چارچوب معماری سازمانی FEAF -Federal Enterprise Architecture Framework
اسلاید 1: چارچوب معماری سازمانیFEAFFederal Enterprise Architecture FrameworkMGTools.ir
اسلاید 2: عنوانچارچوب معماری سازمانی FEAFنوعمدلمراحل استفادهطراحیموضوعتغییرات و سازمانسطحفردیپیچیدگیمتوسط
اسلاید 3: در سال 1996 قانونی موسوم به كلینگر كوهن در كنگره آمریكا به تصویب رسید كه مطابق آن، همه وزارتخانه ها و سازمانهای فدرال آمریكا ملزم شدند معماری فناوری اطلاعات خود را ایجاد كنند. مسئولیت تدوین، اصلاح و اجرای معماری فناوری اطلاعات یكپارچه در هر سازمان بر عهده مدیر ارشد اطلاعاتی آن سازمان قرار گرفت. در سال 1998 بر اساس همین قانون شورای مدیران ارشد اطلاعاتی موظف شدند كه جهت توسعه، پشتیبانی و تسهیل پیاده سازی معماری اطلاعات سیستمهای دولتی، راهكار واحدی را ارائه دهد. چارچوب معماری سازمان فدرال در سپتامبر سال 1999 توسط شورای مدیران ارشد اطلاعاتی دولت ایالات متحده آمریكا تهیه و تنظیم شد. در ماه مه 2012 توسطOMB یک راهنمای جدید و کامل از رویکرد مشترک به معماری فدرال منتشر شده است. به عنوان بخشی از هدایت سیاسی و مدیریت ابزاری CIOبرای افزارش روش های به اشتراک گذاشه شده و ارائه خدمات و راهنمای رویکرد کلی به توسعه و استفاده از معماری سازمانی در دولت فدرال ارائه شده است. در تاریخ 29 ژانویه سال 2013، کاخ نسخه 2 چارچوب معماری سازمانی شرکت فدرال (FEAF-II)، به سازمان های دولتی انتشار داد و حدودا یک سال بعد این چارچوب معماری سازمانی به صورت عمومی منتشر شد . این چارچوب از 4 سطح و 8 مولفه تشكیل شده است، در سطوح بالا طرح ها و راهبردهای كلان مطرح میشود درحالیكه هر چه به سمت سطوح پائین تر حركت میكنیم با طرح ها و مشخصات جزئی تر برخورد میكنیم تا سرانجام در سطح 4 به ماتریس محصولات FEAF برمیخوریم كه همان چارچوب اولیه زكمن است(این ماتریس شامل سه جنبه داده، فرآیند و مكان است كه در پنج دیدگاه برنامه ریز، مالك، صاحب، سازنده و پیمانكار طبقه بندی شده است). مدل 5 مرجع که در نسخه یک در 6 گروه گرد هم جمع شده اند را در پایین میبینیم . مدل مرجع عملکرد PRM)) مدل مرجع کسب و کارBRM) ) مدل مرجع دادهDRM) ) مدل مرجع نرم افزارARM) ) مدل زیرساخت های مرجعIRM) ) مدل مرجع امنیت SRM))
اسلاید 4: ابزارهای مرتبطچارچوب معماری سازمانی DODAF DODAF Architecture Frameworkچارچوب معماری سازمانی BSP Business Systems Planning(BSP)چارچوب معماری سازمانی EA Enterprise Architecture Framework(EA Frameworke)مزایاFEAFبرخلاف زكمن تنها به معرفی چارچوب و محصولات نمیپردازد، بلكه روش و چگونگی برپاسازی معماری را نیز مشخص میكند. در مستندات FEAF ، از متدولوژی برنامه ریزی معماری سازمانی آقای اسپیواك به عنوان راهنمای انجام معماری، نامبرده شده است. این چارچوب گامی مهم در راستای تعریف عناصر و اجزاء معماری سازمانی است. برخلاف زكمن كه تنها به خود چارچوب محصولات و مدل ها می پردازد در اینجا به اهداف راهبردی و نیازهای گذار(تحول) نیز پرداخته شده است. از متدولوژی برنامه ریزی معماری سازمانی اسپیواك به عنوان روش برپاسازی نام برده شده و لایه های معماری تشریح شده اند.معایب- اگرچه چارچوب فدرال از استانداردها و طرح های انتقالی به عنوان بخشی از معماری بهره برده است ولی مشخص نكرده كه این استانداردها چگونه می بایست سازماندهی و بكار برده شوند. - در مورد طرح انتقالی هیچ راهنمائی ارائه نشده است - اگرچه در مستندات چارچوب فدرال نیاز به مخزن مدل ها مطرح شده ولی توضیح یا پیشنهادی داده نشده است. - راهنمائی درخصوص امنیت وجود ندارد. - چارچوب معماری سازمانی فدرال به عنوان راهنما برای سازمانهای فدرال ارائه شده و جنبه اجباری ندارد.
