هنر قرن نوزدهم
اسلاید 1: هنر قرن نوزدهمنویسنده : یاشار کرمی
اسلاید 2: گرایشات هنریرمانتی سیزمرئالیسمامپرسیونیسمپست امپرسیونیسمفتوژورنالیسماکسپرسیونیسملیتوگرافیآلاپریمانئوکلاسیسمسنته تیسمارینتالیسمکوبیسمناتورالیسم
اسلاید 3: رمانتی سیزمرمانتی سیزم برای نمایش درنده خویی حیوانی ، که سلیقه قرن نوزدهمی انسان نمایش آن را برای انسان نمی داد، از حیوانات بهره گرفت آنتوان لویی باری از جکله پیگر تراشان این دوره است
اسلاید 4: رئالیسمرئالیسم یا واقع گرایی در نقاشی در اواسط قرن نوزدهم میلادی در فرانسه ظهور کرد. این سبک تمامی فرمهای سنتی هنر را نفی کرد و رویدادهای واقعی را، بهعنوان موضوع نقاشی، جایگزین تصاویری آرمانگرایانه ساخت.
اسلاید 5: امپرسیونیسم-امپرسیونیسم صرفا یک سبک نقاشی نبود بلکه یک رویکرد نوین به هنر و زندگی بود. آثار نقاشی امپرسیونیست ها ثبت تغییرات گذرا و ناپایدار در طبیعت بود. نخستین هسته ی این جنبش توسط مونه، رنوار، سیسلی و پیسارو بود که وجه اشتراکشان گسست از آموزش های رسمی فرهنگستانی بود.نختین بار توسط لویی لروا به کار رفتپرسکپیتیو به معنای دیدن از ورای صفحه شفاف با این جنبش از کانون هنرمندان خارج شد
اسلاید 6: پست امپرسیونیسماین اصطلاح معرف سبک معینی از هنر نیست و بیشتر شیوه های مختلفی را شامل میشود که به سبب اهمیت به صراحت فرم و استحکام ساختار و یا تاکید بر بیان درونی به کمک رنگ از سبک امپرسیونیسم فراتر رفتهاند.[۱] نبیها، ترکیبگری، مجزاگری و نودریافتگری از جمله گروهها و سبکهای این جنبش میباشند.
اسلاید 7: فتوژورنالیسمعکاسی خبری یا فتوژورنالیسم (به فرانسوی: photojournalisme) به عکسهایی گفته میشود که پیام و هدف اصلی آنها خبررسانی است
اسلاید 8: اکسپرسیونیسماکسپرسیونیسم جنبشی در ادبیات بود، که نخست در آلمان شکوفا شد. هدف اصلی این مکتب نمایش درونی بشر، مخصوصاً عواطفی چون ترس، نفرت، عشق و اضطراب بود که در آن هنرمند برای القای هیجانات شدید خود از رنگهای تند و اشکال کج و معوج و خطوط زمخت بهره میگیرد.
اسلاید 9: لیتوگرافیچاپ سنگی یا طرح نگاری یا لیتوگرافی (به فرانسوی: Lithographie) گونهای چاپ مکانیکی شامل استفاده از صفحههای عکاسی یا سایر صفحههای مشابه که در سطح آنان ناحیهٔ تصویر به صورت روغن دوست (غیرآبی، جوهرگیر) و نواحی غیر تصویری به صورت آبدوست درآمدهاست. معمولاً این صفحهها را با پودر آلومینیوم میسازند. چاپ سنگی نوعی چاپ مسطح بوده که در آن از سنگ آهک استفاده میشدهاست؛ بدین ترتیب که نوشته یا تصویر را به روی سنگ منتقل میکردند و با استفاده از روشهای شیمیایی آن را برجسته مینمودند و سپس این تصویر بارها روی کاغذ چاپ میشدهاستپوستر تبلیغاتی عطر ویو-ویولت، اثر لویی رید. این اثر در سال ۱۸۹۵ میلادی، با استفاده از تکنیک چاپ سنگی منتشر شد. این اثر اکنون در مالکیت موزه متروپولیتن نیویورک قرار داردزلفدندر مخترخ چاپ سنگی است
اسلاید 10: آلاپریماآلاپریما (به ایتالیایی: Alla prima) یا خیس در خیس یک تکنیک در نقاشی است و معمولاً در رنگ روغن به کار میرود. در روش سنتی رنگ روغن برای حصول یک پرده تمام شده رنگها به صورت لایه لایه بروی بوم قرار میگیرد که هر لایه در تصویر نهایی به شدت مؤثر است. اما در روش آلاپریما زیر رنگگذاری یکسره منتفی است یا صرفاً رنگبندی نهایی را از ابتدای کار مشخص میکند.یک نمونه از نقاشی رنگ روغن به روش آلاپریما، دیهگو ولاسکس، ندیمهها، بین ۱۶۵۶ و ۱۶۵۷ م. موزه دل پرادو
اسلاید 11: نئوکلاسیسمیک جنبش هنری در زمینههای هنرهای تزئینی، هنرهای تجسمی، ادبیات، تئاتر، موسیقی و معماری است که شامل آثار هنریای میباشد که تحتِ تأثیر هنر یونان و روم باستان، اما پس از آن خلق شدهاند.[۱] هنرمندان پیرو این جنبش از اواسط قرن هجدهم تا اواخر قرن نوزدهم در اروپا فعالیت داشتند. جنبش نو کلاسیک در سال ۱۷۶۰ بهطور رسمی آغاز شد و مکتبی بر ضد مکاتبی همچون باروک و روکوکو بود
اسلاید 12: سنته تیسمترکیبگری (به فرانسوی: Synthétisme) یکی از سبکهای جنبش پسادریافتگری است که در آن فضاهای تصویر شده را با استفاده از رنگهای تخت و درخشان میآفرینندطلسم اثر پل سروزیه بهعنوان یکی از بارزترین آثار ترکیبگری شناخته میشود.
اسلاید 13: ارینتالیسم
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.