صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
سال های متمادی,فعالیت بخش بهداشت بر
بهبود بیماری متمرکز شده بود.اما به تدریج به
دلیل کمبود امکانات جامعه جهت درمان بیماری
ها مبحث پیشگیری و ارتقا سطح سلامت افراد
مطرح گردید.
صفحه 4:
*برای درک بهتر مفههوم پیشگیری و کنترل
بیماری ابتدا خلاصه ای از سیربیماری را
مطرح میکنیم:
صفحه 5:
۱.مرحله آمادگی :
(suscentihbilitv)
در این مرحله هنوز بیماری ظاهر نشده است ولی پایه و
اساسن نیماری به دلیل حضور عوامل خطر ريخته ده است.
"عواملی که حضور آنها احتمال پیدلیش یک بیماری را در زمان
های بعدی افزایش میدهد عوامل خطر نامیده می شوند.
۳مثلاأبالا بودن کلسترول خون احتمال ابتلابه بیماری های قلبی
را افزایش می دهد.
صفحه 6:
۲.مرحله قبل از علائم بالینی:
*در لین مرحله علائم واضحی از بیماری مشباهده
نمی شود هلی تغییرات بیماری زایی شروع شده
لند اما لین تغییرات کمتر از میزلنی است که به
صورت بالینی قلبل مشاهده باشد مثلاً تغییرات
تصلب(گرفتگی) شرائین قلب قبل از هر گونه
علائم بالینی
صفحه 7:
۲.مرحله بالینی:
*در لین مرحله تغییرات اعضا چه از نظر
ساختمان و چه از نظر عملکرد به اندازه
ها مى سود.
صفحه 8:
۴.ناتوانی:
*بعضی از بیماری ها در طی دوره بیماری يا
در لثر درمان بهبود می یابند هلی بعضی هم
آتاری به جا می گذارند که ممکن است
Ue Gite bs wae
صفحه 9:
"يبشكيرى اصولاً دارای سه بخش می باشد ولی قبل از این
سه.پیشگیریی تحت عنوان پیشگیری اساسی(زیربنایی) وجود دارد:
* .پیشگیری اساسی (0۲6۷6۴۵۱۵۱ ۵01۵1 ۵۲۳۱۳۵۲)
7 ۲.پیشکیری (primary prevention)(Js) chw)adol
7 ۲.پیشگیری انویه(سطح دوم)( (6۳10۱ 0۲6۷ 566000۵۲۷
(tertiary prevention)(ow chw)4JU >.پیشگیری *
صفحه 10:
اپیشگیری اسانی:
“(مربوط به قانونگذاران جامعه می بانسد 9 منجر به
توسعه بهداشست عمومی مى شود.مثلاً براى
«مبارزه با آلودگی هوا» گاز سوز کردن خودرو ها
, *مهمترین اقدام در این مرحله آموزش شخصی و
+ همکانی میباشد.
صفحه 11:
هدف:
*! يرهيز از يبيد آمدن و استقرار لَن دسته از
الگوهای اجتماعى.اقتصادى و فرهنكى در
زندكى است كه معلوم شده در افزايشس
خطر بيمارى سهم دارند.
صفحه 12:
۰ ع oo
۲.پیشگیری اولیه:
جلوگیری از پیدایش بیماری یا کاهش
ee ee
که در معرض بیماری قرار گرفته است.
|g هدف این پیشگیری کاهش بروز بیماری میباشد.
صفحه 13:
"*فعالیت های پیشگیری سطح اول
در دو گروهبندی قرار میگیرند:
١ ؟الف)ارتقا سطح سلامت
70٠ #ب)اقدامات اختصاصی حفاظتی
صفحه 14:
الف)ارتقا سطح سلامت:
اقداماتی كه باعث افزايشس قدرت جسمی و روانی
افراد جامعه و سالم تر شدن محیط زندگی می شود.
