چرا عبادت کنیم
اسلاید 1: چرا عبادت کنيم؟
اسلاید 2: چرا عبادت كنيم؟ يَآ أَيُّهَا النّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّكُمُ الَّذِى خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (بقره، 21) اى مردم! پروردگارتان كه شما وپيشينيان شما را آفريد، پرستش كنيد تا اهل تقوا شويد. سؤال: چرا بايد خدا را عبادت كنيم؟ پاسخ: در چند جاى قرآن در پاسخ به اين پرسش چنين آمده است.
اسلاید 3: - چون خداوند خالق و مربّى شماست. «اعبدوا ربّكم الّذى خلقكم» از آنجا كه مشركان خالقيّت را پذيرفته؛ ولى ربوبيّت را انكار مىكردند، خداوند در اين آيه دو كلمه «ربّكم»و«خلقكم» را كنار هم آورده تا دلالت بدين نكته كند كه خالق شما، پروردگار شماست.- چون تأمين كنندهى رزق و روزى و امنيت شماست. «فليعبدوا ربّ هذا البيت الذى اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف»(قریش /3-4)- چون همهى عالم سپاسگزار او هستند.«ان من شىء الا يسبح بحمده»(اسراء/44)- چون معبودى جز او نيست. «لا اله الاّ أنا فاعبُدنى»
اسلاید 4: چگونه عبادت كنيم؟ آيات و روايات، براى عبادت شيوهها و شرايطى را بيان نموده است كه در جاى خود بحث خواهد شد؛ ولى چون اين آيه، اوّلين فرمان الهى خطاب به انسان در قرآن است، سرفصلهايى را بيان مىكنيم تا مشخّص شود، عبادت بايد چگونه باشد: 1- عبادت مأمورانه؛ يعنى طبق دستور او و بدون كم و زياد و خرافات. 2- عبادت آگاهانه؛ تا بدانيم مخاطب و معبود ما كيست. «حتّى تعلموا ماتقولون»(نساء/43) 3- عبادت خالصانه؛ «و لايشرك بعبادة ربّه احداً» (کهف/110)
اسلاید 5: 4- عبادت خاشعانه؛ «فى صلاتهم خاشعون» (مومنون/2)5- عبادت مخفيانه؛پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: «اعظم العبادة اجراً اخفاها» (بحار،ج70، ص 251) عبادتى بزرگترين پاداش را دارد كه پنهانى باشد. 6- عبادت عاشقانه؛ پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: «افضل الناس مَن عَشق العبادة» (بحار، ج70، ص253) برترين مردم كسى است كه عاشق عبادت باشد.
اسلاید 6: و خلاصه مطلب اين كه براى عبادت سه نوع شرط است:الف) شرط صحّت، نظير؛ طهارت وقبله.ب) شرط قبول، نظير؛ تقوا.ج) شرط كمال، نظير اين كه عبادت؛ آگاهانه، خاشعانه، مخفيانه وعاشقانه و ... باشد.(براى تفصيل بيشتر مىتوانيد به كتاب «پرتوى از اسرار نماز» و «تفسير نماز» نوشته مؤلف، مراجعه كنيد.)
اسلاید 7: اهميّت «بسم اللّه» در ميان اقوام و ملل مختلف، رسم است كه كارهاى مهم و با ارزش را به نام بزرگى از بزرگان خويش كه مورد احترام و علاقهى آنهاست، شروع مىكنند تا آن كار ميمون و مبارك گردد و به انجام رسد. البتّه آنان بر اساس اعتقادات صحيح يا فاسد خويش عمل مىكنند.گاهى به نام بتها وطاغوتها وگاهى با نام خدا و به دست اولياى خدا، كار را شروع مىكنند. چنانكه در جنگ خندق، اوّلين كلنگ را رسول خداصلى الله عليه وآله بر زمين زد (بحار،ج20،ص 218)
اسلاید 8: «بسماللَّه الرّحمن الرّحيم» سر آغاز كتاب الهى است. «بسماللَّه» نه تنها در ابتداى قرآن، بلكه در آغاز تمام كتابهاى آسمانى بوده است.در سر لوحهى كار و عمل همهى انبيا «بسماللَّه» قرار داشت. وقتى كشتى حضرت نوح در ميان امواج طوفان به راه افتاد، نوحعليه السلام به ياران خود گفت: سوار شويد كه «بسماللَّه مجراها و مرساها» (هود، 41) حركت و توقّف اين كشتى با نام خداست. حضرت سليمانعليه السلام نيز وقتى ملكه سبا را به ايمان فراخواند، دعوتنامه خود را با جملهى «بسماللَّه الرّحمن الرّحيم»(نمل، 30)آغاز نمود.
اسلاید 9: حضرت علىعليه السلام فرمود: «بسماللَّه»، مايه بركت كارها و ترك آن موجب نافرجامى است. همچنين آن حضرت به شخصى كه جملهى «بسماللَّه» را مىنوشت، فرمود: «جَوِّدها» آن را نيكو بنويس.(كنزالعمّال، ح 29558) بر زبان آوردن «بسماللَّه» در شروع هر كارى سفارش شده است؛ هنگام خوردن و خوابيدن و نوشتن، سوارشدن، مسافرت وبسيارى كارهاى ديگر؛ حتّى اگر حيوانى بدون نام خدا سربرنده شود، مصرف گوشت آن حرام است؛ شايد رمزش آن باشد كه خوراك انسانهاى هدفدار و موحّد نيز بايد جهت الهى داشته باشد.در حديث مىخوانيم: «بسماللَّه» را فراموش نكن؛ حتّى در نوشتن يك بيت شعر. رواياتى نيز در پاداش كسى كه اوّلين بار «بسماللَّه» را به كودك ياد بدهد، وارد شده است.(تفسيربرهان، ج1، ص43)
اسلاید 10: سؤال: چرا در شروع هر كارى «بسماللَّه» و بردن نام خدا سفارش شده است؟ پاسخ: «بسماللَّه» آرم و نشانهى مسلمانى است و بايد تمام كارهاى هر مسلمان رنگ الهى داشته باشد. همانگونه كه محصولات و كالاهاى ساخت يك كارخانه، آرم و علامت آن كارخانه را دارد؛ خواه به صورت جزيى باشد يا كلّى. مثلاً يك كارخانه چينى سازى، علامت خود را روى تمام ظروف مىزند، خواه ظرفهاى بزرگ باشد يا ظرفهاى كوچك. يا اينكه پرچم هر كشورى هم بر فراز ادارات و مدارس و پادگانهاى آن كشور است و هم بر فراز كشتىهاى آن كشور در درياها و هم بر روى ميز ادارى كارمندان.
اسلاید 11: سؤال: آيا «بسماللَّه الرّحمن الرّحيم» آيهاى مستقل است؟ پاسخ: به اعتقاد اهل بيت رسول اللّهعليهم السلام كه صد سال سابقه بر ساير رهبران فقهى مذاهب دارند و در قرآن نيز عصمت و پاكى آنها به صراحت بيان شده است، آيه «بسماللَّه الرّحمن الرّحيم» آيهاى مستقل و جزو قرآن است؛ اما فخررازى از بزرگان اهل سنت در تفسير خويش شانزده دليل آورده كه «بسماللَّه» جزو سوره است. آلوسى نيز همين اعتقاد را دارد. در مسند احمد نيز «بسماللَّه» جزو سوره شمرده شده است.(مسند احمد، ج3، ص 177 و ج4، ص 85) در طول تاريخ اسلامى برخى كه «بسماللَّه» را جزو سوره ندانسته و يا در نماز آن را ترك كردهاند، مورد اعتراض واقع شدهاند. در مستدرك حاكم آمده است: روزى معاويه در نماز «بسماللَّه» را حذف كرد و نگفت، مردم به او اعتراض كردند كه «أ سَرقتَ أم نَسيتَ»، آيه را دزديدى يا فراموش كردى؟!(مستدرك، ج3، ص233)
اسلاید 12: امامان معصومعليهم السلام اصرار داشتند كه در نماز، «بسماللَّه» را بلند بگويند. امام باقرعليه السلام در مورد كسانى كه «بسماللَّه» را در نماز نمىخواندند و يا جزو سوره نمىشمردند، مىفرمود: «سَرقوا اكرم آية» (بحار، ج 85، ص 20) بهترين آيه قرآن را به سرقت بردند. در سنن بيهقى در ضمن حديثى آمده است: چرا بعضى «بسماللَّه» را جزء سوره قرار ندادهاند!(سنن بيهقى، ج2، ص50)شهيد مطهّرىقدس سره در تفسير سوره حمد، ابن عباس، عاصم، كسايى، ابنعمر، ابنزبير، عطاء، ابن طاووس، فخررازى و سيوطى را از جمله كسانى معرّفى مىكند كه «بسماللَّه» را جزو سوره مىدانستند.
اسلاید 13: در تفسير قرطبى از امام صادقعليه السلام نقل شده است: «بسماللَّه» تاج سورههاست. در قرآن تنها در آغاز سورهى برائت (سورهى توبه) «بسماللَّه» نيامده و اين به فرمودهى حضرت علىعليه السلام به خاطر آن است كه «بسماللَّه» كلمهى امان و رحمت است، واعلام برائت از كفّار و مشركين، با اظهار محبّت ورحمت سازگار نيست. (تفسير مجمعالبيان و كبير فخررازى)
اسلاید 14: 1- «بسماللَّه» بياننگر صبغه و رنگ الهى و جهتگيرى توحيدى ماست. امام رضاعليه السلام مىفرمايد: با گفتن «بسماللَّه» نشان بندگى خدا را برخود مىنهم.(تفسير نورالثقلين) 2- «بسماللَّه» رمز بقا و دوام است؛ زيرا هرچه اخلاص و رنگ خدايى نداشته باشد، فانى است.(كلّ شىء هالك الاّ وجهه». قصص، 88 )3- «بسماللَّه» رمز توحيد است و ذكر نام ديگران به جاى آن، رمز كفر است و همراه آوردن نام خداوند با نام ديگران، نشانهى شرك. نه در كنار نام خدا، نام ديگرى را ببريم ونه به جاى نام او. نه فقط ذات او؛ بلكه نام او نيز از هر شريكى منزّه است؛ «سبّح اسم ربّك الاعلى»(اعلى، 1)حتّى شروع كردن كار به نام خدا و محمّدصلى الله عليه وآله ممنوع است.(اثباتالهداة، ج7، ص482)
اسلاید 15: 4- مىورزيم و كارمان را با توكّل به او آغاز مىكنيم كه بردن نام او سبب جلب رحمت است.5-«بسماللَّه» رمز خروج از تكبّر و اظهار عجز و ناتوانى به درگاه خداوند قادر متعال است.6-«بسماللَّه» گام اوّل در مسير بندگى و عبوديّت است.7-«بسماللَّه» مايهى فرار شيطان است. كسى كه خدا را همراه داشت، شيطان در او مؤثّر نمىافتد.8- «بسماللَّه» عامل قداست يافتن كارها و بيمه كردن آنهاست.9-«بسماللَّه»ذكر خداست؛يعنى خدايا!من تو را فراموش نكرده و نمىكنم.10-«بسماللَّه» بيانگر انگيزه ماست؛ يعنى خدايا! هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوتها ونه جلوهها و نه هوسها و منافع.11- امام رضاعليه السلام فرمود: «بسماللَّه» به اسم اعظم الهى، از سياهى چشم به سفيدى آن نزديكتر است.(تفسير راهنما)
اسلاید 16: شايد معناى اينكه مىگويند: تمام قرآن در سوره حمد و تمام سوره حمد در «بسماللَّه» و تمام «بسماللَّه» در حرف (باء) خلاصه مىشود، اين باشد كه آفرينش هستى و هدايت آن، همه با استمداد از اوست. چنانكه رسالت پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله نيز با نام او آغاز گرديد. «اقرأ باسم ربّك» (علق، 1)
اسلاید 17: شرايط رستگارىرستگارى، بدون تلاش به دست نمىآيد و شرايط و لوازمىدارد، كه در قرآن به مواردى از آن اشاره شده است:*براى فلاح و رستگارى،تزكيه لازم است.«قد افلح من زكّاها» (شمس، 9)* براى فلاح و رستگارى، تلاش و جهاد خالصانه لازم است. «جاهدوا فى سبيله لعلكم تفلحون»(مائده، 35)* براى فلاح و رستگارى، خشوع در نماز، اعراض از لغو، پرداخت زكات، پاكدامنى، عفت، امانتدارى، وفاى به عهد و پايدارى در نماز، لازم است.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.