صفحه 1:
چگونه خبر بد را به
والدین بدهیم
صفحه 2:
صفحه 3:
"خبر بد به هر كونه اطلاعاتى اطلاق مى
ل Pee Bree
eyes Ee ne Ce ا 7
صفحه 4:
دادن خبر بد یک تکلیف
صفحه 5:
Fer (en pce rey een cg ome rae Pe
ناخوشايند راجع به بيمارى را به بيمار و اطرافيان مى
دهند.
0 ا ال Uy) his
اكراه وجود دارد.
* زمانی که درمانگرباتجربه نباشد. در بیماران جوان و
يا مواردى كه اميدهايى براى موفقيت وجود دارد
دادن خبر بد استرس زااست
صفحه 6:
"از دهه ١97٠١ به بعد درمانكران در مورد دادن
خبر بد به افراد بازتر عمل كرده اند.
" با اين حال مطالعات نشان داده اند كه
افراد/بیماران خواهان اطلاعات بیشتر هستند.
صفحه 7:
۳
re ee See 1
بر موارد زیر تأثی رگذار باشد:
50
" رضايت بيمار از مراقبت هاى يزشكى
* سطح امیدواری
CREE SC SETS Se
صفحه 8:
" پزشکانی که در بیان اخبار بد مشکل دارند
ngcee) 7 0
ne ا eee
باشد اين درمان جه اندازه مفيد است و
بدون آن که بیمار آمادگی پذیرش این
درمان را داشته باشد.
صفحه 9:
ا 000
يزشكى از نظر روانى براى بيمار آسيب زاست
صحیح نیست.
7 els peste pers ea
مورد شرايط /بيمارى هستند تا بتوانند تصميمات
مهمى در خصوص كيفيت زندكى و اينده بكيرند.
صفحه 10:
موانع دادن خبر بد
"اضطراب
"بار ناشی از پذیرش مسئولیت خبر
"ترس از ارزیابی منفی
صفحه 11:
مراحل گفتن خبر بد
OP te * 8-0۳ :) 6/۳66
وتا
" تمرين ذهنى روش مناسب آمادكى براى انجام
Caer ror hierar re w Ce) 00
ا eC
ACERS [Roe Men) Or ae WNT Ty
صفحه 12:
* قابل انتظار است که فرد گوینده خبر بد
Vie Poe 5000
ل ا
۱
۰ 1 سل Lela ROLES BL aCe
اطلاعات به آنها کمک می کند که برای آینده
1
صفحه 13:
5 زمانی 4S لازم است در مورد موضوعات حساس
I pe Renee pe ROTO Spey oer)
است
۱ از CEC) nD Yeas aa
ot ا
۱ Saw Me ne eas ORO ed
صفحه 14:
مسرت ماه
" اتاق مصاحبه برای این منظور مناسب است
و در صورت فراهم نمودن می تواند گوشه
اى از فضاى بخش را با ياراوان جدا نموده
وبه اين امر اختصاص داد
صفحه 15:
ا ا لك
ا ا awe Fe
" جنانجه افراد زيادى از خانواده حضور دارند از
والد بخواهید یک یا دو نفر را انتخاب نمايد.
صفحه 16:
"در وذ a oes ته به طورى كه
وسیله ای نظیر میز بین شما و والد
را
صفحه 17:
۴ب والد ارتباط برقرار کنید
" تماس چشمی را ادامه دهید. هرچند ادامه
ا ۱
اما روشی برای حفظ ارتباط است.
صفحه 18:
" كزشت زمان را مديريت كنيد و اجازه
ا
20
00 اا pee wae) ie
همکارانتان بخواهید به آن پاسخ دهند.
صفحه 19:
" GTER 8: P—OCCECGC1WE THE
POMEDT'S
PERCEPMOOD *
i 0510 0
5 قبل از ارائه اطلاعات يزشكى با طرح سوّالات باز
مشخص کنید که والد چه درکی از وضعیت طبی
دارد و جقدر ان را جدى مى داند.
صفحه 20:
“بر اشاس ابن اطلاعات شما فى تواتك
mera pe semcnray0| 00
RSE EC eel) ا Br
صفحه 21:
می توانید مشخص کنید که:
گچه آندازه ولد در انکار به سر می برد
"جه اندازه اميدوارى دارد
۴چه انتظارات غیر واقعی دارد
صفحه 22:
اير 0 را
۳0۵"
۵۹0
"هرچند بسیاری از والدین مایلند
ل کافی در مورد بیماری داشته
e ا ل 2
صفحه 23:
وقتی درمانگر از میزان تمایل والد
برای دریافت اطلاعات آ گاه شود
اضطرابش براى بيام خبر بد كاهش مى
يابد
صفحه 24:
00000 ne Tree mel bee See
1۳ eS eae)
صفحه 25:
"اكر دادن اطلاعات در زمان درخواست
تست هاى تشخيصى با يك توالى مشخص
باشد مى تواند کمک کند که درمانگر برای
مرحله بعدى درمان برنامه ريزى كند
صفحه 26:
PORE RUN pores] ۱۱۱ OCS De
Figen Epp tow BGCOe ee CANES) 9
PASE ee Peewee expe perder)
بستكان يا دوستانش صحبت كنيد
صفحه 27:
= GTERP کرک
IMPOROGMOD TO TLE POTIEOT
ل Camp) gear bone) ا Peep
بدهيد اين مسئله شوى بعدى را كاهش مى دهد.
1 ا oye SPH Co
pre Sed ا 7)
صفحه 28:
نکاتی که باید رعابت شود:
" در سطح درك بيمار صحبت كنيد
Reece Fo BSP ee
" رى صحبت نكنيد ”مثلا فرزند شما توده بزركى دارد و اكر
ا ا
Rp 0 2 ia
۱ و
" اكر يبش آكَهى ضعيف است از عباراتى مثل اين كه ديكر
کاری نمی توان انجام داد اجتناب کنید.
صفحه 29:
عا يري لل الال 0
از
0 ري 8
REGPOOCGEG
" مواجه شدن و ياسخ به هيجانات والد يك مسئله مهم دشوار
در دادن خبر بد است
" والد ممكن است انواعى از واكنش ها را داشته باشد از
سكوت تا كريه و خشم
صفحه 30:
Bec ae ecard eres
های شوک ,انز وا و سوگ را نشان می دهد.
8 ۱
همدلى به والد كمك كند
صفحه 31:
يك ياسخ همدلانه جهار مرحله دارد:
ا ل ا ا 020
سکوت و شوک
* هیجانات را شناسایی کنید: اگر والد/والدین در سکوت فرو
۰ كت
۱
است جنانجه مطمئن نيستيد سؤال كنيد
0 ل ا one a
Re dled Ore SRO ا ل ا Eee)
Ree Dee red MES ord ROLE CLL eres
صفحه 32:
ا 0
026۳(
" افرادى كه براى آينده شان برنامه هاى مشخصى
1
ا ل ۳۱ ۲
آمادكى براى جنين كفتكويى دارد.
صفحه 33:
" انتخاب هاى درمانى را با والدين مطرح كنيد
eC ا ne
نماييد
صفحه 34:
و تعبیرهای ت۳۳ ۳ در
cab ۳ شده مشخص
و اصلاح نمایید
صفحه 35:
توجهات لازم
52
" برخورد صادقانه
" ارزیابی به موقع
" حمايت
ra
PSP Her we sa د
صفحه 36:
صفحه 37: