژوهش اعلام می نماینده و واجد معیارهای
[ ورود به پژوهش هستند» در این مطالعه شرکت داده می
شوند.
* مرکز توانبخشی سازمان بهزیستی شهر سنندج.
404
صفحه 25:
معيار هاى ورود و خروج =
صفحه 26:
3
مردان و زنان بين 18 تا ۵۰ سال و گذشتن حداقل یک سال از آسيب.
pac قطع آناتومیک عضو
عدم شرکت در برنامه های آموزشی مشابه.
داشتن سواد خواندن و نوشتن: جهت تکمیل کردن پرسشنامه و فهم و درک بهتر مطالب ارائه شده. داشتن سواد خواندن و
نوشتن لازم می باشد.
تمایل به شرکت داوطلبانه در مطالعه: اخلاق حرفه ای ایجاب می کند بیمار داوطلبانه و با تمایل خودش در مطالعه شرکت نماید.
دارا نبودن مشکل در برقراری ارتباط: درصورتی که بین پژوهشگر و بیمار ارتباط برقرار نگردد هیچ کدام از مراحل پژوهش قابل
انجام نمی باشد.
دارا بودن قدرت درک زبان فارسى.
عدم ابتلا به بیماری های مزمن غیر مربوط به عارضه نخاعی( طبق مستندات و پرونده بیمار): ممکن است متغیرهای مورد مطالعه
را تحت تأثیر قرار دهد.
عدم ابتلای پیشین به بیماری های ناتوان کننده.
'ء به پیما
صفحه 27:
غیبت بیش از یک جلسه.
۲ عدم تمایل به ادامه همکاری با محقق.
۴ ابتلابه هرگونه مشکل جسمی یا روانی مخنل کننده تحقیق. =
۴ مهاجرت يا فوت.
صفحه 28:
صفحه 29:
روش نمونه گیری: نمونه هابا استفاده از روش
نمونه گیری تصادفی ساده در دو گروه مداخله
oe تس
صفحه 30:
=a داده ها TL RRC Fe) =
صفحه 31:
پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک
صفحه 32:
1
a
= ,پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک برای شناخت بهتر گروه پژوهش توسط محقق ساخته شده و شامل سوالات 15
.جنس, تاهل» وضعیت شغلی, میزان درآمد» میزان فعالیت و تحرک» و وضعیت خلقی میباشد
صفحه 33:
شنامه کیفیت زندگی ۳۶ سوالی درای ۳۶ سوال است و از ۸ زیرمقیاس تشکیل شده است و هر زیرمقیاس
کل از الى ٠١ ماده است. هشت زیرمقیاس این پرسهنامه عبارتند.ازء عملکرد جسم : اختلال نقش بخاطر
سلامت جسمی, اختلال نقش بخاطر سلامت هیجانی. اثرژی! خستگی ۰ بهزیستی/ هیجانی ۰ کارکرد اجتماعی . =
درد و سلامت عمومی. همچنین از ادغام زیر مقیاس ها دو زیرمقیاس کلی با نام های سلامت جسمی و سلامت
.روانى به دست میآید. در این پرسشنامه نمره پایینتر نشان دهنده کیفیت زندگی پایینتر است و برعکس
صفحه 34:
صفحه 35:
|
* به منظور تعیین اعتبار علمی و رولیی پرسشنامه از روش اعتبار محتوی بهره گرفته می شودبه لین ترتیب که پرسشنامه
اولیه طراحی شده در اختیار اساتید دانشگاه علوم پزشکی زلبل قرار می گیرد. نظرات اصلاحی و پیشنهادی آنها اعمال می
گردد و پرسشنامه نهایی نیز پس از اعمال نظرات تنظیم می گردد.
* اعتباریا رولییبا لین مسئله سر و کار دارد کیک ابزار اندازه گیری-نا چه حد چیزی را اندازه می گیرد که ما فکر می کنیم.
در پژوهشی منتظری و همکاران روایی محتوایی و صوری و ملاکی این پرسشنامه مناسب ارزیابی شده است.
+ قابلیت اعتماد.یا پایلیییک ابزار عبارت است از درجه ثبات ن در اندازه گیری هر آنچه اندازه می گرد یعنی اینکه ابزار
اندازه گیری در شرلیط یکسان تا چه اندازه نتلیج یکسانیبه دست می دهد. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده در پژوهش
منتظری و همکاران برای اين پرسشنامه بالای ۰/۷ بر آورد شد.
صفحه 36:
_ 77770 -
صفحه 37:
* به منظور معارفه و ذکر داوطلبانه بودن شرکت در پژوهش و گرفتن رضایت کتبی شرکت کنندگان
جلسات ۲-۵ نفره در دو گروه شاهد و آزمون برگزار خواهد شد. مکان برگزاری جلسات یک کلاین
آموزشی در بعش توانبخشی وایسته مد بهزیستی ميباشد. بعد از بركزارى جلسات و توجية بيقاران و
= عضو فعال خانواده آنها » پیش آزمون در هر دو گروه ابتدا گروه شاهد و پس از آن برای گروه آزمون از
طریق تکمیل پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک (شامل مواردی همچون سن. جنس وضعیت
Jali محل سکونت. شغل و وضعیت خلقی) و کیفیت زندگی انجام خواهد گرفت. پس از انجام
آزمون مرحله مداخله فقط برای گروه آزمون انجام میگیرد و گروه شاهد هیچ گونه مداخله ای دریافت
صفحه 38:
در گروه آزمون مداخله یعنی اجرای الگوی توانمندسازی خانواده محور اجرا ميشود. مراحل اجرایی الگو
شامل چهار گام است که عبارتند از: ۱. تهدید درک شده از طریق بحث گروهی. ۲. ارتقای
خودکارآمدی از طریق حل مسأله گروهی و مراحل خودکارآمدی به صورت نمایش عملی. ۳. افزایش
خودباوری (عزت نفس) از طریق مشارکت آموزشی و ۴. ارزشیابی به دو شیوه ارزشیابی فرآیندی و
برآیندی (نهایی». در مرحله آخر با برگزاری جلسه نهایی و پر کردن پرسشنامه ها توسط
پژوهش, اطلاعات بدست آمده به کمک مشاور آمار تجزیه و تحلیل شده و نتیجه گیری حاصل منتشر
خواهد شد.
صفحه 39:
صفحه 40:
جهت رعایت اصول اخلاقی در این پژوهش, موارد زیر رعایت می گردد:
* _ شروع پژوهش با ارلئه معرفی نامه رسمی از دانشکده پرستاری و ماملیی دانشگاه علوم پزشکی
پژوهش آغاز می شود.
شرکت کلیه واحد های پژوهش در این مطالعه با آگاهی و رضایت شخصی انجام شده و هر کدام از آنها مجاز
باشند که در هر مرحله از پژوهش بخواهند» از پژوهش خارج شوند.
ارائه توضیح به واحد های پژوهش در مورد موضوع و هدف پژوهش-
ارائه توضیح به واحد های پژوهش در مورد اختیاری بودن شرکت در پژوهش.
اطمینان دادن به واحد های پژوهش در مورد محرمانه ماندن اطلاعات و تجزیه و تحلیل جمعی آنها.
صفحه 41: