مراقبت‌های بهداشتیپزشکی و سلامتپرستاری و پیراپزشکی

نیازسنجی در برنامه های آموزش سلامت

صفحه 1:

صفحه 2:
نیازسنجی در برنامه های آموزش سلامت اصول اساسی نیاز سنجی

صفحه 3:

صفحه 4:
نياز *وضعيت, موقعيت يا هر جيزى كه مورد تما يل يا خواسته باشد. *اساسی ترین عامل در بنیاد هر تغییر رفتار است .

صفحه 5:
انواع نیاز * نیاز هنجاری ۱۱۵۲۴۱۵۲۱۷6۰۱1 نیازهای احساس شده ۴6۱۲۰۱1 نیاز مورد درخواست ۴۳0۲65560۰۱1 * نیاز مقایسه ای 60۳00۵۲۵۲۱۷۰ " نیاز پیش بینی شده با مورد انتظار ‎Expected.N‏

صفحه 6:
نیاز هنجاری استانداردها مقایسه می شوند. مثال : شرح وظایف شغلی , مقررات بهداشت مواد غذایی

صفحه 7:
نیاز احساس شده (تمابلات) ]آنچه که مردم فکر می کنند که نیاز دارند [در پاسخ به سوال بیان می شود لثال :احساس نیاز به پزشک

صفحه 8:
نیاز مورد درخواست | آنچه که مردم برای رفع آن اقدام می کنند . همان نباز احساس شده است که به تقاضا بدیل شده است. ثال : درخواست تجهیز بیمارستان شهر به ‎MRI‏

صفحه 9:
نیاز مقایسه ای [امتیاز ویژه ای که بعضی از مردم دارند و دبگران ندارند | بوسیله خدمات قابل دسترس دریک ناحیه غرافیایی درمقایسه با ناحیه دیگر بدست می آید

صفحه 10:
نیاز پیش بینی شده با مورد انتظار تفاوت وضع موجود با وضعیت مطلوب در آینده دراثر

صفحه 11:
"شناسایی نیاز 666۵( ‎Identification‏ - تهیه لیست نیاز "نیاز سنجی ‎Need Assessment‏ - تهیه لیست نیازها به همراه اولویت بندی 5"

صفحه 12:
ارزب ابی نیز ‎ee‏ وتحليل مشكلات سلامتى با اولويت كروه هدف به منظور طرای مداخله می باشد. ‎

صفحه 13:
نیازسنجی در آموزش سلامت وجود فاصله بین سطوح دانش ومهارت مخاطبان با وضعیت مطلوب آنهادر ارزیابی نیاز سلامت است. * بیانگر اولویت بندی نیازهای آموزشی تعیین شده در .ارزیابی نیاز سلامت است

صفحه 14:
اهمیت نبازسنجی "کمک در انتخاب بهترین روش طراحی و انجام امداخله 1 حصول اطمینان از تاثیر مداخله در دستیابی به هداف 1انجام مداخلات آموزشی بر اساس شکاف موجود ‎KAP ,‏ مخاطبان برنامه #اطمینان از مشارکت فعال جوامع در تعیین نیاز

صفحه 15:
موضوعات نیازسنجی مشتریان خدمات آموزش سامت ( مردم - رکنان بهداشتی - اعضای جامعه ..) / برنامه های آموزش سسلامت ( عموم مردم - پرسنل ) ۳ سازمان » ار تباطات و ساختار اداری

صفحه 16:
جایگاه نيازسنجى در برنامه- ریزی آموزشی " طراحی برنامه ( تدوین برنامه و عناصر آن ) " اجرا ( انطباق برنامه با شرایط اجرایی ) " ارزشیابی ( شناسایی هدفهای عقیم مانده )

صفحه 17:
اصول نیازسنجی اصل تداوم 7 اصل جامعیت *" صل مشارکت * اصل عينيت ¥ اصل سیالی نتایج ۲ اصل توجه نابرابر * اصل پویایی ۳ اصل تعهد

صفحه 18:
۴ اطلاعات حاصل قابل تعمیم به کل نمی باشد ” اطلاعات بدست آمده در مدت کوتاهی قابل استناد است دستیابی به توافق کامل در مورد نیازها امکان پذیر نمی باشد با تغییر شرایط در آینده تعیین مطلوبیت آینده بر اساس اطلاعات فعلی کاملاً درست نمی باشد .