اسلاید 5: کاربردهااصول اين چارچوب مجموعهاي است از نيازمنديهاي اساسي مورد نياز سازمانها مانند موارد زير: -در هر سازماني معماري بايد براساس كاربرد، بهطور مناسب هدفگذاري، برنامهريزي و تعريف گردد. -معماري با قوانيني كه در ابلاغيههاي قانوني، دستورات اجرايي، قوانين و مقررات فدرال و ديگر راهنماهاي فدرال بيان گرديده است، مطابقت داشته باشد. -معماري، در مقابل تغييرات سازمان انعطافپذير باشد. -معماري، استاندارهاي عملكرد را مشخص كند. -معماري دسترسي به اطلاعات را فراهم نموده و سازمان را از دسترسيهاي غير مجاز محافظت نمايد. -معماري سازماني، در برنامه استراتژيك سازمانها منعكس گردند. -معماري سازماني، سرمايهگذاريهاي انجام شده را هماهنگ نموده و منجر به انتخاب فناوريهاي معتبر براي سازمان گردند. -معماري بهطور مداوم در حال تغيير ميباشند و نيازمند تحول است. -معماري فرآيندهاي استاندارد تجاري و محيطهاي عملياتي معمول را فراهم ميكند. -معماري حجم مجموعه دادهها، ذخاير اطلاعات را به صورت حذف دادههاي تكراري كم كرده و دسترسي دادهها را افزايش ميدهند. چارچوب معماري سازماني فدرال كه مناسبترين چارچوب براي سازمانهاي دولتي و عمومي ميباشد، براساس پنج مدل مرجع مختلف در سطوح مختلف فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان ايجاد شده است، اين پنج مدل مرجع در واقع ديدگاههاي مختلف به توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمانهاي دولتي و خدماتي ميباشند و عبارتند از: مدل مرجع عملكرد،Performance Reference Model (PRM) چارچوبي جهت اندازهگيري تاثير سرمايهگذاري فناوري اطلاعات و ارتباطات بر عملكرد سازمان مدل مرجع كسب و كار Business Reference Model (BRM) چارچوبي براي تشريح و مدل نمودن فرآيندهاي اصلي كسب و كار بخشهاي حكومتي، خدماتي و عمومي مستقل از واحدهاي اجرايي فرآيندها مدل مرجع اجزاي خدمات Service Reference Model (SRM) چارچوبي جهت دستهبندي خدمات تشكيل دهنده فرآيندهاي اصلي كسب و كار (خدمات عمومي و شهروندي) و تاثيرات آنها بر عملكرد سازمان مدل مرجع داده Data Reference Model (DRM) چارچوبي جهت تبيين موجوديتهاي دادهاي مورد نياز پشتيباني و ارائه خدمات در سازمان مدل مرجع فني Technical Reference Model (TRM) چارچوب شامل استانداردها، فناوريها، نقشهها و مختصات فني مورد نياز ايجاد و نگهداري بستر ارائه خدمات سازمان چارچوب FEAF براساس رويكرد ارزش افزوده ايجاد شده است. در اين چارچوب هدف نهايي از سرمايهگذاري در زمينه فناوري اطلاعات در سازمانهاي حكومتي ايجاد ارزش افزوده براي مردم و حكومت در نظر گرفته شده است.
اسلاید 6: کاربردهابر اين اساس مجموعهاي از اموال از جمله فناوري و نيروي كار در سازمان گردهم آمده كه اين مجموعه يكسري فعاليتها و فرآيندها را انجام ميدهند كه هدف نهايي از اين فرآيندها و فعاليتها ايجاد ارزش براي مردم و حكومت است. براين اساس سرمايهگذاري در زمينه فناوري اطلاعات زماني درست است كه براي ايجاد يك ارزش خاص صورت گيرد. در اين چارچوب قبل از سرمايهگذاري، خروجيها و شاخصهاي عملكرد ناشي از سرمايهگذاري تعيين شده و براي نيل به اين شاخصها برنامهريزي ميشود. اين امر در قالب مدل مرجع عملكرد شكل ميگيرد. پس از تعيين اهداف، شاخصهاي عملكردي و خروجيهاي مورد انتظار، نوبت به تعيين فرآيندهاي مورد نياز براي نيل به اين اهداف ميرسد. در مدل مرجع كسب و كار تمامي فرآيندهاي بخش حكومتي ايالت فدرال تعيين شده، كه فعاليتهاي مورد نظر يك يا چند فعاليت موجود در اين مدل مرجع ميباشند. مدل مرجع كسب و كار به عبارت ديگر تصوير تمامي فعاليتهايي است كه در بخش حكومتي ايالت صورت ميگيرد. اين مدل براساس خدمات شكل گرفته و اجزاي تشكيل دهنده آن خدماتي هستند كه بخش حكومتي ارائه مينمايد. پس از تعيين فرآيندها، خدمات الكترونيكي مورد نياز براي انجام اين فعاليتها مشخص ميشود. اين امر در قالب مدل مرجع خدمات صورت ميگيرد. پس از تعيين خدمات الكترونيكي، معماري داده خدمات الكترونيكي شكل ميگيرد. اين معماري انواع داده مورد تبادل در جريان ارائه خدمات و استانداردها و مدل مديريت اين دادهها را تعيين مينمايد. مدل مرجع فني نيز براي تعيين معماري فني مورد نياز براي ارائه خدمات مورد استفاده قرار ميگيرد. هر مدل مرجع براي تعيين يكي از لايههاي معماري بخش حكومتي به كار ميرود. مدل مرجع كسب و كار، معماري كسب و كار و مدل مرجع خدمات، معماري خدمات الكترونيكي را تعيين مينمايد. مدل مرجه فني نيز براي تعيين معماري فني به كار ميرود. در شكل زير ارتباط بين مدلهاي مرجع مدل FEAF نشان داده شده است.
اسلاید 7: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز
اسلاید 8: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت امجیتولز مراجعه نمایید...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.