- آموزش بهداشت
- تغذیه خوب و کافی
**- ايجاد تغيير در محيط زيست
'*- دكركونى هاى رفتارى و سبك زندكى
95
6
۰
500
صفحه 15:
ب)اقدامات اختصاصی حفاظتی:
ظتى
*استفاده از راه ها و روش های اختصاصی جهت
پیشگیری از بیماری ها
* -واکسیناسیون و ايمن سازی
*-پیشگیری داروبی
* -یمنی در برابر حوادث(تصادفات و...)
* -استفاده از مواد مغذى ويزه
7 -حفاظطت در برابر خطرات شغلى
صفحه 16:
۳.پیشگیری ثانویه:
<کششف به موقع و درمان بیماری ها قبل از ایجاد
علائم و نشانه های واضح بالینی میباشد.
در حیطه پزشکی بالینی قرار دارد.
/ *اجرای آن گرانتر و کم اثر تر نسبت سطوح قبل است.
صفحه 17:
اهداف:
*-معالجه بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن
*-جلوگیری از انتشار بیماری در جامعه
* -جلوگیری از عوارض و عواقب بیماری
*-کوتاه کردن دوره ناتوانی
صفحه 18:
«پیشگیری dy gilt خود شامل دو قسمت است:
*الف) تشخیص بیماری در مراحل اولیه و درمان
آن(بیماریابی و غربالگری)
*ب) جلوگیری از پیدایش ناتوانی و محدود کردن آن
صفحه 19:
الف) تشخیص بیماری در مراحل اولیه
و درمان فوری: _
*اگر به مراحل بیماری دقت کنیم متوجه می شویم که
دومین مرحله بیماری مرحلةْ غیرآشکار است که فرد بیمار
oi واضحی ندارد.
*تشخیص و درمان بیماری قسمتی از پیشگیری نوع دوم
در این مرحله است.
"فشارخون,دیلبتءسل ریوی.سرطان و...اگر در لین مرحله
تشخیص داده شوند قابل درمان با قابل کنترل اند.
صفحه 20:
ب)جلو گیری از پیدایش ناتوانی و
محدود کردن ان:
لین قسمت از پیشگیری شامل درمان بیماری
ها در مراحل آشکار و پیشرفته است و بدیهی
است چنانچه معالجه لین افراد هر چه زودتر
صورت گیرد کاهش قلبل ملاحظه ای در میزان
ناتوانی ها و مرگ و مر به وجود خواهد آمد.
صفحه 21:
۴.پیشگیری الثیه:
7 کاهش میزان ناتولنی حاصل از بیماری و باز گرداندن فعالیت
اعضای بدن به نحو مپثر یا کاهش اترات نامطلوب بهداشتی
(محدود کردن میزان ناتوانی و انجام نوتوانی)
"نوتولنی به بیماری هایی مربوط میشود که قبلا سير خود را
طى کرده و در حال حاضر فقط ضایعات تن ها باقی مانده
است.در توانبخشی جهت بازگرداندن قسمتی از توانابی های
از دست رفته.از توانایی های باقی مانده بیمار استفاده میشود.
صفحه 22:
اهداف:
7 درمان مناسب جهت متوقف کردن سیر بیماری و
پیشگیری از عوارض بیشتر
+ > تامين تسهيلاتى برای محدود کردن ناتوانی و جلوگیری
ام از مرگ با استفاده از وسایل یا آموزش eal که بثوان
قسمتی يا تمامی کارایی این افراد را به آنها برگردانید.
صفحه 23:
فرایند توانبخشی(قادر ساختن):
*فرد از طریق فراگیری نحوه استفاده از منلبع و تمرکز بر توانایی
های موجود خود را با ناتوانی ها تطبیق میدهد.
۲ در توانبخشی,قادر ساختن فرد.بر توانایی ها تاکید ميشود نه
ناتوانی ها
-توانبخشسی جز جدایی ناپذیر پرستاری است
-پرستار توانبخشی:تخصصی است که بر روی بازگرداندن بیماران
به حد اعلای توانایی عملکرد از طریق یک روش جامع مراقبتی
متمرکز است.
صفحه 24:
هدف از توانبخشی:
کمک به بیمار برای دستیابی و حفظ سلامتی بهینه.به
صورتی که بیمار آن را تعریف کند باشد
۳ گرامکان دستیابی به سطح قبل نباشد هدفنرساندن
بیمار به حداکثر استقلال و کیفیت زندگی قابل قبول و
پیشگیری از ناتوانی های ثانویه است
صفحه 25:
با پیشرفت فناوری,افراد بیشتری به خدمات
توانبخشی نیاز پیدا میکنند چون موجب حفظ
زندگی بیماران مبتلا به بیماری های وخیم.افراد
صدمه دیده و معلول میشود.
*-همه افراد صرف نظر از سن.قومیت»
جنس.وضعیت اقتصادی اجتماعی 9 حق دارند از
توانبخشی بهره ببرند.
صفحه 26:
۴اصول اساسی و زیر بنای مراقبت های توانبخشی:
-فرایندی هدفمند.پویا و سلامت مدار است.
-تشخیص و درمان پاسخ های انسانی افراد و گروه ها نسبت به
مشکلات بالفعل و بالقوه
-محدود به زمان نیست(یک فرایند مداوم)
-تلاش جهت بازگشت هرچه سریعتر بیمار به جامعه
-نیازمند مشارکت بیمار
صفحه 27:
انواع توانبخشی:
*توانبخشی پزشکی:
هدفش این است که بیمار به حداکثر بهبود برسد-درمان جراحی مورد
استفاده قرار میگیرد- شامل سه مرحله پیشگیری,تشخیص و درمان و
نوتوانى (نقاهت) میباشد
مثلاً فردى دجار معلوليت است و به يزشكى مراجعه ميكند و مورد عمل
جراحى قرار ميكيرد و هرجند كه وضعيتش بهبود ميلبد على بهبودى 7٠١٠١
صفحه 28:
انواع توانبخشی:
*.توانبخشی حرفه ای:
" جریلنی است که به افراد معلول جهت رسیدن به حداکثر توانلیی کمک
می نماید.
7 به وسیله افراد متخصص و حرفه ای (فیزیوتراپ» پرستار, گفتاردرمانی)
صورت میگیرد.
" درسازمان های دولتی و خصوصی کاربرد دارد.
" نکته:توانبخشی پزشکی و حرفه ای مکمل هم هستند و با مشارکت
یکدیگر نیازهای بیمار را برطرف میکنند.
صفحه 29:
صفحه 30:
ناتوانی:
فرد درصحبت کردنراه رفتنشنواییدیدن و
سایر انجام کارهای روزمره زندگی غلی و
اجتماعی و تحصیلی دچار مشکل باشد.
صفحه 31:
تعریف سازمان بهداشت جهانی (۷۷۴۳۱6) از ناتوانی:
*“١.محدوديت در قابليت هاى فرد مثل
حرکت,برقراری ارتباط و مراقبت شخصی
۴ اختلال و آسیب به یک سیستم مثل اختلال
تنفسی و ادراری
۴معلولیت و مشکلی که فرد در محیط دچار آن
میشود.
صفحه 32:
انواغ تاتوان :
۴ (.ناتولنی تکاملی:از بدو تولد تا سن ۲۲ سالگی بروز میکند و منجر
جه اختلال و سلامت جسمیروانیشناختییا مراقبت از خود میشوند
مثل فلج مغزی و سندرم داون
۳ ۲ناتولنی اکتسابی:در لثر صدمه حاد و ناگهلنی مثل صدمه مغزی و
نخاعی یا اختلالات غیرضربه ای نظیر سکته مغزی و قلبی يا
پیشرفت یک عارضه مثل آرتریت
۲ ۳ناتولنی همراهبا سن که در سالمندان ایجاد میشود و با پیری در
ارتباط است. مثل استئوپروز یا کاهش بینایی
صفحه 33:
*/١.ناتوانى حسى(تأثير بر بینایی و شنوایی)
, ۲۴.ناتوانی یادگیری(تثیر بر یادگیری فرد. یادآوری و...)
1 ۱ ”.نا توانى در صحبت كردن و برقرارى ارتباط
3 ۲ .ناتوانی در قدرت کاری»خرید و مراقبت از خود
صفحه 34:
*توانبخشسی یک فرایند خلاق و پویاست که
مستلزم کارگروهی از افراد متخصص که با بیمار و
خانواده وی جهت دستیابی به هدف نهایی
توانیتعی فعالیت Se
صفحه 35:
*/١.ناتوانى حسى(تأثير بر بینایی و شنوایی)
, ۲۴.ناتوانی یادگیری(تثیر بر یادگیری فرد. یادآوری و...)
1 ۱ ”.نا توانى در صحبت كردن و برقرارى ارتباط
3 ۲ .ناتوانی در قدرت کاری»خرید و مراقبت از خود
صفحه 36:
2 4 ۰ ee ee ۰
نز
اعضای تیم توانبخشی:
۴ الف) بیمار: عضو اصلی و کلیدی که تمرکز و تلاش ها بر روی او صورت میگیرد.
" بیمار در تعیین اهداف,یادگیری- استفاده از توانایی های باقیمانده و تطبیق
زندگی با ناتوانی ها را مشخص میکند.
ب) خانواده: خانواده یک سیستم پهیا است چرا که ناتولنی یک فرد از خانواده
بر سایر افراد هم تأثیرگذار است.
" تنهابا همکاری خانواده در فرایند نوتولنی است که اعضای یک خانواده میتواند
با تغییر در یکی از اعضا كنار بيايد.
© خانواده حمایت مداوم انجام میدهد و درحل مسئله مسارکت میکند و یاد
میگیرد که در ارائه مراقبت مداوم همکاری کند.
صفحه 37:
۰ ی
oo | oo oo |
عضای تیم توانبخشی:
۳ ج)پرستار توانبخشی:نقش مهمتری نسبت به 1 اعضای تیم دارد.
۰ با بیمار و خانواده اش ارتباط درماتی و همایتی برقرار میکند.
-برستار هميشه توانايى ها و نيز ويزكى هاى با ارزش بيمار 0 مورد 0 قرار میدهد.
حبه نحو سازنده اى به تلاش هاى بيمار براى ارتقاى خوديندار و افزليش توانايى
خرد امراك نار كيك 5ن
٠ -درتعامل يرستار و بيمار پرستار به صحبت های بیمار به طور فعال گوش میکند و
بیمار را مورد تشویق قرار میدهد و موفقیت هایش را با بیمار در میان می گذارد.
-پرستار با استفاده از فرایند پرستاری یک برنامط مراقبتی جهت تسهیل
ee و بازگرداندن و حفظ مطلوب سلامتی و پیشگیری از عوارض را به
دنبال دارد.
صفحه 38:
<اياتولوزيست
«متخصص ارتوید aid
متخصص اور توز #روانشناس
متخصص پروتز ۴کاردرمانی
درمانگر تنفسی گفتاردرمانی
بیمه گذار Ph مددکار اجتماعی
les) «متخصص تغذ به
صفحه 39:
حیطه های تخصصی در توانبخشی
< هر چند توانیخشی جزثی از مراقبت های هر بیمار را تشکیل میدهد ولی
مجموعه ارلئه خدمات توانبخشی با توجه به شدت و وسعت اختلال متفاوت
است.
۲ بیمارانی که از اختلال کوچک رنج می برند(واحد سرپایی)
" بیمارانی که اختلال وسیع و پیچیده دارند(بستری در واحد توانبخشی
بیمارستان)
٠“ -برنامه های تخصصی توانبخشی» در بیمارستان های عمومی,بیمارستان های
ویژه تخصصی و مراکز سرپایی.... می شود.
* -کمیسیون اعتباربخشی مراکز توانبخشی (۴/)استاندارد هایی را در
مورد این برنامه ها تعیین کرده و بر میزان رعایت آن ها نظارت میکند.
صفحه 40:
تهانبخش. سمار ان سکته مغز», و ضر به ها», مغز >:
* درمان ضایعات ذهنی بیماران:به بیمار در جبران افت حافظه,قضاوت.ادراکات و ایمنی کمک
کرده و مهارت های حرکتی و مراقبت از خود را آموزش میدهد.
۳ کمک به بلعیدن بی خطر غذا و برقراری ارتباط موثر
۴ انواع اختلالات عصبی شامل پارکینسون و اسکلروز طرفی تحلیل برنده عضلات و تومور های
سیستم عصبی نیز در این حبطه قرار میگیرد.
* توانبخشی صدمات نخاعی:
* -درک اثرات و عوارض صدمات نخاعی, کنترل مثلنه و روده ی نوروژنیکتقویت فعالیت
جنسی و تولید مثل
٠ -مراقبت از خود شامل پیشگیری از آسیب به پوست.حرکت در تخت و استفاده از ابزار های
کمکی
* به بررسی فرد از نظر توانایی شغلی, آموزش و بازگرداندن او به اشتغال و جامعه تأکید دارد.
صفحه 41:
ee Pee ieSE Tl ۰. 1
۲ -ارائه خدمات به بیماران دچار آمپوتاسیون(قطع اندام).آرتریت و ac
۴ -هدف اصلی آّن حفظ استقلال با وجود یک عضو مصنوعی یا مفصل
جدید کنترل درد.حفظ و ذخیره انرژی و محافظت از مفصل می باشد.
۴ -در بیماران مبتلاجه انفارکتوس میوکارد در مرحله حاد بستری شده و
به طور سرپایی ادامه پیدا میکند.
۴ -تأکید بر ورزش و افزلیش فعالیت تحت نظارت»مشاوره غذایی.کنترل
تنشء فعالیت جنسی و کاهش خطر است.
صفحه 42:
oo ۰ ال
۰
۴ -برای بیماران مبتلابه انسداد ریوی مزمن و یا محدود کننده ریه یا بیماران وابسته به
تهویه مکانیکی اختصاص داده میشود.
۴ -درمانگر تنفسی به بیمار دستیابی به الگوی تنفسى مؤثر تر کمک مینماید.
٠“ -اهداف لن ذخيره انرؤى»مصرف داروء دستیابی به الگوی تنفسی موثرتر و آموزش تهویه
تنفسی در منزل است.
توانبخشی جامع درمان درد:
* برای بیمارانی که دجار دردهای مزمن هستند به ویژه افراد مبتلا به کمر درد ارائه میشود.
۶ -اهداف درمان بر شیوه درمان های متناوب درد؛ ورزش» مشاوره حمایتی و ارزشیلبی شغلی
تمرکز دارد.
صفحه 43:
توانبخش. سو مصر ف مواد:
“ يرستار بايد در اين حيطه.دانس كافى در زمينه مراقبتى از افراد معتاد را داشته
باشد.
* يرستار بايد در افراد ناتوان از جمله نوجوانان سومصرف احتمالى يا واقعى مواد
را بررسى كند.
“ /ا + دصدمات نخاعى و +5“ سانحه های تصادف با مصرف مواد همراه هستند.
* سومصرف مواد از جمله الکل؛ در افراد دچار ناتوانی.چهار برابر افراد عادی
جامعه است.
* عواقب:مشکلات سلامتی و مصرف دارو قادرسازی اجتماعی»عدم شناسایی
مشکلات بالقوه
صفحه 44:
ابزارهای بررسی توانایی عملکردی:
۴بررسی جامع قابلیت عملکردی بیمار,پایه ای برای تدوین برنامه
توانبختتی است.
۳ قابلیت عملکردی شامل:
١.فعاليت هاى روزمره زندكى (-8121) : فعالیت هایی برای رفع نیاز
های اساسی مثل بهداشت و نظافت فردی,لباس پوشیدن»
غذاخوردن» دفع و حرکت است.