صفحه 19:
*گام های اساسی نیازسنجی *گام اول : حمایت های موجود در سازمان خود را مرور نمایید . (SOWT ‏تحلیل‎ ۴

صفحه 20:
SWOT ANALYSIS Helpful Harmful to achieving the objective to achieving the objective Strengths Weaknesses Internal origin Opportunities Threats ١ 5 5 : External origin

صفحه 21:
گام های اساسی نیازسنجی گام دوم : مناببع موجود و در دس‌ترس را مورد زیابی قرار دهید .

صفحه 22:
مهمترین منابع موجود در سازمان "مردم ( لیست اسامی افراد درگیر برنامه ریزی مداخلات سلامت ) " زمان ( زمان کل فرآبند نیازسنجی - زمان درگیر بودن ) "مکان ( مثال : سلامت دانش آموزان - مکان : مدرسه - مرکز بهداشت ) "هزینه ( حق الزحمه ها - لوازم - رايانه - اياب و ذهاب و ... )

صفحه 23:
گام سوم : تیم ارزیابی نیاز سلامت را آماده سازید عضای تشکیل دهنده تیم ارزیابی نیاز 7 مدبران بهداشتی " کارشناسان بهداشتی درگیر برنامه با موضوع ارزیابی نیاز " کارشناسان آموزش سلامت "مردم بومی مرتبط "کارشناسان آمار “ساير متخصصین ( ار تباطات - اقتصاد - جامعه شناسی و ...) ۳۹

صفحه 24:
گام چهارم : درباره اطلاعات مورد نیاز تصمیم گیری نمایید اطلاعات زمینه ای کلی در مورد جامعه [ دموگرافیک توانایی های جامعه(داوطلبان,جشنواره ,فصلی...)

صفحه 25:
گام چهارم : درباره اطلاعات مورد نیاز تصمیم گیری نمایید توصیف نیازهای بهداشتی اولویت دار [ فاصله در ارایه خدمات موانع دسترسی [نیازهای آموزشی

صفحه 26:
گام چهارم : دریاره اطلاعات مورد نیاز تصميم كيررى نماييد

صفحه 27:
*اطلاعات کلی مورد نیاز در ارزیابی سلامت جامعه "جنبه های دموگرافیک جامعه ( ترکیب سنی - تلد - مرگ - طلاق - ازدواج ) ”جه نوع مشکلات بهداشتی وجود دایند که اعضای جامعه درگیر آن هستند ؟ "چه عواملی باعث ایجاد مشکلات بهداشتی ‎co‏ شوند ؟

صفحه 28:
*اطلاعات کلی مورد نیاز در ارزیابی سلامت ‎drole‏ "چه منابعی برای حل مشکلات بهداشتی وجود دارند ؟ "چه گروه و يا قشری از جامعه بیشترین نیاز فوری را دارند ؟ آبرای دستیابی به اهداف مداخله . چه نوع آموزش و مهارت موزی برای پرسنل بهداشتی مورد نیاز است ؟

صفحه 29:
گام پنجم : در مورد روش ها و فنون ارزیابی نیاز تصمیم گیری نمایید 7مرور وارزیابی اسناد "مصاحبه با افراد کلیدی "انجام بررسی در جامعه حت وهی متمركر ا"اسشاهده

صفحه 30:
كام ششم :اطلاعات را جمع آورى كنيد جارت فرآيند و روشهاى ارزيابى نياز ‎ais‏ روشها تعیین مشکلات عکس» نقشه اولویت بندی مشکلات ماتریکس درجه بندی تعین علل بوجود آورنده نمودار استخوان ماهی ‎ ‎ ‏اتجام آزمون اولیه( ]۲65 0110۴( ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 31:
گام هفتم : اطلاعات جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل نمایید "جمع بندی اطلاعات جمع آوری شده * درصد گیری و تعیین فراوانی و جداول © تهیه نمودار و چارت *دسته بندی ایده ها و مفاهیم "تهیه گزارش از اطلاعات به دست آمده

صفحه 32:
گام هشتم : مشکلات اولویت دار سلامت را شناسایی و توصیف کنید *ارایه نتایج بدست آمده به جامعه *دریافت باز خورد “تعيين ليست مشكلات مربوط.به موضوع *تعیین اولويت ها

صفحه 33:
معیار اولویت بندی مشکلات ( گزارش جهانی سلامت ) av eee "شدت 56۷6۲۱۲۷ "وسعت یا پوشش مساله "اصلاح پذ بر بودن در آثر مداخله ۲دسترسی به مداخلات مناسب هزینه رفع مشکل

39,000 تومان