۲.فعالیت های سودمند روزانه(-1/01): مهارت های مورد نیاز برای
1 زندگی مستقل شامل توانایی خرید.تهیه غذا و استفاده از تلفن
صفحه 45:
ابزارهای بررسی توانایی عملکردی:
توانلیی عملکردی: به حرکت خوب مفصلء قدرت عضلانی و
ذخیرمء عروقی قلبی و سیستم اعصاب سالم بستگی
دارد(لین عوامل با دقت بررسی میشچند و مشاهدات بعمل
آمده در یک فرم یا ابزار مخصوص بررسی عملکردی ثبت
Gee
این ابزارها وسیله ای برای استاندارد کردن پارامترهای
مورد بررسی هستند و سطح عملکردی بیمار را به طور
روشن برای تمام اعضای تیم توانبخشی مشخص میکند.
صفحه 46:
ابزارهای بررسی توانایی عملکردی:
۴ ابزارها:
(FIM) Jaime > Slo ۱.مقیاس ۴
- یک مجموعه حداقل از داده ها میباشد (که۱۸مورد خودمراقبتی را میسنجد)
- موارد خودمراقبتی شامل غذاخوردن؛ حمام کردن.آرایش کردن؛پوشیدن لباس
اندام فوقلنی,دستشویی رفتن و دفع ادرار و مدفوع.نقل و انتقال و توانلیی بالا رفتن
از يله ها ميباشد.
- امتيازدهى براساس يك مقياس هفت رتبه اى براى عبارلتى كه سطح استقلال
فرد را ارزیابی میکند.میباشد.
- ابزاری به نام آلفا ۴10/0 در مراکز مراقبتی حاد برای بررسی توانایی عملکردی
'/ بیمار و میزان کمک مورد نیاز او در ۷۲ساعت اول مورد استفاده قرار میگیرد.
صفحه 47:
ابزارهای بررسی توانایی عملکردی:
:) ؟.مقياس نيمرخ(5155 الام ١“
- به منظور ارزيابى وضعيت جسمانى مثل وضع سلامت و
بیداری,عملکرد اندام های فوقانی,عملکرد اندام
تحتانی»عملکرد حسی»عملکرد دفعی و...بکار میرود
-توانایی بیمار در هرکدام از این حبطه هاء از
مقیاس-۱(مستقل)تاء(نسبیت میزان وابستگی)رتبه بندی
میشود.
/
1
صفحه 48:
ابزارهای بررسی توانایی عملکردی:
۴نمایه بارتل:
-سنجش سطح استقلال بیمار در فغاليت های روزمره
زندگی»کنترل دفعءرفتن به دستشویی,جابجلیی»حرکت و انتقال
بكار ميرود.
a ل د
بررسى قرار نميكيرد.
صفحه 49:
ابزارهای بررسی توانایی عملکردی:
۳ >.سیستم مشاوره و ارزشیابی بیمار(۳۴5)0):
- شامل ۱۵مورد است.
- بررسی حیطه هایی مانند داروها.درد تغذیه.استفاده از
ابزارهای SoS وضعیت روانشناختی»اشتغال و سرکرمی
است.
صفحه 50:
فرایند پرستاری در توانبخشی:
۴-بررسی و شناخت برای توانبخشی
۲-تشخیص پرستاری
*-برنامه ریزی و هدف
۴ -تدابیر و مداخلات پرستاری
۲ -ارزشیابی
صفحه 51:
‘i Bikes م wo ۰ اث
للف)بررسی توانایی بیمار برای انجام فعالیت های روزمره زندگی.جهت
تعنین سطح انتقال بیمار در مراقبت از خود وا انجام :تداییر
پرستاری(غذاخوردن» شامل استفاده از وسایل برای گذاشتن ن به
دهان»جويدن و قورت دادن)
ب)بررسى تحرك بيمار شامل وضعيت قرار كيرى,توانليى حركت»قدرت و
قوام عضلات و محدوديت ها
ج)بررسی عوامل مانند بی حرکتی. کاهش ادراکات یا شناخت حسیء
کاهش خونرسانی به بافتکاهش وضعیت تغذیهاصطکاک تغييرات
پوست در اثر سالمندی که در ایجاد زخم های فشاری دخبل هستند.
داشناسایی عواملی نظیرعفونت دستگاه ادراریبی ثباتی عضله
دتروسور.انسداد یا ضعف مجرای خروجی مثانه و بی اختیاری ادراری
صفحه 52:
انواع wo اختیاری ادراری:
*. تخلیه غیر ارادی ادرار همراه با احساس نیاز شدید به ادرارکردن
۲ ۲ بازتلبی یا نوروزنیک:در ضایعات نخاعی که کنترل قشر مفز روی دفع
مختل ده منجر به عدم آگاهی و احساس از ادرار می شود.
*.بی اختیاری استرسی:ضعف عضلات پرینه در اثر افزايش فشار داخل
شکم مانند عطسه و سرفه
۴ . عملکردی:فیزیولوژی ادراری سالم است ولی در لثر اختلال حرکتموانع
محیطیء شناختی قادر نیست خود را به موقع به دستشویی برساند.
۲ . کامل:در بیماران فیزیولوژی یا روانی» قادر به کنترل ادرار نیست.
صفحه 53:
te ils تشخ . ی ۲
۶ -نقص مراقبت از خود
۶ -احتمال خطر صدمه
۴ -احتمال سندرم از کارافتادگی یا عدم کاربرد
۴ -اختلال در راه افتادن
۳ -ناتوانی در حرکت با صندلی چرخدار
* -اختلال حرکت در تخت
۶ -عدم تحمل فعالیت
۶ اختلال در پوست(در اثر بیحرکتی کاهش ادراک حسی؛ کاهش خونرسانی بافتی؛
افزايش رطوبت)
۴ اختلال دفع مدفوع و ادرار
صفحه 54:
۳ب نامه بت ه اهداف:
Gan” اوّل: در ارتباط با بررسی حمام کردن.لباس پوشیدن؛
آرایش,انجام دفع با استفاده ازٍ وسایل کمکی با حفظ استقلال
۴ هدف دوم: در ارتباط با بررسی پیشگیری از خشکی مفصل و بدشکلی»
حفظ قدرت عضلات و حرکت مفصل, افزایش تحمل فعالیت.استقلال
حرکتی
* هدف سوم: در ارتباط با کاهش فشار به پوستافزايش حرکات بهبود
ادراک حسی و خونرسانی بافت و تغذیه» کاهش اصطکاک و خشبک
نگهداشتن پوست
7 هدف چهارم: در ارتباط با کنترل در نگهداری ادرار کنترل بی اختیاری
مدفوع و برقراری الگوی دفع منظم
صفحه 55:
تدابیر پرستاری در ارتباط با هدف اول:
-حفظ حداکثر استقلال در انجام مراقبت های شخصی با
تکرارتمرین و نمایش به بیمار
-پرورش توانایی های مراقبت از خود و تقویت نگرش جهت
جلوگیری از رفتار های مقابله ای غیر موّثر مثل انزوا
-توصیه به استفاده از وسایل کمکی
صفحه 56:
w ۰
تدات ب ستاد», ده ار شاط با هدق roads
- قرار دادن بیمار در وضعیت مناسب و حفظ راستای صحیح بدن در تخت
(طاقباز خوابیده به پهلوروی شکم)
- پیشگیری از چرخش مفصل ران به خارج
- پیشگیری از افتادگی پا(پنجه به طرف کف پا خمیده میشود و بیمار نمی تواند
پاشنه را روی زمین بگذارد)
- حفظ قدرت عضله و تحرک مفصل
- انجام ورزش های درمانی با کمک فیزیوتراپ یا پرستار
- کمک به انتقال و جابجایی بیمار از تخت به صندلی
- راه رفتن با وسایل کمکی
- کمک به بیمار دارای اندام مصنوعی پروتز یا اورتوز
صفحه 57:
تدانت ب ستاد», ده ار تاط با هدف سهم:
۴ -کاهش فشار با تغییر وضعیت مکرر هرا یا۲ساعت جهت کاهش و توزیع فشار روی
پوست و پیشگیری از کاهش خونرسانی به پوست و بافت ها
۳ -بیمار تشویق شود تا حدامکان فعال باشد (سبب افزایش تونیسیته عضلات يوست و
قوام عروق)
٠“ -بهبود ادراكات حسى (ايجاد تحريك براى بيمار به منظور الا بردن آگاهی)
۴ -بهبود خونرسانی بافت و وضعیت عصبی و بررسی پوست از نظر قرمزی:
خشکی, ت رک رطوبت ترشح:بو
۲ -حفظ تغذیه ای مناسب و تعادل مثبت نیتروژن زیر زخم بستر با اختلال تغذیه ای سریع
رخ میدهد.
۶ -کاهش اصطکاک
۶ -به حداقل رساندن رطوبت پوست
صفحه 58:
wis ب ستا: », در ار تاط با هدقف حمار م:
-جهت بهبود کنترل ادراری پس از تعبین ماهیت بی اختیاری ادراریک
برنامه مراقبتی تدوین می شود.(توجه!اهرگز نباید برای کاهش دفعات
ادرار مصرف مایعات را محدود کرد.)
-مصرف مایعات کافی(7۲الیتر در روز بسته به نياز)
-قبل از دفع ادرار (هدف از آن بازگرداندن عملکرد طبیعی مثانه)
-تخلیه ادرار در زمان های معین
-بی اختیاری...(ورزش عضلات کف لگن)
تحین ادرار سعی کند جریان ادرار را متوقف و مجدداً شروع کند.
-تخلیه مثانه باید استریل باشد.
صفحه 59:
5.ا ذ شاب .:
ارزشیابی درارتباط با هدف اول:
-بيمار فعالیت خودمراقبتی را به طور مستقل یا با کمک و در
صورت لزوم با استفاده از وسایل تطابقی
صفحه 60:
5.ا د شاد :
ارزشیابی در ارتباط با هدف دوّم:
-تحریک جسمی بیمار افزایش یابد.
-به صورت ایمن و بی خطر حرکت و انتقال پابد.
-راه رفتن با حداکثر استقلال
-تحمل بیشتری نسبت به فعالیت داشته باشد.
صفحه 61:
۵ارز شاد .:
ارزشیابی در ارتباط با هدف سوم:
-حفظ تمامیت و سلامت پوست.
-محدود کردن فشار روی نواحی برجسته استخوان
-افزایش تحرک
-افزایش توانایی حسی و شناختی
-شواهد بهبود خونرسانی بافت ظاهر شود.
-رسیدن به وضعیت تغذیه ای مطلوب و حفظ آن
-اجتناب از اصطکاک
تمیز و خشک نگهداشتن پوست.
صفحه 62:
5.ا ذ شاب .:
ارزشيابى در ارتباط با هدف جهارم:
-بیمار بر روی فعالیت روده و مثانه کنترل داشته باشد
(کنترل ادرار و مدفوع)
-رهایی از پیوست
صفحه 63:
آموزش , های لاز م بر ای...بازده انر ژی و حفظ
-کنترل بر روی زندگی
-مواجهه با وضعیت ناتوانی
-تأکید بر توانایی ها و حفظ ظاهر
-داستن اهداف و اولویت بندی
-استراحت قبل از کار سنگین
-رعایت موارد ایمنی
-نکهداری وسایل در جای مناسب
صفحه 64:
منابع
برونر سودارث
اصول و فنون پرستاری تایلور
درسنامه مفاهیم پرستاری
درسنامه يرستارى بهداشت جامعه تاليف اسحاق ايلدرآبادى
صفحه 65: